Moldova Socialista, 1975 (LI/205-229)

1975-09-02 / nr. 205

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЦЕНТР А Л АЛ АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 + No 205 {12898) ♦ Марць, 2 септембрие 1975 ♦ Прецул 2 коп. Е К ЗАМЕНУ/! ПОДГОРЕНИЛОР Ын ултимул ан ал чинчиналулуй витикулторий дин републикэ шь-ау ымбунэтацит вэдит активитатя. Сприжииинд инициатива витикулторилор ши винификаторилор дин Кэлэрашь, инициатива апробатэ де КЧ ал ПК ал Молдовей, ей ау ынфэптуит ун комплекс де мэсурь организаториче ши агротехниче, креекынд астфел о реколтэ де поамэ, каре асигурэ депэширя ангажаментслор сочиалисте. Потривит дателор прелиминаре, ын републикэ се вор продуче песте 1.350 мий тоне де стругурь ши се вор колекта чел пуцин 1,1 милиоане тоне, сау ку 60 мий гоне де поамэ май мулт фацэ де преведериле сарчинилор пе анул финал ал чинчиналулуй. Ку адевэрат ци се ымпле инима де букурие, кынд ынтри ын плантацииле витиколе: корзиле сынт долдора де чоркинь. Реколта есте ымбелшугатэ атыт ла союриле де масэ, унде кулесул е ын той, кыт ши ла челе техниче, каре сынт коапте де-а бинеля. Приичипала сарчинэ, че апаре пе ординя де зи, е де а пэсгра ку грижэ роада крескутэ ши а о стрынже фэрэ пердерь пынэ ла ултима бобицэ. Аста ну с о мункэ дин челе ушоаре. Дин контра, е фоарте компликатэ. Акум падгорений се афлэ ын прагул челуй май сериос екзамен — курынд ва ынчепе кулесул ын масэ ши нрелукраря примарэ а союрилор техниче. Де фапт, ын витикултурэ ачеста е моменгул де чя май' маре ынкордаре — екзекутаря уней кампаний, каре нечеситэ ун маре волум де мункэ ши се ефехтуязэ паралел ку алте лукрэрь оперативе де сезон, ши, пе де асупра, есте екстрем де редусэ ка дуратэ ын тимп. Ля кулес терменеле оптиме сынт де ординул а нумай кыторва зиле. Де аич ши пунктуалитатя, оперативитатя, ку каре урмязэ сэ се десфэшоаре кампания де реколтаре а поамей, пентру а евита орьче пердерь де роадэ. Ын ачест сенс есте пилдуитоаре активитатя организаторикэ, не каре о ынтрепрннде асочиация агроиндустриалэ а совхозурилор-фабричь «Молдвинпром» дин Котовский (директор женерал А. Я. Гохберг, прешединте ал сфатулуй секретарилор де партид Г. И. Мустяцэ). Плануриле ынтокмите ши адусе ла куноштинца витикулторилор ши винификаторилор дин асочиание превэд реколтаря стругурилор нумай дупэ технология прогрссистэ де организаре а мунчий — ефектуаря лукрэрилор пе бригэзь ши фолосиря пе скарэ ларгэ а мижлоачелор де меканизаре. Ла ынтокмиря ачестор планурь с’а кибзуит мулт, евитынду-се абордаря шаблонизатэ а проблемей ын каузэ. Астфел, реешинд дин кондицииле конкрете де релиеф, де старя плантациилор, сынт превэзуте ши се апликэ кытева варианте де комплектаре ку техникэ ши форцэ де мункэ а деташаментелор комплексе де реколтаре. Негрешит, ши ефектул ва фи май маре. Кэч профукда спечиализаре ынтре мембрий деташаментулуй, фолосиря ла максимум а агрегателор «АВН-0,5» ши а челейлалте техничь ушурязэ ку мулт мунка оаменилор окупаць ла реколтаре, дублязэ ши кяр триплязэ продуктивитатя зилникэ а кулегэторилор. Спечиалиштий ау калкулат, кэ дакэ с’ар акциона прин методеле ынвеките де организаре а мунчий — кулесул ын акорд индивидуал, — асочиация ар авя невое де чел пуцин 40 де зиле, пентру а фаче фацэ волумулуй де лукру екзистент ын анул курент. Дупэ ноуа техноложие, ынсэ, кампания урмязэ сэ фие ынкеятэ ын максимум 18—20 де зиле. Тотул е кончентрат дин тимп асупра атинжерий ачестуй обьектив: ла моментул опортун кампания ва порни ку интенситате ынкэ дин прима зи. Ын скопул асигурэрий унуй лукру де бунэ калитате, фиекэруй бригадир, шофер, тракторист ши алтор лукрэторь ли се ынмынязэ бонурь але калитэций, конформ кэрора дупэ ынкееря реколтэрий вор прими платэ суплиментарэ. Аша прочедязэ искусиций подгорень дин Котовский — чел май маре район витикол ал републичий. Ефичиенца мунчий, депусе де ей, жустификэ ынтру тотул реструктурэриле интервените ын рамура лшэ ын декурсул ултимилор ань. Ын анул де фацэ кампания реколгэрий поамей аре о ынсемнэтате екстрем де маре. Роада екзистентэ ла ачастэ културэ ар путя акопери, ынтр’о анумитэ мэсурэ, дефичитул де продукцие ын секторул помикол. Ануме деатыта, прин хотэрыря респективэ дин 25 юлие а. к., Комитетул Чентрал ал ПК ал Молдовей ши Советул Миништрилор ал РСС Молдовенешть ау облигаг комитетеле районэле де партид, комитетеле екзекутиве районале, Консилиул колхозурилор дин РСС Молдовеняскэ, асочиацииле агроиндустриале «Молдвинпром» ши «Молдплодоовощпром», Министерул агрикултурий ал РСС Молдовенешть сэ ынтреприндэ дин тимп мэсуриле кувените пентру реколтаря интеграла а поамей ын термене оптиме — максимум 20 де зиле де лукру. Пентру а путя фаче фацэ ачестуй императив есте нечесарэ о прегэтире минуииоьсэ- а тутурор верижилор дин флуксул реколтэрий-прелукрзрий. Ын примул рынд, кулесул союрилор техниче урмязэ сэ ынчапэ атунч, кынд ын стругурь се ва акумула кантитатя суфичиентэ де глукозэ, субстанце ароматичс ши алте субстанце, каре инфлуенцязэ калитатя винулуй. Требуе евитате орьче екстремитэць ын ачастэ привинцэ. Кулесул ынтр’о фаза тимпурие е ла фел де пэгубитор ка ши ачел, каре ынчепе ку ынтырзиере. Пердериле сынт иневитабиле ын амбеле казурь. Май ку самэ, анул трекут астфел де райоане ка Стрэшень, Леова, Ниспорень, Кэушань, Кахул ши Унгень ау пердут марь кантитэць де роадэ ануме дин кауза ынчеперий ку ынтырзиере ши тэрэгэнэрий кампанией мулт песте лимителе терменелор опшме. Се штие, кэ рецинериле де ла ынчепутул кампанией порнеск, ын темей, де ла липса де конкорданцэ ын детерминаря моментулуй потривит пентру десфэшураря ей. Ын скопул евитэрий орькэрор дискуций инутиле ынтре спечиалиштий господэриилор витиколе ши а техноложилор винификаторь, анул курент органеле кондукэтоаре де партид ши економиче але райоанелор сынт кемате сэ ее суб ун контрол май стрикт жуста стабилире а терменелор де ынчепере а реколтэрий. 