Moldova Socialista, 1986 (LXII/127-151)

1986-06-01 / nr. 127

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 127 (16236) • Думиникэ, 1 юние 1986 Прецул 3 коп. А доуа ешире ын спациул котик деские ЧЕНТРУЛ ДЕ ДИРИЖАРЕ А ЗБОРУЛУИ, 31 май. (ТАСС). Космонауций Леонид Кизим ши Владимир Соловьев ау ефектуат астэзь а доуа етапэ а лукрзрилор ын спациул космик доение. Принчипалеле сарчикь але еширий ын спациул носмик ау фост кситинуаря експериментэрий ынчепуте ла 28 май а гринзий ну гриле ши ефектуаря унор еисперименте технино-штииицифиче ши технолоАиче. Ла ора 8 ши 57 де минуте, ора Мосновей, космонауций ау дескис трапа екстериоарэ а компартиментулуй де транзит ал стацией ши ау трансферат ын зона десфэшурзрий лукрзрилор утилажепе, апарателе ши скулсле нечесаре. Космонауций ау десфэшурат гринда пе о лунжиме де 12 метри ши ну ажуторул апарателор инсталате пе еа ау ефектуат ун експеримент де апречиере а карантеристичилор динамике але структурий ей. Ь1н ачелаш тимп ау фост ефек. туате черчетэрь але атмосферей дин апропиеря комплексулуй орбитал. Трансмитеря информациилор телеметриче де ла апарате а фост ынфэптуитэ ну ажуторул апаратурий оптикоелектрониче монтате пе хублоул компартиментулуй дс лукру ын тимпул еширий пречеденте. Ынкеинд ынчернэриле ши експериментеле проектате, космонауций ау ашэзат дин ноу гринда ын позиция ей инициалэ ши ау демснтат-о. Дупэ ачея Леонид Кизим ши Владимир Соловьов ау инсталат пе супрафаца енстериоарэ а стацией апарате дестинате студиерий инфлуенцей факторилор космссулуй деенкс асупра ешантиоанелор чиклии соличитате але материалелор де конструкцие. Урмэтсаря етапэ а актиаитзций екнпажулуй ын спациул космик дескис а ренегат ын ефектуаря унор операций техноло&иче де сударе ши липире а елементелор гринзий ку ажуторул уней инсталаций електрониче поргативе перфеиционате. Ензекутынд лукрэрило проектате ын деплин волум, командантул екипгжулуй ши инжинеруп де Борд ау резенит ын стацие. Тимпул шедерий лор ын афара стацией а фост де чинч оре. Пентру прима дата ын практика зборурилор пилотате Леонид Кизим ши Владимир Соловьов ау ешит де опт орь ын спациул носмик дескис. Дурата тоталэ а активитэции лор пе супрафаца екстериоарэ а стацией а фост дс 31 оре ши 40 де минуте. Товарэший Кизим ши Соловьоа сынт сэнэтошь ши се симт Сине. Ынфэптуиря ку сукчес а лукрзрилор експериментале пе мултипле ппанурь ын спациул космик дескис реафирмэ карактерул де перспектива ал операциилср технолоЖиче елаборате ши посибилитатя фолосирий лор практиче ла нреаря унор комплексе орбитале компликате ши де маре габарит Ын скопурь штиинцифиче ши енономиче. Проект ал КЧ ал ПКУС Дирекцииле принчипале але реструктурэрий ынвэцэмынтулуй супериор ши медиу де Резолваря сарчиний програматиче а акчелерэрий дезволтэ* рий сочиал-економиче а цэрий нечеситэ ымбунэтэцнря радикала а прегэтирий професионале, марксист-ленинисте а спечиалиштилор. Калификаря, компетенца кадрелор ши ыналта лор рэспундере чивикэ детерминэ ынтр’о маре мэсурэ амплоаря ши ритмуриле прогресулуй Шкоала супериоарэ ши медие де спечиалитате а Униуний РСС аре мерите историче ын фаца сочиетэций. Кадреле де, спечиалишть прегэтите де еа ау пермис сэ фие резолвате ку сукчес сарчиниле динтре челе май компликате але конструкцией сочиалисте, креэрий унуй потенциал економик, технико-штиинцифик ши де апэраре путерник ши модерн ал цэрий. Ын термене скурте а фост формата интелектуалитатя мултинационалэ провенитэ дии попор, каре а адус о консидерабилэ контрибуцие ла дезволтаря продукцией материале, сферей спиритуале, ла ридикаря нивелулуй де студий ши културал ал попорулуй. Ын тоате републичиле унионале ши режиуниле економиче акционязэ о реця рамификатэ де институций де ынвэцэмынт супериор ши медиу де спечиалитате. Шкоала супериоарэ есте ну кумай о сурсэ де комплектаре а економией национале ку кадре калификате, дар ши о импортантэ парте компонентэ а комплексулуй де черчетэрь штиинцифиче ал цэрий. Оаменилор де штиинцэ, инжинерилор ши техничиенилор советичь ле апарцине приоритатя ын дезволтаря уней серий де ной дирекций але штиинцей, ын креаря мултор типурь де мижлоаче техниче ши техноложий ефичиенте. Ау фост рекуноскуте пе план мондиал реализэриле интелектуалитэций ноастре артистиче. технико-штиинцифик, интенсификэрий економией национале. Реструкгураря ынвэцэмынтулуй супериор ши медиу де спечиалитате, трасатэ де хотэрыриле Конгресулуй ал XXVII-ля ал ПКУС, конституе уна дин сарчиниле имедиате, де чя май маре импортанцэ але дезволтэрий сочиетэций ын етапа актуалэ. Шкоала супериоарэ советикэ десфэшоарэ о ларгэ колабораре интернацноналэ, акордэ ун маре ажутор мултор цэрь дин луме ын прегэтиря кадрелор национале. Тотодатэ, ын ултима периоадэ пе тэрымул прегэтирий ши фолосирий спечиалиштилор ау ынчепут сэ се акумулезе проблеме нерезолвате, сэ се дезволте феномене негативе. Предоминаря кэилор екстенсиве але дезволтэрий с’а манифестат ши ын сфера ынвэцэмынтулуй супериор ши медиу де спечиалитате. Крештеря неынтреруптэ, ынтр’о анумитэ мэсурэ неынтемеятэ а промоциилор де спечиа' лишть ну ера ынсоцитэ де ымбунэтэциря кувенитэ а калитэций прегэтирий лор. Нивелул инструирий ши едукацией ну коресиунде ын деплинэ мэсурэ сарчинилор акчелерэрий дезволтэрий сочиал-економиче а цэрий, асимилэрий рапиде а реализэрилор штиинцей ши техничий. Ын шкоала супериоарэ с’а продус о дисперсаре нежустификатэ а спечиалитэцилор, о спорное конендерабилэ а нумэрулуй лор, чея че с’а рэсфрынт негатив асупра прегэтирий професиоиале шн штиинцифиче женерале. Интереселе департаментале ши локалисте ау детерминат дисперсаря ын прегэтиря кадрелор де спечиалитэць симиларе ын мулте институций де ынвэцэмынт. С’а тэрэгэнат статорничиря унуи маре нумэр де ной институций де ынвэцэмынт. Паралел ку институцииле фрунтэше де ынвэцэмынт супериор — адевэрате чентре штиинцифико-дидактиче, ын каре черчегэриле профунде але проблемелор актуале сынт легате ын мод органик де формаря унор спечиалишть де ыналтэ калифнкаре, екзистэ мулте институций де ынвэцэмынт супериор, каре ну асигурэ прегэтиря теоретикэ ши практикэ калитативэ а абсолвенцилор. Ын прочесул инструктив акчентул се пуне пе лэржиря волумулуй материей студияте, чея че дуче ла супраынкэркаря студенцилор, причинуеште пагубе дезволтэрий деприндерилор де а гынди ын мод креатор ши индепендент. Ну се акордэ атенция кувенитэ мунчий индивидуале ку вииторий спечиалишть, пентру ачаста н’ау фост креате кондицииле нечесаре. Ну кореспунд черинцелор актуале але организаций прочесулуй дидактик нормативеле нумэрулуй де студенць че ревин ла ун лектор. Мулте институций де ынвэцэмынт сынт рупте де продукций, сынт слаб легате де институцииле штиинцифиче академиче ши рамурале. Ка урмаре тинерий спечиалишть ын маря лор мажоритате ну сынт прегэтиць пентру креаря ши фолосиря техничий ши техноложиилор дин ноиле женераций, ну капэтэ деприндериле нечесаре пентру апликаря мижлоачелор модерне де аутоматичаре а прочеселор техноложиче, пентру проектаре