Moldova Socialista, 1982 (LVIII/204-228)

1982-09-15 / nr. 216

ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЦЕНТРА АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕ Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! Л АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, ТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре дела < май 1924. ф Н&216Ц5Ш) Ф МерКурЬ, 15 СеПТембрИе 1982 Ф Прецуя Э коп. С УБОТНИЧЕЛЕ комунисте ынтотдяуна сынт аштептате ку нерэбдаре ши де фиекаре дата се трансформэ ын адевэрате сэрбэторь але мунчий, ла каре се ынрежистрязэ чя май ыналтэ продуктивитате, челе май импунэтоаре сукчесе. Аша декург суботпичеле ши ла асочиация де продукцие «Стяуа Рошие» дин Кишинэу, суботниче, ла каре ну о дата а фост презент ши пикторул Г. Саинчук, лауреат ал Премиулуй де Стат ал РСС Молдовенешть. Ануме еле й-ау сервит дрепт сурсэ де инспирацие пентру куноскутул сэу портрет ын труп «Ла суботник». Кипуриле редате пе пынзе сынт реале, еле репрезинтэ кытева тинере мунчитоаре але ынтреприндерий, каре с’ау ремаркат ла уна днн ачесте сэрбэторь але мунчий. Ну демулт ын Кишинэу а авут лок о импресионантэ експозицие де лукрэрь де артэ пластика суб женерикул «Униуия РСС — Патрия ноастрэ», яр акум е дескисэ о експозицие де лукрэрь фотографиче «Ын фамилия стрынс унитэ», каре сынт ка о даре де сама, ка ун рапорт де креаиие, консакрат аниверсэрий а 60-я а формэрий Униуний РСС. Фара ыпдоялэ, визитаторий ей май цин минте портретул скулптурал ал депутатей Советулуй Супрем ал Униуний РСС В. Буга. Кипул редат се меморизязэ, ын примул рынд, прин тэрия де характер, спиритул ауторитар, кутезанцэ. Ауторул не-а пус ын фацэ ун тип-модел де фемее активиста, ку о моралэ де ыналтэ цинутэ сочиалэ, ынтр’ун кувынт, де ом бине лрегэтит пентру ынцележеря проблемелор, каре стау ын фаца сочиетэций, де ом, каре се консакрэ фэрэ резерве мунчий. Мулць фрунташь оглиндеск ши фотографииле документар-артистиче але актуалей експозиций.Ын ултимул тимп пентру креация пластичиенилор ноштри есте характеристика капачитатя де а селекта темеле, де а синтетиза лукруриле, феноменеле реалитэций ноастре контемпоране, атрибуинд имажинилор фрумусеце ши ритм интериор. Е ЕРОИЙ МУНЧИИЕРОЙ АЙ АРТЕЙ евидентэ преокупаря интенсэ пентру композицииле тематиче. инспирате дин актуалитате, пентру опере че рефлектэ крымпее дин мунка пе огоаре, ын ынтреприндериле индустриале, пе шантиере, ла алте сектоаре де активитате уманэ. Ын еле рекуноаштем кипурь де фрунташь ын продукцие, дистинжем секвенце де ла обьективеле де прима импортанцэ але републичий ши але цэрий. Ачесте опере поартэ ампрента спиритуалэ а пикторилор, скулпторилор, графичиенилор, маештрилор артеи апликате декоративе, а ачелора каре ле-ау зэмислит, еле атестэ тендинца лор де а дезвэлуи валориле морале ши спиритуале але омулуй советик, фрумусеця луй суфлетяскэ, ындемнул ши абнегация луй пентру а трансформа медиул ынконжурэтор, а-л фаче сэ ынфлоряскэ мереу, сэ проспере. Екземпле ын ачастэ ордине де идей путем адуче мулте, еле ыналцэ ун емоционант ими де славэ челор че мунческ. лу крэриле ачестя луате ын ансамблу ну сынт алтчева декыт ун ефорт комун де инвестигаре мултилатералэ а реалитэции. Ши е ымбукурэтор фаптул кэ алэтурь де лукрэриле традиционнее ынтылним ши опере ку диферите експ.