Moldova Socialista, 1978 (LIV/277-300)

1978-12-01 / nr. 277

с ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 277 Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! очшлистэ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ 1985) Винерь, 1 дечембрие 1978 Прецул 2 коп. * ми м I- СЕСИЯ А ЗЕЧЯ А СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ УНИУНИЙ РСС ДЕ ЛЕЖИСЛАТУРА А НОУА Ш ИЙ СИГУРЬ АЙ ЧИНЧИНАЛУЛУЙ Ын Советуя Униуний Ын сэра зилей де 29 ноембрие а авут лок прима шединцэ а Советулуй Униуний. Депутаций ши оаспеций й-ау ынтымпинат ку аплаузе фуртуноасе, ынделунгате пе товарэший Л. И. Брежнев, В. В. Гришин, А. А. Громыко, А П. Кириленко, Д. А. Кунаев, Г. В. Романов, М. А. Суслов, К. У- Черненко, В. В. Шчербицкий, Г. А. Алиев, П Н Демичев, М. С. Соломеннев. Н. А. Тихонов И В Капитонов, В И. Долгих, Я П Рябов, М. С. Горбачов. Шединца а Ф«ст президатэ А П Шитиков, прешединтеле ’ Советулуй Униуний. _ Чей презенць ау омажият мемория депутаиилор Ф. Д. Кулаков ши С. В. Попов, каре ау ынчетат дик вяцэ ын периоада динтре сесий. И се дэ кувынтул луй Г. И. Вашчеико, прешединтеле Комисией де плаиификаре-буЛетаре а камерей. Ел а прментат корапортул комисиилор де планификаре-бужетаре ши де рамурэ ку привире ла проектул Планулуй де Стат де дезволтаре економикз ши гочиалз а Униуний РСС пе анул 1979 ши ла мерсул ындеплинирий Планулуй де Стат де дезволтаре економикз ши еочиалз а Униуний РСС ын анул 1978. ла проекту! Бу_ зкетулуй де Стат ал Униуний РСС пе анул 1979 ши ла ындеплиниря Бу*етулуй де Стат ал Униуний РСС ын анул 1977. Ын ажунул сесиеи, а спус ораторул, а авут лок Пленара КЧ ал ПКУС. Ын кувынтаря пе каре а ростит-о ла Плейер* товзрзшул Л. И. Брежнев ши ын хотэрыря Плена рей с’а-фжуг 0 анализз профундз ши мултилатералз а резултателор дезволтэрий економией национале а Униуний РСС ын чей трей ань трекуць, ау фост индикате кэиле ындеплинирий ши депэширий планулуй пе анул 1979, реализэрий хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ-ля ал ПКУС ши а сарчинилор челуй де-а л зечеля чинчинал. Ораторул а сублиният, кэ проектеле планулуй ши бужетулуй пе анул 1979 превэд крештеря неабэтутэ ын континуаре а економией ши а нивелулуй де трай ал нородулуй. Ын конформитате ку ынсэрчинаря Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, комисииле ау екзаминат суб тоате аспектеле мерсул ындеплинирий планулуй ын анул 1978, проектеле планулуй ши бужетулуй цэрий пе анул 1979! даря де самэ ку привире ла ындеплиниря бужетулуй ын анул 1977 ши рапортязэ Советулуй Супрем ал Униуний РСС, кэ сарчиниле планулуй ши бужетулуй кореспунд дирекциилор фундаментале ши сарчинилор дезволтэрий економией. каре ау фост трасате де Конгресул ал ХХУ-ля ал ПКУС ши де хотэрыриле ултериоаре але партидулуй ши гувернулуй. Ын кадрул екзаминэрий проектелор планулуй ши бужетулуй комисииле шь-ау кончентрат атенция асупра крутэрий резервелор де крештере ын конгинуаре а продукцией ши де ридикаре а ефичиенцей сале, асупра елаборэрий унор асеменя пропунерь ши рекомапдэрь, а кэрор реализаре сз контрибуе ла ындеплиниря ку сукчес а сарчинилор пе анул" 1979 ши пе чинчинал ын ынтрежиме. Комисииле ау дат о атенцие деосебитэ унуй шир де кестиунь, каре ау о маре ынсемнэтате пентру ынфэптуирз сарчинилор трасате де Пле нара дин ноембрие (1978) ; КЧ ал ПКУС. Комисииле перманенте а? скос ла ивялэ резерве супли ментаре ши консидерэ нечеса| сэ факэ модификэрь ын про ектеле Планулуй де Стат пи Бужетулуй Де