Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/282-303)

1972-12-01 / nr. 282

* ПРОЛЕТ А РЬ ЦИН ТО АТЕ ЦЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, 'АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924. N2 282 (11963) Винерь, 1 дечембрие 1972 Прецул 2 коп. ТРАНСМИТЕ БУДАПЕСТА Милиоане де оамень советичь ау аскултат ку о колоса лэ атенцие ла 30 ноембрие кувынтэриле товарэшулуй Янош Кадар, Прим-Секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПМСУ, ши товарэшулуй Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, кондукэторул делегацией де партид ши гувернаментале а Униуний Советиче, ростите ла митингуя приетенией унгаро-советиче, каре а а-вут лок ла комбинатул Чепел дин Будапеста. Емисиуня ын директ дин Будапеста а фост трансмисэ де тоате постуриле де радио але Униуний Советиче, де Телевизиуня чентралэ ши прин системул «Орбита». (ТАСС), МИТИНГ АЛ ПРИЕТЕНИЕЙ СОВЕТО-УНГАРЕ ЛА КОМБИНАТУЛ ДИН ЧЕПЕЛ БУДАПЕСТА, 30 ноембрие. (Кор. спеч. ТАСС). Комбинатул «Чепел ул рошу» а примит астэзь ку синчерэ букурие, ку мултэ кэлдурэ ши ку, оспиталитате мунчиторяскэ делегация де партид ши гувернаменталэ а Униуний РСС ын фрунте. ку товарэшул Л. И. Брежнев, Секретар Женерйл ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. Мулт.е мий де мунчиторь ау ешит ку стягурь, ку паноурь де садут ын ынтымпинаря скумпилор оаспець советичь. Ымпреунэ ку делегация советикэ ау фост Я. Кадар, Прим-Секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПМСУ, Ене Фок, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПМСУ, Прешединтеле Консилиулуй де Миништри ал РПУ, К. Немет, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПМСУ, прим-секретар ал комитетулуй орэшенеск де партид Будапеста. А авут лок о ынтылнире ку коядукэторий ынтреприндерилор, ку оамений де фрунте ай комбинатулуй. Ын аплаузеле фуртуноасе але челор презенць секретарул комитетулуй де партид Ш. Борбей й-а салутат кэлдурос пе товарэшул Л. И. Брежнев, пе мембрий делегацией советиче ши, ын нумеле колективулуй де мий ши мий де мунчиторь, ле-а мулцэмит пентру визитаря Чепелулуй, сублвниинд, кэ сосиря луй Леонид Ильич Брежнев ла мунчиторий дин Чепел есте ун евенимент колосал ын вяца узиней. -> Чей презенць ау примит ку оваций путерниче штиря, кэ, ла ругэминтя колективелор тутурор узинелор комбинатулуй, товарэшшгор Л. И. 'Брежнев ши Я. Кадар ли с’а конферит титлул де мунчиторь професионишть де оноаре ай Чепелулуй. Ын кувынтул сэу де рэспунс товарэшул Л. И. Брежнев а мулцэмит кэлдурос ын нумеле тутурор мембрилор делегацией пентру калделе кувинте де приетение, адресате делегацией, Униуний Советиче. Тов. Л. И. Брежнев й-а презентат челор де фацэ пе мембрйй делегацией де партид ши гувернаментале а Униуний РСС —- В. В. Шчербицкий, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, прим-секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Украиней, К. Ф. Катушев, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Н. А. Тихонов, локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништри лор ал Униуний РСС, А. А. Громыко, министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС, И. Г. Кебин, прим-секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Естонией, В. Я. Павлов, амбасадорул Униуний РСС ын РПУ, прекум ши пе К. В. Русаков, мембру ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. А. М. Александров, мембру ал' Комисией нейтрале де ревизие а ПКУС, каре ау сосит ын РПУ .