Moldova Socialista, 1986 (LXII/231-256)

1986-10-14 / nr. 242

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ мЪлДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета «паре де ла 1 май 1324 No 242 (16351) Марць, 14 октоглбрйе 1886 Прецул 3 коп. КИШИНЭУ Бригада де монтаторь де ла КММС-5, кондусэ де Николай Павлович Лакуста, се афлэ принтре ынвингэторий ынтречерий сочиалисте ын кадрул трестулуй «Спецсельстроймеханизация» No 1. Ачест колектив ку о лунэ ынаинте де терменул стабилит а реализат сарчиниле превэзуте пе трей триместре ши е'а ынвредничит де ун премиу де 2.478 де рубле. Колективеле фрунташе ау асигурат сукчесул пе трест ын ансамблу. Волумул лукрэрилор де конструкцие-монтаж а фост ындеплинит ла 101,3 проченте. Фацэ де 9 лунь але анулуй трекут продукция а спорит ку 14 ла сутэ. КРИУЛЕНЬ О богата реколта де легуме ау крескут анул ачеста легумикулторий дин колхозул «Киров». Авынд планул де 13.200 тоне, ей ау кулес де акум чирка 14.500 тоне. Ынвингэтор ын ынтречеря сочиалистэ а ешит колективул. кондус де Михаил Григоревич! Михайлов, каре а обцинут ла хектар кыте 650 чентнере де томате. Ачаста ле-а дат посибилитате легумикултор и л о р дин бригада фрунташэ сэ реализеэе сарчина ануалз ку 200 проченте. Зече бр* 'И1| Л1?|йРУ^'гР апаратаж де тенсиуне жоасэ дин Орхей с'ау ангажат с* ындеплиняекз сарчина примилор дой ань ай чинчиналулуй кэтре аниверсаря а 70-я а Марелуй Октомбрие. Ачастэ инициативэ а фост лансатэ ла ынтреприндере де колективул Галиней Чеботарь, каре ышь ындеплинеште норма де скимб ку 120—130 проченте. Мембрий бригэзий ау ынчепут де акум календарул де мункэ ал анулуй виитор. Де менционат ролул мобилизатор ал комуништилор дин бригада Е. Ковалюк ши Л. Мидори, каре прин екземплул персонал ый ындямнэ пе колежь ла о мункэ ыналт продуктивэ. (Дин релатэриле кореспонденцилор волунтарь). ОРХЕИ М I) $ Е 5 КОНФЕРИНЦА ДЕ ПРЕСЭ А ЛУЙ М. С. ГОРБАЧОВ Ын зиуа де 12 октомбрие, ла Рейкьявик, М. С. Горбачов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, а цинут о коиферинцэ де пресэ пентру зиариштий каре ау рефлектат ынтылниря совето-американэ. Адресынду-се репрезентант:лор мижлоачелор де информаре ын масэ, М. С. Горбачов а спус: Бунэ сэра, доамнелор ши домнилор, товарэшь! Вэ салут пе тоць, А трекут апроксиматив о орэ де кынд с’а ынкеят ынтылниря ноастрэ ку д-нул Рейган, президентул СУА. Еа а дурат чева май мулт декыт проектасем. Лукруриле не-ау диктат-о. Цин сэ вэ чер скузе пентру фаптул кэ н’ам сосит ла конферинца де пресэ ын тимпул фиксат. Думнявоастрэ штиць дежа, кэ ынтылниря а авут лок дин инициатива кондучерий советиче. Дар, фиреште, еа н’ар фи фост, дакэ н’ар фи фост консимцэмынтул д-нулуй Рейган. Деачея, аш спуне еу, ачаста а фост хотэрыря ноастрэ комунэ де а десфэшура ынтылниря де ла Рейкьявик. Акум еа а луат ефыршит. Унеорь се спуне: фацэ’н фацэ — фаца н’о май везь. Кяр адиняорь ам венит де ла ынтылнире, каре май алее ын ултима ей етапэ а декурс ын дискуций апринсе. Мэ май афлу ынкэ суб империул импресиилор де пе урма ачестор дискуций. Ку тоате ачестя, мэ вой стрэдуи акум ну нумай сэ-мь ымпэртэшеск импресииле, чи ши сэ анализез чея че с’а ынтымплат. Ши тотуш, ачестя вор фи примеле импресий, примеле апречиерь, прима анализэ. Абя урмязэ сэ апречием май темейник ынтряга ынтылнире. Ынтылниря а авут ун карактер импортант ши думнявоастрэ вець симци ачест лукру кынд вэ вой ворби деспре концинутул ей, деспре проблемеле че ау конституит ын кадрул ей обьектул уней дискуций фоарте ампле, фоарте интенсе, фоарте коинтересате. Атмосфера де ла ынтылнире а фост прпетеняскэ. Ам авут посибилитатя сэ не експунем либер ши фэрэ рестрикций ведериле. Ачаста не-а пермис сэ адынчнм ынцележеря май мултор проблеме де маре импортанцэ але политичий мондиале, але релациилор билатерале ши ынаинте де тоате а кестиунилор каре се афлэ ын чентрул атенцией ынтрежий опиний публиче мондиале, — а проблемелор рэзбоюлуй ши пэчий, ынчетэрий курсей ынармэрилор нуклеаре, ынтр’ун кувынт, а ынтрегулуй комплекс де кестиунь, пе каре ле купринде ачастэ темэ. Еу читеск регулат преса мондиалэ, ши ын ачесте зиле ам вэзут кыт де ларгэ есте резонанца трезитэ де шти-ря ку привире ла десфэшураря ей. Мулте с’ау спус ын легэтурэ ку ачаста ши ла адреса Секрет а р у л V й Женерал ал КЧ ал ПКУС, ши ла адреса президентулуй СУА, а фост пусэ ынтребаря — ну с’ау грэбит ей кумва, екзиста нечеситатя уней асеменя ынтылнирь, чине ши куй а чедат, чине ши пе чине а еклипсат ш. а. м. д. Дар штиць, прилежул каре а сервит дрепт момент инициал ал пропунерий ноастре фэкуте президентулуй СУА — де а не ынтылни фэрэ ынтырзиере, ши хотэрыря луй де а рэспунде позитив ла ачастэ инвитацие сынт фоарте семнификативе. Акум цин сэ ревин ла Женева, кынд не-ам ынтылнит пентру прима датэ. А фост ун амплу диалог ши ын презент, дупэ че а трекут атыта тимп, апречием ла фел ынтылниря де ла Женева. Атунч, дакэ вэ аминтиць, ной ам рекуноскут рэспунлеря деосебитэ а Униуний РСС ши а Стателор Уните але Америчий пентру менцинеря пэчий ши ам декларат ымпреунэ, кэ ун рэзбой нуклеар ну требуе сэ фие дезлэнцуит ничодатэ ши кэ ын ел ну пот фи ынвингэторь. Ачаста есте о рекуноаштере де именсэ ынсемнэтате. Ам декларат, де асеменя, кэ йич уна динтре пэрць ну ва тинде спре супериоритатя милитарэ. Ачаста есте ши еа о констатаре фоарте импортантэ. Дупэ Женева а трекут апроапе ун ан. Кондучеря советикэ а рэмас крединчоасэ облигацииекау ши ам лор, пе каре ши ле-а асумат аколо. Ынапоинду-не де ла Женева, ам прелунжит мораториул ностру: ел ера валабил пынэ ла 1 януарие анул курент. Сынт де акум 14 лунь де кынд пе полигоанеле ноастре домнеште лиништя, — ачаста ну есте оаре о довадэ а аташаментулуй ностру фацэ де ынцележериле де ла Женева, а респонсабилитэций ноастре пентру дестинеле оменирий? Тоате ачестя н’ау фост хотэрырь ушоаре, дакэ вом цине конт де фаптул кэ сплозииле дин Невада континуат, се продук акум. Ла 15 януарие фэкут о деклэрацие импортантэ, ын каре а фост фундаментат програмул де ликидаре а армелор нуклеаре пынэ ла ефыршитул ачестуй секол. Ын юние анул курент стателе Трататулуй де ла Варшовия ау ынаинтат ун маре програм комплекс ку привире ла редучеря де амплоаре а армаментелор класиче ши а форцелор армате дин Еуройа. Ачеста а фост ши ел ун пас импортант, дате фиинд ынгрижорэриле че фусесерэ експримате де вест-еуропень ши де Стателе Уните. Трэгынд ынвэцэминте дин тражедия де ла Чернобыл, ам лансат инициатива десфэшурэрий уней сесий спечиале а конферинцей женерале а АИЕА ла Виена. Еа а авут лок, ши думнявоастрэ куноаштець резултателе ей — ачестя сынт резултате промицэтоаре. Авем акум ун меканизм интернационал, каре не пермите сэ резолвэм мулте проблеме де чя май маре ынсемнэтате але секуритэций енержетичий нуклеаре. Алтфел спус, ын периоада че а трекут — ши кред кэ ну кад ын ексажераре, апречиинд астфел политика ноастрэ, ынтрукыт ворбеск деспре фапте, ну пур ши симплу деспре интенций, — ам фэкут тотул пентру а ажута ла формаря уней ной менталитэць ын секолул нуклеар. Менционэм ку сатисфакций, кэ лэстарий ачестей ной менталитэць креск, май ку самэ ын холда еуропянэ, ынтре алтеле, лукрул ачеста с’а манифестат ын сукчесул Консфэтуирий де ла Стокхолм. Поэте кэ ар фи казул сэ ынкей ку ачаста листа ачелор акциунь коькрете, пе каре ле-ам ынтрепринс ной, кэлэузинду-не де спиритул ши литера ынцележерилор де ла Женева ку президентул Рейган. Кред кэ ынсешь фаптеле вэ пермит сэ апречияць сериозитатя атитудиний ноастре фацэ де еле. Де че, тотуш, а фост невое де ынтылниря де ла Рейкьявик, каре ау фост мотивеле ачестей инициативе а ноастре? Ексшшкация констэ ын фаптул кэ сперанцеле ын марь трансформэрь ын ситуация мондиалэ, пе каре ле авям ку тоций, курынд дупэ ынтылниря де ла Женева ау ынчепут сэ се скимбе, ши кред кэ ну фэрэ темей — ла тратативеле советоамерикане, ын кадрул кэрора с’ау спус фоарте мулте ши де тоате, поэте кяр пря мулте, с ау вехикулат, кум и-ам спус еу ерь президентулуй, 50 —100 де варианте а тот фелул де пропунерь. Кяр ши ачест лукру трезеште ындоель ын че привеште родничия дискуциилор че се десфэшоарэ аколо. Дакэ ар фи фост уна-доуэ, фие ши трей варианте, чея че не-ар фи ынгэдуит сэ ынгустэм кумва дискуция ши сэ не кончентрэм кэутэриле асупра унор дирекций импортанте с’ар конта пе фаптул кэ ачесте кэутэрь се вор ынкея ку анумите акордурь ши пропунерь ковкрете кэтре гуве!рйе. Дар нимик дин тоате ачестя ну се продуче ла Женева, деши се дискутэ аколо принчипалеле проблеме але политичий мондиале. Ын ултимул тимп ачесте тратативе, симплу ворбинд, се десфэшоарэ ын гол, ау ынтрат практик ын импас. Курса ынармэрилор ну с’а оприт, ши девине тот май клар фаптул кэ лукруриле се апропие де ун асеменя праг, дупэ каре есте иневитабилэ о ноуэ спиралэ а ачестей курсе ку консечинце импревизибиле — политиче ши милитаре. Инициативеле ноастре импортанте, деспре каре ам ворбит май сус, с’ау букурат де ампле екоурь ын рындул опинией публиче мондиале. Дар еле н’ау гэсит ынцележеря кувенитэ дин партя администрацией американе. Ситуация с’а ынрэутэцит, ын луме ынгрижораря а реынчепут сэ кряскэ. Кред кэ ну вой ексажера дакэ вой спуне, — де алтфел, думнявоастрэ ыншивэ сынтець марторь ай ачестей стэрь де лукрурь, — кэ лумя клокотеште. Лумя клокотеште ши ле чере кондукэторилор тутурор^ цэрилор, ын примул рынд ай марилор путерь, ши ынаинте де тоате ле чере Униуний Советиче ши Стателор Уните але Америчий воинцэ политикэ, хотэрыре, каре сэ фие капабиле а опри тендинцеле перикулоасе. Аша дар, требуя сэ се факэ чева, каре сэ опряскэ ачастэ еволуцие а евениментелор. Астфел ам ажунс ла конклузия кэ есте нечесар ун ноу импулс, ун импулс путерник, пентру а ынтоарче прочесул ын дирекция нечесарэ. Асеменя импулсурь путяу сэ порняскэ нумай де ла кондукэторий Униуний РСС ши Стателор Уните але Америчий. Токмай