Moldova Socialista, 1973 (XLIX/126-151)

1973-06-01 / nr. 126

ПРОЛЕТАРЬ ДИН ТОАТЕ ЦЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924, N5 126 (12210) Винерь, 1 юние 1973 Прецул 2 коп. ЫНСУФЛЕЦИРЕ М’зм ынторс ну демулт дни* тр’о кэлэторие фэкутэ ын Булгарин. Ам визитат ораше ши сате, ам стат де ворбэ ку мулць рамень. М’ам конвинс кыт де мулт е сгима.т ьш република-сорэ Партидул костру Комунист, тов. Л. И. .Брежнев, Секр ет а р ул Жсяарал ал КЧ ал ПКУС. Тонь апробэ ын унанимитате резултателе визитей ынтрегарянсе де Л. И. Брежнев ын РФЖ. Колхознички ноштри вэа ын а.ктивитйтя интернационала'а партидулуй ши персонал а тов. Л. Й. Брежнев о »нтрукиларе а Програмулуй де паче, елаборат де Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Сукчеселе цэрий ноастре не арена интернайионалэ ие* ынсуфлецеск ла ной викторий ын мункэ. Лукрэторий дин секто.рул зоотехник ал колхозулуй «Гигант» муическ ку елан пентру а обцине сукчесе тот май фрумоаее. Колективул фермей де ой, пе каре о кондук, шь-а асу мат пентру а пул курент аигажаменте марь ши тоць депун мулте ефортурь пентру а ле реализа. Де о деосебитэ абнегацие дау довадэ чобаний Т. Кьосе ши К. Желез. Мунческ ку стзруинцэ ши колхознички окуиаць ын идте рамурь але продукцией агршюле." И. ШЕРБАН, Ероу ал Мунчий Социалисте, шефул уней ферме де он ын колхозул «Гигант», районул Вулкэнешть. П Е Н Т Р У ПАЧЕ, ЦЕНТРУ ФЕРИЧИРЕ НЕ ПЗМЫНТ Оамений советичь ышь експримэ адынка сатисфакцие ши апробэ дин тоатэ инима политика ынцеляптэ де паче а Партидулуй Комунист. Прин мунка креатоаре, плинэ де абнегацие, ей контрибуе ла ынфлориря Патрией, ла ынтэриря пэчий ынтре нороаде. Вом мунчи ши май бине Активитатя интернационала а партидулуй постру конституе ун триумф ал политнчий ленинисте де коекзистенцэ пашникэ. Не букурз неспус де мулт резултателе визитей тов. Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, ын РФЖ. Еа ва контрнбуи ла консолчдаоя пэчий пе континентул еуропян ши ьш ынтряга луме — лэзуинцэ а тутурор оаменилор де бунэ кредннцэ. Апробэм ку тоатэ кэлдура апречиеря дата резултатеяор визитей де Бнроул Политик ал КЧ ал ПКУС, Презцдиумул Советулуй Супрем ши Советуя Миништрилор але Униуний РСС. Ной, лукрэторий "дин агрикултурэ. не дэм бине сама, кэ мунка ноастрэ е ун апорт ла пропэширя Патрией ши ла ынтэриря пэчий. Нэзуим сэ мунчим кыт май бине. Лукрэторий де ла ферма колхозулуй костру дау довадэ ын анул курент де мултэ стэруинцэ ши господэрия дециие ын привинца продукцией де лапте ун лок де фрунте ну нумай ын район, дар ши ын републикэ. Еу ам обцинут де акум де ла ынчепутул анулуй курент кыте 2.450 килограме де лапте ын медие ла фиекаре вакэ ынгрнжитэ. Т. БУШИНСКАЯ. мулгэтоаре ын колхозул «Пограничник», районул Бричень. МИСИУНЕ НОБИЛЭ Политика интернационала де паче, промоватэ де Партидул Комунист ши Гувернул Советик, кореспунде ннтереселор внтале але попорулуй советик ши ынт'режий оменирь. Визита ьш РФЖ а тов. Л. И. Брежнев, Секретарул Женграл ал КЧ ал ПКУС, а конституит ун пас практик пе каля традучерий ын фант а Програмулуй де паче, елаборат де Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС ши де Пленара дин цприлме а Ко1.