Moldova Socialista, 1978 (LIV/226-250)

1978-10-01 / nr. 226

с Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! очидлистэ ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ I Газета апаре де ла 1 май 1924 @ N2 226 (13934) ® ДуминикЭ, 1 ОКТОмбрие 1978 Ш Прецуп 2 КОП. Ы Н ТОАТЕ школиле политиче ышь я стартул анул ноу де ынвэцэмынт. Ши ятэ не афлэм ын прагул луй. Нумай ын република ноастрэ песте ун милион де комуништь, комсомолишть, активишть фэрэ де партид, оамень де диферите вырсте, професий ши окупаций вор вени ын аудиторий спечиал прегэтите, ка сэ акумулезе ной куноштинце. Сэ соарбэ дин ынцелепчуня идеилор марксизм-ленинизмулуй, сэ ынсушаскэ тезаурул теоретик ал партидулуй, сэ пэтрундэ май адынк сенсул сфатурилор ши ындрумэрилор пэринтешгь, че ле концин кувынтэриле ши лукрэриле товарэшулуй Л. И. Брежнев, Секретарул Женерал ал КЧ ал партидулуй костру, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Ынчепынд анул ноу де ынвэцэмынт ну путем сэ ну не аминтим, ын примул рынд, де кувинтеле товарэшулуй Л. И. Брежнев, ростите ла шединца солемнэ, консакратэ аниверсэрий а 60-я а Марелуй Октомбрие, кэ «уна дин челе май импортанте сарчинь есте де а едука ла оамень иэзуинца спре ыналте целурь сочиале, конвинжеря идеоложикэ, атитудиня ку адевэрат креатоаре фацэ де мункэ. Пе аич трече ун фронт фоарте импортант ал луптей пентру комуиизм ши де викторииле ноастре пе ачест фронт ва депинде ынтр’о мэсурэ дин че ын че май маре ши мерсул конструкцией економиче ши дезволтаря сочиал-политикэ а цэрий». Анул ноу де студий ын системул ынвэцэмынтулуй де партид, комсомолист ши економик ышь порнеште пасул ын кондицииле унуй маре авынт политик ши де мункэ, женерат де ремаркабилул евенимент — прима аниверсаре а ноий Конституций а Униуний РСС. Ынкадраць ын ыитречеря социалист унионалэ, 500 де аскултэторь ай школилор политиче нумай де ла ынтреприндериле дин капитала, ажутаць де пропагандиштий лор, щь-ау реализат де акум чинчиналул персонал. Суте ши мий де оамень ай мунчий луптэ пентру а НЕСЕМ Т ИЗВОР ДЕ ЫНЦЕЛЕПЧУНЕ ынкея ши а депэши сарчина пе трей ань ай чинчиналулуи пынэ ла 7 октомбрие, центру а традуче ку сукчес ын вяцэ хотэрыриле Пленарей дин юлие (1978) а КЧ ал ПКУС. Ноий етапе, пе каре о маркязэ ын дезволтаря продукцией агриколе ши а економией цэрий, ачестей хотэрырь ый вор фи консакрате примеле лекций але аиулуй. Цинынд мереу ын чентрул атеицней лор инструиря марксист-ленинистэ а оаменилор мунчий, организацииле де партид ау анализат резултагеле аиулуй трекут де ынвэцэмынт, ау женерализат експериенца ынаинтатэ ши ау скицат сарчиниле лентру но.