Стат ал Униу ний РСС пе анул 1979. С пропуне сэ фче мэрит плану, де продукцие ши де реализа ре а мэрфурилор де консу: популар, прекум ши венитури ле Бужетулуй де Стат ку 13 милиоане де рубле. Се фач пропунеря де а се мэри ке; туелиле ын бужетеле репу( личилор унионале ку 138 мт лиоаие де рубле. Ын иумеле комисиилор ж путатул а фэкут пропунер де а апроба. луынду-се к к о нс и дер апие а-мен д а м енте. лор, Плаиул де Стат де де волтаре економикз ши сочиалз пе анул 1979, презентат де Гувернул Униуний РСС. Се пропуне, де асеменя, сэ ффе апробат Бужетул де Стат пе анул 1979, луынду-се ын консидера.цие зменда-ментеле комисиилор, ла венитурь ын сумэ де 269.214.296 мий де рубле, яр ла келтуель—ын сумэ де 268.933.808 мий де рубле. Екзаминынд даря де самэ ку привире ла ындеплиниря Бужетулуй де Стат ын анул 1977, комисииле фак пропунеря де а се апроба даря де самэ ын сумеле урмэтоаре- ла венитурь — 247.819.325 мий де рубле, ла келтуель — 242.790.210 м.ий де рубле. Сукчеселе обцинуте пе тэрымул ынфэптуирий хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ-ля ал ПКУС- ын примий трей ань ай чинчиналулуй, дезволтаря спиритулуй актив ал оаменилор советичь ын вяца политикэ ши ын мункэ, а сублиният ын ынкеере Г. И. Вашченко, инсуфлэ ынкредеря ферма, кэ сарчиниле апробате де кэтре сесие вор фи ындеплините ку сукчес ши депэшите. Депутатул Н. Ф. Васильев, прим-локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСФСР, каре а луат апой кувынтул, а сублиният, кэ оамений мунчий дин РСФСР ымпреунэ ку тоате републичиле фрэпешть ышь адук контрибуция ла кауза ынтрегулуй нород — дезволтаря економией цэрий ноастре. Индустрия републичий а ыидеплинит ынаинте де термен планул пе уиспрезече лунь ла волумул тотал ал реализаций продукцией ши ла фабрикаря мажоритэций челор май импортанте типурь де артиколе. Ораторул а ворбит ши деспре мерсул дезволтэрий Зоней нечернозьомиче. Ачастэ мункэ, а спус ел, есте коисидератэ дупэ импортанца ей дрепт уна динтре верижиле де чя май маре ынсемнэтате але политичий аграре а партидулуй костру. Ворбинд деспре валорификаря комплексэ а богэциилор натурале ши деспре дезволтаря форцелор де продукцие але Сиберией ши Екстремулуй Ориент, депутатул а сублиният, кэ еа аре о ынсемнэтате ексчепционалэ пентру ындеплнниря хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ-ля ал партидулуй. Ын фамилия стрынс унитэ а попоарелор советиче фрэцешть пэшеште ку ынкредере слре ынадтеле кулмь але чинчиналулуй РСС Укряинянэ. Деспре ынфэптуириле оаменилор мунчий дин републикэ а ворбит депутатул А. А. Титаренко, секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Украиней. Пе база меканизэрий комплексе ши аутоматизэрий продукцией креште волуЫул продуселор фабрикате," се перфекционязэ калитатя лор. Есте ыналт ритмул дезволтэрий агрикултурий. Ын ачест ан агрикулторий Украиней ау добындит о роадэ-рекорд дё череале. Депутатул а анализат амэнунцит кэиле де перфекционаре а ынтречерий социалисте. каре а девенит унул динтре принчипалий акчелераторь ыи мунка де ындеплинире а сарчинилор чинчиналулуй. Суте де мий де лукрэторь фрукта шь дин републикэ, мулте колективе ау ындеплинит де акум сарчиниле пе примий трей ань ши мунческ ку ынкредере, менцинынд ун ритм ыналт. Ку ун симцэмынт де мындрие а ворбит деспре кучеририле сочиетэций сочналисте дезволтате, деспре мунка пашникэ либерэ а оаменилор советичь депутатул И. А. Зуйкина, цесэтоаре ла комбинатул де цесэтурь де мэтасэ «50 лет