Moldova Socialista, 1986 (LXII/257-279)

1986-11-01 / nr. 257

ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИ Н И Ш ТРИ Л О Р А Л Е РСС МО Л Д ОВЕ Н Е ШТ Ь Газета апаре де ла 1 май 1924 No 257 (16366) Сымбэтэ, 1 ноембрие 1986 Прецул 3 коп. ЧИНЧННАЛУЛ ЫН МАРШ Ку привире ла резултателе ындеплинирий Планулуй де Стат де дезволтаре економикэ ши сочиалэ а РСС Молдовенешть пе примеле ноуэ лунь але анулуй 1986 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Комуникат ал ДЧС •------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Резултателе пе лу.ниле януарие — еептембрие 1986 демонстрязэ, кэ ын конформитате ку хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУП-ля ал ПКУС ши конгресулуй ал ХУ1-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей прочесул реструктурэрий ын републикэ се импуне тот май мулт, ау лок мутаций позитиве ын економие, индичий дезволтэрий мултор рамурь але економией национале депэшеск ритмуриле кореспунзэтоаре але анулуй трекут ши сарчиниле де план але анулуй курент. Дезволтаря економикэ ши сочиалэ а републичий се карактеризязэ прин урмэтоареле дате: Се ындеплинеск сарчиниле ла мажоритатя индикаторилор женерал-екоиомичь. Продукция индустрией а крескут ку 372,3 милиоане де рубле. С’а ымбунэтэцит ындеплиниря планулуй да номенклатор, а облигациилор контрактуале фацэ де периоада кореспунзэтоаре а анулуй трекут. Пунеря ын акциуне а фондурилор фиксе пе сама инвестиции"4 лор капитале де стат с’а мэрит ку 19 милиоане де рубле. Ау фост елаборате ши се реализязэ мэсурь пентру акчелера- ря прогресулуй, технико-штиинцифик, ымбунэтэциря калитэций продукцией, економисиря ресурселор, перфекционаря кондучерий ши а меканизмулуй економик ын индустрие, ын комплексул агровндустриал, ын конструкций, комерц, транспорту рь, ын апровизионаря технико-материалэ. А креокут дисциплина мунчий. С’ау редус ку мулт пердериле дин тимпул де мункэ. С’а контурат скэдеря нумэрулуй де абатерь нежустификате але оаменилор мунчий де да активитатя де базэ. Дар нумэрул лор есте деокамдатэ маре. С’ау рэшындит фор,меле ефичиенте де организаре ши стимуларе а мунчий, ындрштате спре ымбунэтэциря резултателор финале але господэририй. С’а десфэшурат атестаря локурилор де мункэ. Ын тоате верижиле економией национале с’а интенсификат активитатя де економисире а ресурселор материале. Ау фост ындеплините сарчиниле сггабилите ла мшшюраря нормелор де консум ал принчипалелор типурь де ресурсе енержетиче ши де комбустибил. Ау фост економисите песте 63 милиоане де киловацьорэ де енержие електрикэ, 188 мий де жигакалорий де енержие термина, май мулт де 5 мий тоне де бензинэ пентру аутомобиле, 29 мий метри кубь де материал лемнос. Тотодатэ, унеле министере ши департаменте н’ау ындеплинит интеграл сарчиниле ла економисиря ресурселор материале. А спорит антренаря материилор приме секундаре ын економия националэ. Се ынкее прегэтириле пентру ярнэ. у Тотодатэ, тречеря економией национале пе фэгашул интенсифнкзрий се десфэшоарэ ынчет, ун маре вумэр де колективе де мункэ ынкз ну с’ау ынкадрат ын реструктураре. Ку тоате кэ индустрия ын ансамблу а ындеплинит планул пе примеле ноуэ лунь, еа н’а фэкут фацэ сарчиний триместрулуй ал трейля ла реализаря продукцией. С’ау ынрежистрат рэмынерь ын урмэ ла ындеплиниря планулуй