Moldova Socialista, 1989 (LXV/178-199)

1989-08-03 / nr. 178

ч ГА [UNK]ЕТА АПАРЕ ДЕ ЛА Жой, 1 МАЙ 1924 Пролетарь дин тоате Органул Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Кому н ист ал Мол довей, ал Советулуй Супрем ши Консилиулуй де Миништри але РСС Молдовенешть 3 аугуст 1989 No 178 (1718?) Прецул 3 коя. Ла Бироул Политик ал КЧ ал ПКУС Ын кажрул шедмнцей Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС дин 31 юлие ау фост тотализате резултателе консфэтуирий примнлор секретарь ай КЧ але партиделор комунисте але републичнлор унионале, ай комитетелор цинутале ши комитетелор режионале де партид, с’а менционат, кэ консфэтуиря аре о ынсемнэтате маре пентру активнзаря виеций интерне де партид, пентру интенсификаря ннфлуенцей ПКУС асупра мерсулуй реструктурэрий, Апречиериле купрннсе ын рапортуя луй М. С.' Горбачов асупра ситуацией сочиал-политрче, асупра трансформзрилор револуционаре каре ау лок ын царэ, идеиле ши конклузииле привннд ролул ПКУС ын етапа актуалэ ау ун карактер принчипиал, сынт ориентате спре консолидаря престижиулуй партидулуй ка авангарда политика а сочиетэций советнче. Партичипанций ла консфэтуире ау експримат о серне де пропунерь визынд перфекционаря мунчий де партид, десфэшураря апропиятей кампаний де даре де сямэ ши алежерь, дезволтаря прннчипиилор демократнче ын кадрул ПКУС. Бироул Политик ал КЧ ал ПКУС а ынкувнинцат мэсуриле пентру реализаря пропунерилор ши обсервациилор, фэкуте ла консфэууире, каре се афлэ ын стрынсэ легэтурэ кт програмул де акциунь, елаборат пе база резултателор Пленарей дин априлие (1989) а КЧ ал ПКУС. Л а шединцэ а фост дискутатэ кестнуня ку привире ла ситуация сочиал-економикэ че с'а креат ын колективеле де мункэ динтр’о серне де зоне але цэрий, ын примул рынд ла ынтрепрнндериле индустрией кэрбунелуй. С’а менционат кэ ын режиуниле де екстракцие а кэрбунелуй с’ау акумулат де-а лунгул аннлор проблеме сочиал-економиче серноасе. Колективеле де мункэ, органеле де партид, советнче ши скономиче локале лягэ солуционаря лор де фолосиря пе скарэ ларгэ а аутономией економиче а ынтрепряндерилор, де промоваря ын виацэ а принчипиулуй де обцинере а ыижлоачелор де кэтре колективе пентру ретрибуиря мунчий ши дезволтаря сферей сочиале. Ын ачелаш тимп, дупэ кум ау арэтат евениментеле, дин ултимуп тимп, мулте дин ревендикэриле формулате де мунчиторь, путяу фи реализате пе терен, инклусив де кэтре колективеле де мункэ ынсешь ымпреунэ ку администрация ши синдикателе, фэрэ а се рекурже ла греве. С’а сублиният кэ Консилиул де Миништри ал Униуний РСС я мэс\рь пентру ыняеплиниря хотэрырилор комуне але комисиилор гувернаментале ши репрезент,анцилор колективелор мунчиторешть. Бироул Политик а екзаминат. кестнуня ку привире ла десфэШураря дэрнлор де сямэ ши алежерилор ын органнзацииле де партид ын анул 1969. Ын конформитате ку статутул ПКУС ши ку рекомандэриле Конферннцей а Х1Х-я унионалэ де партид еле вор авя лок ын групеле де партид, ын организапииле прнмаре де партид ши ын органнзацииле де партид де еекцие каре нумэрэ ын рындуриле лор май пуцин Яе 15 мембри де партид. С’а гэсит дрепт рационал де а дискута, де асеменя, дэриле де сямэ але органелор де кондучере елективе але партидулуй, инклусив але бироурилор КЧ але партиделор комуйисте але републичилор унионале, ын кадрул пленарелор комитетелор де партид ши адунэрилор организапиилор примере де партид. С’а сублиинят кэ апропиятеле дэрь де сямэ ши алежерь сынт кемате сэ жоаче ун рол импортант ын прочесул реформэрий активитэпий партидулуй, ын реынноиря формелор ши методелор де лукру але