ул ан ле студий. Деспре ачаста повестеште. бунэоарэ, ши скимбул де ёкспериёнцэ ынтре пропагандиштий брашулуй Бэлць, презентат азь ла рубрика «Маса ротундэ» а газетей «Молдова Сочиалистэ». Дупэ кум ау арэтат ши рсчентеле семинаре районале але пропагандиштилор, адунэриле де партид дин организацииле примаре, консакрате прегэтирилор кэтреноул ан де ынвэцэмынт, ыи мажоритатя ынтреприндерилор, колхозурилор, совхозурилор, асочиациилор, институциилор штиинцифиче ши де културэ, ынвэцэмынтул а девенит о бунэ шкоалэ а крештерий политико-идеоложиче а аскултэторилор, а кэлирий лор прин мункэ ши морале. Ынсуширя материалелор Конгресулуй ал ХХУ-ля ал ПКУС, але сесией а шаптя екстраординаре а Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши а документелор, консакрате аниверсэрий а 60-я а Марелуй Октомбрие, каре ау ынаинтат ын чентрул пропагандей де партид ун черк екстрем де ларг де проблеме сочиал-политиче ши економиче, ау сервит дрепт о бунэ базэ пентру интенсификаря инфлуенцей куиоштинцелор кэпэтате асупра калитэций мунчий фиекэруя, крештерий конвинжерий комунисте, а нечеситэций де а мунчи ну нумай стэруитор, чи ши родник, ку ефичиенцэ. Пропагандиштий ышь вор ындрепта, десигур, ши де акум ынаинте кэутэриле креатоаре пентру а гэси ной форме ши мижлоаче де пропагаре а куиоштинцелор политиче, а-й коинтереса пе аскултэторь ши а ле ушура ынсуширя материалулуй. Ын ачаста ый ажутэ атестаря, че се реализязэ пе ларг ын републикэ, школиле мэестрией пропагандистиче, сфатуриле методиче. Меритэ сэ фие сусцинутэ практика лекциилор дескисе, а «зилелор пропагандиштилор» ши а «зилелор ушилор дескисе», че се организязэ ла Тираспол, Доидушень, Флорешть. Базынду-се пе плануриле де перспектйвэ але мунчий идеоложиче, мултэ атенцие акордэ прегэтирий диференцияте а пропагандиштилор организация орэшеняскэ де партид дин Бендер. Презинтэ интерес ши сынт де реал фолос пунктеле де сприжин але ынвэцэмынтулуй политик пе база организациилор де партид че ау акумулат о експериенцэ май маре. Бунэоарэ, ла Кишинэу астфел де пункте функционязэ пе лынгэ организация де партид а узиней «Сигнал», узиней «Микропровод» ши асочиацией «Зориле». Еле шь-ау доведит ефичиенца ын райоанеле Ниспорень, Дрокия ш. а. Прин че се карактеризязэ анул курент де ынвэцэмынт? Ын примул рынд, прин студиеря ын масэ а Конституцией Униуний РСС. Концинутул ачестуй документ историк, супранумит пе дрепт Манифест ал епочий сочиализмулуй дезволтат, дескиде ын фаца пропагандиштилор ларжь посибилитэць едукативе, оферинду-ле ши лор, ши аскултэторилор ун богат материал пентру медитаций ши дискуций креатоаре. Студиеря Конституцией ва ридика, фэрэ ындоялэ, ши май мулт култура политика а тутурор категориилор де аскултэторь, ва стимула партичипаря лор ла вяца обштяскэ, ле ва култива симцул мындрией патриотиче ши ал солидаритэций интернационалисте. Л а фундаментаря теоретика а тезелор Конституцией де маре ажутор пропагандиштилор ле вор фи немуритоареле опере але луй В. И. Ленин, документеле партидулуй. Ши меритэ сэ фие урмат екземпдул ачелор пропагандишть, каре ый депринд пе аскултэторь ку конспектаря принчипалелор лукрэрь ленинисте, инклузынду-ле ши сингурь, пентру о студиере май апрофундатэ, ьи плануриле лор де креацие. < Кэлиря идеоложикэ а комуништилор, а тутурор оаменилор мунчий, ын спечиал а тинеретулуй, нечеситэ чя май маре атенцие а организациилор де партид май