Moldova Socialista, 1986 (LXII/27-50)

1986-02-01 / nr. 27

' » 7 Ж Пропетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОЬЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла I май 1924 No 27 (16136) Сымбэтэ, 1 фебруарие 1986 Прецул 3 коп. у у Ла Комитетул Нейтрал ал ПКУС ши Советуя Миииштрилор ал Униуний РСС Комитетул Чентрал ал ПКУС ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС ау адоптат хотэрыря «Ку привире ла мэсуриле пентру дезволтаря ын континуаре а кооперацией де консум». Ын хотэрыре се менционязэ, кэ организацииле ши ынтреприндериле кооперацией де консум десфэшоарэ о анумитэ активитате пентру ымбунэтэциря десервирий комерчиале а популацией, лэр- 7Киря акизициилор ши прелукрэрий продуселор ши материилор приме агриколе. С’а екстинс партичипаря лор ла реализаря Програмулуй алиментар ал Униуний РСС, ла резолваря кестиунилор трансформэрий сочиале ши културале а сатулуй. Дар активитатя мултор организаций ши ынтреприндерь але кооперацией де консум ну кореспунде ынкэ сарчинилор ши черинцелор Пленарелор дин априлие ши дин октомбрие (1985) але КЧ ал ПКУС, нечеситэцилор крескынде але оаменилор мунчий де ла сате. Пе паркурсул май мултор ань ну се ындеплинеште планул ла чиркулация мэрфурилор ку амэнунтул, се ликидязэ ынчет неажунсуриле дин организаря комерцулуй ши алиментацией публиче. Ну се фолосеск дин плин посибилитэциле споририй ресурселор де мэрфурь ши атраЖерий лор ын чиркулация мэрфурилор, Унеле органе локале де партид ши советиче ну акордэ ынтотдяуна атенцие активитэций организациилор ши ынтреприндерилор кооперацией де консум, ну манифеста о атитудине дестул де ексиЖентэ фацэ де кондукэторий ши спечиалиштий лор пентру ындеплиниря сарчинилор трасате, се окупэ инсуфичиент де кестиуниле селектэрий ши репартизэрий кадрелор, ымбунэтэци р и й мунчий политиче ши едукатйве ын колективеле де мункэ. КЧ ал ПКУС ши Советул Миииштрилор ал Униуний РСС консидерэ дрепт сарчйнэ принчипалэ а Униуний нейтрале а кооперативелор де консум дин Униуня РСС, униунилор кооперативелор де консум републикане, цинутале ши реЖионале сатнсфачеря максималэ а нечеситэцилор популацией ын че приветите продуселе алиментаре, алте мэрфурь ши сервичий. Ын ачест скоп есте нечесар ка ефортуриле организацийлор ши ынтреприндерилор кооперацией де консум сэ фие кончентрате асупра споририй акизициилор ши прелукрэрий продуселор ши материилор приме агриколе, сэ фие десфэшуратэ актив ши персеверент мунка пентру реализаря Програмулуй алиментар ал Униуний РСС ши Програмулуй комплекс де дезволтаре а продукцией мэрфурилор де ларг консум ши сферей сервичиилор, сэ се контрибуе пе тоате кэиле ла трансформаря сочиал-културалэ а сатулуй. Сэ се асигуре ынтэриря ын континуаре а базей технике-материале а организациилор ши ынтреприндерилор кооперацией де консум, ынтродучеря пе ларг ын практика активитэций лор а реализэрилор прогресулуй технико-штиинцифик ши експериенцей ынаинтате. Требуе сэ фие дезволтатэ ши ынтэритэ демокрация дин кадрул кооперацией де кон- сум, сэ фие ридикате ролул ши спиритул актив але мембрилор кооперативелор ын кондучеря требурилор кооперацией де консум, сэ се контрибуе пе тоате кэиле ла ымбунэтэциря активитэций групелор де ымпутерничиць, комисиилор де ревизие, челорлалте органе де кондучере ши контрол дин системул кооперацией де консум. Сэ се акорде о атенцие