организациилор ши комитетелор луй, ын реализаря пе ачастэ базэ а сарчинилор дезволтэрий економиче ши сочиале. А фост пусэ сарчина де а десфэшура дэриле де сямэ ши алежериле ын атмосфера уней ларжь публичитэпь сочиале, уней дискуций товэрэшешть, ку партичипаря персоанелор фэрэ де партид ла адунэриле де партид. Есте импортант ка ын мод темейник, ку принчипиалитате партиникэ сэ фие анализатэ активитатя пентру ынфэптуиря сарчинилор реструктурэрнй, демократизэрий виеций интерне Де партид. Ын кадрул адунэрилор ши пленарелор урмязэ сэ фие реынноитэ компоненца органелор елективе ши, дакэ комуништий вор гэси нечесар, сэ фие реэолвате проблемеле де кадре. Хотэрыря адоптатэ ын ачастэ кестиуне ва фи публикатэ ын пресэ. Ла шединцэ ау фост екзаминате резултателе конворбирилор авуте де М. С. Горбачов ку Р. Йьерш, Прешединтеле ПМСУ, ши ку К. Грос, Секретарул Женерал ал ПМСУ. С'а сублиният кэ ынтылниря а демонстрат ынцележеря речипрокэ товэрэшяокэ динтре ПКУС ши ПМСУ, аташаментул лор фацэ де апрофундаря ын континуаре а колаборэрий совето-унгаре ын тоате доменикле, хотэрыря де а елабора ной модалнтэць де абордаре ын солуцнонаря проблемелор интеракциуний економиче. Ын спнритул ынцележерилор конвените ау фост дате ынсэрчинэрь пентру перфекционаря легэтурилор динтре ПКУС ши ПМСУ ла нивелул органелор чентрале ши локале, пентру екстиндеря контактелор динтре обштимя дин челе доуэ дэрь ши ын алте проблеме. Бироул Политик а ынкувиинцат резултателе конворбирий луй М. С. Горбачов ку Ж. Батмунх, Секретарул Женерал ал КЧ ал Партидулуй популар револуцнонар монгол, Прешединтеле Президиулуй Марелуй Хурал Популар ал РПМ, каре с'а афлат ын Уняуня РСС ынтр'о внзитэ де лукру. С’а сублиният ку сатисфакцие комуннтатя модалитэцнлор де абордаре де кэтре кондучеря советикэ ши монгОлэ а проблемелор реынноирий сочйалнсте, адентитатя де ведерь асупра еволупней интернационале ын режиуня пачнфнко-асиатикэ шн ын ынтряга луме. Л а шединцэ ау фост екэамннате резултателе ынтылнирий луй М. С. Горбачов ку Р. Ганди, Примул Министру ал Републичий Индия, прекум ши але конворбирий авуте де Е. А. Шеварднадзе ку П. В. Нарасимха Рао, министрул афачерилор екстерне ал Индией, каре ау авут лок ын кадрул визитей приетенешть де лукру а кондукэторулуй индиян ын Униуня РСС. С’а експримат сатисфакция ын легэтурэ ку фаптул кэ скимбул де опиний а конфирмат коинчиденца сау апропиеря позициилор челор доуэ цэрь ын проблемеле нодале але виеций иитернационале. Интеракциуй?я консеквентэ а челор доуэ цэрь пе база декларацией де ла Дели, екзерчитэ о инфлуенцэ бинефэкэтоаре асупра ынсэнэтоширий климатулуй интернационал, инклусив ын режиуня пачифико-асиатикэ, кутринзынд деблокаря конфликтелор режионале. Ын ачест контекст с’а сублиният комунитатя модалитэцилор де абордаре але челор доуэ цэрь а реглементэрий афгане, а фост кондамнатэ континуаря аместекулуй стрэин ын гребуриле интерне але Афганистанулуй. Униуня Советикэ ши Индия контрибуе пе тоате кэиле ла прогресул ын домениул солуционэрий политиче дефинитиве а проблемей камбожиене. С’а реафирмат кэ линия спре ынтэриря диверселор легэтурь приетенешть ку Индия рэмыне о дирекцие приоритарэ а политичий екстерне советиче. Бироул Политик ал КЧ ал ПКУС а аскултат ши а апробат комуникаря фэкутэ де Е. К. Лигачов деспре резултателе визитей делегацией ПКУС ын Република Популарэ Унгария пентру а партичипа ла фунералииле луй Я. Кадар ши деснре коноорбнриле авуте де ел ку кондукэторий унгарь. Деспэрциря де еминентул активист де партид ши де стат ал Унгарией а конституит о експресие а профундулуй респект фацэ де ел, о демонстраре а сприжинулуй идеилор сочиализмулуй ын РПУ. А фост, екзаминатэ информаря презентатэ де А. В. Власов деспре партичипаря делегацией советиче ла манифестэриле консакрате челей де-а зечя анивереэрь а Револуцией сандинисте дин Никарагуа. Ау фост ынкувиинцате резултателе тратативелор делегацией ку Д. Ортега, Прешединтеле Никарагуей, кэруя й-а фост ремис уц месаж персонал дин партя луй М. С. Горбачов. С'а менционат коинчиденца пэрерилор челор доуэ.