Moldova Socialista, 1989 (LXV/128-150)

1989-06-10 / nr. 136

ДЕ ЛА 1 МАЙ 1924 Пролетарь дин тоате цз уници-вэ! Сымбэтэ, 40 юние 4989 No 436 (47445) Прецул 3 кол. Органул Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ал Советулуй Суп рем ши Консилиулуй де Миништри але РСС Молдовенешть ГАЗЕТА АПАРЕ *Ла Конгресул депутацнлор лопорулуй Ын зиуа де 8 юние шь-а континуат лукрэриле ла Москова ла Палатул Конгреселор дин Кремлин, Конгресул депутацилор попорулуй ай Униуний РСС. Шединца де диминяцэ а фост президатэ де кэтре депутатул Бразаускас А.-М. К. Депутаций ау континуат дискутаря кестиуний ку привире ла Дирекцииле принципале але политичий интерне ши екстерне а Униуний РСС, ла програмул активитэций де виитор а Гувернулуй Советик. Кампания преелекторалэ, ынтылнириле ку алегэторий, а менционат депутатул Быков Г. В., ау арэтат, кэ попорул есте ку тотул несатисфэкут де ритмуриле реструктурэрий. О профундэ немулцумире трезеск крештеря инфляцией, дефичитул продуселор алиментаре, мэрфурилор индустриале, козиле каре ынжосег.к демнитатя омулуи, крештеря криминалитэйий, ынрэутэциря женералэ а стэрий де лукрурь дин царэ, Тоате ачестя, консидерэ мунчиторул, се експликэ прин липса де кчбзуинцэ ши грабз ын резолваря унуй шир де проблеме. Сэ не аминтим фие ши де некибзуинца хотэрырий ку привире ла луптз ымпотрива бецией, де екстремеле ын резолваря проблемелбр деспре кооперативе сау комплексул агроиндустрнал. Адесеорь апар акте лежислативе недефиннтивате. Яр пентру тоате ачестя требуе сэ рэспундэ попорул. Класа мунчитоаре есте пентру реструктураре, пентру транспунеря кыт май грабникэ ын виацэ а реформелор економиче, политиче. Дар, консидерэ депутатул, мунчиторий ау рэмас паркэ ын афара лор. Ораторул а кемат Советул Су прем ал Униуний РСС сэ конвоаче ын тимпул чел май апропмят ун конгрес ал мунчиторилор. Ел а пропус, де асеменя, сэ фие ревэзуте функцииле министерелор, лимитынд поеибилитэциле лор де а адопта хотэрырь ын локул ынтреприндерилор, редукынд, тотодатэ, нумэрул лор ши пе ачастэ кале келтуелиле пентру ынтрецинеря департаментелор. Ын кувынтаре ау фост релиефате ын деосебь проблемеле реынзестрэрий техниче а економией национале, фэрэ де каре реструктураря есте импосибилэ. Ау фост абордате проблемеле ымбунэтэцирий кондиции.юр де лукру але мунчиторилор, алте проблеме сочиале. Ораторул а експримат пэреря деспре нечеситатя луэрий де мэсурь каре сэ лимитезе крештеря орашелор марь, а пропус сэ фие ревэзутэ Лежя ку привире ла активитатя кооперативелор, пунынду-ле — пе о базэ екигабилэ — ын кондиций егале ку ынтреприндериле. Депутатул а сприжинит тезеле рапортулуй презентат де Н. И. Рыжков, унде се ворбеште деспре мэсуриле пентру мажораря пенсиилор мичь, а пропус сэ фие адоптатэ май репеде Лежя ку привире ла дезволтари аутокондучерий локале деплине. Ел с'а реферит ши ла о астфел де проблемэ со^ чиалэ акутэ, кум есте дурата неегалэ а кончедиилор пентру диферите категорий де лукрэторь. Депутатул консидерэ кэ кончедиул требуе сэ фие ла фел пентру