ымпреунэ ку делегация. Товарэшул Л. И. Брежнев, мембрий делегацией советиче ау : визитат узина де метале нефероасе, прекум ши узина конструктоаре де машинь-унелте. Претутиндень ын секцииле, ын каре ынтрау товарэший советичь, ей ау фост ьштымпинаць ку о -деосебитэ кордиалитате, фрэцеште, ли с’ау оферит флорь, ау фост ругаць сэ семнезе ын журналеле зилвйче але бригэзилор. С’ау ынфирипат конворбирь нестингерите. Тов. Л. И. Брежнев с’а интересат де вяца, мунка, - кондицииле де трай ши де одихнэ але мунчиторилор, а урат колективулуй комбинатулуй дин Чепел ной реализэрь. Ын Картя де оноаре а узиней товарэшул Л. И. Брежнев, мембрий делегацией советиче ау йотат: «Делегация. У ниуннй Советиче а рэмас профунд сатисфэкутэ де ынтылеириле ку мунчиторий де ла комбинатул дин Чепел. Вэурэм дин тоатэ инйма Думнявоастрэ, скумпий ноштри приетеиь, мудтэ сэнэтате, феричире ши фрумоасе сукчесе ын продукцие». Дупэ че ау луат куношт.ивцэ. де секцииле узинелор, о.аспеций советичь с’ау ындрептат опре Палатул спортурилор ал комбинатулуй. Аич а авут лок ун маре митинг ал приетенией советоунгаре. Сала ый ынтымпинэ пе товарэший Л. И. Брежнев, Янош Кадар, пе мембрий делегацией советиче ын пичоаре, ку аплаузе фуртуноасе. Партичипанций ла митинг скандязэ: «Приетение!», «Приетение!». Митингул а фост деокис де К. Немет, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПМСУ, прим-секретар ал комитетулуй орэшенеск де партид Будапеста, каре а растит ун скурт кувьют ынтродуктив. Пэтруяшь де челе май калде сентименте де приетение, опуне ел, салут дин тоатэ инйма пе товарэшул Леонид Ильич Брежнев, кондукэторул делегацией де партид ши гувернаментале советиче, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, еминент кондуиэтор ал попорулуй советик, револуционар-интернационалист, приетен синчер ал нородулуй носгру. Сала ынтымпинэ ачесте кувинте ку аплаузе фуртуноасе, ынделунгате. Тоць се ридикэ ын пичоаре. Ый с-алут кордиал пе мембрий делегацией де партид ши гувернаментале советиче, пе тоць скумпий ноштри оаспець советичь, континуэ К. Немет. Актуала визита а делегацией де партид ши гувернаментале советиче ын Унгария коиетитуе ун ноу жалон импортант пе каля адынчирий традиционалей приетений динтре попбрул советик ши чел унгар/Сьштем конвиншь, кэ ачастэ визита ^ ва серии ла цонсолидаря ын континуаре а приетенией динтре партйдеде, гувернеле ши попоарелё ноастре, ла ынтэриря колаборэрий фрэцешть, а унитэций ноастре интернационалисте. Експериенца де песте ун сферт де вяк а попорулуй ностру коиетитуе о мэртурие, кэ дезволтаря ши ыйтэрирй ын перманенцэ а приетенией совето-унгаре контрибуе ла авынтул попорулуй ностру, ла ынфлориря Патрией ноастре сочиалисте, ла крештеря континуэ а форцелор сочиализмулуй ши прогресулуй ын лумя ынтрягэ. Сынтем конвиншь, кэ ши актуалул митинг ал приетенией ноастре есте о ноуэ довадэ а комунитэций ндеалурилор ши екоиурилор ноастре', а унитэций де интересе, о мэртурие а приетенией де нездрунчинат динтре поноареле советик ши унгар. Немет сферэ кувынтул луй Л. Домьян, струнгар ла комбинатул металурйик дин Чепел. Ын нумеле мунчиторилор де ла Чепел, спуне ел, салут кэлдурос, дин тоатэ инима пе Леонид Ильич Б|режнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче. Ый салут ку респект ши ку драгосте пе мембрий делегацией де партид ши гувернаментале а Униуний Советиче, пе тоць скумпий ноштри оаспець. Ной, мунчиторий де ла Чепел. не прегэтйм демулт пентру ынтылниря ку товарэшул Брежнев. Пентру ной ачаста есте о маре чинсте, ку атыт май мулт, ку кыт штим, кыт де мулте требурь ау акум товарэший советичь, каре се ирегэтеск де сэрбэториря семичентенарулуй формэрий Униуний Советиче. Ачастэ сэрбэтоаре ва фи ши сэрбэтоаря ноастрэ, пентру кэ цара ноастрэ, мунчнторий де ла Чепел ну вор уйта нич одатэ, че даторязэ ей Униуний Советиче. Комуништий Чепелулуй пэстрязэ ку фермитате ши