Moldova Socialista, 1984 (LX/205-227)

1984-09-15 / nr. 215

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГЖНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ нейтрал ал партидулуй комунист ал молдовей, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 215 (15724) • СымбэТЭ, 15 СеПТембрИе 1984 ф Прецул 3 коп. Е ПОКАЛЕЛЕ трансформэрь сочиал-политиче шн економиче, че с’ау продус ын Цара Советелор ын декурсул челор песте шасе деченнй дупэ виктория Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие, континуэ сэ уймяскэ лумя. Ынтр’ун рэстимп историк релатив скурт, ын кондицииле унор комплотурь неынчетате дин партя империализмулуй мондиал, дупэ интервенция арматэ стрэинэ ын примий ань де екзнстенцэ а тннерей Репуб личь Советиче, дупэ нэвэлиря барбарэ а Жерманией хитлеристе асупра Униуний Советиче, нумай о царэ ку орындуире сочиалистэ, кум е Патрия ноастрэ, а фост ын старе сэ лекуяскэ рэниле лричинуите де рэзбой, сэ рестабиляскэ економия националэ ши с’о дезволте ын мод акчелерат. Кулмиле атинсе де Цара Советикэ пе каля прогресулуй сынт ун резултат ал ынцелептей политичь а партидулуй, ал мунчий ероиче а оаменилор советичь, каре ышь дэруе тэрия брацелор ши авынтул кутезанцей мэрецей опере де фэурире а сочиетэций комунисте. «Омул советик, — с’а Менционат ла Конгресул ал ХХУЬля ал ПКУС, —есте трудитор конштиинчос, ом де ыналтэ културэ политика, патриот ши интернационалист. Ел есте едукат де партид, де ероика историе а цэрий, де ынтряга ноастрэ орындуире. Ел трэеште о вяцэ де фэуритор ал лумий ной». Омулуй советик ый есте проприе о профундэ конвинжере ндеоложикэ, о перчепере кларэ ши неклинтитэ а локулуй ши мисиуний сале историче де пионер ын дескидеря де орнзонтурь ной, некуноскуте ынкэ ын история уманитэций, оризонтурь, спре каре тинд ши вор тинде зечь ши суте де милиоане де оамень ай мунчий де пе глоб, каре луптэ пентру о вяцэ ноуэ, фэрэ експлоататорь. Конвинжеря са идеоложикэ омул советик шь-о манифестэ ын примул рынд принтр’о атитудиие екземпларэ фапэ де мун кэ, извор де проспераре континуэ а Патрией, де крештере континуэ а буней стэрь материале ши културале а тутурор челор че мунческ. Конвинжеря ндеоложикэ стэ ла база унуй патриотизм ынфлэкэрат. Патриотизмул, атитудиня четэценяскэ, де стат фацэ де вяцэ ау девенит ын мулте привинце синониме. Еле рефлектэ позиция актива, конштиентэ а омулуй советик, КОНВИНЖЕРЯ ИДЕОЛОЖИКЭ А ОАМЕНИЛОР СОВЕТИЧЬ каре трэеште ку интереселе сочиетэций, попорулуй, статулуй. Партидул аре грижэ ын перманенцэ де кэлиря идеоложикэ а оаменилор советичь. Пленара дин юние (1983) а КЧ ал ПКУС а дефинит ун систем де мэсурь ын ведеря перфекционэрий мунчий идеоложиче, а конфирмат импортанца екстрем де маре а формэрий ла тоць оамений мунчий а кончепцией шти инцифиче, марксист-ленинисте деспре луме. «Ануме еа, —а мен ционат товарэшул К. У. Черненко, — фаче дин комуништь, дин оамений мунчий комбатанць политичь конштиенць, капабиль сэ апречиезе де сине етэтэтор феноменеле сочиале, сэ вадэ легэтура динаре сарчиниле куренте ши целуриле ноастре финале, сэ полемизезе ын мод аргументат ку орьче адверсар де идей». Ануме ын лумина индикациилор принчипиале