ерименте композиционале ши колористиче, кэ алэтурь де обишнуителе бустурь ши портрете афлэм ши композиций тематиче, че поартэ ын еле симболурь мажоре, депэшинд традицииле женурилор. Принчипалул ын ачесте кэутэрь есте фаптул, кэ еле урмэреск ун сиигур скоп — сэ презинте опере ку ун концинут идеоложик ши естетик профунд, де а куприпде ын сфера преокупэрилор лор проблеме динтре челе май диверсе ши комплексе але активитэций сочиал-културале ши економиче а оаменилор мунчии. Жубилеулуй де 60 де ань ал формэрий Униуний РСС ын презент ый сынт консакрате мулте манифестэрь културале. Слэвитулуй жубилеу й-а фост дедикат речент ши чел де-ал трейля фестивал републикан де филме «Кукостыркул де ар жинт», каре а авут скопул де а промова лукрэриле '.е оглин^ деск реализэриле попорулуи молдовенеск пе паркУр‘Ул а"" лор де мункэ либерэ, прекум ши релацииле Фра“яс\э лабораре ку тоате попоареле именсеи ноастре Патрии. Ау о рий пеликулелор оглиндеск ын имажинь сужест , гэтоаре, май ынтый де тоате, ноиле реалитэць инстаурате пе мелягуриле ноастре ын аний Путерий Совстиче, пр°мв идеиле уманизмулуй сочиалист, милитязэ куражос п РУ фэптуиря обьехтивелор трасате де Партидул Комунист ши 1увернул Советик. Сынт импресионанте филмеле документаре деспре С. Пармакли, С. Лунгу, М. Биешу ш. а. Ын ачелаш аспект се импуне акум ши активитатя композиторилор ноштри, а служиторилор сченей, алтор репрезентанць ай артелор, пентру каре омул мунчий есте прима сурсэ де инспирацие. Ей, ынсэ, оглиндеск ачест кип ын мод женерализатор, ыл есенциализязэ, ыл фак сэ не трезяскэ анумите емоций, анумите гындурь. _ Е необишнуит де амплэ тематика артеи ноастре де азь. команеле ши филмеле, спектаколеле ши пынзеле пластиче, композицииле скулптурале ши кынтечеле, лукрэриле тутурор женурилор де артэ практикате ла ной ын републикэ реынвие евениментеле ши ероий лежендарь ай револуцией ши Марелуи рэзбой пентру Апэраря Патрией, релатязэ деспре бэрбэция ку. чериторилор космосулуй, конструкторилор обьектелор индустриале, прослэвеск мунка непрекупецитэ а агрикулторилор ноштри. Тоате ачесте лукрэрь сынт ун в'еридик летописец артисток ал ноий сочиетзць ши ал омулуй ноу. Деачея ши ероул лор есте омул мунчий, фэуриторул тутурор бунурилор материале, ом ку кончепций идеоложиче пречисе, ом, кэруя ну-й сынт ши ну-й пот фи стрэине аспирацииле спре май бине ши стрэданииле семенилор сэй де пе ынтрегул глоб пэмынтеск. Еле жоакэ ун маре рол ын традучеря ын фапт а мэрецелор хотэрырь але партидулуй ши гувернулуй ностру. Ку пэрере де рэу, ын унеле опере де артэ ероул, каре репрезинтэ латуриле челе май ларжь але активитэций економиче, се май ынтымплэ сэ поарте о симплэ ынкэркэтурэ де калитэць позитиве. Ун астфел де ероу идеализат, фэрэ нич ун фел де дификултэць, трече лесне песте тоате оСстаколеле, резолвэ ку ушуринцэ проблемеле ши компликацииле дин сфера мунчий сау траюлуй оменеск. Деатыта ши инфлуенца луй едукативэ, моралэ асупра оаменилор есте кыт се поате де скэзутэ. Скематизмул, оглиндиря симплистэ, унклатералэ ши суперфичиалэ а ероулуй контемпоран ну-й алтчева декыт о мзртурие а куноаштерий инсуфичиенте а