Moldova Socialista, 1978 (LIV/193-201)

1978-08-22 / nr. 193

Пролетарь дин тоате цэриле,* уници-вэ! сочиллистэ ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ | Газета апаре де па 1 май 1924 ф No 193 {13901) 0 Марць, 22 аугуСТ 1978 • Прецуп 2 КОП. ТГ Т ^ локалитэциле сэтешть ла конструкция шко_ _ ■ И лилор, спиталелор, локуинцелор, фермелор де В вите се фолосеште пе ларг продукция фабри- ^ Л^Лш чий де пьесе дин бетон армат ши де паноурь марь пентру конструкция де локуинце дин Бэлць,—скрие ын рэвашул сэу адресат редакцией И. Спатарь, мунчитор ла ачастэ ынтреприндере.—Ын ачелаш тимп, комензиле колхозурилор ши совхозурилор дин републикэ н’ау фост реализате. Авем марь рестанце, ын спечиал ла продукция стылпилор де спалиер. Кауза? Еа резидэ ын атитудиия грешитэ а персоанелор де кондучере де ла фабрикэ, кынд о анумитэ категорие де продукцие есте консидератэ импортантэ, яр алта — секундарэ». Мунчиторул дин Бэлць ынаинтязэ о проблема де резоианцз сочиалэ. Зилник, ла адреса органелор де партид, советиче ши економиче. ла редакцииле газетелор ши ревистелор сосеск суте ши мий де скрисорь. ауторий кэрора повестеск деспре еланул де мункэ ал колективелор де трудиторь де ла ораше ши сате, деспре експериенца ынаинтатэ, дезвэлуе неажунсуриле екзистенте ла диферите сектоаре але конструкцией економиче ши сочиал-културале, неажунсурь, каре фрынязз ындеплиннрч сарчинилор де продукцие але анулуй ал трейля ал чинчиналулуй. Ачесте рэваше рефлектэ оризонтул ларг, матуритатя политика ши чивикэ а оаменилор советичь, позиция лор актива ын вяцэ, атитудиня лор четэценяскэ фацэ де орьче евенимент дин вяца републичий. Скрисориле оаменилор мунчий конституе, ын ачелаш тимп, ун богат извор де информацие деспре траюл ши мунка конструкторилор сочиетэции комунисте. деспре воинца лор нестрэмутатэ де а промова тот че е ноу ши прогресист, де а контрибуи ла ликидаря фекоменелор негативе, каре вин ын контрадикцие ку лежиле цэрий, ку модул советик де вяцэ, ку нормеле моралей сочиалисте. Лежя Фундаменталэ а цэрий, Конституция републичий офе- ПРЕСТИЖИУЛ СКРИСОРИЙ • рэ фиекэруй четэцан дрептул де а ынаинта органелор де стат ши организациилор обштешть пропунерь ку привире ла ымбунэтэциря акгнвитэций ачестора, де а критика неажунсуриле дин мункэ, де а депуне плынжерь ымпотрива акциунилор персоанелор ку постурь де рэспундерс, органелор де стат ши обштешть. Ши лежя ый гарантязэ, кэ семналеле луй, плынжериле вор фи екзамннате ын модул ши ын терменеле стабилите. Де фант, ын челе май мулте казурь се манифеста о атитудине плинэ де грижэ фацэ де семналеле, експусе ын скрисориле оаменилор мунчий. Ачест лукру се реферэ ла органеле де партид ши советиче дин райоанеле- Бричень. Единен ш. а. Аич фискарс скрисоаре есте луатэ ла евиденцэ, ла контроларя семналелор сынт ангажате персоане компетеите, соличитанций сынт ннформаць ла тимп деспре мэсуриле ьштрепринсе. Ын презент апроапе ла фиекаре ынтреприндере, организацие сау институцие екзистэ персоане рсспонсабилс де мунка де екзаминаре ши