алее акум, ын кондицииле ынэспририй луптей идеоложиче пе арена интернационала, кынд аположеций империализмулуй ши антикомунизмулуй, тот фелул де душмань ай коекзистенцей пашниче рекург ла челе май рафинате клеветирь ла адреса Униуний Советиче, а модулуй ностру де вяцэ. Челе кытева лекций де ла ынчепут де ан, консакрате проблемелор луптей идеоложиче, политичий екстерне пашниче а Статулуй Советик ле вор ажута аскултэторилор сэ ынцелягэ таблоул екстрем де комплекс ши контрадикториу ал веций интернационале. Яр курсул ноу «Проблемеле актуале але мунчий идеоложиче а ПКУС», че се рекомандэ пентру студиеря лукрэторилор идеоложичь, прекум ши картя товарэшулуй Л И. Брежнев ку ачелаш титлу, вор контрибуи ла куноаштеря май апрофундатэ а ачестор проблеме. Ноул ан де ынвэцэмынт ва конституи о периоадэ ынсемнатэ ын ведеря реализэрий хотэрырий Комитетулуй Чентрал ал ПКУС «Ку привире ла активитатя организацией де партид дин Башкирия пентру интенсификаря ролулуй ынвэцэмынтулуй економик ал оаменилор мунчий ын ридикаря ефичиенцей продукцией ши а калитэций мунчий ын лумина хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ-ля ал ПКУС». Република а пэшит ын ултимул триместру ал анулуй ал трейля ал чинчиналулуй. Куноштинцеле политиче ши економиче ле вор ажута аскултэторилор сэ ынсушаскэ май репеде методеле ынаинтате де мункэ, сэ обцинэ о ыналтэ калитате а продукцией сэлупте ку неажунсуриле, сэ традукэ ку чинсте ш вяцэ преконизэриле Конгресулуй ал ХХУ-ля ал ПКУС. АНИВЕРСЭРИЙ КОНСТИТУЦИЕЙЫНТЫНПИНАРЕ ДЕСТОЙНИКЭ! ПЕ МЕРИДИАНЕЛЕ ПАТРНЕЙ КРАСНОДАР. Реколтаря орезулуй се десфэшоарэ пе кымлуриле пенинсулей Таман — чя май тынэрэ режиуне култиватоаре де орез дин ачест цинут: абя ку кыцьва ань ын урмэ аич ерау млаштинь де нетрекут. Орезул а фост косит де акум де пе прима мие де хектаре. С'а ынчепут треератул полоажелор. Де пе фиекаре хектар се иалзтэ кыте чел пуцин 50 центнере де боабе. КУЙБЫШЕВ. А фост пус ын функциуне чел де-ал патруля блок енержетик ла чентрала термоелектрикэ дин Куйбышев. Прин ачастэ реализаре колективул де эич а ындеплин-ит унул дин принчипалеле пункте але ангажаментелор социалисте, адоптате де оамен-ий мунчий дин ораш ын чинстя аниверсэрий Конституцией Униуний РСС. Ын презент путеря чентралей термоелектриче ын курс де конструкцие а уркат ла 360 мий киловаць. Ын афарэ де енержие електрикЭ еа асигурэ ку кэлдурэ картиереле де локуинце крескынде дин чентрул режионал. ЙОШКАР-ОЛА. Ерь ын господэрия де стат пентру крештеря анималелор де просилэ «Семеновский» а фост сэрбэторитэ ударника ынтречэрий сочиалисте ф. Капитонова, мештер ын мулсул меканизат ал вачилор. Еа а фост феличитатэ ку прилежул унуй маре сукчес — а обцинут де ла ынчепутул анулуй кыте 5 мий килограме де лапте де ла фиекаре вакэ. Ачеста есте чел май ыналт индиче ынрежистрат ын РАСС Мари. Мулгэтоаря фрунташэ шь-а асумат ангажаментуп сэ капете ын анул курент ын медие кыте 6.270 килограмг де лапте ла о вакэ. ДУШАНБЕ. Тэеторий де пятрэ дин Тажикиетан ау прегэтит