Moldova Socialista, 1982 (LVIII/254-277)

1982-11-02 / nr. 254

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЦЕНТР А Л АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ П АРТИДУЛ ностру Комунист акордэ о маре атенцие едукацией комунисте а оаменилор мунчий, консидерынд-о дрепт ун импортант фронт де луптэ пентру вииторул луминос. Хотэрыриле историче але Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал ПКУС ау дат ун импулс консидерабил перфекционэрий ей ын континуаре, деоарече де сукчеселе обцинуте пе ачест тэрым депннд дин че ын че май мулт мерсул дезволтэрий економиче, сочиал-политиче ши културале а цэрий, реализаря курсулуй ленинист де политика екстернэ. О парте интегрантэ а едукацией комунисте есте еду нация журидикэ, че окупэ ун лок ынсемнат ын активитатя идеоложикэ а партидулуй, статулуй, обштимий. Ла ной с’ау апробат мулте лежь буне. Пентру ка еле сэ акционезе кыт май ефичиент есте нечесар сэ ле апликэм стрикт ши неабэтут ын тоате сфереле веций ноастре, фииндкэ орьче леже есте виабилэ нумай атунч кынд есте респектатэ де тоць ши претутиндень. «Ной врем, ка четэцений Униуний РСС сэ-шь куноаскэ бине дрептуриле ши либертэциле, кэиле ши методеле де ынфэптуире а лор, ка ей сэ штие а аплика ачесте дрептурь ши либертэць ын интересул конструкцией комунизмулуй, сэ ынцелягэ клар легэтура лор индисолубилэ ку ыидеплиниря конштиинчоасэ а ындаторирилор лор четэценешть, — а сублиният товарэшул Л. И. Брежнев. — О импортантэ сарчинэ а организациилор де партид, де стат ши обштешть, че рзспунд де едукация комунистэ а оаменилор мунчий, есте де а контрибуи ла ачаста, де а ажута ла формаря уней ыналте културь политике а фиекэруй четэцан». Ын ачест скоп требуе депусе ефортурь сусцинуте, инсистенте, деоарече ыналта културэ политика ну вине де ла сине. Еа есте формата атыт де ынсушь модул ностру де трай, модул де вяцэ советик, кыт ши принтр’о мункэ персеверентэ пентру едукаря политико-идеоложикэ ши морало-журидикэ а оаменилор. О абордаре комплекса нечеситэ ши прочесул едукацией журидиче, прочесул крештерий спиритулуй де дрепт, културий журидиче а трудиторилор. Ел купринде ну нумай експликаря, ПРЕСТНЖНУЛ Л Е Ж И Й студиеря базелор лежислацией ноастре, ларга студиере ши пропагаря Лежий Фундаментале — Конституция Униуний РСС, прекум ши а Конституцией РСС Молдовенешть, чи ши о луптэ актива пентру ынтэриря дисчиплиней ши а ординий, о атитудине конштиинчоасэ, комунистэ фацэ де мункэ, пентру матуритате чивикэ. Колективул де мункэ — челула де базэ а сочиетэций — диспуне де ун богат арсенал де мижлоаче пентру резолваря ку сукчес а ачестор сарчинь. Реушита о асигурэ май алее ынвэцэмынтул журидик бине организат, ефичиент. Ын ачастэ ордине де идей меригэ атенцие експериенца акумулатэ, спре екземплу, ла асочиация де конфекций «40 лет ВЛКСМ» дин Тираспол, ын колхозуриле «Вяца Ноуэ», районул Орхей, ши «XIX съезд КПСС», районул Бричень, ла фабрика де ленжерие трикотатэ дин Рыбница, ла узина «Мезон», комбинатул де пей артифичиале ши артиколе техниче дин каучук «М. И. Калинин», фабричиле де мобилз NoNo I ши 2 дин Кишинэу. Органи?ацииле де партид,^ кондучериле ачестор асочиаций, ынтреприндерь ши господэрий агриколе ау грижэ де прегэтиря журидикэ а мунчнторилор ши колхозничилор, инжинерилор ши техничиенилор. Лукрэторий ын продукцие ышь лэржеск оризонтул куноштинцелор журидиче ын кадрул ынвэцэмынтулуй де партид ши комсомолист, ын черкуриле, семинареле економиче, ын школиле мунчий комунисте. Команданций продукцией студиязэ дрептул мунчий, алте капитоле але лежислацией. Ымбинаря флексибилэ а ыналтей ексиженце ку профилаксия инфракциунилор контрибуе ла ынсэнэтоширя микроклимей морале ын колективе, креазэ о атмосфера де стимэ, де респект фацэ де леже. Студиеря дрептулуй капэтэ ун карактер тот май де масэ. Еа се десфэшоарэ деопотривэ ку рэспындиря куноштинцелор политиче ши економиче, есте превэзутэ ын програмеле университэцилор марксизм-ленинизмулуй, школилор орэшенешть ши районале але активулуй де партид ши економик, ын плануриле мунчий политиче де масэ ш. а. Прегэтиря мултилатералэ, инклусив журидикэ, а кадрелор ле ажутэ ачестора сэ мунчяскэ май бине, сэ перфекционезе ын континуаре кондучеря економией. Верига принчипалэ а ынвэцэмынтулуй журидик женерал о конституе университэциле популаре де куноштинце журидиче. Ын анул де ынвэцэмынт 1981 — 1982 еле шь-ау ымбунэтэцит ынтрукытва активитатя, контрибуинд ла инструиря ши едукаря журидикэ а оаменилор мунчий дин републикэ. Челе 51 де университэць ау фост фреквентате де песте 35 мий де аскултэторь. А фост деосебит де родникэ активитатя университэцилор респективе дин орашеле Кишинэу, Бендер, Бэлць, прекум ши дин райоанеле Орхей, Рыбница, Сорока, Чадыр- Лунга, Григориопол. Есте импортант, ка ын актуалул ан де студий университэциле популаре де ачест профил сэ-шь перфекционезе ын континуаре мунка, ынкыт куноштинцеле акумулате ын кадрул лор сэ контрибуе ла активизаря лукрулуй дружинелор популаре волунтаре, жудекэцилор товэрэшешть, групелор де контролорь нородничь, сэ ажуте ла ынтэриря ординий де дрепт ын колективеле де мункэ ши ла локул де трай. Е биневенитз партичипаря мултор аскултэторь ла експликаря лежислацией ын рындуриле популацией. Варияте сынт формеле пропагандей журидиче ла локул де трай ал популацией: конворбирь ла теренуриле дескисе де ажитацие, ын чинематографе пынэ ла ынчеперя сеансулуй, серате тематиче, ынтылнирь але популацией ку журишть, клубурь пе интересе, лекций. Есте нечесар ка ла пропагаря кунош'инцелор журидиче сэ фие антренаць май актив лекторий сочиетэций «Штиинца», кадреле ажитацией политиче орале. Мунка лор асидуэ ажутэ ла формаря културий журидиче а оаменилор, крештеря кэрея фаче сэ се дезволте май дин плин астфел де калитэць але персоналитэций, ка конвинжеря комунистэ, интраисиженца фацэ де речидивеле психоложией мик-бургезе, бецие, хулиганизм. Ын кадрул ачестей мунчь о атенцие деосебитэ меритэ женерация ын крештере. Ын дирекция датэ е нечесар ун апорт ши май пондерабил дин партя мижлоачелор де информаре ын масэ. Мунка комплекез де едукацие журидикэ чере о грижэ перманента дин партя комитетелор де партид, комитетелор екзекутиве але Советелор лекале, каре ау датория с’о коордонезе ши с’о ындрумезе. Ефортуриле депусе се ынкунунязэ ку чел пай маре сукчес, кынд се акционязэ потривит унуй план уник ал органелор де окротире а дрептурилор, групелор де депутаць, дружинелор популаре, жудекэцилор товэрэшешть, кынд мунка политико-едукативэ, пропагаря дрептулуй, грижа пентру оргаяизаря одихней оаменилор мунчий се ымбинэ ку апликаря унор мэсурь административе севере фацэ де чей чертаць ку легалитатя. Трудиторий дин републикэ, ка ши ынтрегул нород советик, ынкадраць актив ын ынтречеря сочиалистэ, се прегэтеск сэ ынтымпине ын мод дестойник чя де-а 65-я аниверсаре а Марелуй Октомбрие, жубилеул де 60 де ань ал Униуний РСС. Ла крештеря активизмулуй лор политик ши де мункэ ын лупта пентру традучеря ын вяцэ а хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал ПКУС, Програмулуй алиментар контрибуе ши ридикаря културий журидиче, куноаштеря ши респектаря лежилор цэрий, нормелор моралей комунисте. Ероизмул ын мункэ конституе рэспунсул лор ла Кемаря ынфлэкэратэ а КЧ ал партидулуй: — Оамень ай мунчий дин Униуня Советик э! Формаць ын фиекаре колектив де мункэ о атмосфера де креацие, де ынтражутораре товэрэпгаскэ, де ыналтэ рэспундере пентру ыидеплиниря чинчиналулуй! . Ынтэриць дисчиплина комунистэ конштиентэ! Оамень ай мунчий дин Униуня Советика! Формаць ын фиекаре колектив де мункэ о атмосфера де креацие, де ынтр’ажутораре товзрэшаскэ, де ыналтэ рэспундере пентру ыидеплиниря чинчиналулуй! Ынтэриць дисчиплина комунистэ конштиентэ! (Дин Кемэриле КЧ ал ПКУС). ын чи нетя МАРЕЛУЙ ОКТОМБРИЕ Ын чентрул районал ши ла фиекаре ынтреприндере, ын господэрииле агриколе ши организацииле де конструкций сынт експусе пе чел май визибил лок фрумоасе паноурь де оноаре. Де пе фотографииле презентате не привеск ачей пе каре ый нумим флоаря, мындрия районулуй: фрунташий ынтречерий сочиалисте прежубилиаре. Сынт мулць — мунчиторь ши конструкторь, меканизаторь ши легумикулторь, виерь ши лукрэторь ын секторул зоотехник, оамень каре, пе дрепт кувынт, ышь депун ын мункэ тоатэ енерЖия ши сыргуинца, тот жарул инимий: оамень каре-шь вэд мисиуня ын а контрибуи прин мункэ ла пропэширя Патрией ши штиу сэ-шь атингэ скопул. Фиекаре динтре ей меритэ лаудэ ши рекуноштинцэ, ун кувынт де мулцэмире. Михаил Иванович Виеру, де екземплу, делегат ла конгресул ал ХУ-ля ал ПК ал Молдовей, се дистинже принтр'о фруктуоасэ активитате атыт ын продукцие, кыт ши ын вяца обштяскэ. Думнялуй е бригадир ын колхозул «Друмул Ленинист», ентузиаст ши адепт а тот че-й ноу, прогресист ши ефичиент. Ел а штиут сэ ынтродукэ технологий индустриале, сэ обцинэ реколте богате ла тоате културиле. О чифрэ че конфирмэ спуселе: апроксиматив 1.000 де тоне. Е кантитатя де продукцие легумиколэ пе каре бригада л рекотат-о песте лреведериле сарчиний пе анул курент. Галина Михайловна Глух а фост ши еа репрезентант ал организацией районале де пар тид ла конгресул ал ХУ-ля ал ПК ал Молдовей. Е ши еа кондукэтоаре де бригад» — ын колхозул «30 лет Октября». Ши колективул ей а депэшит консидерабил сарчиниле ши ангажаментеле пе каре ши ле-а асумат ын чинстя жубилеулуй де 60 де ань ал Униуний РСС. Оамений мунчий дин агрикултура районулуй депун ефортурь сусцинуте пентру а фаче де акум ын анул курент ун пас хотэрыт ын дирекция реализэрий сарчинилор че ле ревин ын лумина Програмулуй алиментар ал цэрий. Ангажаментеле сочиалисте спорите ле реализязэ ку сукчес. О поате афирма ку тоатэ демнитатя комунистул Симеон Иванович Яниогло, бригадир ын совхозул-техникум де планификаре економикэ, каре а реколтат кыте 120 чентнере де поамэ ын медие ла хектар, комсомолиста Тамара Симеоновна Новак дин колхозул «Жданов», каре зи де зи ышь