Moldova Socialista, 1989 (LXV/103-127)

1989-05-01 / nr. 103

ГА [UNK]ЕТА АПАРЕ ДЕЛА 1 МАЙ 1324 I май 1989 НА 103 (17112) Пре [UNK]ул 3 коп. Трэяскэ I Май—Зиуа с о и ц интернационале а оаменилор Пролетарь дин тоате цз Органул Комитетулуй Нейтрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ал Советулуй Суп рем ши Консилиулуй де Миништри але РСС Молдовенешть Нотице публичисшиче шкурь адынчь КУРЖЕ ВРЕМЯ. Се прэвале ка рыул де мунте. Ка грыул спре масэ вине. Сфэрыматэ ын кувинте, де фапте легатэ, не скоате дин скойкэ. Де колб не скутурэ. Де суб зид не спала. Ши не вдрсэ ынтр’о минте. Суб ун флаг не жудекэ. Ши ла фиекаре-не лок ын календар. Ши лок лынгэ плуг. Ши о фоае де карте. Не дэ пыие ши куцит. Не дэ пятрэ пентру касэ ши мормынт. Не дэ збор пентру уркуш. Ши прэпастие ынаинте не ынтинде — сэ авем унде кэдя. Сэ авем унде не ынтоарче. Яр ной, хапсынь де адевэр, лакомь де дрептате, пе тоате ле клэдим ын поварэ. Песте ной пе тоате ле арункэм. Ши ни се паре, к'ам девенит стэпынь пе маре. Ши май тарь декыт тэчеря. Поате, доар, нумай ярба, ка май ынаинте, ну се супэрэ. Ши спре тоамнэ-шь дуче букурия. Трече прин ярнэ, трече прин варэ. Трече прин фриг ши аршицэ ши ынчаркэ фрунтя сэ не-о плече спре паче. Поате, доар, плой мынате прин анотимп- Урь май кад, ка май ынаинте, песте кымп. Ышь черн влага ын сат. Ын ораш се пьерд стреине. Орь аштяптэ ын праг. Орь се стинг ын зымбет де фемее. Орь ын спате де бэрбат мириште ажунг. Поате, доар, пэсэрь, каре май штиу кум не кямэ, ынчаркэ ын имнул лор сэ не мынгые. Фанта бунэ ын палме сэ не-о суе. Копиий сэ се я де мынэ ши суб глас де флуер, суб звон де клопоте, лынгэ зымбет де мамэ, лынгэ умэр де татэ хора с’о ынчапэ. С'о ынчапэ ши песте зэрь с’о ынтиндэ. Ши прин ной время де ерь с’о муте май апроапе де жудекатэ. Ши невоя бэтутэ ын спинаре се субцие. Ши се фаче ун петик де хыртие, пе каре май поць десена о юбире. Орь згырия ун журэмынт. Орь рэсучи о цигарэ. Орь о лакримэ ын еа поць ынвели, дакэ ну май ай унде те дуче. Орь ну май ай де унде вени. ХОРА ВРЕМИЯ ДЕ АЗЬ Ей С’О ЫНКЕЖЕ. Ку мынь курате. Ку дежете дин каре збоарэ хулубь. Ши куркубее се ыналцэ. Ши пе ной не скот дин грижь ши пэкат. Ши не уркэ ростул ын сус, сэ ведем унде соарта а принс рэдэчинь. Сэ-й дескидем, поарта, ын каре ам арункат ку пьетре. Сэ-й дэм ынапой храмул. Сэ-й дэм плугул ши коаса. Ши роуа. Ши партя луй де ынэлциме. Ши бусуйокул луй де чинсте. Ши пе тоате сэ ле ынтоарчем омулуй. Ка хор^ копиилор ши хулубилор сэ ну се май дестраме. Ши ку стропь де сынже сэ ну май ымпроаште. Ши ка ун вифор, скэпат дин сабие, сэ ну не гемуе ын женункь. Ши соареле сэ ну ни-л скоатэ дин суфлет. Ши сэ ну се май факэ фокул ку икоане, дакэ лемне ну ажунг. Орь де фрикэ виаца се ындоае. Сэ ну не май дезбатэ пыня де ла гурэ. Ши нич кувынтул, прин каре ешим ын луме. Шн нич сэрутул сэ ну ни-л калче ын пичоаре. Ши де дорул ностру нимень сэ ну рыдэ. Сэтуй орь флэмынзь, богаць орь сэрачь — сэ не цинем грэмадэ! Ку дойнэ сэ лекуим че не доаре. Ын грай де темелиие