Monitorul de Sibiu, aprilie 1999 (Anul 2, nr. 114-137)

1999-04-01 / nr. 114

MONITORUL DE SIBIU - joi, 1 aprilie 1999 ORAȘUL PE o coloană Universitatea nu poate acorda toate bursele Majoritatea studenților de la Litere au media 10 Mai mult de jumătate dintre studenții anului III ai secției de Limbă și literatura română, din cadrul Facultății de Litere, Istorie și Jurnalistică, au media 10, în primul semestur, 33 de studenți din 55, cîți frecventează cursurile acestei secții, au avut cele mai bune rezultate. Întrucît fondul de burse nu a putut permite acordarea burselor de merit pentru toți studenții, au fost alocate doar celor care au avut anul trecut cea mai mare medie și au constat în 10 burse de studiu integrale și încă 21 parțiale. Natalia Bihorean, secretara șefa a facultății, precizează că au primit burse doar studenții cu media 10. „Chiar și pentru aceștia s-a depășit suma alocată pentru anul III de studiu. Deși fondul de burse nu ne-a permis acest lucru, am fost nevoiți să acordăm burse măcar studenților care au obținut media 10“, ne-a declarat Natalia Bihorean. (V.A.) Accident în Piața Unirii Pensionar lovit de un Tico Ieri dimineață, un bătrin de 70 de ani s-a ales cu capul spart și o mînă ruptă, după de a fost accidentat de un Tico, în zona Pieții Unirii. Iacob Banciu a vrut să scurteze drumul și, în loc să traverseze prin pasajul de la Dumbrava, a trecut pe șosea prin loc nemarcat și fără să se asigure. Banciu a fost atins de singura mașină care circula la acea oră, un autoturism Tico condus de Lucian Coman. Șoferul l-a observat pe pieton și a încercat să-l evite, dar pensionarul s-a întors brusc și i-a ieșit în față; în cădere, bătrînul și-a fracturat o mînă, fiind dus imediat de șofer la Spitalul Județean pentru a primi îngrijiri medicale. (S.D.) Local Carnetul de școală cel mai bun instrument de plată Elevii și studenții nu vor da bani la doctor ■ ei nu vor plăti consultațiile și tratamentele ■ toate spitalele au datoria să le asigure asistență medicală, pe baza carnetului de școală ■ Ministerul Educației Naționale vrea să aibă numai elevi sănătoși . Începînd de astăzi, elevii și studenții din Sibiu care vor trece pragul unui cabinet medical, vor trebui să aibă în buzunar carnetul de școală, pentru a putea beneficia de asistență medicală gratuită. „Cei care au pînă în 26 de ani beneficiază de asistență medicală ambulatorie și spitalicească gratuită pe durata școlarizării. Acest lucru implică asistență medicală și la serviciile pentru prevenirea și depistarea precoce a bolilor care ar putea afecta dezvoltarea fizică și mentală a tinerilor“, precizează ministrul Educației Naționale, Andrei Marga. In plus, elevii și studenții vor beneficia de toate drepturile, putînd să-și aleagă atît medicul, cît și unitatea sanitară unde doresc să fie consultați și tratați fie în perioada studiilor, fie în vacanțe. In cazul în care un elev sau un student are nevoie de transport cu ambulanța în caz de urgență, spitalele au datoria să efectueze aceste servicii. Tinerii care frecventează școala au acces gratuit și la cabinetele de planning familial, unde pot beneficia de consultații ginecologice, sfaturi premaritale și tratamente anticoncepționale. (Viorica MAIER) Confortul rămîne un vis pentru multi sibieni Modernizarea instalațiilor de apă potabilă costă de stinge continuare din pagina 1 în cazul în care solicitantul se află pe lista de modernizare a instalațiilor de apă și canalizare făcută de SC Apă-Canal SA, costurile lucrării sînt suportate de societate.. „Printr-o hotărîre a Consiliului Local Sibiu, pînă în anul 2009 vom contoriza apa potabilă și vom înlocui toate conductele în perioada optimă de funcționare depășită. In cazul în care