Munca, mai 1953 (Anul 9, nr. 1729-1753)

1953-05-03 / nr. 1729

MUNCA Nr. 17293 Către TELEGRAMA SECRETARIATUL FEDERAȚIEI SINDICALE MONDIALE Cu ocazia zilei de 1 Mai, sărbătoarea oamenilor muncii din întreaga lume, vă transmitem un cald și frățesc salut. Oamenii muncii din țara noastră cinstesc această măreață sărbătoare a solidarității și frăției muncitorești internationale printr'un nou avânt în lupta pentru construirea socialismului in patria noastră și pentru apărarea păcii in toată lumea. Strâns uniți in jurul Federației Sindicale Mondiale, vom lupta VIENA cu și mai multă hotărîre pentru întărirea unității internaționale a celor ce muncesc, pentru consolidarea frontului mondial al păcii, in frunte cu Uniunea Sovietică. Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc ! Trăiască Federația Sindicală Mondială, apărătoarea consecventă a intereselor vitale ale oamenilor muncii din Întreaga lume 1 CONSILIUL CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R.P.R. Președinte: STELIAN MORARU TELEGRAMĂ CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR SOVIETICE Cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, Consiliul Central al Sindicatelor din R.P.R., în numele oamenilor muncii din Republica Populară Română, vă transmite Dvs. și tuturor oamenilor muncii din Uniunea Sovietică un fierbinte salut frățesc. Urmând exemplul oamenilor sovietici și învățând din bogata lor experiență, poporul nostru muncitor, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român înregistrează an de an noi succese pe drumul construirii socialismului. Angrenați în întrecere socialistă, oamenii muncii din țara MOSCOVA noastră întâmpină măreața sărbătoare internațională a celor ce muncesc cu noi realizări in lupta pentru îndeplinirea planului cincinal în 4 ani, pentru ridicarea nivelului material și cultural al celor ce muncesc, pentru socialism, pentru pace. Dragi tovarăși, urăm oamenilor muncii sovietici să obțină sub conducerea Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, noi și minunate victorii in opera de construire a comunismului, in lupta pentru pace in lumea Întreagă Trăiască marea Uniune Sovietică, bastion al prieteniei între popoare, bastion invincibil al păcii în lumea Întreagă. CONSILIUL CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R.P.R. Președinte: STELIAN MORARU deasemenea Consiliul Central al Sindicatelor din R.P.R. a trimis telegrame de felicitare la centralele sindicale din următoarele țări: R.P. Chineză, R.P.D. Coreeană, Franța, Italia, C.M.A.L. (din America Latină), R.P. Polonă, R.P. Ungară, R. Cehoslovacă, R.P. Bulgaria, R.P. Albania, R.P. Mongolă, R.D. Germană, R.D. Viet Nam, Japonia, India, Indonezia, Olanda, Cipru, Teritoriul Liber Triest, Alger, Iran, Israel, Birmania, Guatemala, Cuba, Chile, Costa Rica, Panama, Ecuador, Brazilia, Bolivia. Saluturi ale delegațiilor străine care au participat la sărbătorirea zilei de 1 Mai Salutul delegației sindicale din Uniunea Sovietica Răspunzând invitației Consiliului Central al Sindicatelor din R.P.R., delegația sindicală sovietică are marea cinste de a participa la sărbătorirea zilei de 1 Mai. Mulțumim din inimă Consiliului Central al Sindicatelor din R.P.R., pentru invitație și calda primire ce ni s’a făcut în capitala țării voastre. In numele întregului popor sovietic, transmitem oamenilor muncii din București și din toată țara nn fierbinte și frățesc salut și se urăm ca, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român și a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, să