Desbaterile Senatului, ianuarie 1927 (nr. 11-19)

1927-01-15 / nr. 12

No. 12. SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ 1926-1927 ȘEDINȚA DE MARȚI, 14 DECEMVRIE 1926 Ședința se deschide la ora 3,30, sub președinția d-lui N. Darvari, vice-președinte al Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului : Ioan Papp și Grigore Noica. Pe banca ministerială se află prezenți d-nii : Grigore Tranculași, ministrul muncii, cooperației și asigurărilor sociale, și General M. Ionescu subsecretar de Stat. * Prezenți 203 d nn senatori. — Nu răspund la apelul nominal 36 d-nn senatori și anume : P. S. S. Episcopul Visarion Puiu ; d-nii senatori : Athanasovici Vladimir, Balog Artur, Brătianu G. Ion, Giorgea Aurel, Connerth Arthur, Constandache I. George, Domahidy Elemer, Doraide Emil, Ferenczy Géza, Ghibu Onisifor, Gyárfás Elemer, Görög Ioachim, Iacob Lazăr, Ionescu Nicolae, Iordănescu Donică Nicolae, Iova Gheorghe, Isvoranu Darie, Klüger Carol, Lesan Gheorghe, Lukasievici Anton, Manolescu Râmniceanu Gorneliu, Mureșanu Ioan, Munteanu Victor, Plachov Mihail, Polony Arthur, Racoviță G. Emil, Sentner Ferdinand, Stratilescu G. D., Suciu Ioan, Szakács Peter, Sireasev Constantin, Tatărăscu Gh., Teleki Arthur, Zaharescu Petre și Baranga S. Alexandru. — D. Lr. C. Enășescu, secretar al biuroului, citește sumarul ședinței precedente. D. N. Darvari, vice-președinte . D. senator Hotinceanu are cuvântul asupra sumarului. D. Eusebiu Hotinceanu : D-se președinte, dor senatori, înalt prea sfințitul mitropolit Nectarie, părăsind ori incinta, a spus că nu stă de vorbă cu oameni necuviincioși. Această expresiune nu este uzitată intr’un Parlament și a și rugă pe d. președinte să intervină ca I. P. S. Sa să retragă aceste cuvinte. In orice caz, eu nu înțeleg că este o necuviință, dacă arată cineva ceea ce s’a întâmplat in Bucovina, că nu este necuviincios dacă arată cineva fraudele făcute acolo, ci este necuviincios acela care se face I. P. S. S. Mitropolitul Nectarie al Bucovinei . Aceasta nu este chestiune de regulament. D. Eusebiu Hotinceanu : In loc să răspundă I. P. S. Sa dacă a luat 500 de hectare, în loc să răspundă dacă este sau nu I. Sf. La omul de casă al d lui Nistor P. S. Sa părăsește cu expresiuni necuviincioase incinta. (Sgomot, protestări). Voci : Aceasta nu este chestiune de regulament. D Eusebiu Hotinceanu : Eu nu cer, d-le președinte, decât ca Sf. Sa să retragă cuvintele spuse elc. (Aplause pe băncile majorității), de altfel mă silește să mă port în adevăr necuviincios cu I P. S., și să nu-l las să poată vorbi dela această tribună. I. P. S Mitropolitul Nectarie al Bucovinei : D-le președinte, cer cuvântul asupra sumarului. D. N. Darvari, vice-președinte . Aveți cuvântul. 1. P. S S. Mitropolitul Nectarie al Bucovinei : D-le președinte, d-lor miniștri, d-lor senatori, de multe ori am vorbit dela această tribună. Dar în această atmosferă nu. Mă aflu pe banca acuzaților. Am fost acuzat, cu prilejul discuțiunilor la Mesaj, de un domn senator. Apoi au urmat alții, unul ai și unul la larieră. Rog iertare dacă vă răpesc unele momente, pentru a mă putea desvinovăți, pentru că e o campanie veche. Am fost atacat pe chestii personale, trebue să rectific pe cel ce m’a insultat, să evidențiez neadevărurile și să vă arăt purul adevăr. Acuzațiunile aduse la adresa mea au fost chiar atunci în ședință puse la îndoială și nu au fost aprobate de d-voastre. Țin să mulțumesc acelor domni cari au întrerupt și reprobat, pe cari, pe unii, nici