деачея, рэспунзынд президентулуй Рейган ла скрисоаря са дин 25 юлие, ам хотэрыт сэ-л инвит сэ не ынтылним фэрэ ынтырзиере. И-ам скрис: ситуация есте де аша натурэ, ынкыт требуе сэ амынэм пе о зи-доуэ тоате требуриле ши сэ цинем фэрэ ынтырзиере ынтылниря. Ачастэ скрисоаре й-а фост трансмисэ президентулуй де кэтре товарэшул Шеварднадзе. Ши ятэ кэ акум ачастэ ынтылнире екстрем де импортантэ а авут лок. Ной консидерам, кэ де резултателе ей ва депинде мулт. Ши, десигур, н’ам венит ла ынтылнире ку мыниле гоале. Ку че ам венит ной ла Рейкьявик? Ам адус ун пакет ынтрег де пропунерь фоарте импортанте, каре, дакэ ар фи фост акчептате, ар фи путут сэ продукэ ынтр’адевэр ынтр’ун скурт рэстимп, аш спуне, о котитурэ по тоаге дирекцииле луптей пентру лимитаря армелор нуклеаре ши сэ ындепэртезе ын мод реал примеждия унуй рэзбой нуклеар, ар фи пермис сэ ее ынчапэ ынаинтаря ын дирекция уней лумь денуклеаризате. И-ам пропус президентулуй ка аич пе лок, ла Рейкьявик, сэ дэм ынсэрчинэрь облигаторий миништрилор ноштри де екстерне ши алтор департаменте кореспунзэтоаре — де а прегэти трей проекте де акордурь, пе каре еу ши президентул ле-ам путя семна пе урмэ ын тимпул визитей меле ын Стателе Уните але Америчий. Примул — ын привинца армелор стратежиче — де а ле редуче ку 50 ла сутэ ши ну ку май пуцин. Ши ынкэ ын аша фел, ка пынэ ла ефыршитул секолулуй сэ фие ликидате дефинитив ачесте арме атыт де учигэтоаре. Ам порнит де ла премиза кэ лумя аштяптэ пашь ынтр’адевэр импортанць, аштяптэ редучерь амэнунците, ши ну карева пашь косметичь — нумай пентру а линишти пе о анумитэ периоадэ опиния публика. А венит тимпул, кынд сынт нечесаре ынтр’адевэр акциунь кутезэтоаре, респонсабиле ын интересуя ынтрежий оменирь, инклусив ал попоарелор Униуний Советиче ши Стателор Уните але Америчий. Десигур, делегацииле советикэ ши американэ, кэрора ли с’ар фи дат ынсэрчинаря де а прегэти проектул унуй акорд асупра армелор стратежиче, ар фи требуит сэ екилибрезе бине ши онест редучеря структурий лор исгоричеште статорничите. Есте ворба деспре ачя триадэ, каре а фост рекуноскутэ ынкэ пе кынд се елабора Трататул ЛАС-2. Дар кынд ам ынчепут сэ дискутэм ачастэ кестиуне ку президентул, дрепт рэспунс ни с’а адус дин ноу тот чея че фигурязэ ын кадрул тратативелор де ла Женева — тоате нивелуриле, субнивелуриле, ынтр’ун кувынт, мултэ аритметикэ, ши тотул пентру а ынкылчи есекца кестиуний. Атунч ам фэкут урмэтоаря пречизаре: сэ редучем пе жумэтате фиекаре парте а армаментелор стратежиче офенсиве: ракетеле стратежиче ку базе терестре, ракетеле стратежиче де пе субмарине ши бомбардиереле стратежиче. Делегация американэ а кэзут де акорд ку ачаста. Астфел. не-ам ынцелес асупра уней кестиунь фоарте импортанте. Цин сэ вэ атраг атенция асупра фаптулуй кэ ын ачастэ привинцэ ной ам фэкут кончесий сериоасе. Вэ аминтиць, пробабил, ши де фаптул кэ атунч, кынд фэчям ной ла Женева пропунеря ку редучериле де 50 ла сутэ, луам ын консидерацие ши ракетеле . медий ын тоталул армелор стратежиче, ынтрукыт еле атинжяу териториул ностру. Акум ам ренунцат ла ачастэ черинцэ, ам супримат ши кестиуня мижлоачелор ку базе авансате. Астфел, даторитэ ачестор марь кончесий, не-ам ынцелес ла Рейкьявик ын привинца редучерий армелор стратежиче. А доуа