Moldova Socialista, 1982 (LVIII/153-178)

1982-07-22 / nr. 170

Пропет ари дин тоате царила, уннци-аЫ ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апарт да ла 1 май 1*24 Я? 170 |15078) Жой, 22 юлие 1982 С АТЕЛЕ молдаве, вегинд историй адынчь ши зэрь адынчь, ау ун дестин импресионант. Триумфул дрептэцнй сочиале а консемнат ыичепутул трансформэрилор револуционаре ын ашезэриле де ла поале де кодру ши малурь нистрене. Ликидаря аиалфабетизмулуй, колективизаря господэрнилор цэрэнешть, фолосиря ле ларг а машинилор ши трактоарелор, адикэ тот че-а женерат маря индустрие а пыиий, ау спорит консидерабил форцеле сатулуй, путеря луй де ынтинерире. Пе тс\ате ле ведем астэзь ымбужорате де фрумусеце ши сэнэтате, ку о архитектура ши ынфэцишаре калдэ — о луме а статорничией ши демнитэций, ын каре предоминэ култул мунчий. Прин дескоперирп вигоарей огоарелор, прин стрэдуинцеле плугарилор, сателе републичий ау девенит шантНерул, уиде се афирмэ дин плин дорннца ши талентул попорулуй, капачитатя луй де фэурире. Зечь де ашезэрь рурале ар путя сервн дрепт карте де визита а цинутулуй ливезилор ши ал виилор, ын алтеле се лукрязэ де зор ла ынэлцаря едифичиилор сочиал-културале, ла контураря унор аспекте ирепетабиле. Сатул е грижа котндиана а органелор де партид, советиче ши економиче, а лукрэторилор дин тоате доменииле де активитате. Дар чя май маре грижа о поарта, тотуш, ачен, каре локуеск аич. Луптынд пентру спориря продукцией вежетале ши анимале, ей штиу ка мунческ пентру континуа реструктураре а сатулуй. Де ачест адевэр с’ау конвинс ын репетате рындурь. Нумай ын ултимеле трей чинчинале ши ын Т981 ын локалитэциле сэтешть днн републнкэ ау фост дате ын фолосинцэ касе де локуит ку о супрафацэ де 12 милиоане де метри патраць. Дин 1966 ши пынэ’н презент нумай колхозуриле ау конструит школь де културэ женералэ пентру май мулт де 202 мий де елевь, институций прешколаре ку апроапе 57 мий де локурь, спитале ку 3,5 мий де патурь. Ун маре волум де лукрэрь де конструкцие с’а ынфэптуит пе база инвестипиилор де стат ши кооперэрий мижлоачелор. Пентру мажоритатя сателор дин републнкэ ау фост елаборате планурь женерале, скеме де снстематизаре ши конструкцие. Еле ау фост ынтокмите, цинынду-се конт де градул де спечиализаре ши кончентраре а продукцией агриколе, л ин- ДЕЗВОЛТАРЯ С АТУЛУЙ дустриализэрий ей, прекум ши де планурнле де дезволтаре сочиал-економикэ а господэрнилор. Ефектуынду-се лукрэриле дупэ ачесте планурь, ынтр’о бунэ парте де локалитэць сэтешть ау фост конструите ну нумай чентре административе ши де десервире модерне, дар ши хартиере ынтрежь де касе де локуит. Ау девенит де нерекуноскут, бунэоарэ, сателе Ружница, районул Окница, Ларга, районул Бричень, Пересечнна ши Лучафэру, районул Орхей, Вадул-Туркулуй, районул Рыбница, Цаул, районул Дондушень, Ермоклия, районул Суворов, ВиТиньовка, районул Кантемир, ши мулте, мулте алтеле. Де сублиният, кэ де акум 43 де сате дин републнкэ ау фост дистннсе ку Дипломе де Оноаре але ЕРЕН а Униуний РСС пентру чя май бунэ аменажаре, яр алтеле ау ешит ынвингэтоаре ын кадрул конкурсулуй републикан. Органеле де партид, советшче ши економиче, пледынд ку о инсистенцэ тот май маре пентру реструктураря сателор, чер ка тот че се конструеште сэ поарте ампрента фрумосулуй, бунулуй