Moldova Socialista, 1984 (LX/278-300)

1984-12-02 / nr. 278

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС М О Л Д О В Е И Е ШТ Ь. Газета аларе де ла 1 май 1924 9 No 278 (15787) • Думиникэ, 2 дечембрие 1984 щ Прецул 3 коп. ^^/VVVVV^А/\Л/VVV/^А/VЛАЛААЛ/V\ЛЛЛАЛ/V^ ВЕШТЬ ДИН ЦАРЗ # БАРНАУЛ. Агрикулторий дин Алтай ау ынкеят депозитаря семинце лор пентру реколта виитоаре. Ла прегэтиря материалулуй семинчер лукрязэ суте де бригэзь ши звеноурь спечиализате, каре диспун де техника ыналт продуктивэ. Ын цинут есте организат скимбул де семинце ынтре господэрий, се креазэ фондурь де резерва. □ ф ЗАВОЛЖСК (режиуня Иваново). Дин мэрчиле обишнуите де чимент се поате обцине чел май дурабил бетон ку ажуторул уней композиций спечиале, нумите суперпластификатор. Продучеря ей а фост ынсушитэ ла фабрика кимикэ «М. В. Фрунзе» дин Заволжск. Спре деосебире де материалеле • фолосите акум, ноул адаус се препарэ ну дин компушь органичь дефичитарь, чи дин дешеуриле де ла продучеря колоранцилор. □ # БРЯНСК. Амелиораторий патронаторь дин Белорусия де ла колоана меканизатэ мобилэ No 46 а трестулуй «Клин ц ы в о дстрой» ау предат колхозулуй «Ленинский путь» дин районул Новозыбков ун маре систем де десекаре ши иригацие. Ын чиркуитул агрикол ау фост ынтродусе апроксиматив 500 де хектаре каре май ынаинте ерау пэмынтурь млэштиноасе. Де ла ынчепутул актуалулуй чинчинал амелиораторий белорушь ау рефэкут ын колхозуриле ши совхозуриле дин райоанеле де вест але режиуний чирка 48 мий хектаре де пэмынт, ау прегэтит господэриилор песте 1,5 милиоане тоне де турбэ пентру ынгрэшэминте. □ ф ЖЕЗКАЗГАН. Ын совхозул «40 лет Октября» дин районул Агадыр ау фост креате асоламенте фуражере продуктиве. Астэзь а ынчепут сэ функционезе аич ун систем де лиманурь артифичиале. Орькынд, кяр ши ын аний чей май сечетошь, ел ва асигура реколте марь де ербурь пе о супрафацэ де песте 1.500 де хектаре. Пентру креаря маеивурилор фуражере ку реколте гарантате господэрииле дин режиуне, каре ну ау марь ресурсе де ала пентру ударя огоарелор, ау ынчепут сэ фолосяскэ пе ларг дебитул рыурилор мичь, рыулецелор каре се порнеск ын тимпул виитурий апелор, резервеле лакурилор субтеране. Ын фелул ачеста с'а креат лосибилитатя де а екстинде апроапе де доуэ орь супрафаца теренурилор иригабиле, □ (ТАСС). Одета ку ынчепутул чнркулвцией пе маЖистрала де к«л« ферат» Байкал—Амур, портул Ванино а девенит унул дин челе май марь ын Екстремул Ориент. Де аич ынкзркзтурнле ын кантитзць де милиоане де тоне сынт транспортах* ку наееле ла цзрмуриле Арктичий, пе пенинсула Чукотка, ла Магадан ши Сахалин. ЫН ФОТОГРАФИЕ: лимузине ынюркате пе навэ. Фото де А. ТКАЧУК. Фотокроника ТАСС. «АА/ЧЛАААА/ЧЛААЛАЛАЛААААЛАЛЛАЛААЛ; КРОНИКА РЕАЛИ Потривит калкулелор, ын зече лунь але анулуй курент колеитивул узиней тирасполене «Молдавиэолит» а фабрикат продукцие-марфэ, че депэшеште нивелул периоадей респективе а анулуй трекут ку 2,6 милиоане рубле. Прогресул есте евидент. Ел а фост асигурат фзрэ а мэри нумэрул мунчиторилор, нумай даторитз епоририй продуктивитэцнй мунчий. Продукция а крескут даторитэ фолосирий май ефичиенте а мижлоачелор де меканизаре ши аутоматизаре. Ынаинте де термен ау фост дате ын експлоатаре доу> машинь де импрегнат модерне. С'ау апликат мэсурь конкрете привинд апликаря техничий ной ши технологией прогресисте, де пе урма кэрора с'а обцинут ун ефект економик де 800 мий де рубле. Мажоритатя