пропунере а ноастрэ се реферэ ла ракетеле ку разэ медие де акциуне. Ам пропус сэ се дее ынсэрчинаря де а прегэти ун акорд ши асупра ачестуй тип де арме, авынд ын ведере сэ се ренунце ла тоате вариантеле че с’ау дискутат пынэ акум — интермедиаре, темпораре ши аша май департе — ши сэ се ревинэ ла варианта американэ де май ынаинте, адикэ сэ фие диструсе дефинитив ракетеле медий американе ши советиче дин Еуропа. Ын ачест каз, спре деосебире де пропунериле ноастпе де ла Женева, ам лэсат акум ку тотул де-о парте потенциалул нуклеар ал Францей ши ал Англией. Деши, ынцележець ши думнявоастрэ, ачаста а фост дин партя ноастрэ о кончесие фоарте маре. Кэч ачесте доуэ цэрь сынт алияте але СУА ши диспун де ун потенциал нуклеар, каре континуэ сэ кряскэ ши сэ се перфекционезе. Яр тоатэ активитатя лор милитарэ есте стрынс коордонатэ ын кадрул НАТО. Лукрул ачеста ыл штим пречис. Ши тотуш, ам ынлэтурат ачест обстакол дин каля акордулуй. Май департе. А фост ынгрижораря легатэ де Асия. Ной ам пропус ши аич ун компромис: сэ не ашезэм дин мерс ла маса тратативелор ши сэ кларификэм претенцииле ши сэ гэсим солуция. Ынцележям кэ се ва пуне иневитабил проблема ракетелор ку о разэ де акциуне де май пуцин де о мне де километри. Ши ын ачастэ кестиуне ам фэкут о пропунере: сэ ынгецэм ачесте ракете ши сэ ынчепем тратативе ку привире ла соарта лор. Ятэ че мэсурь импортанте врем ной сэ акчептэм. Ам импресия кэ американий ну се аштептау ла уна ка аста де ла ной, ынсэ ау десфэшурат дискуция, ау декларат дескис, кэ пе ей ну-й аранжазэ сэ-шь ретрагэ ракетеле дин Еуропа. Ау ынчепут сэ не инвите дин ноу ла варианта интермедиарэ. Ной. ынсэ, ам инсистат асупра елиберэрий деплине а Еуропей де ракетеле советиче ши американе ку разэ медие де акциуне. Ын тимпул дискуцией асупра ачестей кестиунь й-ам атрас атенция президентулуй СУА асупра фаптулуй кэ ел, дупэ кум реесе, се дезиче де креация са — де «варианта зеро». (Сфыршит ын па*. 2). Ын тимпул конферинцей де пресэ. Телефото ТАСС. Плекаря луй М. С. Горбачов де ла Рейкьявик РЕЙКЬЯВИК, 13 октомбрие. (ТАСС). Ын зиуа де 13 октомбрие М. С. Горбачов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, а плекат де ла Рейкьявик. Ын чинстя ыналтулуй оаспете советик пе аеропорт ау фост арборате стягуриле де стат але Униуний РСС ши Исландей. Ла скара авионулуй М. С. Горбачов а фост петрекут де С. Херманнссон, примул министру ал Исландей, ши Т. Паулссон, министрул интеримар ал афачерилор екстерне. Принтре чей презенць ла аеропорт с’ау афлат Е. А. Косарев, амбасадорул Униуний РСС ын Исланда, Ю. В. Дубинин, амбасадорул Униуний РСС ын СУА, алте персоане офичиале исландезе ши советиче. Де ла Рейкьявик ау плекат, де асеменя, персоанеле офичиале, каре ау партичипат ла ынтылниря совето-американэ ла нивел ыналт: Е. А. Шеварднадзе, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС, А. Ф. Добрынин ши А. Н. Яковлев, секретарь ай КЧ ал ПКУС, А. С. Черняев, ажутор ал Секретарулуй Женерал ал КЧ ал ПКУС, С. Ф. Ахромеев, прим-локциитор ал министрулуи ал Униуний РСС. апэрэрии Реынтоарчеря луй М. С. Горбачов ла Москова Ын зиуа де 13 октомбрие М. С. Горбачов. Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, с’а реынторс ла Москова, венинд де ла Рейкьявик, унде а авут о ынтылнире ку Р. Рейган, президентул СУА. Ымпреунэ ку М. С. Горбачов с’ау реынторс А. Ф. Добрынин ши А. Н. Яковлев, секретарь ай КЧ ал ПКУС, А. С. Черняев, ажутор ал Секретарулуй Женерал ал КЧ ал ПКУС, С. Ф. Ахромеев, примлокциитор ал министрулуй апэрэрий ал Униуний РСС. Л а аеропорт М. С. Горбачов а фост ынгымпинат де Г. А. Алиев, А. А. Громыко, Л. Н. Зайков, Е. К- Лигачов, М. С. Соломенцев, В. М. Чебриков, мембри ай Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, В. И. Долгих, Б. Н, Елцин, Н. В. Талызин, кандидаць ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, М. В. Зимянин, В. А. Медведев, Г. П. Разумовский, секретарь ай КЧ ал ПКУС, И. В. Капитонов, прешединтеле Комисией Чентрале де Ревизие а ПКУС, де алць товарэшь Принтре чей вениць ын ынтымпинаре ау фост ынсэрчинаций интеримарь ку афачерь: ал СУА ын Униуня РСС Р. Комбс, ал Исландей ын Униуня РСС Б. Ионссон. (ТАСС). Ын внзитэ офичиалэ де приетенне Ла инвитация Комитетулуй Чентрал ал ПМУП ши гувернулуй Републичий Популаре Полоне ын зиуа де 13 октомбрие а плекат де ла Москова ла Варшовия ынтр’о внзитэ офичиалэ де приетенне Н. И. Рыжков, Мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС. Ла аеродром ел а фест петрекут де Г. А. Алиев, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, прим-локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, Л. Н. Зайков, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, секретар ал КЧ ал ПКУС, де алте персоане офичиале. (ТАСС). Визита ла Москова Ла инвитация Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Гувернулуй Советик ын зиуа де 13 октомбрие а сосит ла Москова ынтр’о внзитэ офичиалэ Раул Рикардо Алфонсии, Президентул Републичий Аргентина. Ла аеродром ел а фост ынтымпинат де А. А. Громыко, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, де алте персоане офичиале. (ТАСС). л., 1 Осташшор жтернационалиштъ, каре се ынторк дин Република Демократию Афганистан Дражь товарэшь! Вэ адресэм ун кэлдурос салут воуэ, слэвицилор фий ай Патрией. Вэ ынтоарчець акасэ, дупэ че в’аць ындеплинит датория интернационалистэ пе пэмынтул Афганистанулуй приетен. Ла ругэминтя гувернулуй сэу легал вой, солдаць ай пэчий, ла фел ка ши товарэший воштри де арме, каре шь-ау ынкеят сервичиул милитар ын РДА, аць ажутат попорул афган сэ-шь апере индепенденца ши либертатя, кучеририле револуцией национал-демократиче дин априлие, ла асигураря секуритэций де нэдежде а границелор де суд але Патрией ноастре. Осташий советичь, ымпреунэ ку солдаций афгань, ку тоць патриоций цэрий ау резистат ши резистэ ку бэрбэцие агресией армате а форцелор остиле, каре ау атентат ла суверанитатя статулуй афган. Пунынду-вэ зилник ын перикол вяца, вой, оставив ннтернационалишть, аць салват мий де копий афгань, бэтрынь ши фемей де репримэриле сынжероасе але кэлэилор ши терориштилор плэтиць, ле-аць дат копиилор посибилитатя сэ мяргэ ла шкоалэ, цэранилор — сэ стрынгэ роада, мунчиторилор — сэ мунчяскэ ла струнг. Ачастэ фаптэ де витежие ва рэмыне пентру тотдяуна ун символ ал приетенией совето-афгане. Ку жертфире де сине шь-ау ындеплинит ши ышь ындеплинеск датория лор солдаций ши офицерий, медичий ши сурориле медикале. Вор трече ань, ынсэ ей ну вор штерже дин меморие нумеле луй Николай Чепик, Александр Мироненко, Николай