Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/126-151)

1972-06-23 / nr. 145

Молдова социалист» * ФЭУРИТОРИЙ БУЛЕЙ ДИСПОЗИЦИЙ Дин зече магазине, пе каре ле аре сатул Кэрпинень, районул Котонский, унул динтре челе май визитате есте магазинул де артнколе де уз касник. Ел пуне л,а диспозиция кумпэрэторилор ун богат асортимент де мэрфурь, яр вьшзэторий де аич ый десервеск пе кумнзрэторь репеде ши ку мултэ мэестрие. Де акум а шаптя луиэ магазинул се ынвредничешге де Драпелул Рошу трансмдсибил ал селпоулуй пентру индичь ■ ыналць. Колективул луптэ пентру титлул онорифик де бригада а мунчий комунисте. Ць-е драг сэ визитезь ачест магазин. Витринеле сынт аранжате ку густ. Мултэ агенцне се акордэ курэценией. Пентру а куноаште май ын де апроапе нечеситэциле оаменилор, кондучеря магазинулуй организязэ адунэрь але кумпэрэтэрилор, анализязэ черериле лор, ынскрисе ын кондика де сужестий ши рекламаций. — Авем фоарте мулць кумпэрэторь, — зиче вынзэтоаря К. Реницэ.—Ши маре не е букурия, кынд ле путем сатисфаче черинцеле. Бунэоарэ, шоферул Ефим Кэлугэряну доря ун фрижидер «Ока». Ши ымпреунэ ку клиентул не-ам букурат, кынд ын тимп де доуэ сэптзмынь й-ам ындеплинит команда. Драгостя де мункэ пентру вынзэторий де ла магазинул де артиколе де уз касник дин Кэрпинень ышь аре рэдэчиниле ын доринца лор фербинте де а фи де фолос оаменилор, де а фаче фацэ професией лор нобиле. И. ТОМША, кореспондент волунтар. С'АУ ЛУАТ МЗОУРЬ V а ПАЮЛ ЫН ОКЮЛ А IТ У Н Тов. И. Каптарь, прешединтеле комитетулуй екзекутив районал Резина, не комуникэ, кэ артиколул «Паюл дин окюл алтуя...» («Молдова Сочиалистэ» де ла 25 априлие а. к.) а дезвэлуит жует неажунсуриле, каре ау каузат тзрэгэнаря конструкцией клубулуй днн сатул Кушмирка. Кондучеря районулуй а луат мэсуриле кувените пентру а акчелера лукрэриле де конструкцие. Пе шантиер а ынчепут сэ лукрезе о бригадз ноуэ де монторь. С’а адус кантитатя нечесарэ де материале де конструкцие ши утилажеле. Клубул ва фи дат ын експлоатаре пынэ ла сфыршитул анулуй курент. * * * Чититорул газетой ноастре тов. И. Чепрага не-а релатат, кэ локуиторий сатулуй Рзспопень ну сынт апровиэионаць ла тимп 1Ы1 пе деплин ку пыне. Дупэ кум не информязэ тов.. М. Розенблюм, прешеди'нтеле кырмуирий асочнацией районале а кооперацие!Й де консум дин Резина, ын скопул де а ынлэтура ачест неажунс, ла Рэспопень се конструеште о фабрика ноуэ де па'нификацие, каре ва коаче зилник кыте 15 тоне де пыне, адикэ атыта, кыт требуе пентру асигураря ку пыне а локуиторило'р дин Рэспопень ши дин алте сате межиеше. * * * Думитру По чтарей ко, кореспондентул волунтар ал газетей ноас»ре, а дезвэлуит ынтр’о скрисоаре тримисэ ла редакцие ун шир де неажунсурь ын активитатя Касей де културэ дин Варница, субурбия орашулуй Бендер. Дупэ кум не комуникэ тов. Д. Чалюк, локцииторул прешединтелуй комитетулуй екзекутив ал Советулуй орэшенеск Бендер де депутаць ай оаменилор мунчий, ын урма мэсурилор луате с’а ымбунэтэцит ын мод вэдит лукрул ачестуй ашезэмынт де културэ. А фост креатэ ши активязэ о бригадз де ажитацие «Фанионул рошу». Колективул де артишть аматорь, организат ну демулт, а ши презентат де акум доуэ кюнчерте пентру локуиторий субурбией. Ау авут лок кытева серате де одихнэ але тинеретулуй. Ын мод ре.