Munca, iunie 1953 (Anul 9, nr. 1754-1778)

1953-06-02 / nr. 1754

Pag. 2-a MUNCA Lucrările Congresului Femeilor Democrate din Femeile din R. P. R. în lupta pentru pace și prietenie între popoare Raport prezentat de tov. Ileana Răceanu ■ Năzuința cea mai scumpă a poporului român ca și a tuturor popoarelor lumii — a arătat vorbitoarea — este pacea. Pacea înseamnă pentru oamenii munci, pentru milioanele de femei din țara noastră construirea unei vieți noi și luminoase, liniștea căminelor, viitorul fericit al copiilor. Cu conștiința răspunderii pa care o poartă pentru viața și viitorul copiilor lor, femeile din R.P.R. își exprimă voința fermă de a apăra pacea, de a-și închina toate eforturile, talentul și inițiativa creatoare, cauzei mărețe a socialismului, înfloririi patriei noastre libere și independente. Poporul român este vital interesat în menținerea și consoldarea păcii în lumea întreagă. El socotește drept datoria sa sfântă să contribue la apărarea cauzei păcii prin unirea eforturilor sale cu eforturile tuturor popoarelor iubitoare de pace și libertate. Popoarele urăsc și blestemă războiul. Poporul nostru, toate femeile, toate mamele din țara noastră salută cu căldură și nădejde fiecare acțiune care poate contribui la apărarea păcii și condamnă cu asprime acele cercuri reacționare care împiedică pe față sau pe ascuns rezolvarea pașnică a problemelor internaționale și continuă politica de pregătire a unui nou război.Exprimând interesele poporului și adâncul său atașament pentru cauza păcii, Guvernul R.P.R. sprijină cu putere propunerile Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii e de a se rezolva toate chestiunile litigioase pe cale pașnică și pe calea unor acorduri între țările interesate. In răspunsul către Comisia Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii, Guvernul R.P.R. salută inițiativa Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii în vederea încheierii unui Pact al Păcii, fiind convins ca un acord între cele cinci mari puteri va pune capăt actualei încordări internaționale, va înlătura primejdia unor noi măceluri și calamități pentru omenire. Fiecare om cinstit din țara noastră dorește fierbinte să fie oprită vărsarea de sânge din Coreea, îngrijorați de primejdia reînvierii militarismului german, care a pricinuit atâtea suferințe poporului nostru în decursul celor două războaie trecute, toți oamenii muncii din R.P.R. sunt direct interesați ca dorința poporului german de a făuri o Germanie unită, pașnică și democratică să fie realizată. Poporul nostru este convins că rezolvarea problemelor de care depinde pacea lumii nu este posibilă fără participarea la tratative a unei asemenea forțe uriașe a păcii cum este R.P. Chineză. Aceasta este convingerea și dorința tuturor popoarelor. Un rol uriaș în fruntea luptei pentru realizarea acestor năzuințe arzătoare ale popoarelor îl joacă politica de pace consecventă a Uniunii Sovetice. Politica de pace și prietenie între popoare, măsurile concrete care sunt întreprinse de U.R.S.S., China și țările de democrație populară pentru reglementarea pașnică a tuturor problemelor litigioase sunt susținute cu însuflețire de către întreaga omenire iubitoare de pace și libertate. In rândurile luptătorilor pentru pace din întreaga lume, un loc de cinste îl ocupă femeile. Federația Democrată Internațională a Femeilor numără peste 135 milioane de femei din 65 de țări. Zi de zile duc o luptă neobosită pentru pace și colaborare între popoare După ce a vorbit despre condițiile grele de viață ale femeilor muncitoare din țările capitaliste, despre lupta lor pentru câștigarea de drepturi, pentru un trai mai bun, împotriva militarizării țărilor lor, pentru apărarea păcii, vorbitoarea a spus: un avant giarda mișcării internaționale democratice a femeilor pășesc femeile din Uniunea Sovietică, Republica Populară Chineză și țările de democrație populară. Grija caldă pentru om în aceste țări, înflorirea economică pe calea creșterii și perfecționării necontenite a producției socialiste, politica de pace și prietenie între popoare, asigură necontenita ridicare a nivelului de trai și cultural al masselor. Devotate cu trup și suflet patriei noastre libere și independente, milioanele de femei din țara noastră luptă cu avânt, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, pentru acelaș țel: întărirea patriei, construirea socialismului, apărarea păcii, împotriva primejdiei unui nou război. Ele se mândresc că la toate succesele minunate ale poporului nostru pot aduce și contribuția lor rodnică Rezultatele însemnate obținute în dezvoltarea economiei noastre naționale asigură în măsură din ce în ce mai mare ocrotirea de către stat a familiei, mamei și copilului, condiție necesară pentru participarea femeilor în toate domeniile vieții politice, economice și culturale. Vorbitoarea a subliniat apoi realizările obținute de regimul nostru democrat-popular în domeniul creării instituțiilor pentru ocrotirea mamei și copilului. înconjurate de grija partidului și guvernului, femeile muncitoare din R.P.R. muncesc cu abnegație și devotament în întreprinderile socialiste în agricultură, învățământ, instituțiile sanitare, în organzațiile de comerț și sprijină activitatea gospodărească a sfaturilor populare Peste 250.000 femei participă în întrecerea socialistă. Peste 1 650 muncitoare au primit înaltul titlu de stahanovistă și mai mult de 18.000 sunt fruntașe în producție. Mii de femei se califică la locul de muncă, urmează cursuri și școli de calificare. Partidul Muncitoresc Român ne arată că atragerea femeilor în procesul de producție, calificarea și promovarea lor în munci de răspundere este o problemă de mare importanță pentru statul nostru de democrație populară. Cu toate acestea, unele organe de stat și organizații de massă — sindicatele, U.F.D.R., U.T.M. — nu introduc în viață cu toată consecvența această sarcină trasată de partid și guvern. Regimul de democrație populară a ridicat țăranca muncitoare la o viață nouă. Țărăncile muncitoare au astăzi un rol de seamă in viața satului. Ele dau dovadă de devotament crescând și pricepere în muncă și de vigilență față de dușman. Massele largi de țărănci muncitoare, răspunzând chemării partidului și guvernului, luptă cu însuflețire pentru asigurarea unor recolte bogate, pentru îndeplinirea la timp și în bune condițiuni a muncilor agricole, cultivă cu pricepere terenuri cu legume și zarzavaturi, se îngrijesc de creșterea vitelor, a păsărilor, a porcilor, etc. Tot mai numeroase țărănci muncitoare fac contractări cu cooperativele pentru valorificarea surplusului de produse, aducând astfel contribuția lor la întărirea schimbului între oraș și sat; ele își achită la timp obligațiile către stat, conștiente din ce în ce mai mult că prin aceasta sprijină înflorirea satelor și își îmbunătățesc propria lor viață. Mii de sătence urmează cursurile agrotehnice și zootehnice pentru însușirea metodelor înaintate sovietice de muncă. Urmând chemarea partidului și guvernului, înțelegând că drumul gospodăriei agricole colective este singurul drum spre belșug și fericire, un număr tot mai mare de țărănci muncitoare intră în gospodăriile agricole colective. In gospodăria agricolă colectivă înfloresc și mai puternic talentele, capacitatea de muncă și de organizare a țărăncilor muncitoare, aci ele capătă o conștiință nouă, socialistă. întreaga experiență de luptă pentru întărirea și crearea de noi gospodării agricole colective arată că în atragerea și promovarea femeilor în munci de răspundere mai există lipsuri însemnate. Femeile colectiviste trebue să fie mai mult atrase în lupta pentru întărirea gospodăriilor colective, pentru obținerea unor recolte bogate, pentru îndeplinirea sarcinilor puse de planul de stat, pentru realizarea programului măreț de dezvoltare a agriculturii noastre, expus de tovarășul Gh. Gheorghiu- Dej la Congresul fruntașilor din gospodăriile colective. Colectivistele trebue să ducă