obțină noi succese pe drumul continuei desvoltări a construcției socialiste, al întăririi prieteniei de neclintit și colaborării frățești cu popoarele multinaționale ale Uniunii Sovietice — bastionul păcii, democrației și socialismului. Vizitând expoziția „Economia Planificată a R.P.R. în plin progres“, ne bucurăm din suflet de faptul că oamenii muncii din R.P.R. întâmpină sărbătoarea de 1 Mai cu succese nemaiîntâlnite până acum în istoria poporului român, succese în muncă și în avântul întregii economii naționale, pentru binele poporului muncitor. Vă felicităm din inimă cu ocazia sărbătorii de 1 Mai — zi a solidarității internaționale a celor ce muncesc, zi a înfrățirii muncitorilor din toate țările — și vă dorim să strângeți și mai puternic rândurile în lupta pentru un viitor luminos — socialismul. Poporul sovietic, sub conducerea P.C.U.S., înfăptuiește cu succes măreața operă de construire a comunismului. El întâmpină ziua de 1 Mai cu un nou avânt politic și în muncă. In toate colțurile țării noastre se desfășoară și clocotește munca încordată, creatoare, însuflețiți de hotărîrile istorice ale Congresului al XIX-lea al P.C.U.S., și de geniala operă a lui I. V. Stalin „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“, oamenii muncii din Țara Sovietelor luptă cu energie sporită pentru noi succese și pentru înflorirea continuă a patriei lor. Pășind înainte pe drumul comunismului, poporul sovietic intensifică lupta pentru pace. El este convins că forțele lagărului păcii, democrației și socialismului vor triumfa și pacea va învinge războiul. Trăiască prietenia între poporul român și poporul sovietic ! Trăiască poporul român ! Delegația sindicală sovietică I. A. Beischi N. N. Șahov N. Maximova București, 29 Aprilie 1953. (CjCuU Aut? T* ^ ÍLci-CaX ><, ț Q&C &P&J; Ccurtfy] OtcoU P/gfes3 / Permiteți-mi să transmit tuturor oame vietică și marele partid al lui Lenin și ailor muncii din Republica Populară Ro- Stalin ! mână, un salut fierbinte de 1 Mai din Trăiască 1 Mai I partea oamenilor muncii din R. P. Bul- Ia numele delegației sindicale gaj.la;. .. . din R.P. Bulgaria Traiasca frontul pacii, democrației și socialismului, în frunte cu Uniunea Sa- Dr. VLADIMIR VASILIEV (> <re £ cU*L 9~6(j el) éUAfiJ huJL 7- Salutul delegației sindicale din R. P. Chineza K ti Transmitem un : ^ fierbinte și frățesc ^ salut poporului - jr^ muncitor român m 'ß care, sub conducerea Partidului Muncitoresc Rom român și a tovarășu ^ lui Gh Gheorghiu- Dej și cu ajutorul Mi dezinteresat al Uniunii Sovietice,d luptă pentru înde ’ ’ plinirea înainte de termen a planului /h. cincinal. % In numele delega(iei sindicale din R. P Chineză, "117: TZEN IU-TIEIM % Salutul delegației sindicale din R. P. Mongola fMknia. 10min^gt ru|La.p'UZJ^ C ^ Ou*rCM~f em orh Suntem bucuroși șă vedem cum poporul român, cu mâinile sale de aur, folosind experiența bogată a stahanoviștilor sovietici, desfășurând întrecerea socialistă, luptă cu succes pentru îndeplinirea și depășirea planului cincinal, făurindu-și un viitor luminos. Urăm poporului român prieten mari succese în munca de construire a socia tismului, în lupta pentru pace și democrație în întreaga lume. In numele delegației sindicale din R.P. Mongolă, B. BATJARCAL S. CIAIJIUOV Programe artistice în piețe și parcuri din Capitală In după amiaza zilei de 1 Mai, în nenumărate piețe și parcuri din Capitală au avut loc programe artistice prezentate de actori ai teatrelor dramatice și muzicale, de ansamblurile artistice și