Анфиногенов, Гафир Намазов, Александр Стовба, Вячеслав Гайнутдинов, Александр Опарин, Зураб Члачидзе, Александр Демаков, Едмунтас Шакинис, Георгий Демченко, нумеле тутурор ачелор каре ау пуртат сус чинстя ши демнитатя осташулуй советик. Оамений советичь ышь плякэ фрунциле ын фаца меморией куражошилор фий ай Патрией ноастре кэзуць ын лупте, ымпэртэшеск дуреря апропияцилор лор. пэринцилор, приетенилор. А акорда фамилиилор лор атенцие ши грижэ, пентру ка еле сэ ну симтэ атыт де мулт дуреря ши амэрэчуня пердерий. есте о даторие а фиекэрей организаций де партид, синдикале, комсомолисте, а Советелор де депутаць ай нородулуй. Ын зилеле де гря ынчеркаре вой аць ынвэцат сэ прецуиць ши май мулт фрэция де арме, сэ прецуиць каса пэринтяскэ, синчеритатя ши девотаментул фиинцелор ындрэжите. Вой аць ынцелес ши май профунд кыт де минунатэ есте Патрия ноастрэ, кэ требуе с’о юбим ку о драгосте нецэрмуритэ ши с’о апэрэм де нэдежде. Афлынду-вэ ын Афганистан, в’аць конвинс, кэ душманул де класэ урэште де моарте тот чея че конституе мындрия ноастрэ: либертатя ши егалитатя, култура ши демокрация, феричиря тутурор оаменилор мунчий, фрэция интернационалистэ а попоарелор. Де-ар фи пе воя луй, ел ши пе пэмынтул ностру ар семэна ачеяш урэ ши душмэние, ачеляшь амэрэчунь ши лакримь, пе каре и ле-а адус вечинулуй ностру де ла суд. Оамений советичь ау трекут прин тоате ачестя ын аний Марелуй Рэзбой пентру Апэраря Патрией. Вой, дражь товарэшь, сынтець едукаць де револуция ноастрэ, де партидул ностру, де комсомол. Патриотизмул ши бэрбэция, витежия ши оноаря остэшаскэ сынт моштените де ла таць ши буней, де ла женерацииле револуционаре май вырстниче. Дин примеле зиле але креэрий сале Армата Рошие а мунчиторилор ши цэранилор а фост о арматэ де интернационалишть, Еа а пуртат ачесте традиций прин фокул челор май греле ынчеркэрь. Осташий советичь ле вор фи девотаць ынтотдяуна. Патрия-мамэ вэ ынтымпинэ ку тоатэ кэлдура суфлетяскэ пе думнявоастрэ, скумпий ей фий. Пара ноастрэ трече акум принтр’о периоадэ интересантэ ши северэ. Ын тоате сфереле веций аре лок ун прочес револуционар де профундэ реынноире. Кэлиря политика ши де луптэ, пе каре аць кэпэтат-о, вэ ва ажута сэ вэ ындеплиниць ын мод дестойник датория остэшаскэ ши чивикэ, сэ вэ адучець контрибуция ла резолваря сарчинилор де маре амплоаре, каре стау ын фаца цэрий. Идеалул ностру есте о паче трайникэ, о секуритате де нэдежде пентру тоате попоареле. Дар ын кондицииле, кынд империализмул континуэ сэ аменинце секуритатя Патрией сочиалисте, а алияцилор ши приетенилор ноштри. сэ се аместече ку импертиненцэ ын требуриле алтора, ной требуе сэ фим вижиленць. Ши, бинеынцелес, атыта тимп кыт ну ва ынчета аместекул армат дин афарэ ын требуриле Афганистанулуй демократии, Униуня Советикэ ну-шь ва лэса вечинул ла невое. Континуынду-вэ сервичиул, сэ цинець минте мереу: вой сынтець солдаць ай Патрией ши требуе сэ фиць гата пентру фапте де витежие остэшаскэ ши ын мункэ. Вэ урэм тутурор ачелор каре шь-ау ындеплинит ши ышь ынаеплинеск ку демнитате датория интернационалистэ, феричире, ной сукчесе, слэвите ынфэптуирь. Патрия се мындреште ку вой! Патрия вэ адуче мулцэмирь! Патрия контязэ пе вой. КОМИТЕТУЛ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ УНИУНИЙ СОВЕТИЧЕ