пэрць асупра етапей ной, цашниче а Револуцией национал-демократиче сандинисте, каре се карактеризязэ прин тречеря де ла конфрунтаре ла диалог, прин демократизаря 1де май департе ши прин линия спре кончилиеря национала, прин кэутаря солуцнилор пентру проблемеле сочиал-економиче акуте але цэрий. Бироул Политик а ынкувиинцат резултателе визитей де лукру ефектуате де Ю. Д. Маслюков ын Република Демократа Жерманэ, ын тимпул кэрея а у фост екзаминате кестиунь але колаборэрий економиче билатерале ши але коордонэрнй планурилор де стат але Уннуний РСС ши РДЖ центру урмэтоаря периоадэ де чинч ань. Бироул Политик а аскултат о информаре а луй Ю. Д. Маслюков деопре визита ын Република Федералэ Жермания. Ка урмаре а тратативелор пуртате, ау фост трасате мэсурь ковкрете пентру лерфектаря унуй меканизм ефичиент ал колаборэрий билатерале. ДЕКРЕТУЛ ПРЕЗИДИУЛУИ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Ку привире ла нумиря тов. МОРОЗ С. И. ын функция де локциитор ал Прешединтелуй Консилиулуй де Миништри ал РСС Молдовенешть Президиул Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть хотэрэште: А-л ну ми пе тов. Мороз Станислав Иванович ын функция де локциитор ал Прешединте^уй Консилиулуй де Миништри ал РОС Молдовенешть. Прешединтеле Президиулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть М. СНЕГУР. Мембрул Президиулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть Д. Н ИД ЕЛКУ. ор. Кишинэу, 2 аугуст 1989. МОРОЗ Станислав Иванович— локциитор ал Прешединтелуй Консилиулуй де Миништри ал РСС Молдовенешть Ын анул 1959 а абсолвит техникумул де конструкций дин Кишинэу, ын анул 1968 — Институтул политехник дин Кишинэу, яр ын анул 1981 — гакоала супериоарэ де партид. Есте мембру ал ПКУС дин анул 1962. Дупэ абсолвиря техникумулуй де конструкций а лукрат ын калитате де техничиан-технолог ла институтул Де цроектэрь «Молдги прострой». Шь-а фэкут сервичиул ын рындуриле Арматей Советиче. Дин анул 1962 лукрязэ ын калитате де инжинер-конструктор ла фабрика де елементе де бетон армат No 2 дин Кишинэу, дин анул 1963 — ын калитате де инжинер-проектант, шеф ал секцией де цроектэрь, инжинер принчипал, яр дин анул 1972 — директор ал фабричий де елементе дин бетон армат No 6 дни Тираспол. Ын аний 1975—1981 децине функция де примлокциитор ал прешединтелуй комитетулуй екзекутив ал Советулуй орэшенеск Тираспол де депутаць ай попорулуй. Дпн анул 1981 лукрязэ локциитор, прим-локциитор ал прешединтелуй Комитетулуй де стат пентру планификаре ал РСС Молдовенешть. Дин анул 1987 децине функция де шеф ал Секцией пентру конструкций ши господэрия орэшеняскэ а КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, яр дупэ реорганизаря аЯаратулуй КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей — пе чя де локциитор ал шефулуй Секцией пентру проблемеле сочиал-економиче а КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Есте депутат ал Советулуй Супрем ал РОС Молдовенешть. С. И. Мороз с’а нэскут ла 9 мартие 1938 ын стация Кучурган дин районул Раздельная, режиуня Одеса. Де националитате есте украинин. Дин анул 1946 трэеште ын