20 де зиле пентру реколтаря ши прелукраря ынтрежий кантитэць де поамэ с ун термен фоарте ынкордат, дар ынтру тотул реализабил. Организынд мунка дупэ деташаменте комплексе, кулегынд тотул пе мэсура матуризэрий союрилор, с нечесар ка ынкэ дин примеле зиле сэ се асигуре ритмул превэзут де графиче. Длтфел не-ам путя помени ын ситуация анулуй трекут, кынд ын мажоритатя господэриилор шь-ау аминтит де графиче абя агунч, кынд ера пря тырзиу пентру а ле май респекта. Ын асигураря ритмулуй превэзут о сарчинэ неспус де маре ле ревине фабричилор де прелукраре примарэ, каре анул ачеста шь-ау лэржит консидерабил капачитэциле. Е нечесарэ доар бунд организаре ла ачест сектор. Кэч реци веря ку дескэркаря мижлоачелор де транспорт дереглязэ ыитрегул флукс техиоложик де реколтаре-прелукраре. Ынкордатэ ши де маре рэспундере ва фи апропията камлание а реколтэрий стругурилор де союрь техниче. Деатыта спечиалиштий дин господэрий ши де ла асочиацииле «Молдвинпром», организацииле де партид, органеле економиче ши челе советиче сынт кемате сэ ее мэсурь конкрете пентру десфэшураря ын буне кондиций а ачестей лукрэрь, каре финализязэ мунка асидуэ а витикулторилор. Лукрул требуе сэ фие организат ын аша фел, ынкыт гоць сэтений — де ла мик ла маре — сэ-шь адукэ контрибуция ла стрынсул фэрэ пердерь ал поамей. Прин ачаста вом рзспунде конкрет ла речента хотэрыре а КЧ ал ПКУС приьинд ынтречеря сочиглистэ пентру ыктымпинаря дестойникэ *[ а Конгресулуй ал ХХУ-ля ал партидулуй ностру ленинист. ЧЕНТРУЛ ДЕ ПРЕСЭ ДЕ ПЕ ЛЫНГЭ ШТАБУЛ РЕПУБЛИКАН ПЕНТРУ СТРЫНСУЛ КУЛТУРИЛОР ТЫРЗИЙ ШИ ПРЕГЭТИРЯ НУТРЕЦУРИЛОР СЭ ЙХЧЕЛЕРЗЙ РИТМУЛ РЕКОЛТЭРИЙ! Время калдэ ши ускатэ дан републикэ а контрябуит ла грэбиря коачерий тутурор културилор, май алее а рэсэритей ши пэпушоюлуй. Дакэ рэсэрита ну ва фи стрьшсэ нмедиат, скутураря семинцешор поэте сэ мэряокэ мулт пердериле. Меканизаторий дин райоакеле Кэушань, Чимишлия ши Анений-Ной с’ау ситуат ын фрунтя ынтречерий сочиалисте републикане ла реколнар.ч рэсэритей. Ын господэрииле ачестор райоане еа а фост стрынсэ ши треератэ пе респектив 82, 79 ши 56 проценте дин супрафаца, че урмязэ сэ фие стрьшсэ. Аич се десфэшоарэ интенонв ши вынзаря де семинце ла стат. Астфел, чимишлиений ау выйдут де акум песте 3 мий тоне де рэсэритэ (25 проценте дин план), кэушенений — 2.700 тоне (22 проценте), яр господэрииле дин районул Анений-Ной — апроапе 2 мий тоне (17 проценте дин план). Дар ну тоате деташаментеле меканизате лукрязэ ритмик. Комбайнерий дин районул Леова, де пилдэ, ау треерат рэсэрита нумай де пе о супрафацэ де 1.363 хектаре. Ачаста конституе 22 проценте дин сулрафаца, че урмязэ а фа стрынсэ. Ын господэрииле райоанелор Орхей, Резина, Ун. гень, Теленешть ши Каменка с’ау стрынс пынэ акум Нумай : 12—30 проценте дин супрафа:ца окупатэ ку рэсэритэ. Аколо ;ёсте скэзут ши ритмул вынзэрий де семинце ла стат. Ритмул ынчет ал реколтэрий рэсэритей дуче ну нумай ла пердеря де семинце, чи ши а пэлэриилор де рэсэритэ, каре сынт ун нутрец прециос. Дар, фолосинд ачастэ резерва пентру а прегэти силоз ын аместек ку фрунэе ши тулпинь де пэпушой, се поате мэри ку мулт кантитатя де нутрецурь ын господэрий. 