веций попорулуй, а лнпсей де талент ши мэестрие артистикэ. Деспре дауна ачестуй ероу с’а сублиният ын мод деосебит ын речента хотэрыре а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС «Ку привире ла легэтуриле де креацие але ревистелор литерар-артистиче ку практика конструкцией комунисте». Датория лор чивикэ маештрий артелор требуе сэ шь-о вадэ ын пэтрундеря активэ ын проблемеле веаий, ын проблемеле, каре ый фрэмынтэ пе оамень ын фиекаре зи, ын прочесул де продукцие ши ын траюл фамилиал, ын студиеря лумий спиритуале а омулуй советик. Де ла трибуна Конгресулуй ал \ХУ!-ля ал ПКУС товарэшул Л. И. Брежнев а спус: «Сынт инконтестабиле сукчеселе добындите де кэтре лукрэторий де креацие ын редаря кипурилор вий але контемпоранилор ноштри. Еле ый импресионязэ пе оамень, трезеск дискуций, те фак сэ медитезь асупра презентулуй ши вииторулуй. Партидул салутэ калитэциле проприй челор май буне лукрэрь — патосул чивик, интрансиженца фацэ де неажунсурь, интервенция активэ а артей ын резолваря проблемелор че преокупэ сочиетатя ноастрэ». Деч, ануме асупра ачестор калитэць ши требуе сэ пунэ акчентул кырмуириле униунилор де креацие пентру ка оамений де артэ де ла ной сэ оглиндяскэ мултилатерал, конвингэтор кипул контемпоранулуй. Аша дар, прима даторие а артистулуй есте сэ пэтрундэ кыт май адынк сарчиниле, пе каре ле резолвэ попорул, статул, партидул ностру. Сэ кынте ероика мунчий ши ероий ей, сэ контрибуе актив ла опера де едукаре ын континуаре а омулуй — ятэ датория чя май оиорабилэ а маештрилор артелор. ПЕСТЕ ПРЕВЕДЕРЬ Колективул бригэзий легумиколе кондусе де А. М. Гарбуз а рапортат примул ындеплиниря планулуй де експеднере а легумелор ын диферите чентре индустриале але цэрий. Ын чинстя колективулуй а фост арборат драпелул глорией де мункэ. Фиекаре колхозник дин ачастэ бригадэ реколтязэ пе зи кыте 600—700 килограме де продукцие. Ын тотал еа а выйдут кэтре стат песте 2 мий тоне де легуме, ку 800 тоне май мулт декыт преведя планул. Експедиеря легумелор пентру консум ын старе проаспэтэ континуэ. Резултате фрумоасе обцин ши колективеле бригэзилор кондусе де Г. Е. Романченко ши А. Г. Брезидский. Доар ку о зи май тырзиу ау рапортат ши еле ындеплиниря планулуй де ливраре а легумелор, Тоатэ продукция експедиятэ ын чентреле индустриале е де калитате супериоарэ. Господэрия а вындут де акум кэтре стат 8 мий тоне де продукцие. Ын фиекаре зи стрынжем кыте 300 тоне. Ачаста не дэ дрептул сэ афирмзм кэ планул де 13 мий тоне ва фи ындеплинит ынаинте де термен ши вом путя реализа песте преведерь о маре кантитате де продукцие В. КРАВЧЕНКО, прешединтеле колхозулуй «Красный садовод», районул Слобозия. Лэсынл орэшелул Котовский, тргкынд умбра чецоасэ а кадрилор, ам ешит пе улицеле Лэпушней, ашезаре ку господарь де вицэ веке, ку подгорень бунь. — Сатул муичеште, — вине сэ не спунэ Г. Н. Трестияну, директорул совхозулуй. — Ши мик, ши маре ый дау зор ын подгорий, ын лцвадэ, ын кымп, ла арие, кэч — схе! аша-й тоамна пе ла ней... А врут сэ спунэ, пробабил, кэ-й плинэ де мунчь, де грижь мулте, каре, десигур, чер кибзуялэ, организаре, хэрничие. Сэ не сотрнм, ынсэ, доар ла унеле културь агриколе. пентру каре се муичеште дин плин, каре ын ачесте зиле се реколтязэ ши се ливрязэ кэтре стат. Вке, буиэоарэ, совхозул «Лэпушна» арс чева май мулт де 1.200 хектаре, инклусив 560 .гектаре пе род. Тотодатэ, аич се експериментязэ челе май продуктиве ши май резистенте союрь де масэ — Молдова, Дойна, Кодру ш. а, — нэскуте ын кадрул асочиацией штииинифиче-де продукцие «Виерул». Пе сектоаре експериментале аре лок аша-зиса селекцие планикэ, алежеря ши районаря челор май продуктиве союрь. Черчетэриле штиинцифиче сынт дирижате де саванций де ла асочиацие пе тот паркурсул анулуй. Ку рэбларе, ку мигалэ, ку профунзиме. Ь1н деосебь тоамна, кынд поэма се коаче, кынд резултателе тутурор сфорцэрилор ши аштептэрилор, кум се зиче, сынт де фацэ. Актуалменте подгорсний дин «Лзлушна» кулег союриле де масэ. Ын тоамна курентэ ей вор ливра кэтре стат 300 тоне де Мускат, Дойна, Изабела ын старе проаспэтэ. — Реколта е богатэ, — не релатязэ Лидия Пынзару, кондукэтоаря бригэзий, — аша кэ планул, фэрэ доар ши поате, ва фи ындеплинит ши кяр допэшит. Принчипалул е сэ се менцинэ тимп фрумос... Ын бригадэ мунка фербе. Мария Чобану, Профира Делиу, Анастасия Брынзан сынт челе май харниче витикултоаре. Привинду-ле, те мирь де фуга мынилор, каре рун стругурий, каре-й алег, ый ашазэ ку грижэ ын лэзь. — Ши кыт кулеже фиекаре? — не интересам. — Кыте чел пуцин 500—600 килограме пе зи, — не рзспун де бригадирул, — норма финнд де 200... Да, оамений мунческ бине, ку тражере де инимэ. Деспре ачаста май ворбеште ши фаптул кэ пынэ акум, де кынд окспедием поамэ ын старе проаспэтэ, н’ам авут нич о рекламацие. Ь1н курынд ва ынчепе , ши кулесул союрилор техниче. Господэрия шь-а планификат сэ реколтезе 4.200 тоне де поамэ. Г. Н. Трестияну, ынсэ, не асигурэ, кэ вор фи чел пуцин 5.500 тоне. Ачаста ынеямнэ кэ ангэжаментул де а обцине кыте 90 чентнере де стругурь ла хектар ва фи ну нумай ындеплинит, чи ши депашит. — Зилеле апропияте не вор май вени ын ажутор ши студенний де ла шкоала професионалэ-техникэ No 10 дин Кишинэу, елевий школий локале,— не спуне директорул совхозулуй. — Браце де мункэ. деч, во.м авя ын де ажунс. Не рэмынедоар сэ мунчим ку сырг, сэ адунэм ку грижэ чея че ам крескут тимп де ун ан. Слектрул тоамней се скимбэ де пе ун к.ы,мп пе алтул, формынд ун таблоу виу. Ла Младин, о вале ынтинсэ, ку денумире историка, буиэоарэ, кымпул ё де ун верде-портокалиу. Аич се реколтязэ рэсэрита. Шасе комбайне «Нива» ый дау зор, се авынтэ ын лан, адунынд пэлэрииле коапте. Локул е ынклинат, е греу, дар комбаййерий Георге Сыли ши Ион Флоря, рекуноскунь ка чей май б\мь, нич пентру о клипэ ну ынчетпнеск ритмул. Дупэ ей вин чейлалць. Астфел, се муичеште ку хэрничие, ку маре рандамент. Фиекаре ын парте реколтязэ кыте 10—12 хектаре ле зи, норма фиинд де 8 хектаре. Ын патру зиле ей ау стрынс роада де пе май мулт де 200 хектаре де рзсэритэ. — Дар каре сынт резултателе? — Союл «Санбред», де екземплу, не дэ кыте 27,7 чентнере ла хектар, — не релатязэ агрономул В. П. Посту. — Пе ансамблул господэрией, ынсэ, обцинем чева май пуцин. Ку тоате кэ совхозул диопуне де ун нумэр лимитат де унитэць де транспорт, конвейерул кымп—арие—депозит лукрязэ ритмик. Семинцеле се прелукрязэ, се ынкаркэ ши се ливрязэ кэтре стат. Ын скурт тимп господэрия а вэрсат