nu am cinstea ar fi cunoscut personal. Mulțumesc și d-lui vice-președinte, pe care nu-l cunosc personal, care a făcut atent pe dorator, că discuția la Mesaj nu are să se ocupe cu chestiuni personale. D voastre de bună seamă v’ați mai dat seama că atacurile la adresa unui Mitropolit sunt un exemplu rău, care are, ca urmare, ca alții apoi să se atingă chiar de cele sfinte, cum s’a și întâmplat, la Cernăuți, unde s’a insultat însus Dumnezeu Isus Christos. D. senator Sbiera, care mi-a adus aceste gratuite atacuri aici în Senat, într’o zi de Luni, zi de târg, s’a constituit pe stradele Cernăuților în adunare și mi-a adus acolo aceleași insulte. Veți înțelege ce pildă s’a dat jidănașilor și tuturor băiețașilor de stradă, cari de regulă se aglomerează la astfel de ocaziuni și mai ales când văd un profesor universitar vorbind și strigând pe stradă și înjurând pe Mitropolit, făcând batjocură de biserică și de organizația ei legală. De ce atunci evreul Dagobert Rumes și tânărul rătăcit Carapeț, care tot in serviciul evreilor stă, să nu înjure pe însușisus Christos, când văd ca un profesor universitar bittocară pe stradă pe Mitropolit și biserica. I. P. S. S. Patriarhul Dr. Miron Cristea : Trebuia excomunicat. I. P. S. S. Mitropolitul Nectarie al Bucovinei . L am avut pe insultător pe indice ca să fac uz de drepturile mele canonice, i-am iertat însă toate indelicatețile, crezând să aduc o jertfă și sperând că o oaie rătăcită va veni înapoi la staulul lui Christos, I-am scris o pastorală și iată pastorala privitoare : Nectarie, Din mila lui Dumnezeu Arhiepiscop și Mitropolit. V » ..după răspunsuri la unele păreri greșite și revoluțiuni insolente zic : » . Mai amintiți în ultima moțiune de risipirea averii fondului bisericesc. In această privință sunteți gășit informat. Administrația se face după legile și regulamentele în vigoare și cu toate canzerele. E în interesul nostru să meargă gospodăria bice. De aceea noi înșine am cerut un control strict din partea Statului, care va constată adevărul. D. Eusebiu Hotinceanu : Aceasta nu mai este discuțiune la sumar ; este chestiune personală. D. N. Darvari, vice președinte . Este tocmai chestiunea despre care ați vorbit d-voastră. 1. P. S. S. Mitropolitul Nectarie al Bucovinei : »In genere constăm că nu domnește spiritul de dragoste creștină în adresele și moțiunile prezentate nouă de d voastră. Rog pe prea bunul Dumnezeu să vă lumineze și să vă dm putere ca d-voastră, ca profesor și educator și în calitatea de conducător al masselor poporului, să îndemnați cred ncioșii la respect față de legea și tradiția bisericească și la supunere față de autoritățile legal instituite. »Apoi vă îndemnăm și rugăm să căutați o împăciuire între diferitele partide și între toți frații creștini ortodoxi. Nu biserica e terenul unde diferitele partide politice să-și încerce puterile. Cercați-vă puterile pe alte terenuri lumești. Temeți vă de Dumnezeu a continuă cu tulburarea in biserică. Lăsați în biserică să domnească pacea și liniștea sufletească, de care neamul românesc și țara are atâta nevoe. »Nedelicatețile din moțiunile și acțiunile d-voastre rog pe prea bunul și milostivul Dumnezeu să vi le ierte și să nu răsplătească nimănui după faptele și vorbele rele, fiind acestea născocirile și seducerile celui viclean și necurat, ci cu dragostea sa cea nemărginată să prefaci toată vrăjmășia și ura în iubirea de frați și de auaaneaeni. EXEMPLARUL 3 LEI MONITORUL OFICIAL 15 Ianuarie 1927 DESBATERILE SENATULUI 141