консеквенцэ традицииле приетенией динтре попоареле унгар ши советик, дин мулт ла еа. Ачест сентимент ал приетенией а принс рэдэчинь адынчь ын маселе де оамень ай мунчий унгарь, ел се сприжинэ пе о база трайникэ, ши ну. нумай пентру кэ ачест лукру есте диктат де интереселе ноастре политиче, де стат ши економиче, чи ши пентру кэ ачест сентимент порнеште, де ла ишшэ, ел не-а ынтрат ын сынЖе. Сынтем екстрем де букурошь, кэ астэзь путем салута' ла ной пе мембрий делегацией де партид ши гувернаментале советиче ши персонал пе товарэшул Брежнев. Ачастэ визита есте пентру ной, оамений мунчий де ла Чепел, о маре чинсте. Ши врем сэ фим демнь де ачастэ чинсте. Ла трибуна се ридикэ Анна Шипош. Еу лукрез ла фабрика де импримат цееэтурь «Голдбергер», спуне еа. Ын мунка мя зи ку зи ам прилежул сэ ынтылнеск продукцие, командатэ деУниуня Советикэ. Еу симт ын практика, симт немижлочит, че ынеямнэ приетения цэрий ноастре ку маря Униуне Советикэ. Инфлуенца бинефэкэтоаре а ачестей приетений ши а драгостей синчере, товэрэшешть се манифеста ын тоаДрагэ товарэше Брежнев! Стиматэ адунаре! Драйсь товарэшь! Приетень! Сынтем куприншь ку тоций де сентиментул адынк ал импортанцей евениментулуй, каре аре лок аич, ла Чепел, четате а мишкэрий мунчиторешть унгаре, унде ый путем салута ын мижлокул ностру пе еминенций репрезентанць ай марелуй ностру. алият, ай нородулуй советикфрате. Даци-мь вое ши мие, ка ын нумеле комуништилор унгарь, ын нумеле попорулуй унгар, каре конструеште сочиетатя сочиалистэ, сэ-л салут ку синчерэ стимэ ши ку драгосте пе товарэшул Брежнев, еминент ши необосит, луптэтор пентру кауза мишкэрий комунисте интернационале ши а пэчий, адевэрат приетен ал нородулуй унгар, сэ-й салут пе тоць мембрий делегацией советиче. Дин тоатэ инима салут пе тоць партичипанций ла адунаря ноастрэ, консакратэ приетенией унгаросоветиче, пе репрезентанций оаменилор мунчий дин капитала ноастрэ-— Будапеста ши дин Чепел. Дра&ь товарэшь! Визита делегацией де партид ши гувернаментале советиче ын цара ноастрэ есте ун евенимент де самэ, одовадэа приетенией ши алианцей ноастре де нездрунчинат, каре се ынтемеязэ пе о базэ принчипиалэ солидэ, авынд адынчь рэдэчинь историче. Тратативеле динтре репрезентанций партиделор ши гувернелор ноастре се карактеризязэ прин спиритул интернационализмулуй, прин спиритул синчерей приетений: Ын курсул конворбирилор ам абордат тоате проблемеле ееенциале але легэтурилор ноастре билатерале ши але луптей интернационале комуне. Ку ун сентимент' де адыикэ сатисфакцие путем спуне аич, ын фаца яартичипанцилор ла адунаре, ын фаца ынтреЯшй ноастре цэрь, кэ ши де дата ачаста с’а конЦ статат ын тоате проблемеле дискутате идентитатя деплинэ а ведерилор ноастре, тратативеле ноастре ау фост ексчепционал де утиле ши с’ау ынкунунат де сукчес. Пот спуне фэрэ сксаЛсераре, кэ ачастэ визитэ а товарэшулуй Брежнев, а приетенилор ноштри советичь маркязэ о ноуэ етап» импортантэ а приетенией ши колаборэрий унгаросоветиче фрэцешть. Ной експримэм синче.ре мулцэмирь приетенилор ноштри советичь пентру фацтуд, кэ деши сынт фоарте окупаць ку требуриле лор интерне ши ку нумероаселе ындаторирь, че ле ревин ын вяца интернацноналэ фуртуноасэ, ей ау гэсит тимп ши, акчептынд инвитация ноастрэ, ау визитат Унгария. Стиматэ адунаре! Приетень! Ын конформитате ку практика статорничитэ, ын курсул конворбирилор ной ам информат пе товарэший севетичь асупра ситуацией ноастре интерне, асупра резултателор обцинуте ши сарчинилор, каре урмязэ сэ мар фие резолвате. Ачест, лукру не-а фост ушурат даторитэ фаптулуй, кэ екзакт акум доуэ 1 сэп^эмынь Комитётул Чентрал ал партидулуй ностру ’а фэкут биланцул мунчий депусе • дупэ конгрееул ал Х-ля ал'Партидулуй Мунчитореск Сочиалист Унгар. Комитетул1 Чентрал а' констатат ку тот дрептул, кэ линия трасатэ де. конгрес а резистат ла верификаря тимпулуй ши а практичий, кэ ын чей дой аны каре ау трекут ау фост обцинуте резултате марь ын тоате'доменииле конструкцией сочиетэций сочиалисте. О ынсемнэтате хотэрытоаре аре, ын примул рынд, фаптул, кэ ынтрегул ностру партид, тоате форцеле позитиве те доменииле веции ноастре. Ын нумеле. тинеретулуй унгар цин сэ експрим доринца ноастрэ комунэ, ка ачастэ приетение фрэцяскэ сэ фие ши май стрынсэ, ши май немижлочитэ. Вэ рог, товарэше Брежнев, сэ трансмитець тинеретулуй советик ачастэ доринцэ а ноастрэ. Вэ ругэм, де асеменя, сэ-й трансмитець салутул ностру товэрэшеск. Апой я кувынтул инйшнерул М. Мишкеи, лукрэтор ла Институтул де черчетэрь штиинцифиче ын домениул але сочиетэций ау апробат унаним ши сприжинэ прин фапте конкрете линия конгресулуй ал Х-ля, програмулконструирий сочиализмулуй. Ачаста конституе сурса принчипалэ а реализэрилор ноастре. Класа ноастрэ мунчитоаре прин екземплул сэу ши прйн спиритул сэу де сакрифичиу пе фронтул де мункэ, Ын мишкаря бригэзилор сочиалисте ши ын ынтрёчере демонстрязэ зи де зи, кыт де адынк с’а пэтрунс еа де симцул мэрий рэспундерь фацэ де сочиетате. Цэрэнимя мунчитоаре асигурэ ныне пентру царэ, бируинд прин мунка са ынсуфлецитэ греутэциле провокате де. время неприелникэ. Интелектуалитатя ноастрэ ышь ындеплинеште ши еа ын мод дестойник партя са де мункэ пе тэрымул конструкцией сочиалисте. Ситуация политика интернэ дин царэ есте бунэ, сочиетатя ноастрэ се дезволтэ ын дирекция, индикатэ де конгрес. Ын чентрул аспирациилор ноастре политиче интерне, есте, промоваря уней полити'чь.де алианцэ, каре, паралел ку традучеря фермэ ши тот май интенсива ын вяцэ а ролулуй кондукэтор ал класей муичитоаре, креазэ, посибилитэць, ка конструиря деплинэ а сочиетэций сочиалисте сэ фие ку адевэрат о реализаре а ынтрегулуй нород, а ынтрейий нациунь, каре с’а унит пентру ачест цел. Ын . ачест спирит континуэм ной сэ дезволтэм вяца де стат, демокрация сочиалистэ, пентру ка прин креаря челор май фаворабиле кондиций политиче ши а уней атмосфере прнелниче сэ грэбим .конструиря сочиализмулуй ын цара ноастрэ. Економия националэ а Унгарией се дезволтэ ын конформитате ку целуриле челуй де-ал патруля: чинчинал. Ын анул 1972 волумул тотал ал продукцией индустриале ва спори ку песте 6 проценте ши ачест спор есте асигурат ексклусив пе база риднкэрий продуктивитэций. Ку тоате кондицииле метёоролойшче неприелниче, волумул продукцией априкултурий депэшеште ку апроапе 4 проченте нивелул анулуй прекут. Венитуриле реале ла фиекаре локуйтор креск ку 4,2 проченте, салариул реал ла фиекаре лукрэтор — ку 2,4 проченте. Партидул ши гувернул ностру консидерэ дрепт о сарчинэ фундаменталэ а лор ридикаря систематикэ а нивелулуй де вяцэ ал оаменилор мунчий ын кореспундере ку резултателе мунчий депусе ши ку дрептатя сочиалэ, фапт, каре есте критериул фундаментал ши о нормэ облигатоаре а сочиализмулуй. Кондицииле де вяцэ але популацией дсе ымбунэтэцеск пе мэсура Дезволтэрий ноастре економиче зйенерале. Акум а фоет адоптатэ ■ о хотэ- рыре, ын кореспундере ку каре ын 1973 салариул мунчнторилор ла фабричиле, узинеле ши ын индустрия де конструкций де стат, ка урмаре а унуй спор уник спечиал, сэ кряскэ май мулт декыт ва креште ын медие салариул;челорлалць оамень ай мунчий. 