густ. Сателе Молдовей, ка ши тоате локалитэциле сэтешть дин царэ, ау ун виитор луминос. Елаборынд Програмул алиментар ал Униуний РСС, партидул а делимитат ку стрйятеце компонентеле луй оргдниче. Реструктураря сочналэ а сатулуй конституе уна динтре ачестя. Сарчиниле трасате ын хотэрыря КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС «Ку привире ла мэсуриле ымбунэтэцирий ын континуаре а кондициилор локативе, комунале ши сочиал-културдле але веций популацией сэтешть», апробатэ ла Пленара дин май (1982) а КЧ ал ПКУС, превэд конструкция де локуинце бине аменяжате, май алее де типул вилелор, ку акаретурь пентру господэрия аукзилиарэ, конструкция де школь, институций прешколаре, клубурь, ымбунэтэциря консидерабнлэ а десервирий медикале, комерчиале, културале ши сочиале а популацией сэтешть. Ачест лрограм васт, ынкувиинцат де ынтрегУл попор, пресупуне ангажаря чя май актива ла реалн'яаря луй а органнзациилор де партид дин господэрий, а тутурор кондукэторилор де колхозурь ши совхозурь, Советелор сэтешть, депутацилор, тутурор плугарилор. «Ну есте невое сэ демонстрэм, — а сублиният товарэшул Л. И. Брежнев ын кувынтаря ростигэ ла Пленарэ, — кэ ку кыт не вом окупа май енержик ши май темейник де конструкция локуинцелор, обьективелор сочиалкултурале, друмурилор ла сат, ку атыт май продуктивэ ва фи мунка цэранулуй. Деачея ын аний 80 урмязэ сэ фиё алокате ын ачесте скопурь апроксиматив 160 милиарде де рубле. Ачастд есте о чифрэ маре пынэ ши прин призма пропорциилор ноастре. Дар ну есте нумай о чифрэ маре. Есте ши о пол иди* кэ маре, ындрептатэ спре штержеря деосебирилор динтре ораш ши сат. Прин урмаре — спре традучеря ын вяцэ а унея динтре преведериле ноастре програматиче, штнинцифик фундаментате де марксизм-ленинизм». Астэзь, ка нич кынд, есте инадмисибКл декалажул динтре крештеря продукцией шн дезволтаря сочиалэ. Спре регрет, ынкэ ну претутиндень ау фост ликидате консечинцеле ачестуй декалаж. Ка урмаре а неындеплинириД сарчинилор де план ын чея че привеште лэржиря базей технико-материале а институциилор ынвэцэмынтулуй, културий ши окротирий сэнэтэций, ын републнкэ н’ау фост резолвате о серне де проблеме, че цин де асигураря пропорционалэ а популацией ку локурь-тип де шкоалэ, ку институций прешколаре, ку патурь де спитал, амбулатоаре ши полнклиничь, ку институций де одихнэ ши спорт. Мулте сате дин републнкэ окупэ територин марь, ау фост конструите фэрэ нич ун систем ши, ын виртутя ачестуй фапт, рнтмул лор де аменажаре дасэ мулт де дорит. Деачея ла база реконструкцией ачестора требуе сэ фие пусе прннчипииле конструкцией комасате шн систематизате. Ролул принчипал ын мунка де реструктураре сочиалэ а сателор ревине Советелор де депутаць ай нородулуй. Депутаций ши активнштий органелор путерий де стат сынт кемаць сэ манифесте май мултэ инсистенцэ фацэ де резолваря проблемелор сатулуй, ын спечиал чя а друмурилор. Екэистэ доар о сингурэ кале де реализаре а ачестора — крештеря ранддментулуй фиекэруй хектар култиват, фиекэрей ферме де вите. Ачест лукру требуе експликат пе ларг, ынкыт фиекаре сэ ынцелягэ, кэ адевэр,ата драгосте фацэ де баштинэ се мэсоарэ астэзь прин волумул де мункэ депусэ пе огоаре, ынкыт фиркаре сэ поатэ спуне ку мындрие: «Сатул меу ынеямнэ пыне, пыне ынеямнэ сатул меу». Ын ачест