гулат се демонстрязэ филме пентру копий ши чей вырстничь. ПРОБЛЕМА АПРОВИЗИОНЭРИЙ КУ ФРУКТЕ ШИ ЛЕГУМЕ РЕЛИКВЕ АЛЕ НАТУРИЙ ФЕРИЧИРЯ РЕГЭСИРИЙ. ДИН БЕЗНА ФЫн- ТЫНИЙ. КОНТРАКТЕЛЕ СЕ ЫНКЕЕ ПЕНТРУ А ФИ ЫНДЕПЛИНИТЕ Ын скопул апровизионэрий планификате а популацией орашелор ку легуме ши фрукте, ау фост креате офичий орэшенешть «Молдплодоовощ». Еле ау мениря де а ынкея ку колхозуриле ши совхозуриле контракте ын ведеря ливрэрий продуселор май сус менционате организациилор де колектаре ьш кантитэциле превэзуте де контракт. Орашул Бэлць, де-о ворбэ, аре зона са де райоане, каре-с датоаре сэ-л апровизионезе ку легуме ши фрукте. Дин еле фак парте: Глодень, Дрокия, Рышкань, Фэлешть ши о парте де господэрий дин райоанеле Унгень ши Сорока. Мажоритатя колхозурилор фурнизязэ ын фиекаре ан кантитэциле де продусе агриколе, превэзуте де контракт. Дар, дин пэкате, уний кондукэторь де господэрий манифестэ о атитудине непэсэтоаре фацэ де ачесте облигаций. Аша, бунэоарэ, колхозул «Котовский» дин сатул София, районул Дрокия, а требуит сэ ливрезе астэ примэварэ офичиулуй орэшенеск «Молдплодоовощ» дин Бэлць 20 де тоне де ридике тимпурие, дар н’а ливрат нич ун килограм. — Ной ам ши уйтат де ачест пункт дин контракт. — се «ындрептэцеште» тов. Б. Филип, прешединтеле кырмуирий колхозулуй.—• Е вина иоастрэ ши колхозул е гата сэ плэтяскэ амендэ. Паре-ни-се, кэ дакэ амен-да ар плэтн-о ну колхозул, чи прешединтеле, ел н’ар уйта нич ла анул сэ Семене ридике ши алте културь превэзуте де контракт. Конформ контрактулуй, совхозул «Болбочь» дин районул Дрокия требуе сэ ф.урнизезе ын анул курент магазинелор дин Бэлць 100 тоне де курекь, 30 тоне де киперь ши 10 тоне де ридике де ярнэ. Ши ятэ че не-ау промис речент кондукэторий совхозулуй: вор фурниза нумай кантитатя превэзутэ де курекь ши кытева тоне де киперь. Ридике де ярнэ ну не вор адуче нич ун килограм, пентру кэ ау уйтат... с’о Семене. Кредем, кэ кондукэторий районулуй Дрокия вор луа мэсуриле кувените ын ведеря асигурэрий ындеплинирий контрактелор де ливраре а легумелор де кэтре тоате господэрииле агриколе. П. МИХАИЛОВ, колектор ла офичиул «Молдплодоовощ» дин Бэлць. Ы НКЭ дин времурь ындепэртате с’а пэстрат фрумосул обичей де а суправегя копачий, каре ау девенит о адевэратэ реликвэ а натурий. Ау ынтрат де акум ын историе «Стежарул дии Запорожце» , «Стежарул луй Петру I» ла Ленинград ш. а. Мулць копачь, каре конституе импресионанте монументе вий але натурий, се афлэ суб стража секуритэций публиче ын републичиле Бал'тиче, Белорусия, Армения. Се иска о ынтребаре лейштимэ: че скоп урмэрим, кынд прочедэм ын фелул ачеста? Рэспунсул е фоарте симплу. Стабилим лонЖевитатя анумитор спечий де копачь, реушим сэ резолвэм мулте проблеме шгиинцифиче реферитоаре ла трекутул силвикултурий. Копачий бэтрынь сынт уничий марторь ай пэдурилор дин времуриле ындепэртате. Ку ажуторул лор ной май детерминэм ши хотареле теренурилор ымпэдуриге кындва. Ши, ын сфыршиг, копачий де вырсте ынаинтате сынт о ьштрукипаре а форцей ши фрумусецей. Прин декорацииле лор коплешитоаре ей алкэтуеск уи таблоу поетик, мемориал. Ну ынзадар се скриу деспре ачесте раритэць версурь, се повестеск лейсенде. Де екзистенца ачестор копачь сынт легате нумеле унор персоналитэць историче, ал унор ерой, слава кэрора т.