Moldova Socialista, 1983 (LIX/229-251)

1983-10-01 / nr. 229

_ СО ЧИ Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! А/1ИСТЭ ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЦЕНТР АЛ АЛ П АРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре да ла 1 май 1924No 229(15438) Сымбэтэ, 1 октомбрие 1983 • прецуязкоп. А СТЭЗЬ капитала републичий ноаетре гэздуеште пе чей май вредничь репрезентанць ай тутурор рамурнлор де продукцие, каре с’ау ынтруиит ку оказия ымплинирий унуй пэтрар де вяк де ла инициеря мншкэрий пентру о атитудине комунистэ фацэ де мункэ. Ей ау венит сэ-шь демонстрезе реализэриле обцинуте ын челе 25 де сэптэмынь де мункэ де шок, консакрате слэвнтей мишкэрь, каре ан де ан я пропорций тот май марь. Ын републикэ чирка 40 мнй де оамень с’ау ынвредничит де титлул де фрунташ ал мунчий комунисте, яр апроксиматив ун милион луптэ пентру а-л кучери. Ын кондицииле сочиализмулуй дезволтат креште импортанца ачестей валороасе мишкэрь. Ын речента хотэрыре а КЧ ал ПКУС «Ку прнвире ла перфекционаря организэрий, а прак тичнй де тоталнзаре а резултателор ынтречерий социалисте ши де ынкуражаре а ынвингэторилор ын ынтречере», ла Пленареле дин ноембрие (1982) шн дни юние (1983) але КЧ ал ПКУС а фост акчентуатэ проблема фолоснрий кыт май рационале а авуцией обштешть ши а потенциалулуй креатор ал маселор, а ннтенсификэрий ынтречерий социалисте, ын спечиал а формей ей супериоаре — мишкаря пентру о атитудине комунистэ фацэ де мункэ. Ачастэ мишкаре девнне ку атыт май резултативэ, ку кыт е легатэ май стрынс де перфекционаря меканизмулуй економик, де дисциплина де план, техноложикэ ши де мункэ, де формеле ей ной де организаре шн ретрибуире. Партичнпаря креатоаре шн плинэ де иинциативэ ла активитатя де продукцие ши ла вяца обштяскэ пресупуне негрешит ши о ыналтэ матурнтате чивикэ, политико-идеоложикэ а оаменнлор мунчий. Че ынсямнэ ачаста? А фи астэзь прегэтит дин пункт де ведере идеоложик ынсямнэ, ын примул рынд, а пурта рэспундере ну нумай пентру резултателе мунчий персонале, чн ши пентру апортул ефичиент ал колективулуй ын ансамблу ла ындеплнниря планурилор шн ангажаментелор социалисте. Тотодатэ, ачаста ынсямнэ а пэзи ши а мултнплика бунул обштеск, а лупта ку иросириле ши делалидэриле, ку ынкэлкэрнле дисчиплиней социалисте, ку индиференца ши рутина. Ынсямнэ ынкэ а-шь ридика ынтруна виткиленца политика, а фи гата орькынд де а да рипостэ душманн,лор ноштри де класэ ши а-шь демонстра прин фапте конкре- ОРИЗОНТУЛ ИШУРИЙ ПОЛИТИЧЕ те аташаментул фацэ де Патрие, фацэ де идеалуриле комуннзмулуй. Ачесте калитэць се култивэ ын лрочесул едукацией комунисте, парте компонентэ а кэруя есте ши ынвэцэмынтул де партнд. Ятэ де че, дупэ кум с’а менционат ын хотэрыриле Пленарей дин юние (1983) а КЧ ал ПКУС, рэмыне актуалэ ши нескимбатэ сарчина де а-й форма фискэруй ом советик концепция марксист-ленинистэ деспре луме, а-й култива конвинжеря комунистэ. Ши е кыт се поате де семнификатив, кэ аниверсаря а 25-я а мншкэрий пентру о атитудине комунистэ фацэ де мункэ ши ынтруниря фрунташилор консакратэ ачестуй евенимент коинчид ку ынчеперя лекциилор ын системул