Moldova Socialista, 1986 (LXII/77-101)

1986-04-01 / nr. 77

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУ Л КОМИТЕТУ ЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ СОВЕТУ ЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУ ЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС АЛ МОЛДОВЕЙ, МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла I май 1924 No 11 (16186) Марць, 1 априлие 1986 Прецул 3 коп. о ЗИ де примэварэ хрэнеште ун ан. Ачест адевэр, ажунс прин секоле пынэ ын зиуа де азь, вине сэ мобилизезе плугарий плаюлуй ностру ла вахта унуй ноу ан агрикол — примул ын нумэрэтоаря чинчиналулуй ал дойспрезечеля. Ынкэ ын луна фебруарие ау ынчепут анул агрикол легумикулторий ши тутунарий, каре ын презент креск ун рэсад вигурос ын сере ши рэсаднице, яр ын райоанеле де суд плантязэ де акум ын кымп варза тимпурие. Ну шь-ау ынтрерупт активитатя ын периоада ерний нич меканизаторий, каре ау лукрат ын ателиереле де репараций, ла транспортаря ынгрэшэминтелор, яр актуалменте с’ау унит ын деташаменте пентру ынсэмынцаре. Примеле вешть де ла семэнатул културилор тимпурий сосеск ла редакцие дин райоанеле Суворов, Кутузов, Теленешть, Лазовск ш. а. Дин еле афлэм, кэ меканизаторий мунческ ын мод организат, ынрежистрязэ ун рандамент спорит ал агрегателор. Ын тоате райоанеле екзистэ екземпле де прегэтире организатэ пентру лукрэриле де примэварэ. Дар се семналязэ ши унеле дефичиенце. Еле се реферэ ши ла репарация мижлоачелор техниче, май алее а трактоарелор енсргосатурате. Ын районул Кахул, бунэоарэ, апроапе жумэтате дин ачесте машинь де маре рандамент ынкэ ну пот фи скоасе ын кымп. Тотодатэ, песте 70 проченте дин еле сынт комплектате ку меканизаторь де калификаре жоасэ. Ситуация дата е карактеристикэ ши унор господэрий дин районул Унгень, унде мулте трактоаре енергосатурате сынт кяр фэрэ меканизаторь. Бинеынцелес, ачаста инфлуенцязэ негатив десфэшураря лукрэрилор де примэварэ. Деши ын републикэ е депэшитэ сарчина де прегэтире а материалулуй семинчер, ын мулте казурь май ласэ де дорит калитатя луй. Ынтр’о серне де господэрий але районулуй Анений- Ной (совхозуриле «Днестровский», «Нистру», «Маяк», совхозул-фабрикэ «Булбоака»), сэмынца де културь череалиере ши легуминоасе пентру боабе с’а пэстрат ын кондиций неадеквате, дин каре каузэ а скэзут калитатя ей инициалэ. Е алармант КЕМ А Р Я] ПРИМЭВЕРИй! «умап Де ерчиркЬ 'кче ла сутэ дин кантитатя нечесарэ де сэмынцэ бурь мултиануале. Ын примул ан ал чинчиналулуй се лэржеште ку мулт ария апликэрий техноложиилор интенсиве. Пе база лор се ва култива тот пэпушоюл ши тоатэ рэсэрита, жумэтате дин супрафецеле де сфеклэ. Реколтеле програмате, пе каре ле пот асигура ачесте технологий, вор фи обцинуте ын примул рынд аколо, унде с’а десфэшурат ла нивел инструиря кадрелор, а челор каре вор екзекута немижлочит прочедееле техноложиче. А фолоси ла максимум адевэратул потенциал ал кымпулуй, премизеле позитиве екзистенте пентру о реколтэ ымбелшугатэ ши а ле ынлэтура пе челе негативе — ятэ спре че требуе сэ фие ориентаць тоць агрикулторий. О експериенцэ позитивэ ын ачест сенс ау плугарий дин колхозул «Ленин» (с. Дрепкэуць), районул Бричень. Суб кондучеря немижлочитэ а прешединтелуй колхозулуй В. М. Кожокарь, делегат ла Конгресул ал ХХУП-ля ал ПКУС, агроном де спечиалитате, аич се каутэ перманент челе май реушите