Moldova Socialista, 1983 (LIX/50-75)

1983-03-01 / nr. 50

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! СОЧИА/1ИСТЭ ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета аларе де ла 1 май 1924. No 50 (15259) Марць, I мартие 1983 Прецул 3 коп. Д ЕШИ ын ултимул тимп ярна ынчеркасе май мулт сау май пуцнн реушит де а ынтра, тотуш, ын дрептуриле сале, семнеле примэверий девин тот май деслушите: соареле се авынтэ дик рэспутерь спре зенит, зилеле ышь лунжеск дурата, с’ау реынторс примеле пэсэрь кэлэтоарё... Яр де астэзь примэвара шь-а окупит локул кувенит ши ын календар. Ла сате сосиря фрумосулуй анотимп, кынд натура ышь ынноеште вешминтеле, се фаче симцнтэ пркк ынтециря преокупзрилор пентру реколта-83 — се мунчеште де зор ын сере, ын вий ши лнвезь, ла алте сектоаре де продукцие. Лукрэторий комплексулуй агроиндустриал ал републичий се стрэдуеск сз ынкее кыт май курынд прегэтириле ын ведеря лукрэрилор де примэварэ, сэ контрибуе ын анул ал трейля, де база, ал чинчиналулуй кыт май дин плин ла реализаря Програмулуй алиментар. Есте о активитате нобилэ, персеверентэ, каре аре дрепт скоп ридикаря бунэстэрий ноастре. «Ынтряга царэ лукрязэ акум пентру ындеплиниря Програмулуй алиментар, — а менционат товарэшул Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, ла шединца солемнэ консакратэ челей де-а 60-я аниверсэрь а Униуний РСС. — Ын ачест програм сынт стабилите ку кларнтате сарчиниле конкрете пентру тоате републичиле унионале. Ши фиекаре дннтре еле требуе сэ мунчяскэ темейник пентру а адуче о контрибуция реалэ — кяр ын тимпул чел май апропият — ла кауза де чя май маре импортанцэ а апровизионэрий неынтрерупте а оаменилор советичь ку продусе алиментаре». Ынтру ындеплиниря аЧестор сарчинь агрикулторнй дин републикэ шь-ау асумат ангажаменте сочиалисте ынкордате. Еле превэд сэ се стрынгэ ын медие ла хектар кыте 43 чентнере де череале, 18,5 де рэсэритэ, 320 — де сфеклэ де захэр, 185 — де легуме, 115 — де фрукте, 68 чентнере де поамэ. Ста_тулуй ый вор фи вындуте 801 мий тоне де череале, 190 мий тоне де рэсэритэ, 3.010 мий тоне де сфеклэ де захэр, 1.182 мий тоне де легуме, 1.225 мий тоне де фрукте, 1.312 мий тоне де поамэ, 50 мий тоне де бостэноасе, 107 мий тоне де тутун, 52 мий тоне де материй приме етероолеажиноасе. Кондицииле дин анул трекут, челе але ерний ау ын- КЕМАРЯ ПРИМЭВЕРИЙ тродус анумите скимбэрь ын ритмул де мункэ ал агрикулторилор. Мажоритатя кондукэторнлор економичь, спечиалиштилор ау штиут сэ цинэ конт де тоате ачестя, сэ-шь коректезе плануриле, сэ фолосяскэ кыт май бине периоада де тоамнэ-ярнэ, сэ депэшаскэ греутэциле апэруте. Есте ворба, спре екземплу, де господэрииле агриколе дин райоанеле Вулкэнешть, Рышкакь, Единец, Комрат, Чадыр-Лунга ш. а. Аич арэтуриле де тоамнэ ау фост ефектуате ла ун бун нивел калитатив ши имелиат ау фост нивелате, с’э стабилит ун контрол ригурос асупра прегэтирилор де примэварэ. Проблемеле ынтродучерий пе ларг а техиоложиилор индустриале, мерсулуй прегэтирий семинцелор, репарацией техничий, асигурэрий ку ынгрэшэминте, ку мижлоаче де протекцие а плантелор, прегэтирий ши инструирий кадрелор преокупэ ын перманенцэ органеле ши организацииле де .