привинд номенклаторул, лйвраря продуселор - конформ контрактелор. Се десфэшоарэ фэрэ амплоаря кувенитэ активитатя де ридикаре а нивелулуй техник, а калитэций ши фиабилитэций артиколелор. О ситуацие ынкордатэ с’а креат ын че привеште даря ын експлоатаре а мултор капачитэць де продукцие. Н’а фост ындеплинит планул пе примеле ноуэ лунь ла конструкция де локуинце ши де обьективе де менире сочиал-културалэ. мате. Ла меканизаря комплекса ши аутомагизаре ау фост трекуте 25 де сектоаре ши секций. Ау фост асимилате ын продукцие ши а ынчепут фабрикаря а 79 де ной типурь де продусе . А спорит продукция материалелор конструкционале ефичиенте: чиментулуй дин клинкер, обцинут дупэ о техноложие економиситоаре де енержие, цэвилор ши пьеселор пентру кондуите. Ын комплексул конструктор де машин» с’а екстинс фолосиря кроирий ши штанцэрий семифабрикателор дин фой де оцел ын рулоурь ку апликаря утилажелор техно,тожиче ефичиенте, с’ау ынтродус утилаже де ыналтэ ефичиенцэ пентру акоперирь галваниче ши прелукраря плазматикэ а материалелор. А фост асимилатэ продукция унор ной типурь де апарате де мэсурат, помпе електриче, де машинь де рэчире-ынкэлзире пентру депозителе де фрукте ши алте утилаже дестинате рамурилор комплексулуй агроиндусгриал. А спорит продукция модулилор флексибиль де продукцие, машинилор де турнаре дупэ моделе фузибиле, апаратажулуй ши апарателор жеофизиче ши де проспекциунь жеоложиче. Паралел ку ачаста н’ау фост асигурате волумеле планификате але продукцией унор типурь де продусе ной ши де ыналтэ ефичиенцэ: машинь електриче марь протежате контра експлозиилор, унеле типурь де помпе, мотоаре електриче де курент алтернатив. Зече денумирь де продусе .ау фост липсите де Семнул де Стат ал калитэций. Принтре еле се афлэ унеле типурь де мотоаре електриче, артиколе дин бетон армат ши алтеле. Ау крескут апроапе де доуэ орь казуриле де интерзнчере а реализэрий продукцией де калитате проастэ де кэтре Дирекция републиканэ дин Молдова а Комитетулуй де Стат пентру стандарте. Креште продукция ла мажоритатя мэрфурилор де ларг консум, ынсэ калитатя мултора динтре еле ну кореспунде ынкэ черинцелор креекынде але кумпэрэторилор. Деосебит де мулте претенций се фак ла адреса мижлоачелор техниче комплексе де уз касник. Ын комплексул агроиндустриал ау фост ынсэмынцате пынэ ла 27 октомбрие дупэ технологий интенсиве културь де тоамнэ пентру реколта анулуй 1987 пе о супрафацэ де 229,2 мий де хектаре, сау сарчина ын ынтрежиме. Ын секторул зоотехник с’а ефектуат меканизаря комплекса а прочеселор де продукцие, с’а десфэшурат мунка пентру ымбунэтэциря калитэцилор де расэ ши продуктиве але вителор де лапте. Ын индустрия кэрний ши лаптелуй ау фост апликате технологий ефичиенте, каре асигурэ прелукраря комплекса ку пуцине дешеурь а материилор приме агриколе. Ын транспортул феровиар с’а дезволтат ын континуаре метода де кондучере а тренурилор де маре тонаж ши ын гарнитура лунжь. А спорит маса медие брутто а тренулуй. Ын транспортул ауто де фолосинцэ женералэ с’ау ынфэптуит ын анул курент мэсурь пентру тречеря аутокамиоанелор ла функционера пе базэ де комбустибил газос, ынсэ пондеря ачестор транспортурь ын транспортуриле женерале ку аутомобилеле есте деокамдатэ неынсемнатэ. Ын конструкций ау фост ынфэптуите мэсурь пентру ридикаря