cel care vrea să-și schimbe conducta de branșament și nu se află în planul de modernizare, acesta trebuie să suporte toate cheltuielile“, ne-a declarat Eugen Solomon, directorul tehnic al SC Apă-Canal SA. Pentru a înlocui opt metri de branșament (porțiunea de la conducta principală și pînă la căminul de apă), costurile întregii lucrări, de la obținerea proiectelor de execuție, a avizelor necesare executării și pînă la cele de efectuare a ei, se ridică la peste 6 milioane de lei. în primul rînd, solicitanții trebuie să obțină un proiect de execuție și un plan de situații (în care sînt specificate amănunțit, toate operațiile lucrării) de la instituțiile specializate, care costă în jur de 1,5 milioane de lei. Apoi, acesta trebuie aprobat de mai multe instituții. în primul rînd trebuie să-și dea avizul pentru executarea operației Primăria și Poliția, după care, în funcție de traseul pe care îl străbate branșamentul, alte avize trebuie obținute de la Distrigaz, Direcția de Telecomunicații, SC Electrica SA, Tursib și SC Energie Termică SA. Taxele percepute de instituții pentru acordarea avizului de execuție trebuie plătite tot de beneficiar, acestea nefiind mai mari de 100.000 lei pentru persoanele fizice. Practic, nu se știe cît ar dura obținerea tuturor avizelor de la aceste societăți, cert este că acestea pot primi avizul favorabil mult mai repede, dacă se apelează la firmele de specialitate, de multe ori chiar cele care execută proiectele, contra unor comisioane. După obținerea tuturor aprobărilor, se poate trece la execuția lucrării, care trebuie să fie făcută tot de o firmă de specialitate. Dacă aceasta nu se face cu lucrătorii SC Apă-Canal SA, lucrarea trebuie să fie supravegheată de maiștrii societății. Pentru nouă metri de branșament schimbat, costurile totale (țeavă, contor, manopera pentru săpat și astupat șanțul, asfaltul sau betonul de deasupra) se ridică la aproximativ 4 milioane lei. Toate branșamentele sunt proprietatea SC Apă-Canal SA, însă, din lipsă de bani, lucrările de modernizare a conductelor sunt amînate, astfel încît pentru a proteja aparatura de uz casnic ce trebuie să funcționeze la o anumită presiune a apei, sibienii sunt obligați să suporte toate aceste cheltuieli. Vineri, 02 aprilie 1999, între orele 8.00-13.00 Agenția Județeană pentru Ocupare și Formare Profesională Sibiu și Cercul Militar Sibiu organizează BURSA LOCURILOR DE MUNCĂ Agenții economici care doresc să participe la selecția directă a personalului necesar pentru posturile vacante, sînt rugați să depună oferta de locuri de muncă și confirmarea de participare la sediul Agenției Județene pentru Ocupare și Formare Profesională Sibiu, din str.Andrei Șaguna, nr. 10, serviciul Mediere a Muncii, zilnic între orele 8.00 - 15.30. Informații suplimentare se pot obține la telefon 21.08.82, fax 21.05.67, serviciul Mediere. I Utt NUsHElfeBli CONCURS CU PREMII LUNARE DIN 1.04.1999 C excursie - 2 persoane la Istanbul; C 10 premii - 1001 benzină; C 5 premii obiecte electrocasnice; MARELE PREMIU ÎN ZIUA ECLIPSEI I sejur în EGIPT Grup ANA BIANCA prezintă in numerele viitoare ale Monitorului REGULAMENTUL CONCURSULUI 3 Ajutor prietenesc Șeful de cabinet al prefectului schimbă dolari la 10.910 lei continuare din pagina 1 Cei doi au hotărît să se căsătorească în iulie 1996. între timp, situația școlară a studentului Muhamad Fallah s-a înrăutățit și a pierdut bursa acordată de statul român. Prin urmare, Fallah a abandonat facultatea și s-a mutat împreună cu tînăra soție la socri, în satul Statominți. Aici a deschis societatea comercială Aladin Impex SRL, cu capital mixt, arabul - ajutat de cîțiva conaționali - depunînd capitalul necesar minim în valută de 1.000 dolari, devenind