Desbaterile Adunării Deputaților, martie-iunie 1924 (Anul 1924, nr. 63-101)

1924-04-20 / nr. 80

EXEMPLARUL : 2 LEI No. 80. ADUNAREA DEPUTAȚILOR SESIUNEA ORDINARA PRELUNGITĂ 1923-1924 ȘEDINȚA DE JOI, 27 MARTIE 1924 Ședința se deschide la ora 15,10, sub președinția d-lui M. G. Orleanu, președinte, asistat de d-nii secretari : M. Marinescu și P. P. Gârboviceanu. — Prezenți 304 d-nn deputați. —Nu răspund la apelul nominal următorii d-nn deputați : Agârbiceanu I., Alimănișteanu C., Andrei Alex., Andru S., Anghelescu A., General Averescu A., Băbeanu P., Bănescu N., Preot-Econom Banu V., Bârcă V., Bârcă G. Vasile, Protopop Belodanov, Bernady Gh., Binder V., Brătășanu P., Galistru M., Godreanu I., Connerth A., Corbescu G., Crihan A., Damiescu A., Diaconescu Gr., Dragomirescu P., Drugă A., Dumbravă Th., Dumitriu D., Ețcul Gr., Giurculescu I., Goldiș V., Hedrich H., Ianculescu I., Ioan N., Kausch M., Bscarețiu P., Lupaș I., Lupescu I., Man Zizi, Mano Ioff G., Mărie Gh., Meteș P., Mezin V., Mihály P., Munteanu V., Nemțeanu L, Niculescu P, Luca Ion, Pavelea D., Pelivan I., Pistiner I., Plămădeală Gr., Pop G., Popescu A., Pordea A., Protopopescu N., Rădulescu V., Sassu M., Sbârnea D., Simionovici T., Soreanu Gh., Spilioti Gh., Stănescu C., Stănescu T., Stern A., Stoenescu M., Suta I., Șandor I., Zigre N. — Se dă cetire sumarului ședinței precedente și se aprobă. — Se acordă concedii d-lor : Al. Mâță, N. Georgescu-Tulcea, Simion Mândrescu, Simion Nemeș, Iosif Tarău, I. Th. Fiorescu, Victor Muntean. — Se trimite la secțiuni raportul comisiunii de lucrări publice asupra proiectului de lege votat de Senat cu privire la regimul apelor din România. — Se comunică guvernului : Cererea de acte a d-lui Virgil Madgearu adresată d-lui ministru de răsboi cu privire la chestiunea reparației vaselor Mărăști și Mărășești. Cererea de acte a d-lui I. Mihalache, adresată d-lor miniștri de domenii și comunicații, cu privire la cedarea fabricii și a materialului lemnos rămas de la germani în pădurea Valea-Mare, județul Muscel, și al dării în exploatare a unui parchet în 1923 de ministerul domeniilor. Protestul studenților români basarabeni cu privire la pretențiunile sovietelor asupra Basarabiei, cerând totodată a se lua măsuri contra propagandei antiromânești din Basarabia. Se trimite la comisia de petițiuni cererea mai multor locuitori din comuna Vitomirești, județul Olt, contra preotului I. Bostinescu. D. M. G. Orleanu, președinte. D. Georgescu-Tulcea are cuvântul la comunicări. D. N. Georgescu-Tulcea . D-le președinte, d-lor deputați, deși sunt silit să vorbesc în fața băncilor goale, cu toate acestea am onoarea aduce la cunoștința d-lui ministru subsecretar al împroprietăririi și a d-lui ministru de interne, chipul scandalos cum organele subalterne se pun la dispoziția proprietarilor, împotriva ordinelor categorice date în favoarea locuitorilor de ministere. Ca exemplu alăturic petiția locuitorilor din comuna Dor-Mărunt, județul Ialomița. In ziua de 21 Martie 1924 d. subsecretar de Stat Cipăianu a aprobat cererea locuitorilor de a li se lăsa în posesie terenul ce au avut ca izlas de la 1915 până azi, fiind împroprietăriți din 1912. Arij Cu toate acestea, la 25 Martie seara, pentru a doua oară administratorul d-lui Jean Cămărășescu — proprietar — însoțit de jandarmi și de agronom, a intrat cu plugul motor să are izlazul locuitorilor stăpânii de 9 ani, sub cuvânt că a făcut schimb cu Statul pentru a-și comasa moșia. Rezervându-ne dreptul să revenim asupra acestui fapt, întrebăm pe d-nii miniștri ai agriculturii și de interne, cum îngădue ca organele Statului să se facă instrumentele unui proprietar abuziv, chiar atunci când locuitorii sunt armați cu ordinele ministerelor ? Așteaptă d-nii miniștrii ca sătenii să-și facă singuri dreptatea care sus le e recunoscută, iar jos călcată în picioare. D. D. Iuca : Să răspundă d. Maniu.D. M. G. Orleanu, președinte . Se va comunica. D. Cipăianu are cuvântul. D. G. Cipăianu, subsecretar de Stat la ministerul agriculturii și domeniilor. D-lor deputați, am luat cunoștință de comunicarea făcută de d. Georgescu-Tulcea, și promit că voiu luă imediate măsuri pentru cercetarea celor arătate și fiți siguri că cei cari s’au abătut dela dispozițiunile date își vor luă pedeapsa cuvenită. D. N. Georgescu-Tulcea . D-lor deputați, mă declar satisfăcut de răspunsul d-lui ministru. D-lor deputați, am adresat o întrebare a d-lui ministru de finanțe și l’am întrebat dacă are cunoștință de un articol publicat în ziarul »Timpul«, în care se arăta că d. ministru Constantinescu cu ocazia unei donațiuni făcute ar fi frustat Statul cu 450.000 de lei și cu amenzile cari trebuiau plătite, în total face vreo 600.000 lei. D. ministru de finanțe, cu disprețul suveran pe care îl are totdeauna față de presă, a spus că dumnealui nu pune temei pe cele ce se debitează în presă și că eu am făcut rău că am adus aci această chestiune, care apăruse pentru prima oară într-un ziar. Ca să satisfac pe d. ministru de finanțe și pentru a arăta că presa a fost bine informată, i-am adus copie legalizată de la tribunalul Ilfov de pe actul autentificat de tribunalul Ilfov, secția de notariat, la No. 16.585 din 7 Iulie 1923. (Aplause din partea opoziției). • Permiteți-mi să-l citesc : P /• Act de donațiune Subscrisul, Alexandru C. Constantinescu, proprietar, domiciliat în București, strada Carageale No. 43, donez prin acest act, în deplină și absolută proprietate, d-nei Smaranda Itissu Abrudeanu, imobilul situat în București, suburbia Silivestru, strada Salcâmilor No. 25, compusă din casă de locuit, curte și grădină, în fine în tot întregul lui, fără nici o rezervă pentru mine donatorul și liber de orice sarcină. Donatoarea va respectă contractul de închiriere din 1919, cu chiria anuală de 5.000 lei, și care contract s’a predat donatoarei. De asemenea i s’a predat titlurile de proprietate ale imobilului dăruit. • Valoarea imobilului dăruit este de 400.000 lei. Subscrisul. Mihail R. Popescu, în calitate de mandatar al donatoarei d-na Smaranda Russu Abrudeanu, în baza procurei cu consimțământul soțului său Ion Russu Abrudeanu și autentificată de tribunalul Ilfov, secția de notariat, prin procesul-verbal No. 15.462 din 27 iunie 1923, declar în numele mandatarii mele, autorizată de soțul ei, că această donațiune a imobilului sus menționat, pe care d. Alexandru C. Constantinescu o face prin acest act d-nei Smaranda Russu Abrudeanu, în condițiunile prevăzute în el. După autentificare, prezentul act de donațiune se va transcrie în registrele respective ale transcripțiunii ale tribunalului Ilfov, secția de notariat, numai după cererea procuratorului donatoarii că nu și eu donatorul îi confer toate puterile în acest scop. Făcut în București, azi la A. Constantinescu. Ca mandatar al d-nei Smaranda Russu Abrudeanu, Mihail R. Popescu. Strada 43 Septemvrie, fundătura I No. 64. MONITOR OFICIAL 20 Aprilie 1924 DESBRTERILE ADUNĂRII NAȚIONALE CONSTITUANTE A DEPUTAȚILOR 2185