Moldova Socialista, 1986 (LXII/206-230)

1986-09-02 / nr. 206

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГЛНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 * 206 (16315) • Марць, 2 септембрие 1986 Прецул 3 коп. ЕКЗАМЕН ДЕ АТИТУДИНЕ ЧИВИКЭ Ла моментеле де р»скруче каламнтацнле натурий сынт пятра де ынчеркаре пентру оамеиий де диферите аырсте ши преокупарь. Ануме ла ачесте моменте драМатиче, кынд форцеле стихией ышь дезлэнцуе тэрииле, ей, оамеиий, ышк дезвалуе калитациле де маре валоаре — стоичизмул, куражул, буна организаре, пунктуалитатя, ажуторул речипрок, вменил... Аша а фост ши думиника трекута, дула кутремурул де пзмынт дин тимпул нопций. Организацииле де партид, кондукаторий де ынтреприндерь ши господарий, тоць трудиторий релубличий ау де сусцинут ун адеварат екзамен ал позицией чивиче, ал матуритаций лор четаценешть. Претутиндень, ла ораше ши сате, а ынчепут о лупта дырза де ынлэтураре ын мод оператив а урмарилор причинуите де стихие, фиинд фолосите ын ачест скоп мижлоачеле технике ши форцеле умане, дирижынду-се ку причелере еланул креатор ал маселор. Ын термене оптиме а фост креата ши а ынчепут са активеэе комисия гувернаментала пентру депистаря ши ликидаря урмарилор кутремурулуй де памынт, се детермина дименсиуниле диструЖерилор _ дин капитала ши дин челелалте ораше ши райоане, се яу масуриле де урЖенца пентру ынлатураря каламитацилор. Ынтр'ун фронт ларг де мунка с'ау ыниадрат кяр де ла ынчепут електричиений, бригаэиле оперативе де лукрзторь медикаль, сервичииле де десервире комунала. Ын ачелаш ритм шь-ау ориентат акциуниле ши комисииле де ле понурь, каре шь-ау пус сколул са контуреэе ку пречизие даунеле адусе фондулуй локатив, са акорде рапид ажуторул медикал суферинэилор, са асигуре фара ынтрерупере ку енерЖие електрика ши апа локалитациле респективе. Да, даунеле адусе де згудуириле субтеране с'ау доведит а фи дестул де марь ши еле ну пот фи ликидате ыитр'о зидоуа. Стихия а батут ын ретраЖере, дар мунка, че и се контрапуне ора ку ора, континуа. Е о мунка ку адеварат ероика, мунка престата де оамень унчць прин ачеяш врере. Еа ышь аре адресе конкрете: ау фост аварияте мулте блокурь локативе, ун нумар маре де ынтреприндерь индустриале, школь, градинице де копий, спитале, ферме ши комплексе зоотехнике. Ын презент се детермина консекутивитатя репарацией ачестор объективе. Мунка дырза ши коинтересата, плус ажуторул консидерабил примит дин партя статулуй, ышь адук де пе акум ефектул сконтат. Прннчипалул е ка мулте колективе ау хотарыт са се бизуе ын ачаста мунка ын деосебь ле форцеле проприй, са фан* тотул че депинде ын примул рынд де еле. Е нечесар де а фолоси ку прччелере ресурселе материале, да а каута ши валорифика тоате резервеле, де а демонстра перспикачитате, инициатива резонабила. Де градул, ын каре вор фи ликидате урмариле каламитаций, депинде, ла рындул сау, нивелул, ын каре се вор прегати ынтреприндериле ши господарииле катре лукрул ын коидицииле ерний апропияте. Ын примул рынд е невое де а пуне ла пункт лукрариле ла репарация институциилор медикале, школилор, институциилор лрешколаре. Ка ничодата се чере астазь максимум де организаре ши дисчиплина, атитудине де рвспундере супрема фаца де реализаря планурилор ши вигажаментелор. Кач ануме ла ачесте моменте де гря ынчеркаре се прецуеште калитатя де адеварат трудитор, де патриот а фиекаруя. Са фим, деч, ла ыналцимя ексиЖенцелор спорите але зилей! СЭ АКЦИОНЭМ ОПЕРАТИВ ШИ РИТМИК де ла шединца комисией гувернаментале пентру