але Пленарей дин юние организацииле де партид ымбунэтэцеск активитатя де едукацие идеоложикэ ын рындуриле оаменилор мунчий, инструиря лор политика ши економикэ. Ын ноул ан де студий дин системул ынвэцэмынтулуй де партид се ва акорда о маре атенцие ридикэрий нивелулуй штминцнфик ал лекциилор студиерий май активе а оперелор луй К. Маркс, Ф. Енгелс, В. И. Ленин, консолидэрий легэтурий ынвэцэмынтулуй ку вяца. Ын лукрул школилор ши семинарелор ун лок екстрем де импортант ревине студиерий кончепцией сочиализмулуй дезволтат, а материалелор Пленарелор КЧ ал ПКУС, тезелор ши конклузиилор, купринсе ын кувынтэриле товарэшулуй К. У. Черненко, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Студиеря марксизм-ленинизмулуй де челе май ларжь масе де оамень конституе о трэсэтурэ дистинктивэ а дезволтэрий конштиинцей сочиале ла етапа актуалэ. Сарчина констэ ын а ридика ефичиенца ефортурилор ын ынсуширя куноштинцелор политике ши а ридика нивелул, фермитатя позицнилор идеоложиче але оаменилор мунчий. Ачаста е о кезэшие а уней ыналте вижиленце политике ши а рипостей хотэрыте дате унелтирилор душмэноасе але черкурилор империалисте, ынчеркэрилор лор де а субмина сочиетатя сочиалистэ. Конвинжеря идеоложикэ конституе, де асеменя, о кондицие импортантэ а луптей контра а тот фелул де манифестэрь антисочиале, май алее, ымпотрива тендинцей унора, каре ынчаркэ сэ акапарезе пе кэй нечинстите бунурь материале ын дауна сочиетэций, ымпотрива бецией, хулиганизмулуй ши трындэвией. спекулей, митей ши а сетей де кэпэтуялэ. Партидул чере сэ фие креатэ о атмосфера де интолеранцэ фацэ де тоате абатериле де ла нормеле де конвецуире сочиалистэ, фэрэ а цине сама де персоане, сэ фие мобилизатэ ымпотрива лор опиния публика, Ун интерес примордиал презинтэ култиваря конвинжерий идеоложиче, формаря кончепцией штиинцифиче деспре луме ла гинерет, ын спечиал ла чел студиос, Ачастэ нечеситате есте диктата де грижа пентру дестинеле женерациилор виитоаре, кэрора ле ва ревени мисиуня историка де а дуче май департе штафета фэуририй лумий ной. Организацииле де партид дин републикэ десфэшоарэ о мункэ актива идеоложико-едукативэ, фолосинд ын ачест скоп ун богат ши варият арсенал де методе ши мижлоаче. Ын ачастэ активитате побила ши де рэспундере сынт ынкадраць лекторий, пропагандиштий, ажитаторий, информаторий политичь, ын рындуриле кэрора милитязэ атыт активиштий де партид, кыт ши мулць лукрэторь де кондучере де ла ынтреприндерь ши институций. Ун^ ажутор де непрецуит ыл акордэ ветераний Марелуи Рэзбой пентру Апэраря Патрией ши ай мунчий, ындрумэторий ла едукаря тинеретулуй ын спиритул традициилор револуционаре, де луптэ ши де мункэ але нородулуй советик. Креште спиритул актив ал комсомолулуй, ал корпулуй дидактик ши ал фамилией ын формаря кипулуй морал ал тинеретулуй ностру. Дар ын домениул едукацией идеоложиче а оаменилор екзистэ мулте посибилитэць пентру перфекционаря ын континуаре а концинутулуй ши формелор мунчий политике де масэ. Ын кондицииле актуале, май мулт ка орькынд, се чере а деефэшура активитатя идеоложикэ, цинынду-се конт де каракт.