резолваре а скрисорилор. Ку тоате ачестя, ынкэ ну се поате спуне, кз претутиндень ачастэ мункэ кореспунде черкнцелор. Ну демулт бироул де плыкжерь ши пропунерь ал Комитетулуй републикан ал контролулуй нородник а верификат старя де лукрурь ын ачастэ привинцэ ла Дирекция принчнпалэ де транспорт флувиал дид републикэ. С’а хонстатат, бунэоарэ, кэ ын организацииле ачестуй департамент се ынкалкэ перманент терменеле де резолваре а плынжерилор, евиденца скрисорилор ласэ де дорит, яр соличитанцилор де челе май мулте орь ли се експедиязэ рэспунсурь формале, неконкрете. Ау трекут май бине де дой ань де ла публикаря хотэрырий Комитетулуй Нейтрал ал партидулуй ностру «Ку привире ла перфекционаря ык континуаре а активитэций де екзаминаре ши резолваре а скрисорилор оаменилор мунчий ын лумина хотэрырилор Конгресз'луй ал ХХУ-ля ал ПКУС», дар ла советеле колхозурилор дин райоанеле Котовский ши Фэлешть (прешединць тт. К. Карабаджак ши А. Жданов) н’ау фост елаборате чел пуцин мэсуриле респективе не маржиня ачестуй документ. Нич ын уна дин ачесте организаций, черериле ши плынжериле оаменилор мунчий ну сынт супусе уней анализе минуциоасе, ну се студиязэ каузеле конкрете че ле женерязэ, е слаб контролул асупра резолвэрий лор ын господэрииле субордонате. Атитудиня липситэ де рэспундере фацэ де скрисориле оаменилор мунчий трезеште немулцэмиря ачестора, яр де челе май мулте орь ый фаче сэ се адресезе диферитор органе републикане ку кестиуиь, каре пот фи ушор резолватс пе лок. Де екземплу, дик диферите локалитэць але райоанелор Теленешть, Кэлэрашь, Кутузов, Криулень оамений мунчий се адресязэ ку ругэминтя де а ли се експлика лукрурь елементаре ын привинца ординий де пенсионаре сау де ретрибуире а мунчий. Бунэоарэ, ун труп де инвализь дин еовхозул-фабрикэ «Речя», районул Стрэшень, с’ау адресат директорулуй ачестей господэрий. тов. В. Булгару, ку ругэминтя де а ли се пуне ла диспоЗицие мижлоаче де транспорт пентру а-шь адуче лемне ле дефок. Директору.!, ынсэ, н’а дат довадэ де атениия кувенитэ фацэ де нечеситзциле ветеранилор ши. ын резултат, ей с’ау вэзут невоиць сэ скрие ла редакцие. Ун алт каз. Е. Добош, мамэ а шапте копий, лукрязэ ын колхозул «Путь к коммунизму», районул Флорешть, дин тинереце, инклусив опт ань ын бригада де култнваре а тутунулуй. Дар ын ултимул тимп с’а ымболнэвит. дупэ тратамент медичий й-ау рекомандат сэ лукрезе ла алт сектор. Ынсэ коидукэторий господэрией нич де кум н’о пот аранжа ла ун лукру май конвенабил. де алтфел, дупэ мерит. Ын мулте скрисорь се атака проблема ку привире ла лупта. ымпотрива липсей де спирит господэреск ши рисипей, ынкэлкэрий дисчиплиней мунчий ши обштешть, проблема ымбунэтэцирий десервирий сочиале ши комерчиале, ынтэририй ординий публйче, алте аспекте але веций котидиене. Ши реакционаря оперативэ ши ефективэ ла ачесте ссмнале критиче аре о маре импортанцэ сочиалэ, ачаста фиинд о даторие нестрэмутатэ а фиекэруй комитет де партид. Совет локал де депутаць ай нородулуй. о даторие а фиекэруй кондукэтор административ. Ын ачастэ ордине де идей сынт мереу актуале индикацииле товарэшулуй Л. И. Брежнев, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешедиителе Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, експусе де ла трибуна сесией а шаптя а Советулуй Супрем ал УниунийРСС, прекум «...