нивелулуй де индустриализаре. Паркул машинилор пентру конструкций с’а комплектат ку ной меканизме, каре асигурэ меканизаря комплекса а лукрарилор де конструкцие ши монтаж. Тотодатэ, индичий фолосирий принчипалелор типурь де машинь рэмын ла ун нивел окэзут, тимпул деафларе я лор ла репараций ыл депэшеште пе чел норматив де 1„2 —1,7 орь. Планул ла дезволтаря штиинцей ши техничий н’а фост ындеплинит. Чя май маре рэмынере ын урмэ а фост ынрежистратэ де кэтре министереле комерцулуй, индустрией локале але РСС Молдовенешть, де кэтре Униуня кооперативелор де консум дин Молдова, де кэтре Комитетул де Стат пентру комплексул агроиндустриал ал РСС Молдовенешть. V I. ПРОГРЕСУЛ ТЕХНИКО-ШТИИНЦИФИК Ын економия националэ а ынчепут реализаря програмелор технико-штиинцифиче, оревэзуте ын планул чинчинал ши ындрептате спре креаря ши дсимиларя техничий ной, техноложиилор ефичиенте, материалелор конструкционале ку апликаре интеррамуралэ. Пентру реконструкция ши реынзестраря техника а ынтреприндерилор ын функциуне ау фост фолосите 174,5 милиоане де рубле инвестиций капитале де стагг, сау ку 17 проценте май мулт декыт ын примеле ноуэ лунь але анулуй трекут. V. Се ефектуязэ апречиеря нивелулуй техник ал продуселор фат брикате, а фелулуй ын каре кореспунд еле челор май буне моделе дин луме. Ын индустрие ау фост ынтродушь 66 де робоць индустриаль, ау фост инсталате 57 де линий меканизате ын флукс ши ауто- II. ИНДУСТРИЯ Волумул тотал ал продукцией индустриале с’а мэрит фацэ де периоада кореспунзэтоаре а анулуй трекут ку 6,7 проченте, планул ануал фиинд де 5,2 проченте. Се дезволтэ ын аванс конструкция де машинь. Креште продукция мэрфурилор де менире сочиал-културалэ ши господэряскэ. Ла мажоритатя министерелор с’а ымбунэтэцит фацэ де периоада кореспунзэтоаре а анулуй трекут ындеплиниря облигациилор контрактуале ла ливрэрь. Планул де реализаре а продукцией а фост ындеплинит де кэтре тоате министереле ши департаментеле индустриале, ку ексчепция Министерулуй индустрией локале ал РСС Молдовенешть. А фост ындеплинит планул ла редучеря прецулуй де кост ал продукцией индустриале ши ла крештеря бенефичиулуй. Продуктивитатя мунчий а крескут ку 5,4 проченте, пе ачастэ базэ ау фост обцинуте 82 проченте дин спорул продукцией. Ла ынтреприндериле индустриале а ынчепут мунка де прегэтире ын ведеря тречерий ла режимул де лукру ын доуэ ши ын трей скимбурь. Ритмуриле де крештере а продукцией ши продуктивитэций мунчий, ындеплиниря планулуй ла реализаря продукцией индустриале пе комплексе се карактеризязэ прин урмэтоареле дате: Ритмуриле де крештере а продукцией ши продуктивитэций мунчий, ындеплиниря планулуй ла реализаря продукцией индус(Урмаре ын паж. 2), Оамень ай мунчий дин екон^ мия национала! Луптаць пентру ыналта калитате а продукцией, пентру оноаря мэрчий советиче! Креаць о бариерэ сигурэ ын каля ынапоерий технике, ын каля ребутулуй! (Дин Кемэриле КЧ ал ПКУС). Нарелуй Октомбриеынтымпинаре дестойникэ! Кроника ынтречерий □ СЛОБОЗИЯ Помикулторин дин колхозул «Ленина (сатул Копейка) ау реалиэат статулуй песте 4.100 тоне де продукцие витаминик», чея че екиваляэ> ку апроапе доуэ сарчинь ануале. О контрибуцие пондерабилэ ла сукчесул комун ле ревине ливэдарилор дин бригада луй Григоре Гаврилица. Даторитэ апликэрий ын продукцие а