депистаря ши ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт Дупэ кум с’а май комуникат, ла 31 аугуст, ла ора 1 _ши 28 де минуте, ора Московей, стация сейсмика «Кишинэу» а ынрежистрат згудуирь субтеране ку о интенситате де 7 граде ла скара де 12 граде. Ын суд-веетул републичий еле ау атинс 8 граде. Осчилацииле ау дурат апроксиматив ун минут. Фокарул фуртуний субтеране с’а афлат пе територнул Ромынней, ын режиуня Фокшань, ла о маре адынчиме — де чирка 150 де километри. Деачея згудуириле с’ау фэкут симците пе ун именс териториу. Ын урма кутремурулуй де пэмынт ын мулте райоане але Молдопей с’ау ынрежистрат дистружерь сериоасе ши детериорэрь але каселор де локуит, обьективелор сочиале-де трай ши де продукцие. Екзистэ виктиме. Ындатэ дупэ кутремурул де пэмынт, принтр’о хотэрыре а КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдопей, а фост креатэ ши функцконязэ перманент, зиуа ши ноаптя, комисия гувернаменталэ пентру депистаря ши ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт. Претутиндеиь се ёфектуязэ лукрэрь пентру ынлэтураря лор. Ын зиуа де 31 аугуст ла КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей а авут лок о консфэтуире, ла каре ау партичипат лукрэторь де рэспундере ай органелор де партид ши советиче, кондукэторь де министере ши департаменте — мембри ай командаментелор раму рале пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт, репрезентанць ай организациилор обштешть ши мижлоачелор де информаре ын масэ. Дескизынд консфэтунря, В. И. Смирнов, секретар ал дойля ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, а спус, кэ стихия а причинуит марь дауне материале. Дин партя кадрелор де тоате нивелуриле се чере о ыналтэ рэспундере, о бунэ организаре ши дисчиплинэ, причепере ын организаря оаменилор, сэ манифесте чя май маре грижэ фацэ де ей, сэ резолве оператив проблемеле урженте, пентру ка урмэриле кутремурулуй де пэмынт сэ фие ликидате ын чел май скурт тимп ши ку келтуель кыт май мичь. О атенцие деосебитэ ши ун ажутор мултилатерал акордэ републичий Бироул Политик ал КЧ ал ПКУС ши Гувернул Советик. Е. II. Каленик, прим-локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, прешединтеле комисией пентру депистаря ши ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт, ши В. Ф. Семьонов, секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, яу комуникат, кэ ын тоате локалнтэциле републичий ау фост креате ши акционязэ интенс командаменте пентру депистаря ши ликидаря урмэрилор каламитэций, яр популяцией каре а авут де суферит и се акордэ ун ажутор ефичиент. Локуиторий дин орашеле ши сателе републичий ау дат довадэ де мултэ стэпынире де сине ши дисчиплинэ. Сервичииле респективе ау луат мэсуриле нечесаре, пентру ка ын тимп де 24 де оре сэ фие рестабилитэ апровиз и о н а р я популацией ку апэ, ку газ ши ку електричитате аколо, унде еа а фост ынтреруптэ. Ла шединцэ с’а менционат ыналтул спирит де абнегацие ал лукрэторилор органелор де окротнре а дрептурилор ши окротнрий сэнэтэций, каре принтре примий ау ынчепут сэ факэ де сераичлу зи ши ноапте. Репеде ау девенит стэпынь пе ситуация компликатэ авиаторий, феровиарий ши лукрэторий дин транспортул ауто. Репрезентанций унуй шир де колективе де мункэ, студенць ши елевь, манифестынд инициативэ проприе, ынкэ ын зорий зилей де думиннкэ ау ынчепут сэ ее мэсурь пентру превениря алунекэрилор де терен, сэ лукрезе ла курэциря тротуарелор ши териториилор дин апропиеря каселор де лскуит, ынтреприндерилор, институциилор де