примул лот де плэчь дин марморэ де Памир пентру фэцуиря инсталациилор де ла комплексуя олимпик. Ачастэ пятрэ декоративэ, добындитэ ын чей май ыналць мунць дин царэ, а фост фолоситэ ла рестаураря Кремлинулуй дин Московэ, ку астфел де материал сынт ымподобите челе май фрумоасе ансамблурь архитектурале дин капитала Тажикистанулуй. Ын курынд ынтреприндериле де прелукраре а петрей дин републикэ вор експедия конструкторилор обьектелор олимпиче зечь де мий де метри патраць де марморэ де диферите нугмце. АШХАБАД. Пе бункерул машиний де реколтат бумбак, кондусэ де С. Хордумов дин колхозул «Димитров» де ла Тахма-5азар а апэрут чя де а доуа стелуцэ. С. Хордумов а стрынс де ла ынчепутул сезонулуй 200 тоне де бумбак брут, Ын презент пе кымпуриле Туркменией лукрязэ песте 3 мий де комбайне. Култизаторий де бумбак ау експедият пунктепор де колектаре 200 мий тоне де бумбак брут, ГРОДНО. Агрикулторий дин ачастэ режиуне ау ындеплиннт ку апроапе о сэптэмынэ май ынаинте графикул ла ливраря картофилор кэтре орашул Ленинград. Пынэ ла 30 септембрие ау фост експедияте 46 мий тоне де картофь. Култиваторий де картофь ау крескут о роадэ минунатэ. Ла стрынсул ей лукрязэ апроксиматив о мие де комбайне, суте де алте агрегате. (ТАСС). Путеря чентралей термоелектриче No 2 с’а дублат Конструкторнй, монторий ши експлоатациоништий ау рапортат ындеплпииря ку сукчес. а ангажаментелор сочиалисте асумате ын чинстя примем аиивереэрь а ноий Конституций а Униуний РСС. Аша кум ера превэзут, чел де-ал допля блок, енержетик ал чентралей термоелектриче No 2 дин Кишинэу а фост супус сарчииий индустриале ку о лунэ ынаинте дс терменул стабнлит. Лукрул ачеста а фост асигурат прин контактул стрынс динтре организацииле де субантрепри-^* зэ ши беиефичиарь пе паркурсул ынтрежий перноаде де конструкцией прин ыналтул иивел де калификаре ал спечиалиштилор. Одатэ ку даря ын експлоатаре а блокулуй енержетик, путеря централен с'а дублат ши а ажунс ла 160 мий де киловаць. А крескут консидерабил градул де ыизестраре термикэ а асочиацией де продукцие «Молдавгндромаш», а фабрнчий де стиклэ, а комбинатулун пентру конструкция де касс, а узиней де фрижидере, а алтор ынтреприндерь дин зона индустриала а капиталей Моддовей. Ау примпт кэлдурэ сунлнментарэ ши микрорайоансле локативе але орашулуй. Пунерий ын функциуне а блокулуй енержетик й-а фост консакрат ун митинг ал колективелор де конструктора, монторь ши експлоатационишть. каре а авут лок ла 29 септембрие. (Кор. АТЕМ). АЗЬ Е ЗИУА ЫНВЭЦЭТОРУЛУЙ Ку суфлетул дескис ка заря В’адучем зымбете ши флорь, Рекуноштннца ноастрэ маре, Юбицилор ынвэцэторь. Вэ мулцэмим пентру луминэ Ши граюл букиилор дин карте, Де-азурул лор ни-й вяца плинэ, Пэшинд ку висул май департе. Ай цэрий ноастре ка стегарий Сэ крештем де надежде фий, Ын крез ши’н инимэ ку соаре, Кулегэторь де букурий. Корпул дидактик дин републикэ ынгымпинэ ку сукчесе фрумоасе ын мункэ Зиуа ынвэцэторулуй, сэрбэтоаря челора че се дэруеск то тал каузей инструирий ши едунацией