деосебитэ едукацией лукрэторилор ын спиритул атитудиний грижулий ши господэрешть фацэ де проприетатя сочиалистэ, ал интрансиЖенцей фацэ де казуриле де липсэ де спирит господэреск, делапидэрь ши фуртурь, митэ, де ынкэлкаре а дисчиплиней де мункэ, а регулилор комерцулуй ши алте феномене негативе. Советелор Миииштрилор але републичилор унионале ши аутономе, комитетелор екзекутиве але Советелор цинутале, реЖионале, орэшенешть ши районале де депутаць ай нородулуй ли с’а пропус сэ ридиче нивелул кондучерий активитэций организациилор ши ынтреприндерилор кооперацией де консум, сэ ле акорде ажуторул нечесар ын дезволтаря базей технико-материале, ымбунэтэциря континуэ а десервирий оаменилор мунчий де ла сате. Ау фост акчептате пропунериле Униуний нейтрале а кооперативелор де консум дин Униуня РСС ши Советелор Миииштрилор але републичилор унионале ку привире ла спориря ын чинчиналул ал дойспрезечеля пентру организацииле кооперацией де консум а акизициилор де ла популацие але кэрний ши продуселор де карие ку 22 проченте, картофилор ку 15 проченте, легумелор ку 35 проченте, фруктелор ку 55 проченте ши улеюлуй ве- Жетал ку 27 проченте, а продукцией ла ынтреприндериле кооперацией де консум а мезелурилор ку 41 проченте, консервелор ку 26 проченте ши бэутурилор фэрэ алкоол ку 47 проченте, прекум ши ку привире ла мэриря волумулуй чиркулацией мэрфурилор ку амэнунтул ын комерцул кооператист ку 22 проченте. Ачесте сарчинь требуе сэ фие консидерате ка минимале. Ын тимпул елаборэрий проектелор планурилор ануале Униуня чентралэ а кооперативелор де консум дин Униуня РСС ши Советеле Миииштрилор але републичилор унионале требуе сэ превадэ фолосиря май деплинэ а посибилитэцилор кооперацией де консум пентру спориря ресурселор де мэрфурь. Ау фост стабилите, де асеменя, сарчинь пе аний 1986 — 1990 ла даря ын експлоатаре ын системул кооперацией де консум а унор магазине, ынтреприндерь де алиментацие публика, депозите Женерале де мэрфурь. фригорифере де дистрибуире, депозите пентру картофь, легуме ши фрукте, ынтреприндёрь де продусе де панификацие, магазине (базе) пентру вынзаря материалелор лемноасе ши де конструкцие, чентре универсале де речепцие-колектаре ши стаций де алиментаре ку комбустибил де мик габарит. Униуний чентрале а кооперативелор де консум дин Униуня РОС, униунилор кооперативелор де консум републикане, цинутале ши реЖионале ли с'а дат ынсэрчинаря сэ елаборезе ши сэ ынфэптуяскэ ын чинчиналул ал дойспрезечеля мэсурь пентру дезволтаря активитэций комерчиале, де колектаре ши де продукцие а организациилор ши ынтреприндерилор кооперацией де консум, превэзынд ын еле: ымбунэтэциря радикала а организэрий комерцулуй; дезволтаря акчелератэ а ынтреприндерилор де алиментацие публика, спориря акизициилор де продусе ши материй приме агриколе; продукция кэрний ши алтор продусе агриколе ын господэрииле аукзилиаре, спориря капачитэцилор де продукцие пентру фабрикаря мэрфурилор де ларг консум; лэрЖиря ын ораше ши чентреле индустриале а комерцулуй кооператист ку карие, мезелурь ши афумэтурь, семифабрикате дин карне, легуме, картофь, фрукте, мьере, помушоаре, чуперчь ши алте продусе, акизиционате ла прецуриле превэзуте ын контракте; есЬектуаря рационализэрий ын комплекс а активитэций ынтреприндерилор ' кооперацией де консум, апликаря технолоЖиилор ефичиенте, организэрий штиинцифиче а