Monitorul de Sibiu, septembrie 2002 (Anul 5, nr. 1157-1181)

2002-09-28 / nr. 1180

MONITORUL DE SIBIU - sîmbătă, duminică - 28, 29 septembrie 2002 Monitorul ______Ozaic M Americanii fac un film despre rromii noștri „The freest people in the world“ ■ regizoarea și producătoarea americană Elade Massumi va petrece o săptămînă în Sibiu Alba și București ■ filmele sunt realizate în colaborare cu studioul de producție sibian SmartArt ■ 1 Civilizația și cultura rromilor j reprezintă un subiect care stîrnește din ce în ce mai mult interesul unei serii întregi de realizatori de film din toată lumea. Blade Massumi este unul dintre aceștia. Venită din New York - Statele Unite, regizizoare și producătoare independențită de film, autoarea a numeroase studii și cercetări în domeniul antropologiei culturale, Blade este prezentă timp de o săptămînă în România pentru realizarea unui foarte pretențios proiect media „The is freest people in ? the world“ („Cel mai liber popor din lume“) în colaborare cu studioul de producție sibiană Smart Art. Rromii - un subiect tragic și interesant Prezența sa aici are ca scop realizarea a două producții filmice, care, chiar dacă abordează același subiect, se vor prezenta în formate diferite - documentar pentru televiziune și film cu conotații artistice. Problema specificității istorice a romilor, inclusiv experiența deportării în Transnistria, sunt subiecte care au fascinat o serie întreagă de cercetători. Un subiect interesant, tragic, care abia acum începe să revină în atenția opiniei publice. Deloc surprinsă de realitățile întîlnite aici, cunoscute pînă acum doar din consumul bibliografic și contactele cu români din emigrație, Blade este interesată de mecanismele complexe psiho-sociologice ale manifestării comunităților defavorizate. Dar nu numai. Prin specificul profesiei, încearcă să descopere motivațiile atitudinilor distructiviste și negativiste, cruzimii, absconsului, în ideea eliberării de concepții limitative, rigide, stereotipe, în ideea de a schimba cît de puțin atitudinea față de celălalt, indiferent de apartenența etnică, religioasă sau situarea materială. Ea se încadrează stilistic într-un nou gen artistic, un nou val în ceea ce privește cinematografia contemporană, definit în SUA ca fiind „arta conceptuală“, un experiment care sintetizează sensibil cele mai noi artificii tehnice audiovizuale și creativitatea individuală. Scenariul are la bază o povestire a Luminiței Cioabă Smart Art este o echipă care reunește cîțiva tineri cu specializări total diferite (Tiberiu Băcilă, Ciprian Ionescu, Laurențiu Toma), care desfășoară o serie de proiecte în sfera audiovizualului, a filmului documentar, abordînd în proiectele lor specificitatea cultural-istorică a sudului Transilvaniei, dar și a unor spații geografice mai îndepărtate. „Pentru noi, oferta de a colabora cu un regizor din Statele Unite, a cărei experiență a fost probată pe toate continentele planetei, este mai mult decât o carte de vizită onorantă. Sunt sigur că nu există prea multe exemple de colaborări între studiouri românești și organisme internaționale de genul departamentului Human Rights din cadrul ONU“, mărturisește echipa Smart Art. Filmările au avut loc în Prislop, Sibiu, Tălmaciu, Pianu de Jos (județul Alba) și București. Pentru realizarea materialului au fost filmate secvențe interpretate de actorii sibieni Ovidiu Popa și Cătălin Neghină. Scenariul pleacă de la o povestire a Luminiței Cioabă. (C. I.) Surorile Thaliei au fost răpite , mafioții cer 5 milioane de dolari pentru răscumpărare Familia Thaliei, una dintre cele mai cunoscute actrițe și cîntărețe latino din lume, poartă negocieri cu o bandă care a răpit cele două surori ale acesteia. Thalia Lodi, cîntăreața cu cea mai mare popularitate în America Latină, este și soția lui Tommy Mottola, șeful diviziei muzicale a companiei Sony. Surorile Thaliei, răpite de mafioți, sunt Laura Zapata (46 ani), o cunoscută actriță de teatru și de televiziune, și Ernestina Lodi (35 ani), autoarea mai multor cărți de succes. Cele două femei au fost răpite duminică dimineață, în timp ce ieșeau din clădirea unui teatru din San Rafael, în suburbiile capitalei Mexico City. Răpitorii au contactat familia, cerînd în schimbul celor două surori suma de cinci milioane de dolari. Autoritățile mexicane spun că nu se pot implica în caz în lipsa unei plîngeri. Familia se teme însă de reacția mafioților. Alain Delon se desparte de Rosalie Alain Delon și prietena sa Rosalie van Breeman au hotărît, după 15 ani, să se despartă, au anunțat surse din anturajul actorului. „Alain Delon a recunoscut cu tristețe, în cursul unei întrevederi, că el și Rosalie van Breeman au hotărît de comun acord să întrerupă relația de 15 ani pe care o aveau", ar fi spus o astfel de sursă. „Motivele despărțirii trebuie să rămînă confidențiale, pentru a-i priteja pe cei doi copii ai lor, Annouchka și Alain-Fabien Delon, de 12, respectiv 8 ani". Abordat miercuri dimineață, Alain Delon a refuzat orice comentariu. TOM HANKS, SPĂRGĂTOR DE BĂNCI. Tom Hanks va apărea în două noi producții hollywoodiene, dintre care un film de Joel și Ethan Coen, în care va interpreta rolul unui stilat spărgător de bănci. Actorul, în vîrstă de 46 de ani, va juca într-un „remake“ al comediei negre „The Ladykillers“, din 1955.