ши експерименте штиинцифиче, пентру кондучеря продукцией. Ей поседэ слаб методеле ефичиенте де кэутаре ши мобилизаре а резервелор продукцией, де интенсификаре а ей. Дин кауза прегэтирий клиниче инсуфичиенте абсолвенций институциилор де ынвэцэмынт медикал супериор ну сынт десеорь ын старе сэ пунэ ын мод калифнкат днагностикул ши сэ асигуре тратаментул кувенит. Ну кореспунде черинцелор зилей де азь калктатя инструирий ши ыи домеииул алтор трупе де спечиалитэць. Есте скэзутэ ын мод неынтемеят ролул школий медий де спечиалитате ын прегэтиря кадрелор дин верига мижлочие нечесаре цэрий, ну есте детерминат клар локул ей ын кондицииле че с’ау скимбат але продукцией модерне, ын системул ынвэцэмынтулуй професионал. А девенит акутэ проблема ымбуиэтэцирий кондучерий ын-. вэцэмынтулуй супериор ши медиу де спечиалитате. Астэзь челе 894 де-институций де ынвэцэмычт супериор сынт субордопате унуй нумэр де 74 де министере ши департаменте унионале ши републикане, инклусив 30 дин еле ау нумай кыте 1—2 институте. Институцииле де ынвэцэмынт медиу де спечцалитате сынт кондусе де песте 200 де департаменте. Мулте министере ши департаменте рамурале н’ау асигурат ын институцииле Де ынвэцэмынт супериор, афлате ын субордонаря лор, нивелул кувенит ал кадрелор штиинцифико-дидактиче, ал мунчий методмко-дидактиче, прекум ши асигураря лор технико-материалэ. Министерул ынвэцэмынтулуй супериор ши медиу де спечиалитате ал Униуний РСС ну екзерчитэ кондучеря кувенитэ а институциилор де ынвэцэмынт супериор ши рледиу де спечиалитате, екзерчитэ о инфлуенцэ инсуфичиентэ асупра институциилор де ынвэцэмынт супериор але министерелор рамурале. Н’а девенит о пыргие ефичиентэ а акчелерэрий прогресулуй технико-штиинцифик ши системул де ридикаре а калификэрий ши де перфекционаре а спечиалиштилор. Атыт прин амплоаря, кыт ши прин профунзимя инструипий ел ну кореспунде сарчинилор тречерий економией пе о базэ техника калитатив ноуэ. Рецяуа екзистентэ а субдивизиунилор де ынвэцэмынт але ачестуй систем ну асигурэ ынноиря регулатэ, оперативэ а куноштинцелор спечиалиштилор, фолосеск слаб ын ачесте скопурь посибилитэциле институциилор де ынвэцэмынт супериор. Министерул ынвэцэмынтулуй супериор ши медиу де спечиалитате ал Униуний РСС ну реализязэ ын деплинэ мэсурэ функцииле пусе пе сама луй привинд кондучеря методика а системулуй де ридикаре а калификэрий ши де перфекционаре а кадрелор. Декалажул че с’а интенсификат ынтре нивелул прегэтирий спечиалиштилор ши черинцеле практичий сочиале н’а кэпэтат тимп ынделунгат апречиеря кувенитэ. Сукчеселе де одиниоарэ ын дезволтаря ынвэцэмынтулуй супериор ау слэбит атенция фацэ де крештеря дификултэцилор сериоасе, фацэ де неажунсуриле ши невоиле луй. Ка урмаре а алокациилор инсуфичиенте а рэмас сериос ын урмэ база материала а институциилор де ынвэцэмынт супериор. Еа с’а ынвекит ши ну кореспунде сарчинилор прегэтирий спечиалиштилор дин зилеле ноастре. Есте абсолут инсуфичиентэ асигураря школий супериоаре ши медий де спечиалитате ку техника електроникэ де калкул ши ку алтэ техника модерна. Се фаче епмцитэ инсуфичиенца де ынкэперь де студий, библиотечь, кэмине. Партичипаря министерелор-бенефичиаре де кадре ла ынтэриря базей дидактиче ши де лаборатор а институциилор де ынвэцэмынт супериор ши техникумурилор ши ла дотаря лор ку утилаже ной есте неынсемнатэ, аре ун карактер епизодик, необлигатор. О серие де министере ши департаменте, каре примеск ун маре нумэр де спечиалишть, ну нартичипэ практик ла