Moldova Socialista, 1986 (LXII/206-230)

1986-09-15 / nr. 219

Поолетаоь пйн тоате иэоиле. униии-вэ! ОРГАНУЛ КОМНТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 ® Л 219 {16328) ® ЛуНЬ, 15 СбПТвмбрИб 1986____®___Прецул 3 кол. 1 Сарчиниле органелор де партид, советиче, економиче ши организацнилор обштешть дин релубликэ ын ведеря ындеплинирий хотэрырий КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС «Ку привире ла мэсуриле пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт ын РСС Молдовеняска» Ра порту л презентат де С. К. ГРОССУ, примул секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ла адунаря активулуй де партид ши економик ал републичий ын зиуа де No септембрие 1986 Товарэшь! Путерникул кутремур де пэмынт каре а авут лок ла 31 ау^ густ а фост пентру мулте органе де нартид, советиче ши економиче ун сериос екзамен каре а пус ла ынчеркаре причеперя лор де а акциона ын ситуаций екстраординаре ши еле л-ау сусцинут ку чинсте. Ау дат довадэ де бэрбэцие ши де матуритате чивикэ тоць оамений мунчий, тоць локуиторий републичий ноастре. Уна дин партикуларитэциле карактеристиче але кутремурулуй де пэмынт а фост маря путере а згудуирилор луй каре а атинс 7—8 граде, ыналта лор интенситате, дурата релатив ынделунгатэ — 55 де секунде. Кутремурул де пэмынт а причинуит марь дауне економией национале ши популацией републичий. Чел май мулт ау авут де суферит орашеле Кишинэу, Кахул, Леова, Чадыр- Лунга, Комрат, чентреле районале Вулкэнешть, Кантемир, Тараклия, прекум ши мулте локалитэць дин ачесте ши дин алте райоане. Ау фост детериорате апроксиматив 7 мий касе де локуит де стат ши 49 мий де касе Л индивидуале, 546 де школь, 562 ' де институций прешколаре пентру копий, 353 де спитале ши поликлиничь, 235 де ынтреприндерь индустриале ши песте 2 мий де ынтреприндерь агриколе, май бине де о мне де обьективе комерчиале ши де десервире сочиалэ. Ау ешит парциал дин функцнуне капачитэциле енержетиче, с’а дереглат апровизионаря ку апэ ши ку газ, а фост детериорат системул телекомуникациилор. Дар уна динтре челе май грцве урмэрь але кутремурулуй де пэмынт есте ачея кэ ау авут де суферит оамений, сэнэтатя лор. Ажутор медикал ау примит 561 де оамень, 45 ау фост спитализаць, 2 ау ынчетат дин вяцэ. Май бине де 12 мий де оамень ау рэмас фэрэ адэпост. Песте 20 мий де елевь н’ау авут посибилитатя сэ ынчапэ ла тимп лекцииле дин кауза детериорэрий школилор. Пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт ва фи невое, потривит калкулелор прелиминаре, де чирка 500 милиоане де рубле. Кяр дин примеле минуте але стихией каре с’а абэтут асупра републичий ной ам симцит щи симцим ын перманенцэ грижа ши сприжинул КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС. Ла индикацииле персонале але луй М. С. Горбачов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, мембрилор Бироулуй Политик ал КЧ Е. К. Лигачов, Н. И. Рыжков, секретарулуй КЧ ал ПКУС Г. П. Разумовский републичий й-ау акордат ун ажутор конкрет органеле унионале. Комисия ын фрунте ку Ю. Д. Маслюков, локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, соситэ ын републикэ дин ынсэрчинаря КЧ ал ПКУС, а студият суб тоате аспектеле старя де лукрурь, а резолват оператив проблемеле легате де ливраря кыт май уржентэ ын ре- , публикэ а ресурселор технико^ материале нечесаре, а