'Колабораря економйкэ стрынсл - <;у •■эрплс сочиалисте, ын примул рынд, ку Униуня Советика, конституе ун фей рте ймпортант фактор ёкстерн ал стабилйтэций ши дезволтэфий' економйёй ноастре национале. О темёлие де надежде а дезволтэрий економйей ноастре ■ ши ын виитор есте фантул, кэ ын урма диферителор:' акордурь ку привире ла ливрэ'риле де мэрфурь, ла вропераре ши спечиализаре о маре парте дин скимбул де мэрфурь динтре Унгария ши Униуня Советикэ — чел май маре партенер ал ей — а фост детерминатэ индустрией металурйсиче. Ынтылнириле ку приетений, спуне ел, ласэ ын вяца фиекэруй ом о урмэ де нештерс. Еу персонал ам трэит мултэ време ын Униуня Советикэ, унде ам ынвэцат, ши де атунч м’ам ынтылнит ын репетате рындурь ку оамень де штиинцэ, ку спечиалишть, ку симпли оамень советичь. Пот спуне ку ун сентимент де сатисфакцие. кэ ынтотдяуна ам вэзут респект фацэ де попорул унгар, яр аколо, унде се черя, ам примит ши динаинте пентру урмэторий 10—20 де ань. Сынтем конвиншь, кэ, континуынд сэ ынтэрим легэтуриле речипрок авантажоасе динтре економииле ноастре национале, ной пэшим пе о кале дряптэ, служим целуриле ноастре С01чиалисте комуне. Комбинатул металурйшк ши де консттэукцие а машинилор дин Чепел жоакэ ун рол импотэтант ын колабораря економикэ унгаро-советикэ. Партя ковыршитоаре — апроапе 83 проченте — дин материиле приме нечесаре пентру лукру ачастэ ынтреприндере уриашэ ле примеште дин Униуня Советикэ. Ынтре комбинатул Чепел ши о серие ынтрягэ де ынтреприндерь советиче се десфэшоарэ о коопераре техника интенсэ. Де пилдэ, ну демулт мунчиторий ши инйшнерий дин Чепел ау партичипат ын код ефектив ла реконструкция а доуэ марь узине де лэминаре а дэвилор дин Униуня Советикэ. Аич. ла Чепел — ка ши претутиндень ын царэ — инйшнерул ши мунчиторул, дин проприя лор експериенцэ, симт зи де зи, кэ штиинца ши техника советикэ репрезинтэ ун енорм стимулент ши ажутор пентру ной ши ын ачелаш тимп — о несекатэ еуреэ а легэтурилор ноастре. Оамений мунчий дин Чепел прин активитатя лор контрибуё мулт де пе акум ла ынтэриря ши адынчиря континуэ а приетенией ши колаборэрий унгаро-советиче. Ын хогэрыря Комитетулуй Чентрал ал партидулуй, адоптатэ ла пленара, каре а авут лок ла 14—15 ноембрие, паралел ку реализэриле ноастре ау фост пусе ши проблеме, ау фост трасате мэсурь пентру резолваря лор. Хотэрыря тратязэ ын модул кувенит тоате проблемеле фундамента ле але мунчий де партид, але активитэций сочиетэций. Сарчиниле ноастре сынт куноскуте де тоць: ной требуе сэ ынфэптуим ши май консеквент хотэрыриле конгресулуй ал Х-ля, сэ промовэм линия ноастрэ политикэ интернэ ши екстернэ, политика ноастрэ економикэ ши сэ ындеплиним сарчиниле ын домениул идеолоЛшей; требуе сэ респектэм ши май мулт дисчиплина де стат ши дисчиплина чивикэ, требуе сэ урмэрим ку ши май мултэ атенцие, кум се формязэ ситуация класей муичитоаре, а цэрэнимий, а интелектуалитэций ши а попорулуй мунчитор ын з&енерал; сприжининду-се пе масе, унинду-шь ши май стрынс рындуриле ын журул лор, партидул требуе сэ лупте пентру целуриле ноастре сочиалисте. Ной авем тоате: кондицииле нечесаре, пентру ка дезволтаря ноастрэ сочиалистэ сэ континуе. неабэтут ши де акум ьгааинте пе линие асчендентэ. Ын ачастэ мункэ ной конгэм пе партичипаря ефичиентэ а комуништилор, пе рэспундеря споритэ а кондукэторилор, пе дырзения ши девотаментул класей мунчитоаре ши-,а ынтрегулуй попор мунчитор фацэ де сочидлизм. Орьче ом дин цара, ноастрэ: п.оате , фи ып.