Desbaterile Senatului, mai 1914 (nr. 34-37)

1914-05-01 / nr. 34

510 DEZBATERILE SENATULUI 1 Mai 1914 vor avea loc între guvern și fabricile de zahăr, această sumă poate fi scăzută sau ridicată, după împrejurări. Cred că sunt expresiunea tuturor arătând, cu această ocaziune, că noi înțelegem că atunci când oferim ospitalitate și o largă ocrotire întreprinderilor străine în țară la noi, această ospitalitate și ocrotire nu trebuie să se prefacă într’un act de ostilitate în contra noastră, în țara noastră, cu atât mai mult cu cât noi ne îndeplinim cu cea mai deplină conștiință angajamentele contractate. (Aplause). D. președinte B. M. Missir . Se va comunică guvernului spre a aviză. Relativ la această chestiune a zahărului vi s’a comunicat și o telegramă ce s’a adresat Senatului, prin care se fac mai multe propuneri. Această telegramă s’a trimis comisiunii de petițiuni, care va referi asupra ei. Acum, d-lor senatori, urmează să pun la vot din nou cele două împământeniri ale căror voturi au rămas nule în ședința de ieri, conform regulamentului. D. V. Atanasovici . D-le președinte, d-lor senatori, este la ordinea zilei votarea unor indigenate după cererea unor persoane cari au făcut serviciul militar și unii din ei au fost și mobilizați în ultima campanie. Mi se pare că o asemenea cerere trebuie să fie bine primită. D-lor, atunci când omul plătește impozitul cel mai lăudabil, acela al sângelui, când satisface serviciul militar, când mobilizat merge și în campanie, mi se pare că este o anomalie, care în drept este foarte criticată, ca asemenea oameni să nu aibă cetățenia. Iată pentru cari cuvinte rog pe d-nii senatori să voteze aceste indigenate. D. președinte B. M. Missir : Sper că Senatul va ascultă rugămintea d-voastră și începem cu cel dintâi, cu d. Dr. Solomon Văleanu. — Se procede la votarea din nou a proiectului de lege relativ la naturalizarea d-lui Dr. Solomon Văleanu, asupra căruia votul s’a declarat nul în ședința trecută. D. președinte B. M. Missir : Rezultatul votului : Votanți................................74 Majoritate regulamentară . 38 Bile albe............................50 Bile negre............................24 Senatul a adoptat proiectul de lege. Trecem acum la cel de al doilea proiect de lege al cărui vot a rămas asemenea nul în ședința de ieri, acela privitor la împământenirea d-lui Mihail Lindenberg. D. I. N. Lahovari . D-le președinte, vă rog să binevoiți a-mi spune dacă și acest domn este dintr’aceia cari au fost mobilizați și au făcut campania, căci este pentru noi o datorie de onoare înaintea Europei, să nu respingem dela cetățenie asemenea oameni. D. Colonel D. Lambru . Este plutonier. Este și licențiat în drept. — Se procédé la vot cu bile. D. președinte B. M. Missir : Rezultatul votului : Votanți................................70 Majoritate regulamentară . 36 Bile albe............................50 Bile negre............................20 Senatul a adoptat proiectul de lege. —D. G. Vântu, raportor, dă cetire următorului raport și proiect de lege : Domnilor senatori, Comisiunea de indigenare, întrunindu-se în ziua de 21 Martie 1914, în majoritate de 4 membri, și anume d-nii : M. Demetrian, N. Iorgulescu și Gh. Vântu, sub președinția d-lui Dr. Paul Petrini, a luat în cercetare proiectul de lege, adus în deliberarea Senatului cu Mesajul regal No. 968 de la 6 Martie 1914, prin care se propune a se acordă împământenirea cu dispensă de stagiu d-lui Samil Grosman, în virtutea art. 7, § II, lit. b din Constitutive. Din cercetarea actelor aflate la dosarul respectiv comisiunea a constatat : Că s’a născut la 27 Decemvrie 1872, în comuna Botoșani, din părinți de religiune mozaică ; Că este de profesiune ziarist ; Că nici dânsul, nici părintele