de echipele cultural-artistice ale marilor întreprinderi și instituții. In Parcul de Cultură și Odihnă „I. V. Stalin“, mii de oameni ai muncii au asistat la programul artistic prezentat pe scena Teatrului de Vară de soliștii Operei de Stat din București. La Estrada de amatori din Parcul de Cultură și Odihnă și-au dat concursul corul Combinatului Poligrafic Casa Scânteii „I. V. Stalin“, corul Ministerului Sănătății și corul I.S.E.P., iar la Estrada de copii, Teatrul de Păpuși „Țăndărică" a prezentat piesa „Casa Pisicii" de Marșac, care s-a bucurat de un deosebit succes în rândul celor mici veniți să petreacă alături de părinții lor câteva ore în aer liber, nu după amiaza de 1 Mai. Manifestări artistice asemnătoare au avut loc și în piețele „Ferentari“, „Libertății", „28 Martie“, Parcul „Nicolae Bălcescu", la Gara de Nord și în alte locuri din Capitală. Veselia și entuziasmul oamenilor muncii din Capitală, prilejuite de sărbătoarea zilei de 1 Mai, au ținut până noaptea târziu. I (Agerpres) Vizita membrilor delegațiilor sindicale de peste hotare în Predeal Membrii delegațiilor sindicale de peste hotare, oaspeți ai Consiliului Central al Sindicatelor cu prilejul zilei de 1 Mai, au vizitat Vineri după amiază Predealul. In cursul zilei de Sâmbătă, oaspeții au vizitat Sinaia și Castelul Peleș. In cursul vizitelor, membrii delegațiilor au fost însoțiți de tovarășii Stelian Moraru, președintele C.C.S., Mircea Gherman și C. Butaru, secretari ai C.C.S. și alții. (Agerpres). Ecou produs de răspunsurile guvernului sovietic și guvernului R. P. Chineze la scrisoarea Comisiei Congresului popoarelor pentru apărarea păcii PARIS 1 (Agerpres). — TASS transmite: La 29 Aprilie a avut loc la Paris un meeting organizat de comitetele de luptă pentru pace din departamentele Seine și Seine et Oise. La meeting au luat cuvântul Emanuel D’Astier de la Vigerie, care a relevat importanța răspunsului lui V. M. Molotov la scrisoarea Comisiei Congresului popoarelor pentru apărarea păcii privind chestiunea dacă guvernul sovietic este gata să ducă tratative pentru încheierea unui Pact Păcii și a răspunsului guvernului R. P. Chialneze în legătură cu aceeași chestiune. Participanții la meeting au adoptat o rezoluție prin care subliniază necesitatea inițierii unei largi campanii în întreaga țară pentru a determina guvernul francez să răspundă neîntârziat la scrisoarea Comisiei Congresului popoarelor pentru apărarea păcii și să evite orice acțiuni care ar putea zădărnici posibilitatea tratativelor în vederea rezolvării principalelor probleme internaționale. BERLIN 30 (Agerpres). — ADN: Prezidiul Consiliului german pentru apărarea păcii a dat publicității o declarație în care se spune printre altele: „Prezidiul Consiliului german pentru apărarea păcii salută răspunsul Guvernului Sovietic și răspunsul Guvernului Republicii Populare Chineze la scrisoarea trimisă de Comisia Congresului popoarelor pentru apărarea păcii de la Viena. Guvernele Uniunii Sovietice și Chinei sunt pentru Pactul Păcii între cele cinci mari puteri propus de Congresul popoarelor pentru apărarea păcii și se declară gata să ducă tratative în cursul cărora toate chestiunile litigioase să poată fi reglementate în mod pașnic. Aceste declarații ale guvernelor celor două mari puteri sunt fapte reale și convingătoare și sunt făcute în numele păcii. Dacă guvernele Statelor Unite, Uniunii Sovietice, Marii Britanii, Republicii Populare Chineze și Franței își vor uni eforturile pentru a reglementa problemele internaționale