ынвэцэмынтулуй де партид шн ал инструирий економиче. Анул де ынвэцэмынт ынчепе претутиндень ку лекция «Мунка идеоложикэ есте о кауээ а ынтрегулуй партид, а фиекэруй комунист», авынд скопул сэ ориентезе пе тоць комуништий спре перфекционаря мунчий ндеоложиче, сэ-й факэ конштиенць де рэспундеря персоналэ пентру спориря калитэций шн, принчнпалул, а ефичиенцей ей. Ын перноада де тнмп че а трекут дупэ адоптаря хотэрырнй Комитетулуй Чентрал «Ку прнвире ла перфекционаря ынвэцэмынтулуй де партид ын лумнна хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС» ын републикэ ау фост обцинуте анумите сукчесе ын реструктураря ынвэцэмынтулуй, ын ридикаря нивелулуй луй теоретико-ндеоложик ши ориентаря луй практика. Дупэ кум конфирмэ скрисориле сосите ын ажунул ноулуй ан де студий дин райоанеле Вулкэнешть ши Комрат, Кантемир ши Рышкань, Резина ши Лазовск, се акордэ май мултэ атенцие студиерий проблемелор актуале але теорией ши политнчнй партидулуй, ынтэририй легэтурилор ынвэцэмынтулуй ку резолваря унор астфел де проблеме практиче де чя май маре нмпортанцэ, кум сынт традучеря ын вяцэ а Програмулуй алиментар ал цэрий, ынтродучеря антрепризей колективе. лупта пентру дисчиплинэ ши економие ын тоате. Ышь кроеск кале формеле ши методеле активе де презентаре а лекциилор. А крескут консндерабил ролул пропагандиштнлор де ындрумэторь идеоложичь, организаторь ши едукаторь ай колективелор. Дар не аштяптэ о мункэ ку мулт май маре пентру а спори ефектул ши калитатя ынвэцэмынтулуй. Ынвэцэмынтул марксист-ленинист ну есте ун скоп ын сине. Кэч азь е импосибил сэ ынцележь профунд есенца моментулуй курент, сэ-ць имажинезь ын мод реал перспективеле дезволтэрий ноаетре фэрэ а стэпыни ун волум мнним де информацне теоретика, фэрэ а куноаште концепция сочиализмулуй дезволтат, елаборатэ ла Конгреселе XXIV—XXVI але ПКУС, ла пленареле Комитетулуй Чентрал але партидулуй, ын артиколеле ши кувынтэриле кондукэторилор цэрий ноаетре. Фэрэ ындоялэ, ефектул мунчий пропагандистиче констэ ануме ын легэтура ей ку лупта пентру ындеплнниря ши делэширя планурилор ши ангажаментелор челуй де-ал ХЬля чинчинал, пентру реализаря сарчинилор конкрете але конструкцией комунисте ын ансамблу. Дар ачастэ легэтурэ ну поате фи интерпретатэ симплист, ну поате фи редусэ нумай ла кестиуниле де продукцие але колективулуй, еа требуе фундаментатэ теоретичеште. Екземплеле луате дин вяца колективелор пот шн требуе сэ сервяскэ доар пентру а ынцележе май бине, а пэтрунде сенсул лежилор дезволтэрнй ноаетре економиче, а ведя евенкментеле историче ын лумина лор адевэратэ. Ситуация интернационалэ с’а ынэсприт екстрем де мулт. Ын Декларация товарэшулуй Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, се сублиниязэ примеждия че о презинтэ пентру лумя ынтрягэ курсул милитарист ал СУА. Суб семнул унор минчунь сфрунтате ши клеветирь дешэнцате^але «кручиадей антикомунисте» идеоложий нмпериализмулуй ынтрепринд атакурь дескисе асупра Униуний Советиче ши алтор цэрь фрэцешть, асупра орындуирий социалисте, ынчеркынд сэ отрэвяскэ конштиинца оаменнлор ноштри, сэ реанимезе стэрь де спирит националисте, клерикале-екстремисте, мик-бургезе. Ши