мунчий, економисиря ресурсёлор материале, де форцэ де мункэ, комбустибил ши енер- Жетиче. Се преведе ка ын аний 1986—1990 сэ фие асигурате дезволтаря капачитэцилор ши ынтэриря базей техникоматериале а организациилор де конструкций ши репараций але кооперацией де консум ши спориря волумелор лукрэрилор екзекутате де еле пентру конструкция, реконструкция ши реутиларя техника а ынтреприндерилор. Се превэд, де асеменя, сарчинь пентру екзекутаря лукрэрилор де антреприза ла конструкция объектив е л о р кооперацией де консум. Хотэрыря облигэ Комитетул де Стат пентру планификаре ал Униуний РСС ка ын тимпул елаборэрий проектелор планурилор пе аний 1986—1990 сэ превадэ репартизаря аутокамиоанелор ши аутомобилелор де мик тонцж кэтре Советеле Миништрилор але републичилор унионале пентру организацииле ши ынтреприндериле кооперацией де консум. Комитетулуй де Стат пентру апровизионаря техникэматериалэ ал Униуний РСС и с’а дат ынсэрчинаря сэ асигуре репартизаря ын аний 1986—1990 кэтре Униуня чентралэ а кооперативелор де консум дин Униуня РСС пентру ынтреприндериле индустрией алиментаре ши продуселор де панификацие ши пентру ынтреприндериле продукэтоаре де мэрфурь неалиментаре утилажеле технодо- Жиче ши де ынкэркаре-транспортаре ши пьеселе де скимб нечесаре, прекум ши стаций мобиле де алиментаре ку комбустибил. Советелор Миииштрилор але републичилор унионале ли с’а рекомандат сэ превадэ пентру организацииле транспортулуй ауто де фолосинцэ Женералэ ши пентру организацииле ши ынтреприндериле агриколе сарчинь де транспортаре а продукцией акизиционате де ла популацие, ын колхозурь ши совхозурь де кэтре организацииле кооперацией де консум, ын конформитате ку плануриле стабилите лор ла акизицииле де продусе ши материй приме агриколе. Хотэрыря преведе креаря унуй фонд унионал ал комерцулуй кооператист интеррепубликан ку карне ши продусе дин карне ши стабилиря модулуй де формаре ши фолосире а луй. Кондучерилор униунилор кооперативелор де консум але републичилор унионале ли с’а акордат дрептул де а апроба документация техника пентру фабрикаря мэрфурилор алиментаре, препарате де кэтре ынтреприндериле кооперацией де консум дин материиле приме акизиционате де ла популацие, ын колхозурь ши совхозурь ла прецуриле Нревэзуте ын контракте ши реализате ын комерцул кооператист, дакэ ла ачесте мэрфурь ну екзистэ стандарте сау кондиций технике апробатё ын ординя стабилитэ. Ку ынчепере дин анул 1986 организацииле ши ынтреприндериле кооперацией де консум сынт скутите де плата ын буЖет а импозитулуй пе венит де пе бенефичииле обцинуте дин реализаря мэрфурилор неалиментаре де ларг консум, фабрикате дин материй приме локале ши секундаре, индиферент де нивелул рентабилитэцйй ачестей продукций, урмынд ка мижлоачеле диспонибилизате сэ фие фолосите пентру лэрЖиря базей технико-материале ын ведеря продучерий мэрфурилор менционате. Министерулуй финанцелор ал Униуний РСС ши Комитетулуй де Стат ал Униуний РСС пентру прецурь ли с’а пропус сэ споряскэ, ку ынчепере де ла 1 януарие 1986, де комун акорд ку Униуня чентралэ а кооперативелор де консум дин Униуня РСС, волумеле рабатурилор комерчиале ла унеле типурь де мэрфурь де ларг консум, реализате де кэтре ынтреприндериле де комерц ку амэнунтул ши де алиментацие публика але кооперацией де консум, прекум ши сэ резолве кестиуня привинд редучеря, ку ынчепере