nerezolvate, dacă ele vor semna un pact obligându-se să rezolve toate problemele ce se vor ridica pe cale pașnică, atunci pacea va fi asigurată. Popoarele globului vor putea respira în libertate, deoarece nu vor mai avea a se teme de amenințarea războiului. Prezidiul Consiliului german pentru apărarea păcii cheamă de aceea pe toți prietenii păcii din Apusul și Răsăritul Germaniei să sprijine cu hotărîre propunerea de a se organiza tratate între reprezentanții celor cinci puteri". ★ Răspunsul Guvernului Republicii Cehoslovace la scrisoarea Comisiei Congresului popoarelor pentru apărarea păcii PRAGA 2 (Agerpres). — CETERA transmite : Vilem Siroky, primul ministru al Republicii Cehoslovace, a adresat membrilor Comisiei Congresului popoarelor pentru apărarea păcii o telegramă în care se spune : „Guvernul Republicii Cehoslovace a luat cunoștință cu deplină satisfacție de scrisoarea dvs. în care anunțați că din însărcinarea Congresului popoarelor pentru apărarea păcii au trimis celor cinci mari puteri mesajul în care se propune încheierea unui Pact al Păcii și în care cereți totodată ca acest mesaj să fie sprijinit. Politica guvernului Republicii Cehoslovace care apără ferm interesele poporului cehoslovac iubitor de pace și care insistă cu consecventă pentru colaborarea democrată și pașnică între popoare, corespunde întru totul revendicărilor mișcării mondiale a apărătorilor păcii. Guvernul cehoslovac sprijină întru totul propunerea ca cele cinci mari puteri cărora, potrivit Chartei Națiunilor Unite, le revine principala răspundere pentru menținerea păcii, să se întâlnească și pe baza tratatelor internaționale în vigoare și în spiritul respectării dreptului internațional și a drepturilor democratice ale tuturor popoarelor, să reglementeze problemele internaționale litigioase. Guvernul cehoslovac este ferm convins că încheierea unui Pact al Păcii ar însemna un pas eficient pe calea spre întărirea păcii în întreaga lume și în felul acesta ar traduce în viață dorința generală a întregii omeniri iubitoare de pace. Primul ministru al Republicii Cehoslovace, VILEM SIROKY Primul plan cincinal al R. P Bulgaria a fost îndeplinit în 3 ani și 10 luni SOFIA 30 (Agerpres). — A.T.B.. Comisia de stat a planificării și Direcția centrală de statistică de pe lângă Consiliul de miniștri al Republicii Populare Bulgaria au publicat comunicatul cu privire la îndeplinirea înainte de termen a planului cincinal al economiei nationale pe anii 1949—1953. Planul cincinal a trasat sarcina ca in 1953, ultimul an al cincinalului, producția industrială (în afară de producția industriei locale, cooperatiste, forestiere și a peștelui) să sporească de 2,2 ori în comparație cu 1948 și de 3,8 ori în comparație cu 1939. încă în 1952 producția industrială crescuse de 2,4 ori față de 1948 și de 4,3 ori față de 1939. In 1952, producția industriei în ansamblu a crescut de 2,3 ori în comparație cu 1948 și de peste 4 ori în comparație cu 1939. In 1952, producția industrială a depășit cu 20,1 % nivelul prevăzut de planul cincinal pentru anul 1953. In ceea ce privește producția industrială, planul cincinal a fost îndeplinit în 3 ani și 10 luni. Datorită politicii juste a partidului și guvernului, în anii cincinalului s'a lărgit și s’a întărit sectorul socialist în agricultură. Partea cea mai importantă a țăranilor săraci și mijlocași care s’au convins din propria experiență de avantajele lucrării în comun a pământului, au intrat in gospodăriile agricole cooperative de muncă. Spre sfârșitul anului 