депэшеште консидерабил нормеле ши ын репетате рындурь а фост декларатэ ынвингэтоаре ын кадрул сэптэмынилор де мункэ сусцинутэ ын чинстя слэвитулуй жубилеу ал Униуний РСС. О контрибуцие есенциалэ адуче Степан Василевич Бурдюк, ветеран ал мунчий, меканиэатор ку мултэ експериенцэ ла асочиация районалэ пентру меканизаря ши електрификаря продукцией агриколе, кавалер ал орденулуй Драпслул Рошу де Мункэ. Е ун ом ын стать, а атинс демулт вырста пенсионэрий, дар континуэ сэ мунчаскэ ку ачелаш елан ши траЖере де инимэ. Ын периоада примулуй сечериш ши ла стрынсул културилор тырзий с’а евиденцият ын колхозул «Калинин» меканизаторул Иван Павлович Савченко. Ел а конструит ла комбайнул сэу ун диспозитив, каре а ексклус пердериле де грэунце ын время реколтэрий. Иновация а фост апликатэ ши ын алте господэрий дин район. Е консидерабил ши апортул лл кауза комунэ а Юлией Николаевна Варгэ, мулгэтоаре ла ферма совхозулуй-техникум де планификаре економикэ. Ын примул ан ал чинчиналулуй еа а обцинут кыте 5616 килограме де лапте ын медие ла о вакэ, яр ыи анчл курент, дупэ кум аратэ резултателе ынреЖистрате пынэ акум, ва депэши обьективул де 6000 килограме. Ын господэрие а фост организатэ о шкоалэ а експериенцей ынаинтате ын каре Юлия Николаевна ышь ымпэртэшеште методеле сале де лукру, фэкынд ка еле сэ девинэ ун бун ши ал колеЖилор ей. Ынтречеря сочиалистэ прежубилиарэ а кэпэтат амплоаре ши ла ынтреприндериле индустриале, ын организацииле де конструкций ши де транспорт. Ын колективул колоаней меканизате мобиле де конструкций рутиере No 95 се букурэ де мултэ стимэ ши ауторитате булдозеристул Петру Николаевич Михалевич. Ши ле-а кучерит, фиреште, прин елан. Календарул луй де мункэ индикэ ын презент луна дечембрие а анулуй 1983. Ау депэшит консидерабил тимпул ши Валентина Дмитриевна Лунгу, кусэторясэ ла комбинатул районал де десервире сочиалэ а популацией, ши Валентина Александровна Лэпушнян, цесэтоаре ла фабрика де ковоаре. Оамений деспре каре ам ворбит ши мулць, мулць алций, ау фэурит сукчеселе районулуй, ынреЖистрате ын ачест ан жубилиар. Ын курынд вом путя фаче биланцул анулуй агрикол, дар де пе акум путем спуне ку тоатэ чертитудиня, кэ ангажаментеле вор фи ындеплините, яр ын мулте господэрий — депэшите. Совхозуриле «Советская Молдавия», «Новый Путь», «Рассвет» ши алте господэрий ау реколтат кыте 60 — 70 чентнере де грэунце де пэпушой ла хектар, ау вэрсат ын хамбареле статулуй кантитэць де продукцие май марь декыт ерау планификате. Реколта медие де стругурь ын совхозул-техникум де планификаре економикэ а фост де 100 чентнере ла хектар, о реколтэ богатэ де поамэ ау обцинут ши колхозуриле «С. Лазо», «Друмул Ленинист», «30 лет Октября», «ХХ-й партсьезд» ши алтеле. Не букурэ ши реализэриле индустрией районулуй: дин лунэ ын лунэ сынт депэшите сарчиниле ла тоць индикаторий. Ла фабрика де ковоаре а крескут ку 20 де проченте волумул продукцией артиколелор атестате ку Семнул де стат ал калитэций. Мулте бригэзь де ла секция дин Кэушань а трестулуй «Молдсельхозмонтаж» лукрязэ ын контул анулуй виитор. Тоате ачестя конституе о експресие а ефичиенцей ынтречерий ын чинстя жубилеулуй де 60 де ань ал Униуний РСС. Еа а кэпэтат ун карактер де масэ, ун карактер комбатив. А. БЕРКО, секретер ал комитетулуй районал Кэушань ал ПК ал