СССР» дин Чайковский (режиуня Перм). Се дезволтэ тот май ларг мишкаря пентру ындеплиниря сарчинилор чинчинале пынэ ла чя де-а 110-я аниверсаре а наштерий луй В. И. Ленин. Колективул комбинатулуй, а комуникат депутатул, спореште ку сукчес продукция де цесэтурь, нэзуеште де а ымбунэтэпи калитатя продукцией. Ын ачастэ привинцэ аре о ынсемнэтате деосебит ле маре ынтречеря сочиалистэ. дезволтаря мишкэрий мунчи-торилор, каре десервеск май мулте рэзбоае, мишкаря ындрумэторилор. Ораторул а пус проблема ку привире ла нечеситатя реконструкцией комплексе а секцинлор ынтреприндерий, чея че ва пермите сэ фие фабрикатэ о продукцие, каре сэ сатисфакэ май бине черинцеле консуматорилор. Депутатул В. Н. Макеев, секретар ал комитетулуй орэшенеск Москова ал ПКУС, а ворбит деспре ынтречеря оаменилор мунчий дин капитала пентру ындеплиниря ынаинте де термен а чинчиналулуй. Тоате ынтреприндериле индустриале днн ораш ындеплинрек ын мод стабил сарчиниле триместриале ши ануале. Лупта активэ пентру калитатя продукцией а девенит акум уна динтре челе май актуале сарчинь але тутурор оаменилор мунчий дин капитала. Пондеря артиколелор де категория суперноарэ а калитэций ын волумул тотал ал продукцией индустриале с'а дублат ын компарацие ку периоада кореспунзэтоаре а чинчиналулуй трекут. Ораторул а фэкут о серне де обсерваций критнче ла адреса министерелор ши департаментелор. Ел а сублиният нечеситатя де а се десфэшура май ларг ши май енержик реконструкция узинелор ши фабричилор дин капитала. Деосебит де импортант есте сэ се екзекуте лукрэрь ын скопул меканизэрий операциилор греле ши ку ун маре волум де мункэ. Марь сукчесе пе тэрымул ындеплинирий хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ-ля ал ПКУС ау обцинут металуржиштий советичь. А спорит волумул продукцией металиче. с'а ымбунэтэцит структура сортиментулуй де ламинате, я комуникат депутатул И. П. Казанец, министрул металуржией фероасе ал Униуний РСС. Опринду-се ла неажунсуриле дин дезволтаря рамурий. каре ынкэ ну аенгурэ сатисфачеря деплмнэ а нечесарулуй економией национале ын чея че привеште унеле типурь де продукцие металикэ. ораторул а ворбит деспре нечеситатя ымбунэтэцирий конструкцинлор капитале, пунерий ла време ын функциуне а капачитэцилор ла о серне де объекте импортанте. Ел а сублиният. кэ фолосиря рационалэ а металулуй ын економия нанионалэ конституе о пробтемэ комплексэ, интерр амура. Ла 30 ноембрие сесия шь-а ынчепут лукрэриле ку шединца де диминяцэ а Советулуй Униуний. Депутаций ши оаспеций й-ау ынтымпинат ку аплаузе фуртуноасе, ынделунгате пе товарэший Л. И. Брежнев, Ю. В. Андропов, В. В. Гришин, А А Громыко, А. п. Кириленко Д- А. Кунаев, Г. В. Романов М. А. Суслов, К. У. Черненко,’ В. В, Шчербицкий, Г. д, дли_ ев, П. Н. Демичев, М. С. Соломенцев, Н. А. Тихонов, И. В, Капитонов, В. И. Долгих, Я П Рябов, М. С. Горбачов. А президат шединца А. П Шитиков, прешединтеле Советулуй Униуний. Депутатул В. П Демиденко прим-секретар ал комитетулуй режионал Казахстанул ' »е Норд ал Партидулуй Комунист ал Казахстанулуй, а спус кэ фамилия мултинационалэ а’попоарелор дин Казахстанул Советик адуче о контрибуцие конкретэ ла кауза конструкцией комунисте. Ын републикэ се продук скимбэрь прогресисте ын ынсэшь структура економпей национале ши рамурилоп ей. Сынт сатисфэкуте тот май деплин черинцеле оаменилор мунчий ын че привеште кондицииле локативе ши сочиал-кучтурале. Ворбинд амэнуицит деспре сукчеселе републичий, депутатул с’а оприт