Munca, octombrie 1953 (Anul 9, nr. 1858-1884)

1953-10-01 / nr. 1858

Proletari din toate ţările, anifl-vă ! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R.P.R. Marea sărbătoare a poporului chinez astazi, poporul chnez şi alaiurile ei Întreaga omenire progresistă sărbătoresc cea de a 4-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze, eveniment de o importanţă istorică mondială. Acum 4 ani, la 1 octombrie 1949, poporul chinez condus de gloriosul Partid Comunist Chinez a încununat cu o victorie epocală îndelungata sa luptă revoluţionară împotriva feudalismului băştinaş şi a imperialismului străin. Această victorie hotărîtoare se datoreşte faptului că Partidul Comunist Chinez a ştiut să aplice cu pricepere la condiţiile Chinei marxism-leninismul şi experienţa Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. Un ajutor însemnat în dobândirea victoriei l-a constituit zdrobirea de către Armata Sovietică a militariştilor japonezi şi alungarea lor de pe continentul asiatic. Eliberarea Chinei a dat o lovitură puternică sistemului imperialist , mondial schimbând şi mai mult raportul de forţe pe arena internaţională, în favoarea lagărului păcii, democraţiei şi socialismului, în frunte cu Uniunea Sovietică. Izbânda revoluţiei chineze a dat un nou şi puternic avânt luptei de eliberare naţională a popoarelor din ţările coloniale şi semicoloniale. In focul luptei de eliberare s’a născut o Chină nouă, democrat-populară. Poporul chinez, în frunte cu clasa muncitoare, condus de eroicul partid comunist, a luat puterea în mâinile sale şi a instaurat dictatura democraţiei populare. Datorită sprijinului efectiv şi frăţesc al Uniunii Sovietice şi colaborării cu ţările de democraţie populară, poporul chinez a obţinut realizări însemnate în întărirea noii orânduiri social-economice şi de stat. Patru ani în istoria unui popor reprezintă un termen destul de scurt. Şi câte transformări şi înfăptuiri deadreptul uimitoare au avut loc în viaţa poporului chinez! Pentru prima oară au fost unite teritoriile ţării, cu excepţia insulei Taiwan, vremelnic cotropită de bandele gomindaniste ale lui Cian Caî şi. Numeroasele naţionalităţi din China, care formează acum o mare familie unită şi prietenească, se bucură de cele mai largi drepturi democratice, şi se guvernează după specificul lor în regiunile autonome ce au fost create. Pentru prima oară se desfăşoară acum în China alegeri generale pentru adunările reprezentanţilor populari, ceea ce reprezintă un mare pas înainte în opera de întărire a orânduirii democrat-populare. Republica Populară Chineză cu o populaţie de 475 milioane de locuitori şi imense bogăţii naturale a obţinut succese importante în înfăptuirea unor măreţe transformări social-economice. Statul popular a confiscat bunurile imperialiştilor şi ale bandei lui Cian Caişi, a lichidat inflaţia care bântuia în ţară. El deţine în prezent întreaga reţea de căi ferate, monopolul comerţului exterior, iar în industria grea, în transporturile pe apă, sectorul socialist este mult precumpănitor. A fost înfăptuitătreptat reforma agrară — problema fundamentală a Chinei — împlinindu-se visul de veacuri al ţăranilor chinezi. Prin lichidarea sistemului de exploatare feudal au fost smulse rădăcinile principale ale reacţiunii. Deasemeni o importantă victorie obţinută în ultimii anii de oamenii muncii chinezi, este refacerea economică a ţării. Dând dovadă de un patriotism înflăcărat, oamenii muncii din China au ridicat din ruine fabricile şi uzinele distruse. Milioane de oameni au participat cu însufleţire la uriaşa lucrare de îndiguirea marelui fluviu Huai, care în trecut prin inundaţiile sale distrugea holdele şi provoca moartea a sute de mii de vieţi. Refacerea economică a creiat condiţiile ca poporul chinez să treacă la construcţia socialistă planificată pe scară largă. Succeselerefacerii economice au sporit considerabil capacitatea de producţie a industriei şi agriculturii. Producţia principalelor categorii de produse industriale şi agricole a depăşit astăzi cei mai înalţi indici care au fost atinşi vreodată în China In cursul refacerii economice, întreprinderile de stat cu caracter socialist au crescut considerabil, asigurând astfel temeinici rolul lor de conducere în economia naţională. Datorită succeselor obţinute în industrie şi agricultură, în cei 4 ani de la proclamarea R. P. Chineze salariul mediu al muncitorilor a crescut cu 60— 120 la sută, iar câştigurile ţăranilor au fost