контекст е маре датория педагожилор, тутурор интелектуалилор. Сатул требуе сэ се статорничяскэ ку рэдэчинь адынчь ын кодул морал ал женерацией ын крештере, фиекаре тынэр сэ симтэ датория де а-л дуче май департе прин анъ. Ын унеле пэрць рнтмул лукрэрилор де конструкцие есте рецинут ынтрукытва де липса материалелор. Деачея Советеле де депутаць ау датория сэ контрибуе ла ымбунэтэциря репартизэрий ачестора, сэ орАентезс господэрииле спре фолосиря материалелор локале де конструкцие. Мулте лукрэрь дин плануриле де аменажаре пот ши требуе сэ фие ефектуате ку форцеле локуиторилор. Сатул, ацаетэ луме а статорничией ши демнитэций, уиде фиекаре куноаште адевэрата валоаре а пэмынтулуй, не чере ну нумай сэ не минунэм де салтул, пе каре л-д фэкут де ла сэрэчне ши игноранцэ спре бунэстаре, дар ши сэ не адучем зи де зи контрибуция ла фэуриря вииторулуй луй. Ун гынд, “о идее, о пропунере, форца брацелор, тоате сынт деопотривэ де биневените ла реализаря преведерилор програматиче Зле партидулуй — ликидаря деосебифилор динтре сат ши ораш. Рэспунсуриле луй Л. И. Брежнев ла ынтребэриле газетей «Правда» Ынтребаре: Кум апречияць ситуация каре се креазэ ла ора актуалэ ын Либан ши ын журул луй? Рэспунс: Ын фиекаре зи дин Либан сосеск вешть аларманте, каре трезеск индигнаре ши мыние. Мыние ымпотрива челор че сэвыршеск фэрэделеАь пе пэмынтул либанез. Мий де либанежь ши палестиниень ау кэзут рэпушь де окупанць, яр вэрсаря де сынЖе н’а ынчетат. Се диструйе капитала Либанулуй— Бейрутул. Акциуниле Израилулуй ну пот фи калификате алтфел декыт ка йеночид. Де че ышь май континуэ Израилул агресия бандитяскэ? Де че несокотеште хотэрыриле Консилиулуй де Секуритате ал ОНУ, ын каре се чере ретрайеря неынтырзиятэ ши некондиционатэ а трупелор де окупацие дин Либан? Де че ышь пермите сэ игнорезе опиния публикэ мондиалэ? Тоате ачестя се ынтымплэ дин каузэ кэ ын спателе луй се афлэ ун стат а кэруй адреса есте бине куноскутэ — СУ А. Ной, ын Униуня Советикэ, сынтем куприншь де адмирацие фацэ де бэрбэция палестиниенилор, а тутурор челор каре опун о резистенцэ дырзэ кличий милитаристе израилене. Орькыт де комплексэ ар фи проблема палестиниянэ, прин орьче дификултэць ар трече попорул палестиниян, ун лукру есте, тотуш, клар: проблема палестиниянэ ну есте ун иод гордиан ши ну поате фи тэятэ ку сабия. Яр дырзения де каре дау довадэ палестиниений ын ачесте ымпрежурэрь атыт де трайиче демонстрязэ ку о ноуэ путере кэ ей апэрэ кауза дряптэ а унуй попор дрепт, ши кэ ей ну пот фи ынфрынць. Астфел, ынкыт се поате траЖе о конклузие чертэ: агресия Израилулуй я пентру ел ынтореэтура уней марь ынфрынЖерь политиче ши морале, а уней изолэрь тот май акчентуате пе арена интернационала. Де алтфел, лукрул ачеста ынчеп сэ-л ынцелягэ тот май мулць оамень, кяр ши ын Израил. Лумя ынцелеЖе дин че ын че май бине ши фаптул кэ мижлокул чел май бун, чел май реалист де солуционаре а проблемей попорулуй араб ал Палестиней, аша кум а декларат ын репетате рындурь Униуня Советикэ, есте креаря унуй стат палестиниян. Евениментеле дин" Либан се афлэ перманент ын чентрул атенцией кондучерий советиче. Позиция Униуний Советиче есте кларэ: фокул рэзбоюлуй требуе стинс,, агресия — курматэ, трупеле израилене требуе сэ плече де пе териториул либанез. Вой май адэуга кэ цара ноастрэ а акордат ши ва акорда ажутор ши сприжин челор каре ну-шь плякэ фрунтя ын фаца. агресорулуй, челор каре луптэ пентру о реглементаре екитабилэ ши пентру паче ын ачастэ реЖиуне. Ынтребаре: Каре сынт, дупэ пэреря думнявоастрз, примеле акциунь че требуе ынтрепринсе ын ачест скоп? Рэспунс: Есте нечесар, ын примул рынд, ка Израилул ши СУА сэ ындеплиняскэ хотэрыря Консилиулуй де Секуритате ал ОНУ ку привире ла ынчетаря агресией ымпотрива статулуй либанез суверан ши ла ретраЖеря неынтырзиятэ ши некондиционатэ а трупелор израилене. Яр дакэ е сэ ворбим деспре примул лукру каре требуе фэкут, деспре лукрул чел май урЖент, атунч есте нечесар ка трупеле израилене сэ ридиче аседиул Бейрутулуй. Ной ну сынтем ымпотривэ ка ын калитате де прим пас ын ачастэ дирекцие сэ фие дезангажате форцеле де апэраре а Бейрутулуй де вест ши трупеле израилене. Ын ачест скоп ар путя фи фолосите форцеле ОНУ. Ку атыт май мулт, ку кыт континЖентеле форцелор интеримаре але ОНУ се афлэ де акум ын Либан потривит хотэрырий Консилиулуй де Секуритате. Евидент, ной не вом пронунца категории ши де акум ынаинте ымпотрива апарицией трупелор американс пе пэмынтул либанез. Авертисментул кореспунзэтор л-ам ши фэкут. Цин сэ сублиниез, де асеменя: ку кыт вор фи май уните форцеле каре се опун авентурий милитаре а Израилулуй, ку кыт май ларг ва фи черкул стателор каре чер ынфрынаря агресией, ку атыт май курынд ши май темейник и се ва пуне капэт. Ын ситуация актуалэ, каре — с’о спунем де-а дрептул есте акутэ, капэтэ о ынсемнэтате примордиалэ унитатя арабилор. Яр чея че ымпедикэ реализаря ачестей унитэць требуе, потривит челор май адынчь конвинЖерь але ноастре, сэ фие лэсат ла о парте ын ачест момент кри-тик. Ши ын ачастэ привинцэ девине тот май империоасэ ши тот май вэдитэ нечеситатя ка арабий сэ стабиляскэ ын комун мэсуриле де каре есте невое пентру асигураря дрептулуй палестиниенилор ла вяцэ, ла секуритате, ла о дезволтаре индепендентэ ши ла креаря унуй стат проприу. Ши ултимул лукру. Чея че се ынтымплэ ын Либан не фаче сэ не ьштребэм дин ноу: ну есте оаре тимпул сэ акционэм ын мод сериос ши ку тоатэ рэспундеря пентру о реглементаре екитабилэ ши атоткупринзэтоаре ын Ориентул Апропият? Експериенца триста а дечениилор, плине де акте де агресие ши де конфликте милитаре, а арэтат кэ линия конфрунтэрилор армате, ла фел ка ши линия транзакциилор сепарате, н’а асигурат ши ну поате асигура реглементаря проблемелор Ориентулуй Апропият. Ачестя пот фи резолвате нумай прин ефортуриле колективе але тутурор пэрцилор интересате, инклусив але ОЕП ка уник репрезентант леЖитим ал попорулуй палестиниян. Привинд ынаинте, ануме ын ачастэ перспективэ ведем утилитатя пропунерий ноастре де а се конвока о конферинцэ интернационалэ. Ши ку кыт май репеде, ку атыт май бине. Униуня Советикэ есте гата сэ акционезе практик ын ачастэ дирекцие, сэ конлукрезе ын мод лоял ку тоць чей каре ар вря сэ-шь адукэ контрибуция ла инстаураря уней пэчь трайниче Ын Ориентул Апропият. рор адепцшюр сочиализмулуй дин Полония ын ведеря здробирий дефинитиве а контрареволуцией, апэрэрий путерий популаре ши кучеририлор сочиалисте але оаменилор мунчий полонежь, кондамнэ ку хотэрыре аместекул брутал ал СУА Л1и алтор цэрь але НАТО ын требуриле интерне але статулуй полонез суверан. Ну ынкапе