Долдона. Ла сесиуня ынтыя а Советулуй Супрем ал Униуний РСС Ын знуа де 31 юлие ла ора 10 диминяца, ын сала де шединце а Советулуй Супрем, суб прешединция луй А. И. Лукьянов, ын кадрул шединцей кому-' не а камерелор а континуат дискуция акутэ консакратэ дискутэрий декретулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС дин 23 фебруарие 1989 «Ку привире ла импозитул пе венитуриле кооперативелор». Депутатул Бронштейн М. Л. а експримат пресупунеря кэ декретул, афлат ын афара унуй систем армониос де акте лежислативе ын ачастэ проблемэ, ва афекта май ку сямэ кооператорий чивилизаць. Адукынд дрепт екземплу активитатя уней кооперативе, депутатул а демонстрат кэ актуалеле коте ыналте але импозителор се експликэ прин тендинца органелор локале де а луа де ла кооператорь кыт май мулте мижлоаче. Информынд деспре мерсул дискутэрий декретулуй ын кадрул комисиилор ши комитетелор депутатул Гриценко Н. Н. а фэкут о серие де пропунерь конкрете. Депутатул Буачидзе Т. П. а пропус сэ фие скутите де импунере кооперативеле каре ышь десфэшоарэ активитатя пе лынгэ Фондул советик ал културий ши де а пермите ка ачесте мижлоаче сэ фие трансмисе ын фондуриле ФСК ши але секцнилор луй републикэне. Идея мишкэрий кооператисте ын есенца са есте позитива, а менционат депутатул Степанов В. Н., ынсэ реалитатя е ку тотул алта. Ел а супус уней критичь аспре лежя ку привире ля, кооперацие ши а пропус ка еа сэ фие ревизуитэ. Требуе сэ рекуноаштем синчер, а декларат депутатул Забродин И. Д., кэ идея купринсэ ын лежя ку привире ла кооперацие н’а фост реализатэ. Сперанцеле популацией ын сатураря пеней ку мэрфурь ши сервичий дефичнтаре н’ау фост ындрептэците. Деспре ачаста ворбеск нумероаселе плынжерь але алегэторилор. Ораторул а пропус ка декре7 тул сэ фие апробат. Ел консидерэ кэ пе терен ышь да у сям а май бине ку че требуе сэ се окупе кооперативеле, ын че мод урмязэ сэ фие супусе ачестя импунерий. Астэзь есте май рационал сэ екзаминэм ну кестнуня ку привире ла кота максимэ а импозитулуй, чи ку привире ла стабилиря нрецурилор максимале ла мэрфуриле пе каре ле продук кооперативеле. Екзаминынд старя де лукрурь дин кооперативе, а менционат депутатул Тихонов В. А., авем невое ну де емоций, чи де о анализа лучидэ. Ел с’а оприт ын мод амэнунцит асупра меканизмулуй де калкуларе а импозитулуй, сублиниинд кэ импозитул конституе ун инструмент ал дезволтэрий. Хотэрыриле грешите пот адуче ла ачея кэ кооперативеле де продукцие, инклусив де конструкций, каре активязэ де кытева орь май ефичиент декыт ынтренриндериле де стат, се вор днзолва. Яр челе, ымпотрива кэрора есте ындрептат ачест декрет ши каре ау ын активитатя лор елементул спекулатив, ышь вор менцине венитуриле, ретрэгынду-се ын економия фантомэ. Ной ну авем ун инспекторат фискал професионал каре ар пути цине сяма де мэримя венитулуй, дс мэримя келтуелилор де продукцие. Дупэ пэреря депутатулуй Комаров Ю. Т., ын амендаментеле ла лежя ку привире ла кооперацие требуе сэ фие кон-сфикците сприжинул ферм фацэ де кооперативеле де продукцие, де конструкций ши фацэ де алте кооперативе каре ышь десфэшоарэ активитатя пе база прецурилор де стат, прекум ши хотэрыря ла фел де фермэ де а ликида кондицииле пентру спекулэ ши пентру апариция пе база ей а унор ной милионарь советичь. Пропунериле ораторулуй пречедент ау фост сприжините де депутатул Травкин Н. И. Ной, ынсэ, а сублиният ел, ну не путем лимита ла мэсурь каре салвязэ доар кооперативеле. Сынт нечесаре елаборэрь сериоасе пентру редресаря ынтрежий економий. Принчипалул констэ ын реализаря аутономией ефективе а