субдивизиунилор де продукцме ау трекут ла ноуа форма де организаре ши ретрибуире а мунчий — антреприза де бригада. Тоате ачестя й-ау пермис колективулуй са обцина ынтыетатя ын ынтречеря сочиалиста унионала дин кадрул рамурий. А. ПЕЧУЛ, кореспондент волунтар. Ку мулта абнегацие лукряза ын анул курент мунчиторий секцией дин Каменка а фабричий де унт ши брынзетурь дин Рыбница. Ыналта дисциплина ши респектаря ку стриктеце а прочеселор технолойсиче контрибуе ла реализаря унор резултате тот май ымбукурзтоаре. Ла финеле фиекарей лунь колективул се ынвредничеште де примул лок ын ынтречеря сочиалистэ. Деспре хэрничия ачестей унитэць де продукцие ворбеск ку елоквенцэ ши уиеле чифре. Ын челе эече лунь але анулуй де фацэ, бунэоар», с’а фабрикат продукцие де калитате супериоарэ ын валоаре де чирка 7$0 мий де рубле, чея че ынсямиэ кэ планул де стат а фост депэшит ку 16 мий де рубле. Продукция секцией дин Каменка, експедиятэ ле адреса а 12 райоане дин републикэ, есте ыналт апречиятэ де консуматорь. Ын презент аич се прегэтеск утилажеле, се студиязэ технология препарэрий унуй ноу сорт де брыизэ де вакэ. Г. КРОИТОРУ, кореспондент волунтар. Екзаминынд резултателе ынтречерий сочиалисте републикане пентру обцинеря челей май богате реколте де рэсэритэ ын анул 1984, КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Советул Миништрилор ал РСС Молдовенешть, Консилиул републикан ал синдикателор дин Молдова ши КЧ ал УЛКТ дин Молдова ау стабилит, кэ агрикулторий дин мажоритатя колхозурилор, совхозурилор фабрика, совхозурилор, ын треприндерилор интергоспо дэрешть ши алтор ынтре приндерь дин комплексул аг роиндустриал ал републичий, дин мулте райоане сэтешть традукынд ын вяцэ хотэры риле Конгресулуй ал XXVI ля ал ПКУС, Пленарей дин май (1982) ши Пленарелор ултериоаре але КЧ ал ПКУС, ау асигурат ынсэмынцаря калитативэ ши буна ынгрижире а семэнэтурилор де рэсэритэ, ау апликат пе о супрафацэ де 115 мий де хектаре технология индустриала а култивэрий ей, ау прегэтит ла време ши ла ун ыналт нивел калитатив мижлоачеле технике пентру ефектуаря десикэрий ши а лукрэрилор де реколта - ре. Фолосиря ын продукцие а хибризилор де рэсэритэ де ь’налтэ продуктивитате, ынтэриря базей технико-материале, респектаря черинцелор агротехничий ши дисчиплиней технолоЖиче ла десфэшураря ынтрегулуй комплекс де лукрэрь, организаря ынтречерий социалисте пентру спориря реколтей ла хектарул де рэсэритэ ши апликаря ефичиентэ а мижлоачелор технико-материале, интенсификаря реЖимулуй де економий, а спиритулуй господэреск ши ридикаря продуктивитэций мунчий ау контрибуит ла депэширя планурилор де продукцие ши де вынзаре а сёминцелор де рэсэритэ кэтре стат. Де пе фие. каре хектар де рэсэритз-марфэ с’ау обцинут кыте 22,2 чентнере де семинце. Тотодатэ, кондукэтории ши спечиалиштий унуй шир де райоане ши господэрий н'ау цинут конт де рекомандэриле оаменилор де штиинцэ ши ау ынсэмынцат сулрафеце марь ку семинце де рэсэритэ де союриле Одесский-63 ши ВНИИМК-1646, чея че а фэкут сэ се обцинэ реколте мулт май мичь декыт ын медие пе републикэ. Ынвингэторь ын ынтречеря сочиалистэ републиканэ пентру обцинеря челей май богате реколте де рэсэритэ ын анул 1984 принтре райоанеле сэтешть ши колективеле господэриилор ау фост пекларате районул Дрокия ши соьхозул «Путь к коммунизму» дин районул Единец. Еле ау фост дистинсе ку Драпеле Роший трансмисибиле але КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, Консилиулуй републикан ал синдикателор дин Молдова ши КЧ ал УЛКТ дин Молдова, ку Дипломе де градул 1 ши премий ын бань. Де Дипломе де градул II ши де премий ын бань с’ау ынвредничит районул Единец ши колхозул «Заветы Ленина» дин районул Дрокия, де Дипломе де градул III ши де премий ын бань — районул Глодень ши колхозул «XX партсъезд» дин районул Глодень. Динтре колёктивеле субдивизиунилор де продукцие ау фост дистинсе ку Дипломе де градул 1 ши ку премий ын бань деташаментул меканизат No 25 ад секторулуй де продукцие No 14 ад асочиацией интергосподэрешть пентру меканизаре ши електрификаре дин районул Дрокия, деташаментул меканизат No 11 ал асочиацией интергосподэрешть пентру меканизаре ши елёктрификаре дин районул Рыбница ши звеноул меканизат ал деташаментулуй меканизат No 8 ал асочиацией интергосподэрешть пентру меканизаре ши електрификаре дин районул Дондушень. Дипломе де градул II ши премий ын бань вор фи ынмынате колективелор деташаментулуй меканизат No 2 ал асочиацией интергосподэрешть пентру меканизаре ши електрификаре дин районул Единец, деташаментулуй меканизат No 3 ал секторулуй де продукцие No 2 ал асочиацией интергосподэрешть пентру меканизаре ши електрификаре дин районул Глодень, деташаментулуй меканизат No 13 ал секторулуй де продукцие No 5 ал асочиацией интергосподэрешть пентру меканизаре ши електрификаре дин районул Дрокия, деташаментулуй меканизат No 17 ал асочиацией интергосподэрешть пентру меканизаре ши електрификаре дин районул Дондушень ши деташаментулуй меканизат No 1 ал секторулуй де продукцие Я? 4 ал асочиацией интергосподэрешть пентру меканизаре ши електрификаре дин районул Глодень. Дипломе де градул III ши премий ын бань вор прими колективеле деташаментулуй меканизат No 2 ал асо. чиацией интергосподэрешть пентру меканизаре ши електрификаре дин районул Унгень, деташаментулуй меканизат No 1 ал совхозулуй «Мичурин» дин районул Сорока, деташаментулуй меканизат ал совхозулуй «Дондушень» дин районул Дондушень, деташаментулуй меканизат No 13 ал асочиацией интергосподэрешть пентру меканизаре ши електрификаре дин районул Чимишлия, деташаментулуй меканизат No 22 ал секторулуй де продукцие Кв 9 ши деташаментулуй меканизат Кв 21 ал секторулуй де продукцие Кв 8 але асочиацией интергосподэрешть пентру меканизаре ши електрификаре дин районул Дрокия, деташаментулуй мен а н и з а т Кв 30 ал асочиацией интергосподэрешть пентру меканизаре шк електрификар? дин районул Единец. А фост менционатэ активитатя позитивэ а райоанелор Бричень, Дондушень, Каменка, Криулень, Лазовск, Анений-Ной, Окница, Орхей. Рыбница. Рышкань, Слобозия, Сорока, Теленешть, Унгень, Фэлешть. Флорешть ши Шолдэнешть, колективелор колхозурилор «Чапаев» дин ■районул Басарабяска, «Гагарин», «Чапаев», «Молдова», «Заря коммунизма», «Калинин» дин районул Глодень, совхозулуй «Мичурин» дин районул Григориопол, колхозурилор «Маяк», «Молодая гвардия», «Советская Молдавия», «Правда», совхозулуйтехникум де агрономие «Ленин». декорат ку орденул Драпелул Рошу де Мункэ, дин районул Дондушень, колхозурилор «Горкий», «Б. Главан», «Котовский», «Путь к коммунизму», «1 Мая», «Суворов», «Патрия» дин районул Дрокия, колхозурилор «40 лет Октября», «Ленин», «Грэничерул Советик» дин районул Единец, колхозурилор «Патрия», «Рассвет», ынтреприндерий интергосподэрешть пентру продучеря кэрний де витэ ши крештеря жунчилор «Путь