нич о ындоялэ кэ тоате плануриле контрареволуцией интерне ши форцелор империалисте де а субмина темелииле сочиализмулуй ын Полония, де а слэби унитатя ши коезиуня комунитэций сочиалисте сынт сортите ын мод иневитабил ешекулуй. Ка стат партичи'пант ла Трататул де ла Варшовия ши ка мембру ал Консилиулуй де Ажутор Економик Речипрок, •Релублика Популарэ Полонэ поате фи ынтру тотул сигурэ де сприжинул деплин ши ажуторул Униуний Советиче, челорлалте цэрь сочиалисте фрэцешть. Ын зиуа челей де-а 38-а анивереэрь а ренаштерий Полонией, експримынд сентиментеле тутурор оаменилор советичь, вэ дорим Думнявоастрз, дражь товарзшь, комуништилор полонежь, тутурор оаменилор мунчий полонежь сукчесе пе каля нормализэрий веций сочиале ши економиче, а консолидэрий позициилор сочиализмулуй ын царэ. ФЕЛНЧНТЭРЬ КОР ДИШ Товарэший Л. И. Брежнев ши Н. А. Тихонов ле-ау адресат о телеграмэ де феличитаре луй Войцех Ярузелски, прим-секретар ал КЧ ал ПМУП, прешединтеле Консилиулуй де миништри ал РОП, ши луй Генрих Яблонски, прешединтеле Консилиулуй де Стат ал РПП, Ын телеграмэ се спуне: Ын нумеле Комитетулуй Нейтрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, Преоидиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ынтрегулуй попор советик, вэ адресам Думнявоастрз ши ын персоана Думнявоастрз Комитетулуй Нейтрал ал Партидулуй Мунчитореск У нит Полонез, Консилиулуй де Стат ши Консилиулуй де Миништри ал РПП, тутурор оаменилор мунчий полонежь феличитэрь кордиале ку, прилежул сэрбэторий национале — Зиуа ренаштерий Полонией. Суб кондучеря авангэрзий класей мунчитоаре — Партидулуй Мунчитореск Полонез, яр апой Партидулуй Мунчитореск Унит Полонез — попорул полонез, каре а алее акум 38 де ань каля сочиализмулуй, а обцвнут ын аний путерий популаре сукчесе апречиабиле. Дну-ме сочиализмул й-а адус Полодией адевэрата индепенденцэ, га.ранция фермэ а инвиолабилитэций границелор, й-а креат кондиций фаворабиле пентру прогресул сочиал, економик ши културал, й-а асигурат ун ыналт престижиу пе арена интернационала. Ун фактор импортант, каре а ынлеснит дезволтаря Полонйей пе каля сочиалистэ, ыл конституе приетения стрынсэ, колабораря егалэ ын дрептурь, ынтражутораря товэрэшаскэ а попоарелор советик ши полонез, ынтемеяте пе прннчипииле интернационализмулуй сочиалист. Ачастэ приетение с’а нэскут ын лупта револуционарэ комунэ а пролетариатулуй рус ши полонез. Еа с’а чиментат прин сынжеле вэрсат ымпреунэ ын лупта ымпотрива фасчизмулуй ши с’а ымбогэцит ку ун ноу концинут ка урмаре а ынкеерий Трататулуй де приетение, колабораре ши ажутор речипрок динтре Униуня РСС ши РПП, де-а лунгул стрынсей колаборэрь мултилатерале а челор доуэ цэрь але ноастре. О маре ынсемнэтате аре визита ын Униуня Советикэ а делегацией де партид ши де стат а РПП, каре а авут лок ын мартие а. к., реализаря ынцележерилор конвените ын кадрул ей. Ын кондицииле агравэрий актуале а ситуацией интернационале релацииле де алияць динтре Униуня РСС ши РПП, динтре тоате цэриле комунитэций сочиалисте конституе ун фактор импортант ал пэчий ши стабилитэций, ал инвиолабилитэций границелор ши орындуирий статорничите дупэ рэзбой ын Еуропа. Комуништий полонежь, оамеяий мунчий дин Полония популарэ ышь ынтымпинэ сэрбэтоаря — Зиуа ренаштерий — ынтр’о атмосфера сочиал-политикэ ши