кэ инстаураря ординий кувените аколо, унде еа есте ынкэлкатэ ла ной, — ын продукцие, ын вяца де стат ши обштяскэ, — конституе о маре резерва ын дезволтаря сочиетэций ноастре». Ын цара ноастрэ сынт ростите ку ун адынк респект кувинтеле ачестя симпле «скрисориле оаменилор мунчий». Ачест респект а венит одатэ ку Мареле Октомбрие, одатэ ку инстаураря путерий ку адевэрат а нородулуй. Еле ыл репрезинтэ пе конструкторул актив ал сочиетэций комунисте, омул виу, ку тоате аспирацииле ши нечеситзциле луй. Ятэ де че еле меритэ тоатэ атенция форурилор респективе. Кэч а ридика ын континуаре престижиул фиекэрей скрисорь, а цине конт де експериенца ши опиния маселор, де черинцеле ши обсервацииле лор критиче, ынеямнэ а контрибуи ла дезволтаря ши лэржиря демокрацией сочиалисте. ла атражеря ши май актива а маселор де оамень ай мунчий ла кондучеря требурилор де стат ши обштешть. ^ ИЛ ЫНВИНГЭТОРЬ ЫН ЫНТРЕЧЕРЕ Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Советуя Миништрилор ал РСС Молдованешть, Коноилиул републикан ал синдикателор дин Молдова ши Комитетул Чентрал ал УЛКТ дин Молдова ау екзамикат резултателеЫктречерий сочиалисте ынтре райоане, колхозурь, совхозурь, совхозурь-фабрикэ пентру спориря ши вынзаря ла стат а продукцией анимале ын примул семестру ал анулуй 1978. Ынвингэтор ын ынтречеря пентру ындеплиниря ку сукчес а планурилор семестриале, пентру спориря продукцией де лапте ши вынзаря луй ла стат а девенит принтре райоанеле 1 репубдичий ын зона де норд районул Бричень. каре а кэпэтат ла сута де хектаре де теренурь агриколе кыте 353,6 чентнере де лапте, обшшынд кыте 1.883 килограме де ла фиекаре взкэ ши ындеплининд планул. де вынзаре кэтре стат а лаптелуй де калитате супериоарэ. Ын зонеле де ест ши чектралэ — районул Криулень, каре а кэпэтат ла сута де хектаре де теренурь агриколе кыте 247.7 чентнере де лапте, асигурынд кыте 1.614 килограме де лапте де ла фиекаре вакэ ши ындеплининд плачул де вьгнзаре кэтре стат а лаптелуй де калитате супериоарэ. Ачестор райоане ли с’а конферит Драпелул Рошу трансмиси^ил ал Комитетулуй Чентрал : ал Партидулуй Комунист ал ' Молдовей, Советулуй .Миништрилор ал РСС Молдовенешть, Консилиулуй републикан ал синдикателор дин Молдова ши Комитетулуй Чентрал ал УЛКТ дин Молдова. Пе локул ал дойля ыя зонеле де суд-ест ши чентралэ с’а ситуат районул Слобозия, каре а обцннут ла сута де хектаре де теренурь агриколе кыте 258,8 чентнере де лапте, асигурынд кыте 1.738 килограме де лапте де ла фиекаре вакэ ши ындеплининд пл.анул_ де вынзаре ,кэтре стат' .