трасат мэсуриле пентру акордаря унуй ажутор ефичиент републичий ын ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт. О довадэ а грижий ку адевэрат пэринтещть пентру ликидаря кыт май грабникэ а тот че а причинуит ненорочиря каре с’а абэтут асупра ноастрэ, ун програм де импортанцэ ексчепционалэ пентру рестабилиря економией национале ши асигураря веций нормале а популацией републичий, есте хотэрыря адоптатэ де Комитетул Чентрал ал ПКУС ши де Советуя Миништрилор ал Униуний РСС «Ку привире ла мэсуриле пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт ын РСС Молдовеняска». Ачест документ конституе ун екземплу каре демонстрязэ ын мод. грэнтор реалнзаря ын фапт а полнтичий национале ленини-Л сте. Хотэрыря преведе мэсурь кардинале пентру ликидаря урмэрилор каламитэций натурале, креаря ын термене рестрынсе а кондициилор локативе ши де трай нечесаре популацией, каре а авут де суферит де пе урма кутремурулуй де пэмынт, пентру рестабилиря обьективелор сочиале ши де продукцие детериорате, рндикаря ын континуаре а ьивелулуй де трай ал оаменилор мунчнй дин Молдова Советикэ. 1?1н ачест скоп цара репартизязэ колосале мижлоаче суплнментаре. Нумай пентру лукрэриле де рестабилире ши конструкцииле ной песте преведериле сарчинилор чинчиналулуй се алокэ инвестиций капитале де стат ын сумэ де чирка 400 милиоане де рубле. Ачаста ва иермите де а рестабили 6352 де касе де локуит путерник аварияте ку о супрафацэ тоталэ де 559 мий метри патраць, 123 де школь пентру 64 мий де елевь, 76 де институций прешколаре пентру копий ку 9 мий де локурь, де а репара ун маре нумэр де обьективе, Одатэ ку ачаста вор фи конструите ной касе де локуит ну о супрафацэ тоталэ де 200 мий метри патраць, школь де културэ женералэ пентру 11 мий де елевь, институций прешколаре пентру копий ку песте 8 мий де локурь ши алте обьективе. Нечёситэциле републичий ын че привеште ресурселе технико-материале пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт сынт сатисфэкуте ын ынтрежиме. Хотэрыря преведе мэсурь ампле пентру ынтэриря базей де продукцие а организациилор де конструкций ши индустрией материалелор де конструкцие. О атенцие деосебитэ се акордэ грижий фацэ де оамений каре ау авут де суферит. Лор ли се ва акорда ун ажутор материал консидерабил, ли се вор пуне ла диспозицие материале де конструкцие пентру репараря щи конструиря локуинцелор, ли се вор акорда кредите авантажоасе ын ачест скоп. Ынфэптуиря мэсурилор трасате ын хотэрыре ва жука ун рол колосал ын реализаря полнтичий сочиале а партидулуй ын цинутул ностру. Оамений мунчий, тоатэ популация републичий ау примит ку чя май профундэ рекуноштинцэ ачест документ, ей сынт ферм хотэрыць сэ рэспундэ ла грижа ши сприжинул партидулуй ши гувернулуй прин мунка лор ынсуфлецитэ, плинэ де абнегацие пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт, прин депэширя планурилор ши ангажаментелор анулуй де старт ал чинчиналулуй. Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Президиумул Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, гувернул републичий ын нумеле ынтрегулуй попор молдовенеск експримэ мулцэмирь ши рекуноштинцэ Комнтетулуй Чентрал ал ПКУС, Гувернулуй Советик, пентру сприжинул ши ажуторул мултилатерал акордат ши дау асигурэрь, кэ комуништий, оамений мунчий, ынтряга прпулацие а републичий ну-шь вор круца форцеле ши енержия пентру ынфэптуиря практика а курсулуй партидулуй ындрептат спре акчелераря дезволтэрий сочиал-економиче а цэрий ноастре, вор адуче о контрибуцие дестойникэ ла ындеплиниря историчелор хотэрырь але Конгресулуй ал ХХУП-ля ал ПКУС. Ын Зилеле де гря ынчеркаре прин каре не-а фост дат сэ тречем с’ау манифестат ынкэ о датэ ын фапт колосала форцэ а фрэцией ши приетенией де нездрунчинат а попоарелор Патрией ноастре мултинационале, патриотизмул советик ши интернационализмул сочиалист. Дин Федерация Русэ, дин Украина ши дин Белорусия, дин челелалте републичь унионале ши режиунь але цэрий не сосеск материале де конструкцие, мижлоачеле технике, утилажеле нечесаре, касе монтабиле ши кортурь. А сосит ши с’а апукат де лукру ун деташамент формат дин 5 мий де елевь ай школилор де конструкций дин системул ынвэцэмынтулуй професионал-техник. Ун ажутор субстанциал ла рестабилиря обьективелор детериорате акордэ министереле ши департаментеле унионале, лукрэторий де кондучере, каре ау сосит ын републикэ ши ау екзаминат немижлочит пе терен мэсуриле урЖенте пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт. Тоате ачестя спореск ынзечит форцеле ноастре пентру ликидаря лор. Ынгэдуици-мь, товарэшь, сэ експрим кувинте де синчерэ рекуноштинцэ тутурор попоарелор фрэцешть, републичилор, министерелор ши департаментелор унионале, колективелор де мункэ де ла ынтреприндериле ши организацииле дин ынтряга царэ, каре партичипэ актив ла ликидаря урмэрилор каламитэций натурале. Товарэшь! Ын хотэрыря КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС «Ку привире ла мэсуриле пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт ын РСС Молдовеняска» есте трасат ун програм мултилатерал де акциуне, а кэруй реализаре ва пермите ка ын термене рестрынсе сэ фие ликидате урмэриле стихией, сэ фие рестабилитэ активитатя нормалэ а ынтрегулуй комплекс економик, сэ фие асигурате кондицииле кувените пентру вяца нормалэ а популацией републичий. Ын скопул асигурэрий ындеплинирий интеграле ши суб тоате аспектеле а ачестей хотэрырь урмязэ ка ной сэ екзаминэм астэзь мерсул мунчий десфэшурате ын републикэ пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт, сэ анализам ши сэ дэм о апречиере акциунилор органелор де партид, советиче ши економиче, кадрелор ноастре ын ситуация компликатэ, сэ тражем ынвэцэминте ши сэ фачем конклузииле нечесаре дин челе ынтымплате, сэ трасэм сарчиниле имедиате ши де перспективэ. Астэзь дупэ че а трекут кытва тимп, се поэте спуне ку хотэрыре, кэ ачест екзамен сериос а фост сусцинут. Дупэ кум се менционязэ ын хотэрыря КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ын ачесте ымпрежурэрь популация републичий а дат довадэ де органиэаре ши де матуритатя чивикэ кувенитэ. Колективеде де мункэ суб кондучеря органелор републикане де партид ши советиче ынфэптуеск мэсурь конкрете пентру ликидаря урмэрилор стихией ши пентру организаря активитэций нормале а ынтрегулуй комплекс економик ал републичий. Оамений мунчий дин републикэ демонстрязэ ун ероизм де масэ ын мункэ, ланеязэ нумероасе инициативе патриотиче, депун ефортурь пентру а ынкея ын Чел май скурт тимп лукрэриле де рестабилире, депун економииле лор персонале ын Фондул де ликидаре а урмэрилор кутремурулуй де пэмынт. Ын каре а фост вэрсат де акум чирка ун милион де рубле. Дупэ челе ынтымплате принтр’о хотэрыре а КЧ ал ПКМ а фост креатэ фэрэ ынтырзиере о комисие гувернаменталэ, с’ау формат комисий аналоже ын тоате орашеле ши райоанеле, ла министере ши департаменте. Ын райоанеле де суд, каре ау суферит чел май мулт Де пе урма каламитэций, ау плекат кондукэторий органелор републикане де партид ши советиче, мембрий гувернулуй. Принчипалеле ефортурь ау фост кончентрате май ку самэ ын дирекция акордэрий ажуторулуй нечесар синистрацилор, стабилизэрий климатулуй морал-психоложик ын колективеле де мункэ ши ын чентреле популате. Комитетеле орэшенешть ши комитетеле районале де партид, комитетеле екзекутиве орэшенешть ши районале але Советелор де депутаць ай нородулуй, кондукэторий министерелор ши департаментелор, ынтреприндерилор ши организациилор ын кондиций компликате ау луат хотэрырь оперативе ши кутезэтоаре, ау тримис ын чел май скурт тимп спре обьективеле каре ау авут де суферит мижлоаче техниче пентру ликидаря авариилор, бригэзь де лукрэторь медикаль. Песте 10 мий де лукрэторь медикаль ау акордат асистенцэ медикалэ синистрацилор ши ау фэкут де сервичиу ла институцииле медикале. Екземпле де адевэрат ероизм ау арэтат мулте скимбурь мунчиторешть де ноапте ла ынтреприндерь, лукрэторий транспортурилор, енержетичий, господэрией комунале. Органеле административе ау луат мэсурь урженте пентру кларификаря ситуацией, пентру суправегеря оперативэ а обьективелор ку режим спечиал, пентру ынтэриря пазей институциилор финанчиар-банкаре ши ынтреприндерилор комерчиале, пентпу асигураря секуритэций ангиинчендиаре. Лукрэторий Институтулуй де жеофизикэ ши жеоложие ал Академией де Штиинце а РСС Молдовенешть с’ау ынкадрат ла тимп ын мунка де информаре ши лэмурире деепре карактерул ши урмэриле каламитэций натурале. Телевизиуня ши радиодифузиуня републиканэ, органеле пресёй ау рефлектат активитатя десфэшуратэ пе терен. , Ачестя ши алте акциунь опортуне ау пермис де а евита казуриле де панйкэ, де тулбураре а ординий публиче, ау контрибуит ла ридикаря спиритулуй де организаре ши де коезиуне а популацией ын лупта пентру ликидаря урмэрилор стихией. Ла консфэтуириле де ла КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ла шединцеле комисией гувернаментале ау фост екзаминате суб тоате аспектеле ситуация креатэ, акциуниле органелор кореспунзэтоаре, кадрелор де тоате нивелуриле ын ситуация екстраординарэ, ау фост трасате мэсуриле де неамынат пентру ликидаря греутзцилор апэруте. А фост адоптатэ хотэрыря КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей ши Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть «Ку привире ла инициативеле патриотиче але оаменилор мунчий дин републикэ ши ла мэсуриле де неамынат пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт де ла 31 аугуст 1986». Ын ситуация компликатэ с’а манифестат дин плин ролул организаторик ши мобилизатор ын примул рынд ал комитетелор де партид, комитетелор екзекутиве але Советелор орэшенешть ши районале де депутаць ай нородулуй дин орашеле Кишинэу, Кахул, Тараклия, Кантемир, дин алте ораше ши райоане. С’ау ынкадрат оператив ын мунка де ликидаре а урмэрилор кутремурулуй де пэмынт Министерул окротирий сэнэтэций, Министерул афачерилор интерне, дирекция «Молдглавэнерго», Министерул индустрией мобилей, алте министере ши департаменте. Ын скурт тимп ау фост