митётулуй Чентрал ал партии улуй. Ынтрегул колектнв ал с о®х оз ул у й-те х ни к ум де меканизаре шн електрификаре а априкуэттурий а урмэрит ку мулт интерес трататмвеле димтре Л. И. Брежнев ши канчела,рул В. Брандт. Мисиуня нобилэ а товарэшулуй Л. И. Брежнев, ын фолосул Ьштрежий оменирь, а фост о мисиуне де паче, каре с’а ынкунунат де сукчес. Колективул ностру апробэ ку, тоатэ кэлдура резултателе тратативедор ши акордуриле ыакеяте ынтре Уииуня РСС Шн РФЖ. Тифкм сэ не ’ аиучем апортул ла консолидаря пэчий прин мунка ноастрэ де зи ла зи. Лукрэторий дин секторул зоотехник ал совхозулуй-техмикум ау ыодэшшнит де акум плануриле семестркале де вьшзаре а продуеелор аиималмере ла стат. Мекаяизаторий ефектуязэ ку сукчес лукрэриле де ынгрижире а семанэтурилор, ау прегэтит де акум техника де реколтаре. Звеноул ностру шь-а асумат пентру анул ал ’прейля, хотэрытор, ал чинчиналулуй ангажаментул сэ обцинэ о роадэ де кыте 42 чентмере де грыу ла хектар ши реколте богате ла алте културь. Не дену нем тоате стэр-уияцеле сэ не цинем, де кувьмп. С. МЫЦУ, кондукэтор дс звеноу ын совхозул-техиикум де меканизаре ши електрификаре а агрикултурий дин Сорока. Шефулуй де сектор тов. Ишхнели 0. Г., бригадирилор де скимб тт. Малышко П. М., Абголц Л. А,, Нехан Г. Д», Игибаев Ж., организациилор де партид, синдикалэ ши комсомолистэ, ынтрегулуй колектив ал секторулуй No 3 ал миней «Михайловская» а комбинатулуй «Карагандауголь» Дражь товарэшь! Комитетул Чентрал ал ПКУС феличитэ кэлдурос колективул секторулуй ку прнлежул сукчеселор марь, обцинуте ын мункэ. Ынкадрынду-се актив ын ынтречеря социалиста унионалэ ' пентру ындеплиниря ынаинте де термеи а планулуй пе анул 1973 ши урмынд екземплул бригэзий, кондусе де тов. Мурзенко В. Г. де ла дирекция минелор «Красный партизан», ын 31 зиле де мункэ минерий секторулуй ДУмнявоастрэ ау екстрас динтр’ун сингур абатаж, ку ажуторул комплексулуй меканизат, песте 177 мий тоне де кэрбуне де калйтате супериоарэ, продуктивитатя мунчий унуй мунчитоо ын фронтул де абатаж а конституит ьш ачест рэстимп 3.161 де тоне, сау 102 тоне пе скимб. Ачеста есте чел май ыналт нивел ал екстракцией де кэрбуне динтр’ун сингур абатаж ши ал продуктивитэций мунчий мунчиторилор ын фронтул де абатаж ла минеле дин царэ. Сукчеселе обцинуте ау девенит посибиле ын урма мунчий Думнявоастрэ плине де абнегацие, даторитэ ыналтей мэ,естрий професионале а фиекэруй мембру -ал колективулуй, даторитэ ынтродучерий тех,ноложией май перфекцяонате де екстракцие а кэрбунелуй, даторитэ мэрий активитэць организаториче щи политиче а органнзациилор де партид, синдикалэ ши комсомолистэ. Реализэриле Думнявоастрэ ын мункэ аратэ ын мод конвннгэтор посибилитэциле ши кэиле де спорире ьш континуаре а ефичиенцей активитэций индустрией кэрбунелуй. Комитетул Чентрал ал ПКУС менционязэ ку сатисфакцие, кэ колективул секторулуй ши ал фиекэрей бригэзь ышь ындеплинеште ку сукчес сарчиниле стабилите де ла ынчепутул чинчиналулуй шн, апликынд експериенца акумулатэ, шь-а луат ангажаменте, ши май ыналте — де а ындеплини планул не анул ал трейля ал чинчиналулуй пыяэ ла 7 ноембрие, де а екстраже ын анул 1973 о кантитате де 700 мий тоне де кэрбуне, яр ын ынтрегул чинчинал — 2,5 милиоане тоне де кэрбуне. Вэ дорим, дражь товарэшь, ной сукчесе ын ындеплиниря ачестор ангажаменте. Реализэриле Думнявоастрэ ын мункэ вор конституи ун екземплу пентру тоць минерий, вор контрибуи ла