ынтреприндерилор. Екзистэ нечеситатя империоасэ де а фаче пентру ынтряга царэ чея че с’а фэкут астэзь пентру минерь. Ну требуе сэ сперэм, кэ репрезентанций челорлалте рамурь сынт май рэбдэторь. Есте нечесар сэ прочедэм неынтырзият ла елабораря амендаментелор ла лежя ку привире ла ынтреприндеря де стат. Есте нечесар ка системул де импунере сэ контрибуе ын чел май ыналт град ла дезволтаря миппГэрий кооператисте чивилизате ын царэ, а спус депутатул Алексеев С. С. Прин урмаре, ну требуе сэ луптэм ымпотрива кооперативелор, чи сэ ле ажутэм кыт май мулт, ридикынд ынтреприидериле де стат ла нивелул кооперацией. Депутатул Кисин В. И. консидерэ кэ политика фискалэ фацэ де кооперативе требуе сэ фие флексибилэ. Ын транепортул феровиар, а комуникат депутатул Василец А. Н., се конституе о ситуацие архикомпликатэ. Депутатул Лукин В. П., цинынд сяма де опиния кооператорилор, а менционат кэ ноул систем де импунере се афлэ ын контрадикцие ку лежя деспре кооперацие ши а кемат сэ фие асигуратэ егалитатя ын дрептурь а кооперативелор ку ынтреприндериле де стат. Астэзь есте ворба ну пур ши симплу де апробаря унуй декрет, шь-а експримат опиния депутатул Собчак А. А., чи деспре ачея дакэ вом менцине сау вом интерзиче ку ажуторул ачестуй декрет о ноуэ рамурэ а економией, декретул прин сине ну поате солуциона проблема егалитэций економиче а ынтреприндерилор де стат ши челор кооператисте. Депутатул Голяков А. И. а пропус сэ се апличе ун амендамент ла ачел компартимент ал декретулуй ын каре есте ворба деспре акордаря кооперативелор а дрептурилор де а бенефичия де ынлеснирь. Ын категория персоанелор ку капачитатя де мункэ лимитатэ требуе менционаць ши пенсионарий. Депутатул Неумывакин А. Я- а ворбит деспре проблемеле организациилор обштешть але инвализилор, партичипаря кэрора ла мишкаря кооператнетэ конституе упа дни формеле реабилитэрий прин мункэ. Ораторул шь-а експримат конвинжеря, кэ астэзь инвализий, май мулт декыт де комиасиуне, ау невое де акциунь енержиче, ындрептате спре амелиораря ситуацией лор сочиале. Ворбинд деспре активитатя кооперативелор ын домениул културий, депутатул Дога Е. Д. а сублиният кэ ынтр'ун шир де казурь ачастэ мишкаре капэтэ форме анормале. Ынтре алтеле, кестиуниле легате де кооперативеле каре се окупэ де организаря кончертелор нечеситэ о студиере ши о перфекционаре сериоасэ. Прецуриле пе каре ле стабилеск ачесте кооперативе сынт ынтр’атыт де марь ынкыт тинеретул, студенций ну пот нимери ла кончерте, чея че ну контрибуе делок ла едукаря тинерей женераций. Депутатул а пропус сэ фие адоптат декретул, ынсэ, ла сесиуня дин тоамнэ а парламентулуй, сэ фие ынтродусе амендаментеле кореспунзэтоаре, цинынду-се сяма де опиния публикэ. Депутатул Магомедов С. А. а фолосит трибуна пентру а да читнре телеграмей алегэторилор сэй ын каре есте супусэ уней критичь вехементе активитатя мултор кооперативе. Оамений мунчий акузэ кооператорий де фаптул кэ активитатя лор контрибуе ла крештеря скумпетей, спекулей, ла дезволтаря економией фаитомэ. Мерсул дискуцией а фост коментат дин пункт де ведере журидик де кэтре министрул жустицией ал Униуний РСС Яковлев В. Ф. Ел а рецинут атенция депутацилор асупра фаптулуй кэ декретул ну се афлэ ын контрадикцие к у преведериле лежий ку привире ла кооперацие. Ачест декрет есте ануме примул акт ынтокмит ын конформитате ку лежя. Я кувынтул дин ноу депутатул Коршунов А. А., каре а ворбит дежа ын ачастэ кестиуне жой. Дынд читире уней скрисорь а алегэторилор ын каре се експримэ индигнаря ын легэтурэ ку денатурэриле дин мишкаря кооператистэ, ел а декларат: ситуация ын каре не афлэм есте ексчепционалэ. Де модул ын .