тинерелор женерацин де оамень советичь. ЫН ФОТОГРАФИИ о ведець принтре егевий сэй пе Раиса Константиновна КОТЕЛЯ, еминента а ынвэцэмынтулуй публик дин РСС Молдовеняснэ, ынвэцэтор супериор ла шкоала медие молдовеняснэ No 11 дин Кишинэу. Фото де С ГАЛПЕРИН. Адунаре солемнэ О кучерире историка а сочиетэдий советиче а девенит ыикееря тречерий ла ынвэцэмынтул медиу женерал облигатор. Ачастэ реализаре, ын каре шь-а гэсит о стрэлучитэ ынтрукипаре дрептул конституционал л а ынвэцэтура ал четэценилор Уииуний РСС, есте май ынтын де тоате ун род ал мунчий плине де абнегацие депусе де армата де апроапе трей милиоане де ынвэцэторь советичь. Ей ау избутит сэ ре-золве ку сукчес о сарчинэ комплекса — сэ асигуре тинерей женераций а цэрий ун ыналт нивел де културэ йёеиералэ. Деспре ачаста с’а ворбит ла аду паря солемнэ, консакратэ Зилей ынвэцэторулуй, каре а авут лок ла Театрул Маре ал Уииуний НСС дин Москова ын зиуа де 29 септембрие. Ын президиу с’а афлат М. В. Зимянин, секретар ал КЧ ал ПКУС, ксшдукэторий унуй шир де министере ши департаменте. лукрэторь ай ынвэцэмынтулуй публик, репрезентанць ай обштимий. Рапортул а фост презентат де М, А. Прокофьев, министрул ынвэцэмынтулуй ал Униуний РСС. Ынвэцэторин советичь ау дат асигурэрь партидулуй ши гувернулуй кэ ышь вор дэруи ши де акум ынаинте тоате форцеле, куноштинцеле ши енержяя едукацией ши инструирий тннерилор конструкторь ай комунизмулуй. (Кор. ТАСС) АНГАЖАМЕНТЕЛЕ ВОР ФИ РЕАЛИЗАТЕ БЕНДЕР. (Дс ла корсспондентул ностру). Сскр&т.':?: т бироулуй де партид ал узиней «Электроаппаратура» И. Милмаи ну с’а мират, вэзынд тоатэ бригада луй Николай Юровский ынтрынд ын кабинет. Ь1н декурсул 'анулуй' с’ау- ынтылнит де нену.мэрате орь. Тоате проблемеле ле резолвэ ын комун. Де ла ну-меле тутурор а ворбит бригадирул. — Штнць, Илья Александрович, авем о ноуэ пропуне.ре. Врем сэ не ангажэм а ындеплини планул чинчинал кэтре 9 май 1979, зиуа аниверсэрий а 34-а а Викторией асупра фасчизмулуй. Ей шь-ау ындеплинит ку мулт ынаинте де термен ангажа.ментул де а реализа планул пе трей ань ай чинчиналулуй пынэ ла прима аниверсаре а Конституцией Уииуний РСС. Де алтфел, ачест колектив, прекум ши Мария Колесниченко, муичнтоаре ла фабрика де конфекццй, ау фост премий ын ораш, каре а суедияут ачастэ инициативэ. Еа ынкэ ын луна ноембрие а анулуй трекут а фост апробатэ де бироул ком«тетулуй орэшенеск де партид, ла индикация кэруя ын тоате организацииле примаре де пар, гид с’а. .десфэшурат .мунка де пропага.ре ши рэспындире а ннициативей. Ын скурт тимп инициатива а фост сусцинутэ де 7.300 де оамень, че лукрязэ ын конструкций, транспорт, к-омерц, десервиря сочиалэ. Ынт.