ынвэцэмынт супериор ши школилор. Луынд кувынтул ла шединцэ, кондукэторий унуй шир де министере ши департаменте дин републикэ ау комплектат комуникаря прешединтелуй комисией пентру депистаря ши ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт. Ей ау информат, кэ ын чентреле популате але републичий ау авут де суферит май алее клэдириле векь. А ынчёйут оператив евакуаря оаменилор дин каселе ши локуинцеле аварияте. Ла Кишинэу комитегул екзекутив ал Советулуй орэшенеск де депутаць ай нородулуй а репартизат локуинце ши а организат мутаря ын еле а тутурор фамилиилор рэмасе фэрэ адэпост. Ун асеменя ажутор ли се акордэ синистрацилор ши ын алте ораше ши сате але републичий. Ынтр’ун шир де локалитэць есте организатэ апровизионаря популацией ку хранэ калдэ ши ку апэ потабилэ. А фост суспендатэ зиуа де одихнэ ла тоате ынтреприндериле комерцулуй ши алиментарией публике. Зи ши ноапте се лукрязэ ла рестабилиря секциилор ши сектоарелор детериорате, ла репараря комуникациилор инжинерешть пентру а асигура ындеплиниря ритмикэ ши фэрэ ынтрерупере а сарчинилор триместрулуй ал трейля. Л а шединцэ с’а менционат, кэ ла рестабилиря фондурилор де продукцие ши локатив але републичий сынт облигате сэ партичипе тоате ынтреприндериле ши организацииле, каре ау субдивизиунь де конструкцие. Комитетул де Стат пентру апровизионаря технико-материалэ ал РСС Молдовенешть ши кондукэторий ынтреприндерилор индустрией конструкциилор ау дат асигурэрь, кэ вор фи резолвате оператив кестиуниле легате де ливраря тутурор челор нечесаре пентру ликидаря кыт май грабникэ а урмэрилор каламитэций. Пе адреса републичий ау ынчепут сэ сосяскэ де акум материале де конструкцие ши утилаже дин мулте режиунь. Партичипанций ла консфэтуире ау фост информаць, кэ ын режиуниле де суд-вест але републичий, каре ау авут де суферит чел май мулт де пе урма кутремурулуй де пэмынт, пентру а акорда ажутор практик органелор локале але путерий ау плекат А. А. Мокану, прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, М. И. Снегур, секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, лукрэторь де рэспундере ай органелор де партид ши советиче, кон. дукэторий унуй шир де министере ши департаменте, спечиалишть де ыналтэ калификаре. Органеле дс партид ши советиче куноск бине ситуация оперативэ дин републикэ ши перфекционязэ програмул де акциуне пе урмэтоаря периоадэ. Тотодатэ, ла шединцэ с’а менционат, кэ лукрэторий де рэспундере ей министерелор, телекомуникациилор, ынвэцэмынтулуй, унуй шир де департаменте ши формаций обштешть ну с’ау путут ориента ын ситуация креатэ, н’ау манифестат инициативэ ши индепенденцэ ын резолваря проблемелор апэруте. С’а сублиният, кэ ын чел май скурт тимп ей требуе сэ пунэ бине ла пункт меканизмул интеракциуний ку алте организаций, сэ факэ ордине ын субдивизиуниле лор структурале ши сэ се ынкадрезе актив ын мунка де ликидаре а урмэрилор даунелор причинуите ын републикэ де каламитате. Пентру а луа куноштинцэ де ситуация креатэ ши а коордона акциуниле ын ейопул ликидэрий кыт май грабниче а урмэрилор кутремурулуй де пэмынт, ла Кишинэу а сосит Ю. Д. Маслюков, локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, лукрэторь де кондучере ал унуй шир де министере ши департаменте унионале. (АТЕМ). Ын мод организат Де еорбх ку С. А. УРЕКЯН, прешединтеле комитетулуй екзекутив ал Советулуй рдйонал Анений-Ной де депутаць ай нородулуй — Серафим Александрович, кум се десфэшоарэ ын район ликидаря консечинцелор кутремурулуй де пэмынт? — Пынэ ла