ерул комплекс ши мултилатерал ал сарчинилор. Ши сукчесул пе ачест тэрым де маре импортанца ва фи асигурат, дакэ фиекаре комунист, фиекаре кондукэтор ва транспуне консеквент ын вяцэ принчипиул ленинист: муика идеоложикэ есте о кау* зэ а ынтрегулуй партид! Ын вяца републичий ноастре курынд ва авя лок ун импортант евенимент де резонанцэ политика — жубилеул де 60 де ань ал РСС Молдовенешть ши Партидулуй Комунист ал Молдовей. Мындрн де уриашеле трансформэрь сочиал-економиче де пе плаюл натал, че с’ау продус ын аний Путерий Советиче ын стрынса фамилие а републичилор-сурорь, оамений мунчий ышь дау перфект де бине сама, тотодатэ, кэ требуе сэ-шь ынмулцяскэ ефортуриле спре а ындеплини ку чинсте, фиекаре ла локул сэу де лукру, плануриле ши ангажаментеле сочиалисте, асумате пе анул^ал патруля ши пе чинчинал ын ансамблу. Ачаста ва фи чя май елоквентэ мэртурие а сентиментелор де нецэрмурит девотамент ал фиекэруя дин ной, оамений советичь, фацэ де идеалуриле луминоасе але скумпулуй партид. Прин мункэ ероикэ, прин активитате родникэ пе тэрым обштеск, прин позицие актива ын вяцэ сэ фим ла ынзлцимя нумелуй де оамень советичь, конструкторь активы ай сочиетэций комунис- Ч ИШШШШ1. ЛНУЛ АЛ ПАТРУЛЯ Мэестрие Ку сукчес ышь реализязэ сарчиниле де план ши ангажаментеле сочиалисте мунчиторий комбинатулуй де чимент ши ардезие дин Рыбница «Револуция дин Октомбрие». Де ла ынчепутул анулуй аич с’а фабрикат продуйцие супраплан ын валоаре де 650 мий рубле. Сукчеселе обцинуте се датореск крештерий продуктивитэций мунчий, ридикэрий калитэций продукцией ши редучерий прецулуй ей де кост. Ын кымпул де ведере ал администрацией, организациилор де партид ши синдикалэ се афлэ ын перманенцэ проблема перфекционэрий мэестрией кадрелор. Ла комбинат активязэ курсурь, ын кадрул кэрора сынт прегэтиць ын фиекаре ан 160 де тинерь мунчиторь, яр алць 400—450 де лукрэторь ышь ридикэ калификаря. Пентру ачастэ активитате фруктуоасэ колективул комбинатулуй а фост дистинс ку фанионул де оноаре ал Министерулуй индустрией материалелор де конструкцие ал Униуний РСС ши КЧ ал синдикатулуй де рамурэ. Л. МЕДВЕДКИН, кореспондент волунтар. Ынаинте де термен 450 тоне де карне ау ливрат кэтре стат крескэторий де анимале дин колхозул «1 Май». Ачаста е ку 200 тОне май мулт декыт преведе планул челуй де-ал патруля ан ал чинчиналулуй ши о депэшире де песте 160 прочёкте а нивелулуй ынрейшстрат ын периоада респективэ а анулуй трекут. Шь-ау де пошит обьективул ануал ши лукрэторий дин секторул зоотехник ал ынтреприндерий спечиализате пентру крештеря пэсэрилор. Бенефичиинд де консолидаря неабэтутэ а базей де нутрецурь, шь-ау ындеплинит ку мулт ынаинте де термен сарчиниле пе 9 лунь ла реализаря кэрний ши крескэторий де анимале дин совхозуриле-фабрикэ «БуЖяк». «Димитров», «60 лет Октября», колхозуриле «Маяк» ши «Авангард». Прин урмаре. районул ын ансамблу шь-а депэшит ку 74 тоне обьективул пе 9 лунь ла индикаторул ын каузэ, < К. САРЫ, • инспектор ла инспекция де стат пентру колектэрь ши калитатя продукцией агриколе дни Комрат. Резултателе антрепризей Оамений мунчий де ла комплексуя ностру примий ын кадрул асочиацией «Колхозживпром» ау трекут ла метода де антреприза де организаре ши ретрибуире а мунчий. Нумэрул де операторь