кредшщат, кэ -прин мунка ноастрэ комунэ, прян ынфэптуиря май консеквентэ а хотэрырилор конгресулуй ал Х-ля вом фаче ун' маре пас ынаинте - пе ,кадя - конструирий сочиетэций сочиалисте ла ун нивел май. ыналт. Путем ,сэ-й а,сигурэм пе приетений ноштри советичь, пе фраций ноштри де класэ дин алте царь, пе тоць приетений Републичий Популаре Унгаре, кэ нородул унгар ышь ындеплинеште ын мод конштиент ши ку ажутор товэрэшеск. Попорул унгар нутреште фацэ йе оамений советичь ачеляшь сентименте, ачелаш респект. Сынтем деосебит де букурошь, кэ кондукэторий ноштри ши персонал товарэший Брежнев ши Кадар консидерэ ынтэриря ши дезволтаря легэтурилор динтре попоареле ноастре дрепт о каузэ ефынтэ а лор. Ла митинг а ростит о кувынтаре тов. Я. Кадар, Прим- Секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПМСУ. сукчес мунка са, мерйсе неклинтит ынаинте ши ышь реализязэ целул сэу — конструиря деплинэ а сочиетэций сочиалисте. Стиматэ адунаре! Дра*ь товарэшь! Ын мунка ши ын лупта са попорул унгар, каре конструеште сочиализмул, соарбе мулте путерь дин конштиинца фаптулуй, кэ ынтотдяуна ши ын тоате ымпрежурэриле алэтурь де ел се афлэ приетенул сэу крединчос — мареле нород советик, Униуня Советикэ. Попорул ностру куноаште спиритул де сакрифичиу ши ероизмул, де каре ау дат довадэ попоареле Униуний Советиче суб кондучеря партидулуй луй Ленин, ши каре ау дус ла виктория Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбоие, че а дескис ун капитал ноу ын история оменирий ши ау апэрат кучеририле ей. Ной куноаштем девотаментул ши дырзения фэрэ самэн, пе каре ле-а манифестат нородул советик дин ) моментул формэрий примулуй стат мунчитореск-цэрэнеек дин луме, ынсуширь, пе каре ел лё-а манифестат ши ле манифеста ын мункэ ши ын луптэ, ын зиле.де рэзбой ши де паче, претутиндень ши тотдяуна, апэрынд нэдеждя оменирий — сочиализмул, апэрынд пачя. Комуништий унгарь, попорул унгар упмэреск ку чя май маре атенцие мунка нородулуй советик, ефортуриле луй, даторитэ кэрора ел а реушит сэ бируе ну о дата гр’еутэць немайпомените. Штим, кэ нородул советик, урмынд неабэтут авангарда са ленинистэ, мунчеште ын стрынсё уннтате асупра ынфэптуирий хотэрырилор ынсуфлецитоаре але Конгресулуй ал ХХГУ-ля ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, асупра резолвэрий сарчинилор уриаше але челуй де-ал ноуэля чинчинал, штим, кэ мунка луй пентру конструиря комуаизмулуй а дат де акум резултате грандиоасе. Статул Советик, мунчинд асупра ынфэптуирий програмулуй де паче, тиасат де Конгрееул ал ХХ1У-ля, програм, каресебукурэ де о апречиере унанимэ, а обцинут сукчесе марь ын домениул политичий екстерне. Комуништий унгарь, попорул унгар салутэ ачаста ши дореск дин тоатэ инима фрацилор сэй советичь ной сукчесе. Стиматэ адунаре! О пятрэ унгюларэ а полнтичий партидулуй ши гувернулуй ностру ынтотдяуна а фост ши континуэ сэ фие атитудиня принчипиалэ, интернационалистэ фацэ де Униуня Советикэ, солидаритатя ку еа, приетения унгаро-советикэ. Ын деченииле, каре с’ау скурс, приетения унгаро-советикэ, колабораря ку Униуня Советикэ ау фост чел май импортант спряжин ал ностру ын мунка де зи ла зи, служинд пентру бинеле ынтрегулуй попор унгар ши интереселе комуне, Ын чинчиналул трекут скимбул де мэрфурь унгаро - советик а крескут ын медие ку 9 проченте пе ан, ын аний чинчиналулуй актуал ел ва креште ку ынкэ 60 де проченте; ел конституе 35 де проченте дин ынтрегул волум ал комерцулуй екстериор уцгар. Контактеле ноастре културале, скимбуриле култу-рале нумай ын ултимий 5—6 ань ау крескут де доуэ орь. Ун маре фолос не дэ куноаштеря перманента а роаделор богате але штиинцей ши културий советиче. Пентру ной аре о маре импортанцэ ши фаптул, кэ ла рындул ностру путем фаче куноскуте републичилор Униуний Советиче ку о популацие де 248 милиоане де оамень, нумероаселор ей попоаре ши националитэць реализэриле културале, опереле еминенцилор лукрэторь де пе тэрымул културий ши челе май буне креаций артистиче але попорулуй унгар де 10 милиоане де оамень. Деачея фиекаре унгур, каре есте пэтрунс де симцул рэспундерий фацэ де патрия са, фацэ де кауза сочиализмулуй, ынтрегул