рэеште ши ’н зилеле ноастре. Ын Молдова, бунэоарэ, се афлэ суб окротире 118 копачь бэтрынь, каре ау крескут ын групурь сау ын сингурэтате. Ши е фиреск, кэ принтре ей чел май импунэтоо есте стежарул. Спечиалиштий ау стабилит. кэ вырста стежарилор ын Молдова се чифрязэ де ла 150 пынэ ла 600 де ань. Ын афарэ де ей май авем дрепт мэртурие а перфекниуний натурий пинул галбен, скорушул ш. а. Чел май бэтрын копак, каре а фост ынрейшстрат пе териториул републичий ноастре. есте стежарул дин сатул Кобылня, районул Резина. Се конейдерэ, кэ ел аре о вырстэ де 600 де ань. Ун алт стежар асемэнэтоо, ку ун диаметру де апроапе 6 метри, ынфрумусецязэ о думбравэ дин марзйиня пэдурий сатулуй Перерыта, районул Дубэсарь. Стежарь уриашь май авем ын поениле Тырновей дин районул Единец, Флэ:,рында, районул Анений-Ной, Каларашовка-Одая ши ын алге локалитэць. Се пресупуне, кэ вырста ачестор копачь есте де 400 де ань. О импресие плэкугэ продуче ши фагул. Е адмирабилэ хайна луй ын вэлураре, проспецимя де тотдяуна, че ворбеште паркэ де о сэнэтате де нездрунчинат. Чел май маре фаг се афлэ ын думбрава дин Кэбэешть-Пыржолтень, районул Кэлэрашь. Аре диаметрул до, 130 чентиметри ши вырста де песте 300 де ань. Ам цинут сэ аминтим ын ачастэ кореспонденцэ, кэ ын чея че привеште окротиря ачестор монументе раре але натурий, лукрул май ласэ мулт де дорит. Уний динтре копачий аминтиць се афлэ ынтр’ун хал фэрэ де хал. Пэмынтул де ла рэдэчиниле лор ну-й афынат, сынт рупте о мулциме де рамурь, ну се фаче ын журул лор вре-о ьшпрэдитурэ, ка|ре, де алггфел, се преведе ын леЖиле де окротире. Ну екзистэ нич ун фел де тэблицэ, че ар анунца, сэ зичем, деспре история лор, ар преынтымпина оамений сэ се поарте ку дынший атент. Пентру кэ, сэрманий копачь, нумай ей штиу че пэцеск. Ау пе тулпиниле лор о мулциме де крестэтурь, ла уний пе алокурь ли се усукэ ши се короЖеште коажа. Оаре н’ар фи бине, ка лумя сэ се ынгризкаскэ де сэнэтатя лор? Е регретабил фаптул, кэ дин кауза индиференцей а диспэрут пинул галбен дин сатул Чернолеука, районул Дондушень. Ши унде май пуй, кэ ачеста а фост уникул екземплар екзотик ын Молдова! Тот ын фелул ачеста ау перит дой стежарь де кыте 300 де ань дин думбрава Флэмындей, районул Анений-Ной, ши секуларул плоп дин сатул Герман, районул Унгень. Ку пэрере де рэу, ынсэ, нич н’ау фост ынтрепринсе каревй акциунь сэ ее кларифине каузеде, сэ.