асупра сарчиннлор, каре стау ын фаца труд„торилор^ ей. Мулте кэй але рэзолвэрий лор, проблемеле мунчий организаториче де партия, а спус ел, ау фост дефиците ын минуната карте а луй Л. И Брежнев «Целина». Апариция ачестей опере де талент копституе чел май маре дар фэкут целинарилор ку прилежул челеи де-а 25-я анивереэрь я мэрецей епопей. Депутатул т. Я. Кисельо,, Прешединтеле Советулуй Ми ништрилор ал РСС Белорусе а ворбит деспре мариле сукчесе, обцинуте де оамгннй мунчий дин републикэ ын резолзлря сарчинилор конструкцией комунисте. Ел а сублиният, кэ проектеле планулуй ши бужетулуй Униуний РСС пе янул 1979 превэд дезволтаря кэнтипуэ а економией, штиипцей ши културий тутурор цепубличилор унионале. Де пе акум се веде клар, че требуе сэ фачем пентру ындеплиниря планулуй чинчинал ын ансамблу.^ Ын чей дой ань. каре ау май рэмас, требуе сэ асигурэм ун ритм май ыналт ал крештерий продукцией ши продуктивитэций мунчий. Ной вом кэута ку.персевеценцэ тоате посибилитэциле пентру лепэширя сарчинилор де план пе амул 1979, ка сэ гарантам ннкееря ку сукчес а чинчиналулуй ын ынтрежиме. Планул де стат есте леже, ши ын Туркменистан се фаче тотул, пентру ка сарчиниле стабилите пе анул 1979'сэ фие ну нумай ындеплините, чн ши лепэшите. а спус депутатул А. )М. Клычев, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Туркмене. Колективеле ынтреприндерилор ши шактиерблор де консто,,мций каутэ ши гэсеск резерве суплиментаре пентру епориря продукцией индустом але, се десфэшоарэ лукрэрь пентру обцинеря уней роаде богате ын анул виитор, пентру десфэшураря ку сукчес а ернатулуй вителор. Ораторул а сприжинит пропунеря де а се апроба планул ши бужетул цэрий пе анул 1979. Депутатул А. В. Викторов, секретар ал ВЦСПС-улуй, а декларат, кэ проектеле планулуй ши бужетулуй пе' анул 1979 асигурэ дезволтаря мултилатералэ ын континуаре а сочиетэций советиче, крештеря бунэстэрий материале а попорулуй. Ел а акордат о маре атенцие кестиунилор дезволтэрий ын континуаре а ынтречерий сочиалисте, каре а кэпэтат акум о ши май маре ориентаре практикэ, о ши май маре амплоаре. Репрезентаитул синдикателор а експримат сатисфакция ын легэтурэ ку ындеплиниря ку сукчес а секщиунилор планулуй чинчинал, ындрептате спре ридикаря нивелулуй материал де трай ал. оаменилор мунчий. Тот одатэ, ел а критикат о серпе де министере, каре ну фолосеск пе деплин посибилитэциле пентру конструкция де локуинце ши де институций прешколаре, пентру дезволтаря рецелей де ынтреприндерь де алиментацие публика ын продукцие. Депутатул Р. Г. Гаипов. прим-секретар ал комитетулуй режионал Кашкадария ал' ПК ял Узбекастанулуй, а -комунйкат, кэ дупэ Плепара дин мартие (1965) а КЧ ал ПКУС продукция де бумбак а спорит^ ын режиуне де апроапе трей орь. Ын режиуне се ынфэптуеште ун васт програм де амелиорэрь але пэмынтурилор. Ын ултимий ань а фост ынноит ын ынтрежиме паркул де машинь ши трактоаре. Пе пойле пэмынтурь дин степа Карши ау фост креате зечь де совхозурь. Депутатул а менционат нечеситатя акчелерэрий солуционэрий кестиуний конструкцией челей де-а доуа пэрць а каналулуй Карши. Депутатул А. Е. Чиксте, прешединтеле колхозулуй «Накотне» дин РСС Летонэ, а ворбит деспре сукчеселе обцинуте де ачастэ господэрне. Ел, ынсэ. а комуникат, кэ ачест ан а фост греу. Ын тоюл кампанией де реколтаре ау кэзут плой горенциале, с’а лэсат фригул. Оа.