каре вом вота ва депинде стабилитатя политика, економикэ ши моралэ ын царэ. Биланцул дискуцией а фост фэкут де кэтре А. И. Лукьянов. Мажоритатя депутацилор, а арэтат ел, се пронунцэ пентру адоптаря декретулуй, луынду-се ын консидерацие о серие де обсерваций ши пречизэрь. Требуе сэ дэм Комитетулуй пентру проблемеле лежислацией, легалитэций ши ординий де дрепт ынсэрчияа,ря сэ студиезе суплиментар, ымпреунэ ку челелалте комитете ши комисий, тоате пропунериле ши сэ презинте пынэ ла ефыршитул сесиуний куренте проектул дефинитив ал декретулуй. Тотодатэ, требуе сэ дэм Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС ынсэрчинаря сэ елаборезе ши сэ презинте ла урмэтоаря сесиуне а Советулуй Супрем ал Униуний РСС амен-* даментеле ла лежя ку привире ла кооперацие, ун систем де мэсурь пентру ынтэриря инспекторателор фискале ши ун систем де мэсурь ексчепционале пентру ко-мбатеря опекулей, май ку сямэ а спекулей ку продусе алиментаре ши ку мэрфурь де ларг консум. Ку мажоритатя де вотурь депутаций акчептэ ачастэ пропунере. Прешединтеле шединцей информязэ кэ ла актуала сесиуне ау фост екзаминате тоате декретеле инклусе ын проектул лежий Униуний РСС «Деспре апробаря декретелор Президиулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ку привире ла ынтродучеря унор модчфикэрь ши комплектэрь ын актеле лежислативе але Униуний РСС». Ел а менционат, кэ ын прочесул апробэрий унор декрете с'а хотэрыт сэ фие ынтродусе ын еле унеле модификэрь. Ын афарэ де ачаста, комитетелор ши комисиилор ли с’а дат ынсэрчинаря де а екзамина ынкэ о датэ декретеле «Деспре ынтродучеря унор модификэрь ын лежислация ку привире ла дателе фестиве шн комеморативе», «Ку привире ла импозитул пе венитуриле кооперативелор» ши «Деспре апробаря регуламентулуй репрезентанцелор комерчиале але Униуний РСС песте хотаре». Депутатул Дзасохов А. С. а пропус сэ фие екзаминат регуламентул репрезентанцелор Униуний РСС песте хотаре, луынду-се ын консидерацие амендаментеле дупэ консултэриле ку депутаций ши ку организацииле коинтересате. Ла дискутаря пропунерилор луй ау партичипат К. Ф. Катушев, министрул легэтурилор економиче екстерне ал Униуний РСС, прекум ши депутаций Подзирук В. С., Орябченко С. М., Цыпляев С. А. ш. а. С’а хотэрыт де а се ревени ла екзаминаря ачестей кестиунь. Се пуне ла вот проектул лежий фэрэ челе трей декрете нумите май сус. Прин вот сёпарат пе камере лежя ку модификэрь ши комплетэрь есте адоптатэ ку мажоритатя де вотурь. Апой депутаций трек ла екзаминаря проектулуй лежий Униуний РСС «Ку привире ла апробаря декретулуй Президиулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС де ла 8 априлие 1989 «Деспре ынтродучеря унор модификэрь ши комплетэрь ын лежя Униуний РСС «Ку привире ла рэспундеря пеналэ пентру криме ымпотрива статулуй» ши ын алте кытева акте лежислативе але Униуний РСС». Депутадий Алексеев С. С., Медведев Н. Н., Цыпляев С. А., Бурлацки Ф. М., Кугултинов Д. Н., Денисов А. А. ши алций ау фэкут ун шир де пропунерь, мените сэ пречнзезе редакция артиколелор дин леже. Я кувынтул пентру о информацие депутатул Шапов Ю. С. Ел шь-а експримат ынгрижораря ын легэтурэ ку ситуация, каря с’а креат ын судул цинутулуй Красноярск, ын Хакасия. Ну нумай минерий, дар ши репрезентанций алтор рамурь ынчаркэ прин метода гревелор сэ атрао атенция асупра проблемелор Лор. Ла трибуна ее афлэ депутатул Вулфсон М. Г. Ел а информат асистенца деспре хотэрыриле сесиуний Советулуй Супрем ал Летонией, каре а авут лок ла ефыршитул сэптэмыний трекуте, калификынд хотэрыриле