de 3 ori mai mari. Primul plan cincinal al R.P. Chineze, a cărui înfăptuire a început în 1953, are ca sarcină fundamentală desvoltarea cu precădere a industriei grele, cu scopul de a pune bazele industrializării ţării şi de a asigura lărgirea treptată a sectorului socialist in economia naţională. Având ca tel ridicarea bunei stări materiale a tuturor oamenilor muncii, planul cincinal prevede totodată desvoltarea industriei uşoare şi a agriculturii, trecerea producţiei meşteşugăreşti şi a agriculturii pe făgaşul cooperaţiei. Republica Populară Chineză, prin succesele remarcabile obţinute, prin trăinicia şi întărirea continuă a regimului ei de dictatură a democraţiei populare s’a afirmat pe arena internaţională ca una din marile puteri. Ea acţionează în Asia şi în zona Pacificului ca un puternic factor de stabilitate. Pentru popoarele din Asia, care mai îndură încă jugul imperialismului şi colonialismului, succesele R.P. Chineze, forţa, şi prestigiul ei pe scară internaţională, constitue un puternic imbold în lupta lor pentru câştigarea cât mai grabnică a drepturilor lor legitime de libertate şi independenţă naţională. Existenţa in Asia a unui stat liber şi puternic ca Republica Populară Chineză creiază şi mai mult condiţiile ca forţele sociale progresiste din Orient să transforme această parte a lumii într'o fortăreaţă a păcii.Nu întâmplător unele cercuri agresive din ţările capitaliste, care au pierdut în China o însemnată bază economicostrategică, duc faţă de Republica Populară Chineză o politică de agresiune şi încearcă să obţină izolarea ei. încercările lor disperate de a subjuga Coreea de Nord şi prin aceasta să-şi croiască drum spre R.P. Chineză, au suferit după cum se ştie un lamentabil eşec. Venind în ajutorul poporului coreean,, voluntarii chinezi alături de Armata Populară Coreeană au dat o lovitură bine simţită planurilor forţelor reacţionare de a opri mersul înainte al popoarelor din Asia şi zona Pacificului pe calea libertăţii şi independenţei naţionale. „Nemuritoarele fapte de arme ale voluntarilor chinezi — a spus G. M. Malencov — au constituit o mărturie a legăturilor de nezdruncinat dintre popoarele Asiei. Aceste fapte de arme constitue un simbru al unei epoci noi în Orient, simbolul hotărîrii popoarelor Asiei de a dobândi şi salvgarda libertatea şi independenţa naţională şi de a nu admite ca Asia să devină un focar al unui nou război monidial“. Republica Populară Chineză este legată de Uniunea Sovietică printr-o alianţă trainică, consfinţită prin Tratatul sovietochinez de prietenie, alianţă şi asistenţă mutuală încheiat la14 Februarie 1950. Prietenia de nezdruncinat dintre Uniunea Sovietică şi Republica Populară Chineză constitue o forţă uriaşă în slujba păcii şi securităţii internaţionale, o barieră de netrecut în calea oricăror agresori. „Toată lumea vede — a spus tovarăşul Mao Tzedun — că unitatea marilor popoare chinez şi sovietic, consfinţită prin Tratat, este veşnică, puternică şi de neclinic“. Unele cercuri reacţionare internaţionale continuă să ignore rolul de mare putere al Republicii Populare Chineze, opunându-se ca aceasta să-şi ocupe locul ce i se cuvine în Organizaţia Naţiunilor Unite. Numai nişte oameni miopi, care au pierdut pe de-a-ntregul simţul realităţii îşi pot închipui că locul la O.N.U. al Chinei poate fi ocupat de fantoma gomindanistă a lui Cian Cai-şi. Politica duşmănoasă în scopul de a izola R.P. Chineză şi planurile agresive faţă de aceasta pe care le agită unele cercuri reacţionare internaţionale sunt sortite eşecului. Măsurile luate in împiedicarea comerţului cu Chină, s’au întors împotriva promotorilor lor. Tot mai mult se vădeşte că Republica Populară Chineză reprezintă în Asia un bastion puternic al forţelor păcii. Poporul chinez, strâns unit în jurul Partidului Comunist, veghează cu străşnicie cuceririle revoluţionare, pământul scump al patriei sale. El este hotărît să dea o ripostă cuvenită oricăror agresori care ar încerca să atenteze la libertatea sa. Poporul român urmăreşte cu dragoste frăţească lupta pe care o duce poporul chinez pentru construirea şi înflorirea patriei sale. Oamenii muncii din ţara noastră privesc cu admiraţie şi încredere eforturile pe care le depune poporul chinez în apărarea şi menţinerea păcii în Asia şi în zona Pacificului. Colaborarea economică şi culturală dintre Republica Populară Română şi Republica Populară Chineză, întăreşte tot mai mult prietenia de nezdruncinat a popoarelor