\аений мунчий дин репу'43- ликэ ау луптат ку ннсистенцэ ымпотрива стихией. Господэрииле ау примит суплнх4ентар мижлоаче техниче ши карбуранць. Депутатул а мулцэмит партидулуй, Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС ши луй Л. И. Брежнев персонал пентру ажуторул акордат. Депутатул Л. С. Куличенко. прим-секретар ал комитетулуй режионал де партид Волгоград, а ворбит деспре ыналта ефичиенцэ а кооперэрий ынтреприндерилор ынрудите. Ка екземпле де асеменя коопераре, ел а нумит колабораря фабричий де анвелопе ши узиней де цэвь дин Волжск " ку ынтреприндериле фурни.зоаре. А сосит тимпул сэ фие синтетнзатэ експерненца уней асеменя колаборэрь, пентру а о фаче сэ девинэ ун бун ал тутурор. Депутатул с’а оприт амэнунцит асупра уней серий де кестиунь але споририй ын контннуаре а ефичиенцей унор рамурь але економией национале. кум ар фи, ынтре алтеле, металуржня фероасэ ши конструкцпиле капитале. Депутатул М. И. Воронин, директорул - женерал ал асочиацией конструктоаре де трактоаре дин Алтай, а комуникат, кэ ла ачастэ ынтреприндере ау фост ынсушите ынаинте де термен капачитэциле проектате ла продукция де трактоаре пентру индустрия форестиерэ, с’а трекут ла продукция унуй ноу модел де трактор. Ел а акордат о атенцие деосебитэ кестиунилор прогресулуй технико-штиинцифик перфекционэрий методелор економиче де кондучере а продукцией, прегэтирий ши перфекционэрий кадрелор де инжинерь ши мунчиторь. Ворбинд деспре нечеситатя ридикэрий ын континуаре а пивелулуй техник ал продукцией, ораторул а менциоиат ммпортанца креэрий де ной мижлоаче техниче. апликэрий май пе ларг а робонилор. (Сфыршит ын паж. 2). Сесия а зечя а Советулуй Супрем ал Уииуний РСС де лежислатура а ноуа. ЫН ФОТОГРАФИИ: депутаций дин РСС Молдовеижк» ын сала де шединце. Фото де В. МАСТЮКОВ ши В. СОБОЛЕВ. (ТАСС). Ла КомитетулЧентрал ал Партидулуй Комуиист ал Молдов Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей а адоптат хотэрыря «Ку привире ла инициатива меканизаторилор дин районул Рыбница пентру репарар* ла време ши фолосиря ку ыналт? продуктивитате а техничий агриколе ын анул 1979». Ындеплининд историчеле хотэрырь але Конгресулуй ал ХХУ-ля ал ПКУС, Пленарей дин юлие (1978) а КЧ ал ПКУС, се спуне ын ачастэ хотэрыре, оамений мунчий дин агрикултура районулуй Рыбница суб кондучеря организациилор де партид ау десфэшурат ын анул курент ын мод организат лукрэриле де кымп, ау крескут о бунэ роадэ де череале, де културь фуражере ши техниче. Ла сукчеселе обцинуте ау адус контрибуция хотэрытоаре меканизаторий, каре ау фолосит ку причепере техника агриколэ ын марь деташаменте комплексе, ау апликат пе ларг реализэриле штиинцей ши експериенцей ынаинтате. Ынкеинд лукрэриле де кымп, ей консидерэ, кэ о сарчинэ примордиалэ а лор есте де а ридика ши май мулт ын анул виитор нивелул меканизэрий продукцией агриколе, де а ымбунэтэци градул де пэстраре а машинилор, де а спори коефичиентул фолосирий техничий, де а депуне ефортурь пентру асигураря унуй ыналт нивел ал прегэтирий техниче, сигуранцей ын експлоатаре ши функционэрий ей ку маре продуктивитате. Меканизаторий асочиацией пентру мекэнизаря ши електрификаря продукцией агриколе а советулуй районал ал колхозурилор ши асочиацией районале «Сельхозтехника» шь-ау асумат урмэтоареле ангажаменте сочиалисте спорите: сэ прегэтяскэ пынэ ла 1 януарие 1979 пентру мункэ тоате машиниле де лукрат солул ши де семэнат; сэ ындеплиняскэ пынэ ла 23 фебруарие планул пе примул триместру ла репарация трактоарелор, асигурынд пынэ ла ачастэ датэ прегэтиря лор техника ын пропорцие де чел пуцин 95 проченте; сэ ынкее прегэтиря техничий де реколтат череале ши ариилор де курэцит череале пынэ ла 15 май, а техничий пентру реколтаря културилор тырзий — пынэ ла 15 юние, а техничий амелиоративе — пынэ ла 15 фебруарие. Пентру ындеплиниря ангажаментелор сочиалисте асумате, ла асочиацие ау фост организме 46 звеноурь де репараре а техничий, ау фост прегэтите ателиере, ау фост креате буне кондиций пентру мунка репараторилор ын периоада де ярнэ, се перфекционязэ системул де ретрибуире а мунчий. Континуэ активитатя де ынтэрире а базей технико-материале а асочиацией. Ын курсул ^ анулуй 1979 вор фи конструкте доуэ пункте де десервире техникэ, вор фи аменажате шасе курць де машинь, прегэтите рампе пентру пэстраря тутурор мижлоачелор технике. С’а хотэрыт, ка нивелул десервирий техниче спечиализате а трактоарелор сэ фие ридикат ла 90 проченте, а комбайнелор — ла 100 проченте. Ын 1979 урмязэ сэ фие креате 52 деташаменте комплексе пентру крештеря, реколтаря културилор агриколе, пентру ынтродучеря ынгрэшэминтелор органике ши минерале ши ындеплиниря алтор операций. Пентру асигураря фуикционэрий ын доу» ^ скимбурь а трактоарелор ши комбайнелор, ^ ын район се ынфэптуеште прегэтиря супли- ( ментарэ а 140 де тракторишть-машиништь. / 1.150 де меканизаторь вор фаче курсурь де ) ридикаре а калификэрий. ) Пе база прегэтирий ла време ши ла ун ^ ыналт нивел калитатив а техничий, пе база ( ынтродучерий формелор ефичиенте де фоло- ( сире а ей, ридикэрий мэестрией меканизато- ; рилор продуктивитатя паркулуй де машинь / ши тракт о аре урмязэ сэ кряскэ ын 1979 ку 8 проченте, келтуелиле де мижлоаче пентру \ репараций ши пентру десервиря техник» сэ \ фие редусе ку 6 проченте, сэ се асигуре о економисире а ресурселор енержетиче де г чел пуцин 3 проченте фацэ де нормеле ста- ) билите. ^ Комитетул Централ ал Партидулуй Комунист ^ ал Молдовей а апробат инициатива меканиза- ^ торилор дин районул Рыбница ын чея че при- <. веште репарация ла време ши фолосиря ку ^ ыналтэ продуктивитате а техничий агриколе ) ын анул 1979. ^ Комитетелор районале де лартид, комите- ^ телор екзекутиве але Соаетелор районале ) де депутэць ай нородулуй, Конснлиулуй ре- ) публикан ал синдикателор дин Молдова, Ко- \ митетулуй Чентрвл ал УЛКТ дин Молдова, ^ Советулуй колхозурилор дин РСС Молдове- (. няскэ, Министерулуй агрикултурий ал РСС г Молдовенешть, Министерулуй амелиорэрилор ) ши господэрией апелор ал РСС Молдове- ) нешть, асочиациилор агроиндустриале «Молд- ^ винцром» ши «Молдплодоовощпром», Мини- \ стерулуй господэрией форестиере ал РСС ^ Молдовенешть, Комитетулуй де Стат пентру С асигураря техникэ де продукцие а агрикул- I турий ал РСС Молдовенешть ли с’а пропус ^ сэ организезе дискутаря адресэрий мекани- 1 заторило.р дин районул Рыбница ын тоате \ господэрииле, деташаментеле ши бригэзиле, \ сэ десфэшоаре о ынтречере сочиалистэ ефч- \ чиентэ ын рындул меканизаторилор дин ре- ^ публика пентру прегэтиря ла време ши ла ун \ бун нивел калитатив а техничий агриколе, пен- ^ тру фолосиря ей ефичиентэ ши ку ыналтэ ^ продуктивитате. \ С'а хотэрыт, ка ынтре 23 фебруарие ши 1 г мэртие 1979 сэ се организезе тречеря ын ре- 1 вистэ а мижлоачелор техниче прегэтите пен- 1 тру лукрэриле де кымп дин примэварэ. N Редакциилор газетелор републикане ши ревистелор, Комитетулуй де Стат пентру теле- ^ визиуне ши радиодифузиуне ал РСС Молдо- ^ венешть ли с'а рекомандат сэ оглиндяскэ пе I ларг мерсул ынтречерий сочиалисте пентру I прегэтиря ла време ши