десфэшураря ын континуаре а ынтречерий социалисте ьш индустрия кэрбунелуй пентру ындеплиниря ку сукчес а планулуй пе анул 1973 ши а сарчинилор, пусе де Конгресул ал XXIV-ля ал ПКУС. Л. БРЕЖНЕВ, Секретар Женерал ал Комитетулун Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Уннуний Советиче. В И Н ЕРЯ ЛЕНИНИСТЭ Венинд ын ынтымпинаря алежерилор ын органеле локале але путерий де стат, оамений мунчий дин орашеле ши сателе републичий депун тоате форцеле, ка сэ ынкее ку сукчес плануриле ши ангажаментеле пе чел де-ал трейля ан, хотэрытор, ал чинчиналулуй. Прегэтиря кэтре алежерь а трезит ла еяцэ ун ноу авынт политик ши де мункэ ын индухстрие, конструкций, транспортурь, телекомуникаций, колхозурь ши совхозурь. Ын мижлокул популацией с'а десфэшурат о вастэ ажитацие пентру кандидаций ын депутаць ай Советелор орэшенешть, районале, сэтешть ши де орэшеле. Нумеле челор май дестойничь репрезентанць ай класей мунчитоаре, цэрэнимий колхозниче, интелектуалитэций вор фи ынскрисе ын булетинеле де вот. Блокул комуништияор ши челор фэрэ де партид демонстрязэ дин иоу унитатя де монолит а сочиетэций советиче ын журул Партидулуй ностру Комунист. Ын конворбириле че вор авя лок азь ку оамений мунчий дин републикэ, мембри ай Комитетулуй Чентрал ал ПКМ, депутаць ай Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши ай Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, кондукэторь де министере ши департаменте, тоць чей че вор партичипа ла Винеря ленинистэ, ле вор повести деспре активитатя Советелор, деспре супериоритатя демокрацией сочиалисте фацэ 'де чя бургеээ, деспре сарчиниле че стау ын фацэ ла етапа актуалэ. Азь е Зиуа интернационала а окротирий копиилор А пенит мулташтептата варэ ши а адус мулте букурий копиилор ноштри. Дупэ ун ан де мункэ ынкордатэ а пенит ваканца ку жокурь веселе, екскурсий интересанте. ЫН ФОТОГРАФИЕ: елевнй класей а доуа де ла шкоала медие молдовеняска Киркэешть, районул Кэушань (де ла стынга ла дряпта), Анжелика ПАСКАРЬ, Вова БУРЛАК ши Таня ИВАНОВА. Фото де С. Галпернн. Ла Советул Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши Консилиул републикан ал синдикателор дин Молдова Ку привире ла резултателе ынтречерий сочиалисте а райоанелор, колхозурилор ши совхозурилор дин РСС Молдовеняска пентру чя май бунэ организаре а едукацией обштешть п реш кол аре ын локалитэциле сэтешть Советуя Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши Консилиул републикан ал синдикателор дин Молдова ау екзаминат резултателе ынтречерий сочиалисте а райоанелор, колхозурилор ши совхозурилор дин републикэ пентру чя май бунэ едукацие обштяскэ прешколарэ ын локалитэциле сэтешть. Ын ынтречеря райоанелор републичий а епгат ьгавингэтор районул Вулкэнешть. Ын "сателе районулуй функционязэ 28 де креше-грэдинице перманенте ку ун нумэр де 3.409 копий, чея че конституе 48,6 прочентедин нумэрул тотал ал копиилор де вырстэ прешколарэ. Ын тоате челе 16 колхозурь дин район крешеле-грэдинице де копий лукрязэ ын тот тимпул анулуй, купринзынд май мулт де о жумэтате дин нумэрул копиилор колхозничилор. Ын мажоритатя колхозурилор ши совхозурилор ашезэминтеле прешколаре се афлэ ын клэдирь-тип, бине ынзестрате ку мобилэ, инвентар господэреск ши алт инвентар, ку фриЖидере ши спэлэторий, ку жукэрий. Сынт ын курс де