реалиээрилор штиинцей ши експериенцей авансате, фолосирий реционале а ынгрэшэминтелор ши иригацией, ефектуэрий ла тимп а тутурор мэсурилор агротехниче, ей ау крескут о роадэ богата — кыте 306 чентнере де мере ла хектар. Ливэдарий дин господэрие вор ынкея реколтаря фруктелор ши вор обцине ну май пуцин де 2.500 тоне песте преведерь. Ын ливезиле господэрией а ынчепут де акум лупта пентру реколта анулуй ал дойля ал чинчиналулуй. Меканизаторий арэ теренул динтре рындурь, яр амелиораторий ау ынчепут прегэтириле пентру удатул де примэварэ ал помилор. □ ЛЕОВА Сфекла фуражерз ын копхозул «Заветы Ленина» окупэ о супрафацэ де нумвй 80 хектаре. Ынгрижиря културий а фост ынкредиицат» уиуй звеноу меканизат ну пря нумерос. Ши мунка култиааторилор де сфеклэ с’а ынкунунат де сукчес: де пе фиекаре хектар с’а обцинут ын медие кыте 1000 чентнере де рэдзчинь, ку 350 чентнере май мупт декыт преаеде планул. Ачест резултат мериториу се даторязэ екзекутэрий ла тимп ши калитативе а тутурор операциилор агротехниче, организэрий жудичиоасе а прочесулуй де продукцие ши а ынтречерий социалисте, атитудиний конштиинчоасе а фиекэруй мембру ал колективулуй фацэ де мункэ. (Дин релатзриле _ кореспонденцилор волунтарь). Посибилитэць реале Ку сукчес декурже ернатул вителор ла фермеле совхозулуйтехникум молдовенеск де планификаре економикэ дин районул Кэушань. Актуалменте операторий обцин кыте 15 килограме де лапте пе зи де ла фиекаре вакэ. Де ремаркат фаптул кэ трудиторий ау репарат дин тимп ынкэпериле, меканизмеле пентру дистрибуиря нутрецурилор'Ши адэпаре, ау инсталат ын граждурь апарате модерне де муле. Ла пэстраре пентру ярнэ ау фост пусе песте 500 тоне де фын, 1.150 тоне де фынаж, 2.500 тоне де силоз, кантитэць марь де сфеклэ фуражерз ши кончентрате. Ынаинте де а фи .инклусе ын рация де хранэ фуражеле трек прин секция де препараре, унде ли ее адаугэ диферите суплименте нутритиве. Де_ асеменя, с’ау креат кондиций оптиме де мункэ ши де трай пентру лукрэторь. Ла диспозиция лор се афлэ оспэтэрия, профилакториул, колцул рошу. Тоате ачестя «онтрибуе ла реализаря ши депэширя обьектявелор скицате. Спечиалиштий ау калкулат ,кэ сынт посибилитэць реале де а атинже ын примул ,ан ал чинчиналулуй чифра де 5 мий килограме де лапте ла о вакэ. Сукчеселе обцинуте ын ултимул тимп ну сынт ынтымплэтоаре. Проблемеле дезволтэрий рамурий се афлэ ын перманенцэ ын кымпул де ведере ал кондучерий совхозулуй-техникум ши организацией, де партид, каре депун ефортурь ынсемнате ка суфлул ноулуй сэ се факэ симцит ла тоате сектоареле де продукцие. О атенцие деосебитэ се акордэ организэрий ынтречерий сочиалисте, импортант фактор мобилизатор ла реализаря унор индикаторь мериторий, Т. МУСТЯЦЭ, кореспондент волунтар. продуктивитате ла транспортаря сфеклей П. Лаевский, шофер ла асочиация де продукцие «Бельцы-транс», есте унаним рекуноскут ын Молдова дрепт ун маестру де неынтрекут ап курселор де маре витезэ ла транспортаря сфеклей де захэр. Ын ажунул сэрбэторий сале професионале ел примул динтре аутомобилиштий дин републикэ а транспортат ла пунктеле де прелукраре чя де-а патра мие тонэ де рэдзчинь дулчь. КамАЗ-ул луй «ынхэмат» ла доуэ реморчь транспортэ ла о куреэ песте 20 тоне де сфеклэ. Ла спориря волумулуй де транспортаре а роадей де сфеклэ контрибуе апликаря пе