економикэ компликатэ. Форцеле контрареволуцией, ынкуражате ши сусцинуте де чентреле империалисте, ау атентат ла кучеририле сочиалисте але оаменилор мунчий, ла ролул кондукэтор ал ПМУП ын конструкция сочиализмулуй, пунынд ын перикол базеле статулуй сочиалист полонез. Оамений советичь ынкувиинцязэ ши сприжинэ ефортуриле ПМУП ши гувернулуй РПП, ындрептате спре ынтэриря капачитэций комбативе ши ролулуй де авангардэ ал партидулуй класей мунчитоаре пе база принчипиилор марксизм-ленинизмулуй, спре мобилизаря мембрилор де партид, а туту- (ТАСС) Ла Советуя Миништрилор ал Униуний РСС Ла 21 юлие а авут лок о шедннцэ а Советулуй Миништри.-. лор ал Униуний РСС, ын кадрул кэрея ау фост екзаминате кестиуниле ку привире ла резултателе ындеплииирий Планулуй де Стат де дезволтаре економикэ ши сочиалэ а Униуний РОС ши Бужетулуй де Стат ал Униуний РСС пе прима жумэтате а анулуй 1982, прекум ши ку привире ла спориря продукцией мэрфурилор де ларг консум ын аний 1982— 1983. Л а дискутаря ачестор кестиунь ау партичипат миништрий Униуний РСС, прешединций комитетелор де стат але Уйиуний РСС, прешединций Советелор Миништрилор але републичилор уяионале, алць мембри ай Гувернулуй Униуний РС;С. Ын тимпул екзаминэрий -резултателор ындеплииирий пла■нулуй ши бужетулуй с'а менционат, кэ ын периоада респективэ ау фост асигурате, пе база традучерий ын вяцэ а хотэрьшилор Конгресулуй ал ХХУг.ля ал партидулуй, Пленарей дин ноембрие (1981) а КЧ ал ПКУС ши десфэшурэрий ынтречерий сочиалисте а оаменилор .мунчий пентру ынтымпинаря деетойникэ а челей де-а 60-я анивереэрь а формэрий Униуний РСС, дезволтаря ын континуаре а економией цэрий ши ридикаря бунэстэрий попорулуй. Ь1н компарацие ку периоада кореспунзэтоаре а анулуй трекут, спорул продукцией индустриале а констит.уит 2,7 проченте, планул де реализаре а продукцией индустриале а фост ындеплинит ку 101 проченте. Ын агрикултурэ ау фост ынфэптуите мэсурь пентру ынтэриря -базей технико-материале. Ын колхозурь ши совхозурь се десфэшоарэ о мункэ ыякордатэ пентру прегэтиря нутрецурилор ши ынгрижиря семэнэтурилор де културь агриколе; о серие де режиунь але цзрий ау ынчепут реколтаря културилор череалиере. Се ындеплинеште програмул де дезволтаре сочиалэ ши де ридикаре а нивелулуй де. трай ал попорулуй, адоптат ла Конгресул ал ХХУ1-ля ал П1КУ1С. Ын прима жумэтате а анулуй саларииле медий лу.наре але мунчиторилор ши службашилор ау крескут ку 2,7 проченте, рет.рибуиря мунчий колхозничилор с’а мэрит ку 4 проченте, волумул сервичиилор сочиале престате популацией а спорит ку 5,1 проченте; пе сама иявестициилор капитале де стат с’ау конструит касе де локуит ку о супрафацэ тоталэ де 26,2 милиоане де метри патраць; ау фост дате ын фолосинцэ мулте школь де културэ женералэ, школь техникопрофесионале, институций прешколаре, спитале ши поликлиничь. Ын прима жумэтате а анулуй 1982, Бужетул де Стат ал Униуний РСС а фост ындеплинит ла венитурь ку 102,5 проченте ши ла келтуель ку 94,7 проченте. Тотодатэ, дин кауза неажунсурилор екзистенте ын кондучеря асочиациилор, ынтреприндерилор ши организации лор субордонате, унеле министере ши департаменте але Униунйй РСС ши унеле Совете але Миништрилор дин републичиле унионале ау рэмас сериос ын урмэ ку ындеплиниря сарчинилор де план. Н’ау фост реализате интеграл