muncă de lămurire neobosită și răbdătoare ceas de ceas, zi de zi, printre țărăncile muncitoare. In anii regimului de democrație populară, un număr mare de femei gospodine au dobândit o nouă conștiință cetățenească. Zeci de mii de femei gospodine sprijină cu avânt munca sfaturilor populare, acțiunile lor edilitare, culturale, sociale, munca pentru descoperirea și folosirea resurselor locale, pentru dezvoltarea industriei locale. In cinstea Congresului Mondial al Femeilor, a Festivalului Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie, urmând exemplul muncitoarelor din fabrici, femeile gospodine au amenajat spații verzi, au participat în acțiuni de înfrumusețare a cartierelor și străzilor, în acțiuni sociale pe lângă instituțiile sanitare și de copii, sprijină acțiunile pentru mai buna aprovizionare a oamenilor munci cu produse de larg consum. Femeile gospodine, soții de muncitori, tehnicieni și funcționari, au de asemenea un rol deosebit de important în sprijinirea muncii pe care o duc soții lor pentru îndeplinirea planului în întreprinderi și pe șantierele socialismului. Gospodinele trebue să intensifice activitatea lor în domeniul îngrijirii avutului obștesc, în primul rând a locuințelor, în domeniul controlului obștesc, asupra activității comerciale, să participe activ la diferitele acțiuni edilitare, culturale, sociale ale sfaturilor populare. In continuare, raportul s'a ocupat de sarcinile femeilor în domeniul educării copiilor, în spiritul dragostei de patrie, în spiritul recunoștinței nemărginite față de Uniunea Sovietică, al dragostei și prieteniei între popoare. In copiii noștri trebue să sădim dragostea de muncă, abnegația pentru cauza poporului muncitor. In statul nostru, educația din familie se complectează reciproc cu cea din școală și societate. Femeile trebue să-și intensifice activitatea în comitetele de părinți de pe lângă școli. După ce a subliniat ridicarea nivelului cultural pe care au cunoscut-o în anii puterii populare — femeile române și cele aparținând minorităților naționale — vorbitoarea a relevat participarea lor la viața politică și culturală a țării, ca îndrumătoare, directoare de cămine culturale, bibliotecare. O contribuție importantă în lupta pentru construirea socialismului și apărarea păcii o aduc femeile care lucrează pe tărâmul învățământului, a științei, literaturii și artei. Astăzi, 2.000 femei fac parte din cadrele didactice universitare, dintre ele 300 femei lucrează în institutele de cercetări științifice ale Academiei R.P.R. Intinzându-și mâinile peste toate granițele pentru a bara drumul războiului, asupririi și mizeriei, femeile din toate țările, de diferite convingeri și credințe, indiferent de culoarea pee și de naționalitate, întăresc unitatea de luptă și prietenia între popoare. Munca plină de avânt a femeilor din R.P.R. pentru întărirea și înflorirea patriei, participarea lor la toate acțiunile de solidaritate internațională inițiate de Congresul Popoarelor, de Consiliul Mondial al Păcii și de F.D.I.F., sunt un aport prețios în lupta pentru pace a milioanelor de femei din lumea întreagă. In comitetele de luptă pentru pace din R.P.R., femeile reprezintă jumătate din numărul membrilor. Ele au strâns milioane de semnături pe Apelul pentru Încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. In acțiunea ce s’a desfășurat în țara noastră pentru ajutorarea poporului coreean, mii de femei au participat în echipele de colectare, la trierea și ambalarea hainelor și alimentelor, aducând astfel sprijinul lor frățesc luptei eroice a poporului coreean; dragoste caldă de mamă, ele îngrijesc cu pe cei 1.500 copii coreeni găzduiți în țara noastră. Ținerea ce ea de a 13-a sesiuni a F.D.I.F. la noi în țară și vizitele delegatelor străine la noi au fost un prilej pentru întărirea solidarității femeilor din țara noastră cu lupta popoarelor pentru libertate, pace și democrație. In cadrul strângerii legăturilor de prietenie cu femeile din toate