Молдовей. ФРУНТАШЬ АЙ ЫНТРЕЧЕРИИ ПРЕЖУБИЛИАРЕ ТОТ ЖЛРУЛ II Н II 91 И И М. ВИЕРУ. Ю. ВАРГЭ. С. БУРДЮК Т. НОВАК. И. САВЧЕНКО. Г. ГЛУХ. С. ЯНИОГЛО. В. ЛУНГУ. П. МИХАЛЕВИЧ. В. ЛЭПУШНЯН. ИНИЦИАТОАРЕЛЕ С’АУ ЦИНУТ ДЕ КУВЫНТ О атмосферэ де мункэ креатоаре домнеште ын ачесте зиле ын' секцииле узиней ноастре. Тоць мунчиторий сынт ынкадраць ын ынтречеря сочиалистэ консакратэ жубилеулуй де 60 де ань ал Униуний РСС. Фрунташий ынтреприндерий Е. Времеш, Ф. Николаева, М. Калиниченко, Г. Пара, Н. Будченко ау лансат инициатива де а ындеплини ынаинте де термен сарчиниле ануале. Зилеле трекуте, кынд с’ау фэкут тоталуриле пе триместрул ал трейля, с’а констатат кэ тоате инициатоареле шь-ау атинс обьективул трасат. Екземплул лор ын мункэ е урмат ку демнитате де тоць мунчиторий дин секция ноастрэ. Еу, бунэоарэ, ымь депэшеск лунар сарчина ку 30—40 ла сутэ ши ам реализат де акум планул ануал. Пе контул меу персонал е ынекриеэ продукция песте преведерь ын валоаре де 1.800 де рубле. Ю. ДАНЮК, кондукэтоаря уней бригэзь де судорь ла фабрика де прелукраре а маселор пластиче дин Дурлешть. 1 Сзптэмына глорией револуционаре ЫНКРУСТАТЭ ЫН ГРАНИТУЛ МЕМОРИЕЙ Ынчепе сзптэмына а 52-а дин кадрул ынтречерий социалисте прежубилмаре. Еа се консакрэ глорией револуционаре, каре трэеште ын мэреция Патрией ноастре, ын престийсиул ей мондиал, ын сакрул сентимент ал лриетенией попоарелор советиче, ын ынфэптуириле ноастре де тоате эилеле. Ши порнеск еле дин зорий чея октомбринь, че с'ау ынчине де асупра Петроградулуй ын глориосул ан 1917, девенинд ши зориле бируинцей луй ОКТОМБРИЕ. Салтул ындрзэнец дин атмосфера ыннэбушитоаре а асупририй ши липсей де дрептурь ынтр'ун аиитор либер, л-а прегзтит ши л-а кондус Партидул Комунист ын фрунте ну мареле ЛЕНИН. Чей 65 де ань ай Револуцией Социалисте, пе каре ый вом марка ын курынд сынт ши 65 де трепте де глорие, пе каре ле-ам уркат уна дул» алта, ынфрунтынд греутэциле крештерий ши ура думшанилор, трезинд адмирация приетенилор ши сперанцеле експлоатацилор дин лумя ынтрягэ. Ын гранитул меморней ау рэмас ынкрустате пентру вечие нумеле челора каре «цинынду-се стрынс де мынэ о микэ грэмэжоарэ ау пэшит пе друмул абрупт», але ероилор Перикопулуй ши Спасскулуй, Пзмынтулуй Мик ши ай Сталинградулуй, ай неОбосицнлор труд ничь ай космосулуй, ай конструкторилор Магнитчей ши БАМ-улуй, але тутурор ачелора, каре ау фост лримнй, фэкынд друм бэтэторит пентру чей че вор вени ын урма лор с» ле ынмулцяскэ слава. Ши ын тоате е ынцелепчуня ПАРТИДУЛУЙ, ынтрукипате ын политика национал» ленинист», ын мунка нородулуй спре бинеле Патрией юбите, ын политика де паче а Статулуй Советик. Ын еа е кезэшия сукчеселор ноастре де ерь, де аэь ши де мыне! Се ынчепе с»пт»мына глорией револуционаре! Даруриле де мунк» адусе жубилеулуй луй Октомбрие ши слэвА- тей анивереэрь а 60-я а Статулуй Советик мултинационал унионал вор конфирма о дат» ын плус, к» сынтем крединчошь елзвителор ноастре традиций револуционаре. Планул ануал— ынаинте де термен Продукэторий де консерве дин Кахул ынтымпинэ ку о стрэлучитэ бируинцэ ын мункэ чя де-а 65-я аниверсаре а Марелуй Октомбрие. Ей ау ындеплинит ынаинте де термен пунктул принчипал дин ангажаментеле сочиалисте — ау продус апроапе 75 милиоане де боркане де консерве, чея че депэшеште сарчиниле ануале. Апроапе