е импортант астэзь де а да рипостэ клеветиторнлор антисоветишть. антикомуништилор, а луа дрепт алият модул ностру советик де вяцэ, ку трэсэтуриле луй профунд уманисте де колективизм, патриотизм, интернационализм, демокрацне, ку валорнле луй сочиале ши спиритуале консфинците де Конституция Советикэ, валорь, ку каре не-ам депринс атыт де мулт, ынкыт нич ну ле обсервэм, дар каре требуе сэ девинэ супортул практик ал фиекэрей лекций. Ачеяш нмпортанцэ о аре ши студиеря, ынцележеря ши пропагаря политичий де паче а ПКУС, а инициативелор пашннче але статулуй ностру, че рэспунд интереселор внтале але ынтрежий оменирь. Время ноастрэ е время марилор ынфэптуирь, каре спореск инкомпарабил импортанца културий политнче, а гындирий економиче я фиекэруй четэцан ал цэрий ноаетре. Ачаста ынаинтязэ ын фаца пропагандиштнлор ши аскултэторилор сарчинь неасемуит де марь. Ши е ворба де фаптул ка пропагандиштий сэ ле дезволте ын перманенцэ оаменнлор мунчий, тинеретулуй ностру нэзуинца фербинте де а-шь ымбогэци куноштинцеле. де а шти сэ се ориентезе ын торентул нмпетуос ал информацией политиче ши технико-штиинцифнче, сэ апречиезе евениментеле ши феноменеле дин лумя ынконжурэтоаре де пе позиция фэуриторулуй веций ной, а патриотулуй, интернационалистулуй. Одатэ ку крештеря конштиинчиозитэций трудиторнлор ют май активэ девине ши позиция лор де вяцэ, май валороасэ инициатива ын лупта пентру комунизм. УЛТИМЕЛЕ ХЕКТАРЕ Звеноуя де меканизаторь кондус де Г. Ф. Григорнцэ дни совхозул-фабрикэ «Фрунзе», районул Кутузов, а лукрат дупэ метода антрепризей колективе ши а ынреЖистрат сукчесе фрумоасе. Де пе фиекаре дик челе 160 хектаре де пзпушой мёмбрий звеноулуй ау ренолтат кыте 60 чентнере де грэунце, ЫН ФОТОГРАФИЯ: меканизаторнй реколтязз ултимеле хектаре де пзпушой; И. П. ПЭНУЦЭ, унул дин чей май харничь мембри ай звеноулуй. Фото де М. ПОТЫРНИКЕ ши А. СИМАНОВСКИИ. Фотокроника АТЕМ. Чинчинал. Анул ал трейля Хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС- ын вяцэ! Ла Вироул Политик ал КЧ ал ПКУС Вироул Политик ал КЧ ал ПКУС а екзаминат ын кадрул шединцей сале ординаре кестиуня ку привире ла активитатя Министерулуй господэрией фруктелор ши легумелор ал Униуний РСС пентру ындеплнниря хотэрырилор Комитетулуй Чентрал ал партидулуй ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ындрептате спре перфекционаря организэрий продукцией, колектэрий, прелукрэрий ши реализэрий фруктелор, легумелор, поамей ши картофилор. Дупэ кум с’а менционат ла шединцэ, ын кадрул ындеплинирий планулуй чинчинал министерул а десфэшурат о анумитэ активнтате ын ведеря ынтэририй базей технико-материале а рамурий, конструирий депозителор ши перфекционэрий колектэрилор де фрукте ши легуме, А крескут продукция културилор легумиколе ши бостэноасе, а консервелор дин фрукте ши легуме. С’а ымбунэтэцит ынтрукытва комерцул ку легуме ши фрукте. Тотодатэ, активитатя пен тру ымбунэтэциря апровизионэрий популацией ку картофь, легуме, помушоаре ши алте продусе, прекум ши организаря комерцулуй ку еле континуэ сэ рэмынэ ын урмэ де нечеситэциле популацией. Министерул господэрией фруктелор ши легумелор дэ довадэ де липеэ де оперативитате ын резолваря сарчинилор каре ый сынт ынкрединцате, ынфэптуеште ын мод несатисфэкэтор политика техника уникэ ын ачастэ рамурэ, ну ёкзерчитэ ынрыуриря нечесарэ асупра ымбунэтэцирий стэрий де лукрурь ын организацииле субордонате. Рэмын ынкэ марь пердериле де продукцие, се ынтымплэ казурь де липеэ де спирит госиодэреск, де ынкэлкаре а дисчиплиней де стат ши екзекутиве. Ау лок нумероасе казурь де некоордонаре а ливрэрилор, де фолосире нерационалэ а мижлоачелор де транспорт, а ресурселор материале ши де форцэ де мункэ. Бироул Политик ал КЧ ал ПКУС а атрас атенция луй Н. Т. Козлов, министрул господэрией фруктелор ши легумелор ал Униуний РСС, ши а колеЖиулуй министерулуй асупра неажунсурилор сериоасч каре екзистэ ын кондучеря рамурий ши ле-а дат ынсэрчинаря сэ ынфэптуяскэ мэсурь практиче пентру ымбунэтэциря апровизионэрий популацией ку картофь, легуме ши фрукте, пентру ридикаря калитэций ши редучеря пердерилор продукцией. Ын фаца кондукэторилор уней серий Де министере дин системул конструкциилор ши индустрией конструктоаре де машинь а фост пусэ сарчина де а асигура даря ла тимп ын експлоатаре а обьективелор дестинате господэрией фруктелор ши легумелор ши продучеря машинилор ши меканизмелор нечесаре пентру ачастэ рамурэ. Органелор републикане ши локале де партид ши советиче ли с'а пропус сэ интенсифиче контролул асупра активитэций организациилор ши ынтреприндерилор дин господэрия фруктелор ши легумелор, сэ ле акорде май мулт ажутор практик ын дезволтаря базей технико-материале, ын ынтэриря ку кадре, ын ындеплиниря сарчинилор трасате де Конгресул ал ХХУЬля ал ПКУС ын чея че привеште ымбунэтэциря систематика а апровизионэрий популацией. Ын легэтурэ ку континуаря активитэций пентру едитаря Кодулуй де леЖь, Вироул Политик ал КЧ ал ПКУС а ынкувиинцат пропунериле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, легате де перфекционаря леЖислацией финанчиаре ын вигоаре а Униуний РСС. Ла шединца Вироулуй Политик ау фост дискутате унеле кестиунь але адынчирйй ын континуаре а колаборэрий економиче ку цэриле сочиалисте фрэцешть, але промовэрий политичий екстерне де паче а Униуний Советиче, прекум ши о информаре ку привире ла резултателе визитей делегацией ПКУС ын Етиопия сочиалистэ. СУКЧЕСЕЛЕ СЫНТ КОНСОЛИДАТЕ Пентру организаря ши десфэшураря ку сукчес а ернатулуй анималелор совхозулфабрикэ «Суворов», районул Теленешть, а фост декларат ынвингэтор ын Ынтречеря сочиалистэ унионалэ. Ын ачастэ периоадэ лукрэторий дин секторул зоотехник ал господэрией ау ливрат кэтре стат 364 тоне де лапте. Зилник ын медие ла о вакэ се обциня кыте 12 килограме де лапте. А фост депэшит ши планул де реализаре а кэрний ла стат. Ын периоада ернатулуй де ла 100 де вачь с’ау кэпэтат 95 вицей. Ынгрижиторий де анимале дин господэрие консолидязэ прин фапте конкрете сукчеселе ынреЖистрате. Ын опт лунь але анулуй с’а выйдут ла стат 300 тоне де лапте. Ын медие ла о вакэ с’а муле кыте 2.320 килограме де лапте. Пентру асигураря унуй ернат екземплар ал анималелор с’а креат о база трайникэ де нутрецурь. Ын медие ла о вакэ с’а акумулат кыте доуэ тоне де фын, трей — де фынаж, зече — де силоз, песте доуэ тоне де фэинэ витаминоасэ. Фаруриле колективулуй де ла ферма сынт мулгэтоареле М. Негруцэ, А. Кашкавал, М. Греку, ынгрижиторий де анимале М. Сырбу, М. Кашкавал, мек анизаторул И. Харя. И. тишко, кореспондент волунтар. ...