се вадэ, чине лребуе .. сэ поарте рэспундере пентру ун асеменя акт. Дупэ пэреря ноастрэ, тоате господэрииле ши организацииле, пе териториул кэрора екзистэ копачий секуларь, требуе сэ-шь интенсифиче , мунка де ынгрижире ши рирртире а реликвелор натурой, сэ ле акорде тоатэ грижа’ ши атенция. Прочедынд астфел, ам авя нумай де кыштигат. Ю. КРАВЧУК, кандидат ын штиннце агриколе. ОКРОТИРЯ НАТУРИЙ АТЕНЦИЕ КОПАЧНЮР ВЫРСТНИЧЬ ЫН ФОТОГРАФИЕ: секуларул стезкар дин сатул Кобылня, районул Резина. Фото де аутор. ДУПЭ МУЛЦЬ АНЬ... Кынд осташул Гаврил Спиридонович Дэнилэ с'а ынторс де пе фронт ын сатул сэу натал Вэрэнкэу, дин районул Сорока, а гэсит каса пустив. Ел а афлат де ла вечинь, кэ соция с'а стинс дин вяцэ, яр фийчеле Лидия ши Елена ау фост луате ынтр'о касэ де копий. Апой с'ау ынчепут кэутэриле. А скрис ла тоате каселе де копий дин републикэ. Рэспунсул ера ачелаш: «Аша копий ла ной ну сынт». Дар ятэ, кэ соси ши о весте ымбукурэтоаре. С'ау гэсит локуриле, унде а ынвэцат ши а лукрат фийка май маре Лидия. Ын ултима време еа а лукрат ын режиуня Караганда, яр де аколо а плекат. Кэутэриле континуэ ши ну-й департе зиуа, кынд тэта се ва ынтылни ку Лидия. Кыт деспре Елена, дынсул н’а примит май мулт нич о весте декыт штиря, кэ еа а фост дусэ ла каса де копий дин Нападова. Ын луна мартие, анул курент, ла ругэминтя луй Г. С. Дэнилэ, газета «Молдова Сочиалистэ» с'а адресат кэтре чититорий сэй, ка сэ-й ажуте ла кэутаря копиилор. Ачастэ адресаре а читит-о Елена Кречун, колхозника дин сатул Котяла, районул Бричень, ши Павел Александрович Чобан, локуитор дин сатул Котюжень. П. Чобан а ыифият-опе Елена де ла каса де копий No 1 дин сатул Купчино, районул Единец, ын фебруарие 1950. Амбий ау сосит ла Вэрэнкэу ши ау бэтут ла уша касей луй Гаврил Спиридонович Дэнилэ. Стэпынул касей, ун ом де акум кэрунт, й-а пофтит сэ ынтре. Й-а ашезат пе оаспець ла масэ. Дин ворбэ ын ворбэ, а обсерват пе образул дрепт ал фемеий тинере о чикатриче. Ын окий луй с'а апринс ун ликэр де надежде. С'а скулат де пе скаун, врынд паркэ сэ ынтребе чева. Павел Александрович а обсерват тоате ачестя ши се хотэры: — Ам читит газета «Молдова Сочиалистэ» ши ам венит ла думнявоастрэ, поате... — Еу ам авут доуэ фийче,— зисе стэпынул. — Ымь аминтеск дестул де бине, кэ чя май микэ авя пе образул дрепт...— ши дынсул ну-шь луа окий де ла Елена. Еа с'а стэруит сэ-й ынтэряскэ гындул. — Ну штиу ын че сат м’ам нэскут, дар ын фаца касей ноастре ера ун салкым маре... Ынтр'о зи чинева м'а пус ын кэруцэ, ын урмэ мержя мултэ луме... Тоць плынжяу. Ну департе де каса ноастрэ ера о фынтынэ. — Еа се гэсеште ши акум аколо, еу трэеск ын алтэ касэ, — а адэугат Гаврил Спиридонович. Немайаштептынд ка ел сэ-шь термине ворба, Елена с'а репезит ла татэ-сэу, й-а сэрутат фаца ши пэрул кэрунт, л-а ымбрэцишат ши с'а липит де пептул луй. ...Дестине апропияте ши ындепэртате. Ла Вэрэнкэу ынтр'о касэ а арс лумина пынэ тырзиу. С'ау адунат мулте руде, вечиний, консэтений. Тоць о рекуноштяу пе фийка мезинэ а луй Гаврил Спиридонович Дэнилэ дупэ ун семи де пе образул дрепт, дупэ каре а рекуноскут-о тэта. Ау трекут 27 де ань, де кынд с’а ынторс де ла маря бэтэлие осташул Гаврил Спиридонович Дэнилэ. Фостул осташ а мунчит пе фронтул мунчий пашниче ши ну демулт а трекут ла одихна бинемеритатэ. Ши апариция Еленей а фэкут ачастэ одихнэ ши май луминоасэ. ...