конструкцие ынкэ шасе креше-грэдинице де копий ку 640 де локурь. Персоналул ши ретрибуиря мунчий лукрэторилор ашезэминтелор прешколаре ын тоате колхозуриле сынт адусе ын конформитате ку персоналул ши ретрибуиря мунчий де ла крешелегрэдинице де стат. Районулуй Вулкэнешть и с’ау дечернат Драпелул Рошу трансмисибил ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши Консилиулуй републикан ал синдикателор дин Молдова ши премиул 1 де 1.000 рубле. Лбкул II ши премиул де 750 рубле с’ау акордат районулуй Чадыр-Лунга. Ын 12 колхозурь але районулуй функционязэ 32 де ашезэминте прешколаре, купринзынд 3 мий де копий, инклусив 18 креше-грэдинице, каре лукрязэ ын тот курсул анулуй ши ла каре сынт ынгрижиць 1.509 копий. Ашезэминтеле прешколаре перманенте сынт фреквентате де (Сфырнштул ьш паж. стом гай м пушии Чентрул сэрбэторий уянонале а поезией а девенит жой вешол сат молдовенеск, каре поартэ нумеле марелуй поет. Льшгэ Каса-музёу а Женыулуй литературий русе, ымпрежмуит де копачь секуларь, се ыналцэ кипул де бронз ал луй Пушкин. Мий де оамень дин ымпрежуримь ау венит аич ку букете де флорь, пентру а чинсти мемория слэвитулуй фиу ал Русией. — Ной ам ынэлцат ачест монумент ал Жениалулуй поет пэтруншь де ул сентимент де немэрЖинитэ драгосте пентру опера луй, пентру персоналитатя луй луминоасэ, де ун сентимент де колосалэ рекуноштинцэ, — а спус К. А. Мелник, лримсекретар ал комитетулун районал де партид Ниспорень, ад{зесынду-се челор презенць. — Оамений ноштри вор чинсти де-а пурурь нумеле луй Александр Сергеевич Пушкин, опера луй стрэлучитэ, каре есте ун извор луминос де инспирацие ши крединцэ ын триумфул ыналтелор идеалурь але оменирий. Поезия луй Пушкин, спуне Сергей Сартаков, секретар ал комитетулуй де кондучере ал Униуний скрииторилор дин Униуня РСС, а девенит о авуцие нациояалэ а ..тутурор лопоарелор нланстей. Поетул Павел Антоколский а ростит ун кувынт плинде адмирацне деспре Пушкин. Аич, ын сатул молдовенеск, а спус ел, ыл ведем пе Пушкин виу, коборынд де пе постамент. Скрииторул Сергей Смирнов л-а нумит пе Пушкин Волга поезией русе. Версуриле поетулуй рэсунэ ын тоате лимбиле ши граюриле, ел а девенит ун поет интернационал. Ачастэ идее а континуат-о оаспетеле сэрбэторий Хосе Рамон Медина, президентул Асочиацией скрииторилор дин Венезуела. Поезия, а спус ел, есте о маре лнмбэ интернационала. Еа а унит ын трекут ши унеште ши астэзь полоареле ынтреЖий планете. Ын цара мя Пушкин ши Маяковский сынт о ынтрукипаре а поезией русе. Пе дялуриле верзь, че ынконжоарэ сатул, рэсунэ слова поетикэ ын лимбиле русэ, украинянэ, литуаниянэ, балкарэ, молдовеняскэ ши ын алте лимбь. Ын кадрул сэрбэторий ау луат кувынтул Евгений Долматовсикй, Ростислав Вратунь, Олег Дмитриев, Еугениюс Матузявичюс, Ибрагим Юсупов, Адам Шогенцуков, Ион Чобану. Артистул емерит дни РСФСР Яков Смоленский а декламат дин опереле луй А. С. Пушкин. Тоць партичипанций ла сэрбэтоаре —- ши оаспеций, ши газ деле — ау депус ла лостаментул монументулуй флорь. Скрииторий советичь, каре ау сосйт па Сэрбэтоаря унионалэ а поезией пушкинисте ши колеЖий лор молдовень ау визитат експозиция дин Каса-музеу А. С. Пушкин. Ын ачеяш зи, ла Театрул молдовенеск музикал-драматнк «А. С. Пушкин» дин Кишинэу, а авут лок о сератэ литерарэ, консакратэ марелуй