топь 24 де зиле де лукру. Експоимынду-шь атитудиня фацэ дё тезеле принчипиале але рапортулуй Прешединтелуй Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС, депутатул Шмельов Н. П. а сублиният, кэ ын калитате де економист пе сл ыл ынгрижорязэ ну атыт перспективеле де лунгэ дуратэ але дезволтэрий ноастре, кыт челе (Урмаре ын паж. 4). ай Униуний РСС ^ ' /V ЫН ШЖ(* ЯНТЕРЕСЕЛОГ П0П0РШ1 Рапортуя презентат де Н. И. Рыжков «Програмул активитэций де виитор а Гувернулуй Униуний РСС» Стимаць товарэшь депутаць! Тот че аре лок ын ачастэ салэ, тот че поларизязэ атенция ’оаменилор советичь маркязэ, ынтр’адевэр, ынчепутул уней етапе калитатив ной ын дезволтаря сочиетэций ноас- Тре _ тречеря ла адевэрата суверенитете а попорулуй ын унул динтре челе май мултинационале стате дин луме. Ануме астфел, ынцелегынд партикуларитэциле ши семичЖикяпия моментулуй актуал. ам примит ку сентимеЙ! у л уней колосале рэспундерь ши ал уней профунде рекуноштинце пропунеря кандидатурий меле пентру функция де шеф ал гувернулуй. Ын лумина дискуциилор апринсе, че се десфзшоарэ л а конгрес, паралел ку експунеря дирекциилор принчипале але активитэций де виитор а Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС, требуе, фэрэ доар ши поате, сэ фак о анализэ дезволтэрии сочиал-бксшомиче а цэрий. Ачаста ле ва пермите депутацнлор сэ пэтрундэ май адынк активитатя гувернулуй, сэ апречиезе суб тоате аспектеле акциуниле ынтрепринсе пентру резолваря проблемелор компликате, пусе ын фаца економией ноастре, сэ-шь креезе о идее деспре платформа ноий компоненце а Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС. Пориинд де ла ачаста, ар фи жуст, пробабил, сэ ынчеп ку анализа ситуацией економиче дин царэ. Еа есте неунивокэ, деачея поате фи апречиятэ 'ын мод диферит. Ануме асеменя апречиерь ау рэсунат ын кадрул дискуцией принчипиале ку ачест прилеж ла конгрес. Пяца де консум се афлэ ынтр’о ситуацие компликатэ, финанцеле ши чиркулация монетарэ се афлэ ынтр’о старе екстрем де дереглатэ. Агрикултура ши конструкцииле капитале ес фоарте ынчет дин стагнаре. Ну с’а ынрежистрат о котитурэ субстанциалэ ын акчелераря прогресулуй технико-штиинцифик. Ачеста есте ун пункт де ведере. Ши ел аре дрептуЛ ла виацэ. Поате екзиста ши алт мод де абордаре, аш спуне, чел традиционал. Венитул национал ши ритмул дезволтэрий продукцией спореск, ши ынкэ ын пропорций* марь. Ынтрегул спор ал продукцией индустриале а Фост обцинут пе сяма продуктивитэций мунчий, чея че «у с’а реушит сэ се реализезе ничодатэ ын ынтряга исто. рие а дезволтэрий економией. Ынтр’ун ритм • немайвэзут спореск бенефичииле. Креск саларииле ши фондуриле сочиале де консум. С’а фэкут о котитурэ ын акчелераря конструкцией де локуинце, де школь, спитале, грэдинице пентру ко. пий Ачаста есте о реалитате ши о асеменя апречиере аре, де асеменя, дрептуЛ ла виацэ. Ши, ын сфыршит, ал трейля мод ’ де абордаре. Диверситатя ачестор прочесе, карактерул лор контрадикториу ши необишнуит декург дин ачеле трансформэрь профунде, пе каре ле-ам