с’а редус ку 6 оамень, фиекаре дин ной десервеште кыте 1.000 — 1.800 анимале. Обцинем зилник ун спор медиу ын греутатя порчилор ын пропорцие де 520 — 550 граме. Ын трекут ачест индикатор конституя доар 380 — 400 граме. Ын фиекаре зи комплексул реализязэ пынэ ла 50 тоне де карне. депэшинду-не мереу сарчиниле. С’ау амелиорат есенциал кондицииле де мункэ. Ын ултимул тимп доуэ трупе де фрунташь ай продукцией с’ау ынвредничит де фой туристиче ла Ленинград. Де мулт респект се буКурэ ын колектив операторий искусиць Н. Караман, Л. Русу, М. Михайлова ш. а. Не депунем тоате ефортуриле сэ ындеплиним ангажаментеле сочиалисте асумате ын чинстя анивереэрий а 60-я а формэрий РСС Молдовенешть ши креэрий Партидулуй Комунист ал Молдовей. П. ЕРЕМЕИ, оператоаре ла комплексул де порчь ал асочиацией «Колхозжнвпром» дин районул Кэушань. ФОНДУ/! ДЕ ДУР АЛ РЕКОЛТЕЙ Молдова а девенит унул динтре чей май марь фурнизорь де семинце де калитате супериоарэ пентру плантацииле тутурор републичилор унионале, каре се спечиализязэ ын култиваря рэсэритей. Дин чинч райоане але ей с’а формат о зона де хибридизаре, унде фиекаре господэрие партичипэ ла креаря фондулуй де аур ал реколтей. Аич а ынчепут сэ функционезе ултимул дин челе зече комплексе креате ын анул курент центру курэциря ши сортаря семинцелор олеайсиноасе. Еле ау фост конструите ын колхозуриле каре ау челе май марь масиве де хибридизаре. Масивеле семинчере де рэсэритэ, каре окупэ ын тотал 14 мий де хектаре, формязэ ун фел де инсулэ ын судул републичий. Ёа есте изолатэ де плантацииле де рэсэритэ-марфэ принтр’ун брыу де алте културь агриколе ку о лэциме де 5 километри. Ын фелул ачеста стерилизаря семинцелор есте асигуратэ, прекум ши апэраря лор ымпотрива болилор ши дэунэторилор. Ачастэ технолойше а фост елаборатэ де оамений де штиинцэ де ла АШП «Селекция». Акум пе масивеле де хибридизаре се десфэшоарэ реколтаря. Пентру а ну перде нич ун боб дин роада крескутэ, комбайнеле лукрязэ ку чя май микэ витезэ. Де пе примеле супрафеце реколтате с’ау обцинут де 1,5 орь май мулт декыт преведе планул: фиекаре хектар дэ песте 10 чентнере де материал семинчер. Агрикулторий дин републикр проектязэ сэ обцинэ ын ачест ан зече мий тоне де семинце де рэсэритэ де калитате супериоарэ, дин каре 90 ла сутэ се вор експедия динколо де хотареле републичий. (Кор. АТЕМ). П Е ПЯАНТАЦИИЛЕ де вицэ-де-вне але совхозулуй-техникум де витмнултурэ дин районул Стрэшень * ын той реколтаря стругурилор дин союриле де иасэ, Лодгорений дин лартя локулуй с’ау ангажат сэ ливрезе ионсуматорилор ын старе проаспэтэ чел пуцин 760 тоне де продукцие де чя май буиэ калитате. Ын рецяуа номерчиалэ ау фост предате де анум песте 400 тоне де поамэ. Зилник де ле плантаций се експедиязэ кыте 40 — 50 тоне. Чя май бунэ ренолтэ се кулей<е де пе сектоареле бригэзий спечиализате, ын фрунтя чэрея се афлэ тынэрул спечналист В. П. Видрашну. абсолвент ал техникумулуй дин локалнтате. Ын медие ла хентар се обцин кыте 130 чентнере де стругурь кихлимбарий — ку 50 чентнере май мулт декыт ын сезонул трекут. ЫН ФОТОГРАФИИ: витикуятоареле фрунташе Валентина САМОИЛЭ (ла стынга) ши Вера КРИКОВАН, прегэтинд уи ноу лот де