партид, кырмуириле колхозурилор ши дирекцииле совхозурилор. Ын плануриле де лукру пентру апропията кампание ын графичеле респективе сынт превэзуте мэсурь ефичиенте привинд ефектуаря тутурор лукрэрилор ын термене оптиме ши ла чел май бун нивел ал калитэций. Сукчесул ын кампания де примэварэ, дупэ кум се штие, депинде ын маре мэсурэ де прегэтиря дин тимп, калитативэ а техничий ши инвентарулуй агрикбл. Ын челе май мулте господэрий ши асочиаций ачесте лукрэрь ау фост ефектуате ын ритм сусцинут. Примеле ле-ау дус ла бун сфыршит райоанеле Рышкань, Кэушань, Лазовск, Чадыр-Лунга, Дрокия ши, бинеынцелес, инициаторнй ынтречерий сочиалисте републикане — меканизаторий рыбницень. Дар ын унеле райоане е слабэ ынкэ база технико-материалэ, ну песте тот сынт креате кондиций нормале пентру мунка меканизаторилор, дин каре каузэ лукрэриле де рекондиционаре се тэрэгэнязэ. Комитетул де Стат пентру асигураря техника де продукцие а агрикултурий ал републичий аре датория сз асигуре адучеря кыт май грабникэ а пьеселор де скимб каре ну ажунг, сэ ее мэсурь ефичиенте ын ведеря ымбунэтэцирий калитэций рспарациилор ла ынтреприндериле сале. Есте импортант сэ се факэ дин тимп резерва нечесарэ де комбустибил ши лубрифианць. Ка ши ын орьче кампание, ла лукрэриле де примэварэ реушита о вор хотэры, ын темей, оамений ши, ын примул рынд, меканизаторий. Ятэ де че ын тимпул апропият урмязэ сэ фие ынкеятэ перфекционаря калификэрий ши прегэтиря ачестор кадре, яр пынэ ла ынчепутул кампанией еле сэ фие атестате ши реатестате; деташаментеле — сэ фие комплектате ку лукрэторь, асигурате ку техника нечесарэ, сэ ли се репартизезе кымпуриле ши асоламентеле; сэ се айбэ де пе акум грижэ де креаря кондициилор пентру о мункэ ыналт продуктивэ а меканизаторилор, ынтрепринзынду-се мэсурь пентру адучеря ын бунэ ордине а таберелор, а каселор меканизаторилор. Ачаста се реферэ май ынтый де тоате ла райоанеле Тараклия, Резина ши Кантемир. Кондицииле климатиче креате вор комплика мунчиле агриколе де примэварэ. Пе марь супрафеце вор фи ынсэмынцате прин комплектаре културиле де тоамнэ, се вор лэржи кымпуриле окупате ку пэпушой, орз, мазэре, соя. Ачаста чере сэ фие прегэтитэ суплиментар де пе акум ши кантитатя кувенитэ де семинце, тот материалул семинчер сэ фие адус ла челе май буне кондиций де калитате ши пэстрат ку грижэ. Деосебит де мулт ау де фэкут ын ачастэ дирекцие господэрииле агриколе дин райоанеле Шолдэнешть, Криулень, Басарабяска, Кутузов, челе дин кадрул асочиацией републикане «Молдтабакпром», министерелор господэрией фруктелор ши легумелор, витикултурий ши винификацией, унде о парте дин семинце ынкэ ну кореспунд кондициилор. Ын резолваря проблемелор прегэтирий пентру ынсэмынцэриле де примэварэ сынт кемаць сэ дее довадэ де инициативэ, спирит креатор, компетенцэ агрономий, инжинерий, чейлалць спечиалишть, каре требуе сэ се манифесте ка организатора ай продукцией, сэ ынтэряскэ легэтуриле штиинцей ку практика, сэ апличе ку май мултэ ындрэзнялэ техноложииле ынаинтате, тот че-й ноу, прогресист. Мулте кестиунь ау де солуционат, де асеменя, групеле де депутаць, де контролорь нородничь. Ын фрунтя луптей пентру виитоаря реколтэ се афлэ органнзацииле де партид де ла сате, тоць комуништий дин кадрул комплексулуй агроиндустриал, каре прин екземплул де адевэратэ грижэ партиникэ фацэ де глие ый мобилизязэ пе тоць лукрэторий ла ной реализэрь. Ын черкул актуалелор преокупэрь але организациилор де партид се ынскрие ажуторул акордат кондукэторнлор де господэрий ла репартизаря жустэ а форцелор, мижлоачелор, ла креаря де кондиций буне пентру агрикулторь, организаря уней ынтречерь сочиалисте ефичиенте пентру челе май буне резултате финале. Еле вор авя грижэ ка ла орьче сектор мунка сэ фие организатэ господэреште, сэ домняскэ ординя ши дисчиплина, сэ чарэ ка фиекаре, абсолут фиекаре лукрэтор сэ мунчяскэ май продуктив, сэ-шь ындеплиняскэ норма, сарчина де продукцие. Тоате ачестя ну чер инвестиций капитале, ын скимб вор адуче ун ефект енорм. Пе зи че трече семналеле примэверий рэсунэ тот май путерник, ындемнынду-й пе плугарь, пе тоць лукрэторий, каре фэуреск сау контрибуе ла фэуриря реколтей виитоаре, сэ-шь грэбяскэ пасул, сэ-шь интенсифиче акциуниле ын ведеря креэрий унуй белшуг де продусе алиментаре. Рэспунзынд прин фапте конкрете ла ачест ындемн, ла кемаря коншТиинцей, ей се стрэдуеск сэ факэ тотул пентру дезволтаря ын континуаре а агрикултурий сочиалисте, аша кум о чер хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС, але Пленарелор дин май ши дин ноембрие (1982) але КЧ ал партидулуй. Хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС- ын вяцэ! (1 И II Ч II II а .1. 4иул ал трейля Примэвара й-а гэсит пе меканизаторий дим колхозул «Днестровский», районул Дубэсарь, бине прегэтиць пентру лукрэриле де кымп. Ынаинте де термен ей ау репарат ну нумай трактоареле, мижлоачеле техниче де лукрат солул ши де семэнат, дар ши комбайнеле де реиолтат спиноасе. Контролул, каре а авут лок ын господэрне, а демонстрат кэ тоате машинное сынт репарате фоарте бине. ЫН ФОТОГРДФИЕ: мембрий кэмисией спечи але (де ла стынга спре дряпта) комбайнерул Н. Н. ПАЛДМАРЬ, ажуторул де бригадир В. С. РОЗНЕРИЦА ши меканизаторул Г. Н. ПЕРЛОВ контролязэ калитатя репарациилор. Фотокроника АТЕМ. 16 априлые— суботникул комунист ТРАДИЦИЯ БД ФИ РЕСПЕКТАТЗ! Асочиация де трикотаже «Стяуа Рошие» дин Кишинэу а ливрат ын примеле доуэ лунь але анулуй организациилор де комерц о маре кантитате де мэрфурь песте преведериле сарчиний. Ын тоате секцииле асочиацией мунка декурже ын ритм сусцинут. Колективул шь-а асумат пентру анул ал трейля ал чинчиналулуй ангажаменте мажоре ши фиекаре мунчитор, фиекаре бригадэ депуне ефортурь ын ведеря традучерий лор ын фапте. Календарул де мункэ а песте 300 де трикотезе индикэ ын презент триместрул ал трейля ал анулуй. Колективул асочиацией апробэ ку кэлдурэ инициатива патриотикэ а московицилор де а организа ла 16 априлие ун суботник комунист, консакрат челей де-а 113-я аниверсэрь а наштерий луй В. И. Ленин. Ын тоате секцииле ымтреприндерий ау авут лок адунэрь але мунчиторилор. Оамений шь-ау експримат доринца де а партичипа ла сэрбэтоаря мунчий ши де а ынрежистра ын ачастэ зи о ыналтэ продуктивитате а мунчий. — Ла ынтреприндеря ноастрэ, — релатязэ Галина Жигулина, инжинер ла асочиацие, — с'а статорничит о фрумоасэ традицие: ын кадрул «Сымбетелор роший» се мунчеште ку мултэ дэруире, фиекаре ышь депэшеште консидерабил норма. Традиция ва фи респектатэ ши де дата ачаста! Прегэтириле пентру суботник ау ши ынчепут. Фиекаре секцие ышь елаборязэ сарчинь конкрете. Бригэзиле кондусе де В. С. Матей, Б. О. Грицкой ши алте колективе интенционязэ сэ фабриче ла 16 априлие ку чел пуцин ззче проченте май мултэ продукцие декыт ынтр'о зи обишнуитэ, тоатэ фиинд де прима калитате. Асочиация ва фолоси ын зиуа суботникулуй енержия електрикэ економиситэ де ла ынчепутул анулуй. О мара кантитате де продукцие ва фи обцинутэ дин материе примэ економиситэ. ДЕСКНСЕ оризвнтт К0Ш0РЗРНЙ Оамений мунчий дин орашеле Бендер ши Тираспол, дынд довадэ де инициативэ креатоаре, традук ку ынсуфлзцире ын вяцэ хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС ши але челуй де-ал ХУ-ля конгрес ал ПК ал Молдовей. Ун програм конкрет де акциунь пентру колективеле де продукцие сынт хотэрыриле Пленарелор Дин май ши дин ноембрие (1982) але КЧ ал ПКУС, ориентэриле товарэшулуй Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал партидулуй. Мулте дин сукчеселе пе каре ле обцин фэурарий дин амбеле ораше се датореск ши приетенией, колаборэрий, ынтречерий сочиалисте, ын каре сынт ынкадрэць традиционал де май мулць ань. Деспре ачаста повестеск ши материалеле инсерате ын пажина а доуа. ПЕ С КУРТ Авикулторий дин колхозул «Карл Маркс», районул Лазовск, шь-ау асумат ангажаменте сочиалисте спорите пе чел де-ал трейля ан ал чинчиналулуй. Екзистэ посибилитэць реале ка еле сэ фие ындеплините ынаинте де термен. Колективул фермей а реализат де акум планул пе примул триместру ал анулуй. Статулуй й-ау фост ливрате 76 мий оуэ. Ын авангарда ынтречерий сочиалисте се афлэ ын презент авикултоареле Агафия Дарабан ши Еужения Вулпе. Г. ПАЦАНОВ, кореспондент волунтар. О роадэ-рекорд де стругурь ау обцинут анул трекут подгорений дин совхозул-фабрикэ «Рэчула», районул Кэлэрашь. Ын анул курент ей планификэ сэ вындэ статулуй 6.600 тоне де поамэ. Ын презент пе плантацииле де вий клокотеште мунка. Витикулторий ефектуязэ курэцитул. Чей май ыналць индичь ын мункэ ынрежистрязэ мембрий бригэзий No 1, кондусе де Фьодор Петрович Давид. Ей ау терминат де акум курэцитул пе секторул резерват ши ын презент акордэ ажутор челорлалте бригэзь. П. БУЖОР, кореспондент волунтар. * Колхозул «Грэничерул советик», районул Единец, се спечиализязэ ын култиваря сфеклей де захэр. Анул ачеста еа ва окупа 480 хектаре. Пе ынтряга супрафацэ ау фост ефектуате, конформ рекомандациилор спечиалиштилор. боронитул зэблей, нивеларя солулуй. Ау лукрат мембрий челор трей деташаменте NoNo 16, 17 ши 18 де ла асочиация районалэ пентру меканизаря ши електрификаря продукцией агриколе. Г. ЗАБАЧОЙ, кореспондент волунтар. Ынвингэтоаре ын ынтречере Советул Миништрилор ал РСС Молдовенешть а екзаминат резултателе ынтречерий сочиалисте републикане а орашелор ши райоаиелор РСС Молдовенешть пентру чя май бунэ организаре а активитэций дружинелор популаре волунтаре ын комбатеря инфракциунилор ын 1982. Ынвингэтоаре ау фост декларате орашул Кишинэу ши районул Теленешть. Дружинеле популаре волунтаре дин Кишинэу партичипэ актив ла менцинеря ордцний публиче, ла комбатеря бецией, хулиганизмулуй, вагабондажулуй ши инфракциунилор сэвыршите де минорь, а сустражерилор дин проприетатя сочиалистэ ши алтор манифестэрь антисочиале. С’а депус о маре мункэ пентру ынтэриря организаторикэ а дружинелор популаре волунтаре, пентру