'Ын скопул де а ымбу.нэтэцч калитатя силозулуй с’а хотэрыт, ка ын анул ачеста пэпушоюл сэ фие стрынс, кынд фрунзеле ши тулпиниле вор концине чел пуцин 55—60 проценте де умидитате, адикэ ын фаза ынчеперий коачерий деплине а штюлецилор. Ачастэ периоадэ требуе сэ дурезе ну май мулт де 4—5 зиле. Дар ритмул реколтэрий ку комбайнеле ынтр’ун шир де райоане есте екстрем де скэзут. Аша, ын районул Стрэшень лукрязэ зилник ну май мулт де шасе комбайне дин челе 38 екзистенте, ын районул Флорешть лукрязэ 18 дин 111. Ын господэрииле районудуй Комрат дин челе 172 комбайне де реколтаре а пэпушоюлуй сынт фолосите пе зи нумай 38—40 (Сфыршитул ыи паж. 3). Ка ниште мунць се ридикэ пэлушоий де аур пе ария мемани. заТэ а колхозулуй «Ленмн»_ ЛА ИНИИИАТОРИЙ ЫНТРЕЧЕРИЙ _______ВИКТОРИЯ ПОМИКУЛТОРШР Районул Слобозия а ындеплинит планул чинчинал ла ливраря фруктелор. Ла пунктеле де речепционаре с’ау експедият 328 май тоне де фрукте, сарчана пе чинч ань фиинд де 315 мий. Песте преведериле чинчиналулуй вор фи ливрате ынкэ 40 мий де тоне де фрукте. Ла сфыршитул анулуй трекут агрикулторий дин районул Слобозия с’ау адресат кэтре тоць помикулторий дин републикэ ку кемаря де а се ынкадра ын ынтречеря сочиалистэ пеитру спориря симцитоаре а продукцией де фрукте, пентру ымбунэтэциря калитэций лор, ын скопул де а-шь адуче рриносул ла ындеплиниря сарчинилор чинчиналулуй ши де а ынтымпина дестойник Конгресул ал ХХУ-ля ал ПКУС. Инициаторий ынтречерий ау обцйнут о фрумоасэ реалиааре. Районул се мындреште ку ливезиле сале: Белшугул де кэлдурэ ши соаре, фертилитатя солулуй креазэ кондиций приелниче пентру дезволтаря помикултурий. Пынэ ну демулт, ынсэ, ын район се обциняу доар кыте 80—90 чентйере де фрукте ла хектар. Ын аний чинчиналулуй актуал, даторитэ перфекционэрий перманенте а техноложией ши агротехничий модерне, спечиализэрий ши кончентрэрий, роада ла хектар куноаште о линйе асчёйдентэ. Анул трекут, бунэоарэ. де пе фиекаре дин челе 6.000 хектаре с'ау стрынс ын меднё кыте 134,4 чентнере, пе кынд ын анул 1971 ачест индиче а фост де 97,3. Де менййонат, кэ мулте брйгэзь ау рсколтат кыте 230—270 чентнере де фрукте ла хектар. Совхбзул-техникум «Фрунзе», ’ колхозул «Котовский», аЛте господэрий шь-ау реализат сарчиниле чинчинале ла продучеря ши реализаря фрук- 1 телбр ын патру ань. . .— Ной кэпэтэм ануал чел пуцин кыте 235 чентнере де фрукте ла хектар, — спуне А. Плешко’, кондукэтор ал уней' бригэзь фрунташе дин совхрзул-техникум «Фрунзе».— Реколтеле марь сынт детерминате де май мулць факторь, принтре каре ши де денситатя помилор. Плантэм ла фиекаре хектар кыте 400 де помь. Ынтре рындурь. крештем ербурь мултиануале. Ачаста контрибуе ла менцинеря ынделунгатэ а умезелий ын сол, ла консолидаря системулуй радикулар ал помилор. Микроклима фаворабилэ, че се креазэ ын бригадэ, инфлуенцязэ бинефэкэтор ши асупра калитэций фруктелор. Фиекаре хектар примеште ын декурсул анулуй пынэ ла 