а лап-‘ телуй де калитате супериоарэ. Локул ал трейля ын ачеляшь зоне л-а окупат районул Орхей, каре а обцинут ла сута де хектаре де теренурь агриколе кыте 185 чентнере де лапте, асигурынд кыте 1.534 килограме де лапте де ла фиекаре вакэ ши ындеплининд планул де вынзаре кэтре стат а лаптелуй де калитате супериоарэ. Ынвингэтор ын ынтречеря социалиста пентру спориря продукцией де лапте шк вынзаря луй ла стат а девенит принтре господэрииле републичий ын зона де норд колхозул «XIX съезд КПСС» дин районул Бричень. Ла сута де хектаре де теренурь агриколе аич с’ау кэпэтат кыте 543,2 чентнере де лапте, де ла фиекаре вакэ с’ау муле кыте' 2.315 килограме де лапте, а фост ындеплинит планул ла вынзаря кэтре стат а лаптелуй де калитате супериоарэ. Ь1к зонеле де суд-ест ши чентралэ а ешит ынвингэтоаре ынтреприндеря де базэ а асочиацией штиннцифиче-де продукцие «Днестр» дин районул Слобозия, каре а обцинут ла сута де хектаре де теренурь агриколе кыте 496 чентнере де лапте, асигурынд кыте 2.306 килограме де лапте де ла фиекаре вакэ ши ындеплининд планул дс вынзаре кэтре стат а лаптелуй де калитате супериоарэ. Ын зона де суд — совхозул «Леонтьева» дин районул. Суворов, каре а кэпэтат ла сута де хектаре де теренурь агриколе кыте 296.7 чентнере де лапте, асигурынд кыте 1.724 килограме де лапте де ла фиекаре вакэ ши ындеплининд планул де вынзаре кэтре стат а лаптелуй де калитате супериоарэ. Лор ли с’а конферит Драпелул Рошу трансмисибил ал Комитетулуй Чентрал ал Партааулуй Комунист ал Молдовей. Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть. Консилиулуй републикан ал синдикателор лин Молдова ши Комитетулуй Чентрал ал УЛКТ днн Молдова. Локул ал дойля ын зона де норд й-а ревеиит совхозулуй «Молдованка» дин районул Фэлешть, каре а кэпэтат ла сута де хектаре де тере* нурь агриколе кыте 971.3 чент. нере де лапте, асигурынд кыте 1.934 де килограме де лапте де ла фиекаре вакэ ши ындеплининд планул де вынзаре ла стат а лаптелуй де (Сфыршит ын паж. 3). Де пе ллантацииле шитниоле але совхозулуй «Жем. -•уг» дин районул Анений- Ной с'а експедият примул лот де стругурь спре чентреле индустриале але цэ. рий ши ын магазинеле дин Капитала Молдоеей. Вити, нулторий дин ачастэ госпо. дзрие с’ау ангажат сэ вындз ын анул курент 500 тоне де поамз дин союриле де масз. Яр ын тотал се вор ливра дин господзрие 1.820 тоне де стругурь. Мунчиторий совхозулуй партичипз актив ла ынтречеря социалист» пентру етрынжеря калитативз ши ын термене оптиме а продукцией. Ын фрунте е бри. гада комсомолистэ-де тинерет, пе каре о кондуче Вера Саван. Тинерий витикулторь ау експедият де акум зече тоне де стругурь дин сок>г «Перл» Де Саба». Ын нурынд ва ьжчепе ши кулесул стругурилор дин союл «Кардинал». Витикулторин спер? с? обцинэ ныте 90 чентнере ла хектар. ЫН ФОТО ГРАФИ Е: конду. иэтоаря де звеноу Ефимия КРЕЦУ. Фото де Е. ДРАИШНЕР. ЛИДЕ МУНКЭ УДАРНИКЭ Урмэм починул кулшикторилор де сфеклэ дин Ямпол КОНВЕНЕРУЛУЙ ДЕ СФЕКЛЭ -РИТМ СУСЦИНУТ Плугарий колхозулуй ностру ау ынкеят ку бине кампания реколтэрий културилор пэйоасе. Ын медиа ла хектар с'ау стрынс кыте 53,2 чентнере да боабе. Унул дин ной, Георге Тофан, а треерат ' ку комбайнул «Нива» 816 тоне де череале пэйоасе ши а окупат примул лок