варианте де ампласаре а културилор, де лукраре а солулуй, се ынчаркэ диферите союрь ши хибризь. Трей ань ла рынд господэрия есте ынвингэтоаре ын ынтречеря сочиалистэ републиканэ ла култиваря пэпушоюлуй. Реколтеле медий де 83—86 чентнере де пэпушой-грэунце ла хектар ле асигурэ 16 мембри ай звеноулуй де антреприза, кондус де меканизаторул В. И. Чебан. Лор ли с’ау ынкрединцат 900 хектаре де пэмынт, де пе каре капэтэ ануал ши реколте марь де грыу, рэсэритэ, орз, мазэре, пэпушой пентру силоз. Адевэрата антреприза колективэ, респектаря тутурор принчипиилор ей ши, ын примул рынд, а хозрасчотулуй интерн, креазэ кондиций пентру манифестаря ын реалитате а инициативей ши спиритулуй сочиалист ынтрепринзэтор. Депэширя претутиндень а деприндерий спечиалиштилор де пе терен де а фи тутелаць, де а ли се дикта ынчепутул уней сау алтей кампаний есте ши еа о сарчина а зилей, каре се импуне ын рынд ку челе май импортанте реструктурэрь. Е ворба, деч, ши де о анумитэ реструктураре а менталитэций кадрелор агриколе, де спориря ролулуй факторулуй уман. Ын ачест сенс урмязэ сэ-шь спунэ кувынтул, ын примул рынд, организацииле де партид де ла сате, активул комсомолист ши чел синдикал, Советеле де депутаць ай нородулуй. Еле требуе сэ сусцинэ пе тоате кэиле инициатива ши спиритул креатор, мэестрия фрунташилор, сэ обцинэ ка тоць агрикулторий сэ ле урмезе екземплул. Ку о респонсабилитате деосебитэ с’а прегэтит пентру лукрэриле агриколе де примэварэ активул идеоложик дин совхозул «Мэркулешть», районул Флорешть. Планул комплекс ал мунчий организаториче де партид ши политиче де масэ, елаборат пентру ачастэ камлание дё кэтре организация примарэ де партид (секретар Ю. И. Мандалак), концине челе май диверсе мэсурь, мените сэ гарантезе асигураря идеоложикэ, организаря кибзуитэ а ынтречерий сочиалисте, креаря кондициилор оптиме де мункэ, де трай ши де одихнэ але партичипанцилор ла семэнат. Спориря ргспундерий персонале а фиекэруя пентру секторул ынкрединцат, евиденца стриктэ а тимпулуй де мункэ, организаря кибзуитэ ши ирепрошабилэ а лукрэрилор — ятэ принчипала дестинацие а ачестор мэсурь. Одатэ ку петречеря солемнэ а меканизаторилор ын кымп есте невое сэ активезе дин плин чентреле де пресэ ши комисииле пентру организаря ынтречерий сочиалисте, групеле темпораре де партид, синдикале, де депутаць ши комсомолисте, постуриле контролулуй нородник. Ын тоате верижиле, че цин де десфэшураря ку сукчес а кампанией, требуе сэ фие репартизаць чей май активь мембри де партид, яр пе паркурс сэ се практиче аскултаря дэрилор де самэ привинд ындеплиниря де кэтре ей а сарчинилор ши ангажаментелор. Сэ се ынтреприндэ акциунь конкрете пентру организаря десервирий медикале ши сочнале, пентру асигураря меканизаторилор ку ымбрэкэминте спечиалэ ши мижлоаче де протекцие, ку мынкаре калдэ де трей орь пе зи ши, принчипалул, — ку фронт де лукру пентру тоатэ периоада де тимп приелник ефектуэрий лукрэрилор. Локул агрономулуй, инжинерулуй, а алтор спечиалишть есте аколо, унде мунческ оамений, унде е невое де ей ын чя май маре мэсурэ. Комитетеле районале де партид, асочиацииле агроиндустриале районале ау датория сэ акорде ажутор конкрет господэриилор ын апликаря експериенцей ынаинтате, а техноложиилор интенсиве ши методелор прогресисте де организаре ши ремунераре а мунчий. Хотэрыря КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС «Ку привире ла перфекционаря континуэ а меканизмулуй економик де господэрире ын комплексул агроиндустриал ал цэрий», каре а фост публикатэ ын пресэ, преведе ной кондиций фаворабиле пентру господэрииле агриколе, мените сэ асигуре ридикаря консидерабилэ а рандаментулуй потенциалулуй креат ши ал ресурселор репартизате, акчелераря ритмулуй де крештере а продукцией ши де ымбунэтэцире а калитэций ей. Есте нечесар ка мэсуриле трасате де партид ши гуверн сэ айбэ претутиндень ун ефект консидерабил кяр ын анул курент. Ачаста ва фи контрибуция конкретэ а агрикулторилор, а тутурор лукрэторилор комплексулуй агроиндустриал дин републикэ ла традучеря ын вяцэ а историчелор хотэрырь але Конгресулуй ал XXVI 1-ля ал ПКУС. Ы5.т«*В Шединца Президиумулуй Супрем ал Униуний Суб прешединция луй А. А. Громыко, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, а авут лок ын зиуа де 31 мартие ла Кремлин шединца ординара а Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. А фост екзаминатэ кестиуня ку привире ла сарчинйле Советелор де депутаць ай нородулуй, че декург дин хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУП-ля ал ПКУС. Рапортул а фост презентат де А. А. Громыко. Ел а сублиният, кэ Рапортул политик ал КЧ ал партидулуй, Резолуция конгресулуй, ноуа редакцие а Програмулуй ПКУС, челелалте документе, адоптате де конгрес ши ынкувиинцате фербинте де попорул советик, ау о ынсемнэтате ку адевэрат историка. Конгресул а ынармат Советеле де депутаць ай нородулуй де тоате трептеле ку о визиуне кларэ а сарчинилор че урмязэ а фи резолвате, а дескис ларАь оризонтурь интенсификэрий акциуний лор трансформатоаре асупра практичии. Акум есте импортант ка фиекаре Совет сэ пэтрундэ профунд сенсул ориентэрилор конгресулуй, сэ ле конкретизезе ын функцие де кондицииле сале, сэ ле трансформе ынтр’ун програм комбатив де акциуне. Ши ачастэ мункэ а ынчепут де акум ла тоате нивелуриле системулуй ностру репрезентатив. Требуе сэ се факэ тот че есте нечесар, с’а менционаг ын рапорт ши ын кувынтэриле ростите ла шединца Президиумулуй, пентру ка претутиндень (Советеле де тоате трептеле сэ трасезе мэсурь конкрете пентру интенсификаря активитэций лор ын тоате сфереле веций, пентру спориря спиритулуй ынтрепринзэтор, лэрАиря публичитэций, акчентуаря контролулуй асупра активитэций органелор иерархии инфериоаре, дезволтаря активизмулуй депутацилор, ынтэриря легэтурилор ачестора ку тоате пэтуриле популацией, колективеле де мункэ, обштимя ларгэ. Ын ынтряга тоталитате а сарчинилор че стау ын фаца Со Советулуй РСС ветелор верига принчипалэ о конституе перфекцио н а р я перманента ын спиритул тимпулуй а стилулуй мунчий лор. Ориентэриле конгресулуй, атмосфера, карактерул луй ынсуфлецитор ау креат кондиций пентру а се лукра пе ноу. Афарэ де ачаста, май сынт нечесаре нэзуинца, ынцелеАеря крактерулуй иневитабил ши нечесар ал скимбэрилор. Вяца чере сэ фие интенсификате ын континуаре аутономия, рэспундеря органелор путерий пентру тот чея че се реферэ ла сатисфачеря невоилор ши интереселор ле- Аитиме але оаменилор, пентру фолосиря посибилитэцилор локале, коордонаря ши контролул асупра активитэций организациилор ситуате пе териториул лор. Уна дин сарчиниле имедиате о конституе интенсификаря активитэций депутацилор Советелор дин тоате вериАиле, спориря рэспундерий лор пентру ынфэптуиря облигациилор де депутат, пентру ынсуширя артей де а кондуче статул-, акордынду-ли-се ун ажутоф мултилатерал. Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС а адоптат хотэрыря ку привире ла сарчиниле Советелор де депутаць ай нородулуй, че декург дин хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУП-ля ал ПКУС, каре ва фи публикатэ ын пресэ. Ла, шединцэ а фост екзаминат ши апробат планул мэсурилор принчипале, каре урмязэ сэ фие ынфэптуите ын Советул Супрем ал Униуний РСС, ын анул 1986. Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС а екзаминат ши алте кестиунь але веций де стат. Ла дискутаря кестиунилор де пе ординя де зи ау партичйпат товарэший Горбачов М. С., Зайков Л. Н., Кунаев Д. А., Шчербицкий В. В., Слюнков Н. Н., прекум ши локцииторь ай Прешединтелуй, мембри ай Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши алций. (ТАСС). А спорит Ын авангарда ынтречерий сочиалисте динтре лукрэторий де ла ферма де лапте а совхозулуй «Свердлов», районул Резина, се афлэ мулгэтоареле Е. Г. Олойник, А. Г. Зингалюк, М. И. Ботнарь. Алиниинду-се ла фрунташь, коЛективул ынгрижиторило.р де анимале де аич примий ын район шь-ау пропус скопул сэ обцинэ ын медие 4.000 килограме де лапте ла о вакэ. Десфэшураря ефичиентэ а ынтречерий сочиалисте ын спиритул хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУП-ля ал ПКУС, резултателе че се ынрежистрязэ ын презент, сынт кантитатя о премизэ, кэ обьективул скицат ва фи кучерит. А спорит ку мулт кантитатя, грэсимя ши калитатя продукцией реализате. Ши резултателе букурэ. Сарчина триместриалэ де продукцие ши вынзаре ла стат а лаптелуй, деши с’а мэрит ку 50 тоне фацэ де анул трекут, а фост ындеплинитэ ку о сэптэмынэ ынаинте де термен, продуктивитатя уней вачь а спорит ку 30 килограме. Пынэ ла ефыршитул луний совхозул ва експедия ла фабрикэ суплиментар ла план чирка 30 тоне де лапте. Ф. ЯШЧЕНКО. АПЕЛУЛ «СЫМБЕТЕЙ РОШИЙ» КИШИНЭУ Сприжининд инициатива московицилор, лукрэторий де ла депоул де локомотиве дин Кишинэу с'ау ангажат сэ кондукэ ын пряжма анивереэрий наштерий луй В. И. Ленин 35 де тренурь де пасажерь ши 32 де тренурь де маре тонаж. Тотодатэ, трафикул песте преведериле рланулуй де мэрфурь але економией национале ва конституи 27 мий де тоне. Примул трен де маре тонаж ын контул суботникулуй а фост кондус де бригада комсомолистэ ши де тинерет а меканикулуй Е. А. Столяр. Ачастэ бригадэ аре ла контул ей дежа чирка 5 мий тоне де мэрфурь транспортате. Ун маре волум де лукрэрь урмязэ сэ ефектуезе ын ачастэ зи ши колективул секцией де репараций, каре ва пуне ын функциуне песте преведериле планулуй патру тренурь Дизел ши доуэ локомотиве ку мотор Дизел. Тоате операцииле де рекондиционаре се вор екзекута пе контул материалелор ши пьеселор де скимб економисите. Урмынд екземплул колежилор дин Белорусия, феровиарий молдовень ау ынчепут сэ лукрезе ын кип ноу — сэ ефектуезе волумул антериор ал лукрэрилор ку ун нумэр май мик де оамень. Пе лынгэ ачаста, о асеменя формэ де организаре а мунчий й-а пермис колективулуй депоулуй сэ економисяскэ кантитатя де карбуранць де каре есте невое пентру функционаря тутурор локомотивелор ши тренурилор ын декурсул уней зиле. РЫБНИЦА Лукрэторий фабричий де материале нецесуте дин Рыбница ау хотэрыт сэ обцинэ ын зиуа суботникулуй комунист чя май ыналтэ продуктивитате а мунчий. Ей проектязэ сэ конфекционезе чинч мий мвтри линиарь де пынзэ — ку мулт май мулт декыт преведе норма. Субдивизиуниле де продукцие, каре лукрязэ дупэ ун бон уник, вор обцине о треиме дин ачастэ продукцие пе база ресурселор енержетиче економисите. Реализаря комплексулуй де мэсурь, елаборате де чентрул де прегэтире пентру суботник, прекум ши контури ле персонале де економий й-ау пермис дежа колективулуй сэ економисяскэ о кантитате де енержие електрикэ ши комбустибил, нечесарэ пентру о зи де лукру. (Кор. АТЕМ). ТЕЛЕНЕШТЬ Тоць локуиторий еатулуй Кэзэнешть вор еши ла традиционалул суботник комунист, дедикат челей де-а 116-я аниверсэрь а наштерий луй В. И. Ленин. Мембрий челор патру бригэзь де тутунарь с'ау ангажат сэ сэдяскэ ын ачастэ зи 16—18 хектаре де тутун. Алэтурь се ва десфэшура дин плин семэнатул рэсэритей пе о супрафацэ де чирка 80 хектаре. Акчентул принчипал, ынсэ, ва фи пус пе семэнатул пэпушоюлуй. Меканизаторий фак ултимеле прегэтирь. Чирка 800 де колхозничь вор партичипа ла мунка кымпулуй, трансформынд «сымбэта рошие» ынтр’о зи а ыналтей про дуктив итэць. Ын Фондул пэчий вор фи трансферате 3.000 де рубле. Конформ традицией вор сусцине ку ентузиазм инициатива патриотикэ ши елевий челор трей школь де пе териториул господэрией. Пе малул Рэутулуй, ын фаца Касей де културэ ей вор пуне темелия вииторулуй комплекс културал-спортив, ын каре се вор ынскрие армониос паркул ши стадионул. Тотодатэ, ам хотэрыт сэ конструим кяр аич, пе малул рыулуй, о кафеня пентру тинерет. Яр алэтурь, пе дигул фостей стаций хидроелектриче, — о моарэ де апэ. М. ТУРЯ, прешединтеле колхозулуй «Рассвет», районул Теленешть, кавалер ал орденулуй «Инсигна де Оноаре». Хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУП-ля ал ПКУС—ын вяцэ! Анотимпул хэрничией Анотимпул, че трезештс на тура дин сомнул хибернал де ярнэ, а сосит ын кымпий к\ арипь де луминэ ши вынтур,, калде. Плугарий, каре с’ау пре гэтит дин тимп, шь-ау скос агрегателе ши ау ынчепут лукрэриле че се репетэ дин ан ын ан, дар каре де фиекаре дата ле трезеште доринца де а мунчи ку дэруире. Меканизаторий дин районул Григориопол, де екземплу, лукрязэ оператив солул пентру а ынчепе семэнатул мазэрий. Култиваря ши боронитул огоарелор се фаче принтр’о операцие. Ын тотал вор фи ынсэмынцате пентру боабе 1.574 хектаре. Сынт десфэшурате лукрэриле ын сере. Ын унеле господэрий се ынчепе де акум кэлиря рэсадулуй де варзэ. Ла асочиация районалэ агроиндустриалэ агрономул И. Г. Захаров не информязэ: — Дакэ е сэ компарэм сезонул актуал ку чел трекут, апой дупэ термене еле коинчид ынтр’о маре мэсурэ. Периоада ын каре а фост ефектуат боронитул ын 1985 ши ын 1986 коинчиде ку апроксиматив де о зи. Фиреште, акум ын агрикултурэ се ефектуязэ трансформэрь радикале ши, деч, мулте проблеме вор фи резолвате май оператив, яр ексиженцеле вор фи мэрите. Планификэм сэ обцинем ын медке ла хектар 21 чентнере де боабе де мазэре, културэ че се ынсэмынцязэ кяр ынчепынд де лунь. Ын район сынт, де асеменя, ши 535,8 мий метри патраць де сере. Се фаче тотул пентру а фолоси фиече орэ де тимп фаворабил. Ын ачастэ привинцэ дрепт екземплу поате серви колхозул «Родина». ...