4.500 метри кубь де апэ. Помикулторий дин район сынт мереу ын кэутаря унор ной прочедее агротехниче ефичиенте де ынтрецинере а ливезилор. Бригадирул' В. Швец дин колхозул «Ленин» (с. Чобручиу), спре екземплу, а трекут де ла аратул ынтре рындурь ла култиваря солулуй ын доуэ дирекций. Експериёнца де кыцьва ань а арэтат, кэ сектоареле де ливезь ынгрнжите астфел дау о реколтэ дублэ. Анул ачеста бригада, некэтынд ла аршицеле марь, ва обцине кыте 180 чентнере де фрукте ла хектар. Ын презент колективул стрынже кыте 23—25 тоне де фрукте пе зи, сарчина фиинд де 20 тоне. Ла кулес се евиденциязэ, де асеменя, бригэзиле, кондусе де А. Пушкаренко, М. Басилатий. Ын тотал колхозул (прешединте И. Н. Русу) ва продуче суплиментар ла сарчина чинчиналулуй чел пуцин 6.500 тоне де фрукте. Сынт вестиць ын- тоатэ република- искусиций помикулторь дин колхозул «Ленин» (с. Паркань). Дакэ ын медне пё' район реколта де фрукте с’а ридикат ла 134,4 чентнере ла хектар, апой . парканений обцин кыте* 210 чентнере. Центру продучеря унор, кантитэць марь де фрукте тимп ынделунгат бригадирул Г. Стамов а фост дистинс ку доуэ ордине Ленин. Се евиденциязэ ын район ши бригада, кондусэ де М. Владов, кавалер ал ординелор Ленин ши Драпелул Рошу де Мункэ. Ла ора актуалэ ачесте бригэзь, ка ши ынаинте, се афлэ ын фрунтя ынтречерий сочиалисте динтре помикулторий дин Паркань. Ын аний чинчиналулуй районул а обцйнут де ла реализаря фруктелор ун венит де чирка 85 милиоане де рубле Сукчесул е детерминат ну атыт де кантитатя, кыт де калитатя продукцией. Ын район се десфэшоарэ пе ларг ынтречеря пентру а пуне ла диспозиция оаменилор мунчий фрукте нумай де калитате ыналтэ. Де пилдэ, кондициилё ынтречерий помикулторилор дин , колхозул «Ленин» (с. Чобр.учиу) превэд, кэ ыявингэ-» тор поэте фи рекуноскУт доар колективул бригэзий, каре предэ 85 проценте де фрукте де прима, калитате. Даторитэ ым-' бунэтэцирий калитэций, господэрия обцине ануал ун венит де 500—600 мий рубле. Перфекционаря техноложией ле ажутэ сэ продукэ фрукте де о калитате бунэ ши помикулторилор дин кблхОзуриле «Мичурин», «Свердлов», «Красный садовод». Пе тераса супериозрэ а Ниструлуй а фост плантатэ уна динтре челе май марь ливезь индустриале интеркблхозниче де тип интенсив дйн царэ. Анул ачеста аич сё вор стрынже примеле 10 мий тоне де фрукте, яр кынд ливада-жигант ва ьштра Ьи ынт.режиме пе род, ва да ануал кыте 200 мий тоне де мере, прэсаде, персичь, пруйе ши алте Фрукте де калитатя ынтыя. Де пе акум ливада иитерколхозникэ .а Девёиит о шкоалэ а методелор ынаинтате де: лукру пентру помикулторий дин район, републикэ ши кяр дин царэ. Районул планификэ сэ продукэ ын анул 1980* чел пуцин 230 мий тоне де фрукте. И. СОФРОНИЙ. (Кореспондентул ностру). УН СТРОП ДЕ СОАРЕ ТОМНАТИН... Соареле фербннте се топеште ын стругурь, штюлець, харбужь, флоаря соарелуй, роший... Ел ликэрэ ын мий де кулорь пе фрунтя плугарулуй, яр акум, кынд фронтул реколтэрий” културилор тырвий Ь)ШЬ бифуркэ карта жеографикэ, сс фаче ши май таре симцит ачест анотимп ал родулуй, кынд биография оаменилор ши пэмынтулуй конституе формула Де аур а бслшугулуй. Соареле аугумнал, луынд кип де. стругуре, штюлете, ха.