акчептат ын мод конштиент, дин ачеле компликаций колосале, каре сынт иневитабиле ын периоада тречерий сочиетэций ынтр’о ноуэ калитате. Аша дар, модалитэцйле де апречиере сынт диферите. Дар, Нумай луате ын ансамблу, еле пот сэ креезе о идее реалэ деспре адевэрата старе де лукрурь, не вор пермите сэ ынцележем каузеле дификултэциЛор ноастре, сэ елаборэм кэй сигуре але ынаинтэрий пе виитор ши пе ачастэ базэ сэ детерминэм сарчиниле имедиате пе урмэторий 1 — 2 ань, прекум ши ынтрегул програм ал ноулуй гуверн. Оамений сынт ын дрепт сэ ынтребе: де че цара есе атыт де ынчет дин криза економикэ? Рэспунсул ла ачастэ ынтребаре, прекум ши ла мулте алте ынтребэрь, врем ной сау ну ачест лукру, есте Куприне ын мод объектив атыт ын трекутул ностру, кыт ши ын презентул ностру. Ын кадрул дезбатерилор пе маржиня рапортулуй презентат де М. С. Горбачов, Прешединтеле Советулуй Супрем ал Униуний РСС, с’а акордат атенцие кестиуний ку привире ла моштениря пе каре ам примит-о ын априлие 1985. Требуе сэ не дэм сяма абсолут клар, кэ айсбергул колосалелор проблеме ши дификултэць, че с’ау акумулат ын економие пе паркурсул май мултор дечений, ну поате фи топит ын патру ань кяр ши де чя май активэ реструктураре. Ятэ де че цин сэ атраг ынкэ о датэ атенция депутацилор попорулуй асупра нечеситэЦий де а кумпэни ын модул чел май минуциос: ку че а ынчепут реструктураря. Ын фаца конгресулуй требуе сэ рекуноаштем ку тоатэ синчеритатя, кэ повара, каре трэжя цара ла фундул кризей, с’а доведит а фи ку мулт май гря декыт ышь ынкипуя май ынаинте Гу вернул Униуний РСС. Пе ла мижлокул анилор 80 економия н’а фост ын старе, ын виртутя дезволтэрий ей екстенсиве, сэ асигуре ынтр’о мэеурэ егалэ ындеплиниря конкомитентэ а челор трей сарчинь принципале, каре стэтяу ын фаца цэрий: ридикаря бунэстэрий попорулуй ши резолваря проблемелор сочиале арзэтоаре; дезволтаря ефичиентэ а економией национале, каре ар пермите сэ фие резолвате атыт сарчиниле периоадей куренте, кыт ши сарчиниле де перспектива; асигураря унуй нивел ыналт ал капачитэций де апэраре а статулуй. Ын примул рынд, деспре дезволтаря економией. Еа ера фрынатэ де бариера де нетрекут а инерцией тутурор системелор економиче, де неречептивитатя ла интенсификаре, ла прогресул технико-штиинцифик. Ын тоате сфереле економией национале домня меканизмул келтуитор. Рэмынеря ын урмэ а конструкцией де машинь, ориентаря економией спре продучеря материилор приме, дезволтаря инсуфичиентэ а секторулуй консуматор а у деформат ын мод инадмисибил структура продукцией сочиале, ау абэтут-о де ла резолваря проблемелор сочиале. Ла ачаста требуе сэ адэугэм ефйчиенца скэзутэ а комплексулуй агроиндустриал, депен д е н ц а креекындэ а цэрий фацэ де акизицииле де продусе алиментаре де песте хотаре. Ситуация економикэ ера компликатэ ынтр’о маре мэсурэ де резолваря сарчинилор де апэраре. Нечеситатя асигурэрий паритэций пэтенциалелор милитаре але Униуний РСС ши СУА а черут ефортурь колосале, кончентраря ын ачест домениу а челор май бунь спечиалишть, апликаря челор май модерне технологий ши утилаже, фолосиря ресурселор днфичитаре. Ын фелул ачеста, економия келтуитоаре ши комплексул де апэраре ынгицяу о парте консидерабилэ а венитулуй национал. Пентру резолваря сарчинилор принципале, легате де сатисфачеря нечеситэцилор оаменилор, ну ажунжяу мереу ресурсе, Ка урмаре, пе ла мижлокул чинчиналулуй трекут с’а оприт, практик, риликаря нивелулуй де виацэ ал популяцией ын кондицииле стагнэрий тоталр а сферей сочиал-културале. Крештя неабэтут ши дефичитул финанчиар, деши ачастэ чиркумстанцэ ера, пур ши симилу, трекутэ суб тэчере — ын фиекаре ан попорулуй и се комуника деспре депэширя венитурилор асупра келтуелилор бужетулуй. Ын ачастэ ситуацие екстрем де компликатэ требуя сэ фие гэситэ посибилитатя, ын примул рынд, мэкар де а опри сау, чел пуцин, де а фрына алунекаря спре кризэ. Цара нимерисе, де фапт, ынтр’ун импас. Ну екзиста алтернативэ. Се матуризасе ын мод объектив реструктураря. 1. Реструктураря релациилор де продукцие — дирекция де чя май маре импортанцэ а активитэций гувернулуй. Виаца не-а сужерат сингура ешире дряптэ дин ситуацие — реформа економикэ радикалэ. Еа а окупат, пе бунэ дрептате, локул чентрал ын ынтряга реструктураре а сочиетэций советиче. Л а елабораря програмулуй ынфэптуирий ей н’ам венит ку мыниле гоале. Ерау селектате ку минуциозитате идеиле, ерау сондате базеле теоретике, ера студиятэ амэнунцит експериеица де песте хотаре, ерау ефектуате експерименте. Требуе сэ спун, кэ ла ынчепутул ачестей периоаде ау екзистат мулте диверженце. Ку тоате ачестя ын анул 1987 ам реушит сэ ынкеем ачастэ етапэ а активитэций ши сэ тречем пе ун фронт ларг ла креаря унуй ноу меканизм де господэрире. Примий пашь ау фост аневойошь. Не ынкуркау фоарте мулт сэ пэшим ынаинте догматизмул, трена дин епока култулуй, волунтаризмулуй, стагнэрий. Ну авям елаборэрь теоретике профунде деспре чея че урма сэ фачем. Ын мулте привинце ам акционат прин метода пробелор ши грешелилор, не ынвэцам ши не матуризам пентру хотэрырь мулт май радикале. Уна дин ачесте хотэрырь а девенит елабораря Лежий ку привире ла ынтреприндеря де стат — акт економик ши журидик принчипиал ноу. Ел а конституит пивотул сисгемулуй модерн де господэрире, фундаментул едификэрий луй. Десигур, ын прочесул статорничирий ачестуй систем екзисгэ ши греутэць. Реформа економикэ се десфэшоарэ аневойос. Унеле елементе але ей ну сынт корелате. Ле куноаштем, еле сынт демонстрате де практика мунчий, яр унеорь ши де резултателе недорите. Ын ансамблу, ынсэ, апликаря ын мод консеквент а Лежий ку привире ла ынтреприндере креазэ кондицииле нечесаре пентру скимбаря ынтрежий ситуаций економиче, мобилизязэ колективеле де мункэ ла о активитате ефичиентэ. Е клар, кэ ынсэнэтоширя економией требуе сэ фие реализатэ ын мод персеверент, ётапэ ку етапэ. Ложика реструктурэрий релациилор де продукцие не-а диктат нечеситатя ренаштерий мишкэрий кооператисте ын царэ. Ын ачест сенс путем, бунэоарэ, сэ ворбим ку ындрэанялэ ка деспре ун ноу жалон пе каля реынноирий — деспре Лежя ку привире ла кооперацие ын Униуня РСС. Ачеста а фост ун серное прогрес пе каля демократизэрий ын континуаре а економией. Ын презент кооперация се конфрунтэ ку нериоадз гря а статорничирий. Вииторул мишкэрий кооператисте депинде ынтр’о маре мэсурэ де фаптул кум се вор дезволта ын кадрул ей принчипииле сэнэтоасе, че престижиу ва кэпэта еа ын сочиетате. Песте ун ан а фост адоптат Декретул ку привире ла аренда. Ачаста не ворбеште деспре фаптул кэ ной пэшим ын мод консеквент, пас ку пас спре ынцележеря пе ноу а ролулуй диверселор форме але проприетэций ши господэририй. Фачем прогресе ын проблемеле деспре каре ынкэ ну демулт авям о идее атыт де анкилозатэ. Ши чея че есте деосебит де импортант, ачастэ мишкаре се десфэшоарэ ну нумай ын план теоретик, чи ши ын фапте конкрете, практиче. Линия консеквентэ спре демократизаря кондучерий, модификаря структурилор организаториче ын економия национала, яр принчипалул, реориентаря сочиалэ а економией, не-а кондус ла нечеситатя екстиндерий принчипиилор аутофинанцэрий ши ауторекуперэрий ла нивелул кондучерий републикане ши локале. Ау фост елаборате вариантеле посибиле але реализэрий ачестей идей. Проектул принчипиилор женерале але реструктурэрий активитэций републичилор унионале пе база ачестор принчипий а фост публикат ын пресэ. Ын прочесул дискутэрий ачесте принчипий с’ау букурат ын линий марь де сприжин. Думнявоастфэ, ынсэ, товарэшь, куноаштець концепция уней серий де републичь ын ачастэ кестиуне. Еа а фост експусэ ын репетате рындурь ла конгрес. Требуе сэ вэ спун ку тоатэ синчеритатя, кэ мулте елементе, пе каре ле пропун ачесте републичь пентру резолваря проблемей аутожестиуний режионале, сынт интересанте, лор ле есте проприу конструктивизмул сэнэтос. Тотодатэ, унеле динтре пропунериле лор, каре дук ын мулте привинце ла аутоизоларя економикэ, прекум ши о серие де алте тезе принчипиале сынт дестул де дискутабиле ши, дупэ пэреря ноастрэ, ну вор фи ын фолосул републичилор. Ын ынтряга луме се десфэшоарэ акум путерниче прочесе интеграционале — ачаста есте нечеситатя виталэ объектива. Ятэ де че требуе сэ кэутэм адевэрата кале спре сунчее ын консолидаря форцелор, ын адынчиря дивизиуний мунчий, цинынд сяма де карактерул специфик ши де погенциалул фиекэрея динтре републичь, ын екстиндеря легэтурилор економиче пе о базэ речипрок авантажоасэ ши ын формаря кыт май грабникэ а Л й пеце унионале. (робабил, ну екзистэ нечеситатя сэ мэ опреск асупра анализей аспектелор позитиве ши неажунсурилор унор елементе але меканизмулуй пропус ал аутожестиуни режионале, ку атыт май мулт кэ не аштяптэ о маре мункэ де прегэтире ши дискутаре а лежий кореспунзэгоаре. Пэреря гувернулуй ын ачастэ кестиуне констэ ын фаптул кэ ын кондицииле диверситэцпй де форме ши методе але дезволтэрий сочиал-економиче а орькэрей зоне а цэрий требуе ын план политик сэ ну дереглэм орындуиря федеративэ а Униуний РОС, яр ын план економик — сэ ну адмитем фэрымицаря комплексулуй економик атунч кынд ый вом имприма ноул сэу