Ынтр’адевэр, депласынду-не пе териториул господэрией, неам конвинс де жустеца кувинтелор луй И. Г. Захаров. Зече трактоаре култивау ши бороняу кым'пуриле. Тот аич ам ынтылнит-о ши пе агрономул С. И. Тимофеева. Еа не-а комуникат, кэ мазэря ва окупа 180 хектаре ши ва да, дупэ кум се планификэ, о роадэ ну май микэ де 50 чентнере де пэстэй ла хектар. Пентру ачаста сынт прегэтите 56 тоне де семинце де калитате ыналтэ. Лукрязэ бине меканизаторий В. И. Василев, В. И. Переведнюк, А. П. Арнаут. Се евиденциязэ, май алее, ажуторул де бригадир Н. А. Корноголуб. Ын колхозул «Родина» пе примул лок се афлз, тотуш, легумеле, каре вор окупа 873 хектаре, динтре каре 500 сынт дестинате томателор. Деч, конкомитент се ефектуязэ лукрэрь интенсе ын тоате сереле, каре окупэ 94 мий метри патраць. Деосебит де бине декурже мунка ын бригада кондусэ де П. С. Вырлан, кавалер ал орденулуй Драпелул Рошу де Мункэ. Песте тот е ордине, ла ун нивел ыналт е дисчиплина. П. С. Вырлан е рационализатор необосит. Пропунериле сале, фиинд материализате, адук економий марь де енержие. Ынкэ де пе акум аич се фаче тотул ка ангажаментул бригэзий — де а обцине кыте 300 чентнере де томате ла хектар — сэ фие ындеплинит, кэч П. С. Вырлан лукрязэ конформ планурилор де перспективэ. Оамений де фелул луй П. С. Вырлан штиу сэ се мобилизезс ши сэ-й молипсяскэ ши пе чей де алэтурь де неымпэкаре ши кэутэрь перманенте. Аша-с плугарий адевэраць. Ши анотимпул актуал ый фаче пе ей, чей каре штиу прецул уней зиле до примэварэ, сэ лукрезе ку форце дубле. Е. РОШКОВАН. Ынсуфлециць де хотэрыриле историче але Конгресулуй ал XXVI 1-ля ал ПКУС, харничий помикулторь дин совхозулфабрикэ «К. Маркс», районул Доидушень, ау луат ун старт реушит ын примул ан ал чинчиналулуй ал дойспрезечеля. Зилеле трекуте ей ау ынкеят курэцитул помилор пе ынтряга супрафацэ де 360 де хектаре де ливадэ де тип интенсив. Ачастэ импортантэ мэсурэ агротехникэ а фост пречадатэ де о интенсэ мункэ инструктивэ, десфэшуратэ ын рындул помикулторилор. Антреприза колективэ, буна организаре а мунчий ши тимпул фаворабил дин ултимеле зиле шь-ау спус пе деплин кувынтул. Сукчесе фрумоасе ын ' мункэ ау ынрежистрат ла курэцитул помилор кондукэтоаря де звеноу, комсомолиста Лариса Юрковская, комсомолиста Светлана Соловей, ветеранул мунчий, ындрумэтоаря тинеретулуй Еужения Кириловна Кирияк, Емилия Трофимовна Ковалчук ши алций. Ш. ГЫ НУ, кореспондент волунтар. Дакэ афарэ мугурий де пе ооеочяскэ, яр фирул ербий нумай порнеште сэ се мцяскэ дин пэмынт, ын сере примэвара е ын той. Плантеле зи де эн уркэ спре луминэ, се ымплу де влагэ ши вигоаре, превестинд о фрумоасэ роадэ де легуме. Ора плантэрий лор ын сол Деснис е апроапе. Принтре челе май харниче легумикултоаре дин колхозул «Калинин», районул Глодень, се афлэ, пе бунэ дрептате, Зинаида Чебан ши Мария Бабинецкая. Ын презент еле ынгрижесн де рэсадул де варзэ тимпурие. ЫН ФОТО ГРАФ И Е: легумикултоареле 3. ЧЕБАН ши М. 6АБИНЕЦКАЯ. Фото ле М ВАСИЛДКК Аитрспрпоа ши о опуе путши ун Пе база реутилэрий Традукынд ын вяцэ хотэрыриле партидулуй ку привире ла спориря продуктивитэций мунчий ши ымбунэтэциря калитэций продукцией фабрикате, организация де партид де ла мина де гранит дин Сорока реализязэ ун шир де мэсурь организаториче. ; Ын ултимул тимп, пе база реутилэрий техниче, ынтродучерий ын продукцие а реализэрилор штиинцей ши техничий, апликэрий експериенцей фрунташилор. с’а обцинут о крештере консидерабилэ а продуктивитэций мунчий, фапт че а пермис, ка сарчина пе примул триместру сэ фие ындеплинитэ ла тоць нндикатории