де ла 1 януарие 1986, а тарифурилор плэцилор де асигураре беневолэ а бунурилор пентру организацииле ши ынтреприндериле кооперацией де консум. Се превэд ши алте ынлеснирь. Ау фост акчептате пропунериле Униуний чентрале а кооперативелор де консум дин Униуня РСС: ку привире ла фолосиря ын каз де нечеситате пентру конструкция каселор де локуит, объективе лор господэрией комунале, окротирий сэнэтэций ши ынвэцэмынтулуй публик а инвестициилор капитале ын пропорцие де 10 ла сутэ дин волумул тотал ал лукрэрилор де конструкций-монтаж, превэзут пентру конструкция обьективелор дё менире продуктивэ ши асигурат ку ресурсе технико-материале ын мод чентрализат; ку привире ла асигураря тинёрилор спечиалишть, каре ау абсолвит институций де ынвэцэмынт супериор ши медиу де спечиалитате, ши а абсолвенцилор школилор професионале-техниче, тримишь сэ лукрезе перманент ын организацииле ши ынтреприндериле кооперацией де консум, ситуате ын локалитэциле сэтешть (ын казул кынд ну диспун ын мод суфичиент де фонд локатив проприу), ку ынкэперь локативе, арендате де ла четэцень, урмынд ка диференца костулуй кирией сэ фие плэтитэ дин контул организациилор ши ынтреприндерилор кооперацией де консум; ку привире ла примиря фэрэ екзамене де адмитере ын институцииле де ынвэцэмынт медиу де спечиалитате але кооперацией де консум пентру а-шь фаче студииле фэрэ а фи скошь дин продукцие а лукрэторилор де кондучере ши спечиалиштилор организациилор ши ынтреприндерилор кооперацией де консум (фиинд тримишь де организацииле ши ынтреприндериле менционате), дакэ ачесте персоане ау ун стаж де лукру ын функция окупатэ де чел пуцин дой ань. А фост ынкувиинцатэ инициатива КЧ ал УЛКТ дин Униуня Советикэ де а тримите ын чинчиналул ал дойспрезечеля 100 мий де комсомолишть ши репрезентанць ай тинеретулуй дин рындуриле абсолвенцилор школилор медий пентру а лукра ын организацииле ши ынтреприндериле кооперацией де консум. Комитетелор Чентрале але партиделор комунисте але републичилор унионале, комитётелор цинутале, комитетелор реЖионале, комитетелор орэшенешть ши комитетелор районале де партид ли с’а дат ынсэрчинаря сэ-шь интенсифиче атенция фацэ де кестиуниле селектэрий ши репартизэрий кадрелор, фацэ де мунка организаторикэ ши политика де масэ ын колективеле организациилор ши ынтреприндерилор кооперацией де консум, сэ ридиче рэспундеря кондукэторилор лор пентру ындеплиниря сарчинилор де план ши ангажаментелор сочиалисте адоптате, пентру гэсиря ши фолосиря резервелор. Сэ ымбунэтэцяскэ кондучеря организациилор примаре де партид але ачестор колективе, сэ ле акорде ажутор ын мобилизаря лукрэторилор кооперацией де консум ла ындеплиниря ку сукчес а сарчинилор пусе ын фаца лор. Комитетул Чентрал ал ПКУС ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС шь-ау експримат ферма конвинЖере, кэ лукрэторий кооперацией де консум, ку сприжинул перманент ’ ал организациилор де партид, советиче, синдикале ши комсомолисте, вор луа тоате мэсуриле пентру асигураря ындеплинирий некондиционате а сарчинилор стабилите прин презента хотэрыре, вор адуче о контрибуцие субстанциалэ ла кауза бунэстэрий оаменилор мунчий де ла сате ши ла ымбунэтэциря десервирий комерчнале а популацией. Визита континуэ Ын зиуа де 30 януарие а плекат де ла Москова ла Ленинград Д. Капуто, министрул афачерилор екстерне ши кVлтелор ал Републичий