рестабилите апровизионаря ку енержие, комунИкацииле инжинерешть, ли с’а акордат аснстенцэ медикалэ синистрацилор, а ынчепут мутаря локуиторилор дин клэдириле аварияге. Мулте ынтреприндерь ау реушит сэ нормализезе репеде ритмул продукцией ши сэ ынчапэ организат зиуа де мункэ ла 1 септембрие. Урмынд екземплул колективелор де мункэ дин Кишинэу, 4.670 де ынтреприндерь, организаций ши господэрий дин ынтряга републикэ ау хотэрыт сэ прелунжяскэ зиуа де лукру ку 1— 2 оре, яр 3.913 колективе — сэптэмына де лукру ку о зи. 317 ынтреприндерь ау трекут ла мунка ын трей скимбурь. Ау фост креате 752 де бригэзь волунтаре де конструкцие пентру репараря обьективелор де менире сочиал-културалэ ши де трай, 150 де деташаменте де конструкций але тинеретулуй пентру репараря локуинцелор инвализилор де рэзбой ши де мункэ. Тотодатэ ситуация ексчепцноналэ а скос ла ивялэ ши неажунсурь сериоасе ын активитатя унор органе де партид, советиче, економиче, унор кадре де кондучере. Н’ау дат довадэ де организаря кувенитэ, ну с’ау презентат ла тимп ла локуриле де лукру, ну й-ау мобилизат пе лукрэторий апаратулуй, н’ау стабилит легэтурь ку колективеле де мункэ кондукэторий Министерулуй конструкциилор, Минисгерулуй индустрией материалелор де конструкцие, Минисгерулуй господэрией комунале ши де локуинце, Министерулуй продуселор череалиере, Министерулуй транспортулуй ауто, Министерулуй де аутодрумурь. Ау тэрэгэнат организаря лукрэрилор легате де евалуаря ши ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт Комитетул де Стат пентру конструкций, Министерул телекомуникацнилоп, Министерул ынвэцэмынтулуй, асочиация «Агропромстрой». Ау трекут май мулт де зече зиле, ынсэ асочиация «Агропромстрой» (Ю, Н. Зиновьев) ынкэ ну шь-а гэсит локул ын ачастэ сарчинэ импортантэ, аштяптэ индикаций де сус. Ну а фост абсолут стэпын пе ситуацие ын системул респектив Ф. П. Днестранский, прим-локциитор ал министрулуй ынвэцэмынтулуй, каре кяр ши дупэ критика сериоасэ ла адреса луй н’а фэкут конклузииле кувените. Апроапе трей зиле ле-а требуит лукрэторилор комитетелор районале де партид ши комитетелор екзекутиве районале дин Вулкэнешть, Чадыр- Лунга, Басарабяска пентру а кларифйка ын че констэ стрикэчуниле причинуите, пентру ’а афла иумэрул фамилиилор рэмасе фэрэ адэпост, пентру а луа мэсуриле кореспунзэтоаре. Ын районул Котовский ын лок сэ се окупе де мунка организаторикэ пентру ликидаря детёриорэрллор причинуите лукрэторий комнтетулуй районал де партид ла 31 аугуст ышь иросяу енержия пентру а организа «Хора маре» ын чентрул' орашулуй. Кондукэторий унуй шир де господэрий, прешединций комитетелор екзекутиве але Советелор сэтешть але райоанелор менционате мулт тимп ау тот аштептат индикаций де сус, яр сингурь н’ау ынтрепринс нимик пентру репараря клэдирилор детериорате, каселор де локуит, пентру мутаря оаменилор. Астфел, Н. А. Нягу, прешединтеле Советулуй сэтеск Дезгинжя дин районул Комрат, нич ла сфыршитул зилей де 2 септембрие ну куноштя таблоул реал ал урмэрилор кутремурулуй де пэмынт, ку тоате кэ, дупэ кум с’а кларификат улгериор, пе териториул Советулуй чу фост аварияте 29 де касе, дилтре каре 18 ну пот фи рестабилите. Ау дат довадэ де липеэ де рэспундере ши индиференцэ ын ликидаря урмэрилор стихией кондукэторий ынтреприндерий «Южэнергоремонт» дин Кишинэу (П. А. Чередниченко), дирекцией