перфекционаря формелор ши методелор де активитате, пентру прегэтиря ши едукация журидикэ а дружинарилор, пентру скоатеря ла ивялэ ши ликидаря каузелор ши кондициилор каре фаворизязэ сэвырширя инфракциунилор. Активитатя челор май буне дружине ши челор май бунь дружинарь есте рефлектатэ систематик ла радио ши ын преса локалэ. Дружинеле популаре волунтаре дин районул Теленешть десфэшоарэ о амплэ активитате пентру превениря ши курмаря . инфракциунилор, пентру интенсификаря менцинерий ординий публиче, пентру окротиря проприетэций сочиалисте ши лэмуриря лежислацией советиче ын рындул популацией. А фост менционатэ активитатя позитнвэ а комитетелор екзекутиве але Советулуй орэшенеск Бэлць, Советелор районале Лазовск, Резина, Унгень ши Фэлешть де депутаць ай нородулуй, каре ау асигурат ымбунэтэциря кондучерий дружинелор популаре волунтаре ши интенсификаря ролулуй лор ын комбатеря хулиганизмулуй, бецией, сустражерилор дин проприетатя де стат ши сочиалэ, вагабондажулуй ши инфракциунилор сэвыршите де минорь ши ын превениря акчидентелор рутиере. С’а атрас атенция комитетелор екзекутиве але Советелор орэшенешть Бендер ши Кахул, Советелор районале Окница, Рышкань, Слобозия, Флорешть ши Шолдэнешть де депутаць ай нородулуй асупра неажунсурилор сериоасе че ау лок ын кондучеря дружинелор популаре волунтаре ши асупра фолосирий инсуфичиенте а посибилитэцилор лор ын комбатеря инфракциунилор. Советул Миништрилор ал републичий а менционат, кэ ын лумина черинцелор Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС, конгресулуй ал ХУ-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Пленарей дин ноембрие (1982) а КЧ ал ПКУС комитетеле екзекутиве але Советелор орэшенешть ши районале де депутаць ай нородулуй требуе сэ ынфэптуяскэ мэсуриле нечесаре пентру перфекционаря континуэ а активитэций дружинелор популаре волунтаре, сэ ориентезе ефортуриле лор спре менцинеря ординий публиче екземпларе, спре курмаря категорикэ а казурилор де хулиганизм, бецие ши де манифестэрь антисочиале, ла лупта ымпотрива сустражерилор дин проприетатя сочиалистэ ши пентру комбатеря инфракциунилор сэвыршите де минорь. Есте нечесар де а фолоси май пе ларг посибилитэциле дружинелор ын десфэшураря активитэций едукативпрофилактиче чын колективеле де мункэ ши ла локул де трай ал четэценилор, ын пропагаря куноштинцелор журидиче ын рындул популацией. (АТЕМ). В И 3 И т э ын р е п у б л и к э Ын Молдова се афлэ ынтр’о визитэ де лукру Варголик Юрай, консулул женерал ал РС Чехословаче ла Киев. Ла 28 фебруарие оаспетеле а фост примит де Б. Н. Савочко, секрета р ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Ау фост дискутате проблемеле дезволтэрий ын континуаре а колаборэрий динтре РСС Молдовеняскэ ши РС Чехословака ын кадрул акордурилор интергувернаментале динтре Униуня Советикэ ши Чехословачия. Ын ачеяш зи дипломатул а авут конворбирь ку В. Г. Кутыркйн, локциитор ал Прешеаинтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, прешединтеле Госпланулуй републичий, ши ку П. В. Комен--дант, министрул афачерилор екстерне ал РСС Молдовенешть. * * * Варголи)< Юрай а партичипат ши а луат кувынтул ла о сарэ консакратэ челей де-а 35-я аниверсэрь а викторией дин фебруарие а оаменилор мунчий дин