său nu s’au bucurat de vreo protectiune străină . Că are bună reputațiune în societate In fața aceator constatări, și având in vedere că d. Saniil Grosman se găsește în condițiunile II, lit. b de sub art. 7 din Constituțiune, comisiunea, în unanimitatea membrilor prezenți, a admis cererea d-lui Saniil Grosman,*și, prin subsemnatul raportor, vă roagă și binevoiți a votă și d-voastre următorul PROIECT DE LEGE Art. unic. — In virtutea art. 7, § II, lit. b din Constituțiune, se acordă d-lui Saniil Grosman, din comuna București, județul Ilfov, Împământenirea cu dispensă de stagiu. Raportor: Gh. Vântu. D. președinte B. M. Missir : Discuțiunea generală este deschisă. — Necerând nimeni cuvântul, se pune la vot luarea în considerațiune a proiectului de lege și se primește. — Se procede la vot cu bile. D. președinte B. M. Missir: Rezultatul votului : Votanți................................72 Majoritate regulamentară . 37 Bile albe............................59 Bile negre............................13 Senatul a adoptat proiectul de lege. — D. Gh. Văntu, raportor, dă cetire următorului raport și proiect de lege : Domnilor senatori, Comisiunea de indigenare, întrunindu-se în ziua de 27 Martie 1914, în majoritate de 6 membri, și anume : P. S. S. Episcopul de Huși, d-nii : M. Demetrian, Alex. Linaru, Elefterie Niculescu și Gh. Vântu, sub președinția d-lui Dr. Paul Petrini, a luat în cercetare proiectul de lege, adus în deliberarea Senatului cu Mesajul regal No. 1.220 de la 22 Martie 1914, prin care se propune a se acorda împământenirea cu dispensă de stagiu d-lui Dimitrie C. Capolidi, în virtutea art. 7, § II, lit. b din Constituțiune. Din cercetarea actelor aflate la dosarul respectiv comisiunea a constatat : Că este născut la 11 iulie 1873, în comuna Zimnicea, județul Teleorman, și s’a botezat în religiunea ortodoxă ; Că este de profesiune agricultor ; Că nici dânsul, nici părintele său nu s’au bucurat niciodată de vreo protecțiune străină . Că a satisfăcut legea de recrutare în regimentul Cantemir No. 12, liberându-se cu gradul de sergent-major, iar în timpul mobilizării din campania 1913 a fost destinat ca șef de post la podul peste Călmățui (Brăila) . Că are o bună purtare în societate. In fața acestor constatări, și având în vedere că d. Dimitrie C. Capolidi se găsește in condițiunile § II, lit. b de sub art. 7 din Constituțiune, comisiunea, în unanimitatea membrilor prezenți, a admis cererea d-lui Dimitrie C. Capolidi, și, prin subsemnatul raportor, vă roagă să binevoiți a votă și d-voastre următorul : PROIECT DE LEGE Art. unic. — In virtutea art. 7, § II, lit. b din Constituțiune, se acordă d-lui Dimitrie C. Capolidi, domiciliat în comuna Slujitorii-Albotești, județul Brăila, împământenirea cu dispensă de stagiu. Raportor: Gh. Văntu. D. președinte B. M. Missir : Discuțiunea generală este deschisă. — Necerând nimeni cuvântul, se pune la vot luarea în considerațiune a proiectului de lege și se primește. — Se procede la vot cu bile. D. președinte B. M. Missir : Rezultatul votului : Votanți....................................60 Majoritate regulamentară . . 32 Bile albe................................59 Bile negre..................................1 Senatul a adoptat proiectul de lege. — D. Gh. Vântu, raportor, dă cer it următorului raport și proiect de lege . Domnilor senatori, Comisiunea de indigenare, întrunindu-Se în ziua de 21 Martie 1914, în majoritate 4 membri, și anume P. S. S. Episcopul de Huși, d-nii : M. Demetrian și Gh Vântu, sub președinția d-lui Dr. Paul Petrini, a luat in cercetare proiectul de legi adus în delibrarea Senatului cu.Mesaj regal No. 967 de la 6 Martie 1914, prin car se propune a se acordă împământenirea o dispensă de stagiu d-lui Mihail Canianu, î