ора доуэ де ноапте ау фост пусе сарчинь конкрете ын фаца кондукэторилор тутурор сервичиилор. Ын трей оре ау фост адусе ын ордине мажорнтатя рецелелор електриче. Оператив с’а рестабилит претутиндеиь ши легэтура телефоникэ. — Каре е дауна причинуитэ де кутремур? — Ла ора шасе диминяца дежа ера кларэ ситуация. Ау авут дс суферит 15 касе кому? нале, 30 де касе партикуларе, 35 де обьекте але економией национале, о парте дин еле фиинд аварияте. Ынтр’ун тимп скурт с’ау адус ын ордине тоате школиле ши ноул ан де ьшвэцэмыпг с’а ынчепут ын мод организат. — Унде ау фост май марь консечинцеле дезаструлуй? -л Ла фабрика авиколэ дин Кишинэу, че се афлэ пе териториул ргйснулуй ностру, ау ешнт дин уз патру секций, ау авут лок ши алте дистружерь. Ла ора 2 сосисе ла фаца локулуй В. М. Чиботарь, директорул фабричий, каре ындатэ а организат лукрэриле де рестабилире. Ын мод оператив а фост репарат апедуктул, с’ау ынтрепринс алте мэсурь урженте. С’ау манифестат ка организаторь причепуць ай маселор В. Г. Д\мбрава ши И. В. Тома, прешединций комитетелор екзекутиае але Советелор сэтешть Жямэна ши Флорень. Ындатэ дупэ кутремур а апэрут принтре оамень В. П. Пантелеев, «Кеа експликат ситуация ши имедиат с’ау ынчепут лукрэриле ын ведеря лккидэрий урмэрилор кутремурулуй. директорул совхозулуи трос», й-а лиништит, ле-а И. СОФРОНИЙ, кореспондентул ностру. Ку ефортурь комуне Акум кытева зиле клэдиря школий спечиале No 8 дин Кишинэу адия а вопся проаспэтэ, песте тот ера курат, аранжат пентру а-й ынтымпина пе елевь. Ноаптя, ынсэ, се дезлэнцуирэ форцеле оарбе але стихией. Яр диминяца Л. П. Заплотинская, директоаря школий, ынвэцэторий, уний пэринць ку греу рекуноштяу сэлиле де к л асэ, кабинетеле. Ымпреунэ с’ау апукат сэ курэце ынкэпериле, сэ штяргэ прафул. Фоарте де курынд ле сосирэ ын ажутор елевий школий професионале-т е х н и ч е «И. Федко». Ку тоате ачестя, ынсэ, комисия комитетулуй екзекутив районал Ленин а дечис: клэдиря есте авариятэ, шкоала требуе мутзтэ уржент ын алт локал. Ынтре тимп корпул дидактик, организацииле обштешть дин шкоалэ ну стау пе лок. Дупэ кареул фестив, ынтрунит ын курте, о парте дин ынвэцэторь с’ау дус ку елевий ла музее, пентру а марка Лекция пэчий, алте акциунь легате де Зиуа куноштинцелор. Т. РОМАНЧУК. Натура не пуне ла ынчеркаре Е посибил, кэ ынтр’ун виитор апропнят саванций жеофизичиень вор креа о апаратурэ атыт де сенсибилэ ла скимбэриле че ау лок ын глобул ностру терестру, ынкыт сэ фие капабилэ а ле презиче ку кытева зиле сау сэптэмынь ынаинте. Астфел, локалитэциле марь ши мичь, ар путя сэ се евакуезе дик зонеле аменинцате де перикол сау чел пуцин ар луа мэсурь де прекауцие. Сеисмеле фак парте дин ачеле гроазниче дупэ путеря лор каламитэць натурале, каре, венинд асупра оаменилор пе непринс де весте, провоакэ дезастре ын афара куприндерий ынкипуирий оменешть. Деачея, се веде, екоул лор сйнистру рэмыне сэ дэйнуе песте ань, песте секоле. Република ноастрэ, дупэ кум се штие, се афлэ ынтр’о зон» активэ а сеисмелор ши, периодик. ачестя не пун ла гря ынчеркаре. Ынкэ ну с’а штерс дин меморие кутремурул дин мартие 1977 ши акума, песте 9 ань, ам фост марторий уней згудуитурь ши май путерниче, ши май ынделунжь. Сэ фие оаре о импресие венитэ дин спаймэ? Ну, десигур. Пентру кэ анумите клэдирь, че ау резистат атунч, акум ау авут де суферит. Ла унеле ау кэзут фронтоанеле, ла алтеле корнишеле. Пынэ ши блокуриле релатив ной ау крэпэтурь, ле-а кэзут тенкуяла... Пе алокурь сынт детериорэрь ши май сериоасе. Де екземплу, ын