рбуз, сэмынцэ улейоасэ, е ынкэркат ын камиоане ши нумай вынтул мэтэсос де валурь сэноре ый мынгые ынтряга са ревэрсаре ындолдоратэ. Е ун миракол ынтрегул чиклу, пе каре-л паркурже бобул .де сэмынцэ де ла ачел колте плэпынд, че стрэбате пожгица де зэпадэ аспрэ пынэ ла клипа де вырф а календарулуй агрикол, кынд зилеле сперанцелор ши аштептэрилор се ынкягэ ын флувиул уник ал родулуй. Яр омул ши пэмынтул, легынд приетение ла катарамэ ку техника дс астэзь, ну ва лэса сэ се келтуяскэ нич ун строп де соаре аутумнал, фииндкэ ын ачест строп, • ка ынтр’о оглиндэ мажикэ, се пот чити нелиништиле, грижиле ши несомнул плугарулуй. ...ЫН ЛАНЦУЛ ДЕ ПРЕОКУПЭРЬ Принтре прим ий ын републикэ плугарий чимишлиень ау ротунжит чел динтый капитал ал роадей анулуй 1975 — реколтаря спикоаселор. Ши акум, кынд ынтрег районул с’а ынролат ла стрынсул културилор тырзий, грижиле фа-' цэ де чя де-а доуа реколтаре капэтэ о форма деосебитэ. Ачест фапт аре коордонате де афирмаре динтре . чёле май васте. Районул, диспуне де 8,500 хектаре' де рэсэритэ ши 16.436 хектаре де пэпушой, каре урмязэ а фи реколтате ыи челе май редусе термене. — Де 'фапт, а реколта ыисямнэ а шти сэ-ць кончентрезь форцеле асупра фиекэруй сектор агрикол, — авя сэ нс декларе Константин Иосифович Гавлинский, прим-секрета.р ал комитетулуй районал де партид Чимишлия. — Ын ачест скоп сынт организате ын район 18 деташаменте комплекс меканизате, яр ангажаментул фиинду-не де а реколта рэсэрнта ын 5—6 зиле, пэпушоюл — ын 20, пресупуне ши лукрул ын доуэ скимбурь, ши креаря кондициилор нечесаре де мункэ пентру механизаторь, ши асигураря прочесулуй операцнилор агриколе ын флукс — реколтаря, дискуиря, ынтродучеря ынгрэшэминтелор, аратул де тоамнэ. Е, деч, нечесарэ о стратежие адевэратэ, пентру ка несфыршитул конвейер ал реколтэрий сэ ну куноаскэ нич о клипэ де ынтрерупере... Ынтр’адевэр, гынду.риле шн грижиле секретарулуй се ынтылнеск ын ачелаш фока,р —реколтаря. Дар апаратул телефоник, ка ун пупитру диспечериал, интервине ын челе май диверсе проблеме ши сарчинь. Ын тимпул ггрезенцей ноастре секретарул сусцинусе ун диалог телефоник, ам зиче, критик ку министрул колектэрилор ал републичий Г. А. Степанов. Яр проблема резидэ ын фаптул, кэ пунктул де речепционаре а пыний де ла Михайловна ну ера ынтру тотул прегэтит де примиря реколтей а доуа. Ын примул рынд, сынт редусе капачитэциле ачестей унитэць, каре, деокамдатэ, ну се мэреск. Аттой, кынд, с’ар лэря, тотул требуе сэ фие гата де примиря роадей ной, ын интериорул пунктулуй де речепционаре ын каузэ се гэсяу зечь де тоне де грыу щи ачестя, афлЫнду-се ын планул дин фацэ, . ну нермит де а фолоси нич спациул дин фунд ал ынкэперии. Аларма челор де ла кондучеря районулуй е кыт се поате де мотиватэ. Доар фаптул ачеста, ын маре мэсурэ, стагиязэ реколтаря. Кэ ын афарэ де експресия «а реколта» екзистэ ши експресия «а преда роада ын хамбареле статулуй». Деачея Министерул колектэрилор дин републикэ е дато.