Monitorul Oficial: Desbateri Parlamentare, Adunarea Deputaţilor - Sesiunea Extraordinară, iunie-august 1931 (nr. 1-32)

1931-07-22 / nr. 20

028 rog pe d-mii deputați să-mi dea voie să le atrag atenția asupra art. 121 din regulament, care zice precis: „întrebările consistă într’o simplă cerere...". D-voastre aț ascultat ieri adevărate desvoltări la întrebările cari s’au făcut și, de aceea, președintele d-voastre este nevoit, în fiecare zi, să taie lista celor înscriși la comunicări, atunci când cele 20 de minute, prevăzute de Regulament, sunt depășite. Rog, dar, pe d-nii deputați să se conforme art. 121 din Regulament. Dau cuvântul d-lui deputat Tașcu Pacerea, la comunicări. 1. dr. I. Tașcu-Pacerea. Am onoarea comunică d-lui ministru al domeniilor următoarele: In comuna Berbunari, județul Durostor, centru de coloniști, sunt mai mulți coloniști stabiliți încă de la 1928 și până azi nu au luat lotul luide colonizare, iar unii nu au decât trei hectare în loc de zece hectare. Cauza invocată de organele domeniale, până acum două luni, sub trecuta guvernare, era că nu sunt disponibilități de ale statului. Inexact. In acea comună, d. Pencov, fost deputat țărănist, unul din autorii modificării legii Dobrogii noui, care în trecuta Cameră se batea în piept de dragoste pentru coloniștii, încă până astăzi nu a predat trei mile ce era obligat să le predea statului, circa 50—60 hectare. Cauza e că a fost tolerat de organele domeniale. Și în această categorie se găsesc sute de hectare nepredate încă de proprietari, cari au căutat să speculeze pământul în dauna Statului și cu știința organelor domeniale județene. Tot d. Ștefan Pencov, prin persoane interpuse, are în arendă circa 75 ha. de la Stat, aprobate cu adresa Nr. 93.474 din 17 Aprilie 1930, personal de d. ministru Potârcă, pe numele dumnealor, Vasile Miticoff 40 ha și Ilie Stanciu- Bucșel 35 ha. Organele domeniale, care până ieri au condus consilieratul și anume de inspector Teodorescu, actualmente funcționar la „Oficiul național de colonizare", care a terorizat timp de doi ani pe coloniști și întreg județul Durostor, prin fel de fel de învârteli, arendări clandestine, cumpărări personale de loturi prin licitații ticluite, n’a găsit cu cale să facă dreptate. Acum două zile, anunțând prezenta comunicare d-lui ministru al domeniilor, văzând nedreptatea ce s’a făcut, imediat a dat ordin pentru moment ca sus menționatele contracte să fie reziliate, iar pământul, circa 80 ha, arendat în mod clandestin și pe numele persoanelor de mai sus, să fie împărțit la coloniști, pentru care fapt, aduc dela această tribună, viile mele mulțumiri, în numele DESBATERILE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR coloniștilor năpăstuiți și nedreptățiți. (Aplauze pe băncile majorității). Spre a se da, însă, un exemplu. A>g pe d. ministru al domeniilor să binevoiască a cercetă cazurile arătate mai sus, dispunând o anchetă severă și urgentă asupra activității d-lui Teodorescu, fost consilier în județul Durostor, actualmente funcționar la „Oficiuil național de colonizare" și de unde sabotează pe coloniști; și dacă se vor constata nereguli, rog ped. ministru al domeniilor ca să fie pedepsite și sancționate conform legii, spre a se dă un exemplu în viitor. (Aplauze pe băncile majorității și ale partidului naționalliberal). D.profesor D. Pompeiu, președinte. Se va comunică d-lui ministru al agriculturii și domeniilor. D. deputat graur are cuvântul. D. N. Șt. Graur. D-le președinte, d-lor deputați, sub pretextul ca s’ar fi primit un denunț anonim, parchetul a făcut o descindere la ziarul „Lupta", imediat după constituirea actualului guvern. S’au percheziționat biurourile, pentru a cercetă dacă acea campanie din „Universul", în așa zisa afacere a șoșonilor, este sau nu întemeiată. Câteva zile după această descindere abuzivă și ilegală, căci parchetul n’avea ce căuta la ziarul „Lupta 11, d. Albert Honigman a fost arestat. D. A. C. Cuza: Este regretabil că a fost arestat? D. N. St. Graur: Poarte regretabil. D. A. C. Cuza: Bine că susțineți și această teorie, d-le Graur, sub D. N. St. Graur. Au trecut 40 zile și pretext că instrucția nu s’a terminat, arestarea preventivă a d-lui Honigman se menține în condițiuni cari au determinat aproape întreaga presă să afirme că ne aflăm în fața unui scandal judiciar. In realitate, ne aflăm în fața unui incalificabil act de răzbunare, ceea ce în parte s’a și dovedit, căci unul dintre miniștri din actualul cabinet a recunoscut.... D. A. C. Cuza: Din partea cui este răzbunare ? D. N. Șt. Graur: ...că, cu câteva zile înainte de demisia guvernului Mironescu, a solicitat conducătorilor „Luptei" concursul ziarului:.... D. dr. P. Topa: Nu e adevărat. 1. N. St. Graur: ... obligându-se ca la venirea d-sale la cârmă să acorde conducătorilor acestui ziar două mandate parlamentare și o tipografie. Cum oferta a fost respinsă... D. A. C. Cuza: A cui ofertă? D. N. St. Graur, ... și — se va dovedi 22 iulie 1931 tot ce afirm — cum ,,Lupta" a dus o aprigă campanie contra noului guvern, mandatele parlamentare au fost transformate într-un mandat de arestare în contra d-lui Honigman. Cel d-lui Hamangiu, ministrul justiției, dacă d-sa conduce departamentul și dacă adevăratul titular nu este tot d. Argetoianu, să-mi răspundă de urgență dacă nu este cazul să se curme un scandal judiciar, de care se ocupă presa. Dacă d. ministru al justiției va întârzia răspunsul său, vomu reveni, spre a arătă cele petrecute cu arestarea, infirmarea, confirmarea și reconfirmarea mandatului de arestare, cum și rolul ministrului de justiție îin această scandaloasă prigonire. D. Gr. L. Trancu-lași: In orice caz, ar trebui să se dea o soluție acestui caz, pentrucă, dacă este vinovat... D. C. Argetoianu, ministrul finanțelor și ad-interim la interne. Nu am auzit despre ce e vorba, fiindcă eram în conversație cu un domn deputat. Mi se pare, însă, că este vorba de urmărirea d-lui Honigman. Afacerea este înaintea justiției. Ce caută această chestiune în Parlament? Vă luați după gazete, cari caută să facă dintr ’o simplă escrocherie de drept comun, o chestie politică. D. N. St. Graur. Nu a fost dat în judecată pentru escrocherie de drept comun. D. C. Argetoianu, ministrul finanțelor și ad-interim la interne. Chestia este la judecătorul de instrucție. D. Gr. L. Trancu-lași. In tot cazul, este bine să se facă lumină. D. C. Argetoianu, ministrul finanțelor și ad-iinerim la interne. Dacă d. Graur vorbește așa, nu mă mir,dar d-ta, d-le Trancu-lași, ar trebui să iei informații. Această afacere a fost deferită parchetului nu de mine, ci de d. Mironescu. Judecătorul de instrucție a inculpat pe d. Honigman. Nu cunosc dosarul. Este o afacere judecătorească înaintea judecătorului de instrucție. D-ta nu te amesteca în toate aceste treburi;dumnealui poate să se amestece, însă de d-ta, care ai fost ministru, mă mir. D. N. St. Graur: Afacerea este politică. D. C. Argetoianu, ministrul finanțelor și ad-interim la interne. Nu are a face nimic cu politica. 1). N. St. Graur: Țin să constat, d-le ministru, că ați transformat instituția arestului preventiv în sistem de guvernământ. 1). colonel G. Vizanti: Nu insultați magistratura.