Ынтр'о диминяцэ ку чер сенин ши плин де соаре соций Елена Гавриловна ши Василе Серафимович Кречун м’ау инвитат ла дынший ын оспецие. Ын ынтымпинаре мь-ау ешит фийчеле лор Емилия ши Рая. Дынселе мь-ау спус ку букурие, кэ еле ау ынкэ ун бунел, татэл мамей де ла Вэрэнкэу. М. ЯКИМОВ, кореспондент волунтар. РЕКУНОШТИНЦЭ О зи фрумоасэ ку соаре, ку черул сенин, ку гласурь веселе де копий зглобий ши збурдалничь. Флэкэй ши фете ши кяр ши мулць динтре чей кэсэториць ау ешит пе Дялул Маре дин партя де апус а сатулуй Фэурешть, унде се веселяу ын ачастэ зи де думиникэ. Пе лынгэ о групэ де оамень се жукау прин ярбэ ниште копий. Принтре ей ерау ши сурориле Галя, ын вырстэ де опт ань, ши Лилия, де вре-о трем анишорь. Дар ятэ, кэ суриоареле с’ау стрекурат пе необсервате ын вале ши се оприрэ лынгэ о фынтынэ. Лилия, се веде, с'а апукат де пани сау ле кэлдарз каре стэтя плинэ ку апэ пе колакул ынгуст ал фынтыний, ши, ну зэбавэ, а фост трасэ де кэлдаре ын фынтынэ. Галя спериятэ ынчепу сэ ципе дин рэспутерь. Примул, каре а ажунс ла фынтынэ, а фост Владимир Цуркан, шоферул де ла мина дин Гоень а асочиацией районале «Межколхозстрой». Ел, фэрэ сэ се гындяскэ ла вяца проприе, шь-а дат друмул ка о сэжятэ пе ланцул че атырна ын безна адынчимий. Ын фундул фынтыний, цинынду-се ку о мынэ де ланц, Владимир ку чялалтэ мынэ о циня пе Лилия, чаре-шь пердусе куноштинца. Ку ажуторул челорлалць оамень, каре се апропиясерэ, фетица а фост скоасэ дин фынтынэ. Ей и с'а акордат примул ажутор, яр дупэ ачаста а фост транспортатэ ла спиталул дин Кишинэу. Ын презент фетица се симте бине. Мулцэмим дин тоатэ инима луй Владимир Цуркан, ачестуй ом куражос, кэ мь-а салват непоцика де ла моаоте. Вом фи пентру тотдяуна рекуноскэторь пентру фапта сэвыршитэ де ел. И. СКРИПНИК, зиректорул школий при- I маре дин сатуп Фэурешть. районул Крмупень. - Винерь, 23 юние 1972 Алкоолизмул - изворул инфракцнуннлор граве Пе фиекаре дин ной ыл букурэ фаптул, кэ вяца не девине дин че ын че май ынавуцитэ ши май луминоасэ. Ын урма мэсурилор, ынтреприясе де партид ши гуверн, ын магазине апар май мулте мэрфурь, оамений советичь се ымбракэ май бине, ышь петрек тимпул либер май интересант. Ши ятэ пе фондул крештерий неынчетате а бунэстэрий материале а нородулуй уний оамень девин жертфе але инфракторилор, че атентязэ ла чинстя ши аверя, ла сэнэтатя ши кяр вяца четэценилор ноштри. Штим ку тоций, кэ ачесте феномене ну сынт карактеристиче модулуй советик де трай, кэ инфракциуниле ын цара ноастрэ се редук ан де ан. Ку тоате ачестя, ну не путем ымпэка нич ку унул дин асеменя казурь. Деачея ын прочесул конструкцией десфэшурате а комунизмулуй тот май хотэрыт сунэ кемаря де програм а партидулуй — де а дезрэдэчина ку десэвыршире инфракциуниле дин сочиетатя ноастрэ. Пентру а ликида, ынсэ, о буруянэ е невое де а о змулже ку тот ку рэдэчинэ. Дар каре-с рэдэчиниле криминалитэций? Дакэ ын сочиетатя бургезэ рэдэчиниле ей се афлэ ын неегалитатя сочиалз, ын шомаж ши сэрэчие, ын аналфабетизм ши алте вичий але сочиетэций експлоататоаре. апой ын сочиетатя ноастрэ асеменя каузе ну екзистэ. Експериенца жудичиарэ а демонстрат демулт, кэ причина де базэ а инфракцауншлор граве резидэ ын бецие, алкоолизм. Сэ не ынкипуим пентру о клипэ, кэ анул трекут ам ликидат беция ын рындуриле унор четэцень. Атунч ши нумэрул кримелор граве ар фи фост ку 58 де проченте май мик, декыт с’а ынрежистрат ын реалитате. Вом рекурже ла унеле чифре дин статистика жудичиарэ дин анул трекут. Еа не мэртурисеште, кэ ын старе де ебриетате ау фост сэвыршите 58,6 проченте дин тоате оморуриле премедиггате, 63,7 проченте дин лезиуниле граве корпорале премедигате, доуэ треимь дин виолэрь, трей пэтримь дин акциуниле хулигакиче. О маре примеждие презинтэ омул бит ла воланул аутомобилулуй сау тракторулуй. Ачеяш статистикэ не мэртурисеште, кэ анул трекут апроапе жумэтате дин тоате аварииле дин транспортул ауто ку урмэрь мортале ау авут лок ануме днн ачастэ каузэ. Ын женере, омоарэ, скилодеск, прадэ ши видлязэ ануме оамений бець. Ку пэрере де рэу, де мулте орь ши жертфа уней криме се афлэ, де асеменя, ын старе де ебриетате. Ачест лукру а фост обсерват, бунэоарэ, ла 11 проченте дин персоанеле виолате, 17 проченте дии челе прэдате ши алтеле. Ну демулт комнсия перманента пентру легалитатя сочиалистэ а Советулуй орэшенеск Бендер де депутаць ай оаменилор мунчий, екзаадннынд кестиуня ку привире ла интенсифнкаря луптей ку криминалитатя, а сублиният, кэ причина де базэ а акциунилор де хулиганизм ши фуртурь, че ау лок ын ораш, резидэ ын бецие. Дупэ кум се веде, ынтре бецне ши кримэ екзистэ чя май стрынсэ легэтурэ. Десеорь иидивидул, каре а хотэрыт сэ се тратезе ку бэутурь спиртоасе, е департе де гындул де а фаче куйва вре-ун рэу. Аич ла мижлок авем ун алт феномен: индепендент де воинца челуй бят, алкоолул редуче капачитатя луй де а се ориента дрепт ын медиул ынконжурэтор, ыи слэбеште аутоконтролул. Ла омул бят се профилязэ ку инсистенцэ тоате калитэциле луй негативе, пе каре ел ын старе нормалэ ле аскунде ку грижэ. Де аич ши агресивитатя луй споритэ, акциуниле луй сурпринзэтоаре ши немотизате. Яр ла фолосиря фэрэ мэсурэ ши дясэ а бэутурилор спиртоасе, инфлуенца лор дезаструоасэ спореште песте мэсурэ ши дуче ла профунде скимбэрь патоложиче ын организмул омулуй, кыте одатэ кяр ши ла дескомпунеря тоталэ а персоналитэций. Инфлуенца негатнвэ а алкоолулуй креште неспус де мулт ла минорь. Психоложня адолесчентулуй аре партикуларитэць есенциале: липеэ де експериенцэ де вяцэ, ынклинаря спре имитацие, инкапачитатя де а апречия ж-уст унеле феномене, ексчитабилигатя емоцио н а л э споритэ. Ачесте партикуларитэць де вырстэ, суб инфлуенца алкоолулуй, дук унеорь ла ОМУЛ ШИ ЛЕЖЯ сэвырширя диферитор инфракциунь, ынчепынд де ла хулиганим ши пынэ ла оморурь ку о деосебитэ крузиме. Мэ вой рефери дин ноу ла ун екземплу. Ын примэвара анулуй курент тынэрул Бэлуцел дин районул Криулень а примит ордин де кечаре ын рындуриле арматей. Хотэры сэ бее ку приетений. А бэут зиуа ынтрягэ, яр сэра с’а порнит спре клуб. Пе друм л-а ынтылнит пе чобанул колхозник, татэ а май мулць копий — Никита Цуркан. Бэлуцел л-а доборыт ла пэмынт, фэрэ нич ун мотив, ши л-а бэтут ку чизмеле пынэ л-а оморыт. Ын тимпул черчетэрий досарулуй с’а доведит, кэ криминалул н’а авут нич ун мотив. Пур ши симплу, суб инфлуенца алкоолулуй, омул а