Ар-Жентина. Ел се афлэ ын цара ноастрэ ла инвитация Гувернулуй Советик ынтр’о визита офичиалэ. (ТАСС). Апелул суботникулуй БЭЛЦЬ. Принтр’о мункэ ыналт продуктивэ вор марка суботникул комунист унионал, консакрат челуй де-ал ХХУИ-ля Конгрес ал ПКУС, феровиа,г>ий де ла депоул де локомотиве дин локалитате. Колективул шь-а асумат ангажаментул сэ кондукэ гратуит ын контул суботникулуй и00 де тренурь де тонаж мажорат ши сэ транспорте чел пуцин 250 мий тоне де ынкэркэтурь. Рационализаторий депоулуй вор ынтродуче ын продукцие шасе пропунерь де рационелизаре ку ун ефект економик де 1.000 де рубле. Лэкэтуший шь-ау дат кувынтул сэ репаре ла 15 фебруарие локомотивеле ку гаранция ыналтей калитэць а мунчий. Ачест програм де акциуне а ши ынчепут а фи традус ын фапт. Кыте о гарнитурэ де трен де тонаж мажорат ау кондус де акум ын контул «сымбетей роший» машиништий Борис Мудрик, Григора Мэржиняну, Иван Грабовенко, Михаил Ешану. Феровиарий бэлцень вор трансфера ын контул чинчиналулуй 2,5 мий де рубле. П. ДУМБРЭВЯНУ. □ СУВОРОВ. Трудиторий совхозулуй-фабрикэ «Рассвет», рэспунзынд ла инициатива патриотикэ а колективелор фрунташе дин царэ де а организа ла 15 фебруарие ун суботник комунист ын чинстя Конгресулуй ал ХХУИ-ля ал ПКУС, шь-ау трасат обьективе конкрете пентру ачастэ зи. Лукрэторий фермей де лапте-марфэ, бунэоарэ, сынт дечишь сэ иэреЖистреэе ын зиуа суботникулуй комунист чя май ыналтэ продуктивитате а мунчий, сэ обцинэ де ла фиекаре вакэ кыте 10,5 килограме де лапте. Подгорений вор ефектуа курэцитул бутучилор пе о супрафацэ де доуэ хектаре, яр пе 2,5 хектаре вор репара спалиерул. Помикулторий вор курэци ын ачастэ зи трей хектаре де ливадэ. Обьективе онорифиче шь-ау асумат ши меканизаторий. Пынэ ла дескидеря ыналтулуй фор ал комуништилор дин царэ ей вор прегэти калитатив тоатэ техника агриколэ нечесарэ пентру ынфэптуиря лукрэрилор де примэварэ. В. БАНАРУ. ЕКЗЕМПЛУЛ КОМУНИСТЕЙ «Ыналтулуй фор ал партидулуй — даруриле ноастре де мункэ» — суб ачастэ дезизэ се десфэшоарэ ынтречеря сочиалистэ а мунчиторилор де ла каса де десервире сочиалэ дин Кэлэрашь. Кяр дин примеле зиле але анулуй ын фрунтя ынтречерий с’а ситуат комуниста Тамара Беженарь, кроиторясэ ын секция де конфекционаре а хайнелор пентру фемей. Зилеле трекуте колективул а феличитат-о ку о ноуэ викторие де мункэ — ындеплиниря ынаинте де термен а сарчиний индивидуале пе примул триместру ал анулуй. Ачеста а фост ангажаментул ей ын чинстя Конгресулуй ал ХХУИ-ля ал ПКУС. Сукчесул се експликэ прин фаптул кэ Т. Беженарь апликэ ку сукчес челе май ефичиенте методе де конфекционаре, асигурынд, тотодатэ, о калитате ирепрошабилэ. Урмынд екземплул фрунташей, колективул а дечис сэ-шь реализезе сарчина пе примеле доуэ лунь але анулуй де фацэ ла престаря сервичиилор кэтре зиуа де 25 фебруарие, кынд ышь ва ынчепе лукрэриле ыналтул фор ал комуништилор дин царэ. Н. БУРКЭ, майстру ла каса де десервире сочиалэ дин Кэлэрашь. яншш КОНЛУКРАР Унеорь и се паре, кэ де ла ачел вует интригант де трактор, каре й-а ынтрат ын сат ши ын вяцэ ка о минуне ши ка о бунэвестире, а трекут о гроазэ де време, яр алтеорь — кэ н'а май трекут кяр атыт де мулт. Паркэ е-о вешничие ши паркэ е ерь. Ачастэ конлукраре ку машиниле ши ку пэмынтул е сенсул профунд ши вешник ал веций сале. Кынд ынчепусе рэзбоюл, Антон авя доар патру анишорь. О копилэрие ку норь грей