Чехословачия асупра реакциуний, сарэ каре а авут лок ын совхозул-шкоалэ де винификацие дин Кишинэу — организацие примарэ а Асочиацией де приетение совето-чехословакэ. Ел с’а ынтылнит ку активиштий Асочиацией молдовенешть де приетение ши легэтурь културале ку цэриле стрэине. Ын нумеле консулулуй женерал ал РС Чехословаче а фост оферитэ а речепцие. (Кор. АТЕМ). мш Азь ла Кишинэу ва авя локдескидеря солемнэ а сэрбэторнй традиционале а артелор попоарелор Униуний РСС— чел де-ал XVI 1-ля фестивал музикал «Мэрцишор» Кум трек плугарий кэтре ноуэ пыне, Ку гынд курат де паче ши ■ ’ де царэ, Ынкыт погоарэ пашник сэ-й лумине Ку кип -де зынэ-о ноуэ примэварэ. КЭТРЕ МУГУР, КЭТРЕ ПЫ'НЕ Кум трече время’н мугур, кэтре флоаре, Ши’н бразде грыул ноу се ынфиоарэ, Симцинд лумина калдэ’н мэрцишоаре Ши зиуа’нтый де ноуэ примэварэ. БИНЕ АЦЬ ВЕНИТ, ПРИЕТЕНЬ АЙ «МЭРЦИШОРУЛУЙ»! Манифестаре де амплоаре, девенитэ традиционалэ, сэрбэтоаря артелор попоарелор Уннуний РСС — чел де-ал ХУП-ля фестивал музикал «Мэрцишор» — а сосит ярэш пё пдаюл молдав. Ын журул кулорнлор решу ши алб се вор ынтруни ын прима декадэ а луний мартие солий артей ши приетенией — артишть дин ынтряга Патрие мултинационалэ. Ын тимп че «Мэрцишорул» ышь адунэ приетений, кореспондентул ностру а стат де ворбэ ку Борис Емилнанович Бирюков, локциитор ал министрулуй културнй ал РСС Молдовенешть, кэруя май мулць ань ла рынд ый ревине функция де прешединте ал комитетулуй организаторнк пентру десфэшураря фестивалулуй музикал. — Фиреште, май ынтый де тоате, врем сэ штим чине сынт де дата ачаста инвнтацнй ноштри, кэрора ле вор фи ынмынате примеле мэрцишоаре? — Авем мулць оаспець. Уний май векь, алций май ной... Ла фестивал ау фост инвитаць артишть дин тоате републичиле унионале ши, сперэм, афишул мултиколор ал актуалулуй «Мэрцишор», ынтокмит де дирекция унитэ а Филармоничий де Стат а РСС Молдовенешть ши а Палатулуй «Октомбрие», ну ва суфери скимбэрь есенциале; Инаугураря солемнэ а челуй де-ал ХУП-ля фестивал музикал «Мэрцишор»' ва авя лок астэзь ын Палатул «Октомбрие», яр коичертул финал де ынкидере а декадей артей попоарелор Униуний РСС — ла 10 мартие. Амбеле програме кончертистиче вор фи сусцинуте де челе май репрезентативе формаций артистичр. — Корул популар рус де стат дин Сиберия, кондус де Вячеслав Мочалов, Оркестра де камерэ, кондусэ де Товий Лифшиц, маестру емерит ал артелор дин РСС Летонэ, ансамблул де музикэ прекласикэ «Кантабиле» дин Минск, Оркестра академика де стат де инструменте популаре «Курмангазы» дин РСС Казахэ, колектив емерит ал републичий, лауреат ал мултор конкурсурь интернационале (кондукэтор артистик — Шамгон Кажгалиев, артист ал попорулуй дин РСС Казахэ), куноскуте формаций де естрадэ дин царэ... — Не интересязэ, ын спечиал, капитолул музичий класиче. — Афишул Сэлий ку оргэ дин Кишинэу инвитэ ла концерте де музикэ инструментала, унде вор еволуа виолончелиста Наталия Шаховская ши виористул Валерий Климов, артишть ай попорулуй дин Федерация Русэ, ансамблул де виоришть дин Сиберкя,-авынду-л солист пе Александру Ведерников, артист ал попорулуй дин Униуня РСС, дуетул вокал Карина ши Рузана Лисициан, артисте емерите дин РСС Армянэ, органистул московит Олег Янченко щи пианистул Дмитрий Башкатов, пе каре й-ам