девенит сэлбатик. Дар грешеск уний, каре консидерэ, кэ лежиле советиче сынт индулженте фацэ де инкулпаций, че ау сэзыршит криме суб инфлуенца алкоолулуй. Адикэ, «ертаци-мэ, кэ н’ам штиут че фак». Цинынд конт де фаптул, кэ криминалул, фиинд ын старе де ебриетате, презинтэ ун перикол спорит пентру сочиетате, Кодул' пёйал ал РСС Молдовенешть консидерэ крима, сэвыршитэ ын ‘ачастэ старе, дрепт чиркумстанцэ агравантэ. Лежиле ноастре сынт аспре ши фацэ де бециваний де ла продукцие. Еширя ла лукру ын старе бятэ, бунэоарэ, есте конеидератэ дрепт абсенцэ немотиватэ ку тоате урмэриле ей. Ынсушь фаптул ашезэрий шоферулуй ла волан ын старе де ебриетате се сокоате ынкэлкаре де ордин административ ши дуче дупэ сине липсиря де дрептул де а кондуче аутомобилул пе ун термен де ун ан, дакэ казул с’а ынтымплат о сингурэ датэ, ши пынэ ла трей ань — дакэ казул с’а репетат. Ын рындуриле унор шоферь, ку регрет, май бынтуе пэреря, кэ «а траже ун пахар» ла друм ну-й нимик перикулос ши кэ ачаста ый ва асигура о май бунэ чертитудине ла волан. Ануме аша а прочедат шоферул Фьодор Чебан де ла «Волга» санитарэ, каре апарциия спиталулуй дин Мерень, районул Анений-Ной. Тратынду-се ку вин, Чебан а кэлкат пе шосяуа Кишинэу—Бендер патру оамень тинерь, каре мержяу ку бичиклетеле пе маржиня друмулуй. Кум сэ луптэм контра бецией? Ачаста ну е о ынтребаре ординарэ. Се штие, кэ ачастэ деприндере дэунэтоаре ера урмэритэ ынкэ ын антикигате. Ын Атена, бунэоарэ, пентру еширя ын локурь публиче ын старе де ебриетате, омул ера педепсит ку моартя. Ын Русия царул Петру I а семнат ун указ, каре преведя о алтэ педяпеэ: омул, каре фэчя абуз де бэутурь спиртоасе, ера облигат сэ поарте ла гыт ун черк де фонтэ ку о греутате де 9 килограме, авынд ивскрипция «Пентру бецие». СУА ши Финланда ау ынтродус ла тимпул лор аша-нумителе «лежь сечь», адикэ ау интерзис комплект вынзаря бэутурилор спиртоасе. Ку тоате ачестя, мэсуриле ынтрепринсе н’ау дат ефектул дорит, деоарече кондицииле сочиетэций експлоататоаре женерау бецивань инветераць. Ын сочиетатя сочиалистэ ну екзистэ каузе сочиале, пентру ка омул сэ-шь ынтунече минциле ши сэ се аскундэ де вяца де тоате зилеле ьш лумя илузиилор. Нумай десфрыул персонал ши липса де карактер, либерализмул ши толеранца челор дин жур сервеште дрепт терен пентру ынрэдэчянаря унор асеменя деприндерь дзунэтоаре. Ын ултимий ань партидул ши гувернул ау ынтрепринс ун шир де мэсурь, принтре каре ши лежислативе, де луптэ контра алкоолизмулуй. Ын конформитате ку лежиле ын вигоаре ын република ноастрэ фацэ де бециваний ынрэиць/се апликэ тратаря форцатэ ши реедукаря прин мункэ. Тримитеря ла профилакторииле респективе се фаче пе база унор интервенций дин партя организациилор де стат сау обштешть. Дар пентру резолваря уней асеменя проблеме сочиале, ка беция, ну сынт де ажунс нумай мэсуриле лежислативе. Еле пот да ефектул дорит нумай ын ымбинаре ку алте мэсурь де луминаре културалэ, економиче, медикале. Ануме ын ачест план КЧ ал ПКУС а адоптат речент о хотэрыре импортантэ «Ку привире ла интенсификаря луптей ымпотрива бецией ши алкоолизмулуй». Ын еа се