картиерул Чокана-Ноуэ а суферит екстрем де мулт шкоала No 26. Аич, пе лынгэ фисуриле формате ши тенкуяла кэзутэ, с’ау дэрымат ши уний перець дин интериор. О сурпризэ пря пуцин плэкутэ пентру елевий ачестуй лэкаш ал куноаштерий, май алее пентру пичий динтр’а’нтыя, каре с’ау презентат гэтиць фрумос ши ку букете де флорь ла примул лор сунет. Нумай кэ натура, регретабил фапт, а рэмас, паре-се, импасибилэ ла ачест евенимент ирепетабил... Ла асочиация де продукцие «Молдавгидромаш» дин ачелаш картиер ам гэсит блокул административ быкшит де луме. Дин феричире ну с’а ынтымплат нимик грав. Ымпреунэ ку В. Негруцэ, локциитор ал секретарулуй комитетулуй де партид де ла ынтреприндере, ам трекут прин секцииле де продукцие (апроапе пустий, ынтрукыт лунь е зи де одихнэ), конвингынду-не кэ тоате стау неклинтите — ши акопериш, ши перець, ши утилаже. Аша ынкыт продукция ышь ва луа рит. мул ей обишнуит. Яр лумя се адунасе, деоарече а авут де суферит ануме клэдиря административэ. Ла ултимул етаж, де екземплу, а кэзут о ферястрэ ку тот ку ра-мэ, а ьрэпат ун перете ал кошулуй асченсорулуй. Ык интериор — претутиндеиь фисурь ши тенкуялэ кэзутэ. Ла векя узинэ де пе страда Негруци, де асеменя, ау суферит клэдиря административэ ши клубул. Челуй дин урмэ й-а кэзут корниша динспре страдэ. Ын инчинтэ с’ау детериорат переций, с’ау дефектат акчесорииле... Ши атыт. С’ар пэря, кэ проблемеле, апэруте ын урма кутремурулуй, ну-с кяр аша де аларманте. Ку атыт май мулт, кэ ын халеле унде се продук помпеле, тотул е ын ордине. Атмосфера де линиште ера конфирматэ ши де бобинатоареле, каре ын пофида зилей де одихнэ мунчяу ка сэ рекуперезе... анумите суме ла план. Проблемеле, ам зис, ну-с динтре челе граве. Дар ачаста ну ынеямнэ кэ еле вор фи солуционате ын маре витезэ. Требуе сэ се цинэ конт, кэ е невое де браце де мункэ, де материале де конструкцие. Токмай деатыта кондучеря ынтреприндерий, ын фрунте ку С. Аспидов, директорул женерал, принтр’ун ордин спечиал а креат о комисие пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт. Функцииле ачестея резидэ ын евалуаря тутурор стрикэчунилор каузате, инклузынду-ле апой ■ ынтр’ун план де мэсурь конкрете, че ва фи адус ла ындеплинире пе етапе. Десигур, асочиация се ва бизуи пе форцеле проприй. Алэтурь де субдивизиуня са де конструктора вор фи кооптате ши алте форце дин колектив, астфел ынкыт репарацииле сэ фие ефектуате ын термене оптиме. Конкомитент, ритмул продукцией се ва менцине ын параметрий ей обишнуиць. Вор трече зилеле ши лукруриле вор ревени ла нормал. Актуалул сеисм ва рэмыне, тотуш, ын мемория ноастрэ, ундева ын субконштиент, пентру ка ла анумите моменте сэ не авертизезе кэ требуе сэ фим пруденць. Дар де че н’ам спера, кэ жеофизичиений ноштри вор реуши ын челе дин урмэ сэ инвентезе ачя апаратурэ, капабилэ сэ не превинэ динаинте? И. БЭТРЫНУ. м и к Е ЛА ЫНЧЕПУТ ДЕ АН ШКОААР Ноуа експедицне ын Цара Куноштинцелор шь-а луат стартул. Елевий ау порнит ын еа оптимишть, ку вое бунэ. ЫН ФОТОГРАФИЕ: елевий нласелор I але школий медий Иг 5$ дин Кишинэу ла кареул де инаугураре а ноулуй ан школар. Фото де А. САВЧЕНКО. Ун групаж де материале деспре ынчеперя анулуй де ынвэцэмынт 1986-87 читиць ын па- Ясина 4. 