Ленина» а асочиацией «Колхозживпром». совхозурилор «И. Солтыс» ши «Калинин» дин районул Каменка, колхозулуй «Молдова» дин пайонул Котовский, колхозулуй «Киров», ынтреприндерий интергосподэрешть пентру продучеря нутрецурилор «А. Оника» а асочиацией «Колхозживпром», господэрией коордонатоаре а АШП «Гибрид» дин районул Криулень, колхозулуй «Прогресс» дин районул Кутузов, совхозурилор «Заря», «Дрэгэнешть», колхозурилор «Мичурин», «XXI съезд КПСС», «Дружба». «К. Маркс», «Ленин» дин районул Лазовск. асочиацией интергосподэрешть пентру крештеря анималелор «Колхозживпром», колхозулуй «Правда» дин районул Анений-Ной, совхозулуй «Михэлэшень» дин районул Окница, колхозулуй «Брежнев», декорат «у орденул Ленин, дин районул Орхей, колхозурилор «Путь к коммунизму», «Ф. Антосяк», «Молодая гвардия», совхозулуй «Улма» дин районул Рыбница, совхо. зулуй «Путь Ильича», колхозурилор «Киров», «Каля Ленинистэ», «Бируиторул», «Жданов» дин районул Рыш. кань, колхозурилор «Котовский», «Жданов» дин районул Слобозия, совхозурилор «Думбрэвень», «Мичурин», колхозурилор «Луч», «С. Ла. зо» дин районул Сорока, колхозулуй «Виктория» дин районул Теленешть, колхозурилор «Бируинца», «50 лет Октября», «Ленинский комсомол» дин районул Унгень, колхозулуй «Путь Ленина» дин районул Фэлешть, колхозурилор «Путь к коммунизму», «Котовский» дин районул Флорешть, колхозурилор «Киров», «К. Маркс», ынтреприндерий интергосподэрешть пентру продучеря кэрний де витэ «Юриевка» а асочиацией «Колхозживпром» дин районул Чимишлия, колхозурилор «Мичурин», «П. Ткаченко» дин районул Шолдэнешть, каре ау обцинут резултате буне ын ынтречеря сочиалистэ републиканэ пентру обцинеря чёлор май бунь индичь ын спориря реколтей ла хектарул де рэсэритэ ши каре ау ынделлинит плануриле де вынзаре а рэсэритей кэтре стат. Кондукэторий колективелор субдивизиунилор де продукцие. каре ау фост дистинсе ку Дипломе але КЧ ал Парттидулуй Комунист ал Молдовей, Советулуй Миништрилоо ал РСС Молдовенешть, Консилиулуй реп"бликан ал синдикателор дин (Сфыршит ын пай. 2). Чинчиналул ал X 1-л я АНУЛУЙ АЛ ПАТРУЛЯ-ФИНИШ ну атыт май реушите вор фи резултателе мунчий агрикулторилор ла тоате етапеле чиклулуй агротехнин — фме ворба де арэтурэ, де семэнат, де ербичидаре, де реиэлтаре. Ьинеынцелес. ачастэ атитудине а репараторилор — партенерь егаль ай агринулторилор ын кадрул комплексулуй агроиндустриал — ле ва пермите дрокиенилор сэ-шь ынмулцясиэ сунчеселе, сэ ыннее му буме резултате чинчиналул ал унспрезечеля. ЫН ФОТОГРАФИЕ: (де ла стынга ла дряпта) В. Д. ВОЙТКО, прешединтеле групей контролорилор нородничь де ла асочиация пентру асигураря техникэ де продукцие а агрикултурий дин районул Дрокиз, А. Я. БУЛГАРЬ, лэкэтуш, ши П. И. БАЛИКА, им- Жинер-метролог, диснутынд резултателе уней тречерь ын ревистэ а десфэшурэрий репарациилор. Фото де А. ГОРОШЧЕНКО. ЫНВИНГЭТОРЬ ЫН ЫНТРЕЧЕРЕ Ла сукчесул продукэторилор де рэсэритэ дрониень, каре ау ешит ынвингэторь ын ынтречеря сочиалистэ републиканэ пентру обцинеря челей май богате реколте де семинце олеажиноасе ын анул 1984, ынтр’о анумитэ мэсурэ шь-ау адус контрибуция ши мештерий де ла асочиация районалэ пентру асигураря техника Де продукцие а агрикултурий. Доар функционаря фэрэ стационэрь а техничий агриноле а конституит уна дин принчипалеле гаранций привинд евитаря пердерилор де роадэ, асигураря уней калитэць супериоаре а семинцелор реколтате ла тимп. Ын презент