сублиниязэ нечеситатя де а десфэшура пе ларг мунка политика де масэ ши културадедукативэ ын колективе ши ын рындуриле популацией ла локул де трай. Оамений советичь ау ынкувиинцат фербинте ши хотэрыря Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС деспре редучеря реализэрий бэутурилор спиртоасе. Ачесте мэсурь Не вор ажута сэ избавим сочиетатя де мулте ненорочирь ши тражедий, женерате де бецие. Алкоолизмул поате фй ликидат, дакэ вом деклара бецией о луптэ атотнородникэ. Ынчепынд ку шкоала, се чере сэ демонстрэм оаменилор ынтряга даунэ, пе каре о причинуеште алкоолул сэнэтэций омулуй, стэрий луй морале, фамилией, продукцией, ынтрежий сочиетэць. Редучеря алкоолизмулуй ва субмина ын ачелаш тимп ши база принчипалэ а криминалитэций. Яр ачаста не ва фаче вяца ши май фрумоасэ, ши май феричитэ. Г. ЖИТАРЬ, локцииторул прокурорулуй РСС Молдовенешть. Деспре мэмэлигуцз ку брынза Куй ну-й плаче мэмэлигуца?.. Ынкипуици-вэ, кэ аць сосит ла ун приетен сау ла о рудэ. Н'аць доведит сэ ынкэлзиць бине локул, кэ господина де акум вэ пофтеште ла масэ. Тречець ын алтэ камерэ ши... Ын мижлокул мосей стэ нумай че рэстурнатэ мэмэлигуца аурие, абуриндэ. Алэтурь е о фарфурие ку брынзэ де оае, ла стынга, ынтр'о тигае аржинтие де алуминиу — токанэ де карне де порк, че май ефырые ынкэ. Чине н’ар дори сэ сервяскэ о асеменя масэ? Дар, ку пэрере де рэу, мэмэлигуца ку брынзэ е о проблемэ ла ораш. Ын алиментареле дин Кишинэу, бунэоарэ, фэина де пэпушой ну се винде ку сэптэмыниле, яр унеорь кяр ши ку луниле. Паре-ми-се, кэ органеле Планификэрий де стат требуе сэ планифиче о кантитате нечесарэ де пэпушой пентру фачеря фэиний спечиал пентру алиментацие. Трестул морилор сэ мачине пэпушоий бине ускаць сау кяр пуцин прэжиць. Ла рындул сэу, Министерул комерцулуй требуе сэ ее мэсурь, ка фэина де пэпушой сэ фие пусэ ын пакете, ка ши чя де грыу, вындутэ ла консуматорь ын кантитэць нечесаре. Не рэмыне, деч, сэ сперэм, кэ проблема мэмэлигуцей ва фи резолватэ ын вииторул апропият. Доар пэпушой авем ын де ажунс. Требуе нумай сэ акциокезе май оператив органеле респективе. ор. Кишинэу. Г. ИЛЬЯШЕВИЧ, ынгэцэтор. ШИ ТАТЭЛ, ШИ ФИУЛ Сергей Иванович Тыминскнй, локуитор дин сатул Бэлэнешть, районул Ниспореиь, а ынтрат ла каса де економий шн а презентат ун билет ал лотерией ын бань ши объекте ал РСС Молдовенешть. Билетул а фост контролат. — Феличитэриле ноастре! — и с’а спус луй Сергей Иванович. — Билетул с’а доведит а фи ку норок... Ынтр’адевэр: посесорул луй а кыштигат ун аутомобил де марка «Жигули». Сергей Иванович а авут май мулт норок декыт татэл сэу, Иван Иванович. Дар ши ел ну се плынже: ын кнул трекут Иван Иванович Тыминскнй а кыштигат ун аутомобил «Запорожец». Знлеле трекуте С. И. Тыминскнй а примит машина кыштигатэ. Ын ачеяш зи а примит документеле респективе ши С. Д. Дамичук, вынзэтор дин орашул Рыбница, каре а кыштигат ун «Запорожец». ЫН ФОТОГРАФИЕ: П. И. КРИВЦОВ, шеф де секцие ла Дирекция каселор де еконоэтий ши кредитулуй де стат т РСС Молдовенешть, ый ынмынязэ луй С. И. ТЫМИНСКИИ (ла стынга) кея де ла машина «Жигули». Фото ши текст де М. Дунай.