р сэ ынтреприндэ челе май оперативе мэсурь, пентру ка шувоаеле конвейерулуй реколтэрий сэ куноаскэ ритм ши континуитате. Алтфел лукруриле се пот аграва. Ун екземплу конкрет. Л а пунктул де речепционаре де ла Михайлова пе дата де 25 аугуст 10 машинь але «Колхозтранс»улуй ау. фост невоите сэ ьшгитэ аштептэрь... де ла ора 21 пынэ ла ора 9 диминяца. Оаре ын аша кондиций требуе сэ-шь десфэшоаре активитатя о астфел де ынтреприндере, каре, де асеменя, е кематэ сэ се афле пе прима линие а бэтэлией пентру роадэ? ...Реколтаря шь-а луат вынт. Атмосфера де мункэ е ынкордатэ. Ши ын ачест ланц де преокупэрь чя май микэ де(Сфыршитул ын паж. 4). Ун снурт рэгаз, ын тимпул нэруя Иван Александрович ОЦЕЛ, сенретарул организацией де партид дин колхозул «Бируинца» (ла дряпта), фаче биланцул ынтречерий сочиалисте пентру о зи де трудэ ынкордатэ. Товарэшулуй ТОН ДЫК ТХАНГ, Президентул Републичий Демократе Виетнам Товарэшулуй ЛЕ ЗУ АН, Прим-Секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Оаменилор Мунчий дни Виетнам Товарэшулуй ЧЫОНГ ТИН, Прешедмнтеле Комитетулуй перманент ал Адунэрий национале а Републичий Демократе Виетнам Товарэшулуй ФАМ ВАН ДОНГ, Прим-Министру ал Гувернулуй Републичий Демократе Виетнам Дражь товарэшь! Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, Президиум.уш Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС, експримынд сентимеителе фрэцешть але нородулуй советик, вэ тримит Думнявоастрэ ши! прин Думнявоастрэ Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Оаменилор Мунчий дин Виетнам, Комитетулуй перманент ал Адунэрий национале, Гувернулуй РДВ ши ынтрегулуй попор виетнамез куражос челе май кордиале феличитэрь ши челе май буие урэрь ку прилежул датей ремаркабиле — чя де-а 30-я аниверсаре а прокдамэрий Републичий Демократе Виетнам. Формаря РДВ — примул стат популар-демократ дин Асия де Суд-Ест — а фост ун резултат а г. ынделунгатей лупте ероиче а попорулуй виетнамез, а комуништилор виетнамежь, ынармаць ку немуритоаря ынвэцэтурэ марксист-ленинистэ, каре ау фолосит ку причепере пентру кучериря викторией факторий фаворабиль, че ау апэрут ка урмаре а здробирий фасчизмулуй хитлерист ши милитаризмулуй жапонез. Маря ши глориоаса кале, паркуреэ де Република Демократа Виетнам ын челе трей лечений, каре ау трекут, сукчеселе обцинутз де фиий ши фийчиле ей ын конструкция пашникэ ши ын апэраря либертэцнй кучерите контра атентателор империалиштилор ши реакциуний интерне, ау демонстрат дин ноу ын фаца ынтрежий лумь форца де небируит а попорулуй, каре суб кондучеря партидул1уй марксист-ленинист пэшеште ын фронт уняк.