сэ не ынмулцим авутул. Либерь ка висул. Тинерь ка юбиря сэ не слетим ын трудэ. Оменне сэ добындим. Кыте ун строп. Кыте ун фулг. Кыте ун мугуре. СЕ ЫНРОШЕШТЕ ВРЕМЯ. Виаца Девине трункь. Клипе ашкияте дин тулпина ей кад ка ынтребэрь. Ын грешель се ынкуркэ. Аколо се ынкаерэ. Кэч май фиекаре дэ сямэ. Се инкинэ ла ватрэ. Ынчаркэ сэ девинэ лимпеде. Ка сэ ну май мустяскэ де тямэ. Ши де фрикэ сэ ну се усуче. Пе фрате сэ ну-л оропсяскэ ын пырэ. Пе сорэ сэ н’о трякэ прин окарэ. Крединца пентру ун бан сэ н’о спурче. ВРЕМЯ НОАСТРЭ ПЕ НОЙ НЕ СПУЛБЕРЭ. Не врэжеште ын троене. Не арункэ ын куците. Дин рост не скоате. Де минчунэ не дезбракэ. Яр ной не збатем ка пурпура ын стяг. Не кинуим дупэ о ворбэ бунэ. Ворбей ку тылк не ынкинэм. Ши о уркэм песте ной. Де воче сфынтэ сэ не фие. Ши де сприжин. Ши де кемаре. Ши де колте пентру зиуа каре принде арипь. Ле принде май мулт дин тэчере. Май дес дин рэбдаре. Зиуа дескисэ ка скриптура. Зиуа ку зодие де фуртунэ. Дар зиуа, каре ынкэ ну штие сэ мяргэ. Ну штие сэ скрие. Ну штие сэ минтэ. Е зиуа дин каре копила мя вря сэ-шь скоатэ аверя. О вря де жэратик ын сынже. Шн де лапте ын сын о аштяптэ. О креде де повеете тиклуитэ пентру дынса. О веде ку копачь сфэтошь. Ку зыне фермекате. Ку винерь ши думиничь дарниче. Ку месе греле. Ку флэкэй войничь, нумай бунь де мирь. Нумай бунь де стылпь де хотар. Ку бэець нэздрэвань, каре штиу сэ зикэ дин бучум. Каре симт, кум креште скала ын мунте. Каре пот сэ кобоаре ла фунд де маре. Ши аколо сэ се батэ пентру ун дор де фатэ. Ши господарь сэ ажунгэ ла дынший акасэ. АША СЭ АЖУНГЭ, КЭЧ Е ВРЕМЯ ЛОР. Е време, че-й дезбате де пе кручь. Ши ле пуне мошия ын фацэ. Ши рындуяла де-а фи ле-о дескиде. Ши ле-о ласэ де порункэ. Де нэдежде ши ынчеркаре. Ле-о ласэ ка пе ун лан, пе каре требуе сэ-л кряскэ грэунте ку грэунте. Ка пе ун кодру, пе каре требуе сэ-л адуне ынтр’о фрунзэ. Ка пе-о апэ, пе каре требуе с'о ынкапэ ынтр’о пикэтурэ. Саре ши луминэ сэ айбэ пентру час. Пентру шоаптэ. Ку еле сэ дескуе окна дин ной. Ку еле сэ дескидэ порць, дупэ каре ку плинул аштяптэ стрэмоший. Ку еле сэ спаргэ ушь десенате ку пэянжень пе перете. Дин еле сэ дезбатем кыте-о разэ пентру мунка'н каре тимпул се фруктификэ. Девине мэр лежендар, дин каре лумя мушкэ. Ши ын суфлет и се фаче май зиуэ. МАЙ ЗИУЭ СЕ ФАЧЕ. Ши ной не ынтоарчем ла сине. Пе друмурь векь ши пе друмурь абя порните. Не ынтоарчем ка моара дупэ вынтул хэрэзит. Ка ынтре пьетреле ей фэина ноастрэ сэ се мачине. Сэ се мачине ши тот че ам грешит. Ши тот че ам ындурат. Ку збор сэ не ымплем. Ши ку пэмынт ефышият де грижь. Де грижь пентру диминяцэ. Де грижь пентру чер албастру. Де грижь пентру ка сэ ну рэмынем сингурь. Не априндем гындул дин екынтея дрептэций. Ши роатэ фачем суб кулоаря, каре не-а цинут пынэ акум ын пичоаре. Не-а ымбрэкат ши не-а ынкэлцат. Ши симцим, кум зидурь кад де пе умерь. Умерь, унде копиий ноштри се жоакэ. Ши кред, кэ де аколо ничодатэ н’о сэ май кадэ. МАЙ ЗИУЭ СЕ ФАЧЕ ПЕ ЛУМЕ. Ку хулубь ын азур шн ку копий ын браце. Ку рошу арборат ын ннимь ши ын гынд. Ын врере. Ку роший ши албе флорь де фрэцие. Флорь де МАЙ ын ревенире ла ел акасэ, покэит ши курат, кум е ОМУЛ. Никон ПЫСЛАРУ. КУЛЕЙЕРЕ ДЕ ДОКУМЕНТЕ ШИ МАТЕРИАЛЕ Едитура пентру литература политикэ а скос де суб типар кулежеря де документе ши материале «Визита луй М. С. Горбачов, Секретарул Женерал ал КЧ ал Г1КУС, Прешединтеле Президиулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ын Маря Британие. 