ла ун бун нивел ка- / литатив а техничий ын ведеря лукрэрилор де ) кымп дин 1979, сэ пропаже експериенца ино- ) ваторилор, ноиле форме ши методе де орга- \ низзре а фолосирий рационале ши ку ыналтэ ^ ефичиенцэ а техничий агриколе. ^ \ а дресаря колективелор асочиацией пентру меканизаря ши електрификаря продукцией агриколе ши асочиацией районале «Сельхозтехника» дин районул Рыбница кэтре тоць меканизаторий дин републикэ Дражь товарэшь! Оамений мунчий дин агрикултура районулуй Рыбница, ла фел ка ши тоць трудиторий дин република ноастрэ, ау луптат анул ачеста ку ун маре ентузиазм ши ынсуфлецире пентру ындеплиниря планурилор ши ангажаментелор сочиалисте. Ын колхозурь, совхозурь, ын асочиацииле интергосподэрешть с'а десфэшурат пе ларг ынтречеря пентру ынтымпинаря дестойникэ а примей анивереэрь а ноий Конституций а Униуний РСС. Тинерий меканизаторь ау организат о вахтэ де шок ын чинстя челей де-а 60-я анивереэрь а УЛКТ дин Униуня Советикэ, ын каре с'ау ынкадрат тоате деташаментеле комплекс меканизате, тоць оамений мунчий де пе огоаре ши де ла ферме. Ун ноу афлукс де енержие, ун маре авынт ын мункэ ши ын активитатя политикэ а у женерат хотэрыриле Пленарей дин юлие (1978) а КЧ ал ПКУС. Комитетул районал де партид, организацииле примере де партид ау ындрумат ши ау сусцинут инициатива оаменилор мунчий де ла ораше ши сате, ау организат о ынтречере ефичиентэ пентру ыналта калитате ши ыналтул рандамент ал фолосирий пэмынтулуй, мижлоачелор техниче, ресурселор материале ши де мункэ, ау рэспындит ши ау апликат ку лерсеверенцэ експериенца ынаинтатэ. Мунка организаторикэ ши политикэ де масэ, десфэшуратэ персезерент де организацииле де партид, де органеле советиче ши економиче, екземплул пеосонал ал комуништилор, мунка ынсуфлецитэ а фиекэруй меканизатор, ажуторул де непрецуит ал трудиторилор де ла ынтреприндериле индустриале, дин транспортурь, ал интелектуалитэций ши студенцимий не-ау пермис сэ десфэшурэм ын мод организат тоате лукрэриле де кымп, • сэ крештем ши сэ стрынжем о роадэ фрумоасэ де череале, де културь фуражере ши техниче. С'ау реколтат кыте 46 чентнере де грыу де тоамнэ ла хектар, кыте 41,1 чентнере де пэпушой, кыте 325 чентнере де сфеклэ де захэр, кыте 19,2 чентнере де рэсэритэ. А фос^ депэшит планул ла продукция ши вынзаря череалелор ши легумелор. Ынкее анул ку сукчес лукрэторий фермелор ши комплекселор, каре ын примеле зече лунь ау продус кыте 106,1 чентнере де карне ши кыте 450 чентнере де лапте ла сута де N хектаре де теренурь агриколе. \ О импортантэ контрибуцие ла ындеплиниря ангажаментелор сочиалисте асумате ау адус-о култиваторий де череале дин колхозуриле «Искра», «Фьодор Антосяк» ши де ла асочиация пентру лродучеря нутрецурилор «Дзержинский», каре а у обцинут де пе фиекаре хектар кыте 51—53 чентнере де грыу де тоамнэ ши ау ындеплинит плануриле ла вынзаря череалелор ши алте продусе кэтре стат. О контрибуцие хотэрытоаре ла реализаря ачестор сукчесе ау адус-о меканизаторий де ла асочиация пентру меканизаря ши електрификаря продукцией агриколе а советулуй районал ал колхозурилор. Ку партичипаря активэ а мунчиторилор, инжинерилор ши техничиенилор де ла асочиация районалэ «Сельхозтехника», ей ау прегэтит ла тимп ши ла ун ыналт нивел калитатив ынтрегул парк де машинь ши трактоаре ын ведеря лукрэрилор де кымп. Фолосинд ку причепере мижлоачеле техниче агриколе, уните ын марь деташаменте комплексе, апликынд пе скарэ ларгэ реализэриле штиинцей ши експериенца