дезволтаря институциилор де ынвэцэмынт респективе. Се фолосеште слаб пентру инструиря кадрелор база технико-материалэ а асочиациилор, ынтреприндерилор, институтелор академиче ши рамурале де черчетэрь штиинцифиче. Неажунсурь субстанциале екзистэ ын комплектаря институциилор де ынвэцэмынт супериор ку кадре де професорь ши лекторь де ыналтэ калифнкаре. Май пуцин де о треиме дин катедре сынт кондусе де професорь. Лекторий мултор катедре де профил ну диспун ын маря лор мажоритате де експериенца практикэ нечесарэ. Модул ши нивелул екзистенте де ретрнбуирз а мунчий ын шкоала супериоарэ ну стимулязэ атражеря ла активитатя дидактикэ л унор марь спечиалишть дин економня национала ши оамень де штиинцэ. Нечеситэ о ымбунэтэцнре асигураря ку бурсе а аспиранцилор ши студенцилор, ын примул рынд а челор, каре ау ун стажиу де мункэ практикэ, прекум ши а милитарилор трекуць ын резерва. Семнификация економикэ ши сочиалэ а резултателор активитэций школий суперной ре ши медий де спечиалитате есте редусэ ку мулт де неажунсуриле марь ын фолосиря спечиалиштилор. Ын тимп че интереселе акчелерэрий прогресулуй технико-штиинцифик нечеситэ мобилизаря ынтрегулуй потенциал интелектуал ал цэрий, с’а интенсификат тендинца уней атитудинь де иросире фацэ де фолосиря луй. Фиекаре ал дойля спечиалист ку студий супериоаре дин индустрие окупэ функций каре ну нечеситэ калификаря ши спечиалитатя ачестуя. Се фолосеск, де асеменя, нераццонал, кадреле де профил агрикол, кадреле де ынвэцэторь ши алтеле. Плануриле де прегэтире а спечиалиштилор ну рефлектэ адевэрателе нечеситэць але економией национале. Формаря лор се ынфэптуеште пе база унор стате де персонал нереглементате, десеорь денатурате, пе база унор черерь неыитемеяте але министерелор ши организациилор, каре ну поартэ пентру ачаста нич о рэспундере. О ситуацие деосебит де алармантэ се констатэ ын че привеште фолосиря корпулуй де инжинерь. Ын мулте казурь нумай а трея парте дин тимпул де мункэ есте келтуитэ де инжинерь пентру лукрэрь де проектэрь техноложиче, де черчетаре ши анализэ. Функцииле де инжинерь сынт институите адеся аколо, унде ну се чер студий техниче супериоаре, есте вэдит минимализатэ ын стателе де сервичиу пондеря функциилор де техничиень. Практика статорничитэ а фолосирий спечиалиштилор се експликэ, де асеменя, прин нивелул скэзут ал салариулуй лор. Есте абсолут инсуфичиентэ диференциеря луй ын функцие де калятатя ши комплекситатя мунчий ындеплините. Скэдеря престижиулуй мунчии спечиалиштилор, ын спечиал а мунчий инжинерилор, а венит ын акутэ контрадикцие ку ролул сочиал обьектш спорит ал интелектуалитэций техниче ын сочиетате. Прочеселе менционате ау дус ла скэдеря атракцией тинеретулуй фацэ де ынвэцэмынтул технико-инжинереск, ла слэбиря рэспундерий студенцилор пентру ынвэцэтурэ, ла микшораря конкурсурилор ын институидшле де ынвэцэмынт супериор. Ын фелул ачеста а девенит нечесарэ реструкгураря профундэ а ынвэцэмынтулуй супериор ши медиу де спечиалитате, пунеря луй ын конкорданцэ ку сарчиниле акчелерэрий дезволтэрий сочиал-економиче а цэрий ын етапа актуалэ. Ун императив ал тимпулуй есте де а ридика ролул ынвэцэмынтулуй супериор ши медиу де спечиалитате ка фактор де чя май маре импортанцэ ал ынрыуририй де лунгэ дуратэ асупра економией, дезволтэрий асчецденте а ынтрежий сочиетэць сочиалисте. Системул де прегэтире ал спечиалиштилор, ши ын примул рынд шкоала супериоарэ, есте кемат сэ девинэ ун инструмент ефичиент, ун промотор ал политичий технико-штиинцифиче