Desbaterile Senatului, februarie 1914 (nr. 1-3)

1914-02-25 / nr. 1

2 25 Fevruarie 1914 desbaterile senatului SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ 1914 puțn dela 21 mmm 1914 — Ședința se deschide la ora 2:35 p. m., fiind prezenți 108 d-ni senatori. — NU răspund la apelul nominal 18 d-ni senatori și anume : D-nii : G. Dissescu, Albu Iacob, Bădărău Alex., Brătășanu P. Paul, Bujor Paul, Gutcudache N., Demetrian I. Mih., Dimitrade I., Dumitrescu G. N., Emandi G. T., Ghițescu G. George, Ionescu Thoma Dr., Ivănescu Radu, Maiorescu Titu, Stelian Toma, Teodor V. Ion, Trifonescu Toma, Alle Eduard. — Pe banca ministerială se află prezenți : d. președinte al consiliului de miniștri și ministru de răsboiu, Ion I. G. Brătianu ; d. ministru al afacerilor streine, Em. Porumbaru ; d. ministru al agriculturii și domeniilor, Alex. Constantinescu ; d. ministru de interne V. G. Morțun și d. ministru al industriei și comerțului, Al. Radovici. D. senator G. Cociaș . D-lor senatori, propun să aclamăm cu toții ca președinte provizoriu al Senatului pe d. senator G. F. Robescu. (Aprobări unanime). D. G. F. Robescu ocupă fotoliul președințial. D. președinte provizoriu C. F. Robescu . Rog pe d-nii senatori I. Simionescu- Râmniceanu, Titus Constantinescu, Gh. Mumuianu și Leonte Moldoveanu, ca cei mai tineri, să binevoiască a ocupă locurile de secretari provizorii ai biuroului. D. senator Leonte Moldoveanu, secretar provizoriu, cetește apelul nominal. D. președinte provizoriu C. F. Robescu . D-lor senatori, Senatul fiind in număr de clar ședința deschisă. — Se comunică cererea d-lui senator C. Dissescu, de a i se acorda un concediu de o lună pentru caz de boală. D. președinte provizoriu C. F. Robescu . D-lor senatori, voiu supune votului Senatului această cerere de concediu, după ce Senatul se va constitui ; acum, conform art. 2 din regulamentul Senatului, procedăm la compunerea secțiunilor de verificare. Onorabilul Senat va fi împărțit în 4 secțiuni, a câte 8 județe fiecare. — Se procede la tragerea la sorți a județelor cari vor compune cele 4 secțiuni. D. președinte provizoriu C. F. Robescu . D-lor senatori, rezultatul sortului este următorul : Secțiunea I va fi compusă din județele : Tutova, Vâlcea, Muscel, Romanați, Dâmbovița, Ialomița, Fălciu și Buzău . Secțiunea II va fi compusă din județele : Botoșani, Teleorman, Neamțu, Dolj, Dorohoi, Gorj, Constanța și Argeș . Secțiunea III va fi compusă din județele : Govurlui, Suceava, Ilfov, Tecucui, Roman, Putna, Tulcea și Bacău, și Secțiunea IV va fi compusă din județele : Râmnicu-Sărat, Iași, Vlașca, Olt, Vaslui, Mehedinți, Brăila și Prahova. D-lar, conform regulamentului, d-nii senatori aleși ai Universităților vor face parte din secțiunile în care figurează județele Ilfov și Iași, adică alesul Universității din București la județul Ilfov și alesul Universității din Iași la județul Iași. PP. SS. Lor Mitropoliți și Episcopi, reprezentanți de drept in Senat ai bisericei naționale, fac parte din secțiunile in cari figurează județele unde își au reședința eparhiele PP. SS. Lor. Acum vă rog, d lor senatori, să vă întruniți in secțiuni spre a procedă la constituirea lor și în urmă la verificarea titlurilor. Secțiunile se constituesc alegând fiecare secțiune câte un președinte și doi secretari, precum și unul sau mai mulți raportori cari să redacteze rapoartele de validare. U-nii senatori ai județelor care compun secțiunea IV vor verifică titlurile aleșilor secțiunii I, d-nii senatori ai secțiunii I vor verifică pe aleșii