1952, numărul gospodăriilor agricole cooperative de muncă s'a ridicat la 2.747. Aceste gospodării dispun de 60,5% din pământurile lucrate. In 1952 nivelul producției culturilor alimentare și cerealiere, în ansamblu, a depășit considerabil nivelul stabilit de planul cincinal pe anul 1953. Ca rezultat a dezvoltării rapide a tuturor ramurilor economiei naționale, numărul muncitorilor și funcționarilor a crescut în cei 4 ani ai cincinalului cu 333.043. In țară nu există șomaj. Cheltuielile statului pentru nevoile socialculturale ale oamenilor muncii au crescut considerabil, întreaga populație a țării se bucură de asistență medicală gratuită. Reforma bănească, înfăptuită în 1952, a întărit seva bulgară și a mărit puterea ei de cumpărare. A fost complet lichidat sistemul cartelelor și s-a trecut la prețuri unice în comerțul cu amănuntul. S’au efectuat consecutiv două reduceri ale prețurilor de stat cu amănuntul. Ca rezultat al tuturor acestor măsuri a crescut considerabil nivelul de trai și cultural al clasei muncitoare. In 1952 salariul real anual al unui muncitor din industrie a fost în medie cu 38% mai mare decât în 1939. Au crescut de asemenea veniturile țăranilor. Evenimentele din Coreea Comunicatele delegației coreeano-chineze la tratativele de armistițiu KAISUNG 1 (Agerpres). — China Nouă. La 30 Aprilie, delegația coreeano-chineză la tratativele de armistițiu a dat publicității următorul comunicat: La 30 Aprilie a avut loc ședința delegaților celor două părți. La această ședință șeful delegației coreeano-chineze, generalul Nam Ir, a arătat că partea coreeano-chineză a făcut în repetate rânduri concesii și a prezentat propuneri constructive în scopul reglementării întregii probleme a prizonierilor de război. Totuși, a declarat el, problemele nu pot fi reglementate numai prin eforturile unei singure părți. El a propus celeilalte părți să facă la rândul ei o propunere pozitivă. Cu toate acestea, în ședința din 30 Aprilie cealaltă parte nu a făcut niciun fel de propuneri pozitive, ci a ridicat chestiuni nereale, fără legătură cu problema în discuție, chestiuni care nu pot decât să împiedice desfășurarea cu succes a tratativelor. In ședința din 30 Aprilie nu s’a realizat niciun progres. KAISUNG 2 (Agerpres). — Corespondentul agenției China Nouă transmite următorul comunicat al părții coreene și chineze cu privire la tratativele de armistițiu din ziua de 1 Mai: Delegațiile celor două părți s-au întrunit din nou în ziua de 1 A mai. La ședință, generalul Nam Ir, șeful delegației părții coreeano-chineze, a arătat limpede că trimiterea prizonierilor de război, care nu sunt neutră stabilită repatriați direct, într-o țară de comun acord de către cele două părți este mijlocul cel mai rezonabil pentru soluționarea divergențelor în legătură cu repatrierea prizonierilor de război. Cu această condiție, a spus Namir în continuare, partea noastră a arătat că este gata să desemneze o țară neutră din Asia și în acest scop să ducem consultări cu cealaltă parte. Pentru a manifesta respectul cuvenit pentru țara neutră stabilită de comun acord de cele două părți, partea noastră este de părere ca discuțiile privind desemnarea unei anumite țări neutre să înceapă numai după ce cele două părți cad de acord asupra principiului sus amintit de a trimite prizonierii de război, care nu sunt repatriați direct, într-o țară neutră stabilită de comun acord de către cele două părți. In cadrul ședinței, cealaltă parte a continuat însă să ridice obiecțiuni împotriva trimiterii prizonierilor de război, care nu sunt repatriați direct, din regiunile aflate sub controlul părții care îi deține într-o țară neutră asupra căreia cele două părți vor fi căzut de acord. Cealaltă parte a insistat deasemenea ca chestiunea desemnării țării neutre să fie discutată înainte de a se fi ajuns la un acord privind principiul susamintit. Din această cauză, la ședința din 1 Mai a delegațiilor la tratativele de armistițiu nu s-a înregistrat niciun progres. Cele două părți au hotărît de comun acord să se întrunească din nou în ziua de 2 Mai ora 11 a. m. Un nou bombardament asupra Phenianului PHENIAN 2 (Agerpres). TASS. In ziua de 1 Mai, sărbătoarea internațională a oamenilor muncii, la ora 11 a.m. aviația americană a bombardat sălbatic pașnicul oraș Phenian. Sburând la mare înălțime, la adăpostul norilor, escadrile de avioane americane de luptă și asalt de cel mai recent model s-au apropiat de orașul în care populația sărbătorea în mod pașnic ziua muncii. Una după alta, formațiuni de zeci de avioane coborau în picaj aruncând un mare număr de bombe brizante asupra cartierelor de locuit din Phenian și mitraliind străzile orașului. Cartierele cele mai populate din Vestul orașului au fost supuse unui bombardament deosebit de barbar și mitraliate cu sălbăticie. Potrivit știrilor sosite la Phenian, tn ziua de 1 Mai aviația americană a bombardat și mitraliat o serie de alte centre locuite din Coreea de Nord. A apărut in limbile : rusă, română, franceză, germană, engleză și spaniolă. ..Pentru pace trainică, pentru democrație populară la București — Organ al Biroului Informativ al Partidelor comuniste și muncitorești. Nr. 18 (234) Cuprinde: ARTICOL DE FOND : Măreața zi a solidarității Internationale a oamenilor muncii * * * : In legătură cu discursul președintelui Eisenhower CIUDE: Marea prietenie dintre popoarele lagărului democrației și socialismului JACQUES DUCLUS: 1 Mai in Franța ANTONIN NOVOTNY: Pe drumul măreț al construirii socialismului HARRY POLLITT : Leaderii socialiști de dreapta — dușmani ai internaționalismului proletar BWANA YAMONGO: Mișcarea de eliberare din Congo belgian HERMANN MATERN: Lupta poporului german pentru o Germanie unită, independentă, democratică și iubitoare de pace. STEFAN JENDRYCHOWSKI: Dezvoltarea economică și creșterea venitului national in Polonia GIUSEPPE DI VITTORIO: Pentru condiții de viață mai bune, pentru independență națională, pentru pacel JEAN MAREK: Note politice. Informații de vânzare la magazinele „Librăria Noastră“ și la toate chioșcurile. Prețul 40 bani. Declarațiile tovarășului M. Mujic făcute la Moscova cu prilejul lui 1 Mai MOSCOVA 2 (Agerpres).—TASS. Impărtășindu-și impresiile din vizita sa la Moscova, Mihai Mujic, conducătorul delegației sindicale române, a declarat următoarele corespondentului agenției TASS : „Eu și tovarășii mei invitați la festivitătile de 1 A Mai în U.R.S.S. am pășit cu o emoție plină de bucurie pe pământul sovietic scump inimii noastre. In ajunul zilei de 1 Mai am vizitat capitala, noile sale construcții, minunate creații arhitectonice. Acasă la noi, am urmărit totdeauna cu viu interes toate cele ce se povesteau precum și articolele și fotografiile apărute în ziare despre viața și succesele în muncă ale poporului sovietic. Ceea ce am văzut aici întrece însă orice așteptare. Minunatele cartiere de locuit, casele gigantice de pe cheiul Cotelnicescaia și din piața Smolensc precum și înalta clădire a universității de pe Colinele Lenin — minunea arhitecturii moderne — toate acestea sunt dovezi