р’ун кувынт, ла ьштречере партичипэ тоате рамурилс де базэ, але економией орашулуй. Акум, ын пряжма сэрбэторий де 7 октомбрие, с’ау фэкут примеле тоталурь. Дупэ дате прелимвнаре колективул фабричий «Флоаре» ышь ва ындеплнии планул пе трей ань кэтре 5 октомбрие. Пынэ ла ефыршнтул анулуй аич се ва продуче песте преведерь ынкэлцэминте ын валоаре де апроксиматив 7 милиоане де рубле. А атвне чифра де контрол пе анул ал трейля ал чинчиналулуй сервичиуд де навигацие де пе Нистру. Ун мерит апарте ла обшшеря сукчесулуй ревине екнпажелор, кондусе де А. В. Чиканчи, П. Н. Мостовой ши алць кэпитаяь фрунташь. Ын ачесте зиле претутиндень, ла фабричь нш узине пот фи вэзуте фой воланте, каре анунцэ кэ кутаре сау кутаре колектив шь-а ындеплинит планул пе трей ань, шь--а реализат ^.аиражаментеле, адоптате ын чинстя аниверсэрий Конституцией Цэрий Советело,р. Ынкэ ла 19 септембрие о астфел де фоае волайтэ а фост афишатэ ын вэзул тутурор ла комбинатул дс карие. Ера копсакратэ ын ынтрежнме бригэзий комсомолисте-де тинерет ын фрунте ку Т, Логинова, каре пынэ да ачя зи а ироду с 2.102 тоне де меланж, планул пе трей ань фиинд де 2.100 тоне. Пынэ ла 1 януарие 1979 колективул с’а ангажаг сэ май фабриче 27 тоне де ачест продус прециос пентру индустрия де кофетэр'Ие. Ау рапортат ы«деп лини р я а н г а жаментел ор бригэзнле де конструкторь, копдусе де В. Мартыненко, Г. Репида, В. Скворцов, Р. Матурин ш. а. Економиштий ау ши кадкулат, кэ ын пряжма зидей де 7 октомбрие тоате челе 341 де колектвве, каре шь-ау асумат асеменя ангажементе, лс вор реализа. Пынэ ла ефыршитул анулуй еле вор да песте преведерь продукцие ын валоаре де суте де мий де рубле. 4 Хэрничия легумикулторилор Ну екзистэ май маре чинсте пентру труднторь, декыт а рэспунде прин фапте конкрете ла челе май импортапте евенпменте дин вяца цэрий ноастре. Ынкэ ла ынчепутул анулуй не-ам ангажат сэ ынтымпинэм прима аниверсаре а ноий Конституций а Цэрий Советелор ку марь реализэрь ын мункэ — сэ обцинем кыте 600 центнере де роший ла хектар. Ам депус мулте ефортурь пентру а атинже ачест объектив. Атенцие споритэ ам акордат тутурор лукрэрилор агриколе: семэнатулуй, крештерий' рэсадулуй, кэлирий; луй, плантэрий ЫН СОЛ. Резултагеле ынрежистрате констятуе родул мунчий сыргуинчоасе а ынтрегулуй колектив, дар, май алее, а легумикулторилор експернментаць М. Молочаи, П. Гурица, М. Немеренко, В. Качан ши алций, каре щь-ау пус ын валоаре тоате куноштинцеле ши експериенца лор. О деосебитэ респонсабилитате манифеста мембрий бригэзнй акум, кынд е ын той стрынсул томателор ши е скумпэ фиекаре клипэ. Тотул е субордонат унуй сингур скоп ~ де а адуна реколта операти! калитатив ши фэрэ пердер! Ынкэ ла 24 септембрие колее тивул ностру а рапортат комг тстулуй районал де парти ындеплйниря ангажаментелор адоптате ын чинстя аннверег рий Конституцией Униуни РСС. Акум тоате ефортурил сынт ындрептате спре реалн заря облигацией суплимента ре — пынэ ла ефыршитул « зонулуй сэ реколтэм ынкэ че пуцин кыте 100 чентнере д роший ла хектар. Сынтем сигурь, кэ вом фа че фацэ ачестор марь ши д рэспундере сарчинь, маркын, чел де-ал трейля ан ал чин чиналулуй ал зечеля при: мункэ асидуэ, спре бинел Патрией. Яр кезэшия ачесто] сукчесе конституе азь деосе бита хэрничие ши ангажар' актива а ынтрегулуй ностр; колектив. Н. КАЧАН. шефул бригэзий No 1 де ле гумикулторь дин