адмират ку алте оказий. Меломаний вор авя феричита оказие сэ асисте ла кончертеле де музикэ вокала, сусцинуте де Елена Образцова, артиста а попорулуй дин Униуня РСС, лауреата а Премиулуй Ленин шй Премиулуй де Стат але Униуний РСС, солиста а Театрулуй Маре академик де Стат ал Униуний РСС... -- Мажоритатя тинеретулуй, фоарте речептнв ла ритмуриле пулсанте, ва префера кончертеле де естрадэ. Вэ ругэм сэ нумиць челе май репрезентаТиве формаций. — Ансамблул инструментал «Время», авынду-л де солист пе Иосиф Кобзон; артист ал попорулуй дин Федерация Русэ, ансамблуриле вокал-инструментале «Тип-Топ» ку Маргарита Вилцане, артиста емеритэ дин РСС Летонэ, ши Оярс Гринберге. Ансамблул «Пламя», лауреат ал Фестивалулуй мокдиал ал тинеретулуй ши студенцилор дин Хавана, конду.с де Сергей Берьозин, че ва кончерта пе счена Палатулуй «Октомбрие», де асеменя, е мулт аштептат де ной. Пе счена маре а Филармоничий молдовенешть вор еволуа ансамблуриле вокал-инструментале «Эхо Вильнюса» ши «Времена года» дин Горний, формация де естрадэ «В ритме века» дин Ленинград. — Каре вор фи де дата ачаста итинерарииле фестивалулуй? — Тоате орашеле ши райоанеле републичий вор фи купринсе де програмеле «Мэрцишорулуй». Де екземплу, ын орашеле Бэлць, Бендер, Тираспол ау фост нрограмате кыте 10 кончерте, каре инклуд то^/ге Женуриле музикале. Пе Лынгэ колективеле артистиче, аминтите май сус, ын турнее вор плена ши формацииле Филармоничий молдовенешть — Капела коралэ академика «Дойна», ансамблул «Лэутарий» ку Николае Сулак, артист ал попорулуй дин републикэ, ансамблул академик «Жок», кондус де Владимир Курбет, артист ал попорулуй дин Униуня РСС, лауреат ал Премиулуй де Стат ал Униуний РСС, формация де естрадэ «Плай» ку Штефан Петраке, ансамблул вокал-инструментал «Контемпоранул», лауреат ал Премиулуй «Борис Главен» ал комсомолулуй дин Молдова, Театрул поетик, лауреат ал Премиулуй «Борис Главан» ал комсомолулуй дин Молдова, ш..а. Алэтурь де артиштий професионишть вор еволуа мулте колективе артистиче де аматорь. Ансамблул де кынтече ши дансурь «Хора» де ла Паса де културэ Фрунзе, ансамблул де кынтече ши дансурь «Миорица» де ла Каса орэшеняскэ де културэ, ансамблул де кынтече ши дансурь «Мэрцишор» ши ансамблул вокал-инструментал де ла Каса орэшеняскэ а тинеретулуй дин Кишинэу. Апроапе тоате ансамблуриле артиштилор аматорь сынт кемате сэ еволуезе ын фаца оаменилор мунчий де ла ораше ши сате, трансформынд декада луний мартие ынтр’о сэрбэтоаре а мунчий ши артей, а пэчий ши приетенией ынтре попоаре. — Ши о ултимэ ынтребаре: че ле дорнць протагоништилор сэрбэторнй? — Конформ леЖий гэздунрий а плаюлуй молдав, ле вом спуне оаспецилор: «Бине аць венит!», яр урэрь де бине, сынт сигур, вор фи дестуле, доар солий «Мэрцишорулуй» сынт аштептаць ын фиекаре салэ кончертнетикэ, ын фиекаре касэ де културэ, ын фиече касэ де господар. Тоате ачесте 275 де кончерте (183 ла сате), кредем, вор форма ун ынчепут де бун аугур пентру сезонул де примэварэ, ун ынчепут, лумииат де суфлетул а 63 де колективе артистнче професионисте, Деч, дин партя комитетулуй организаторик ле урэм тутурор челор 1.200 де партичипанць ла «Мэрцишор» сэнэтате, феричире, вое бунэ ши сукчесе ын десфэшураря мулт аштептатей сэрбэторь а примэверий!