концинут. Консидер, кэ ачесте кестиунь требуе сэ фие екзаминате нумай ын тоталитатя лор. Требуе сэ прочедэм ын аша фел, ынкыт ку ынчепере дин анул 1991 тоате републичиле ши зонеле сэ трякэ ла мунка ын кондицииле аутофинанцэрий, яр тоате актеле нормативе, прегэтите пентру вииторул чинчинал, требуе сэ кореспундэ ачестор принчипий. Лукрул ачеста, ынсэ, ну ексклуде посибилитатя елаборэрий пынэ ын анул 1990 а челор май импортанте елементе але аутожестиуний режионале ын унеле републичь. Цин сэ мэ опреск чева май амэнунцит асупра унуй блок атыт де импортант ал реформей, кум есте перфекционаря структурилор организаториче але кондучерий, кэрея ла конгрес и с’а акордат тоатэ атенция. Че а фэкут ын ачастэ привинцэ гувернул? Ын примул рынд, ефортуриле ноастре ау фост концентрате асупра креэрий унор диверсе структура ын верига принчипалэ а економией. Ау фост креате, бунэоарэ, чирка 800 де ной асочиаций де продукцие, штиинцифиче де продукцие ши алте типурь де асочиаций де ачест фел. Ышь десфэшоарэ дежа активитатя кытева концерне, консорцнумурь де стат ши примеле корпораций екстрадепартаментале. Ши ын ачест домениу, де алтфел, н’ам фост скутиць де грешель. Цинець минте експериенца тристэ а асочиациилор де продукцие де стат (АПС)? Ам проектат уна, яр ын реалитате с’ау нэскут ниште ынтреприндерь бирократиче. Ам фост невоиць сэ скимбэм регуламентул лор. Виаца не ынвацэ. Скимбэриле дин верига де базэ не-ау пермис сэ ынчепем перфекционаря ешалоанелор супериоаре але кондучерий. Ау фост ликидате о серие де министере ши департаменте, о парте динтре еле ау фост трансформате ын унионале. Апаратул кондучерий де стат с’а редус ын ансамблу пе царэ ку 600 де мий де оамень. Десигур, системул де кондучере ал економией, пе мэсура креэрий унор ной форме де господэрире ла нивелул верижий де базэ а продукцей, дезволтэрий легэтурилор директе ши комерцулуй ку ридиката, се ва перфекциона, се ва редуче нумэрул министерелор рамурале, яр функцииле лор вор фи супусе унор субстанциале скимбэрь. Ын конформитате ку Конституция Униуний РСС, Прешединтеле Консилиулуй де Миништри, апробат де конгрес, ва презента Советулуй Супрем пропунерь конкрете ын ачастэ кестиуне. Ын ынкееря челор спусе Цин сэ сублнниез ын мод деосебит фаптул кэ ымпэртэшеск ынтру тотул пунктул де ведере ал товарэшилор каре ау луат кувынтул аич: реструктураря радикалэ а економией се десфэшоарэ аневойос, о серие де хотэрырь адоптате ын легэтурэ ку кондицииле реале але господэририй ау ун карактер инконсеквент. Реформа се афлэ акум ын чя май дифичилэ ши май де рэспундере етапэ, трече екзаменул виабилитэций ын кондицииле компликате але периоадей де транзицие, кынд коекзистэ методеле де кондучере прин директиве ши методеле економиче де кондучере. Лукрул ачеста есте кондиционат ынтр’о маре мэсурэ ши де фаптул кэ, пропулсынд ын мод консеквент реформа, перфектынд принчипииле ей фундаментале, требуе, ын ачелаш тимп, сэ ну адмитем дерегларя стабилитэций економиче ын царэ. Ын легэтурэ ку ачаста цин сэ сублиниез ку тоатэ чертитудиня аташаментул меу фацэ де методеле ку адевэрат економиче але кондучерий. Ам май авут прилежул сэ ворбеск деспре фаптул кэ ын прочесул реализэрий реформей радикале не вом апропия тот май мулт де формаря ноулуй модел ал системулуй социалист де господэрире. Акум ын медиул обштимий штиинцифиче, ын пресэ се десфэшоарэ о маре дискуцие деспре принчипииле де базэ але унуй асеменя модел економик. Позиция гувернулуй се базязэ пе рекуноаштеря ролулуй пецей социалисте ши ал конкуренцей ын економия ноастрэ. Сынт, ынсэ, ферм конвинс, кэ ачастэ пяцэ се ва путя дезволта ку сукчес ын кадрул ноулуй систем де господэрире ши ва лукра спре бинеле омулуй нумай ын казул кынд вом креа ун сфичиент меканизм економик де реглементаре а ей, каре ар асигура окротиря де нэдежде а интереселор четэценилор ымпотрива стихией пеней. О кондицие де чя май маре импортанцэ а дезволтэрий пецей есте депэширя монополизмулуй. Ел есте ынкэ фоарте путерник ши ын мулте привинце се афлэ ла база ненорочирилор ши неажунсурилор пе каре ле авем, май алее ын кестиуниле формэрий прецурилор. Астэзь май мулт де о мие де ынтреприндерь индустриале марь ши фоарте марь диктязэ кондицииле лор бенефичиарулуй. Е клар кэ линия спре дезволтаря конкуренцей ын тоате рамуриле есте екстрем де нечесарэ. Ын ачест скоп, дупэ пэреря ноастрэ, урмязэ сэ елаборэм лежислация антимонополистэ. Асупра проектулуй уней асеменя лежь лукрязэ ын презент Институтул де економие ши Институтул СУА ши Канадей але Академией де Штиинце а Униуний РСС. Проектул ва фи презентат Советулуй Супрем ал Униуний :РСС, дупэ тоате пробабилитэциле, ынкэ ын ачест ан, Женерализынд сарчиниле ноулуй гуверн ынтр’о сферэ атыт де импортантэ, кум есте адынчиря реформей економиче, консидер, кэ дирекцииле принципале ын ачастэ привинцэ требуе сэ девинэ: ын примул рынд — реструктураря активитэций републичилор унионале ши Советелор локале пе база принчипиилор аутожестиуний режионале. Пун ачастэ проблемэ пе примул лок ка авынд (Урмаре ын паж. 2). ХОТЭРЫРЯ КОНГРЕСУЛУЙ ДЕПУТАЦИЛОР ПОПОРУЛУЙ АЙ УНИУНИЙ РЕПУБЛИЧИЛОР СОВЕТИЧЕ СОЧИАЛИСТЕ' Ку привире ла конфирмаря Прешединтелуй Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС Конгресул депутацнлор попорулуй ай Униуний РСС хотэрэште: А-л конфирма ын функция де Прешединте ал Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС пе товарэшул Рыжков Николай Иванович. Николай Иванович РЫЖКОВ Николай Иванович Рыжков с’а нэскут ла 28 септембрие 1929 ын с. Дылеевка дин районул Дзержинск, режиуня Донецк, ын фамилия унуй мунчитор. Ын анул 1950 а абсолвит техникумул де инжинерь-конструкторь де машинь дин Краматорск, ын 1959 — Институтул политехник «С. М. Киров» дин Урал. Мембру ал ПКУС дин анул 1956. Шь-а ынчепут каля де мункэ ын анул 1950 ла «Уралмаш» ка майстру де скимб. Ын аний урмэторь а лукрат ла ачастэ узинэ ка шеф де сектор, шеф де секцие, судор принципал, локциитор де директор, яр дин анул 1965 — инжинер принципал. Дин 1970 — директор ал узиней конструктоаре де машинь греле «С. Оржоникидзе» дин