5 — 7 априлие 1989». ЬГн кулежере ау фост дубликате релатэрь деспре' тратативеле совето-британичс, каре ау авут лок ын тимпул визитей, кувьштэриле луй М. С. Горбачов ын кадрул ынтылнирий ку репрезентанций черкурилор де афачерь дин Ланкастер- Хауз, ын фаца оаменилор политичь ши фрунташилор де вазэ ай виеций публиче дин Маря Британие, ын фаца ыналцилор репрезентанць ай ауторитэцилор орэшенешть де ла примэрия Лондон Сити. Ын карте апар кувынтэриле ростите де М. Тетчер, примул министру ал Марий Британии, ши М. С. Горбачов, ла динеул офичиал. Тот аич апар материале деспре конворбиря ку Г. Макленнан, секретарул женерал ал Партидулуй Комунист дин Маря Британие, деспре визитаря кастелулуй Виндзор ши деспре ынтылниря ку режина Марий Британий, Елисабета а М-а, алте документе. (ТАСС). Лунь, испозицие сэрбэтпоаре Колективул де муичиторь дин секция пентру продучеря оптичий сфериче де ла узина «Виброприбор» а асочиацией де продукцие «Волна» дин Кишинау е консидерат дрепт унул динтре челе май комбативе ла ынтреприндере. Ын маря лор мажоритате мунЧяторий сынт тинерь, плинь де ентузиазм ши форце креатоаре. Зиуа солидаритэций оаменилор мунчий колентивул о ынтымпин) ын ачест ан КУ (Ьрумоасе реализарь ын продукцие. ЫН ФОТОГРАФИЕ: диспозицие де сарбатоаре пе фецеле мунчиторилор. Фото де Т. ИОВУ. АУБЛУ АВАНТАЖ Ынтре секцииле де продукцие але комбинатулуй де пей артифичиале ши артиколе техниче де каучук чя де фабрикаре а мэрфурилор де ларг консум окупэ о позицие модестэ — ши дупэ спациу, ши дупэ нумэр. Ынтрукыт чей апроапе патрузечь де муичиторь ар фи кыт о бригадэ дин алте субдивизиунь. Дар дупэ организаря прочесулуй де лукру ши дупэ калитатя артиколелор фабрикате еа се класязэ койстант пе унул дин примеле локурь ын кадрул ынтреприндерий. Анул трекут, де екземплу, а ешит де 11 орь ынвингэтоаре ын конкуренца де продукцие десфэшуратэ ынтре челе ноуэ секций аукзилиаре. Ши требуе сэ менционэм, кэ мембрий колективулуй ну се афлэ ын кондиций де лукру май буне декыт чейлалць конкуренць. Дин контра, ын ынкэперя лор де продукцие е гэздуит утилажул унуй лаборатор ал комбинатулуй, дин каре каузэ ей сынт стрымтораць ши ау проблеме. Ын пофида ачестуй фапт, ынсэ, меканизмул продукцией е реглат суфичиент ши комбинатул аре авантаж дублу дин контул микроколективулуй. Ын примул рынд, пентру кэ ын принчипиу материя примэ де каре се фолосеште секция о конституе дешеуриле де продукцие але ачелуяш комбинат, яр ын ал дойля рынд — пентру кэ аич се менцине стабил ритмичитат^, спореште продуктивитатя мунчий. Дупэ кум ам фост информат, лукруриле ау ынчепут сэ прогресезе