astfel acționar majoritar. Ceilalți acționari români sînt soția sa Angela, precum și fratele acesteia, Dumitru, care a depus în acest scop o parte din banii cîștigați în Israel, unde a lucrat în construcții. Ultimii doi au împreună 20 la sută din capitalul social. Aladin Impex SRL are drept scop producerea și comercializarea băuturilor alcoolice și a început efectiv activitatea în urmă cu doi ani, prin pornirea unui alambic industrial, adus de arab ca aport la capitalul social. Afacerea a mers ca pe roate, în bătătura socrilor arabului apărînd tot mai des mașini luxoase, în urma scandalului alcoolului, descris pe larg în numerele trecute ale cotidianului nostru, echipe complexe, formate din comisari ai Gărzii Financiare, de la Direcția de Control a Vămilor și de la Direcția Județeană a Finanțelor Publice, împreună cu un echipaj al Poliției Economice - serviciul Combaterea Crimei Organizate, însoțiți de inspectori de la Finanțe Publice. Echipa a descins la sediul societății Aladin Impex SRL în 12.03.1999 și a constatat grave abateri de la regimul exporturilor, societatea servind drept paravan afacerilor ilegale cu alcool. Mai precis, Aladin Impex făcea formele de export către Republica Moldova, a cantităților de alcool produse, pe care apoi le introducea în țară și le vindea prin intermediul depozitelor angro bucureștene, patronate de unii arabi, ca marfa de import. Prejudiciul produs statului prin eludarea de la taxe vamale, accize și TVA se cifrează, potrivit experților echipei de control, la peste 1,4 miliarde lei, numai pentru anul 1998. Organele de control au dispus confiscarea sumei și plata ei în echivalentul în lei al dolarilor americani, la cursul la care i-a cumpărat anul trecut, de 10.910 lei pentru un dolar american. Disperat că afacerile îi sunt ruinate, Fallah a apelat din nou la prietenii săi și a reușit să împrumute suma de 120.000 dolari americani. El este obligat să îi schimbe în termen de 14 zile, începînd cu 17 martie 1999, data încheierii procesului-verbal de către organele de control, scadența avînd loc astăzi, la cursul impus de organele de control, de 10.910 lei pentru un dolar american și să facă dovada schimbului. Întrucît organele de control nu sînt abilitate să mijlocească asemenea tranzacții, s-a angajat să schimbe întreaga sumă Andrei Plăsaru, secretarul de cabinet al prefectului, contra unui comision modic, pe care acesta nu a dorit să îl divulge. El a spus că a încercat să ofere toată suma sucursalei vreunei bănci locale, dar acestea așteaptă aprobarea de la București pentru a putea prelua o cantitate atît de mare de valută. Este puțin probabil ca acceptul să fie obținut pînă astăzi.. „Am vîndut doar douăzeci și ceva de mii pînă azi, pe la diverse cunoștințe. M-am angajat să îi rezolv problema omului și, în plus, m-am săturat să tot car dolarii după mine. Nu dorm noaptea uneori, de frica hoților. Azi ori îi vînd, ori îi dau înapoi arabului. Am dat și un anunț la mica publicitate“, spune șeful de cabinet. Acesta păstrează dolarii întrun diplomat cu cifru, pe care nu îl lasă niciodată din mînă. Prin urmare, Andrei Plăsaru face un apel la cititorii cotidianului nostru pentru a reuși să vîndă suma de dolari la acest curs deosebit. El a spus că va vinde numai în tranșe minime de cîte o sută de dolari, deoarece suma nu este compusă din bancnote mai mici. Andrei Plăsaru poate fi găsit la cabinetul prefectului, aflat la etajul întîi al Prefecturii și poate da relații la telefonul 218177, numai astăzi, pînă la ora 16. Lucrătorii Gărzii Financiare ne-au dat explicația acestei situații. Cursul de schimb poate fi menținut la o anumită cotă de prevederile legale în anumite perioade, în special în data de 1 aprilie.