ын ынтречеря сочиалистэ. Ын тимпул де фацэ екипажул ностру се прегэтеште пентру реколтаря сфеклей де 'захэр. Акум трей ань ам ынчепут сэ лукрэм ымпреунэ ла ун комбайн ку шасе рындурь. Ла ынчепут, неавынд експериенцэ, ну не-а фост ушор. Ку тоате ачестя, кяр ын примул ан де лукру ам реколтат сфекла де пе 110 хектаре, яр анул трекут — де пе 160 хектаре. Апликынд технология прогресистэ, фолосинд доза марь де ынгрэшэминте, ынфэптуинд тоате лукрэпиле ын термене оптиме, спорим ан де ан роада. Анул трекут, спре екземплу, с’ау реколтат кыте 358. чентнере де сфеклэ ла хектар.; Ын анул курент ам авут де ынфрунтат ши фуртунь, ши ыкгецурь тырзий дин примзварэ,* апой ау урмат плой торенциа-| ле. Дар организаря бунэ г лукрэрилор, мунка ку жертфире де сине а колхозничилор а ынвинс. Ам кроскут о роадбунэ. > Луынд куноштинцэ де ангажаментеле сочиалисте але кул тиваторилор де сфеклэ ш] лукрэторилор де ла фабрик де захэр дин районул Ямпол5 режиуня Зиница, ын че привеште ливраря песте преведериле планулуй а материей приме ши фабрикэрий захэрулуй, не-ам луат ангажаментул сэ асигурэм о роадэ максимэ ла хектар. Инициатива култиваторилор де сфеклэ дин Ямпол а фост ынкувиинцатэ де Комитетул Чентрал ал ПКУС. Товарэшул Л. И. Брежнев й-а феличитат кордиал пе фрунташь ши ле-а урат сукчесе, шь-а експримат сперанца, кэ инициатива лор ва фи урматэ де тоць култизаторий де сфеклэ дин царз. Ачаста не мобилизязэ пе тоць ла о мункэ ши май спорникэ. Не-ам гындит ши ной ла посибилитэциле, пе каре ле авем, ла чея че путем ынтрепринде пентру а да цэрий кыт май мултэ материв примэ де ынллтэ калитате. Агрегатело ни-с репарлте. Путем еши ын кымп кяр ши мынв. Мембрий бригэзий, кондусе де Г. Корман, ымпреунэ ку меканизаторий, с’ау ангажат сэ реколтезе кыте чел пуцин 450 чентнере де сфеклэ ла хектар. Екипажул ностру ва стрынже ача стэ културэ де пе 200 хектаре, астфел, ка ла фиекаре хектар сэ се обцинэ 55 чентнере де захэр. Капачитатя комплексулуй ностру е де 5—6 хектаре пе скимб. Продуктивитатя ва фи супусэ ритмулуй стабилит ал конвейерулуй де реколтаре де ла плантаций ши пынэ ла локул де депозитаре лынгэ фабрика. Акциуниле меканизаторилор вор фи корелате де грэфичеле стабилите, пентру ка сэ се реколтезе атыта сфеклэ, кыт поате фи транспортатэ ын декурс де 1—2 зиле. Сусцкнем прин фапте конкрете инициатива култиваторилор де сфеклэ дин Виница. Вом букура Патрия ку о роадэ богатэ де сфеклэ. Ынкеем контракт де ынтречере сочиалистэ ку екипажул кондус де Ион Кондря, каре анул трекут не-а ынвинс ын ынтречеря сочиалистэ. Екипажул комплекс пентру реколтаря сфеклей де захэр ал асочиацией пентру меканмзаря ши електрификаря продукцией агрнколе дин секторул колхозулуй «Бируинца», районул Лазо: Г. ТОФАН, С. БУЖОР. СЕМЭНЭТУРИЛОР ПРИНЧИПАЛА ‘Ла КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей а авут лок о консфэтуире асупра проблемелор легате де прегэтиря ши десфэшураря семэнатулуй де тоамнэ. Л а консфэтуире ау партичипат кондукэторь де министере ши департаменте, оамень де штиинцэ дин