районале де продукцие де десервире сочиалэ дин Кахул (А. С. Николаица), совхозулуй «Каштангалия» дин районул Чимишлия (П. И. Чернов), школий медий No 1 дин Анений-Ной (Е. М. Мелников), медикул принчипал ал стацией антиепидемиче дин районул Комрат X. А. Старостин ши алций. Ну шь-ау ындеплинит ын мэсура кувенитэ сарчиниле пусе пе сама лор мижлоачеле де информаре ын масэ ши де пропагандэ. Де оперативитатя лор — кэч ын ачест каз ера невое де информаций урженте деепре челе ынтымплате — депиндя ын мэре мэсурэ калмул оаменилор, организаря ши стэпынирч лов де сине, капачитатя де а се ымпотриви стихией. Дар мулте органе де пресэ дин републикэ а’чу сусцинут екзаменул де матуритате. Ну с’ау афлат ла ынэлцимя ситуацией, май ку самэ ын примеле зиле, газетеле републикане, мулте газете районале ши орэшенешть, каре н’ау дат довадэ де инжеонизитатя ши инициативэ (Урмаре ын паж. 2). У I) К С ЛА ВАХТА БЭРБЭЦИЕИ Ку ун сентимент де рекуноштинцэ профундэ ау ынтымлинат оамений мунчий дин републикэ хотэрыря КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС «Ку привире ла мэсуриле пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт ын РСС Молдовеняскэ». Ефортуриле тутурор, дырзения ши олтимизмул, че дэйнуе ын ачесте зиле претутиндень, ау ун сингур скоп — нормализаря кыт май грабникэ а кондициилор де трай ши де мункэ а оаменилор. Доуэ оре __ын плус__ Зилеле ачестя ын субдивизиуниле де продукцие але комбинатулуй де чимент ши ардезие дин Рыбница се менцине о тенсиуне ыналтэ де мункэ. Л а митингуриле каре ау авут лок ын колективе мунчиторий ау ынкувиинцат ку ун сентимент де рекуношгнчцэ профундэ хотэрыря Комнтетулуй Чентрал ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС «Ку привире ла мэсуриле пентру ликидаря урмэрилор кутремурулуй де пэмынт ын РСС Молдовеьяскэ». I Дьшду-шь бине сама кыт де мулт ынеямнэ пентру републикэ продукция комбинатулуй, ей шь-ау експримат нэзуинца ферма де а ну-шь прекупеци ефортуриле ши тимпул пентру а фабрика кыт май мулт чимент ши ардезие пентру локалитэциле синистрате. Ын кадрул митингурилор ши дискутэрий хотэрырий, г.родукэторий де чимент ау сусцинут инициатива де а прелунжи зиуа де мункэ ку доуэ оре, лансатэ ла ынтреприндере де колективул комсомолист ши де тинерет ал секцией системулуй аутоматизат де дирижаре а прочесулуй техноложик ‘‘шеф Б. Н. Акулов) ши де бригада комплекса дин секция де материе примэ кондусэ де Б. М. Железняк. Ентузиазмул инициаторилор есте оглиндит пе ларг ын преса де перете. Ла тоате сектоареле де продукцие се депэшеск параметрий кантитативь ши калчтативь ай продукцией. В. ПЛАТОН. Организат, иу ун спирит патриотим ыналт мунческ ла ликидаря консечинцелор кутремурулуй де пэмынт конструкторий де ла колоана меианизатэ мобилэ интергосподэряскэ No 4 дин Кахул. Де курынд ей ау ынчепут конструкция уней касе де локуит ку 108 апартаменте пе страда Танкиштилор. ЫН ФОТОГРАФИЕ: Комуништий Николае Тимофеевич ПИСКУНОВ, шеф де шантиер, ши Владимир Алексеевич БЫРКЭ, кондукэторул уней бригэзь комплексе, прегггеск теренул пентру гроапа де фундацие а ноий клздирь. Фото де Е. ДРАНШНЕР. Ветераний—дин ноу пе линия ынтыя ОАМЕНИЙ НОШТРИ, пентру каре мунка пашникэ ын нумеле просперэрий Патрией е аерул, пыня ши апа де фиекаре зи, штиу сэ ымпартэ астфел орьче дурере, ка май скуртэ сэ-й фие дурата, май слаба