țările, țara noastră a fost vizitată în decursul anilor 1952-1953 de 12 delegații de femei din Anglia, Franța, Belgia, Germania, Danemarca, Suedia, Italia, Norvegia, Finlanda, Olanda, Austria. îndrumată de Partidul Muncitoresc Român, mișcarea femeilor din țara noastră a constituit o școală politică și practică pentru femei. Prin experiența câștigată în muncă, sute și mii de femei s’au ridicat din simple gospodine și țărănci muncitoare ln munci de răspundere în aparatul de partid, de stat, economic și administrativ. Au fost alese aproape 27.000 femei ca deputate în sfaturile populare și 66 femei ca deputate in Marea Adunare Națională, participând astfel activ la conducerea treburilor obștești. Sfaturile populare — organe locale ale puterii de stat și în acelaș timp cele mai largi organizații de massă ale oamenilor muncii de la orașe și sate — au creat posibilitatea participării masselor de oameni ai muncii, inclusiv a masselor de milioane femei, la conducerea și rezolvarea treburilor de stat și obștești. Plenara C.C. al U.F.D.R., din 10-11 Aprilie 1953, și-a însușit recomandarea partidului și a trecut la organizarea mișcării de massă a femeilor în jurul sfaturilor populare, îndreptând spre această muncă întregul activ al U.F.D.R.-ului. Pentru cuprinderea și îndrumarea acestei mișcări de massă a femeilor de către sfaturile populare, Consiliul de Miniștri al R.P.R. a hotărît înființarea Comisiilor de femei pe lângă sfaturile populare. Au fost alese în adunări de către massele de femei, delegate ale femeilor, care au constituit apoi adunări ale delegatelor. Această formă de organizare s-a dovedit dela început că este cea mai corespunzătoare în condițiile actuale, pentru mobilizarea milioanelor de femei muncitoare, intelectuale, țărănci muncitoare, gospodine, la opera de înflorire a orașelor și satelor, de construire a socialismului, de apărare a păcii. Intr’un timp scurt, de o lună de zile, în blocuri, străzi, cartiere și sate, pretutindeni unde locuiesc femei, s-au desfășurat cu entuziasm consfătuirile femeilor pentru alegerea delegatelor, adunările generale pentru alegerea președintelor și a Comisiilor de femei de pe lângă sfaturile populare. La aceste consfătuiri și adunări generale au participat peste 3 milioane 500 mii femei de la orașe și sate care au ales și confirmat peste 350 mii delegate pentru adunările delegatelor, dând viață unei mișcări largi de massă a femeilor din țara noastră. Congresul Uniunii Femeilor Democrate din România din anul 1950 a ales Comitetul Central al U.F.D.R. care și-a dus până in prezent activitatea sa. Propunem Congresului nostru să dea deslegare și să considere încheiată activitatea depusă de Comitetul Central al U.F.D.R., alegând în fruntea mișcării de femei din R.P.R. un organ reprezentativ — „Comitetul Femeilor Democrate din R.P.R.“ — în care să fie alese femei din toate domeniile de activitate de la orașe și sate, constructoare active ale socialismului și neobosite luptătoare pentru pace. Comitetul Femeilor Democrate din R.P.R. va avea ca sarcină de bază mobilizarea masselor de femei de la orașe și sate la lupta activă pentru apărarea păcii; cultivarea în rândurile femeilor a dragostei față de patria noastră scumpă, Republica Populară Română, a dragostei și recunoștinței față de marea Uniune Sovietică, eliberatoarea și sprijinitoarea țării noastre; cultivarea în rândurile femeilor a spiritului solidarității internaționale și prieteniei între popoare. Comitetul Femeilor Democrate din R.P.R. va reprezenta mișcarea de femei din țara noastră în Federația Democrată Internațională a Femeilor în scopul strângerii legăturilor de prietenie cu femeile iubitoare de pace din toată lumea. După ce a subliniat marile drepturi și libertăți de care se bucură femeile din patria noastră, precum și mărețele perspective ale dezvoltării socialiste a patriei noastre, vorbitoarea a spus în încheiere: Peste câteva zile va avea loc la Copenhaga Congresul Mondial al Femeilor. Acest