ей дрепт историче. Депутатул а менционат кэ адоптаря ын унанимитате а декларацией ку привире ла суверанитатя де стат а Летонией ши а хотэрырий ку привире ла тречеря ла аутожестиуне ши ла аутономие економикэ а коинчис ын тимп ку адоптаря ла сесиуня Советулуй Супрем ал Униуний РСС а документелор, каре салутэ гфортуриле Републичилор Балтиче ындрептате спре перфекционаря економией, меканизмулуй економик. Ын кадрул шединцей де сярэ депутаций челор доуэ камере ау апробат прин вот сепарат, цинынд сяма де амендаментеле ынтродусе, декретул Президиулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС де ла 8 априлие 1989 «Деспре ынтродучеря унор модификэрь ши комплетэрь ын лежя Униуний РСС «■Ку привире ла рэспундеря пеналэ пентру криме ымпотрива статулуй» ши ын алте кытева акте лежислативе але Униуний РСС». Ын континуаре депутаций апробэ фэрэ дискутаре ку мажоритатя де вотурь лежя Униуний РСС «Деспре кадучитатя декретулуй Президиулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС «Ку привире ла трансмитеря ынтреприндерилор ши асочиациилор дин субордонаре републиканэ ши локалэ ын субордонаре унионалэ». Ку ачаста сесиуня а ынкеят апробаря декретелор. Дискутаря унуй шнр де декрете а фост амынатэ ын легэтурэ ку нечеситатя дефинитивэрий лор де кэтре комитетеле ши комнсииле перманенте але Советулуй Супрем ал Уннуний РСС. Советул Супрем прочедязэ ла екзаминаря проектулуй лежий ку привире ла модул де публика ре ши пунере ын апликаре а лежилор Униуний РСС ши алтор акте, адоптате де Конгресул депутацилор попорулуй ай Униуний РСС, Советул Супрем ал Униуний РСС ши де органеле луй. Ел есте презентат де Президиул Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Рапортуя асупра ачестей кестиунь а фост презентат де Р. Н. Нишанов, г.решединтеле Советулуй Националитэцилор. Ын кондицииле демократизэрий, публичитэций, креэрий статулуй базат пе дрепт, а менционат ел, информацииле Промпте, ексхаустиве ши веридиче деспре актеле нормативе адоптате капэтэ о импортанцэ деосебитэ. Оглиндиря прегэтирилор ши десфэшурэрий Конгресулуй депутацилор попорулуй, сесиуний ынтыя а Советулуй Супрем ал Униуннй РСС ку ажуторул телевнзиуний шн радиодифузиуний репрезинтэ ун акт де публичитате уник, каре ну аре аналог ын практика парламентарэ мондиалэ. Телеспектаторин ши радноаскултэторий апречиязэ ын линий марь позитив оглиндиря лукрэрнлор сесиуний ши се пронунцэ пентру континуаря пе виитор а ачестей активитэць а телевизиуний шн радиодифузиуний. Лукрэриле конгресулуй, але сесиуний Советулуй Супрем ал Униуний РСС ау фост презентате пе ларг ын преса периодикэ. Ну есте, пробабил, нич о публикацне, ын каре ачаста сэ ну-шь фи гэсит оглиндиря. Пынэ астэзь ау апэрут 64 де булетине спечиале але конгресулуй ши сесиуний. А ынчепуг прегэтиря пентру типар а дэрий де сямэ стенографиче деспре лукрэриле Конгресулуй депутацилор попорулуй ай Униуний РСС, се прбектязэ ши едитаря дэрий де сямэ стенографиче а сесиуний ынтыя а Советулуй Супрем ал Униуний РСС. А фост адоптатэ хотэрыря ку привире ла модул де оглиндире а шед-инцелор Советулуй Супрем ал Униуний РСС, але комитетелор ши комисиилор камерелор де кэтре мижлоачеле де информаре ын масэ. Ын конформитате ку ачастэ хотэрыре се креазэ ун чентру де пресэ ал Советулуй Супрем, каре ва цине регулат брифингурь, конферинце де пресэ ши алте акциунь пентру журналнштий советичь ши стрэинь. Сынт ын Курс де прегэтире мэсурь конкрете пентру ымбунэтэциря ын континуаре а рефлектэрий ын пресэ а лукрэрилор Конгресулуй депутацилор попорулуй ши а активитэций Советулуй Супрем. Ау фост