лукрэторий асочиацией прегэтеск техника агриколэ пентру виитоаря камлание. На де обичей. се пуне аичентул пе калитатя лукрэрилор, момент цинут мереу ын кымпул де ведере ал нондучерий асочиацией, слечиалиштилор, контролорилор нородничь. Доар ну кыт май бине ышь вор фаче датория репараторий. ЫН НУМЕЛЕ ПЭЧИЙ ШИ ПР0ГРЕСУЛУЙ СОЧИ АЛ Шединца комунэ а Комисиилор пентру афачериле екстерне але Советулуй Униуний ши Советулуй Нацноналитэцилор але Советулуй Супрем ал Униуний РСС Ын зиуа де 29 ноембрие а Я ил/т ппи по пом тли о ттто--^ . ---- *■ ^ динцэ комунэ а Комисиилор пентру афачериле екстерне але Советулуй Униуний ши Советулуй Нацноналитэцилор але Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Ау фост екзаминате унеле проблеме актуале але перфекционэрий ын континуаре а колаборэрий економиче ши технико-штиинцифиче а Униуний Советиче ку цэриле че шь-ау добындит либертатя, Ла лукрэриле шединцей ау партичипат М. С. Горбачов, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, секретар ал КЧ ал ПКУС, — прешединтеле Комисией пентру афачериле екстерне а Советулуй Униуний, Б. Н. Пономарьов, кандидат , ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, секретар ал КЧ ал ПКУС, — прешединтеле Комисией пентру афачериле екстерне а Советулуй Националитэцилор, В. В, Кузнецов, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, прим-локци.итор ал Прешединтелуй Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, М. В. Зимянин, К. В. Русаков, секретарь ай КЧ ал ПКУС. Шединца а фост кондусэ де М. С. Горбачов. Ел а менционат ын кувынтул сэу ы,нтродуктив кэ ам.плоаря колаборэрий економиче _ши тех-Т_1ТТТ/П-ТТТ'ГТ7ТТТ.ГТТТТгГлТТТТО О \7тТТ1ХГТТТГ^Г Л -XV- сл V Дгхгх РСС ку фостеле цэрь колониале ши депенденте креште пе ан че трече. Ын тимпул речепцией де ла Кремлин ын чинстя партичипан ц и л о р ла Консфэтуиря економикэ ла нивел ыналт а цэрилор мембре але КАЕР К. У. Черненко а сублиният, кэ сочиализмул есте ун алият фиреск ал тутурор челор каре луптэ пентру елиминаря дискриминэрий, пентру ексклудеря орькэрей експлоатэрь дин релацииле економиче интернационале, ымпотрива фолосирий пыргиилор економиче ка мижлок де екзерчитаре а пресиунилор политиче ши де аместек ын требуриле интерне але стателор суверане. Униуня Советикэ фолосеште актив кредитаря ка инструмент економик ефичиент пентру дезволтаря колаборэрий егале ын дрептурь ку цэриле че шь-ау добындит либертатя, Еа репрезинтэ ун систем комплекс ши контрибуе ла креаря ши консолидаря базей технико-материале а тинерелор стате, ла ынтэриря индепенденцей ши неатырнэрий лор. Тотодатэ, а' менционат М. С. Горбачов, екзистэ, фэрэ ындоялэ, посибилитэць марь пентру перфекционаря ын континуаре а колаборэрий ноастре економиче ку цэриле че шь-ау добындит, либертатя. Анугне ачастн не-а детерминт сэ презентэм комисиилор спре екзамйнаре кестиуня респективэ. Реферитор ла кестиуня дискутатэ ау презентат комуникэрь М. А. Сергейчик, прешединтеле Комитетулуй де Стат пентру легэтуриле економиче екстерне ал Униуний РСС, В. Ф. Гарбузов, министрул финанцелор ал Униуний РСС, Н. Д. Комаров, примлокциитор ал министрулуй комерцулуй екстериор ал Униуний РСС. Луынд кувынтул ла шединцэ ын нумеле групулуй прегэтитор де депутаць, С. В. Червоненко, мембру ал Комисией пентру афачериле екстерне а Советулуй Национзлитэцилор, а менционат, кэ релацииле комерчиал-екэномиче але Статулуй Советик ку цэриле че шь-ау