униче де стат. Пе база прогнозэрий штиинцифиче а перспективелор дезволтэрий економией национале ел требуе сэ формезе ын аванс ресурселе де кадре але акчелерэрий прогресулуй технико-штиинцифик. Ынвэцэмынтул супериор капэтэ о ынсемнэтате креекындэ центру перфекционаря релациилор сочиале, афирмаря модулуй де вяцэ сочиалист, активизаря факторулуй уман. Ын кадрул реструктурэрий школий Дирекция де чя май маре импортанцэ ши принципала пыргие а реструктурэрий ынвэцэмынтулуй супериор ши медиу де спечиалитате констау ыи чя май стрьшсэ интеграре ку супериоаре урмязэ сэ фие ридикат ролул ей ын сфера спиритуалэ а сочиетэций, ын ридикаря нивелулуй де студий ши де културэ ал популацией, ын штержеря трептатэ а деосебирилор субстанциале динтре мунка интелектуалэ ши чя физика, ын ынтэриря приетенией фрэцешть а тутурор нациилор ши националитэцилор дин царэ. Се вор дезволта ын континуаре принчипииле демократиче але активитэций школий супериоаре советиче. Есте импортант сэ фие ымбогэцит суб аспект теоретико-идеоложик ши уманитар концинутул ынвэцэмынтулуй супериор, сэ фий ынтэрите легэтуриле луй ку практика сочиалэ ка базэ а формэрий унор ыналте калитэць чивиче, морале але персоналитэций. Урмязэ сэ фие фолосите май дин плин мариле посибилитэць але институциилор де ынвэцэмынт ыи опера де перфекционаре а едукацией комунисте а тинеретулуй, а тутурор оаменилор мунчий. Ка резултат ал реструктурэрий школий супериоаре ши медий де спечиалитате, требуе сэ фие аенгуратэ о ноуэ калитате а прегэтирий кадрелор де спечиалишть ын стрынсэ легэтурэ ку ымбунэтэцнря радикалэ а фолосирий лор, каре сэ гарантезе еширя цэрий ноастре пе позицииле де фрунте але прогресулуй технико-штиинцифик ши сочиал. Партидул веде ын шкоала супериоарэ о парте импортантэ а ынтрегулуй систем ал политичцй де кадре. Се пуне сарчина де а асигура дезволтаря ын аванс а ынвэцэмынтулуй супериор ши медиу де спечиалитате фацэ де реконструкция техникэ а економией национале. продукция ши штиинца, ын тречеря ла ной принчипий алё иитеракциуний лор. Е нечесар сэ фие елаборат шн ынфэптуит (Урмаре ын паж. 2). I. Шкоала супериоарэ ши медие де спечиалитате ши акчелераря дезволтэрий сочиал-економиче а цэрий спечиалитате ын царэ II. Интеграря ынвэцэмынтулуй, продукцией ши штиинцей ДЕКЛАРАЦИЯ ГУВЕРНУЛУЙ СОВЕТИК Гувернул Стателор Уните а фэкут ун пас, каре дезвэлуе дин ноу кыт се поэте де клар есенца актуалулуй курс американ де политика екстернэ ка фиинд ындрептат спре ацыцаря пе тоате кэиле а курсей ынармэрилор, спре милитаризаря спациулуй космик, спре аграваря ынкордэрий интерну ционале. Президентул Рейган а анунцат ла 27 май а. к. рефузул ефектив ал СУА де а респекта пе виитор документеле контрактуал-журидиче совето-американе ку привире ла лимитаря армаментелор стратежиче офенсиве — Акордул провизориу дин анул 1972 ши Трататул ЛАС-2 дин анул 1979. Ел а декларат, кэ, луынд пе Виктор хотэрырь реферитоаре ла организаря форцелор стратежиче американе, СУА ну вор респекта рестрикцииле превэзуте ын акордуриле ЛАС. Ын фелул ачеста, с’а продус чея че а конституит цинта авертисментелор Униуний Советиче. Динтре тоате вариантеле евентуалелор сале акциукь фацэ де тратателе ши акордуриле, каре лимитязэ армаментеле стратежиче, администрация СУА а адоптат-о ануме пе ачея, каре субминязэ фундаментул прочесулуй де лимитаре ши де редучере а ачестор армаменте. Пус ын фаца опциуний де а-шь модера проприиле програме де ынармэрь сау де а дескиде еклузеле пентру курса лор