совхозу. «Леонтиево», райОнул Су воров, кавалер ал ординело Ленин ши Револуция дш Октомбрие. РЕКОЛТЭРИЙ КУЛТУРИЛОР ТЫРЗИЙРИТМ СУСЦИНУТ ШИ ЫНАЛТЭ КАЛИТАТЕ Ла 29 септембрие а авут лок о шединцэ ординарэ а Штабулуй републйкан пентру организаря реколтэрий ши вынзэрий културилор тырзий ла стат. Ау фост екзаминате сарчиниле урженте привинд ынтециря ритмулуй ши ридикаря калитэций кампанией реколтатулуй де тоамнэ, фолосиря рационалэ а мижлоачелор де транспорт, ымбунэтэциря организэрий мунчий колхозничилор, мунчиторилор совхозурилор, а тутурор челор атрашь ла стрынсул роадей, лукрэторилор ынтреприндерилор де колектэрь ши але челор прелукрэтоаре. Ла шединцэ с'а менционат кэ ын ултима сэптэмынэ трудиторий де ла сате, даторитэ ажуторулуй локуиторилор де ла ораше, дин чектреле районале, студенцилор, ау спорит консидерабил волумул продукцией помиколе ши легумиколе ши вынзаря ей кэтре стат. Ын ачелаш тимп ворбиторий ау сублиният кэ кондицииле метеороложиче дау посибилитатя де а десфэшура реколтаря легумелор ын ритм ши май сусцинут, ау атрас атенция асупра нечеситэций де а организа ын примул рынд кулесул томателор пентру прелукраря индустриалэ ши експедиере ын старе проаспэтэ кэтре организацииле де колектэрь, ынтреприндериле де алиментацие публика ши вынзаре кэтре популэцие, неадмицынд депозигаря лор ын грэмезь. Аколо, унде ачесте грэмезь сынт де акум креате, ва требуй сэ фие организатэ имедиат сортаря томателор. С’а атрас атенция асупра фаптулуй кэ есте фоарте скэзут, фэрэ сэ фие вре-о жустификаре пентру ачаста, ритмул де реколтаре а рэсэритей ши де вынзаре а семинцелор олеажиноасе кэтре стат. Пынэ ла 29 септембрие ачастэ културэ с'а реколтат доар пе чева май мулт де о треиме дин супрафецеле ынсэмынцате. С’а сублиният, кэ есте нечесар де а стрынже май репеде роада де рэсэритэ, де а организа прелукраря суплиментарэ а семинцелор пе фэцэрь, де а организа речепционаря ши ускаря зи ши ноапте а семинцелор ла фабричиле де екстракцие а улеюлуй ши ла ынтреприндериле де речепцие а череалелор. Трезеште о маре ынгрижораре мерсул несатисфэкэтор ел реколтэрий тутунулуй. Ачаста се реферэ ын деосебь ла колхозул «Мичурин» дин районул Чимишлия ши ла о серие де алте господэрий ши кяр райоане ынтрежь, унде ну се десфэшоарэ де фапт. кулесул фрунзелор. Ла шединца штабулуй с'а менционат кэ требуе сэ се акорде май мултэ атенцие ачестей културь прециоасе, сэ фие кулесе тоате фрунзеле че ау крескут пе плантаций, сэ фие апликатэ ын мод оператив ынкуражаря материалэ ши морапэ а : тегэторилор. Дупэ кум с'а сублиният ын кувынтэрь, господэрииле каре ау ынчепут реколтаря поамей требуе сэ прочедезе стрикт диференцият, реколтынд поама пе союрь, дупэ градул де матуритате, кулегынд ын примул рынд союриле «Алиготе», «Фетяска», прекум ши стругурий ла каре ынчеп сэ плесняскэ боабеле, сэ ну се грэбяскэ сэ реколтезе союриле «Каберне», «Ркацители» ши алте союрь тырзий. Анализынд мерсул реколтэрий сфеклей де захэр, штабул а менционат кэ ынтр'о серие де господэрий