технико-економичь. Шантиерелор де конструкцие дин републикэ ли с’ау ливрат материале ын валоаре де 370 мий рубле, орь ку чирка 65 мий май мулт декыт ын периоада кореспунзэтоаре а анулуй трекут. Пынэ ла ефыршитул луний мартие песте преведерь ау фост ливрате материале де конструкцие ын сумэ де 100 мий рубле. Ун маре мерит ын обцинеря сукчесулуй ле ревине колективелор кондусе де комунистул К. Волчук, машинистул П. Гвоздий, лэкэтушул В. Вороновский. Г. ГРОСУ, кореспондент волунтар. Ынтылниря луй М. С. Горбачов ун журналист алжериян ку Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС М. С. Горбачов л-а примит ын зиуа де 31 мартие пе Зубир М. Суисси — редакторул-шеф ал сэптэмыналулуй алАериян «Революсьон Африкен», органул партидулуй Фронтул де елибераре националэ. Ыя легэтурэ ку визита офичиалэ де приетение ын Униуня РСС а луй Шадли БенАедид, президентул Републичий АлАериене Демократиче ши Популаре, секретарул Аенерал ал партидулуй ФЕН, редакция сэптэмыналулуй с’а адресат луй М. С. Горбачов ку о серие де ынтребэрь. Ын тимпул ремитерий рэспунсурилор а авут лок о конворбире приетеняскэ ынтре М., С. Горбачов ши 3. М. Суисси. Ла ругэминтя пэрций ал- Аериене рэспунсуриле луй М. С. Горбачов вор фи дубликате конкомитент ын преса алАериянэ ши советика ла 4 априлие. (ТАСС). Визитэ ла Москова Ын зиуа де 31 мартие а авут лок ла Кремлин о ынтылнире а луй Н. И. Рыжков, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Советулуй Мийиштрилор ал Униуний РСС, ку С. Машел, Прешединтеле партидулуй ФРЕЛИМО, Президентул " Републичий Популаре Мозамбик, каре се афлэ ын Униуня Советикэ ынтр’о визитэ офичиалэ де лукру. Ла ынтылнире ау партичипат Е. А. Шеварднадзе, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС, Н. В. Талызин, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, прим-локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, прешединтеле Комитетулуй де Стат пентру планификаре ал Униуний РСС, прекум ши персоанеле офичиале мозамбикане, каре ыл ынсоцеск пе С. Машел. Ын кадрул конворбирий, каре с’а десфэшурат ынтр’о атмосфера де приетение ши ынцелеАере речипрокэ, Н. И. Рыжков л-а информат пе кондукэторул мозамбикан деспре актйвитатя че се десфэшоарэ ын Униуня РСС ын конформитате ку хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУН-ля ал ПКУС пентру реализаря линией стратеАиче спре акчелераря дезволтэрий сочиалекономиче а цэрий, спре ынтэриря пэчий ши секуритэций интернационале. Ла рындул сэу, С. Машел а ворбит деспре мэсуриле де ынтэрире а економией Мозамбикулуй, а капачитэций луй де апэраре, ынфэптуите де гувернул цэрий ши де парт и д у л ФРЕЛИМО ын кондицииле ынчеркэрилор неынчетате але реакциуний интерне ши екстерне де а абате попорул мозамбикан де пе каля прогресистэ де дезволтаре алясэ де ел. Експримынду-шь сатисфакция ын легэтурэ ку нивелул реализат ал колаборэрий динтре Униуня Советикэ ши Мозамбик ын диферите домений,партичипанций ла конворбире ау акордат о атенцие деосебитэ кестиунилор споририй ефичиенцей ей, ау трасат о серие де мэсурь конкрете ын ачастэ дирекцие. С. Машел а дат о ыналтэ апречиере ажуторулуй акордат Мозамбикулуй де кэтре Униуня Советикэ, Дин партя советикэ а фост реафирматэ солидаритатя ку Мозамбикул Популар ши хо~тэрыря де а-й акорда ши де акум ынаинте сприжин ын ынтэриря индепенденцей ши секуритэций цэрий. (ТАСС),