републикэ. С’а менциояат, кэ ын супрафецеле резервате череалелор културиле де тоамнэ окупэ ын Молдова о пондере тот май ынсемнатэ. Пентру роада анулуй 1979 лор ле вор фи резервате 600 мий де хектаре. Принчипала сарчинэ а култиваторилор де череале дин републикэ есте де а обцине ун ыцалт -рандамент ал фиекэруй дии ачесте хектаре. Ла консфэтуире ау фост екзаминате кеетиуниле легате де ымбунэтэциря дисчиплиней техноложиче ын тимпул прегэтирий солулуй 'ши Десфэшурэрий семэнатулуй културилор де тоамнэ. С’а менционат, кэ ын райоанеле Вулкэнешть, Кахул, Чимншлия лукраря ла супрафацэ а солулуй дупэ премер1 ЭТОЙрс Дс МйрпЛЛТс а дус ла ынмулциря буруенилор, май алее а пэлэмидей, ши л а скэдеря роадей. А фост супусэ критичий практика де ардере я миркштий ши а рэмэшицелор де пае, ынрежистратэ анул ачеста ынтр’ун шир де райоане. Ын ачест каз пе фиекаре хектар се перд чирка 3 тоне де ынгрэшэминте органиче, ын стратурйле супериоаре але солулуй пере микрофлора. Ын унеле господэрий дин републикэ арэтуриле пе теренуриле че урмязэ сэ фие ынсэмынцате ку културь де тоамнэ се ефектуязэ фэрэ ынтродучеря преалабилэ ын сол а ынгрэщэминтелор органиче ши минерале. Ын : кадрул коьефэгуирий с’а акордат ’о маре атенцие терменелор де ынсэмынцаре, компоненцей де союрь, премергэтоарелор културилор де тоамнэ. С’а менционат, кэ есте ДбСОЛуТ йНаДгаИСИбпЛ ДС а СС-мэна културь де тоамнэ пе ачелаш огор трей ань ын шир. Диверситатя културилор дин Молдова пермите евитаря ачестуй лукру. Принчипалеле премергэтоаре але културилор де тоамнэ требуе сэ "фие ербуриле мултнануале, пэпушоюл пентру силоз ши рэсэрита. Ду май рэмас зиле нумэрате пынэ ла ынчепутул кампанией де ынсэмынцаре. Еа требуе десфзшуратэ ын термене оптиме, респектынду-се ку стриктеце тоате регулиле агротехниче. С’а менционат, кэ агрикулторий дин Молдова ау тоате посибилитэциле пентру а обцине ын чел де-ал патруля ан ал чйнчпналулуй ал зечеля ккте 43—45 чентнере де културь череалиере де тоамнэ да хектар ши датория култиваторилор де череале есте де а атинже ачесте ьюалте обьек-ТйБс. Ла консфэтуире а луат кувынтул И. И. Бодюл, прим-секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Л а лукрэриле консфэтуирий ау партичипат Е. П. Каленик, сёкретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Г. А. Степанов, локциитор ал прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС МОлдовенешть, И. Г. Ует-иян, локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, прешедиителе Госпланулуй републичий, Н. М. Зай-, ченко, прешедиителе Советулуй колхозурилор дин РСС Молдовеняскэ. (АТЕМ). ДЕ ТОАМНЭ— АТЕНПИЕ __________________I_____________ РОАДЭ-РЕКОРД СЛОБОЗИЯ, 21 аугуст. (Кор. АТЕМ). Ау фост тоталнзате резултателе ыктречерий легумикулторилор пентру култиваря мазэрей верзь. "Локул ынтый л-ау кучерит оамений мунчий дин колхозул «Ленин», сатул Чобручиу. Ей ау стрынс де пе фиекаре хектар ын медие кыте 111,8 чентнере де пэстэй. Пентру район ачеста есте ун ин диче-рекорд. Мазэря верде а окупат ын ачест сезон ын тоате