concludente ale muncii pașnice creatoare în numele progresului și fericirii poporului. Faptele arată limpede cum acționează legea economică fundamentală a socialismului, descoperită de tovarășul Stalin, care cere asigurarea satisfacerii maximale a nevoilor materiale și culturale mereu crescânde ale întregii societăți. Parada și demonstrația din Piața Roșie a reprezentanților oamenilor muncii a constituit un tablou măreț ilustrând puterea de nezdruncinat a poporului sovietic, coeziunea de monolit a rândurilor sale, dragostea și devotamentul său față de Partidul Comunist al Uniunii Sovietice. Succesele Țării Sovietice —a spus la încheiere Mihai Mujic —ne insuflă încredere de nezdruncinat în victoria cauzei păcii și democrației“. O declarație a președintelui Eisenhower NEW YORK (Agerpres). — TASS. După cum se transmite din Washington, la 30 Aprilie, președintele Eisenhower a luat cuvântul în cadrul unei conferințe de presă. El a declarat că intenționează să propună Congresului reducerea cu 8.500 milioane de dolari a cheltuielilor prevăzute în bugetul pe 1953—1954. Președintele a arătat că cea mai mare parte a economiilor va fi realizată prin reducerea cheltuielilor pentru nevoile militare și pentru ajutorul acordat statelor străine. El nu a precizat suma ce va fi economisită din ajutorul acordat statelor străine. Potrivit declarației președintelui, aceste economii „nu vor slăbi forța militară efectivă a S.U.A. și a aliaților lor". „Cursa păcii“ BRATISLAVA 2 (Agerpres). Ceteka transmite : In orașul Bratislava, capitala Slovaciei, ziua de 1 Mai s’a transformat într’o înălțătoare manifestație pentru pace. De aici s’a dat plecarea în cea de a VI-a ediție a tradiționalei întreceri cicliste internaționale „Cursa Păcii" care se desfășoară anul acesta pe traseul Bratislava-Praga-Berlin-Varșovia. La ora 12:45 de la marginea orașului s'a dat startul oficial. Cicliștii au pornit să străbată cei 170 km. ai primei etape Bratislava-Brno. Dealungul întregului traseu, prin toate orașele și satele, ei au fost întâmpinați de o mare mulțime care i-a aclamat călduros. Primul a trecut linia de sosire tânărul ciclist belgian Albert Eloot în vârstă de 20 ani. învingătorul a parcurs cei 170 km, în timpul de 4 h. 25’26” realizând o medie orară de 38.500 km. Pe locurile următoare, la diferențe de secunde, s’au clasat Maitland (Anglia), Pedersen (Danemarca), Hadasik (R.P. Polonă), Van Schils (Belgia) și alții. Din echipa R.P.R. primul a sosit Victor Georgescu la 4 minute de câștigătorul etapei, într’un pluton în care se afla și cunoscutul ciclist danez Olsen. După 6 minute a sosit N. Chrcomban, iar apoi C. Stănescu, C. Dumitrescu, , Gh. Șandru și N. Maxim. Pe distanța Brno — Praga s-a desfășurat Sâmbătă cea de a doua etapă a marii întreceri cicliste internaționale „Cursa Păcii". La sprintul final, ciclistul danez Pedersen a întrecut pe Maitland (Anglia), Andersen (Danemarca) și Deutsch (Austria). El a realizat timpul de 6 h. 09’26”. C. Dumitrescu a sosit la câteva minute după câștigătorul etapei ocupând locul 21. Ceilalți cicliști români s’au clasat astfel: N. Maxim (53), N. Chicomban (64), G. Șandru (70), C. Stănescu (72), V. Georgescu (84). In clasamentul general individual conduce Pedersen (Danemarca). Astăzi, Duminică 3 Mai, se va desfășura etapa a 3-a: Praga — Karlovi-Vary (173 km.). ★ Cronică Printr’un decret al Prezidiului Marii Adunări Naționale, tovarășul Ion Patrichi a fost numit trimis extraordinar și ministru plenipotențiar al R.P.R. în Republica Populară Albania.