сарчиниле ла продучеря ши ливраря уней серий де продусе индустриале динтре челе май импортанте ын експресие натуралэ, ла крештеря продуктивитэций мунчий ши ла редучеря прецулуй де кост ал продукцией. Ну с’а ымбунэтэцит старя де лукрурь ын транспортул ынкэркэтурилор пе кэиле ферате. Советул Миништрилор ал Униуний РСС й-а облигат пе миништри, пе кондукэторий департаментелор Униуний РСС, прекум ши Советеле Мништрилор але републичилор унионале ка, пе база аналиэей минуциоасе а резултателор ындеплинирий планулуй, сэ елаборезе ши сэ ынфзптуяскэ мэсурь пентру спориря) кйнсидерабилэ а ритмулуй де крештере а продукцией ши а продуктивитэций мунчий, пентру асигураря, ын чя де-а доуа жумэтате а анулуй курент, а рекуперэрий некондиционате а рестанцелор де продукцие индустриалэ ын експресие на'туралэ, че с'ау ынрежистрат ын прима жумэтате а анулуй. Советул Миништрилор ал Униуний РСС а атрас ын деосебь атенция асупра нечеситэций де а интенсифика ши май мулт мунка организаторикэ Центру реализаря хотэрырилор Пленарей дин май (1982) а КЧ ал ПКУС, а пропунерилор ши индикациилор купринсе ын рапортуя презентат ла ачастэ Пленарэ де товарэшул Л. И. Брежнев, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, пентру ындеплиниря Програмулуй алиментац ал Униуний РСС. Советеле Миништрилор але републичилор унионале, Миниферул агрикултурий ал Униуний РСС, Министерул господэрией фруктелор ши легумелор ал Униуний РСС, Министерул амелиорэрилор ши господэрией апелор ал Униуний РСС, Министерул колектэрилор ал Униуний РСС, Комитетул де Стат пентру господэрия форестиерэ ал Униуний РСС ши Комитетул де Стат пентру асигураря техникэ де продукцие а агрикултурий ал Униуний РСС, органеле советиче ши агриколе локале сынт облигате сэ ее'мэсурь суплиментаре пентру акчелераря ритмулуй де прегэтире а нутрецурилор, пентру креаря резервелор де нутрецурь ын тоате господэрииле ын ведеря асигурэрий бунулуй ернат ал вителор. Министерелор ши департаментелор реопективе але Униуний РСС ши Советелор Миништрилор але републичилор унионале ли с’а пропус сэ асигуре ливраря ла тимп кэтре агрикултурэ ши кэтре челелалте рамурь але комплексулуй агроиндустриал а машинилор, утилажелор ши материалелор репартизате, сэ ынкее ын термене кыт май скурте прегэтириле пентру реколтаря, речепционаря, шетраря ши прелукраря продукцией дин роада анулуй 1982, сэ десфашоаре стрынсул ноий реколте ла тимп ши фэрэ . пердерь. Ау фост дате индикацииле нечесаре ын проблемеле креэрий резервелор де комбустибил пентру бенефичиарь ши апровизионэрий стабиле ку комбустибил а економией национале ши а популацией ын периоада де тоамнэ-ярнэ а анилор 1982— 83. Ла шединца Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС с'а менционат, кэ ынтр’о серие те министере, департаменте але Униуний РСС ши ын унеле Совете але Миништрилор дин републичиле унионале с'а редус активитатя пентру евиденциеря ши реализаря посибилитэцилор де продучере суплиментарэ а мэрфурилор де ларг консум, пентру реынноиря ши диверсификаря асортиментулуй ши ымбунэтэциря калитэций лор, пентру фолосиря пе скарэ май ларгэ а резервелор интерне. Советул Миништрилор ал Униуний РСС а облигат министереле, департаментеле Униуний РСС ши Советеле Миништрилор але републичилор .