поет. Ла серата литерарэ ау луат парте П. К. Лучинский, мембру ал Бироулуй Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, П. П. Петрик, кандидат ын мембрий Бироулуй Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовей, Г. И. Еремей, локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, Гомбо-Очерин Чимид, мембру ал КЧ ал Партидулуй Популар Револуционар Монгол, редакторшеф ал ревистей КЧ ал ППРМ «Намын амдрал», ши М. И. Халдеев, мембру ал Комисией де ревизие а ПКУС, редактор-шеф ал ревистей «Партийная жизнь» каре се афлэ ын оспецие ла Кишинэу, И. В. Кускевич, прешединтеле комитетулуй екзекутив ал Советулуй орэшенеск Кишинэу, Л. Ф. Кулюк, министрул културий ал РСС Молдовенешть. (АТЕМ). АНГАЖАНЕНТУЛ ШИ СИМЦУЛ РЭСЛУНДЕРИЙ Карак^ерул планик ал економией ноастре национале конституе уна дин лринчипалеле прекумпэнирь але орындуиркй сочиалисте фацэ де системул капиталист. Даторитэ уней планификэрь, базате пе калкуле пречисе ши реале, фундаментате дин пункт де ведере штиинцифик, цара ноастрэ а иницият кяр дин примеле зиле дупэ бируинца Марелуй Октомбрие трансформэрь грандиоасе ын тоате доуиенинле економией ши културий. Ла фиече етапз де дезволтаре Партидул Комунист ши гувернул Советик детерммнэ обьективеле че урмяз» а фи кучерите ын опера де фэурире а сочиетэций комунисте. Конструкция срчиалигтэ а женерат ун фактор екстрзординар де инфлуент ын лупта пентру ындеплиниря ши делэшиоя нланурилор. Факторул ачеста ыл конституе ынтречеря сочиалистэ, — о манифестаре стрэлучитэ а енержией креатоаре а маселор де трудиторь, ?, ентузиазмулуй пор де мункэ. Изворытэ дин челе динтый суботниче комунисте, мэряцз мишкаре а пжтрегулуй пород де а-шь консакра гоате фооцеле еланул ла традучеря ку сукчес ын вяцэ з планурилор грасате де партид, я о амплоаре тот май грандиоасэ. Ынтречеря сочиалистэ экумулязэ аидома унуй очеан шувоаеле де фа^те патриотиче, де инициативе залороасе «аре яу чаштере ын сынул колективелор де мункэ. Астфел плануриле, орькыт де комплексе ши де ынкордате н'ар фи, даторитэ спирйтулуй де инициативэ ал нородулуй. сынт ну нумай ындеплините. дар ши депэшмте консидерабил. Астэзь, афлынду-не ла о тряптэ супериоарэ а конструкцией економиче. кынд комплекситатя сарчинилор есте кондиционатэ де проблемеле ши черинцеле прогресулуй технико-штииниифик, а кэпэтат ной нуанцз ши ынсэшь ынтречеря сочиалистэ. Хотэрыря фиекэруй ом ал мунчий де з-шь адуче ун обол кыт май ефичиент ла опера женералэ есте ымбинатэ ку васте куноштинце ши деприндерь практике ын домениул професией респективе, ку о абордаре штиинцификэ а проблемелор, ку апликаря максималэ а челор май ной реализэрь але штиинцей ши техничий, Ши, ынтр’адевэр, о симплэ енумераре а инициативелор патриотиче денотэ карактерул лор. Аша сынт, спре екземплу, мишкаря пентру ындеплиниря нормей де лукру де опт оре ын шапте оре, пентру ынсуширя капачитэцилор де проект ындатэ дупэ ынтраря ын функциуне а ноилор ыитреприндерь, фолосиря максималэ а тимпулуй де лукру ши мулте алте инициативе, сусцинуте ши урмате де мий ши мий де трудиторь. Десчифрынд сенсул сочиал ши економик ал ынтречерий, не вом конвинже о датэ ын плус де адевэрул, кэ ачастэ мишкаре есте пооприе ексклусив орындуирий сочиалисте, деоарече еа реесе дин ынсэшь есекца сочиетэций, либере де експлоатаря