Congres va fi Congresul tuturor femeilor, va fi cea mai largă reuniune internațională a femeilor din cele ce s’au ținut până acum ; va fi o trecere in revistă a forței uriașe a milioanelor de femei, de mame, din întreaga lume, hotărîte să apere alături de soții și frații lor, pacea și viața copiilor lor. Delegatele pe care Congresul nostru le va alege, ca să ne reprezinte la acest măreț Congres, vor exprima hotărîrea noastră de a participa alături de sutele de milioane de femei din lumea întreagă la lupta activă pentru pace și prietenie între popoare. Dragi tovarășe. în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și al Guvernului Republicii Populare Române, aduc un călduros salut Congresului Femeilor Democrate din Republica Populară Română. Acest Congres este o puternică manifestare a voinței de pace a milioanelor de femei din țara noastră. El este totodată o mărturie a vieții noi, libere și luminoase, de care se bucură femeile in regimul de democrație populară. Femeile din țara noastră n’au uitat înjosirea și umilința la care erau supuse la fiecare pas pe vremea regimului burghezo-moșieresc ca muncitoare, ca cetățene și chiar în viața de familie. Sub regimul burghezomoșieresc, femeia era angajată în câmpul muncii cea din urmă și concediată cea dintâi. Pe atunci, femeia cu greu se putea califica. La muncă egală cu a bărbatului, femeia primea un salariu cu 40—50 la sută mai mic. Constituția Republicii Populare Române consfințește cu putere de lege că in țara noastră femeia are drepturi egale cu ale bărbatului in toate domeniile vieții de stat, economice, culturale și social-politice. La noi in țară, femeilor le sunt deschise toate drumurile, ele pot să-și aleagă libere orice profesie și pot promova până la cele mai mnulte posturi de conducere. Un număr tot mai mare de femei au intrat în producție în cele mai diferite munci. Din rândurile lor s’au ridicat numeroase stahanoviste și fruntașe în muncă, cunoscute și iubite în întreaga țară, mândria poporului nostru muncitor. Numeroase femei joacă un rol de seamă în viața culturală a Republicii Populare Române, muncind cu devotament pe tărâmul învățământului, științei, artei și literaturii. Masse tot mai largi de femei participă activ la viața social-politică a țării, zeci de mii de femei sunt deputate în sfaturile populare regionale, raionale, orășenești și comunale. Numeroase femei fac parte din Marea Adunare Națională, din guvern sau dețin posturi de răspundere ta organizațiile obștești și tn aparatul de stat, în instituțiile de învățământ și cele de cercetări științifice. Multe femei lucrează în posturi de directoare de întreprinderi, președinte de gospodării colective, conducătoare de instituții, și trebue spus că cea mai mare parte dintre ele îndeplinesc bine aceste munci, îndreptățind încrederea ce le-a Duminică au continuat lucrările Congresului Femeilor Democrate din R.P.R. In ședința de dimineață, prezidată de tov. Ținea Anton, președintele gospodăriei agricole colective din comuna I. C. Frimu, regiunea București, au continuat discuțiile asupra problemelor puse de raportul „Femeile din R.P.R. tn lupta pentru pace și prietenie între popoare“. Au luat cuvântul: Ecaterina Vizureanu, membră a comisiei de femei de pe lângă sfatul popular al orașului Bârlad, Maria Ionescu, directoarea școlii pedagogice de fete din orașul Caracal, Eva Kremer, colectivistă din comuna Horea, regiunea Arad, Sanda Gherghel, secretara comitetului de luptă pentru pace al regiunii Galați, Pachița Huțu, președinta Adunării delegatelor din sectorul Păcurari, orașul Iași, Elena Chișiu, stahanovistă la Industria Bumbacului din București, Tudora Pârlog, președinta gospodăriei agricole colective din comuna Ianca, regiunea Galați, Maria Ioanițiu, învățătoare din comuna Ocoliș, raionul Turda, regiunea Cluj, Nina Cassian, poetă, laureată a Premiului de Stat, Ioana Popa, președinta sfatului popular al raionului Craiova, Gabriela Baloșin, soție de mu’tar, Smaranda