secțiunii II, d-nii senatori ai secțiunii II pe aleșii secțiunii III, iar d-nii senatori ai secțiunii 111 pe aleșii secțiunii IV. — Ședința se suspendă și d-nii senatori trec în secțiuni. — La redeschidere : D. președinte provizoriu C. F. Robescu. D-lor senatori, s’au depus la biurou rapoartele secțiunilor de verificare a titlurilor. Procedeul, dar, la cercetarea lor conform regulamentului. — D. senator N. Ionescu, raportor al secțiunii IV, dă cetire următorului raport : Domnilor senatori. Secțiunea IV, compusă din reprezentanții județelor Vaslui, Iași, Vlașca, Olt, Râmnicu-Sărat, Mehedinți, Brăila și Prahova, chemată după regulament , verifică titlurile senatorilor din secțiunea I, compusă din județele Tutova, Vâlcea, Muscel, Romanați, Dâmbovița, Ialomița, Fălciu și Buzău, întrunindu-se in ziua de 21 Fevruarie 1914, ne-am constituit, alegând președinte pe I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei, având ca secretari pe d-nii Dr. Possa St. și Leonte Moldoveanu și m’a însărcinat a vă raportă rezultatul cercetărilor secțiunii IV asupra alegerilor efectuate în județele următoare : Județul Buzău Asupra alegerilor efectuate în județul Buzău rezultatul este următorul : La colegiul I Alegători înscriși 481 ; votanți 318 ; buletine anulate 18. Candidați : D. General Benone Anastasiu 189 voturi. D. George Moscu...................179 voturi. » Mihail Marghiloman. . . 84 » » Petre Zaharescu .... 71 » D-nii General Benone Anastasiu și Gheorghe Moscu, întrunind majoritatea voturilor, au fost proclamați aleși senatori ai colegiului I de Buzău. Nefiind nici o contestație și alegerea fiind făcută în regulă, secțiunea a validat această alegere și vă roagă să proclamați ca senatori ai colegiului I de Buzău pe d-nii General Benone Anastasiu și Gheorghe Moscu. D. președinte provizoriu C. F. Robescu . Nefiind nici o contestație și necerând nimeni cuvântul, proclam senatori ai colegiului I de Buzău, pe d-nii General Benone Anastasiu și Gheorghe Moscu. Pentru alegerea colegiului II există o contestație la dosar, pe care secțiunea a respins-o, însă d. senator Ion N. Lahovari s’a înscris pentru a susține în ședință această contestație. Voci : Atunci să lăsăm la urmă validarea acestei alegeri. D. președinte provizoriu G. F. Robescu . D-lor senatori, vom luă în discuțiune validarea alegerii colegiului II de Senat din Buzău la sfârșit. — 1. raportor N. Ionescu continuă raportul : Județul Tutova Asupra alegerilor efectuate în județul Tutova rezultatul este următorul : La colegiul I La alegerea din ziua de 8 Fevruarie, din 268 alegatori înscriși au luat parte la vot 195 , s’au anulat 96 buletine. Au întrunit : D. Teodor G. Emandi . . . 100 voturi. „ Ion Dimitrescu. .... 80 » » Nicu Juvara........................62 . » » Teodor V. Ion...................52 « D. Teodor G. Emandi, întrunind singur majoritatea, biuroul electoral l-a proclamat senator al colegiului I de Tutova, iar pentru al doilea loc a declarat balotaj. La alegerea de balotaj efectuată in ziua de 15 Fevruarie au luat parte la vot 174 alegători, buletina anulate 2. Au întrunit : D. Teodor V. Ion.......................88 voturi. » Ion Dumitrescu...................84 » D. Teodor V. Ion, întrunind cel mai mare număr de voturi, biuroul electoral l-a proclamat senator al colegiului I de Tutova. La dosarele alegerilor nefiind nici o contestație și alegerea fiind făcută în regulă, secțiunea a validat aceste alegeri și vă roagă să proclamați ca senatori ai colegiului I de Tutova pe d-nii Teodor G. Emandi și Teodor V. Ion.