ын хамбареле Патрией песте 300 тоне де семинце олеажиноасе, планул женерал фиинд де 590 тоне. Коикомитент се цине самэ ши де асигураря секторулуй зоотехник ку фураже. Де менционат, кэ совхозул ынтрецине 2.700 де порчь, 460 де вачь мулгэтоаре. Пентру ернат аич с’ау акумулат 1.700 тоне де фы иаж, 660 тоне де фын, кантитэць суфичиентс де фэинэ витаминикэ ш. а. Дин дешеуриле агриколе се продук диферите аместекурь кутритиве. Май ьш скурт, се фаче тотул пентру а фолоси кыт май ефичиент чея че поате фи ынтродус ын цация анималелор, пентру а асигура спориря продукцией. Адэугэм, кэ совхозул, пынэ ну демулт рэмас ын урмэ, шь-а реализат ку сукчес планул пе опт лунь ла продукция де лапте, кэ ла фермэ акумсемулг кыте 10,2 килограме ла о вакэ пе зи. ...Ам лэсат ын урмэ сатул, кэушул дялурилор долдора де род, оамений ку палме фербинпь, ку зымбет пе бузе. Кулориле богате але тоамней предоминэ, букурэ, ындямнэ. Сынт кулориле ПЭ1МЬШТулуЙ мэнос. К. БЫРКЭ. ЖУБИЛЕУЛУЙ ПАТРИЕЙ— 6 0 де сэптэмынь мункэ де шок! Богате, кулориле пэмынтулуй СтРУгурь грей ши дулчь ка мьеря... «Пофтим, туе. таць дин нектарул тоамней!» — ын дямнэ витикултоареле (де ла стын. га ла дрялта) Л. ДЭНУЦЭ, В. РЭУ, И. ПЫ. РЭУ ши М. ЧОБДНУ; ултимеле, челе май проаспете информаций ау венит ын кымп. Аг. рономул В. П. ПОСТУ ле коментязэ; ла арие продукция е примитэ ку грижэ, ку букурие. Фото де Ю. ЗЕНИН. 111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111,111ц ЫН ВИЗИТЭ ОФИЧИАЛЭ Ла инвитация КЧ ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ын зиуа де 14 септембрие а сосит ла Москова ынтр’о визитэ офичиалэ де приетение Али Насер Мухаммед, Секретарул Женерал ал КЧ ал Партидулуй Сочиалист Йеменит, Прешединтеле Президиулуй Консилиулуй Популар Супрем, Прим-Министру ал Републичий Популаре Демократе Йемен. Ла аеродром ел а фост ынтымпинат де А. А. Громыко, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС, К. У. Черненко, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, секретар ал КЧ ал ПКУС, Б. Н. Пономарьов, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, секретар ал КЧ ал ПКУС, М. С. Соломенцев, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал РСФСР, де алте персоане офичиале. (ТАСС). Луй ЯСИР АРАФАТ, Прешединтеле Комитетулуй екзекутив ал Организацией пентру елибераря Палестиней Драгэ товарэше Арафат! Ын нумеле тутурор оаменилор советичь мэ адресез Думнявоастрэ, товарз-шилор Думнявоастрэ де луптэ дин Организация пентру елибераря Палестиней, тутурор комбаганцилор палестиниень, пентру а експрима сентименте де симпатие ши адмирацие фацэ де дырзения ши ероизмул де каре аць дат довадэ ын лупта ымпотрива агресией израилене ын Либан. Патриоций палестиниень, каре ау апэрат ероик Бейрутул де Вест ымпотрива агресией израилене, ау ынскрис уна дин челе май стрэлучите пажинь ын история луптей де елибераре национала а попорулуй палестиниян. Ачастэ бэтэдие а конфирмат о датэ ын плус кэ агресия империалиста ши бандитизмул агресорилор ну сынт ын старе сэ рэпунэ ун попор конвинс де жустеця каузей сале, каре ышь апэрэ либертатя ши дрептуриле лежитиме. Ынтряга луме а дат о ыналтэ апречиере хотэрырий умане а кондучерий ОЕП де а ретраже деташаментсле палестиниене