Урал. Ын аний 1971—1975 а фост директор 'женерал ал асочиацией де продукцие «Уралмаш». Дин анул 1975 — прим-локциитор ал министрулуй конструкцией де машинь греле ши пентру транспортурь ал Униуний РСС, яр дин 1979 — прим-локциитор ал прешединтелуй Комитетулуй де стат пентру планификаре ал Униуний РОС. Дин ноембрие 1982— секретар ал КЧ ал ПКУС, конкомитент ын аний 1982—1985 есте шеф ал Секцией економиче а КЧ ал ПКУС. Ын септембрие 1985 а фост нумит ын функция де Прешединте ал Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС. А фост депутат ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС де лежислатуриле а ноуа — а унспрезечя. Есте депутат ал попорулуй ал Униуний РСС. Депутат ал Советулуй Супрем ал РСФСР. Дин анул 1981 есте мембру ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. Делегат ла Конгреселе ал ХХ1У-ЛЯ, ал ХХУ1-ля, ал XXVII- ля ши ла Конферинца а Х1Х-Я унионалэ але ПКУС. Ын априлие 1985 а фост алее мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС. Ла 7 юние 1989 Советул Супрем ал Униуний РСС л-а нумит ын функция де Прешединте ал Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС ши ла 8 юние Конгресул депутацнлор попорулуй ай Униуний РСС л-а конфирмат ын ачастэ функцие. Есте декорат ку доуэ ордине Ленин, ку ординул Револуция дин Октомбрие, ку доуэ ордине Драпелул Рошу де Мункэ ши ку медалий. Де доуэ орь лауреат ал Премиулуй де стат ал Униуний РСС. Н. И. Рыжков есте ун адепт конвинс ал политичий реструктурэрий ши реынноирий сочиетэций советиче, се ситуязэ пе о позицие принчипиалэ ын проблемеле дезволтэрий демокрацией, публичитэций, десфэшурэрий реформей економиче ши прочесулуй политик дин царэ. ^ХОТЭРЫРЯ КОНГРЕСУЛУЙ ДЕПУТАЦИЛОР ПОПОРУЛУЙ Ай УНИУНИЙ РЕПУБЛИЧИЛОР СОВЕТИЧЕ СОЧИАЛИСТЕ Ку привире ла конфирмаря прешединтелуй Жудекэторией Супреме а Униуний РСС Конгресул депутацнлор попорулуй ай Униуний РСС хотэрэште: А-л конфирма ын функция де прешединте ал Жудекэторией Супреме а Униуний РСС пе товарэшул Смоленцев Евгений Алексеевич. ^ХОТЭРЫРЯ КОНГРЕСУЛУЙ ДЕПУТАЦИЛОР ПОПОРУЛУЙ Ай УНИУНИЙ РЕПУБЛИЧИЛОР СОВЕТИЧЕ СОЧИАЛИСТЕ Ку привире ла конфирмаря Примулуй арбитру де стат ал Униуний РСС Конгресул депутацнлор попорулуй ай Униуний РСС хотэрэште: А-л конфирма ын функция де Прим-арбитру де стат ал Униуний РСС пе товарэшул Матвеев Юрий Генадиевич. УХОТЭРЫРЯ КОНГРЕСУЛУЙ ДЕПУТАЦИЛОР ПОПОРУЛУЙ Ай УНИУНИЙ РЕПУБЛИЧИЛОР СОВЕТИЧЕ СОЧИАЛИСТЕ Ку привире ла конфирмаря прешединтелуй Комитетулуй контролулуй популар ал Униуний РСС Конгресул депутацнлор попорулуй ай Униуний РСС хотэрэште: А-л конфирма ын функция де прешединте ал Комитетулуй контролулуй популар ал Униуний РСС пе товарэшул Колбин Генадий Василевич. УХОТЭРЫРЯ КОНГРЕСУЛУЙ ДЕПУТАЦИЛОР ПОПОРУЛУЙ АЙ УНИУНИЙ РЕПУБЛИЧИЛОР СОВЕТИЧЕ СОЧИАЛИСТЕ Ку привире ла конфирмаря Прокурорулуй женерал ал Униуний РСС Конгресул депутацнлор попорулуй ай Униуний РСС хотэрэште: А-л конфирма ын функция де Прокурор женерал ал Уннуний РСС пе товарэшул Сухарев Александр Яковлевич.