ностру попор прокламэ ку тоатэ конвинйеря: ынтэриря, лэр- Яшря ши дезволтаря легэтурилор ноастре ку Униуня Советика ын тоате доменииле ау о импортанцэ витала пентру нородул ностру ши конституе о кезэшие а виигорулуй луй. ДраЯсь товарэшь! Легэтуриле унгаро-советиче интернационалисте с’ау дезволтат ши с’ау ынтэрит ын ымпрежурэриле евениментелор историке фуртуноасе але жумэтэций де вяк че а трекут, приетения ноастрэ есте пэтрунсэ де рекуноштинца попорулуй унгар фацэ де елибераторул сэу, ши ачастэ приетение кореспунде ын тотул ши интереселор ноастре национале ынцелесе жуст. Ачаста ну есте пуцин, дар пентру ной есте ворба ши деспре чева май мулт. Ынчепынд дин зиуа де 7 ноембрие 1917, ын ынтряга луме функционязэ ун ноу ши клар систем де семнализаре политика — атитудиня фацэ де Униуня Советикэ. Дин моментул викторией Марий Револуций Сочналисте дин Октомбрие, дакэ чинева ын Унгария, ка ши ын ынтряга луме, есте ун адепт ал орындуирий капиталисте, ун адепт ал империализмулуй, ёл се опуне Униуний Советиче, яр адепций елиберэрий класей мунчитоаре, адепций сочиализмулуй, ай либертэций попоарелор се ситуязэ де партя Униуний Советиче, о симпатизязэ. Класа мунчитоаре унгарэ, попорул ностру сынт адевэраць адепць ай идеилор сочиализмулуй. Деачея, пе лынгэ мотиве историче ши емоционале, попорул ностру ши прян конвинЯсеря са принчипиалэ есте адепт ши фэуритор ал приетенией унгаро-советйче. Империалиштий, реакционарий инкори- Ясибиль ши компания де тот союл де лакей ай лор скриу дес ши мулт деспре релацииле динтре Република Популарэ Унгарэ ши Униуня Советикэ; есте лимпеде, кэ приетения ноастрэ ну лё есте пе план, кэ ей ар дари, прин орьче кэй, с’о ынтунече ши, дакэ ар фи ку путинцэ, мэкар с’о слзбяскэ кумва. Дакэ сынтем конштиеяць де ачест лукру ну е рэу, ачаста ынтр’о мэсурэ оарекаре не ажутэ ын луптэ. Принчипалул есте фаптул, кэ реяацииле динтре партиделе ноастре, динтре цэриле ши попоареле ноастре сынт буне, приет-ения совето-уигарэ есте путерникэ, еа се базязэ пе ■ принчипииле, интереселе ши целуриле ноастре сочиалисте комуне, еа есте дё неклиитит ши се ва ы-втэри зи де зи. Ын стрынсэ легэтурэ ку приетения унгаро-советика ной дезволтэм ши ынтэрим приетения ши колабораря ноастрэ ку цэриле—партичипанте ла Трататул де ла Варшовия ши ла Консилиул де Ажутор Економик Речипрок, ку алте царь социалисте. Ну екзистэ нич о форцэинтернэ, нич о форцэ екстернэ, нич ун фел де машинаций сау интриЯсь, каре ар путя сили партидул ностру, цара ши попорул костру сэ се абатэ де пе ачастэ нале. Стиматэ адунаре! ДраЯгь товарэшь! Принчипала ориентаре а политичий ноастре екстерне есте, ка пе мэсура .путерилор ши посибилитэдилор ноастре сэ контрибуим ла ынтэриря пэчий интернационале, а секуритэций ши колаборэрий. Евениментеле политиче мондиале аратэ, кэ астэзь нич о проблема импортантэ, каре атинЯсе интереселе оменирий, ну поате фи резолватэ фэрэ а се цине сама де позиция Униуний Советиче, а цэрилор сочиалисте. Дети екзистэ ынкэ проблеме греле, каре урмязэ сэ фие резолвате, ын ултима време се манифеста ын ситуация ин (Сфыршитул ын паж. 3). Кувынтаря товарэшулуй « ВИНЕРЯ ЛЕНИНИСТЭ СЛЭВИТА КАЛЕ ДЕ ВИКТОРИЙ ШИ РЕАЛИЗЭРЬ А Н0Р0ДУЛУЙ СОВЕТИК Ачаста ва фи тема конворбирилор, пе каре ле вор ынтрецине ку оамений мунчий дин републикэ активиштий де партид, советичь, синднкаль, комсомолишть ши економичь ын ачастэ зи а информацией политиче. Ын секцииле узинелор, ла шантиереле де конструкций, ла фермеле де вите, ын лаборатоареле штиинцифиче, ын унгерашеле роший ши ын клубурь мембри ши кандидаць ын мембри ай КЧ ал ПК ал Молдовей, депутаць ай Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, миништри, лукрэторь