Băbălan, membră a gospodăriei agricole colective din Frătăuții Vechi, regiunea Suceava. Emilia Bucoi, președinta cooperativei din comuna Seleușu, regiunea Stalin, Aurelia Trandafir, strungar, regiunea Bacău, Elena Băgăiuț, vicepreședintă a Uniunii Cooperativelor de Consum din raionul R. Vâlcea, Maria Vincler, secretară a sfatului popular al orașului Tg. Mureș, care a vorbit în limba maghiară, Anica Lefter, vicepreședintă a sfatului popular al regiunii București, ros Acad. Mihail Sadoveanu a adus un călduralut Congresului din partea Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R.P.R. Vorbitorul a spus printre altele: In 9 ani, țara noastră a făcut progrese deosebit de însemnate în toate sectoarele vieții sociale și economice. In toate aceste sectoare, femeia a dobândit un rol tot mai însemnat și hărnicia de muncă a femeilor din Republica Populara Română, urmează o creștere în măsura în care poporul nostru muncitor se ridică din punct de vedere material și cultural. In lupta pentru pace, care se desfășoară la noi, 48% din membrii comitetelor de luptă pentru apărarea păcii sunt femei. Parte din activitatea comitetelor în această operă de primă importanță pentru pacificarea lumii și pentru aducerea bunei înțelegeri în omenire, nu ar putea fi îndeplinită mai bine și mai cu succes decât de femei. Pentru sprijinirea luptei poporului coreean, mii și mii de femei de la noi s’au străduit, adunând bani, îmbrăcăminte, alimente. Salutului ce-l exprim aici, din toată inima, i se adaugă dragostea și admirația pentru mamele, soțiile, surorile, fiice ale poporului nostru muncitor, pătrunse de o înaltast acordată. Urmând exemplul luminos al femeilor din Uniunea Sovietică, alături de toate femeile din țările cu democrație populară, femeile din Republica Populară Română participă activ la construirea vieții noi. Regimul nostru democrat-popular acordă o atenție permanentă ocrotirii mamei și copilului, asigurând concedii plătite femeilor gravide, organizând numeroase maternități, creșe și cămine de copii. Peste 11 000 de femei poartă titlul de cinste de ...Mamă Eroină“, sunt distinse cu ordinul „Gloria Maternă” sau cu „Medalia Maternității“. Consiliul de Miniștri examinează în prezent luarea unor noi măsuri în vederea lărgirii avantagiilor pentru femeile gravide și femeile mame aflate în câmpul muncii, pentru dezvoltarea rețelei instituțiilor de ocrotire a mamei și copilului, pentru sporirea numărului de creșe și cămine de zi. Femeile, care reprezintă jumătate din populația țării, au un rol uriaș în opera de construire a socialismului Orice manifestare de subapreciere a rolului femeii în economie, în aparatul de stat, trebue combătută și lichidată cu hotărîre. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român consideră că milioanele de femei de la orașe și sate pot și trebui să fie atrase într-o măsură mai mare în diferite ramuri de producție, în activitatea social-politică și culturală. Ele trebuesc promovate cu mai multă îndrăzneală și hotărîre în munci de răspundere. Un rol însemnat revine femeilor în acțiunile locale de interes obștesc, în controlul asupra activității organelor comerțului de stat și cooperatist, peste tot unde spiritul gospodăresc al femeii poate fi de mare folos, contribuind la îmbunătățirea muncii și la lichidarea lipsurilor. In acest scop este necesară o și mai mare dezvoltare a mișcării de massă a femeilor. Sfaturile populare constitue tocmai acea organizație care poate și trebui să atragă marea massă a femeilor în rezolvarea problemelor de interes obștesc, prin participarea lor activă în cadrul comisiilor permanente, în comitetele de cetățeni, în comitetele de părinți de pe lângă școli, în comitetele de sprijin de pe lângă spitale, în munca de alfabetizare și de culturalizare a masselor. Comitetul Central al Partidului a pus ca sarcină organizațiilor de partid să acorde o cât mai mare atenție muncii politice educative în rândul femeilor, atragerii femeilor în producție