ши аменинцэторь. Дар ши дупэ рэзбой ну й-а фост ушор. Бэрбаць ын сат рэмэсесерэ пуцинь, яр пэмынтул требуя лукрат. Ку плугул, ку каий, ку мына. Ла арат циня де кай, деч, ера трезит ши ел ла кынтатул кукошилор ши ну о датэ, кынд ыл торопя сомнул, ера шфикюит ши ел ку бичушка, ка сэ ну рэмынэ ын урмэ де кай сау сэ кадэ суб поткоавеле лор. Тоате паркэ с'ау трекут, с'ау уйтат. Доар вуетул ачелуй «Универсал-2» й-а рэмас адынк импримат ын меморие. Ачей 22 де кей-путере ши й-ау предетерминат соарта. А фэкут о шкоалэ де спечиалитате ши а лукрат кыцьва ань тракторист, апой бригадир ал тракториштилор. Ла Коржова. Ла Дубэсарий-Векь. А май фэкут о шкоалэ ши а фост нумит инжинер-шеф. Инжинерул, мэ рог, е ши ел ку техника, дар... Ун дор мокнит, дар инсистент, ыл родя ла инимэ. Токмай атунч партидул а лансат апелул кэтре спечиалишть сэ винэ ын фрунтя бригэзилор. Антон Чоклу а фост принтре примий, каре а рэспунс ла ачест апел. Де атунч е бригадир ла Дубэсарий-Векь, районул Криулень. Акум бригада кондусэ де Антон Алексеевич Чоклу е фрунташэ ла тоате лукрэриле ши ынтотдяуна е ла лок де чинсте. Акум ын бригада ачаста сынт оемень ку каре се мындреште ынтрег колхозул, районул. Г. Артьом е декорат ку доуэ ордене — Драпелул Решу де Мункэ ши «Инсигна де Оноаре», е ындрумэтор ал тинеретулуй. Ку доуэ ордене — «Инсигна де Оноаре» ши Слава Мунчий класа III — е декорат ши П. Кучук, лауреат ал Премиулуй Комсомолулуй Ленинист. Ын фрунтя ынтречерий пэшеск А. Халупа, И. Кожокару, С. Тимуш ш. а. Паркэ аич мэнынкэ, аич лукрязэ, аич доарме. Пе Антон Алексеевич Чоклу, меканизатор емерит дин републикэ, ынтотдяуна ыл гэсешть ын бригадэ, лынгэ машиниле сале, лынгэ меканизаторий сэй, ын лан, унде се пун базеле белшугулуй, унде се адунэ, боб ку боб, пыня. Пыня ноастрэ чя де тоате зилеле. Ын нумеле ей Антон Алексеевич ышь жертфеште лиништя, одихна, пентру еа е'н старе сэ стее зи ши ноапте ын бригадэ, ын кымп, ынтре агрегате. Пентру лумина ей пе масэ ел конлукрязэ де-о вяцэ ку машиниле ши пэмынтул. В. ЛАДАНЮК. Фото де Е. РОШКОВАН. РОДУЛ ХЭРНИЧИЕЙ Уна динтре челе май марь господэрий продукэтоаре де легуме дин районул Слобозия е колхозул «Мичурин», декорат ку орденул Драиелул Рошу де Мункэ. Грэдинарий ау мунчит ку мулт елан ын анул 1985. Господэрия а експедият ла прелукраре индустриалэ ши пентру консум ын старе проаспэтэ 22.330 тоне де диферите легуме. Е ындеплинитэ ку сукчес ши сарчина чинчиналэ ла продучеря ши реализаря ла стат а легумелор. Фиекаре дин челе 440 хектаре култивате а рэсплэтит мунка грэдинарилор ку кыте 465 чентнере де легуме. Есте чел май ыналт резултат дин районул Слобозия ши унул динтре челе май буне пе републикэ. Акум се апропие де ефыршит прегэтиря серелор де семэнатул легумелор тимпурий, се адук ын ордине техника де плантаре а рэсадулуй, агрегателе пентру иригаря артифичиалэ, техника менитэ сэ асигуре протекция плантелор де дэунэторь ши боль. Г. КОТРУЦЭ. КОВОДРЕ КУ КОДРИ ШИ ИЗВОАРЕ Атунч кынд чинева ышь прокурэ ун ковор, ын касэ е сэрбэтоаре. Орькум, о ынкэпере, дакэ е ымподобитэ ку ачест объект де прец, паре май плинэ, май богатэ. Кулориле вий, ымбинате армониос ши ку причепере ын пынза луй, мынгые привириле. Коворул молдовенеск... Ачастэ окупацие а господинелор молдовене вине дин адынк де секоле. Чея че ведяу ын натурэ, ынкынтындуле, еле се стэруяу сэ пунэ ын цесэтурэ. Ши