унионале сэ елаборезе ши сэ ынфэптуяскэ мэсурь суплиментаре ын ведеря асигурэрий ын анул 1982 а продукцией мэрфурилор конформ сарчинилор стабилите, асигурэрий унуй ритм ыналт де продукцие а мэрфурилор ын анул 1983, ымбунэтэцирий консидерабиле а калитэций лор, Ла шединца Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ау партичипат А. П. Кириленко, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, секретар ал КЧ ал ПКУС, В. И. Долгих, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, секретар ал КЧ ал ПКУС. Л а ынкеер я шединцей а ростит о кувынтаре Н. А. Тихонов, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС. (ТАСС) Пынза дясз а плоий кадо песте кымп, оамень шн машины Грыул пус ын полоаже паре кэ се фаче уна ку мириштя, ку пэмынтул, яр спикул некосит се аплякэ гындитор суб повара пикэтурилор. — Пофтим, кэ демулт ну не-а плоуат! — зиче ку о оарекаре ироние, ку регрет, Иван Кара, кондукэторул уней бригэзь комплексе дин совхозулфабрикэ «Октябрь», районул Басарабяска, уиде не оприсе ши пе ной шувоаеле. — Кынд ам авут невое де умезялэ, н’а кэзут нич ун строп, яр акум тоарнэ ши тоарнэ. Ку тоате ачестя, оамений ну-шь перд ентузиазмул, ку каре ау ынчепут реколтаря. Девин, поате, май тэкуць, май ынкордаць ын привире. Дар ындыржиря де а мунчи ку хэрничие ну ли се остоеште. Кум нумай се звынтязэ, кум нумай спикул дин ноу сунэ зглобиу, маря бэтэлие пентру пыне реынчепе. Деташаментул комплекс меканизат нумэрэ шапте екипаже де комбайнерь ку експериенцэ, ку о шкоалэ веке а сечеришулуй. Л а реколтаре ау фост мобилизаць чей май бунь, чей май причепуць сечерэторь, шоферь, майштри-ажусторь. Се лукрязэ пе скимбурь, зи ши ноапте, фолосинду-се ку ефичиенцэ тимпул приелник реколтэрий, техника ши агрегателе. Пе унеле кымпурь греле, компликате, се мунчеште ку ынкордаре деосебитэ. Комбайнерул Георге Тодорогло, бунэоарэ, ышь мынэ «Нива» ку прекауцие, ку витезэ «де мелк», стрэдуинду-се сэ адуне тоате спичеле полигните, сэ ну ле ласе ын мириште. Аша а мунчит ши анул трекут: фэрэ грабэ, дар харник, калитатив. А фост ши рэмыне лидер, окупынд примул лок ын ыктречеря сочиалистэ а колежилор де бряслэ дин господэрие ши локул ал трейля пе район. Ынтр’ун термен релатив скурт комбайнерул фрунташ а треерат песте 300 тоне де боабе аурий. Не-ам аплекат, ам черчетат атент паеле, ам рэсколит плява. Дар спиче нетреерате ну ерау. Грыу пе жос ну се зэпя. Комбайнул, дупэ кум се веде, а фост репарат, прегэтит минуциос, ерметизат ла максимум. Ку тоате ачестя, мембрий екипажулуй дин кынд ын кынд се май опреск ши контролязэ, се ынкрединцязэ, кэ тотул е ын ордине, кэ пыня ну се иросеште. Ла фел прочедязэ ши комбайнерул Григоре Еденберг, пе каре л-ам вэзут ла ун момент дат фрэмынтынду-се локулуй. И се деспринсесе шнекул де (Сфыршит ын паж. 2). Бршада де раид а газетей «Молдова Сочиалистэ» ла сечериш тотул ын К00РД0НАРЕ Ритмик декурже сечеришул грынелор ын колхозул «XXII партсъезд», районул Кэушань. Ын ачесте зиле фербинць де юлие алэтурь де меканизаторь сынт мереу кондукэторий господэрией, активнштий де партид, каре организязэ ши кондук лукрэриле, ынтречеря сочиалистэ ла реколтаре. ЫН ФОТОГРАФИЕ: Е. В. ПЫСЛАРУ (ал дойля дин дряпта), прешединтеле колхозулуй «XXII партсъезд», дискутынд ку ун труп де партичипанць ла сечериш. Фото де А. ГРИНКО. (АТЕМ). (>* I»