2'Сп Прешединтелуй челей де-а УШ-а конферинце а шефилор де стат ши де гуверн дин цэриле неангажате Роберт Габриел МУГАБЕ Адресез ун кордиал салут думнявоастрэ ши тутурор партичипанцилор ла чя де-а УШ-а конферинцэ а шефилор де стат ши де гуверн дин цэриле неангажате. Форул думнявоастрэ, ла каре с’ау адунат ыналций репрезентанць дин апроапе доуэ треимь але стателор лумий се афлэ пе бунэ дрептате ын чентрул атенцией опинией публиче мондиале. Де ла прима са конферинцэ — кэч ын ачесте зиле се маркязэ чя де-а 25-я аниверсаре а ей — мишкаря де неангажаре, нэскутэ де лупта де елибераре национала а попоарелор пентру индепенденцэ ши деплинэ егалитате ын дрептурь, а стрэбэтут о кале делок ушоарэ ынсэ, слэвитэ, а резистат ши с’а ынтэрит ын пофида тутурор унелтирилор адверсарилор ей. Родника идее а неангажэрий, каре й-а ынсуфлецит пе асеменя милитанць де самэ, ка Жавахарлал Неру, Иосип Броз Тито, Гамал Абдел Насер, Ахмед Сукарно, Кваме Нкрума, с’а материализат акум ын уна динтре челе май марь ши престижиоасе мишкэрь интернационале. Ын презент мишкаря де неангажаре, пронунцынду-се ку хотэрыре ымпотрива рэзбоаелор ши курсей ынармэрилор, пентру ренунцаря ла солуционаря проблемелор интернационале ку ажуторул форцей, адуче о импортантэ контрибуцие ла формаря ноий гындирь политиче, каре требуе сэ кореспундэ реалитэцилор ерей нуклеарокосмиче. Нэзуинца цэрилор партичипанте ла мишкаря де неангажаре де а превени катастрофа нуклеарэ че аменинцэ омениря ышь гэсеште експресия ын хотэрыриле форурилор ей, каре се пронунцэ ын мод консеквент ын фавоаря уней лумь дрепте ши фэрэ перикол пентру тоць. Мишкаря де неангажаре а девенит ун фактор де неынлокуит ал релациилор интернационале, с’а трансформат ынтр’о инфлуентэ форцэ политика а контемпоранеитэций. Униуня Советикэ се пронунцэ ымпотрива фаптулуй ка мишкаря де неангажаре сэ фие привитэ прин призма конфрунтэрий динтре Ест ши Вест ши аре о атитудине плинэ де ынцележере фацэ де нэзуинца цэрилор неангажате де а ну партичипа ла блокурь милитаре, де а промова о политика индеиендентэ, де а-шь алеже сингуре каля лор де дезволтаре. Пентру Униуня Советикэ дезволтаря приетенией ши колаборэрий ку ачесте стате ынтотдяуна а фост ши ва фи уна динтре челе май импортанте дирекций але политичий ей екстерне. Ной ведем ын мишкаря де неангажаре — ку тоатэ диверситатя партичипанцилор ла еа — о маре форцэ, каре се опуне рэзбоюлуй ши агресией империализмулуй, колониализмулуй ши расизмулуй, о форцэ, каре фаче сэ кряскэ потенциалул пэчий, рациуний ши буней крединце. Ной апречием дупэ мерит хотэрыря стателор неангажате де а-шь асума о парте дин ыналта рэспундере че ле ревине пентру дестинеле оменирий, астфел ынкыт сэ се пунэ капэт имедиат експериенцелор ку арма нуклеарэ, сэ се трякэ ла адевэрата дезармаре. Дупэ кум штиць, Униуня Советикэ а адоптат хотэрыря де а прелунжи пынэ ла 1 януарие 1987 мораториул унилатерал асупра експлозиилор нуклеаре, прокламат де еа ла 6 аугуст анул трекут. Ынтрепринзынд ачест маре пас практик, ал кэруй скоп есте де а асигура ын челе дин урмэ о котитурэ реалэ спре оприря курсей ынармэрилор нуклеаре, ной авем ынкредеря, кэ оамеиий дин тоате цэриле, черкуриле политиче, тоць партичипанций ла конферинцэ думнявоастрэ вор апречия жуст калмул пе полигоанеле нуклеаре советиче, вор контрибуи ка експлозииле нуклеаре експериментале сэ ну се май факэ аузите ын женерал пе планета ноастрэ. Демулт е тимпул сэ фие рупт вичиосул черк ал конфрунтэрий милитаре, ал рэзбоаелор ши истовитоарелор конфликте режионале, сэ фие гэсите мижлоаче ефичиенте пентру солуционаря проблемелор сочиал-економиче ши пентру а пэши ын секолул ал ХХ1-ля привинд ку ынкредере вииторул. Атинжеря ачестор скопурь нобиле, спре каре нэзуеште ши Униуня Советикэ, депинде астэзь де фаптул дакэ вор фи ын старе сау ну