де рэспундере дин апаратул КЧ ал ПК ал Молдовей, мембри ай комитетелор орэшенешть ши районале де партид, директорь ай ынтреприндерилор индустриале ши совхозурилор, прешединцмй колхозурилор, кондукэторий секциилор, бригадирь, майштри ши спечиалишть вор повести деспре ынфлориря ши активитатя креатоаре а кородулуй советик, деспре сукчеселе, ку каре ынтымпинэ ел сэрбэтоаря луминоасэ — жубилеул де $0 де ань де ла формаря Униуний РСС. Чей, каре вор луа кувынтул ын фаца трудиторилор, вор демонстра пе база екземплелор конкрете кум, ын резултатул мунчий ероиче ын комун а мунчиторилор, колхозничилор ши интелектуалилор тутурор нациилор ши националитэцилор дин царэ, нородул советик а репуртат сукчесе грандиоасе ын’ конструкция комунизмулуй. Ын фамилия фрэцяскэ а републичилор советиче шь-а гэсит эдевэратэ феричире ши РСС Молдовеняска, каре с’а трансформат ынтр'ун цинут ынфлоритор ку о индустрие ыналт дезволтатэ, ку о агрикултурэ меканизатэ, ку ной реализэрь ын домениул штиинцей ши културий. Астэзь оамений мунчий дин Молдова стау ла вахта де мункэ жубилиарэ. Колективеле де мунчиторь прегэтеск кадоурь семичентенарулуй формэрий Униуний РСС. Индустрия републичий а ын| деплинит ынаинте де термен планул пе ноуэ лунь. Лукрэторий де пе огоаре шь-ау ындеплинит ши ей ангажаментеле сочиалисте спорите ши ау вындут статулуй апроапе 900 мий тоне де пыне. Ну ынкапе нич о ындоялэ, кэ тоате ачесте чифре ши дате, пе каре ле вор репродуче референций политичь ла ынтылнириле лор ку оамений мунчий, ну нумай кэ вор комплекта куноштинцеле трудиторилор, дар ле вор трези ши ун сентимент де мындрие лежитимэ, вор серви дрепт ындемн ла мунка Кргеатоаре пентру традучеря ын вяцэ а хотэрырилор историче але челуй де-ал ХХ1У-ля Конгрес ал ПКУС. ЛУКРЭТОРИЙ ФЕР1ЕЛ0Р СЕ ЫНТЫЛНЕСК ЛА КИШИНЭУ Ын републикэ а девенит о традицие де а сэрбэтори ла ефыршитул анулуй агрикол пе оамений мунчий де пе огоаре ши де ла ферме. Ну демулт Кишинэул й-а гэздуит пе мештерий роаделор марь де череале. Ла 30 ноембрие ау прелуат «штафета» креекзторий де вите. Капитала Молдовей й-а ынтымпинат кэлдурос пе мулгэторий ши мулгэтоареле, ынгрижитоареле де порчь, крескэтоареле де пэсэрь, пе шефий фермелор, каре мерг ьш примеле рындурь але ынтречерий пентру традучеря ын вяцэ а хотэр ы р илор Ко'Нгре1сулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Пиакарде, каре кямэ сэ се ридиче ши май сус драпелул ынтречерий сочиалисте унионале, сэ фие рэепындитэ експериеица фрунташилор, ка еа сэ девинэ ун бун ал фиекзруй лукрэтор ал фармей, й-ау ынтымпинат пе солий колхозурилор ши совхозурилор ла ЕРЕН а РСС Молдовенешть. Репрезентанций фермелор де лапте-марфэ дин райоанеле Вулкэнешть, Единец ши Комрат ау аскултат ку интерес челе повестите де унул дин партичиланций ла експозицие — Г. П. Паламарь, мулгэтор ын колхозул «Бируинца», районул Бричень. Ын примеле 11 лунь але анулуй курент ел а кэпэтат кыте 5.050 килограме де лапте де ла фиекаре вакэ. Ымпреунэ ку дынсул а венит ла Кишинэу мама са, Александра Николаевна, каре есте ши еа о мулгэтоаре фрунташэ ын ачест колхоз. Репрезентанций слэвитулуй деташамент ал крескэторилор де вите дин Молдова дискутэ ку ььнвиораре деспре фаптеле лор, деспре десфэшураря ын континуаре а ынтречерий. Десеорь репетэ кувинтеле «оприжиним», «вом обцине», каре рэсунэ ка о ынкувиинцаре калдэ а хотэрырий Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ВЦОПС-улуй ку привире ла десфэшураря ынтречерий сочиалисте унионале а креокэторилор де анимале ын периоада деярнэ 1972—-1973. Ей каутэсз рэспундэ прин фапте ла кемаря партидулуй ши гувернулуй, сэ дее оаменилор мунчий май мултэ карие ши май мулт лаг» (Кор. АТЕМ). те.