дин Бейрут пентру а превени екстерминаря популацией пашниче а капиталей либанезе ши дистружеря ей тоталэ, дирекцие ын каре акциона ын мод премеяитат клика милитариста израилянэ. Агресорий ши чей каре стау ындэрэтул лор н’ау реушит сэ шь атингэ скопул принчипал — сэ нимичяскэ ОЕП. Бэрбэция ши симцул рэспундерий лолитиче де каре ау дат довадэ палестиниений се букурэ претутиндень де ун маре респект, яр позицииле интернационале але ОЕП с’ау ынтэрит консидерабил. Тотодатэ, кримеле сынжероасе але интервенциоништилор ау трезит мыния ынтре>кий оменирь, каре кондамнэ ачесте кримс, ау фэкут ка черкуриле гувернанте дин Израил сэ фие ши май изолате пе арена интернационала. Ымпреунэ ку Израилул, рэопундеря пентру тражедия дин Либан о поартэ ши Стателе Уните але Америчий. Ануме СУД ле-ау пус агресорилор ла диспозицие арме адукэтоаре де моарт-е. Ануме еле ау асигурат акопериря политйкэ ши дипломатика а агресией. СУА ынчаркэ ши акум сэ неже дрептул сакру ал палестиниенилор ла аутодетерминаре ши ла креаря унуй стат проприу. Ын ачест момент де г.реле ынчеркэрь цин сэ реафирм кэ Униуня Советнкэ а фост ши рэмыне де партя попорулуй араб ал Палестиней ши а сингурулуй сэу репрезентант лежитим — ОЕП. Сынтем сигурь кэ ьш челе дин урмэ кауза дряптэ а палестиниенилор ва триумфа. О кезэшие ын ачест сенс есте хотэрыря лор де а-шь стрынже ши май мулт рындуриле ын лупта пентру либертатя ши иняепенденца лор националэ. Де партя думнявоастрэ сынт тоате форцеле патриотиче дин лумя арабэ, солидаритатя тутурор оаменилор де бунэ крединцэ де пе пэмынт. Ку стимэ Л. БРЕЖНЕВ * ИНИЦИАТИВА Е СУСЦИНУТЭ Инициатива патриотикэ а колективелор дин Москова де а организа ла 18 дсчембрие ун суботник комунист консакрат жубилеулуй де 60 де ань ал Униунин РСС есте сусцинутэ ку кэлдурэ де оамений мунчий дин република ноастрэ. Колективул асочиацией де трикотаже «Стяуа Рошие» дин Кишинэу партичипэ актив л? ынтречеря сочмалистэ прежубилиарэ, ышь депэшеште систематик плануриле ши англжаментеле. Ел шь-а траса г обьективул де а фабрика ын чел де-ал дойля ан ал чкнчиналулуй песте преведериле планулуй мэрфурь ын валоаре де чел пуцин 500 мий де рубле ши депуне ефортурь пентру а-шь ынде.плини кувынтул дат. Ын кадрул сэптэмыпилор де мункэ сусцинутэ ын рспетате рындурь а фост декларатэ ьгавингэтоаре бригада кондусэ де И. Шлрконян. — Фиекаре момбру ал колективулуй ностру, — елуне бригадирул, — тинде сэ адукэ Патрией ун фрумос кадбу де мункэ ын чинстя слэвитулуй жубилеу. Ной ам хотэрыт сэ партичипэм ку тоций ла с\ботникул комунист дин 18 дечембрие ши сэ ьшрежистрэм ын ачастэ зи чя май ыналтэ продукгчвитате а мунчий. Ачеяш тендинцэ о манифеетэ ши алте бригэзь до ла асочмаине. Мунчитоареле Е. Прока, В. Крайная, А. Ковалчук, B. Гуля, Н. Герман, В. Мариан ши алтеле лукрязэ демулт ын контул анулуй 1983. Калецдарул де мункэ а песте 100 де трикотезе де ла асочнация «Стяуа Рошие» индикэ ын презент примул триместру ал челуй де-ал трейля ан ал чннчиналулуй.* * * БЕНДЕР. Ку мултэ кэлдурэ ау сприжинит оамений мунчий де ла депоул де локомотиве. «Г. И. Старый» инициатива ыитреприндерилор фрунташе дни Москова де а десфэшура ла 18 дечембрие ун суботник комунист, консакрат челей де-а 60-я анивереэрь а формэрий Униуний РСС. Ку ачест прилеж ын секция меканикэ а ынтреприндерий а авут лок ун митинг де масэ. — Колективул ностру есте унул дин инициаторий ынтречерий десфэшурате ын републикэ суб девиза .