о лннме ын флукс а фост пусз ын фуикциуне ла фабрика де конфекций дин Дубасарь. Аич се вор продуче моделе ной де хайне пентру бэрбаць. Ын ултимул тимп ау фост дотате ку утилаже модерне мулте ынтреприндерь дин системул Министерулуй индустрией ушоаре ал РСС Молдоаенешть. Ау фост дате ын експлоатаре 24 линий меканизате, каре ау фэкут диспонибиль пентру алте лукрэрь апроксиматив 1.300 де оамень, Економия ануалэ «а конституи апроапе 5,8 милиоане де рубле. Ла фабричиле де конфекций дин Дубэсарь ши «40 лет МССР» дин Бэлць ау фост комплект меканизате доуэ сектоэре де продукцие. ...а рапортат ындеплнниря планулуй ануал бригада коидус» де Д. Н. Борди де ла дирекция де конструкций Не 30 дин Тираспол. Колектиаул шь-а асумат ангажаментул сэ рапортезе реализаря сарчиний пентру актуалул чинчинал пынэ ла жубилеул де 60 де ань ал формэрий РСС Молдоаенешть ши креэрий Партидулуй Комунист ал Молдовой. Ачелаш обьектив шь-ау грасат ши алте 18 бригэзь де ла трестул де конструкций дин ораш. Еле лукрязэ ла ынэлцаря унор блокурь де продукцие ши касе де локуит. А. ТОЛСТОГУЗОВ. □ ...колхозул «Россия» а ынкеят ындеплнниря сарчиний ла вынэаря пзпушоюлуй кэтре стат. Ла пунктеле де речепционаре ау фост транспортате Пынэ акум апроксиматив 500 тоне де грэунце. Реколта е бунэ ши колхозул интенционязэ сэ депэшаскэ консидерабил планул де лиераре а пзпушоюлуй. Сынт пе кале де а рапорта ындеплнниря сарчиний ла вынэаря пзпушоюлуй кэтре стат ши алте господэрий дин районул Каменка. Л. ЛЕВИТ. □ ...примий кумпзрэторь ау фост десервиць ла ноул магазин де мзрфурь индустриале, каре с'а дескис ыи картиерул Будешть ал капиталей. Магазине ной ау ынчепут сэ лукрезе ын ултимеле зиле ши ын алте картиере але Кишинэулуй. Пе булевардул Негруци с'а дескис магазинул «Мзрфурь пентру тинерет». Ел пуне ла диспозиция кумпэрэторилор хайне гата, артиколе трикотате де моделе ной, обьекте де галантерие ши алте фелурь де мзрфурь. И. РОДИОН. Л. АЛЕКСЕЕВ. СУПРЕМА НОАСТРЭ ВОИНЦЭ: ПАЧЯ! Оаменим сояетичь апробз ши ынкуаиинцяз» ынтру тотул Декларация луй Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Соеетулуй Супрем ал Уииуний РСС, ыи легзтурз ку линия промоват» пе план интернационал де к»тре актуала администрацие а СУА. Ей ынкувиинцязз политика юбитоаре де паче а партидулуй ши гуяернулуй цэрий ноаетре, кондамнз ку вехемеицэ политика милитариста, де ацыцаре а аражбей ынтре попоаре, пе каре о лромовязэ администрация Рейган. Трудиторий ышь експримз ферма хотэрыре де а мунчи ши май биие, май родник спре а контрибуи ла спориря ын континуаре а потенциалулуй ностру де апзраре, спре а апэра пачя ши феричиря копиилор ноштри ши а челор дин лумя ынтрягэ. Ей експримз калдз рекуноштинц» ПКУС Ши Гувернулуй Советик пентру необосита актиаитате ын нумеле пзчий пе пзмынт, ын иумеле уиуй аиитор луминос. Планурилор милитаристе— о бариерэ де надежде! БЕНДЕР, 30 септембрие. (Кор. АТЕМ). Астэзь а авуг лок о адунаре а колективулуй депоулуй де локомотиве «Г. И. Старый», ын кадрул кэрея а фост адоптатэ о резолуцие ын каре се ворбеште деспре нечеситатя де а ридика о бариерэ де надежде ын каля планурилор милитаристе але СУА, де а фери де иримеждие каса ноастрэ ком-унэ — планета Пэмынтул. Партичипанций ла адунаре ау ынкувиинцат ынтру тотул Декларация товарэшулуй Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. — Пентру оамений советичь ну екзистэ феричире май маре декыт мунка фэуритоаре, — а спус лэкэтушул П. Змеу, Ероу ал Мунчий Сочиалисте. — Дар прегэтириле милитаристе але путерилор империалисте, ши ын примул рынд але СУА, пун ын перикол секуритатя попоарелор. Пачя ну поате фи ынтэритэ ку ажуторул ракетелор нуклеаре. Пентру еа екзистэ ун сигур «материал де конструкцие» — буна крединцэ, унитатя ши коезиуня оаменилор. Ятэ де че се букурэ де ун рэсунет атыт де ларг Декларация товарэшулуй Ю. В. Андропов, каре оферэ ун екземплу де атитудине плинэ де рэспундере а статулуй ностру фацэ де проблемеле каре визязэ дестинеле оменирий. Меканикул де локомотива И. Дьяченко, фост комбатант пе фронт, а реаминтит кум с а ефыршит ку патру дечений ын урмэ авентура луй Хитлер. Лукрул ачеста ну требуе сэ-л уйте акум ноул претендент ла доминация мондиалэ — империализмул американ. Ной ну ам чершит дрептул ла ун чер пашник, чи л-ам кучерит, а спус ораторул. Ной ну путем фи интимидаць. Ной спунем ун «Ну!» категории ацыцэторилор ла рэзбой. — Оамений советичь ышь дау бине сама кэ форца Патрией ноаетре есте алкэтуитэ дин ынфэптуириле ын мункэ але фиекэруя динтре ной, — а сублиният ын кувынтаря са меканикул де локомотивэ В. Лысенко, кондукэторул колоаней комсомолисте ши де тинерет. — Колективул ностру а ындеплинит ку зече зиле ынаинте де термен планул пе примеле ноуэ лунь але анулуй. Де ла ынчепутул анулуй курент ау фост концу се 2.435 де гарнитурь де маре тонаж, ын каре с’ау транспортат песте преведериле нормей 1,2 милиоане де тоне де ынкэркэтурь пентру економия националэ. Ау фост економисите 2.800 тоне де моторинэ. Кем тоате бригэзиле де локомотиве але депоулуй сэ кондукэ ын чинстя челей де-а 60-я анивереэрь а формэрий РСС Молдовенешть щи креэрий Партидулуй Комунист ал Молдовей тренурьштафетэ де маре тонаж, яр баний кыштигаць сэ-й верее ын Фондул советик ал пэчий. Луынд апой кувынтул, лэкэтушул Г. Ордиян, мунчитоаря А. Крушелницкая ши алций ау дат асигурэрь Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Гувернулуй Советик кэ вор контрибуи прин мунка лор плинэ де ынсуфлецире ла кауза ынтэририй пэчий пе пэмынт. Ла адунаре а иартичипат И. П. Калии, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть. Ной ну путем фи интимидаць! НИСПОРЕНЬ, 30 септембрие. (Кор. АТЕМ). Ла фабрика де консерве дин Ниспорень а авут лок о маре адунаре а оаменилор мунчий ын легэтурэ ку Декларация товарэшулуй Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Уииуний РСС. — Авям трейспрезече ань кынд а ынчепут Мареле Рэзбой пентру Апэраря Патрией, — а спус шефул секцией меканиче Г. Тику, ветеран ал мунчий. — Цин минте грозэвииле