Moldova Socialista, 1981 (LVII/1-26)

1981-01-01 / nr. 1

Пролетарь дин тоате царила, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЦЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕИ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУ'ПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ ^ Газета апаре де ла 1 май 1924. 9 No1(14609) Ф ЖоЙ, 1 ЯНуарИе 1 981 • Прецул 2 коп. <ъоу.т Феличитэрь кордиале Товарэший Л. И. Брежнев ши Н. А. Тихонов ау тримис о телепрамэ товарэшулуй Фидел Кастро Рус, прим-секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист дин Куба, прешединтеле Консилиулуй де Стат ши Консилиулуй де Миништри але Репубдичий Куба. Ын нумеле Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ын нумеле ынтрегулуй попор советик ын телеграмэ се експримэ феличитэрь кэлдуроасе ку прилежул сэрбэторий национале — Зиуа елиберэрий. Бируинца револуцией кубанезе ла 1 януарие 1959, се спуне ын_ телеграмэ, а конституит ун жалон историк ын вяца попорулуй кубанез, а дескис ын фаца цэрий ларжь оризонтурь пентру прогресул сочиал, а маркат о ноуэ етапэ а мишкэрий де елибераре националэ, антиимпериалисте ын Америка Латинэ. Фиекаре ан ал револуцией оамений мунчий дин Куба ыл маркязэ ку реализэрь ын домениул економией, културий, ынвэцэмынтулуй. Ын стрынсэ коезиуне ку попоареле фрзцешть але комунитэций сочиалисте Куба конструеште ку ынкредере сочиетатя ноуэ, сочиалистэ. Попорул советик дэ о ыналтэ апречиере контрибуцией адусе де Куба ла лупта антиимпериалиста, антиколониалэ а попоарелор. Прин политика са де паче ши бунэ вечинэтате, де солидаритате ку попоа!оеле, каре ышь апэрэ лйбертатя ши индепенденца, прин интрансиженцз фацэ де неоколониализм ши расизм Куба шь-а кучерит ун маре престижиу ын комунитатя сочиалистэ, ын мишкаря де неангажаре, пе арена интернационалэ ын ансамблу. Ын телеграмэ се менционязэ ку сатисфакцие дезволтаря родникэ а релациилор совето-кубанезе, базате пе принчипииле де нездрунчинат але интернационализмулуй пролетар. ПКУС ши Гувернул Советик сынт ферм хотэрыте сэ ынтэряскэ ши де акум ынаинте ын мод неостенит легэтуриле де приетение фрэцяскэ ши колабораре мултилатералэ динтре Униуня РСС ши Куба. Оамений советичь ау примит ку о профундэ сатисфакцие ноиле планурь фэуритоаре але дезволтэрий сочиал-економиче а републичий, елаборате де конгресул ал Н-ля ал Партидулуй Комунист дин Куба. Партичипынд актив ла колабораря мултилатералэ .а цэрилор фрзцешть, Куба адуче о маре конт.рибуцие ла лэржиря активитэций Консилиулуй де Ажутор Еко«омик Речипрок, ла елабораря програмелор де колабораре економикэ пе термен лунг. Ымпреунэ ку цэриле фрзцешть Куба манифестэ ын перманенцэ грижэ фацэ де ынтэриря комунитэций сочиалисте. Товарэший Л. И. Брежнев ши Н. А. Тихонов ле-ау урат Партидулуй Комунист. гувернулуй револуционар, тутурор оаменилор мунчий кубанежь ной сукчесе ын конструиря сочиетэций сочиалисте, ын дезволтаря економией, културий, бунэстэрий попорулуй. Ын телеграмэ се експримэ синчере феличитэрь приетенешть де феричире ши просперитате попорулуй Кубей ку прилежул А*нулуй Ноу, 1981. (ТАСС). Реличитэрь адресате попорулуи совета! ку