жумэтате дин ачастэ кантитате о конституе паста де томате. Ынтреприндеря с’а прегэтит бине пентру прелукраря пэтлэжелелор роший. Ын совхозул-фабрикэ «Киркань» — уна динтре челе май марь господэрий легумиколе дин зонэ — а фост инсталатэ дин тимп о линие суплиментарэ пентру прелукраря примарэ а материей бруте. Ка резултат фабрика а ынчепут сэ примяскэ кантитэць марь де семифабрикате. Спориря продукцией фините дин семифабрикате а фост асигуратэ ши де ноиле утилаже, инсталате ын блокул принчипал де продукцие. Ла активитатя бине коордбнатэ а продукэторилор де консерве ши а фурнизорилор де легуме а контрибуит графикул де речепционаре а томателор, ынтокмит ын комун. Пентру а ну ынгэдуи пердериле де томате прелукраря лор с’а ефектуат ши ла линииле техноложиче пентру продучеря сукурилор де фрукте. Акум фабрика препарэ сук де стругурь, фолосинд семифабрикателе прегэтите дин тимп. Пынэ ла ефыршитул анулуй колективул ва експедия песте преведериле планулуй ынкэ 3 милиоане боркане де консерве. Е. ТИШЧЕНКО, кор. АТЕМ. САРЧИНИЛЕ ВОР ФИ ЫНДЕПЛИНИТЕ Ын господэрия ноастрэ се десфэшоарэ ку сукчес ернатул вителор. Ын ачест скоп а фост креатэ о базэ трайникэ де нутрецурь. С’ау колектат суплиментар ла сарчина де план 370 тоне де силоз, 125 тоне де фын, 230 тоне де фынаж. Бригада кондусэ де И. Томашевский а стрынс ши а пус ла пэстраре песте о мне де тоне де сфеклэ фуражерэ. Се консолидязэ мереу база технико-материалэ а секторулуй зоотехник. Анул трекут а фост дат ын експлоатаре ун гражд пентру 240 де вачь, яр ын презент се конструеште ун блок пентру акумуларя ши рэчиря лаптелуй, А фост репарагэ секция пентру препараря нутрецурилор, техника дин граждурь. Ун маре мерит ле ревине реглорулуй В. Грунта ши лэкэтушулуй Н. Скляренко. Екзистэ тоате премизеле ка сарчиниле челуй де-ал дойля ан ал чинчиналулуй сэ фие депэшите ку мулт. Ачеста ва фи кадоул ностру де мункэ консакрат челей де-а 60-я анивереэрь а формэрий Униуний РСС. И. ГАЙДАРЖИ, шефул фермей де лаптемарфэ дин совхозул «Леонтьево», районул Суворов. Ф еличитэрь кордиале Ын нумеле КЧ ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, попорулуй советик товарэшул Л. И. Брежнев а адресат феличитэрь луй Шадли Бенжадид, президентул Републичий Алжериене Демократиче ши Популаре, секретарул женерал ал Партидулуй фронтул де елибераре национала, прекум ши Партидулуй фронтул ынтрегулуй попор алжериян приетен ку прилежул сэрбэ торий национале а Републичий Алжериене Демократиче ши Популаре — чя де-а 28-а аниверсаре а револуцией алжериене. Револуция алжериянэ, каре а конституит ун виу екземплу де ероизм ши абнегацие а попоарелор ын лупта пентру елибераре ши индепенденцэ националэ, се спуне ын телеграмм а пус базеле дезволтэрий Алжерией пе каля трансформэрилор сочиал-економиче ши политиче прогресисте ын интересул маселор ларжь але попорулуй. Оамений советичь нутреск ун сентимент де профундэ ши синчерэ симпатие фацэ де попорул Алжерией, каре мерже пе каля дезволтэрий сочиалисте, прокламате де карта националэ. Ын телеграмэ се дэ о ыналтэ апречнере ролулуй Алже. рией ын консолидаря позициилор мишкэрилор де елибераре националэ дин Африка, контрибуцией сале ла чимен-таря форцелор национал-патриотиче антиимпериалисте але лумий арабе ын фаца агресией израилене, ынфэптуите ку сприжинул