луй, орашеле ши сателе пыржолите. Империалиштий американь, каре ау декларат о «кручиадэ» ымпотрива сочиализмулуй, вор сэ вадэ пэмынтул ностру акоперит дин ноу де руине ши ченушэ. Фэрэ а се синкиси сэ фолосяскэ орьче фел де мижлоаче, ыншелынд фэрэ пик де рушине попоареле лумий прин афирмаций фалсе деспре доринца де а опри курса ынармэрилор, ей каутэ ын реалитате сэ ампласезе ын Еуропа Окчиденталэ ной типурь де арме — ракетеле «Першинг» ши де кроазиерэ, ацинтите спре Униуня РСС. Кондамнынд ку мыние унелтириле империалиштилор, ной ынкувиинцэм ынтру тотул политика де паче а скумпулуй Партид Комунист, каре кореспунд аспирациилор тутурор оаменилор де бунэ крединцэ. — Ноуэ, тутурор оаменилор советичь, не сынт апропияте кувинтеле луй Ю. В. Андропов кэ ной сынтем принчипиаль ымпотрива компетицией ын продучеря ши акумуларя армелор де нимичире ын масэ, — а спус лэкэтушул П. Рошиору. — Кэч ын фиекаре ан се келтуеск пентру ынармаре мижлоаче уриаше, каре ар путя сэ фи® фолосите пентру сатисфачеря нечеситэцилор сочиале ши економиче але оаменилор. Кэпетенииле дезлэнцуите але комплексулуй милитар-индустриал дин СУА ■сынт интересате доар ын супрапрофитурь, кяр дакэ еле сынт стоарсе дин сынЖеле ши суферинцеле оаменилор. Ын нумеле товарэшилор мей де мункэ, деклар кэ ну не вом прекупеци путериле пентру а консолида форца скумпей ноаетре цэрь, каре стэ де стражэ кучеририлор сочиализмулуй. Ын резолуция адоптатэ ын унанимитате партичипанций ла адунаре ау декларат кэ ей, ла фел ка ши тоць оамений советичь, вор ынтэри прин мунка лор плинэ де абнегацие форца мэрий ноастре Патрий. Ла адунаре а партичипат Б. Н. Савочко, секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Луй Ли СЯННЯН, прешединтеле Републичий Пепуларе Кинезе, Пен ЧЖЕН, прешединтеле Комитетулуй перманент ал Адуиэрий национале а репрезеитанцилор популарь а Републичий Полупаре Кинезе, Чжао ЦЗЫЯН, премиерул Коисилиулуй де Стат ал Републичий Полупаре Кинезе Ын нумеле попорулуй советик, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС ый адресязэ попорулуй кинез феличитэрь ши буне урэрь ку прилежул челей де-а 34-а анивереэрь а прокламэрий Републичий Популаре Кинезе. Ын урма уней лупте ероиче ынделунгате, оамений мунчий кинежь ау обцинут виктория историка а револуцией ши инстаураря путерий популаре ын цара лор. Униуня Советикэ а акордат ынтотдяуна ун ажутор ши ун сприжин дезинтересат попорулуй Киней ын лупта пентру ынфэптуиря трансформэрилор револуционаре ши конструиря ноий сочиетэць. Интереселе попоарелор Уииуний Советиче ши Киней коинчид ын чея че привеште елиминаря периколулуй де рэзбой ши ынтэриря пэчий, консолидаря позициилор сочиализмулуй. Еволуция позитива а релациилор советокинезе ар фи ын интересуя амбелор ноаетре цэрь, ар контрибуи ла резолваря сарчинилор економиче пе термен лунг че стау ын фаца лор, ар фи де фолос ши пентру ынтряга ситуацие ййтернационалэ. Ый дорим синчер попорулуй кинез ной сукчесе пе тэрымул конструкцией економиче ши културале, ын ридикаря бунэстэрий материале а тутурор оаменилор мунчий дин РПК. Советул Миништрилор ал Уииуний РСС Президиумул Советулуй Супрем ал Уииуний РСС