фэкуць примпй машь пентру ннформатизаря активитэпий Советулуй Супрем ши а органелор луй, пентру креаря ын ачест скоп а унуй систем информационал ши де калкул спечиал. Се ынтрепрннд ши алте мэсурь. Се гпреведе ка лежиле Униуний РСС ши алте акте але конгресулуй, Советулуй Супрем сэ фие публикате ын «Вештиле Конгресулуй депутацилор попорулуй ай Униуний РСС ши Советулуй Супрем ал Униуннй РСС» ын лимбиле тутурор републичилор унионале, прекум ши ын газета «Известия». Деспре адоптаря лор се ворбеште ла радио ши телевизиуне. Ын фелул ачеста, лежиле девин куноскуте ши акчесибиле фиекэруй четэцян ал цэрий ноастре. Ын «Вешть» вор фи публикате, де асеменя, акордуриле интернационале ши алте акте, диспозицинле Прешединтелуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Де публикаря лежилор есте легатэ о алтэ преведере фоарте импортантэ — пунеря лор ын апликаре. Се преведе ка лежиле Униуний РСС сэ фие пусе ын апликаре конкомитент пе ынтрег териториул цэрий ла зече зиле дупэ публикаря лор ын «Вешть» сау ын газета «Известия», дакэ ла адоптаря лор н’а фост превэзут ун алт термен. Е. М. Примаков, прешединтеле шединцей, ый дэ кувынтул луй С. С. Алексеев, прешединтеле Комитетулуй пентру проблемеле лежислацией, легалитэций шн ординнй де дрепт, каре презинтэ корапортул. Пропунерь, обсерваций ши пречизэрь асупра кестиуний дискутате ау фэкут депутаций Лубенченко К. Д., Алексеев С. С., Примаков Е. М., Лукьянов А. И. Прин вот сепарат пе камере ку мажоритатя де вотурь лежя «Ку привире ла модул де публикаре ши пунере ын апликаре а лежилор Униуний РСС ши а алтор акте, адоптате де Конгресул депутацилор попорулуй ай Униуний РСС, Советул Супрем ал Униуний РСС ши де органеле луй» есте адоптатэ ку комплетэриле фэкуте. Прешединтеле шединцей пропуне спре дискутаре депутацилор кандидатура луй Чилебаев Т. Б. пентру постул вакант де локциитор ал прешединтелуй Комитетулуй контролулуй популар ал Униуний РСС. Г. В. Колбин, прешединтеле ККП ал Униуннй РСС, а ' фэк'?т о карактеризаре а кандидатулуй, каре есте депутат ал попорулуй ал Униуний РСС. Т. Б. Чилебаев шь-а експус пе скурт пунктул де ведере асуЛ1ра сарчинилор, каре стау ын фаца органелор контролулуй популар. Ку мажоритатя де вотурь сесиуня ыл алеже пе Т. Б. Чилебаев ын функция де локциитор ал прешединтелуй Комитетулуй контролулуй популар ал Униуний РСС. Шединца де еярэ с’а ынкеят ку дискутаря унуй шир де кестиунь, абордате де кэтре депутаць. Депутатул Подзирук В. С. а ридикат о проблемэ, каре ый визязэ пе мулць: импосибилитатя де а фн ангажат ла лукру фэрэ визэ де решединцэ ын пашапорт ши де а авя внзэ — фэрэ лок де лукру. Депутатул Елцин Б. Н. а информат деспре шединца групулуй интеррежионал де депутаць, каре а авут лок ын зилеле де 29—30 юлие. Ел а експликат мотивеле организэрий ачестуй грул, а презентат ын нумеле луй пропунерь ку привире ла прегэтиря пентру апропиятеле алежерь пентру Советеле локале ши пентру Конгресул депутацилор попорулуй ай Униуннй РСС. Депутаций Фотеев В. К., Райг И. X., Палагнюк Б. Т., Сазанов Н. С., Медведев Р. А., Мезенцев А. М., Огарок В. И., Мартиросян В. А. шь-ау експримат пэрериле асупра ачестей кестиунь. Депутатул Оболенски А. М. а информат деспре депласаря ла Кириши дин ынсэрчинаря Комитетулуй пентру еколожие. Ел а кемат Советул Супрем сэ адопте о хотэрыре, пентру а се гэси о ешире дин ситуация еколожикэ компликатэ дин ачастэ режиуне. Ораторул а дат читире, де асеменя, интерпелэрий депутацилор ку привире ла проблемеле оаменилор пуцин зеигураць. Шединца с’а ынкеят. Ла 1 аугуст сесиуня шь-а континуат лукрэриле. (ТАСС).