омулуй де кэтре ом, сочиетате, ал кэоуй скоп супрем есте бинеле ши феричиря челор че мунческ. Ла база нэзуинцелор креатоаре але омулуй мунчий ын сочиетатя ноастрэ стау челе май нобиле трзсэтурь умане — грижа де прогресул обштеск, ажуторул речипрок, мунка плинэ де абнегацие ын сфера ын каре активязэ, конвинжеря фермэ, кэ бинеле фиехэруя есте органик легат де бинеле тутурор. Прин урмаре, ын прочесул ынтречерий се култивэ ши се манифеста дин плин унул дин лринчилииле де базе але Кодулуй морал ал конструкторул/й комунизмулуй, ши ануме, кэ омул пентру ом есте приетен, товарэш ши фрате. Ши ынтрукыт сенсул ынтречерий купринде май ынтый де тоате манифестаря ыналтелор калитэць морале але оаменилор, апаре де ла сине импортанца хотэрытоэре а респонсабилитэций пентру кувынтул дат, пентру респектаря ынтокмай а ангажаментелор асумате. Екзистэ, десигур, факторе обьективь, каре унеорь комлликэ ындеплиниря ангажаментелор, ынсэ, де регулэ, омул, колективул сынт ын старе сэ се цийэ де кувынтул дат. Кодул нескрис ал респонсабилитэций морале пентру соарта ангажаментулуй респинже хотэрыт ши абсолут атитудиня формалэ, суперфичиалэ, волунтаристэ фацэ де формуларя ши зфишаря ангажаментелор. Пе лынгэ доринца де а фаче ун лукру кыт май бине ши май репеде, се чере фундаментаря ши апречиеря реалистэ а посибилитэцилор, инклусив планификаря реализэрий ангажаментулуй консекутив, пе етапе. Де екземплу, адевэрата луптэ пентру крештеря реколтелор богате де череале сау де алте културь ынчепе кяр де ла прима браздэ, еа инклуде грижа де калитатя семинцей, де ефектуаря семэнатулуй, ынгрижиря плантелор, де реколтаря организатэ ши депозитаря роадей. Дакэ ла уна дин етапе се ва адмите тэрэгэнаре, липсэ де симц господэреск, атунч се рупе о веригэ дин чиклу ши е ын примеждие ынтрегул ангажамент. Деатыта адевэраций господарь ынаинте де а-шь формула ангажаментеле, ле дискутэ дин тоате пунктеле де ведере, ын комплекс, адикэ яу ын консидерацие атыт факторий материаль, кыт ши чей мораль, планификэ обьективеле пентру фиекаре етапэ ши астфел асигурэ сукчесул ангажаментелор ын ансамблу. Дар, спре регрет, ау лок казурь де алтз натурэ. Уний кондукэторь де ынтреприндерь ши господэрий сынт гата сэ декларе ши сэ дее публичитэций ангажаменте сериоасе фэрэ а десфэшура о луптэ адевэратэ пентру ындеплиниря лор. Е карактеристикэ ын ачастэ привинцэ ситуация дин колхозул «Заветы Ленина», районул Леова. Господэрия с'а ангажат сэ обцинэ ын анул де фацэ кыте 2.800 литри де лапте де ла фиекаре вакэ, фацэ де 1.996 литри, кыт с'а муле анул трекут. О крештере консидерабилэ. Дар кум се реализязэ ангажаментул? Рэу. Мулгэтоареле нич ну штиу мэкар, кыт лапте мулг. Орь казул дин алтэ господэрие — колхозул «Мичурин», районул Кахул. Мулгэтоареле ну-шь куноск ангажаментеле. Ши нимень дин кондукэтории колхозулуй ну ле експликэ мэкар сенсул ши скопул ынтречерий. Курат формализм. Май мулт — липсэ де рэспундере. Ку пэрере де рэу, астфел де фалте ау лок ши ын алте райоане. О алтэ тендинцэ грешитэ, каре а фост супусэ уней критичь аспре, констэ ын диминуаря посибилитэцилор ши асумаря унор ангажаменте ку мулт май редусе декыт пермит посибилитэциле. Ка резултат, ангажаментеле привинд продукция песте преведериле планулуй асумате пе ун ан де зиле, сынт ындеплините ушор