și promovării femeilor în munci de tă conștiință față de patrie și față de umanitate — a încheiat acad. Mihail Sadoveanu. După pauză, ședința a fost prezidată de tov. Elisabeta Andok, secretara comitetului U.F.D.R. din Regiunea Autonomă Maghiară. In numele Comitetului Executiv al Sfatului Popular al Capitalei. Congresul a fost salutat de tov. Crăciun Blidaru, președintele Comitetului Executiv al Sfatului Popular al Capitalei. Oamenii muncii din Capitală urmăresc cu viu interes lucrările acestui Congres, fiindcă prețuesc dragostea și elanul cu care femeile s’au încadrat în marea bătăile pentru pace, pentru apărarea vieții și fericirii căminelor și copiilor lor — a spus vorbitorul. După ce a subliniat aportul însemnat pe care îl aduc femeile la acțiunile de înfrumusețare a Capitalei și munca lor pe tărâm obștesc, tov. Crăciun Blidaru a spus: Prin antrenarea acestei forțe uriașe, care nu a fost mobilizată până acum în suficientă măsură, printr’un control mai larg din partea masselor, sfaturile populare vor obține succese mai mari în lupta pentru transformarea Capitalei noastre dragi într'un oraș socialist. Sprijinul masselor de femei este deosebit de prețios pentru sfaturile populare in acțiunea pentru o mai bună aprovizionare a oamenilor muncii cu produse de larg consum, in opera de culturalizare a masselor, în lupta pentru stârpirea birocratismului, pentru Îndeplinirea și folosirea pe scară mai largă a resurselor locale. In numele Comitetului Central al U.T.M., tov. Nina Olteanu, membră a C.C. al U.T.M., a adus un tovărășesc salut Congresului Femeilor Democrate din R.P.R. Vorbitoarea a arătat că tinerele fete, mobilizate de Uniunea Tineretului Muncitor, participă cu însuflețire la acțiunile ce se desfășoară sub conducerea partidului în marea operă de construire a socialismului. Uniunea Tineretului Muncitor consideră drept sarcină de primă însemnătate munca de educare a tinerelor fete, de sădire in rândul tineretului a unei atitudini juste, principiale, față de tovarășele noastre — a spus tov. Nina Olteanu. Dr. Natalia Scurtu, directorul Direcției Ocrotirii Mamei și Copilului din Ministerul Sănătății, a vorbit despre atenția și grija stăruitoare pe care o acordă regimul democrat popular problemei ocrotirii mamei și copilului. Inr câțiva ani — a arătat vorbitoarea — numărul unităților sanitare pentru ocrotirea mamei și copilului a crescut de câteva ori. Astăzi, toată țara este împânzită de case de naștere, creșe, grădinițe sezoniere, etc. Folosind cu pricepere mijloacele locale, creind comitete de sprijin pe lângă fiecare unitate, femeile pot aduce o mare contribuție la ridicarea nivelului de trai al poporului muncitor. O delegație de pionieri din Capitală a adus un călduros salut participantelor la Congresul Femeilor Democrate din R.P.R. răspundere pe tărâmul activității de stat, economice și obștești. Comitetul Central a recomandat organizațiilor de femei din Republica Populară Română ca, intensificând mișcarea de massă a femeilor, să asigure încadrarea acestei mișcări în activitatea multilaterală a sfaturilor populare. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român își exprimă convingerea că acest Congres al Femeilor Democrate din Republica Populară Română va constitui un puternic imbold pentru o și mai mare dezvoltare a mișcării de massă a femeilor din orașele și satele patriei noastre, că acest Congres va contribui la o și mai largă atragere a femeilor în activitatea de dezvoltare economcă și culturală a țării. Femeie reprezintă o uriașă forță în lupta pentru pace pe care o duce poporul nostru muncitor alături de toate popoarele iubitoare de pace. Femeile urăsc mai mult decât oricine urgiile războiului. Dragostea fierbinte a mamelor față de copiii cărora le-au dat viață este un izvor de puteri înzecite în lupta pentru apărarea și menținerea păcii. Masse tot mai largi de femei din toate colțurile lumii se pătrund de conștiința faptului că principala condiție a succesului