прилежул Анулуй Ноу Кувынтаря роститэ де Л. И. БРЕЖНЕВ ла Телевизиуня нейтрала ши ла постул де радио унионал Дражь товарэшь, приетень! Ороложиул Кремлинулуй нумэрэ ултимеле минуте але анулуй 1980. Анул каре се ынкее а ынтрукипат мулте: ау фост ын ел греутэць ши амэрэчунь, ау фост сукчесе ши букурий. Ной, ынсэ, не луэм рэмас бун ла ел ку буне симцэмин'ге. Ын анул слэвт^луй жубилеу ленинист оамений советичь ау лукрат ку дэруигл ши ынсуфлецире. Ын ачест чинчинал с'а фэиут ун ноу маре пас ын дезволтаря економией. С’а ридикат бунэстаря попорулуй. Май мулт де 50 милиоане де оамень с'ау мутат ын локуинце ной. С'а дезволтат ын континуаре демокрация сочиалистэ. Попоареле Униуний Советиче трэеск ынтр'о фамилие стрынс унитэ. Ла нивелул кувенит се менцине капачитатя ноастрэ де апэраре. Мулцэмирь кордиале тутурор челор че лукрязэ ла узине ши фабричь, пе скелеле петролиере, ын транспортурь, пе огоаре ши ла ферме, челор че клэдеск касе, конструеск мажистрале, ыналцэ чентрале електриче, челор че креазэ валорь спиритуале, ынвацэ ши едукэ копиий, окротеск сэнэтатя оаменилор, ле ынфрумусецязэ траюл — тутурор челор каре лукрязэ конштиинчос ши родник спре бинеле Патрией сочиалисте. Ын атмосфера унуй ыналт авынт политик ши де-'мункэ се прегэтеште цара пентру Конгресул ал ХХУ1-ля ал ПКУС. Ачест лукру ыл демонстрязэ модул кум се десфэшоарэ дискутаря проектулуй Дирекциилор фундаментале але дезволтэрий економиче ши сочиале а Униуний РСС пе урмэторул чинчинал ши пе периоада де пынэ ла 1990. Се акордэ о атенцие деосебитэ акчелерэрий прогресулуй технико-штиинцифик, споририй ефичиенцей продукцией, резолвэрий проблемей алиментаре, крештерий волумулуй мэрфурилор де консум популар, конструкцией де локуинце. Декларэм ку тот темеюл, кэ попорул ши партидул алкэтуеск о унитате индисолубилэ. Ын ачастэ унитате де нездрунчинат констэ кезэшия ноилор сукчесе ын лупта ноастрэ пентру комунизм. Попорул советик ынкувиинцязэ ын унанимитате ши сприжинэ фербинте политика интернэ ши екстернэ ленинистэ а Партидулуй Комунист ши Статулуй Советик. Политика екстернэ а Униуний Советиче урмэреште целурь кларе ши нобиле. Ной дорим паче пентру тоате попоареле. Аташаментул ностру фацэ де идеалуриле либертэций, дрептэций ши прогресулуй есте де неклинтит. Униуня Советикэ се пронунцэ ку хотэрыре пентру дестиндере, пентру ынтэриря колаборэрий ши спуне ун «ну» категории курсей ынармэрилор, компликациилор ши конфликтелор, провокате де политика империалистэ. Униуня Советикэ аре мулць приетень бунь ын луме. Ын ажунул Анулуй Ноу адресам челе май буне урэрь оаменилор мунчий дин цэриле сочиализмулуй, партиделор комунисте,' мунчиторешть ши национал-демократе, тутурор луптэторилор ымпотрива империализмулуй, реакциуний ши рэзбоюлуй. Ын нумеле Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, Президиумулуй Советулуй Супрем -ал Униуний РСС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС адресез феличитэрь кордиале ку прилежул Анулуй Ноу ероичей класе мунчитоаре советиче, слэвитей цэрэнимь колхозниче, интелектуалитэций провените дин попор! Мултэ сэнэтате тутурор, бунэ диспозицие, сукчесе ын мункэ, ла