ынтр’ун сингур триместру. Амбеле тендинце, десигур, компромит ноциуня де ынтречере. Не афлэм ынтр'о периоадэ, кынд ынтречеря ынтрегулуй нород пентру ындеплиниря ши депэширя планурилор пентру чел де-ал трейля ан, хотэрытор, ал чинчиналулуй а ынтрат ын фаза хотэрытоаре. Е ворба, ын спечиал, де ангажаментеле оаменилор мунчий дин агрикултурэ — атыт ын домениул крештерий плантелор, кыт ши ын секторул зоотехник. Ла 1 юлие се ынкее фаза де ярнэ 1972—1973 а ынтречерий унионале пентру спориря продукцией анимале. Адикэ пынэ ла биланц а рэмас о лунэ де зиле. Ситуация ын ансамблу пе републикэ есте сатисфэкэтоаре. Ритмул продукцией ын мулте райоане се менцине дестул де ыналт. Ши, тотуш, май екзистэ резерве пентру а спори продукция, прин урмаре, пентру а кучери локул де фрунте ын ынтречеря сочиалистэ унионалэ. Се чере ши май мултэ организаре, о фолосире рационалэ а ресурселор, о апликаре май ларгэ а експериенцей ынаинтате. Ангажаменте сериоасе шь-ау асумат плугарий. Е о каузэ де чинсте сэ фачем тотул пентру а асигура роаде богате ла тоате културчле. Ши аич ун рол фоарте маре ле ревине организациилор де партид ын че привеште дирижаря луптей пентру ындеплиниря ангажаментелор, ын апликаря ынтрегулуй арсенал де форме ши методе де мобилизаре ши стимуларе а ефортурилор оаменилор мунчий. Кэч ангажаментеле сочиалисте сынт о експресие а респонсабилитэций морале а фиекэруй ом ын парте пентру кувынтул дат. Еле требуеск ындеплините ынтокмай, Ачеста есте принчипиул супрем ел совестей ноастре. БУН СОСИТ ПЕ ПЛАЙ МОЛДАВ! КОСМОНАУТУЛ В. В. ГОРБАТКО А СОСИТ ЛА СЭРБЭТОАРЯ ТИНЕРЕТУЛУЙ ДИН КАПИТАЛА МОЛДОВЕЙ Ла Кишинэу ынчепе астэзь сэрбэтоаря тинеретулуй ку партичипаря лауреацилор конкурсурилор дин кадрул Фестивалулуй унионад ал тинеретулуй советик, консакрат семичентенарулуй формэрий Униуний РСС. % Пентру а асиста ла солеминтэць а соси г асарэ ын капитала републичий ун екумп оаспете: Виктор Васильевич Горбатко, пилот-космонаут, Ероу ал Униуний Советиче. Космонаутул а фост ынтымпинат ку кэлдурэ ла аеропорт де репрезентанць ай Комитетулуй Чентрал ши чел орэшенеск але УЛКТ дин Молдова, ай комитетулуй екзекутив орэшенеск ши ай тинеретулуй кишинэуян. Оаспетелуй и с’а оферит пыне ши сэре, букете де флорь. В. В. Горбатко, дупэ кум се штие, а партичипат ын луна октомбрие а анулуй 1969 ла примул збор ын труп де май мулте зиле а трей наве косми* че советиче — «Союз-6», «Союз-7» ши «Союз-8». А фост о стрэлучитэ викторие а штиинцей ши техничий советиче. Пентру прима датэ ын история експлорэрий спациулуй носмик с’ау афлат ын ачелаш тимп пе о орбитэ чиркумтерестрэ трей наве пилотате. Виктор Васильевич а фост ын когапокенца екипажулуй навей «Союз-7». Ын конзорбиря ку кореспондентул ностру В. В. Горбатко а спус, принтре алтеле. — Ам май фост ын Молдова, дар демулт — ку вре-о 14 ань ын урмэ. Акум сынт бунурос де реведере ку ачест план ынсорит. питореск, ку оамений луй оспиталисрь. Сынт феричит сэ партичип ла сэрбэтоаря тинеретулуй дин Молдова. ВРЯУ СЭ ПРОФИТ ДЕ ОКАЗИЕ ШИ СЭ ТРАНСМИТ ПРИН ИНТЕРМЕДИУЛ ГАЗЕТЕИ «МОЛДОВА СОЧИАЛИСТЭ» ТИНЕРЕТУЛУЙ МОЛДОВЕЙ УН САЛУТ ФЕРБИНТЕ ШИ МУЛТЕ УРЭРЬ ДЕ БИНЕ, ДЕ СУКЧЕСЕ ЫН ВЯЦЭ ШИ ЫН МУНКЭ ПЕНТРУ ПРОПЭШИРЯ ПАТРИЕЙ НОАСТРЕ СОВЕТИЧЕ. ШИ АШ МАЙ ДОРИ ТИНЕРЕТУЛУЙ О ВРЕМЕ ФРУМОАСЭ, ЫНСОРИТЭ, ЫН ЗИЛЕЛЕ СЭРБЭТОРИЙ».