ку попоареле цэрилор сочиалисте фрэцешть. Републикэ Демократа Виетнам, кэлитэ ын ынчеркэрь, а девеиит о базэ де нэдежде : а луптей реЕОлуционаре а ынтрегулуй попор виетнамез, о фэклае а либертэцнй ын Индоиина, ун адевэрат аванпост ал ’ сочиализмулуй ын Асия де Суд-Ест. \ крескут неопус де мулт престижиул ероикулуй Партид ал Оаменилор Мунчий дин Виетнам — авангарда комбативэ а попорулуй виетнамез, организаторул тутурор бируинцелор луй. Оамений советичь менционязэ ку о профундэ сатисфакцие реализэриле ремаркабиле ын ынкееря периоадей де рефачере; ын креаря базей технико-материале а сочиализмулуй; ын дезволтаря штиинцей, техничий, културий, ынвэцэмынтулуй публик, реализэрь, ку каре оамений мунчий дин РДВ ынтымпииэ жубилеул де 30 де ань ал статулуй лор популар. Ной ымпэртэшим букурия фрацилор виетнамежь ын легэтурэ ку глориоаса викторие — елибераря деплинэ а Виетнамулуй де Суд де суб жугул империалиштилор ши слугоилор лор. Де азь ынаинте ын фаца попорулуй ынтрегулуй Виетнам с’а дескис перспектива луминоасэ а дезволтзрий пе каля унитэций национале, пэчий ши прогреоулуй сочиал. Ын зиуа челей де-а 30-я анивереэрь а РДВ комуништий советичь, тоць оамений советичь ышь адук омажиул де профунд респект фацэ де луминоаеа амиктире а луй Хо Ши Мин, емииент милитант ал" мишкэрий комунисте ши мунчиторешть интернационале, фиу крединчос ал Виетнамулуй, ынтемееторул Партидулуй Оаменилор Мунчий дин Виетнам ши примул президент ал Републичий Демократе Виетна.м, маре приетен ал Униуний Советиче, ши ышь експримэ ыикредеря, кэ попорул виетнамез ва ындеплини пынэ ла капэт порунчиле сфинте але кондужзторулуй сэу. Ындеплининду-шь неабэтут датория интернационалистэ, оамений мунчий дин Униуяя Советикэ ын декурсул челор трей дечений, каре ау трекут, ау фост ынготдяуна алэтурь де попорул виетнамез — ын аний де греле ынчеркэрь ши ын зилеле де букурие але викториилор, ын конструкция пашникэ ши ын луптэ. Оамений советичь вор акорда ши де акум ынаинте попорулуй-фрате ал Виетнамулуй ажуторул ши сприжинул нечесар ын лупта луй пентру целуриле нобиле, вор ьштэри ши адынчи прин тоате мижлоачеле релацииле де приетеняе ши де солидаритате динтре Партидул Комунист ал Униуний Советиче ши Партидул Оаменилор Мунчий дин Виетнам, динтре Униуня РСС ши РДВ спре бииеле попоарелор цэрилор. ноастре, ын интересуя ынтрежий комунитэць сочиалисте. Вэ дорим Думнявоастрэ, дражь товарэшь, Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Оаменилор Мунчий дин Виетнам, Комнтетулуй перманент ал Адунэрий национале, Гувернулуй РДВ ши ынтрегулуй попор-фрате виетнамез кой ынфэптуирь стрэлучиге ын традучеря ын вяцэ а курсулуй спре десфэшураря конструкцией сочиалисте ын Виетнамул де Норд, ын резолваря сарчи«илор национале женерале импортанте, каре стау ын фаца цэрнй. Дорим попо]зу.пуй Виетнамулуй ной викторий ьш лупта пентру триумфул каузей луй дрепте, пентру паче, демокрацие ши прогрес! Сэ се ынтэряскэ ши сэ ынфлоряскэ Република Демократэ Виетнам! Трэяскэ приетения совето-виетнамезэ вешникэ ши де нездрунчинат! Л. БРЕЖНЕВ, Секретар Женерал ал КЧ ал ПКУС Н. ПОДГОРНЫЙ, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС А. КОСЫГИН, Прешединтегсе Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС