Desbaterile Adunării Deputaților, martie-iunie 1924 (Anul 1924, nr. 63-101)

1924-03-08 / nr. 63

EXEMPLARUL : ‘2 LËi No. 63. mmm oeputațîlob SESIUNEA ORDINARĂ 1923-1924 ȘEDINȚA DE SÂMBĂTĂ, 1 MARTIE 1924 Ședința se deschide la ora 15,15, sub președinția d-lui M. G. Orleanu, președinte, asistat de d-nii secretari : P. P. Gărboviceanu și D. Juca. — Prezenți 226 d-nn deputați. —Nu răspund la apelul nominal următorii din deputați : Adamovici E., Agârbiceanu I., Alimoneștianu C., Andru S., Antipa E., Atanasovici V., General Averescu Al., Băbeanu P., Bacaliuc Gh., Bănescu N., Preot Econom Banu V., Bârcă V. Protopop Belodanou T., Bernady Gh., Biberiu V., Bivol N., Bocu S., Brandsch R., Brătășanu P. P., Bujor P., Galistru M., Cazacliu Gr., Cazacliu V., Gheceli H. C. Suleiman, Ghiobaș I., Ciornei N., Ciugureanu D.,Codreanu I., Gonciatu I., Dr. Connerth A., Connerth Fr., Gorbescu G., Gorneanu G., I.Coșoreanu I., Covată V., Grihan A., Cristea M., Demetrescu G., Diaconescu Gr., Doboș F., Preot Drăghici Fr., Dragoș A., Dragă A., Dumitriu D., Ercul Gh., Fărcășanu I., Florescu I. Frumușanu N.,Georgescu I., Ghițescu I., Goldiș V., Golea G., Grădișteanu I., Grofșoreanu I., Hațegan E., Hedrich N., Holevici V., Iacobescu T., Iamandi V., Ianculescu I., Ioan N., Ioan I., Ionescu A., Ionescu Lungu C., Iorga N., Istrate L., Jeleașcov I., Cornescu G., Iiausch M., Kis G., Kräuter Fr., Lalescu Tr., Leanca G., Lerner N., Licarețiu P., Lipovan Gh., Lupaș I., Lupașcu Gh., Lupescu I., Lupu N., Man Zizi, Maniu I., Manu D.,Mărie Gh., Marșieu J., Matei I., Măcărescu Gh.,Mâță Al., Micșa R., Mihály P., Mirto E., Moldovanu G., Moldovanu V., Morariu I., Mrejeriu L., Muciler P., Munteanu V., Nemțeanu L., Nicolaid V., Niculescu P. Luca Ion, Obădeanu P., Orzescu I., Pasca R., Pavelea D., Pineta L, Piso P., Plămădeală Gr., Pop G., Popp Gh., Pop M., Pop St., Popescu S., Popescu-Zâtreni I., Pora A., Pordea A., Protopopescu N., Racoviță D., Radacovici D., Reiter E., Reuț R., Rioșeanu N., Roșea M., Rotica G., Sassu M., sfeclă P., Simion D., Sinicliu E., Socol A., Spilioti Gh., Stoenescu M., Sturdza G., Suta I., Ștefănescu C., Straucher B., Teodorescu V., Toma G., Rabin Tzirelson Leibu, Ungureanu V., Vorvoreanu G. și Zigre N. — Se dă citire sumarului ședinței precedente și se aprobă. — Se acordă concedii d-lor : I. Bugnaru, Gr. N. Iunian, N.Flondor,Ir. Petru Meteș, D. Dănescu, Z. Ioncu, Protoereu Th. Dumbravă, M. Păun, Dr. Gh. Bernady, D. Pavelea, T. Creangă și Petrache Râmneanțu. — Se trimite în original d-lui ministru al agriculturii petițiunea d-lui G. Băluță Cruceru, după cererea comisiunii de petițiuni, D. M. G. Orleanu, președinte . D. Victor Deleu are cuvântul la comunicări. D. Victor Deleu : Am onoare a face d-lui ministru de agricultură următoarea comunicare : în Ardeal județul Sălaj familia Cöell avea moșii în hotarele comunelor Țăgani, Ibereclean, Ortelec, Moigrad, Chilioara, Trăznea, Goșoiu și Zălău, toate din plasa Zălău, și moșia din comuna Cănaș din plasa Tășnad. Comisiile locale au expropriat, între altele, în comuna Cănaș, 222 jugăre, unde proprietarul nu a reclamat exproprierea, ci numai prețul, cerând majorarea. Sătenii au și intrat în folosință, mai bine zis au continuat, căci locul de aci înainte era orânduit tot sătenilor pentru pășune. Intre timp, proprietarii umblau să salveze ce vor putea din moșiile din plasa Zalău și au căzut de acord cu d. prefect al județului, cu advocatul orașului Zalău și poate și cu al Statului, — aici nu pot controla hotărîrea — că d. prefect județean primește din moșia Zalău cu