неконтролатэ, Вашингтонул а преферат-о пе ултима. Хотэрыря президентулуй ынеямнэ кэ актуала кондучере американэ а луат о мэсурэ екстрем де перикулоасэ че се ва солда ку дистружеря системулуй'' контрактуал, каре фрынязэ курса ынармэрилор нукЛеаре ши креазэ астфел кондицииле нечесаре пентру ынкееря унор ной ынцележерь. Ын мод конкрет еширя СУА дин Трататул ЛАС-2 а фост програматэ пентру ефыршитул ачестуй ан, кынд ын прочесул десфэшурзрий ноилор • арма менте, бунэоарэ, а бомбардиерелор греле ку ракете декроазиерэ, СУА вор трече песте лимита стабилитэ де 1320 де унитэць пентру пуртэтоареле стратежиче дотате ку фокоасе сепарабиле де ориентаре индивидуала. Президентул а декларат де-а дрептул кэ СУА ну вор демонта нумэрул кореспунзэтор ал армаментелор екзистенте пентру а ну депэши ачест нивел. Ын фонд, администрация СУА а порнит пе каля реализэрий ын деплин волум а програмулуй сэу стратежик атоткупринзэтор де спорире а армаментелор нуклеаре, пе каре ыл рецине ынтр’о анумитэ мэсурэ кадрул акордурилор ЛАС. СУА интенционязэ, ынтре алтеле, ка, пе лынгэ десфэшураря бомбардиерелор Б-52 ши Б- 1Б ку ракете де кроазиерэ ку разэ маре де акциуне, сэ креезе ал дойля тип ноу де РБИ «Мижигмен», сэ десфэшоаре ынкэ 50 де унитэць де РБИ «МХ», сэ ахчелерезе креаря «челей май ной ракете ку арипь». Вор континуа, дупэ кум с’а анунцат, лукрэрилеши пентру креаря армаментелор космиче де шок ын кадрул програмулуй де «рэзбоае але стелелор». Демонтаря превэзутэ пентру тимпул апропият а доуэ субмарине пуртэтоаре де ракете «Посейдон» ын легэтурэ ку даря ын експлоатаре а челуй де-ал 8-ля субмарин де типул «Трайдент» есте експликатэ офичиал прин консидеренте де економисире а мижлоачелор бужетаре, ши нич де кум прин недоринца де а респекта преведериле Трататулуй ЛАС-2. Се фак ынчеркэрь де а жустифика тоате ачестя прин ниште ынкипуите «ынкэлкэрь» але акордурилор дин партя Униуний Советиче. Дар афирмацииле де фелул ачеста сынт липсите де темей де ла ынчепут ши пынэ ла ефыршит. Асеменя ынкэлкэрь н’ау фост ши ну сынт. Гувернул СУА куноаште бине адевэрул. Партя советикэ а демаскат ын репетате рындурь прин фапте конкрете ынчеркэриле Вашингтонулуй де а ынаинта ынвинуирь наскочите ла адреса Униуний Советиче одатэ ку институиря фиекэруй ноу програм милитар американ, каре ну се супуне рестрикциилор контрактуале екзистенте. Атитудиня принчипиалэ а Униуний РСС фацэ де ынцележериле екзистенте ын домениул лимитэрий ынармэрилор есте куноскутэ. Партя советикэ а ындеплинит ши ындеплинеште ку стриктеце ши ын деплин волум тоате облиглцииле че ши ле-а асумат. Ын ачест каз еа порнеште де ла премиза кэ континуаря респектэрий пе о базэ речипрокэ а облигациилор превэзуте ын Трататул ЛАС-2 ар авя о маре ынсемнэтате пентру менцинеря екилибрулуй стратежик ши ынтэриря секуритэций. Дар администрация СУА се кэлэузеште дупэ алте рационаменте. Еа а фэкут мулт ши май ынаинте пентру здрунчинаря Трататулуй ЛАС-2, каре а конституит резултатул колаборэрий де мулць ань а Униуний РСС ши СУА ын аний 70 ын опера де ынчетаре а курсей ынармэрилор ракето-нуклеаре, де ынтэрире а стабилитэций стратежиче. Ла ынчепут нератификаря трататулуй, яр апой околиря преведерилор луй пе сама десфэшурзрий ын Еуропа де Вест а ракетелор де примэ ловитурэ, — а ракетелор балистиче «Першинг-2» ши ракетелор де кроазиерэ, абатеря де ла унеле преведерь але ачестуй тратат, яр акум ши ренунцаря директэ ла тратат. Тоате ачестя фак ши май евидент фаптул де че окупэ администрация американэ о позицие аша де неконструктивэ атыт ын кадрул тратативелор де ла Женева ку привире ла армаментеле нуклеаре ши космиче, кыт ши ын проблема аспектулуй пе каре требуе сэ-л айбэ ноуа ынтылнире советоамериканэ ла нивел ыналт. Конкомитент, ачаста конфирмэ карактерул фундаментат ад позицией советиче ын че привеште идея кэ пентру организаря уней асеменя ынтылнирь сынт нечесаре воинца пэрций американе де а обцине ын кадрул ей резултате конкрете ын чел пуцин уна сау доуэ проблеме дин домениул секуритэций, прекум ши екзистенца уней атмосфере политиче кореспунзэтоаре. Е клар кэ пасул ынтрепринс де Стателе Уните ну конституе нич пе департе о довадэ а ачестей воинце ши а ачестей атмосфере. Требуе сэ фие клар ши фаптул кэ Гувернул Советик ну ва приви ку индиференцэ кум субминязэ Стателе Уните акордуриле реализате ын домениул лимитэрий армаментелор стратежиче офенсиве. Партя американэ ну требуе сэ-шь факэ нич ун фел де илузий кэ ва реуши сэ обцинэ авантаже милитаре пе сама секуритэций алтор а. Де ындатэ че СУА вор депэши нивелуриле стабилите але армаментедор сау вор ынкэлка ынтр’ун алт мод челелалте преведерь де базэ але акордурилор менционате, каре пынэ акум сынт респектате де кэтре пэрць, Униуня Советикэ се ва консидера либерэ де облигацииле респективе ын че привеште Акордул провизориу дин анул 1972 ши Трататул ЛАС-2 ши ва луа мэсуриле практиче нечесаре пентру ымпедикаря субминэрий паритэций милнтаро-стратежиче. Ачесте мэсурь вор ёксклуде посибилитатя обцинерий де кэтре Стателе Уните а унор авантаже ла принчипалеле типурь де армаменте стратежиче ной, пе каре ле елаборязэ еле ын презент ши интенционязэ сэ ле инклудэ ын дотаря де луптэ. Униуня Советикэ ва луа ши де акум ынаинте тоате мэсуриле пентру асигураря де надежде а секуритэций комунитэций сочиалисте, ва фаче ши де акум ынаинте тот че есте нечесар пентру ынтэриря секуритэций интернационале. М. С. Горбачов л-а примит пе Синтаро Абе Ын зиуа де 30 май М. С. Горбачов л-а примит ла Кремлин пе Синтаро Абе, министрул афачерилор екстерне ал Жапонней, каре й-а ынмынат ун месаж дин партя луй Я. Накасоне, примул министру ал Жапонней. А фост екзаминат ун черк ларг де проблеме але ситуацией интернационале ши релациилор билатерале. С. Абе а констатат «ролул именс ал кондучерий советиче ын опера де асигураре а пэчий ши а стабилитэций интернационале». М. С. Горбачов, менционынд мариле посибилитэць але Жапонней ын резолваря проблемелор мондиале актуале, а експус базеле политичнй интерне ши екстерне а Униуний Советиче, прин каре се урмэреште а се да ун рэспунс адекват ла императивеле секолулуй нуклеар, револуцией технико-штиинцифиче, ла проблемеле пе каре ле диктязэ карактерул комплекс, диверситатя, контрариетатя ши интердепенденца лумий контемпоране ши пе каре нимень ну ле май поэте околи. Пентру резолваря лор сынт нечесаре релаций чивилизате, о ноуэ менталитате политика, респектаря интереселор лежитиме але диферителор стате. Ын кадрул дискутэрий кестиуний ку привире ла ракетелс нуклеаре ку разэ медие де акциуне, асупра кэрея С. Абе с’а пронунцат ын спиритул «тратаментулуй глсбал», карактеристик пентру СУА ши НАТО, а фост експриматэ мираря кэ Униуня Советикэ есте сфэтуитэ ку инсистенцэ сэ ликидеэе ачесте ракете дин партя рэсэритянэ а цэрий ын тимп че де ла а'мерикань ну се чере ннмичиря армелор нуклеаре кореспунзэтоаре, ацинтите асупра Униуний РСС де пе териториул Жапонией ши дин апеле сале риверане, Ку тоате ачестя, М. С. Горбачов й-а пропус