luptei lor pentru o viață mai bună și pentru viitorul fericit al copiilor este o pace trainică și îndelungată. De aceea, întâmpinând cel de al treilea Congres Mondial al Femeilor, femeile din toate țările lumii cer cu hotărîre să se pună capăt războaielor barbare împotriva popoarelor din Coreea, Vietnam, Malaya ; ele acționează pentru reducerea înarmărilor încheierea unui pact al păcii între cele cinci și mari puteri, pentru rezolvarea problemelor internaționale litigioase sau nerezolvate, pe baza înțelegerii reciproce între țările cointeresate. Toți oamenii iubitori de pace sunt preocupați astăzi de a asigura rezolvarea pe cale pașnică a tuturor problemelor internaționale, de a asigura o pace trainică, bazată pe colaborarea între popoarele iubitoare de pace. Suntem siguri că acest Congres va fi o nouă și puternică afirmare a hotărîrii milioanelor de femei din țara noastră de a-și închina toate forțele lor pentru apărarea păcii, pentru făurirea unei vieți noi, fericite, pentru viitorul însorit al copiilor noștri, pentru înflorirea patriei noastre scumpe — Republica Populară Română. Urez Congresului Femeilor Democrate din Republica Populară Română spor la muncă ! La sfârșitul ședinței de dimineață, Congresul a adoptat în unanimitate raportul Comisiei de validare. Discuțiile asupra raportului au continuat în ședința de după amiază. Au mai luat cuvântul: Paula Eftimescu, inginer chimist din regiunea Ploești, Frida Miculschi, gospodină din Orașul Stalin, Florica Oprea, secretar al sfatului popular al orașului Cluj, Stela Achimov, membră în comisia de famei de pe lângă sfatul popular al raionului N. Bălcescu din Capitală, Szűcs Tereza, stahanovistă la fabrica textilă „Gh. Doja" din Sf. Gheorghe, Regiunea Autonomă Maghiară, Aspazia Vrabie, prim secretar al comitetului raional Botoșani al P.M.R., Florica Szabó, soție de miner din Baia Sprie, regiunea Baia Mare. Aducând Congresului salutul Consiliului Central al Sindicatelor din R.P.R., tov. Maria Moraru, membră în Prezidiul Consiliului Central al Sindicatelor, a arătat că sindicatele trebue să sprijine antrenarea unui număr cât mai mare de femei în procesul de producție, în organizațiile de stat, economice, etc. Pentru aceasta, membrele sindicatelor care fac parte din adunările de femei, trebue să fie un factor mobilizator în atragerea unui număr cât mai mare de femei în câmpul muncii. Ea consider — a încheiat vorbitoarea — că prin sprijinul pe care îl vor da membrele sindicatelor aplicării hotărîrilor acestui Congres, ele vor contribui la succesul activității mișcării de femei din patria noastră. După încheierea discuțiilor, Congresul aprobat în unanimitate raportul, Comitetul a Central al U.F.D.R. fiind considerat descărcat de sarcinile sale. După pauză, în ședința prezidată de tov. Ileana Răceanu, s-a trecut la punctul 2 al ordinei de zi. Congresul a ales în unanimitate Comitetul Femeilor Democrate din R.P.R. din care fac parte 151 membre. Au fost alese apoi delegatele care vor reprezenta femeile din patria noastră la Congresul Mondial al Femeilor. Delegatele la Congres au adoptat tn unanimitate rezoluția Congresului Femeilor Democrate din R.P.R. Cu deosebită emoție, participantele Congres au primit salutul unei delegații a a copiilor coreeni găzduiți de poporul nostru. Intr’o atmosferă de entuziasm, Congresul a hotărît trimiterea unui mesaj către Congresul Mondial al Femeilor și a unei telegrame adresată Consiliului de Miniștri al R.P.R. Cuvântul de inchidere a Congresului a fost rostit de tov. Stela Enescu, ministrul Prevederilor Sociale. Congresul s’a încheiat printr’o puternică manifestare a atașamentului femeilor din patria noastră față de guvernul Republicii Populare Române, pentru pace și prietenie între popoare, pentru viața și viitorul fericit al copiilor. (Agerpres). i Cuvântarea tovarășului Chivu Stoica membru în Biroul Politic al Comitetului Central al P. M. R.r vicepreședinte al Consiliului de Miniștri Ședințele din ziua de 31 Mai