ши май мулт акум ун ан, кынд ын мод демократии а фост алясэ ноуа шефэ де секцие Л. Литвинова. Спечиалист калификат ши ку маре векиме де мункэ, думняей а инсистат пе лынгэ администрацие сэ се оперезе унеле модифнкэрь ын ынкэперя де продукцие, с а дебарасат де утилажул де'присос, а инсталат кытева машинь ной, десигур неуйтынд сэ ефектуезе ши репарацииле кувените. Аша кум е абсолут конвинсэ думняей, тотул требуе сэ порняскэ де ла култура продукцией. Дакэ ачест компонент ал прочесулуй мунчий есте игнорат, интервин имедиат фисурь ын дисчиплинэ,, калитатя артиколелор скадё шн, ын-консечинцэ, се зэдэрническ сарчиниле де план, апар зызаний ши немулцумирь. Ор, Лидия Тимофеевна а акчептат постул ку кондиция сэ фие сусцинутэ де колектив ын тоате инициативеле. М'а кондус ын ынкэперя де продукцие ши мь-а демонстрат артиколеле пе каре ле фабрикэ аич мунчиторий. — Май мулт ка сигур, — а сурыс ироник думняей, — кэ обьектеле конфекционате де ной вэ ласэ рече, дар цин сэ вэ конвинг кэ се букурэ де черере ши сынтем пушь ын ситуация сэ иродучем артиколе песте план. Ынтр’адевэр, пе чине ар пути сэ-л уймяскэ, де екземплу, ун шорц, о бонетэ де букэтар, ун ток де океларь, ун бранц сау алте обьекте инсигнифианте де ачеяш натурэ?.. , Есенциалул, ынсэ констэ ын фаптул кэ ачесте обьекте сынт нечесаре кумпэрэторулуй. Ын че привеште прима ноастрэ импресие, прекум адеся се ынтымплэ, еа поате фи ши инекзактэ. Ын плус, виаца не-а демонстрат, кэ ам игнорат инадмисибил де мулт ачест сектор економик, продукэтор де кицибушурь ши мэрунцишурь, каре аре о кумире май потривитэ, тотушь, мэрфурь де консум популар. Ануме ачестя сынт кэутате «ку лумынаря», кум се зиче, кэч трактоаре ши комбайне авем, славэ домнулуй, пря мулте ши пря скумпе. Цин сэ спун, кэ ачастэ секцие а комбинатулуй, деши продуче асеменя артиколе мэрунте ши ефтине, е рентабилэ. Волумул продукцией фабрикате ынтр'ун триместру е еолид ка валоаре. Астфел, ын примеле трей лунь але анулуй курент, авынд сарчина де а конфекциона мэрфурь де ларг консум ын валоаре де 164,9 мий рубле, ын реалитате ау депэшит-о ку апроксиматив 10 мий рубле. Шефа секцией мь-а нумит ши алте чифре конвингэтоаре, каре ындрептэцеск екзистенца ачестуй микроколектив ши-л фак демн де тоатэ лауда. Дар н’а уйтат нич де проблемеле, пе каре ле ынтымпинэ. — Ла комбинатул ностру ау фост креате вре-о кытева кооперативе де продукцие, каре лукрязэ ши еле май мулт пе базэ де дешеурь, — а континуат еа. — Ын асеменя ситуацие еле с’ау трансформат ын «вынэторь» де материе примэ ши адеся ной рэмынем ку бузеле’нфлате, кэ ну авем ку че лукра... Кред кэ актиаитатя кооперативелор требуе реглементатэ аша ка сэ ну не пуна беце’н роате. Азь се штие претутиндень, кэ кооперативеле ау лорнит дин бун ынчепут пе о кале грешитэ, ши кэ мулте н’ау фост кибзуите. Акум, ынсэ, а у фост елаборате ун шир де документе че ле вор адуче ын албия ку. венитэ. Деокамдатэ, тотушь, колективул секцией де фабрикаре а мэрфурилор де ларг консум рэмыне ку проблемеле асигурэрий. Ион БЭТРЫНУ.