ларг а методей комбитрейлерелор. Мэринд ын кадрул кампанией де реколтаре дин анул курент нумэрул машинилор де маре тонаж, аутомобилиштий ымпреунэ ку партенерий лор дин комплексул агроиндустриал ау организат пе апроапе жумэтате дин плантацииле де сфеклэ мунка дупэ принчипиул «комбайн— аутомобил—фабрика». Ын тимп че аутотренул алкэтуит дин доуэ-трей реморчь се ыидряптэ спре ынтреприндеря прелукрэтоаре, челелалте реморчь сынт ынкэркате дрепт ын кымп. Ачаста а пермис де а редуче ла минимум стационэриле непродуктиве але мижлоачелор техниче, а дат посибилитатя де а кэра рэдэчиниле кяр ын зиуа ын каре ау фост реколтате. Ын актуалул сезон лукрэторий дин транспортурь с’ау ангажат сэ адукэ ын термене рестрынсе ши фэрэ пердерь ла ынтрелриндериле индустрней захэрулуй 2 милиоане 700 мий тоне де рэдэчинь дулчь. А. ТАНАС, кор. АТЕМ. Бригада кондусэ де Е. Каминская де ла филиала дин Ниспорень а фабричий де конфекций «40 лет ВЛКСМ» дин Тираспол шь-а луат ангажаментул сэ ындеплиняскэ планул пе дой ань ай чинчиналулуй пынэ ла жубилеул де 70 де ань ай Марий Револуций Сочиалисте Октомбрие. дин ЫН ФОТОГРАФИЕ: (де ла стынга ла дряпта) кусэтореселе фрунташе М. ПУШКАШ, А. ПРОФИРИ ши бригадирул Е. КАМИНСКАЯ апречиязэ калитатя продукцией. Фото де Е. РОШКОВАН. «Молдова Социалиста» ла конструкция системелор де иригацие дин судул републичий Депэшире... ын ворбе Ну демулт ла асочиация де продукцие «Югводстрой» дин Тараклия а фост емис уи ордин реферитор ла конструкция девансатэ а стациилор де помпаре, каре вор фи дате ын експлоатаре ын 1987. Кондукэторий асочиацией ну ынтымплэтор се гындеск ла В'Ии.тор: ын чел де-ал дойля ан ал чинчиналулуй конструкторий урмязэ сэ предее комисией де стат зече стаций де помпаре модерне, суте де километри де рецеле де иригацие, мий де хектаре де пэмынтурь иригабиле пе територииле райоанелор Тараклия, Чадыр-Лунга ши Комрат. Ла асочиацие сарчина ачаста есте консидератэ реализабйлэ атыт пентру организацииле субордонате, кыт ши пентру бенефичиар — дирекция пентру конструкция системелор де иригацие дин Тараклия, пентру алте организаций але Министерулуй амелиорэрилор ши господэрией апелор ал РСС Молдовенешть. Тимпул не ва демонстра пе кыт де фундаментате сынт интенцииле. Ной, ынсэ, сэ не оприм ла ситуация де азь. Анул 1986 организацииле асочиацией ну л-ау ынчепут рэу. Ын примул триместру, де екземплу, колоана меканизатэ мобилэ No 22 дин Конгаз шь-а ындеплинит ку сукчес сарчиниле де план ши а ешит ынвингэтоаре ын ынтречеря пе асочиацие ши пе министер. Дар алте организаций, кум есте, де екземплу, КММ-9 дин Чадыр- Лунга, ну пот сэ се лауде ку асеменя сукчесе. Астфел, колективул колоаней дин Чадыр- Лунга планул пе ноуэ лунь ну л-а ындеплинит нич ла ун индикатор. Аич есте жоасэ дисчиплина ши организаря мунчий, калитатя лукрэрилор, е скэзут коефичиентул фолосирий техничий. Тоате ачестя ну пот сэ ну трезяскэ ынгрижораря кондукэторилор асочиацией, каре ын анул курент урмязэ сэ ындеплиняскэ лукрэрь де конструкций-монтаж ла антреприза женералэ ын валоаре де 18.590 мий де рубле, ку форпеле проприй — де 17.290 мий де рубле, сэ дее ын експлоатаре 9.431 хектаре де пэмынтурь иригабиле. Ын ноуэ лунь планул а фост ындеплинит респектив ку 102,1 ши 101 проченте. Дар ын ачастэ периоадэ н’а фост дат ын експлоатаре нич ун хектар де пэмынтурь иригабиле, де алтфел ка ши ыя анул трекут. Ши аич е казул сэ .