Monitorul Oficial, Partea 1, mai 1941 (Anul 109, nr. 101-126)

1941-05-03 / nr. 102

2324 2 3 Mai 1941 MONITORUL OFICIAL (Partea I) Nr. 102 DECRETE REGALE MINISTERUL AFACERILOR STRĂINE Prin înaltul decret regal Nr. 1.171 din 25 Aprilie 1941, Maiestatea Sa Regele a binevoit a acorda cuvenitul exequaturel lui Charles Hulick, numit Vice-Consul al Statelor Unite ale Americii la București, având drept circumscripțiune consulară tot cuprinsul țârii. DECRETE-LEGI PREȘEDINȚIA CONSILIULUI DE MINIȘTRI v GENERAL ION ANTONESCU, Conducătorul Statului Roman Și Președintele Consiliului de Miniștri. Asupra raportului d-dui ministru de Stat cu Nr. 34.503 din 2 Mai 1941 ; In baza dispozițiunilor decretelor-legi Nr. 3.052 din 5 Septemvrie și Nr. 3.072 din 7 Septemvrie 1940; Am decretat și decretăm : DECRET-LEGE pentru înființarea Centrului Național de Românizare CAPITOLUL I Dispozițiuni generale .17. 1. — Se înființează pe lângă Președinția Consiliului de Miniștri (Subsecretariatul de Stat al Românizării, Colonizării și Inventarului), pe baza prezentului decret-lege, „Centrul Național de Românizare“, persoană juridică de drept public, având scopul de a româniza bunurile intrate în patrimoniul Statului și a ajuta românizarea vieții economice. Art. 3. — Patrimoniul G. N. R.-ului este format din toate bunurile care au intrat în patrimoniul Statului, pe baza decretelor legi din 5 Octomvrie 1940, 17 Noemvrie 1940, 4 Decemvrie 1910, 28 Martie 1941, 29 Martie 1941, Convenției cu Germania din 22 Octomvrie 1940 și Tratatului cu Bulgaria din 7 Septemvrie 1940, bunuri care trec în proprietatea sa pe data prezentului decret-lege, precum și din orice alte bunuri ce i se vor atribui în viitor. Art. 3. — C. N. R.-ul are următoarele atribuțiuni: a) Organizează, conduce și supraveghează lucrările pentru luarea în primire a bunurilor trecute în patrimoniul Statului. In acest scop, C. N. R.-ul este autorizat să facă cercetările ce va crede de cuviință pentru identificarea bunurilor care nu au fost declarate de evrei, putând cere concursul tuturor autorităților ; b) Administrează provizoriu aceste bunuri, ține evidența și contabilitatea ; c) Distribue și lichidează aceste bunuri după normele stabilite în prezentul decret-lege; d) Emite rentă pentru achitarea indemnizației cuvenite foștilor proprietari evrei și pentru achitarea creditorilor; e) Plătește cupoanele acestor rente; f) Amortizează renta cuvenită creditorilor care nu sunt evrei ; g) Supraveghează și urmărește amortizarea rente; ce se plătește evreilor; h) Ajută românizarea vieții economice, comerciale și industriale CAPITOLUL II Organe de îndrumare, jurisdicționale, de conducere, control și execuție Art. 1. — Organele de îndrumare ale Centrului Național de Românizare, sunt: a) Comitetul interministerial; b) Comisia consultativă. Organe jurisdicționale : Comisia centrală de judecată. Organele de conducere sunt: a) Consiliul de administrație; b) Comitetul de direcție. Organe de control : Comisia de control: SECȚIA : Organele de îndrumare Art. 5. — Comitetul interministerial este format din Conducătorul Statului, președinte al Consiliului de Miniștri, sau un ministru desemnat de el, care va prezida comitetul, ministrul economiei naționale, ministrul finanțelor, ministrul justiției, ministrul agriculturii și domeniilor și subsecretarul de Stat al Românizării, Colonizării și Inventarului. " Art. 6. — Comitetul interministerial are următoarele atribuțiuni : a) Dă directive cu privire la politica generală de românizare; l) Examinează oportunitatea măsurilor ce urmează a fi luate; c) Coordonează activitatea Centrului cu autoritățile de Stat, pentru românizarea vieții economice; d) Veghiază la executarea programului pentru românizare. Art. 7. — Comisia consultativă este formată din reprezentanții : a) Camerelor agricole; b ) Camerelor de industrie și comerț ; c) Asociației generale a funcționarilor publici ; d) Conducătorii corpurilor constituite, precum: avocați, ingineri, arhitecți, magistrați, profesori, medici, Casa Oastel, etc. ; e) Orice fel de specialiști: arhitecți, ingineri, ingineri agronomi, etc., pe care C. N. R.-ul va avea nevoe să-i consulte. Comisia consultativă va putea fi convocată în total sau în parte, compunându-se cu membri ad-hoc sau pe timp determinat, la cererea Comitetului interministerial, a consiliului de administrație sau a Comitetului de direcție a centrului. SECȚIA II Organe jurisdicționale. Comisia centrală de judecată Art. 8. — Pe lângă C. N. R., va funcționa o secție jurisdicțională, formată din Comisia centrală de judecată. Art. I. — Comisia centrală de judecată se compune din membrii ai înaltei Curți de Casație și va fi prezidată de unul din președinții înaltei Curți de Casație și Justiție. Comisiunea centrală va fi asistată de secretari, care vor fi delegați dintre membrii Curții de Apel. Art. 10. — Comisia centrală de judecată, judecă cu trei membri, asistați de un secretar. Deciziile se dau cu majoritate de voturi, opiniile separate nefiind îngăduite. Art. 11. — Comisia centrală de judecată va putea forma, din sânul ei, mai multe complete. Art. 13. — Comisia centrală de judecată va judeca cu competință exclusivă toate litigiile ce se vor naște din aplicarea următoarelor decrete-legi : a) Decretul-lege pentru trecerea proprietății rurale evreești în patrimoniul Statului din 5 Octomvrie 1940, cu completările din decretul-lege din 17 Noemvrie 1940; b) Decretul-lege pentru trecerea în patrimoniul Statului a vaselor și plutitoarelor, aparținând evreilor sau societăților evreești, din 4 Decemvrie 1940; c) Decretul-lege pentru trecerea proprietăților urbane evreești în patrimoniul Statului și pentru oprirea evreilor de a dobândi proprietăți imobiliare sau anumite drepturi rurale asupra acestor imobile. Tot această comisiune va judeca cu competință exclusivă :