реушау. Файма ковоарелор молдовенешть е мулт куноскутэ ши апречиятэ. Трек аний, дар еле ышь пэстрязэ мениря инициала — де а дэруи клипе де букурие. Азь, десигур, цесэтоареле ну май лукрязэ ла рэзбоаеле примитиве де алтэ датэ, чи ла машинь модерне. Кум сынт, бунэоарэ, челе де ла фабрика де ковоаре а асочиацией индустриале де артз популарэ «Артизана» дин Кишинэу. Ачаста а луат фиинцэ ын анул 1971, прин кончентраря тутурор ынтреприндерилор-тип дин Молдова. Ын презент аре чева май мулт де 800 де лукрэторь, каре фабрикэ зилник кыте 2,5 мий метри патраць де цесэтурь. Десигур, ын секция де ковоаре фемеиле лукрязэ ку мултэ мигалэ, потривинд ку грижэ кулориле. Ку тотул алтэ панорамэ ни се дескиде ын секция де цесут, унде машиниле, суправегяте де ом, екзекутэ тоате операцииле. Аич мунческ асеменя мештерь вестиць, кум сынт А. Черней, М. Гушан. Г. Справедливая, К. Глушко. К. Глушко, де екземплу, лукрязэ аич де ла вырста де 17 ань. Татэл аша ши ну с’а май ынторс ла ватрэ дин фокул рэзбоюлуй, мамэ-са рэмынынд ку трей фете. Дупэ абсолвиря школий Клаудия а ымбрэцишат професия де мунчитоаре. А ынчепут ын секция де депзнаре, унде а лукрат време де шасе ань, дар а тине мереу сэ трякэ ын чя де цесут. А студият машина де цесут прешурь май мулт дин пропрня инициатива, пынэ кынд й-а дезлегат тайна. Акум депэшеште зилпик сарчина де скимб апроапе де доуэ орь, адикэ ын лок де 20 метри патраць де преш еа фабрикэ 35 де метри патраць. Май менционэм, кэ думняей а ындеплинит чинчиналул ал унспрезечеля ынкэ прин луна мартие 1985. Пентру мерите марь ын продукцие К. Глушко а фост декоратэ ку орденул Драпелул Рошу де Мункэ. — Ной аштернем кэрэрь мултиколоре де луминэ ын каля омулуй, ;— зиче Клаудия Тимофеевна, — ый дучем ын касэ ынтрег пэмынтул: ку флорь ши ербурь, ку кодри ши извоаре, ку пэсэрь кынтэтоаре... Дар ну нумай ын цара ноастрэ ышь афлэ лок ковоареле де ла асочиация «Артизана». Чи еле адук сэрбэтоаре ын суфлетул трэиторилор дин Жапония, Ливия, Йемен, РДЖ, РФЖ, Чехословачия. Ачесте неасемуите подоабе ар фи ка ниште соль де паче ай РСС Молдовенешть. Д. ЧОКАНУ, студент ла факултатя де журналистика а Уннверентэций де Стат «В. И. Ленин» дин Кишинзу. Ын спиритул ноилор чернице ДУБЭСанЬ. (Де ла кореспондеитул ностру). Плугарий дин колхозул «Путь к коммунизму» шь-ау пропус скопул сэ споряскэ ын примул ан ал чинчиналулуй ал дойспрезечеля ку 20 чентнере роада де грыу ла хектар ши сэ обцинэ ын медие де пе фиекаре дин челе 600 хектаре ну май пуцин де 60 чентнере де боабе аурий. Ын ачесте зиле дин пряжма ыналтулуй фор ал комуништилор дин царэ ритмул ынтречерий сочиалисте пентру реализаря скопурилор пропусе се афлэ мереу ын крештере. Се адуче ын ордине техника ши инвентарул амелиоратив, с'а прокурат кантитатя нечесарэ де ынгрэшэминте минерале пентру тратаря радикуларэ ку ажуторул авиацией чивиле а семэнэтурилор де тоамнэ. Е ын плинэ десфэшураре транспортаря ынгрэшэминтелор органиче. О деосебитэ атенцие се акордэ репарацией техничий. Ын старе де функционере се афлэ тоате машиниле ши инвентарул, че ва фи фолосит ла лукрэриле агриколе де примэварэ. Е ын той репарация техничий де реколтаре, каре урмязэ а фи ынкеятэ пынэ ла дескидеря Конгресулуй ал ХХУП-ля ал партидулуй. ЫН ДИСКУЦИЕ — ПРОЕКТЕЛЕ ДОКУМЕНТЕЛОР ДЕ ПАРТИД АНАЛИЗЭ ТЕМЕИНИКЭ, ПРИНЧИПИАЛЭ ДЕ ЛА КОРЕСПОНДЕНТУЛ НОСТРУ ПРИНЧИПАЛ