аминтим кэ ла ефьгршитул анулуй 1985 а фост емис ун ордин асемэнэтор челуй деспре каре а фост ворба ла ынчепутул нотицелор. Кондукэторий ши спечиалиштий асочиацией, ай организациилор субордонате консидерэ кэ принципала каузэ констэ ын нивелул ридиват де салинизаре а апей. Т. Попов, шефул дирекцией системелор де иригацие дин Тараклия, ынсэ, есте де алтэ пэрере: — Каузеле принчипале але тэрэгэнэрий дэрий ын експлоатаре а супрафецелор иригабиле, — спуяе ел, — констау, ын примул рынд, ын конструкция некалитативэ а мултор стаций де помпаре ши рецеле де иригацие, чея че ексклуде посибилитатя фолосирий лор. Ын тимпул плоилор стацииле сынт плине де апэ. Ла ачаста ар пути фи адэугате зечиле де обьекций але мембрилор комисией де стат, фэкуте апроапе ку ун ан ын урмэ ши каре ынкэ н’ау фост ынлэтурате, тэрэгэнаря монтэрий утилажулуй ла тоате стацииле де помпаре де кэтре репрезентанций асочиацией де продукцие «Автополив» (директор женерал А. Силаев) дин Тираспол. Ку дой ань ши. чева ын урмэ комисия де стат а примит пентру експлоатаре стацииле 5НСП-12, 5НСП-13, 5НСП-13а ши чирка о мие де хектаре притру иригаре. Дар нумай ын анул .курент унеле супрафеце ау ынчепут сэ фие иригате. Л а рецелеле де иригацие сынт зечь де дефекте, пентру ынлэтураря кэрора есте невое де мижлоаче суплиментаре, форце де мункэ. Жудекаць ши, сингурь: пынэ акум ну поэте фи ынчеркатэ иригация пе 114 хектаре ын колхозул «Ленинский путь» ши 220 де хектаре ын колхозул «Искра» дин районул Чадыр- Лунга. Атунч, ын 1984, стацииле де помпаре ау фост иримите фэрэ а фи ынчеркате. Ши ятэ резултатул финал. Конструкторилор ынсэ ну ле май ажунже тим.п пентру а-шь ликида ребутул. Ачеста требуе сэ-л ынлзтуре господэрииле ынсешь. Де алтфел, репетаря ачестуй таблоу се ынтрезэреште де пе акум, кынд е ворб.' де прегэтиря пентру предаря стациилор де помпаре ши системелор де иригацие пе територииле колхозурилор «Искра», «40 лет Октября», «Правда» дин районул Чадыр-Лунга ши але колхозулуй «Россия» дин районул Комрат. Десеорь авем посибилитате сэ стэм де ворбэ ку мунчиторий асочиацией. Принтре проблемеле ридикате есте ши чя а организэрий ынтречерий сочиалисте, де солуционаря кэрея комитетул синдикал практик ну се окупэ. Деспре колективеле ши мунчиторий фрунташь аич ышь адук аминте о сингурэ датэ пе ан, — де зиуа сэрбэторий професионале а .амелиорагорилор. Инициативеле прециоасе ну сынт сусцинуте. Претенций сериоасе ексгаримэ мунчиторий ла адреса КЧ ал УЛКТ дин Молдова: доар шантиерул есте декларат комсомолист де шок. Дакэ ынаинте екзиста ун штаб ал шантиерулуй, апой астэзь ачест штаб ну май активязэ. Ши ну май поэте фи'ворба де ынтречеря бригэзилор, екипажелор де тинерет, де стабилизаря колективелор ши ынтэриря тинерилор ла шантиерул импортант. Нич унул динтре челе шапте комитете районале але комсомолулуй дин судул републичий ну куноаште ситуация де ла шантиер ши проблемеле че-й фрэмынтэ пе конструкторийамелиораторь. Тоате ачестя ну контрибуе л а креаря ын колективеле асочиацией а уней атмосфере сэнэтоасе де мункэ, ла интенсификаря ритмурилор ын кореспундере ку черинцеле зилей. Мунчиторий де аич дореск о депэшире реалэ а стэрий де лукрурь ши ну ын ворбе. В. МИНЧЕВ.