форцеле юбитоаре де паче де пе планетэ сэ ридиче о бариерэ де нэдежде ын каля курсей ынармэрилор ши екстиндерий ей асупра спациулун космик, сэ ынкэтушезе амбицииле милитаристе але черкурилор империалисте агресиве, сэ куреце пэмынтул де плэжиле колониализмулуй, расизмулуй ши апартеидулуй, сэ асигуре адевэрата демократазаре а релациилор политиче, економиче ши уманитаристе интернационале. Ам ынкредеря, кэ конферинца думнявоастрэ ынтрунитэ пе пэмынтул елиберат ал Републичий Зимбабве, ситуате ын прима линие, каре се опуне ку бэрбэцие унелтирилор расиштилор ши империалиштилор, ва фи ла ынэлцимя сарчинилор де рэспундере, пе каре ле пуне ын фаца ей история. Вэ урез марь сукчесе ын мункэ. М. ГОРБАЧОВ Ын нумеле кондучерий советиче ши попорулуй Униуний Советиче експрим профунде кондолеанце Думнявоастрэ, домнуле Президент, ши попорулуй финландез приетен ын легэтурэ ку ынчетаря дин вяцэ а фостулуй президент Урхо Калева Кекконен, еминент кондукэтор де стат ал Финландей. Рог сэ ли се трансмитэ синчера ноастрэ компасиуне руделор ши апропияцилор дефунктулуй. Бизуинду-се пе сприжинул форцелор прогресисте, демократиче, мажоритэций ковыршитоаре а попорулуй финландез, У. К- Кекконен а девенит фэуриторул политичий екстерне активе де паче а Финландей, а курсулуй спре приетение ши ынкредере ку Униуня Советикэ, спре ынтэриря пэчий, секуритэций ши колаборэрий ынтре попоаре. Астэзь ачастэ линие де политика екстернэ а Финландей, каре а резистат ынчер-. кэрилор тимпулуй, се букурэ де о ауторитате бинемеритатэ пе арена мондиалэ. Де нумеле луй У. К- Кекконен, де перманентеле луй ефортурь персонале есте легат немижлочит прогресул неабэтут ал колаборэрий совето-финландезе ын тоате доменииле, каре а девенит о конфирмаре грэитоаре а карактерулуй родник ши а перспективей политичий коекзистенцей пашниче а стателор ку системе сочиале диферите. Ной дэм о ыналтэ апречиере грижий пе каре У. К. Кекконен а манифестат-о ынтотдяуна пентру ынтэриря ынкредерий речипроче динтре Униуня Советикэ ши Финланда, пентру ынфэптуиря консеквентэ а линией трасате ын трататул де приетение, колабораре ши ажутор речипрок дин анул 1948. Фиинд унул динтре ремаркабилий оамень политичь де талие интернационалэ дин периоада де дупэ рэзбой, У. К- Кекконен а дат довадэ де ынцелепчуне де стат ши де реализм ын абордаря проблемелор кардинале але рэзбоюлуй ши пэчий. Де о ларгэ апречиере с’ау букурат контрибуция президентулуй Финландей ла десфэшураря ку сукчес а историчий консфэтуирь пентру секуритате ши колабораре ын Еуропа ши реализаря хотэрырилор ей, инициативеле де амплоаре, ындрептате спре асигураря кондициилор стабиле ши пашниче ын нордул Еуропей. Не експримэм ынкредеря, кэ релацииле де приетение динтре Униуня Советикэ ши Финланда, линия де политикэ екстернэ а Финландей, ла формаря кэрея а жукат ун рол атыт де импортант У. К. Кекконен ши каре се ынфэптуеште акум суб кондучеря Думнявоастрэ, домнуле Президент, ва серви де нэдежде ши де акум ынаинте интереселе пэчий ши колаборэрий интернационале, М. ГОРБАЧОВ Ексчеленцей сале домнулуй Мауно КОЙВИСТО, Президентул Републичий Финланда Кемаре ла политика реализмулуй Сенсул ноий инициативе политиче а Униуний Советиче есте де а прелунжи мораториул унилатерал асупра експлозиилор нуклеаре пынэ ла 1 януарие 1987. Концинутул ей есте експус ын Декларация Секретарулуй Женерал ал КЧ ал ПКУС М. С. Горбачев де ла 18 аугуст 1986 ла Телевизиуня советикэ, брошура ку текстул кэрея а апэрут ла Едитура пентру литература политикэ. (ТАСС)’.