contract 53 jugăre, d. dr. Augustin Pintea, advocatul orașului 53 jugăre, în schimb i se recunoaște proprietarului întreaga moșie din Cănaș, plasa Tășnad. Conform acestei învoieli, comisiunea județeană in ședința din 25 iulie 1923, sub președinția d-lui N. Sigmireanu și în prezența d-luij consilier agricol C.Gârboveanu, sub pretext că întreaga chestiune dorește a o rezolvă unitar, unește toate dosarele și cele nereclamate. In felul acesta ajunge și dosarul comunei Cănaș la ședința acum citată. Rezultatul este că comisiunea județeană aprobă contractele de vânzare cu data de 16 iunie 1923, asupra celor 106 jugăre din comuna Zălău, ale d-lui prefect județean Domșa și ale d-lui advocat dr. A. Pîntea, iar în schimb scutește întreaga moșie de 222 jugăre din comuna Cănaș, fără ca proprietarul să fi făcut apel, ori cel puțin o cerere în termen legal de această natură. Sătenii se reîntorc acasă, mulțumiți, că la procesul-verbal li s’au luat declarația, că ei sunt mulțumiți cu hotărîrea comisiei locale. Marele este însă surprinderea, când în toamna anului 1923 li se face cunoscut, că sunt scoși din moșie și că pentru ei nu mai este revizuire. Dosarele au ajuns la directoratul general în Cluj sub No. 16.962 din 17 August 1923, unde am aflat că advocatul Statului are ordin să facă revizuire din oficiu. Nu știu de soarta dosarului , sper însă că își va face calea legală. Rămâne însă faptul, că în această chestiune s’a operat cu încălcare de lege și rea credință în dauna unei comune întregi. Rămâne faptul că proprietarul, în urma hotărîrii date, a rânduit moșia din comuna Cănaș altora decât sătenilor și că cumpărătorii nu sunt cei doriți de poliția de Stat, fiind comuna la hotarele țării. Rămâne faptul, că la această operație și-au dat concursul organele Statului și în așa fel, că dacă întâmplător nu se putea atrage încă la timp chestiunea directoratului general din Cluj asupra faptului, dosarul nu mai putea ajunge înaintea comitetului agrar. Grefându-mi de o datorie a mea, ca în momentul când am luat cunoștință de această faptă, să atrag atențiunea d-lui ministru, îl rog să binevoească a anchetă cu urgență cazul, a aplică pedeapsa cuvenită celor vinovați și mai ales, a pune in cunoștință dacă se va găsi fraudă și comitetul agrar, pentru a dă ocaziunea de îndreptare răului ce s’a făcut. D. M. G. Orleanu, președinte . Se va comunică guvernului. D. ministru al instrucțiunii publice are cuvântul. — D. Dr. C. Angelescu, ministrul instrucțiunii, dă citire Mesajului regal în alăturare cu proiectul de lege, pentru modificarea art. 4 al legii promulgată prin decretul domnesc No. 749 din 29 Martie 1879, prin care se mărește donația anuală ce se dă Academiei române dela 30.000 la 1.000.000 lei. D-lar, prin acest proiect dăm un milion în fiecare an Academiei, pentru a creă trei premii: un premiu »Eliade«, unul »Lazar« și al treilea »Asache«. In acelaș timp, cu restul banilor, se vor adună documente ce se vor publică și se vor cumpără cărți pentru bibliotecă. (Aplause). D. M. G. Orleanu, președinte . Se va trimite la comisia de instrucție. D. ministru de răsboi are cuvântul. D. General G. Mărdărescu, ministru de răsboi, dă citire Mesajului regal în alăturare cu proiectul de lege, votat de Senat, privitor la organizarea armatei. (Aplause). D. M. G. Orleanu, președinte . Se va trimite la comisia respectivă. D. ministru de justiție are cuvântul. — D. G. G. Mârzescu, ministrul justiției, dă citire Mesajului regal, în alătur e MONITORUL OFICIAL DEZBATERILE ADUNĂRII NAȚIONALE CONSTITUANTE A DEPUTAȚILOR 18 Martie 1924 2022