господэрииле песте 2.500 де хектаре. Реколта есте фоарте бунэ. Де пе фиекаре хектар с’ау обцинут кыте 78.9 чентнере де пэстэй-Нлантацииле легумикояе але районулуй ау предат фабричнлор прелукрэтоаре дни републикэ апроксиматив 20 мий тоне де мазэре верде, дин каре с’ау препарат песте 10 милиоане боркане де консерве. Семнал де алармэ яр ПЕРСИЧИЛЕ СЕ ПЕРД Сэптэмына трекут» не-ам афлат ын ливада интерколхознию «Искра» дин районул Суворов — ын перспектив» чя май маре ливадэ де персичь дин Еуропа. Анул ачеста се кулеже прима реколтз де пе 105 хектаре де ливадэ. Де рынд ку авынтул де мункэ ал помикулторилор, де рынд ку спиритул лор господэреск, ку стэруиица де а ну лэса сэ се пярдэ нич ун фрукт, де а пуне пе маса тр^дничилор дик | републикэ ши дин царэ тоатэ роа в крескутэ, не-ам чокнит ши де унеле фапте, деспре каре се чере а се ворби фэрэ амынаре, ку тоатэ нелиништя ши аларма. Пе дата де 14 аугуст, прима зи кынд ам визитат ливада, диспозиция оаменилор ера бунэ, ба кяр аш спуне — ынкынтэтоаре. Фруктеле се кочяу бине, авяу ун аспект пяэчут атрэгэтор, кулесул декуржя ын ритмул куеенкт. «Молдплодоовощпром»-ул трнмитя ла тимп нумэрул нечесар де рефри&ератоаре. Пентру зиуа урмэтоаре ау комаидат 5 машинь ши пынэ ноаптя тырзиу оамений ау прегэтит марфа, диминяца сэ фие бунэ де ынкэриат. Доар переичиле сынт челе май йсингаше фрукте ши о кыт де микэ ынтырзиере сау тзрзгэнаре а експедиерий яэр аре урмэрь тристе. А доуа зи ливэдарий, де пе ла зорь, аштепта/ рефрижератоареле. Дар ле-ау аштептат мулт ши бине, пынэ ноаптя тырзиу, ши ынзадар. Ау фост невоиць сэ ымкарче фруителе ын аутокамиоане обишиуите (ши ачеля требуяу кэутате де урженцэ, аюря!], сэ ле тримитэ ла стация де кале фератэ дин Кэушакь. Дар нич товарэший де ла пунктул де речепционаре ал «Молдплодоовэшпром» - улуй де ла стацие ну с’ау доведит а фи май амабиль, адикэ ку кечесарул спирит господэреск ши де ^еспонсабилнтате четэценяскэ фацэ де лродукэторий де фрукте. — Унде сэ лунем атыта продукцией — с’ау револтат ей, Ши ятэ, ла 17 аугуст ау рефузат сэ примяскэ 19 тоне де персичь, дестинате експедиерий ын диферите ораше але цэрий. Мотивул: чикэ, фруктеле-с пря коапте. Шоферул Петру Подзишевский а пропус: сэ селектезе марфа (оамень авя де ажунс), ка пентру кытева лэзь ку фрукте, ынтр’адевэр поате пря коапте, сэ ну дукэ шкалой тоате челе 19 тоне. Дар н’а авут куй ворби. — Дучеци-ле ла Бендер, ла фабрика де консерве! — ле-ау пропус речепционарий де ла Кэушань шн шь-ау вэзут де трябэ. Ла секция де фабрикаре а сукурилор дин Гыска, че апарцине фабркчий де консерве дин Бендер (ачелаш систем ап <:Молдплодоовбщпром»-ул у й, ау фэкут окь марь: — Кум путем фаче сук дин персичь верзь!! — Примици-ле аша кум сынт, — ау ругат чей ку фруктеле. — песте кытева зиле вор фи буне. — Атунч сэ ни ле адучець! Кынд вор фи буне! — ли с’а рэспунс ши шь-ау вэзут ши ачея де трябэ. Ши хай ярэ ла друм, акасэ. О сутэ де километри ынколо, о алтэ сутэ ындэрэт. Нервь лердуць ла Кэушань. Нервь пердуць ла Гыска. Пердутэ о зи ынтрягэ де