стругурь лентру а фи експедият ионсуматорилор: ыннэркаря поамей ынтр’ун аутокамион-фригорифер. Фото де Е. ДРАИШНЕР. Роадэ-рекорд ЕДИНЕЦ. (Де ла кореспондентул ностру). Анул трекут бригада кондусэ де С. Чобану дин совхозул «Путь к коммунизму» а реколтат ын медие ла хектар кыте 32,6 чентнере де рэсэритэ ши а окупат локул дой ын ынтречеря сочиалистэ републиканэ, ынвредничинду-се де о Дипломэ де Оноаре а КЧ ал ПК ал Молдовей, Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, Консилиулуй републикан ал синдикателор ши КЧ ал УЛКТ дин Молдова. Ачастэ викторие меритуоасэ й-а ынсуфлецит пе мембрий бригэзнй. Ей шь-ау асумат ангажаменте спорите пентру анул курент. Респектаря тутурор черинцелор агротехниче ле-а пермис сэ асигуре спориря реколтей ла хектар. Ын гбеподэрие с’а ынчепут реколтаря рэсэритей ши примеле резултате демонстрязэ, кэ ефортуриле плугарилор се ынкунунязэ де сукчес. Де пе фиекаре хектар се реколтязэ кыте 33 чентнере де семинце олеаЖиноасе. Меканизаторий В. Пашкарюк, А. Тринка, Г. Тринка ш. а. реушеск сэ треере фиекаре пе зи роада де пе 6—7 хектаре, сарчина фиинд де 5 хектаре. Ей тинд сэ ынкее реколтаря ын 4—5 зиле де лукру. Букурия мунчий Примэвара плоиле фреквенте, температура скэзутэ фрынау дезволтаря плантелор дё сфеклэ де захэр. Ын скимб, пентру буруян тимпул ера чел май фаворабил. А фост невое де марь ефортурь дин партя меканизаторилор колхозулуй «Маяк», декорат ку орденул Ленин, дин районул Окница пентру а пэстра семэнэтуриле ын старе куратэ. — Прецуям фиекаре минут де тимп бун, — спуне И. Г. Кирилюк. — Ну не сокотям ку тимпул, — адаугэ ун алт меканизатор — В. С. Павлюк. — Мижлоачеле технике ле-ам фолосит ла максимум. Еле лукрау фэрэ стационэрь. Сынт згырчипь ла ворбэ плугарий. Нич ун кувынт де присос. Ын скимб, дакэ шь-ау пус ын гынд чева — нумайдекыт дук ла капэт. Ей шь-ау асумат ангажаментул сэ реколтезе ын анул курент кыте 400 чентнере де сфеклэ де ззхэр ла хектар. — Семэнэтуриле ку ачастэ културэ окупэ ла ной 160 де хектаре, — спуне И. В. Бабин, кондукэторул бригэзнй де кымп ши де тракторишть. — Ынтряга плантацие а фост ынтрецинутэ ын темей де меканизаторий И. Г. Кирилюк ши В. С. Павлюк. ...Ора прынзулуй с’а терминат ши меканизаторий ышь чер скузе: «Вом май ворби алтэ датэ». Ла кырма унуй агрегат БМ-6 стэ В. С. Павлюк. Ел косеште фрунзеле. И. В. Кушнир ши С. А. Гончар ле транспорта ла траншеиле де ынсилозаре, яр дин комбайнул луй И. Г. Кирилюк а порнит шувоюл де рэдэчинь дулчь фэрэ пик де цэрынэ пе еле, де паркэ абя ау фост спалате. «Ын пас» ку комбайнул, алэтурь де ел, се мишкэ тракторул ку реморкэ ал луй В. С. Варварюк. Реколтаря се десфэшоарэ ритмик, фэрэ стационэрь. Ымь адук аминте де о днекуцие, пе каре ам авут-о ну демулт ку В. А. Козловский, прешединтеле колхозулуй, Ероу ал Мунчий Сочиалисте. Агроном де спечиалитате, думнялуй юбеште пэмынтул, аре о богатэ експериенцэ де вяцэ, прецуеште ла оамень принчипалул — девотаментул фацэ де лукрул пе каре-л фак. — Култиваторий ноштри де сфеклэ, — спуня думнялуй, — сынт оамень пэтруншь де о ыналтэ респонсабилитате ши-с харничь — фок. Пе ей поць сэ те бизуй ынтотдяуна. ...