«Жубилеулуй Униуний РСС — 60 де сэптэмынь де мункэ де шок!», — а спус меканикул - инструктор C. Я. Покалюк. — Ын фиекаре зи депунем ефортурь пентру а лукра ритмик ши армониос ку максимум де ефичиенцэ. Прегэтннд Патрией дарурнле ноастре де мункэ, не-ам ангажат сэ ындеплиним волумул ануал ал транспортурилор пынэ ла 24 дечембрие. Ый кем пе тоць сэ сприжине инициатива московицнлор. Фие ка сэрбэтоаря мунчий сэ девинэ о сэрбэтоаре а приетенией ши фрэцией попоарелор советиче! Пропунеря де а организа ун суботник комунист а фост спрнжинитэ де струнгарул Н. А. Фурман, де лэкэтушул К. С. Бобров, де С. И. Суда, локцнитор ал шефулуй депоул\ й, ши де алць мембри ай колективулуй. Ын нумеле колежилор лор ей ау декларат, кэ ачастэ зи ва фи маркатэ прин чей май ыналць индичь ын продукцие. Тоате бригэзиле де локомотиве вор кондуче ын контул еуботникулуй тренурь пе база комбустибилулуй економиент, яр мижлоачеле кыштигате вор фи трансферате ын фондул чинчиналулуй ал унспрезечеля. Партичипанций ла митинг с’ау ангажат сэ лукрезе ла 18 дечембрие ку материале, пьесе де скимб ши ресурсе де комбустибил ши енержие економисите. Секцииле де репараций вор рекондициона патру локомотиве Дизел, яр бригэзиле де локомотиве вор кондуче ын чинстя суботникулуй 600 де тренурь де маре тонаж, ку ажуторул кэрора вор транспорта песте преведериле норией 300 мий де тоне де ынкэркэтурь але економией национале. Ла митингуриле лор ау хотэрыт, де асемёня, сэ маркезе суботникул комунист принтр’о мункэ ыналт продуктивэ колективеле комбинатулуй де мэтэсурь, трестулуй де конструкций, стацией де кале фератэ, комбинатулуй де продуее череалиере ши алтор ынтреприндерь индустриале дин ораш. (Кор. АТЕМ). Пентру а партичипа ла сесия Асамблеей Ж.енерале а ОНУ Ын легэтурэ ку чя де-а ХХХУП-я сееие а Асамблеей Женерале а ОНУ, каре се дескиде ла 21 септембрие. Советуя Миништрилор ал Униуний РСС а апробат делегация Униний РОС ын фрунте ку А. А. Громыко, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС. Советуя Миништрилор ал РСС Украинене а апробат де. легация РСС Украинене ын фрунте ку министрул афачерилор екстерне ал републичий В. Н. Мартыненко. Советуя Миништрилор ал РСС Белорусе а апробат делегация РСС Белорусе ын фрунте ку министрул афачерилор екстерне ал републичий А. Е. Гу. ринович. ^ТАСС), ВИЗИТА С’А ЫНКЕЯТ Ын зиуа де 14 септембрие С Олшовски, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПМУП, министрул афачерилор екстерне ал РПП, каре с’а афлат ла Москова ынтр’о скуртэ визитэ де лукру, а плекат спре патрие. Ла гарэ оаспетеле а фост петрекут де А. А. Громыко, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, министрул афачерилор екстерне ал Униу. ний РСС, де алте персоане офичиале. Ынаинте де а плека спре патрие С. Олшовски а визитат ЕРЕН а Униуний РСС. Ел а луат куноштНнцэ де експозиция «Ын стрынсэ фамилий Русия марс републичь егале пе вечь а унит», прекум ши де експозиция «Ын фамилия уникэ», ынкинатэ челей де-а 60-я анивереэрь а формэрий Униуний РСС. (ТАСС).