мункэ пентру патру камиоаке ши атыця оамень (шоферь, хамаль). Ши 19 токе де фрукте здрунчинате ши бэтуте, каре ба-с «пря коапте», ба-с «пря верзь». Ши ун колектив ыктрег де ливэдарь обиждуит фэрэ нич ун мотив, пе недрепт! Де че се ынтымплэ аша! Де че пентру соарта реколтей требуе сэ оэепундэ нумай чей де о креск! Де че пердериле ну ле-ар ымпэрци ши ачей каре ау путут резолва господэреште ачастэ кестиуне! Ку че-с виноваць ливэдарий, кэ «Молдплодоэвощпром»-ул ну ле пуне ла диспозицие транспортул нечесар, ле ынтоарче ку неглижекцэ, фэрэ темей, продукция де ла пунктеле де речепциокаре! Оаре н’ар фи май ложик, ка «МолдпЛодоовощпром»-ул сэ речепционезе марфа директ ын ливадэ! Де че неглиженца репрезентанцилор ачестей организаций сэ кадэ пе умерий пивэдарилор! Де че атыта непэеаре фацэ де роада гата крескутэ! О спунем, деоарече кулесул персичилор континуэ ши калварул ачеста ал пивэдарилор, дин пэкате, де асеменя, коктинуэ. Ажуторул се чере а фм дат неынтырзият. Михаил Г. ЧИБОТАРУ. ОАСПЕЦЬ АЙ Ын зиуа де 21 аугуст Марешалул Униуний Советиче В. И. Чуйков, де доуэ орь Ероу ал Униуний Советиче. ши С. П. Павлов, прешедиителе Комитетулуй центру културэ физикэ ши спорт де пе лынгэ Советуя Миништрилор ал Униуний РСС,афлаць ын републикэ ын легэтурэ ку дескидеря челей де-а трея едиций а Жокурилор спортиве унионале сэтешть де варэ, ау фост примиць де И. И. Бодюл,- прим-секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Ын зиуа деркидерий жокурилбр оаспеций ау визитат Локуриле, унде ку 34 де ань ын урмэ с’ау дес'фэшурат лупте крынчене пентру ■ елибераря Молдовей де суб окупанций фасчишть. Локуиторпй републичий л-ау ынтымпянат претутиндень ку • флорь, ку пыне ши сэре пе ремаркабилул командант де ошть советик, а кэруй арматэ — армата 62 (8 де гардэ) а стрэбэтут прин лупте глориоаса кале де ла Сталинград ши пынэ ла Берлин. Ын сатул Спея дин районул Анений-Ной с’ау ынтруяит пентру а-л ынтымпяна пе марешалул Чуйков лукрэторий совхозулуй «Днестровский», партичипанць ла Мареле рэзбой пентру апзраря Патрией, тйнерь ши тинере. Лынгэ мормынтул комун, ын каре се одихнеск пе вечь 870 де осташь кэзудь ын лупте, а авут лок ун митинг. — Есте плэкут' сэ. везь, ку кытэ драгосте ый омажиязэ локуиторий Молдовей пе осташий-елибераторь советичь, каре ау кэзут пе кымпул де луптэ, .— а спус В. И. Чуйков. — Чел май фрумос монумент ынкинат лор ау девенит холделе мэноасе, ливезиле ын флоаре, ноиле конструкций дин република думнявоастрэ. Чинсте ши славэ брацелор думнявоастрэ трудитоаре, адынкэ плекэчуне челор че ау кэзут ероик, апэрынд феричиря женерациилор виитоаре. Марешалул В. И. Чуйков ши С. П. Павлов ау визитат комплексул спортив ал совхозулуйтехн*’"ум де легумикултурэ «М. ©. Фрунзе», шкоала спортивэ спечиализатэ де копий ши тинерет дин сатул Суклея, ау асистат ла дескидеря ноулуй стадион дин чентрул районал Слобозия. Ын кэлэтория лор прин републикэ оаспеций ау фост ынсоциць де И. П. Калин, секретер ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. (Кор. АТЕМ). А ♦ V