Схау ла о мар&ине а кымпулуй. Унул дупэ алтул трек аутокамиоанеле ши трактоареле ку реморчь. Каре ку фрунзе спре траншеиле де ынсилозаре, каре плине ку сфеклэ — спре фабрика де захэр. Алэтурь ыл ам пе кондукэторул бригэзнй И. В. Бабин. Ку фаца ареэ де соаре ши де вынт, ку окь склипиторь, плинь де бунэтате. Паре сатисфэкут вэзынд кум се десфэшоарэ лукрэриле, феричит де мунка са де плугар. Ридикэ о рэдэчинэ. Се ынтоарче спре мине: — Е фрумоасэ? Ши пе фацэ ый апаре ун зымбет ларг. А. САНИН. ЫНАЛТЭ ДИСТИНКЦИЕ Комитетул Чентрал ал ПКУС ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС ау тримис луй Дьердь Лазар, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПМСУ, прешединтеле Консилиулуй де Миништри ал РПУ, о телеграмэ де феличитаре ку прилежул ымплинирий вырстей де шайзечь де ань. Пентру марь мерите ын дезволтаря ши ынтэриря приетенией фрэцешть ши колаборэрий мултилатерале динтре Униуня РСС ши РПУ ши ын легэтурэ ку ымплиниря вырстей де шайзечь де ань Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС л-а декорат пе Дьердь ЛаЗар ку орденул Револуция дин Октомбрие. (ТАСС). Ынсилозэрий лэпушоюлуй—ритм сусцинут! Информацие деспре мерсул депозитарий силозулуй дин пэпушой иу штюлець пынэ ла 14 септембрие <потривит дателор ДЧС) Конпетенцэ, дар ши индулженцэ Плугарий дин колхозул «Димитров», районул Резина, ау обцинут ын анул курент о роадэ маре де грыу, орз ши мазэре. Ла ора актуалэ, акчентул есте пус пе креаря уней базе солиде де нутрецурь пентру витэритул проприетате обштяскэ. — Ка сэ ну ымблэм ку ымпрумутул, ка анул трекут, требуе сэ депозитэм чирка 18 мий тоне де силоз. Нумай атунч вом путя асигура о бунэ продуктивитате а челор 700 де вачь але ноастре. Аузинд ачесте кувинте дин гура унуй агрикултор де рынд де ла фермэ — ветеранул И. В. Теут, те конвинАь де компетенца плугарилор дин сателе Курлень ши Захорень. Зоотехничианул-шеф Михаил Теут, прекум ши кондукэторул бригэзнй де колектаре а нутрецурилор — тот Михаил Теут ши ачеста, контрибуе ын мод субстанциал ла акчелераря ынсилозэрий пэпушоюлуй. Пынэ ла 10 септембрие прима мне де тоне де силоз а фост депозитатэ господэреште ын траншей. Деспре компетенцэ се ворбеште тотдяуна ку деосебитэ плэчере. Деспре хэрничие — ла фел. Ши дакэ с’ар фи ынкеят ку ачесте кувинте релатаря деспре мерсул ынсилозэрий пэпушоюлуй ын господэрия датэ, — ёа, релатаря, ар фи лэсат о импресие динтре челе май буне. Сымбэта трекутэ, ынсэ, кынд соареле ера де акум сус, комбайнул луй Фьодор Либинецкий ну ынтрасе ынкэ ын лан, челе 7 унитэць де транспорт стационау, яр ла траншей — нич ципение де ом. — Требуе сэ рекуноаштем, кэ ритмул сечеришулуй ал дойля есте май лент декыт чел ал пэйоаселор, яр пер дериле, каузате де релиефул акчидентат, сынт апроапе иневитабиле, — менционязэ секретарул организацией де партид дин господэрие В. К. Копэчану, каре се грэбя сэ вадэ кум се десфэшоарэ лукрэриле пе алте сектоаре. Дрепт мэсурэ де ынкуражаре моралэ ши материала а партичипанцилор ла ынсилозаре Василе Константинович помени доар деспре ачеле 5, 3 ши 2 рубле, каре се ынмынязэ респектнв пентру примеле трей локурь ын ынтречере. Ши атыт. Н’а поменит секретарул нич нумеле луй Г. Г. Ефремов, прешединтеле