дин райоанеле култиватоаре де сфеклэ аре лок ун маре декалаж ынтре дезгропаря сфеклей ши ридикаря ей, ау лок казурь кынд се винде статулуй сфеклэ некондиционатэ, ку мулт норой. Ынтр'о серие де казурь се десфэшоарэ реколтатул ку комбайне прост реглате, есте организат несатисфэкэтор лукрул мижлоачелор де транспортаре а реколтей. Ла унеле фабричь калитатя материей приме се стабилеште фэрэ сэ фие презенць репрезентанць ай челор че предау сфекла ши ай инспекциилор районале пентру калитатя ши акизицииле де продусе агриколе-Ын ачест ан урмязэ сэ фие ынфэптуитэ о маре мункэ ын ведеря прегэтирий семинцелор де пэпушой. Екзистэ посибилитатя де а д-пэши ку мулт сарчина стабилитэ ла вынзаря семинцелор хибриде кэтре стат. Ла кулесул семинцелор требуе сэ фие респектате стрикт рекомандэриле оаменилор де штиинцэ де ла АШП «Г ибрид», семинцеле требуе сэ фие ливрате фабричилор де калибраре а пэпушоюлуй ку о умидитате де чел мулт 25 проченте. Министерул колектэрилор, Министерул агрикултурий, Советул колхозурилор дин РСС Молдовеняскэ требуе сэ организезе ачастэ лукраре ын аша фел ка сэ фие респектате ынтокмай графичеле реколтэрий пэпушоюлуй де сэмынцэ ши ливрэрий луй кэтре ынтреприндериле де речепцие а череалелор, цинынду-се сама де капачитатя ускэториилор лор. Акумуларя пе фэцэрь а уней марь кантитэць де пэпушой де сэмынцэ ку умидитате споритэ поате сэ дукэ ла алтераря луй. Ау фост екзаминате де асеменя кестиунь привинд ымбунэтэциря активитэций ынтреприндерилор, каре колектязэ ши прелукрязэ материиле приме агриколе. С'а менционат кэ ла мулте дин еле есте организатэ прост речепционаря продукцией, се ынкалкэ инструкцииле ши стандартеле ла калитатя ей, ну сынт пусе ла пункт кынтареле. С'а -трас атенция асупра активитэц.-й транспортурилор, асигурэрий господэриилов ку амбалаж. Кондукэторий унуй шир де аутогосподэрий н'ау асигурат ридикаря облоанелор камиоа н е л о р, транспорта ынкэркэтурь фэрэ а ле акопери ку брезент, чея че дуче ла марь пердерь. Лэзиле пентру амбаларя ши експедиеря продукцией сынт адеся фолосите ка амбалаж де материй приме ла кулесул легумелор, фруктелор ши поамей. Ынтр о серие де райоане есте скэзут нивелул организэрий мунчий колхозничилор ШИ мунчиторилор совхозурилор, ын деосебь а популацией атрасе ла стрыисул роадей, С'а сублиният кэ ын фрунтя групелор колективелор да мунчиторь, студенць, требуе сэ се афле нумайдекыт кондукэторь де ынтреприндерь ши организаций, лекторь. С'а атрас атенция асупра организэрий проасте а функционэрий мижлоачелор техниче ши де транспорт ын ореле де ноапте- ^ Ынтреприндерилор асочиацией «Молдсельхозтехника» ли с'а пропус сэ ымбунэтэцяскэ организаря репарацией ши десервиря техника а господэриилор. Нумай прин ефортурь комуне се поате асигура интегритатя максимэ а рзколтей крескуте. Ла шединца штабулуй ау партичипат лукрэторь де рэспундере ай КЧ ал ПК ал Молдовей, Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, кондукэторь ай министерелор ши департаментелор републичий. (АТЕМ) 1 (