добындит либертатя се ынтемеязэ пе о базэ екитабилэ ши речипрок авантажоасэ. Ынтреприндериле креате ын ачесте цэрь ку ажуторул Униуний РСС сынт проприетатя лор национала. Ачаста оферэ иосибилитатя де а ынтэри економия стателор ын курс де дезволтаре Ын ачелаш тимп политика ■ ноастрэ кредитарэ кореспунде ши интереселор економиче конкрете але Униуний Советиче. Ын кувынтаре с’а атрас атенция асулра казурилор де ливраре ку ынтырзиере а утилажелор, де тэрэгэнаре а терменелор конструкцией ши дэрий ын експлоатаре а обьективелор, казурь каре май ау ынкэ лок ши каре дук ла крештеря келтуелилор ноастре. С’а ворбит деспре нечеситатя де а луа мэсурь пентру перфекционаря легэтурилор речил.роче динтре ынтреприидериле индустриале щи организацииле де ко.мерц екстериор, пентру ынтэриря реляции лор пе базэ де хозрасчот динтре еле, пентру ымбунэтэциря ын континуаре а калитэций продукцией експортате песте хотаре. Луынд кувынтул ла ынкееря шединцей, Б. Н. Пономарьов а арэтат кэ, прин концинутул ей, прин принчипииле ши целуриле ей, колабораря економикэ, кредитар-финанчиарэ ши комерчиалэ а Униуний РСС ку цэриле че шь-ау добындит либертатя есте диаметрал опусэ политичий неоколониалисте а империализмулуй ши системулуй де експлоатаре а ачестор цэрь де кэтре монополуриле транснационале. Менцинеря системулуй де легэтурь економиче неекитабиле динтре путериле окчидентале ши цэриле ын курс де дезволтаре, фаитул кэ Окчидентул ле фаче сэ супорте консечинцеле нефасте але кризелор системулуй . капиталист ал бкономией, спориря консидерабилэ а добынзилор де кэтре бэнчиле окчидентале конституе принчипалеле каузе але агравэрий ситуацией економиче а цэрилор че шь-ау добындит либеотатя ши але крештерий даторией лор екстерне. Политика економикэ екстернэ советикэ диферэ ын мод принчипиал де политика Окчидентулуй. Ажуторул економик ши технико-штиинцифик пе каре Униуня РСС ыл акор. дэ цэрилор че шь-ау добындит либертатя есте фолосит конформ черинцелор лор, ын примул рынд пентру скопул де продукцие — пентру креаря уней базе индустриале проприй а ачестор цэрь. Реферинду-се ла проблема авантажулуй речипрок ал колаборэрий ку цэриле че шь-ау добындит либертатя, Б. Н. Пономарьсв а сублиният кэ Униуня Советикэ примеште ку титлу де акитаре а кредителор материй приме, мэрфурь индустриале де ларг консум ши продусе алиментаре. Дискутаря темейникэ ын кадрул шединцей Комисиилор пентру афачериле 'екстерне але Советулуй Супрем ал Униуний РСС а кестиуний ку привире ла перфекционаря ын континуаре а колаборэрий економиче ши технико-шти че ку цэриле че шь-ау добындит либертатя ау арэтат кэ ын ачастэ маре активитате екзистэ мулте лукрурь позитиве, дар сынт ши дестуле неажунсурь. Организацииле советиче де ресорт сынт кемате сэ ее репеде мэсурь пентру ликидаря лор. Ла шединцэ с’а сублиният, кэ, ын лумина хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал партидулуй, Пленарелор ултериоаре але КЧ ал ПКУС, кувынтэрилор луй К. У. Черненко, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, а сарчинилор стабилите ын хотэрыриле сесией а доуа а Советулуй Супрем, министереле ши департаментеле требуе сэ-шь ым’бунэтэцяскэ активитатя ын скопул ридикэрий пе тоате кэиле а ефичиенцей легэтурилор комерчиалекономиче. Ла шединцэ а фост адоптатэ ын унанимитате о хотэрыре асупра кестиуний дискутате, каре концине о серие де рекомандэрь ын ведеря перфекционэрий ын континуаре а