асочиацией районале пентру меканизаря ши електрификаря продукцией агриколе. Л а че бун сэ стриче релацииле. Дар ануме дин вина субалтернилор тов. Ефремов стационязэ ынкэ ун комбайн КСК-100. Деспре че фел де оперативитате поате фи ворба, дакэ о пьесэ де скимб есте аштептатэ де меканизаторул А. Деренко ку сэптэмыниле? Яр ун астфел де комбайн модерн ар фи адунат зилник пынэ ла 100 тоне де пэпушой пентру силоз, каре де алтфел, а ши депэшит стадиул де коачере ын чарэ. Ла параграфул «индулЯсенцэ» есте трекутэ активитатя асочиацией районале пентру асигураря техника де продукцие а агрикултурий, кондусэ де П. И. Коровай. Дин кауза уней помпе, каре требуе скимбатэ де урАенцэ, тимп де трей зиле ау фост липситз де апз челе доуэ ферме дин господэрие, яр трактоареле, каре ерау предестинате транспортэрий масей верзь ши алтей продукций агриколе, кэрау неынтрерупт апэ де ла гырлэ. Ревенинд ла рутеле ынсилозэрий ын районул Резина, се чер менционате, ын примул рынд, пердериле марь де нутрец прециос ын тимпул транспортэрий. Че-й дрепт, плугарий дин колхозул «Димитров» ынтрепринд анумите мэсурь пентру а стрынйсе де пе друмурь рэмэшицеле де масэ верде. Деч, пе лынгэ компетенца ын че привеште креаря уней базе трайниче де фураже май есте невое де спирит господэреск ши де ефортурь комуне. В. ВЛАС. (Кореспондентул ностру). Ку мултэ дэруире Ын колхозул «Мичурин» дин районул Лазовск е ын той консерваря масей верзь де пэпушой пентру периоада ернатулуй вителор. Пентру челе доуэ мий де вите марь корнуте мембрий бригэзнй спечиализате, кондусе де Дмитрий Георгиевич Казак, урмязэ сэ ынсилозезе чирка 8 мий тоне де пэпушой. Пынэ акум ау фост депозитате 3,5 мий тоне де масэ токатэ Ку мултэ дэруире мунческ ла ынсилозаре меканизаторий Георге Андриуцэ, Генадне Гузун, Михаил Бырсану, яр ла транспортаря масей верзь ■— Василе Солкану ши Василе Гуцу. Ф. ЛОЗОВАНУ. ЫНТР’О АТМОСФЕРЭ ПРИЕТЕНЯСКЭ С. К. Гроссу, примул секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, л-а примит пе Л. К. М. Андрианарахиндзака, прешединтеле Адунэрий популаре национале а Мадагаскарулуй, президентул асочиацией де приетение «Мадагаскар—Униуня РСС», афлат ын република ноастрэ. Ел а сосит ын Униуня РСС ла инвитация Униуний асочиациилор советиче де приетение. Ын кадрул уней конворбирь приетенешть оаспетеле а фост информат амэнунцит деспре етапеле де чя май маре ынсемнэтате але конструкцией сочиалисте ын републикэ, деспре ындеплиниоя ку сукчес а хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал ПКУС, Пленарелор ултериоаре але КЧ ал ПКУС, планурилор чинчиналулуй ал унспрезечеля, деспре авынтул политик ши де мункэ, ку каре ынтымпинэ оамений мунчий чя де-а 60-я аниверсаре а формэрий РСС Молдовенешть ши креэрий Партидулуй ей Комунист. С. К. Гроссу лё-а дорит оаменилор мунчий дин Мадагаскар ун прогрес континуу ын конструиря веций ной. Ел а менционат, кэ попорул молдовенеск, ка ши тоць оамений советичь, нутреште сентименте де синчерэ приетение ши стимэ фацэ де попорул малагасиян. Ла конворбире ау партичипат В. Е. Андрушчак, шефул секцией пентру информаций ши легэтурь ку цэрилё* стрэиНе а КЧ ал ПКМ, алте персоане офичиале. (АТЕМ!