иктерлокуторулуй сэ кауте ын комун ши солуция ачестей проблеме. Рэспунзынд ла ругэминтя луй С. Абе, М. С. Горбачов а експликат куноскута позицие советикэ реферитоаре ла о ноуэ ынтылнире ку президентул С'УА. Ын ачест контекст с’а спус, кэ кондучеря советикэ есте дескиеэ пентру солуций де компро" мис, ынсэ ну ва фаче ничодатэ кончесий унилатерале: асупра ноастрэ ну вор инфлуенца нич пресиуниле политиче, нич пресиуниле економиче, нич пресиунилор милитаре; орьче акорд поате фи нумай резултатул унор тратативе конструктиве. Ынтылнмря поате фи продуктивэ, дакэ атитудиня фацэ де еа, фацэ де креаря атмосферей нечесаре пентру десфэшураря ей ва фи скутитэ де илузииле реферитоаре ла мотивеле интересулуй советик де а авя лок ачастэ ынтылнире. Мултэ атенцие с’а акордат релациилор билатерале. М. С. Горбачов а спус: История а арэтат ын репетате рындурь, кэ Жапония ши Униуня РСС пот сэ трэяскэ уна фэрэ чялалтэ. Дар унор вечинь ну ле фане оноаре о асеменя позицие. Ной ам луат о хотэрырё политикэ де принчипиу—- де а фаче тот посибилул пентру дезволтаря ши ымбунэтэциря релациилор ку Жапония пе тоате дирекцииле, индепендент де легэтуриле ей ку алте цэрь. Дар, фиреште, ачесте релаций се пот дезволта ку сукчес нумай пе базэ де речипрочитате, нумай ын казул кынд ва фи ынцелес адевэрул кэ нимень ну ва атента да резултателе челуй де-ал дойля рэзбой мондиал ши ла инвиолабилитатя фронтиерелор. М. С. Горбачов а промис кэ ва манифеста атенция нечесарэ фацэ де ругэминциле ку привире ла пескуит, тратынду-ле ну нумай дин пункт де ведере економик. Ел а информат деспре хотэрыря де а фаче пашь ын ынтымпинаря ругэминцилор ку привире ла визитаря де кэтре руде а морминтелор жапонежилор де пе териториул советик — ын спиритул уманизмулуй, ал респектулуй фацэ де обичеюриле попорулуй. А фост експриматэ сериоаса ынгряжораре ын легэтурэ ку интенцииле кондучерий жапонезе де а ынкадра потенциалул цэрий сале ын плануриле амерпкане де «рэзбоае але стелелор», чея че ну поате сэ ну се рэсфрынгэ асупра апречиерий интенциилор де политикэ екстернэ але Жапонней ши асупра релациилор совето-жапонезе. Ка резултат ал конворбирий синчере ши биневоитоаре ау фост скоасе ла ивялэ атыт пунктеле де контакт, кыт ши моментеле де диверженцэ ши дезакорд. М. С. Горбачов а ругат сэ се трансмитэ кондучерий Жапонией, попорулуй жапонез, кэ оамений советичь сынт синчер интересаць ын релаций буне ку ачастэ царэ ши вор ка жапонежий сэ вадэ ын персоана Цэрий Советиче ун адевэрат вечин, каре ну аре нич ун фел де планурь перфиде ши каре есте тэта сэ кауте ын мод чинстит, прин ефортурь комуне кэиле спре о май акчентуатэ ынцележере речипрокэ ши интеракциуне пентру бинеле пэчий ши ын интерес речипрок. (ТАСС). Телеграмэ де Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС М. С. Горбачов л-а феличитат кэлдурос пе Ж. Батмунх ку прилежул реалежерий ын постул ыналт де Секрета р Женерал ал Комитетулуй Ней трал ал Партидулуй Популар Геволуционар Монгол. Ын Униуня ГСС, се менционязэ ын телеграма де салут, ау фос-т урмэрите ку мултэ салут етеняскэ лукрэриле конгресулуй ал Х1Х-ля ал ППГМ, каре кондуче ку фермитате ши консеквенцэ ачастэ царэ пе каля конструкцией сочиалисте. А фост примитэ ку сатисфакцие хотэрыря комуништилор монгола, реафирматэ де конгрес, де а ынтэри ши де акум ынаинте приетения традиционалэ ши колабораря мултилатералэ динтре ПКУС ши ППГМ, динтре Униуня ГСС ши ГПМ пе база принчипиилор марксизм-ленинизмуЛуй ши иятернационализмулуй сочиалист. (ТАСС).