колаборэрий економиче ши технико-штиинцифиче ку цэриле че шь-ау добындит либертатя, (ТАСС). ФЕЛИЧИТЭИ) КОРДИАЛЕ Комитетул Чентрал ал ПКУС, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советул Миништрилор ал Униуний РСС ле-ау адресат луй Кейсон Фомвихан, секретарул Женерал ал КЧ ал Партидулуй Популар Револуционар Лаоциян, прешединтеле Консилиулуй де Миништри ал РПДЛ, ши луй Суфанувонг, президентул РПДЛ, прешединтеле Адунэрий попуяаре супреме а РПДЛ, о телеграмэ де феличитаре ку прилежул сэрбэторий национале — чя де-а 9-а аниверсаре а" прокламэрий Републичий Популаре Демократе Лаос. Ын телеграмэ се спуне: «Суб кондучеря партидулуй популар револуционар, ла 2 дечембрие 1975 поиорул лаоциян а десэвыршит рёволуция национал-демократикэ ши с'а ангажат пе каля «онструирий базелор сочиетэций сочиалисте. Урмынд линия трасатэ де конгресул ал Ш-ля ал ППРЛ, оамений мунчий дин Лаос, ынфэптуеск ку сукчес трансформэрь сочиалекономиче радикале, апэрэ ферм суверанитатя ши интегритатя териториалэ а цэрий лор. Констатэм ку сатисфакцие кэ релацииле де стрынсэ приетение ши де колабораре мултилатералэ динтре ПКУС ши ППРЛ, динтре Униуня РСС ши РПДЛ се дезволтэ ши се адынческ неабэтут пе база принчипиилор марксизмленинизмулуй ши интернационализмулуй сочиалист. Политика ёкстернэ а РПДЛ се букурэ де ун бинемеритат престиЖиу. Умэр ла умэр ку Виетнамул ши Кампучия, Лаосул акционязэ консеквент пентру ынтэриря пэчий ши секуритэций интернационале, пёнтру ынсэнэтоширя климатулуй ын Асия де Суд-Ест ши пентру трансформаря ачестей реЖиунь ынтр’о зонэ а пэчий, буней вечинэтэць ши колаборэрий. Ачастэ линие де паче се букурэ ынтотдяуна де ун сприжин деплин дин партя Униуний Советиче. Ын зиуа сэрбэторий национале а Републичий Популаре Демократе Лаос вэ д’орим думнявоастрэ. драЖь товарэшь, тутурор оаменилор мунчий дин Лаос ной ши марь сукчесе пе тэрымул конструкцией сочиалисте ши апэрэрий кучериридор револуционаре». (ТАСС). ынвэцзиынпл КАДРЕЛОР Ын кадрул курсурилор реиубликане перманенте де ридикаре а калификэрий лукрэторилор органелор де партид ши советиче де пе лынгэ КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей с’ау ынкеят лекцииле пентру ун ноу труп де прешединць ай комитетелор екзекутиве але Советелор сэтешть де депутаць ай нородулуй дин републикэ. Тимп де трей сэптэмынь аскултэторий курсурилор ау студият проблемеле актуале але теорией ши прэктичий конструкцией комунисте, принчипииле ши методеле ленинисте але кондучерий де иартид, проблемеле конструкцией советиче, перфекционэрий стилулуй де лукру ал Советелор де депутаць ай нородулуй, активитатя интернационалэ а ПКУС ши Статулуй Советик ьш лумина хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал ПКУС, тезелор ши конклузиилор купринсе ын кувынтэриле товарэшулуй К. У. Черненко, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Ын фаца аскултэторилор ау луат кувынтул Н. П. Кирияк, локциитор ал Прешединтелуй СоЕетулуй Минищтрйлор ал РСС Молдовенешть, А, В. Мелник, секретарул Президиумулуй Советулуй Супрем ал"РСС Моядовенешть, в. И, Добында, шефул Дирекцией требурилор а Советулуй Миниш'трилор ал РСС Молдовенешть, прекум ши лукрэторь де рэспундере дин апаратул КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, Советулуй Миништрилор ал републичий, кондукэторь де министере ши департаменте, оа^ мень де шткинцэ, лектора ла институцииле де ынвэцэмынТ супериор. (АТЕМ).