ынвэцэтурэ, ын активитатя де креацие! Феличитэрь ку прилежул Анулуй Ноу ветеранилор револуцией, рэзбоюлуй ши мунчий, кэрора ле експримэм мулцэмириле ши рекунсштннцб Патрией! Урез дин тот суфлетул феричире ши букурие фемеилор советиче! Калде феличитэрь кордиале минунатулуй тинерет советик, витежилор осташь ай арматей ши флотей! Челе май буне урэрь тутурор челор каре ын ноаптя де Анул Ноу мунческ ку ынсуфлецире ын контул чинчиналулуй ал унспрезечеля, каре стау ку вижиленцэ де веге ла сфинтеле хотаре але Цэрий Советелор, каре лукрязэ департе де мелягуриле натале. Сэ фие тотдяуна проспёритате ши бунэ ынцележере ын фиекаре касэ, ын фиекаре фамилие! Ла мулць ань, дражь товарэшь! а а Мултэ феричире! TM Щ Плакат де А. ХМКЛНИЦКИЙ Ла инициаторий ынтречерий Меканизаторий дин Молдова, каре, ымпреунэ ку оамений мунчий дин сателе цинутулуй Алтай ши режиуня Кримея, ау иницият Ынтречеря сочиалистэ унионалэ пентру прегэтиря ынаинте де термен ши ла ун ыналт нивел калитатив а мижлоачелор техниче пентру лукрэриле агриколе, ау ындеплинит ку чинсте при. м/ул пункт ал ангажаментелор адоптате ын чинстя Конгресулуй ал ХХУ1-ЛЯ ал ПКУС. Потривит дателор оперативе але Советулуй колхозурилор дин републикэ пынэ ла 1 януарие 1981 ей ау прегэтит тоате маши, ниле де лукрат солул ши де семэнат, прекум ши песте 90 ла сутэ дин трактоаре ши фиекаре ал дойля комбайн. Акум меканизаторий дин републикэ депун максимум де еф.ортурь пентру кучериря обьективулуй трасат— сэ асигуре пынэ ын зиуа дескидерий Конгресулуй ал ХХУ|.ля ал ПКУС буна прегэтире техникэ а тутурор трактоарелор ши а комбайнелор ын пропорцие де 85 ла сутэ. Б У К У Р И Я ДИН К А С Э Колачий ымплетиць де Степанида Знайченко ау ымподобит ын ноаптя реве, лионулуй маса де сэрбэтоаре а мултор кишинэуень. Сынт апроапе 40 де ань де юын|д ачест ветеран ал мунчий коаче пыне. Дар чя май маре плэчере о аре еа атунч кынд прин традицие се апукэ сэ ымплетяскэ колачь де Анул Ноу. Ын ачесте зиле инволунтар ый реынвие ын меморие ун алт Ан Ноу... Ера ын ажунул луй януарие 1944. Ын ынтунекоаса ноапте де ярнэ де атунч ла феряст.ра касей де лут де ла маржиня сатулуй а Сте. панидей Знайченко ау бэтут ниште партизань. Май мулте лунь ла рынд Степанида ый ажута мамей сэ коакэ пыне пентру ей. Де астэ датэ осташий ау венит ку о ругэминте ынтрукытва необишнуитэ: сэ коакэ дин фэина албэ адусэ де ей ун колак де сэрбэтоаре пентру рэниць. Ау авут мулт де лукру да гура купторулуй ши мама, ши фийка. А ешит ун кодак де тоатэ фрумусеця, пентру каре партизаний ле-ау мулцэмит дин трт суфлетул. Ну штия пе атунч Степанида, кэ ачест колак ынсемна ынтраря ын анул елиберэрий судулуй Украиней ши Молдовей де суб котропиторий фасчишть. Де кыт тимп есте невое пентру а коаче о пыне ымплетитэ атыт де фрумос? Ачастэ ынтребаре а пус-о кореспондентул АТЕМ ла фабрика де продусе де па. нификацие No 3 дин Ки. шинэу, ын тимп че урмэря ку атенцие мыниле Степанидей Исидоровна, каре се мишкэ ку о репезичуне уймитоаре, И с'а рэспунс кэ ун лукрэтор бун аре невое де 15—20 де секунде, яр Знайченко — де доуэ орь май пуцин. Аша мунчеште Степанида Исидоровна ынтряга ей вяцэ.