Desbaterile Constituantei, iunie 1914 (nr. 1-8)

1914-06-07 / nr. 1

2 DEZBATERILE CONSTITUANTEI Voci numeroase : S’a proclamat dejă d. Robescu. D. Gh. Ghițescu : E greu de stabilit cine e cel mai în vârstă, căci nu avem actele de naștere cu noi. (Ilaritate). D. I Grădișteanu : I. P. S. S. Mitropolitul Primat este cel mai în vârstă. D. N. Filipescu : Să se proclame Mitropolitul Primat președinte. Voci numeroase : S’a proclamat președintele. (D. senator G. F. Robescu ocupă fotoliul președințial). (Aplaușe). D. I. G. Argetoianu : Să se constate că primul act al Constituantei a fost o călcare a regulamentului. (Protestări, zgomot). D. președinte provizoriu C. F. Robescu . D lor senatori, conform art. 1 din regulament, rog ca patru din d-nii senatori cei mai tineri ,să poftească la biurou spre a îndeplini funcțiunile de secretari provizorii. Voci . D-nii Titu Constantinescu și Isvoranu sunt cei mai tineri. (Aprobări). D. I. Grădișteanu : Și d-nii Mironescu și Dumitrescu. — D-nii senatori Titu Constantinescu, I. T. Tivoranu, Gh. Mironescu și D. Dumitrescu ocupă locurile de secretari ai biuroului. — D. secretar provizoriu Titu Constantinescu face apelul nominal. — Nu răspund la apelul nominal 11 domni senatori, și anume : P. S. S. Episcopul de Râmnic, P. S. S. Episcopul de Argeș, P. S. S. Episcopul Dunărei-de-Jos ; d-nii : Atanasovici Vladimir, Bădărău Alex., Brătășanu P. Paul, Ghirculescu D. Niculae, Constantinescu Gr., Maiorescu Titu, Penescu B. Const. și Săveanu N. Nicolae. D. președinte provizoriu C. F. Robescu . D-lor senatori, fiind prezenți 114 d-nn senatori, declar ședința deschisă. D. Dr. N. Bărdescu : Cer cuvântul. D. președinte provizoriu C. F. Robescu : Aveți vreo comunicare de făcut ? D. Dr. N. Bărdescu : Cer cuvântul pentru ca să mi se comunice mai multe acte, înainte de a se începe validarea alegerilor. D. președinte provizoriu G. F. Robescu. Nu vi se poate acordă cuvântul înainte de a se constitui Senatul. D. Dr. N. Bărdescu . Cer cuvântul în chestiune de regulament. Voci : Senatul nu este constituit. D. președinte provizoriu C. F. Robescu. D-lor senatori, conform art. 2 din regulament, vom procedă la tragerea la sorți pentru formarea secțiunilor de validare. D. Dr. N. Bărdescu : Protestez, d-le președinte, că, în contra regulamentului, nu-mi acordați cuvântul. D. Al. Marghiloman . D-le președinte, este nevoie de a se aduce mai multe acte pentru a se putea discută validările. De aceea a cerut cuvântul colegul nostru d. Dr. Bărdescu. D. președinte provizoriu C. F. Robescu . Senatul, înainte de a se constitui, nu poate face nici o intervenire. Actele de care veți avem nevoie se puteți cere guvernului în secțiuni. D. I. Grădișteanu . Atunci avem o ședință ocultă. (Protestări, zgomot). — Se procédé la tragerea la sorți a secțiunilor de validare. D. președinte provizoriu C. F. Robescu. D-lor senatori, rezultatul tragerii la sorți este următorul : Secțiunea I se compune din județele : Putna, Tulcea, Teleorman, Ilfov, Botoșani Tutova, Romanați și Dolj. Această secțiune va verifică titlurile d-lor senatori din secțiunea II. Secțiunea II se compune din județele : Dâmbovița, Roman, Ialomița, Mehedinți, Argeș, Fălciu, Gorj și Bacău. Această secțiune va verifică titlurile d-lor senatori din secțiunea III. Secțiunea III se compune din județele : Covurlui, Muscel, Vlașca, Brăila, Constanța, Olt, Râmnicu-Sărat și Buzău. Această secțiune va verifică titlurile d-lor senatori din secțiunea IV. Secțiunea IV se compune din județele : Dorohoi, Vâlcea, Suceava, Vaslui, Prahova, Tecuci, Neamțu și Iași. Această secțiune va verifică titlurile d-lor senatori din secțiunea I. D-nii senatori aleși de universități fac parte din secțiunile în care figurează județele Ilfov și Iași, și membrii reprezentanți de drept ai bisericii naționale fac parte din secțiunile în cari figurează județele unde își au scaunele. S’au primit 2 contestațiuni, cari sunt repartizate la secțiunile respective. Rog pe d-nii senatori să binevoiască a trece în secțiuni pentru verificarea titlurilor și suspend ședința. — Ședința se suspendă. — La redeschidere : D. președinte provizoriu C. F. Robescu. D-lor senatori, orele fiind înaintate, ridic ședința și anunț ședință publică pentru mâine Vineri, curent, la ora 2 p. m. Vă rog să fiți prezenți pentru a vă ocupă cu validarea nouilor aleși, rapoartele tuturor secțiunilor de validare fiind deja depuse la biurou. — Ședința e ridicată la ora 6 p. m. i MI HIMI 1UA STATULUI. 0 ------♦ • ♦ ♦ 7 Iunie 1914 MHHCCTOR OUNfcKAf. , VINT1LÁ G A KOSEfTI