ловитура. Кутремурул де пэмынт а ынчеркат ну нумай тэрия зидурилор, чи ши чя а карактерелор, а матуритэций чивиче. Ел а фэрымат перець, а ынковоят металул, а сурпат малурь аступынд извоаре ши скоцынд де прин огрэзь тот че е виетате, дар н'а клинтит дырзения оаменилор ноштри. Дин контра, ка адевэраць фраць ши сурорь динтотдяуна ши пентру тотдяуна, ей ау сэрит ын ажутор унул алтуя, кэч фиекэруя ынтый ши ынтый и с'а кутремурат мнима пентру дуреря челуй де алэтурь. — Мий де четэцень ши де колективе ынтрежь, ын афарэ де мункэ волунтарэ дин сымбэта ши думиника де 6 ши 7 септембрие, ау хотэрыт сэ факэ депунерь де бань пе контул спечиал No 700 ын ажуторул челор каре ау авут де суферит де пе урма стихией, — не-а релатат П. М. Корчмарюк, локциитор ал шефулуй дирекцией Филиалей републикане дин Молдова а Бэнчий де Стат а Униуний РСС. — Динтре райоанеле републичий пынэ ын презент челе май марь суме ау фост вэрсате де кэтре трудиторий бриченень — 58 мий рубле, фэлештень — 50 мий, тараклиень — 47 мий, дрокиень — 41 мий рубле. Ын районул Бричень, бунэоарэ, нумай дин колхозуриле фрунташе «XIX партсъезд» ши «Пограничник» ау венит ын ажуторул синистрацилор респектив 13 ши 10 мий рубле. Зилеле ачестя ау фэкут депунерь бэнешть ши о серие де деташаменте студенцешть ши де елевь, каре партичипэ ла стрынсул роадей ын ливезиле, вииле ши грэдиниле репубичий. Динтре персоанеле партикуларе примий с'ау адресат ла филиалеле районале але Бэнчий де Стат локуиторул орашулуй Резина Антон Михайлович Флоря ши локуитоаря орашулуй Рыбница Нина Петровна Марченко, каре ау депус пе контул N2 700 кыте 100 рубле фиекаре. Амбий сынт пенсионарь, ветерань ай Марелуй Рэзбой пентру Апэраря Патрией. АМ ХОТЭРЫТ сэ афлэм май мулте амэнунте деепре чей дой ветерань. Ын примул каз ам апелат ла ажуторул колежилор де ла газета районалэ «Фарул Нистрян» дин Резина. Ятэ че не-а спус Ф. Яшченко, редакторул гаэетей: — Ку Антон Михайлович Флоря ам фэкут куноштинцэ а доуа зи дупэ кутремур. Думнялуй а венит ла редакцие ку о плынжере: филиала районалэ а Бэнчий де Стат... ну-й примя баний, пе каре хотэрысе сэ-й траИсмитэ ын ажуторул челор каре ау суферит ла кутремур. Пур ши симплу контул No 700 ынкэ ну ера дескис. Деч, пе пэмынтянул ностру ыл путем консидера унул динтре примий ын републикэ, каре а рэспунс ла дуреря алтора прин контрибуцие конкретэ. Ку Нина Петровна Марченко ам реушит сэ фачем легэтурэ телефоиикэ. — Диминяцэ, ла 31 аугуст, кынд не май трекусе емоцииле авуте де ла челе ынтымплате ла мез де ноапте, ам афлат деепре дистружериле, пе каре ле-а причинуит кутремурул ын райоанеле дин партя де судвест а републичий. Принтре еле а фост нумит ын примул рынд Кахулул. Е орашул пентру елибераря кэруя ам луптат ын комлоченца деташаментулуй де партизань «Фрунзе». Й-ам вэзут руиниле ын 1944, деачея мь-ам ынкипуит ши акум каселе дэрымате де стихие. Не-ам сфэтуит ку соцул— Дмитрий Никифорович, каре, де асеменя, а партичипат ла операция Яшь-Кишинэу, ши кяр ын думиника чея гря ам луат хотэрыря сэ ажутэм ку чева синистрацилор. Яа 4 септембрие, кынд ам афлат, кэ с'а дескис ун конт спечиал, ам венит ымпреунэ ла банка районалэ. Емоцииле Ниней Петровна се трансмит деслушит прин тоатэ депэртаря, че деспарте Рыбница де Кишинэу: — Тоць каре пот сэ лукрезе консакрэ о зи-доуэ, ышь лунжеск скимбул де мункэ ку кытева оре, дар еу сынт инвалид де рэзбой де категория а доуа ши ну пот сэ фиу алэтурь де ынтряга републикэ ын ачесте зиле де гря ынчеркаре. Ятэ де че, кред кэ пуцинул че ам кроит дин пенсие ва грэби кыт де кыт ликидаря урмэрилор каламитэций, ва ушура повара куйва динтре ачей каре ау рэмас фэрэ господэрие, фэрэ куйбул. ын каре с'а депринс сэ трэяскэ. Мэринимия (аич требуе сэ зичем «Мэряца мэринимие») ачестей фемей, каре фетишканэ фиинд а луптат ку арма ын мынэ, а вэрсат сынже, шь-а здрунчинат сэнэтатя пентру вяца феричитэ де азь, ышь гэсеште урмаре ын чей чинч копий, пе каре й-а крескут ши й-а едукат, е екземплу демн де урмат пентру орькаре. КЫТ ВОМ ТРЭИ, не вом тот минуна де фапта ши ынцелепчуня ветеранилор. Ку литере ынкырлигате, аштернуте ынтр'о стынгэчие бэтрыняскэ а скрис ла 1 септембрие о черере Герасим Павлович Кривицкий дин орэшелул Ленинский. Е ун документ, че меритэ сэ фие пэстрат ын Музеул Оменией: «Рог администрация фабричий де захэр дин Гиндешть сэ мэ примяскэ ла лукру пе термен де о лунэ. Тоць баний кыштигаць пе ачесте зиле рог сэ фие трансфераць ын фондул ликидэрий урмэрилор кутремурулуй де пэмынт. Сынт ветеран ал Марелуй Рэзбой пентру Апэраря Патрией. Мулць ань ам лукрат ла фабрикэ, яр акум сынт ла пенсие. Дар конштиинца, датория де четэцан ал Цэрий Советиче ну-мь пермит сэ стау фэрэ лукру, кынд асупра пэмынтулуй ностру с'а абэтут стихия кутремурулуй». Да, ветераний сынт дин ноу пе линия ынтыя. Ынфлэкэрата кемаре «Ынаинте!», кяр нефиинд роститэ, ый ындямнэ ши азь, кынд не-ам луат де пепт ку стихия, сэ фие ын рынд ку ынтрегул попор. Д. ЦЫРА. Ындемнул ыналтей дистинкций Трей Драпеле Роший транемнекбиле, дечернате пентру сукчеселе обцинуте ын ултнмул тимп ын ынтречеря сочналнстэ републиканэ а лукрэторилор секторулуй зоотехник, се афлау ын сала адунэрнй, ын кадрул кэрея крескэторнлор де анимале дни районул Тараклия ле-а фост ынмынатэ о ноуэ дистинкцие — Диплома де Оноаре а КЧ ал ПКУС, Советулуй Миништрилор ал Уннуннй РСС, КЧС дни Уннуня РСС шн КЧ ал УЛКТ дин Уннуня Советикэ пентру резултателе ынрежистрате ын перноада ернатулуй трекут ал внтелор. Ачастэ а трея викторне консекутнвэ ын мункэ конфнрмэ ефнчненца мэсурилор адоптате ын ведеря интененфнкэрнй рамурнй, богата експериенцэ а крескэторнлор де анимале дни партя локулуй, реалитатя ноилор обьективе ын домениул спорирнй продукцией де карне ши де лапте. Пынэ акум дой ань рестанцеле консемнате ын секторул зоотехник дин совхозул «Степной» ерау консидерабиле. Ын презент лукрэторий фермелор дин господэрие ку бун темей сынт конейдераць протагоништь ай амплулуй прочес де реструктураре а рамурнй, де апликаре ын продукцие а реализэрилор штиинцей агриколе, формелор авансате де организаре ши стимуларе а мунчий. Резултателе обцинуте конституе, ын контекстул дат, о мэртурие конклудентэ. 2.061 тоне, де лапте — ку 579 май мулт декыт преведяу сарчиниле, депэшинду-се астфел ку 18 проченте ши нивелул реализат ын ернатул антериор, —- ау продус ын периоада де ярнэ а анйлор 1985 — 1986 лукрэторий Секторулуй зоотехник дин Балабан, ку 208 проченте фиинд ындеплинит ши обьективул ла ливраря кэтре стат а продукцией. Спре сфыршитул луний куренте господэрия ва рапорта реализаря сарчинилор ануале ла продучеря ши ливраря лаш телуй. Пентру прима датэ аич се сконтязэ обьективул де (Сфыршит ын паж. 4).