ынаинтатэ, меканизаторий ау асигурат десфэшураря организатэ ши калитативэ а принчипалелор лукрэрь агриколе. Де ун ыналт град де организаре ау дат довадэ екипажеле комплекселор де реколтат сфеклэ, каре ау асигурат стрынсул меканизат ал рэдэчинилор ши фрунзелор пе о супрафацэ де 7.300 де хектаре, сау де пе 95 ла сутэ дин супрафаца тоталэ. Чел май бун комбайнер дин деташаментул меканизат N2 3 — В. П. Грицкул — а реколтат ын 24 де зиле де мункэ 355 хектаре де сфеклэ де захэр. Де о маре мэестрие а дат довадэ ын зилелз челей де-а доуа кампаний де реколтаре шоферул И. С. Постолатий, каре а стрынс ын 28 де зиле де мункэ ку агрегатул де реколтат пэпушой дин деташаментул No 5 роада де пе 294 хектаре де пэпушой, ынрежистрынд о продуктивитате медие де 10,5 хектаре. Ун профунд интерес ау трезит ын рындул оаменилор мунчий дин район меморииле луй Леонид Ильич Брежнев «Целина», каре сынт о континуаре стрэлучитэ а оперелор «Пэмынтул мик» ши «Ренаштеря» че прослэвеск мунка ероикэ плинэ де ынсуфлецире а попорулуй ностру. Ачесте опере оемаркабиле сынт пентру ной ун адевэрат мануал ал веций, сынт сурсе де ынцелепчуне ши инспирацие ын резолваря сарчинилор де дезволтаре континуэ а агрикултурий, ын ындеплиниря лланурилор трасате У де Пленара дин юлие (1978) а ) КЧ ал ПКУС. ^ Ной консидерэм дрепт о ын- \ даторире примордиалэ а ноас- ^ трэ, ка фиекаре трактор, ком- ^ байн, тоатэ техника агриколэ ( сэ фие ынтрецинуте ла ун ^ ыналт нивел техник, сэ функ- ^ циокезе сигур, фэрэ дефекци- ) унь, ку ун рандамент кыт май \ маре де-а лунгул ынтреЖий пе- \ риоаде де експлоетаре. ^ Авынд ын ведере фаптул, кэ де резолваря ку сукчес а ачес- г тей импортанте сарчинь депинд ) ын маре мэсурэ фолосиря ефи- ^ чиентэ а машинилор, крештеря ) континуэ а реколтей ла хектар ^ а културилор агриколе ши спо- ^ риря продукцией агриколе вежетале ши анимале, не анга- г жэм: ) — сэ прегэтим пынэ ла 1 1 януарие 1979 ын ведеря лук- ) рэрилор тоате машиниле де ^ лукраре а солулуй ши де ынсэ- ^ мынцаре; (. — сэ ындеплиним пынэ ла 23 ( фебруарие планул пе примул л триместру ла репарация трак- 1 гоарелор, асигурынд пынэ ла ) ачастэ датэ прегэтиря лор тех- ^ никэ ын пропорцие де чел пу- ^ цин 95 проченте; ^ — сэ ынкеем прегэтиря тех- С ничий де реколтат череале ши с а ариилор пентру курэцитул / череалелор пынэ ла 15 май, а > мижлоачелор техниче пентру \ реколтаря културилор тыр- \ зий — пынэ ла 15 юние, а тех- ^ ничий амелиоративе — пынэ ла 15 фебруарие. ; Пентру ындеплиниря ачестор / сарчинь ла асочиацие ау фост ' организате 46 де звеноурь пен- 1 тру репарация техничий агри- ^ коле, ау фост прегэтите ателие- ^ оеле, с'ау креат кондиций буне пентру мунка репаратори- г лор ын периоада де ярнэ, се ^ ынтродуче системул де ретрибуире а мунчий лор ын акорд ) премиал Ау фост елаборате конди- ( цииле ынтречерий сочиалисте V пентру репараря ла тимп ла ун ^ бун нивел калитатив а мижлоа- э челор техниче. Континуэ акти- ) витатя де консолидаре а базей ^ технико-материале а асочиаци- \ ей. Ын курсул анулуй 1979 вом ^ конструи доуэ пункте де де- I. сервире техникэ а паркулуй де ^ машинь ши трактоаре пентру » 150 де трактоаре. вом аменажа ^ шасе паркурь де машинь, вом \ прегэти платформе пентру пэс- ^ трэря тутурор мижлоачелор >, гехниче агриколе. вом асигурэ •' даря ын експлоатаре а доуэ } пункте пентру курэцитул штю- ^ лецилор. Вом креа фондул не- \ ч°сар де скимб ал мотоарелор, ^ (Сфыршит ын паД. 3). ’ <______________________________ 1 )