директ ал СУА, ын лупта ымпотрива унелтирилор империализмулуй, пентру инстаураря уней адевэрате пэчь ын Ориентул Апропият. Попорул алжериян поате фи сигур кэ ын персоана Униуний Советиче аре ун приетен де нэдежде ын конструиря веций ной, ын лупта пентру ьштэрнря индепенденцей цэрий сале, пентру паче шн прогрес. Ын телеграмэ се експримэ ынкредеря кэ релацииле мултилатерале де приетение ши колабораре речипрок авантажоасе динтре цэриле ноастре се вор дезволта ку сукчес ши де акум ынаинте ын интересул попоарелор советик ши алжериян, ын нумеле ынтэририй пэчий йенерале, секуритэций интернационале ши ал либертэций попоарелор. Визитэ ла Тбилиси ТБИЛИСИ, 30 октомбрие. (ТАСС). К. У. Черненко, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, секретар, ал КЧ ал ПКУС, а авут о конворбире ку мембрий Бироулуй Комитетулуй Чентрал ши ай комитетулуй орэшенеск Тбилиси але Партидулуй Комунист ал Грузией, ку лукрэторий де кондучере ай органелор де партид ши советиче дин републикэ. Е. А. Шеварднадзе, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, примсекретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Грузией а ворбит деспре мерсул ындеплинирий хотэрырилор Конгресулуй ал XXVI-ля ал партидулуй ши а Пленарелор ултериоаре але КЧ ал ПКУС, а сарчинилор трасате де товарэшул Л. И. Брежнев ын тимпул афлэрий сале ын Грузия ын луна май 1981. Ел а менционат, кэ организация де партид а републичий нэзуеште ку консеквенцэ спре ридикаря ын континуаре а нивелулуй де господэрире, спре ымбунэтэциря фолоеирий резервелор де продукцие, спре интен сификаря мунчий организаториче ши едукативе. Ын ултимий ань организация де партид а Грузией а депус о маре мункэ, а менционат К. У. Черненко. Ау ун карактер тот май креатор кэутэриле кэилор ефичиенте пентру резолваря сарчинилор сочиал-економиче де чя май маре импортанцэ, мунка десфэшуратэ ын рындул маселор. Се акордэ мултэ атенцие асигурэрий политико-организаториче а ындеплинирий сарчинилор трасате, спореште ексиженца фацэ де кадреле де кондучере, се реструктурязэ актив мунка идеоложикэ. Ын тимпул конворбирий с’а менционат, кэ ын ултимий ань Грузия а асигурат о спорире консидерабилэ а ритмулуй де дезволтаре економикэ ши сочиалэ. Крештеря продукцией индустриале ши агриколе, спориря продуктивитэцнй мунчий ын ачастэ периоадэ де чи.нч ань депэшеск индикаторий де план. Ын ачелаш тимп екзистэ мулте резерве пентру спориря ефичиенцей продукцией, пентру- редучеря пердерилор дин тимпул (Сфыршит ын паж. 3). Ын збор«Прогресс-16» КОМУНИКАТ АЛ АЖЕНЦИЕЙ ТАСС Петриаит програмулуй де асигураре а функционэрий ын континуаре а стацией штиннцифиче орбитале «Салют-7», ын аиуа да 31 октомбрие 19$2, ла ора 14 шн 20 де минуте, ора Моековей, ын Уннуня Советик» а фост лансат» нава аутомат» да транспорт «Прогресс- 16». Сколул ланорий навей есте де а адуча ла бордул стацией орбитале материале фолосибиле ши диферите ынк»рк»турь. Нава «Прогресс-16» а фост пласат» пе о орбит», аеыид урматорий параметри: — дистанца максим» де ла сулрафаца Памынтулуй — 263 де кнлометри; — дистанца миннм» де ла сулрафаца Памынтулуй — 193 де кнлометри; — периоада де ротацне — 88,7 минуте; — ынклинаря орбитей —51,6 граде. Потривит дателор телеметриче, системеле де борд але навей аутомате де транспорт функционяз» нормал.