noastre, pusă în slujba păcii şi construirii socialismului. Cu prilejul celei de a 4-a aniversări a proclamării R. P. Chineze, poporul român trimite marelui popor chinez un călduros salut, urându-i ca sub conducerea înţeleaptă a Partidului Comunist Chinez, în frunte cu tovarăşul Mao Tze-dun, să obţină noi victorii în opera de construire a socialismului, în lupta pentru apărarea și consolidarea păcii în lume. Sosirea la Moscova a delegaţiei A.R.L.U.S. MOSCOVA 30 (Agerpres). — IAi : La 29 Septembrie, la Invitaţia Asociaţiei Unionale pentru relaţiile culturale cu străinătatea, a sosit la Moscova delegaţia A R.LUS. în frunte cu Villam Suder, vicepreşedinte al A.R-L.U.S.-ului. Pe aerodrom oaspeţii au fost întâmpinate de reprezentanţi ai opiniei publice sovietice şi de funcţionari superiori ai U.O.C.S.-ului. Delegaţia a fost întâmpinată deasemenea de M. Dalea, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Populare Române, şi de membrii ambasadei. Nr. 1858 JO I 1 OCTOMBRIE 1953 4 pagini — 20 bani In numărul de azil b- Doubnic Petru şi Barta Iosif: Cum efectuăm noi controlul asupra construcţiei de locuinţe (pag- 2-a): ►— Nota Guvernului Sovietic adresată Guvernelor Franţei, Angliei şi S.U.A. în legătură cu convocarea unei conferinţe a Miniştrilor Afacerilor Externe. (pag. 2-a) — 4 ANI DELA PROCLAMAREA REPUBLICII POPULARE CHINEZE — T. Silvian: Avântul construcţiei economice ; Vasile David : Impresii dintr’o călătorie în China; Adâncă recunoştinţă ; Revoluţia culturală în cifre şi fapte. (pag. 3-a) — In Adunarea Generală a O.N.U. (pag. 4-a) — Oamenii muncii din lumea întreagă îşi pregătesc Congresul — Cuvântarea rostită la radio de secretarul general al F.S.M., Louis Saillant. Pentru continua lărgire a unităţii de acţiune a celor ce muncise din lumea întreagă. (pag. 4-a) — înapoierea la Phenian a Delegaţiei Guvernamentale a R.P.D. Coreene. (pag. 4-a) DECRETUL Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române pentru stabilirea datei alegerii Deputaţilor în Sfaturile Populare Prezidiul Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române decretează: 1. Data alegerii Deputaţilor în Sfaturile Populare se stabileşte la 20 Decembrie 1953. Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale Dr. PETRU GROZA Secretarul Prezidiului Marii Adunări Naţionale GH. AAARUSSI Spre noi succese pentru îndeplinirea planului cincinal ★ ★ 192 propuneri de inovaţii într’o zi CLUJ (de la corespondentul nostru). Inovatorii uzinei „Ianoş Herbac“ din Cluj depun toate eforturile pentru a contribui la ridicarea continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii din ţara noastră. Ca o dovadă a muncii însufleţite pe care o desfăşoară colectivul acestei întreprinderi, sunt cele 192 propuneri de inovaţii şi raţionalizări, înaintate numai în ziua de 15 Septembrie, cu ocazia Zilei propunerilor de inovaţii. Este de remarcat că dintre cele 192 de propuneri, 151 au şi fost acceptate de comisia de invenţii şi inovaţii. In frunte se află colectivul de inovatori condus de stahanovistul Radna Vasile, care a făcut 22 propuneri, din care 20 au fost acceptate. Colectivul stahanovistului Kacso Carol a prezentat 19 propuneri (acceptate 18), iar colectivul lui Kiss Ioan, 16 propuneri, (acceptate 15). Dintre propunerile făcute, o serie sunt foarte importante, cum este propunerea colectivului inginerului Perlei Francisc, cu privire la fabricarea năbucului în diferite culori din șpalt de piele de cal, sau aceea a tovarăşului Görög Alexandru, care se referă la un nou sistem de cataramă pentru curelele de ceas, de pantof, etc. Inovatorii care au făcut propuneri bune în acea zi au fost premiaţi la faţa locului. Aşa de exemplu, colectivul tov. Cacso, a căpătat ca premiu special 1.500 lei, cel al tov. Radna 1.340 lei ş.a.m.d., în total fiind distribuită suma de 11.420 lei. Aceste premii nu se vor scădea din recompensele legale de inovaţii, care vor fi stabilite ulterior. Economii prin aplicarea unor inovaţii ORADEA (de la corespondentul nostru). — Dorind să contribue la îndeplinirea cu succes a primului nostru plan cincinal, muncitorii, inginerii şi tehnicienii fabricii „înfrăţirea“ din Oradea au făcut numeroase propuneri de inovaţii şi raţionalizări, menite să le uşureze munca, să ridice necontenit productivitatea muncii şi să reducă preţul de cost al produselor. Astfel, de la începutul anului şi până acum au fost înaintate comisiei de inovaţii şi invenţii 130 propuneri, din care 55 au şi fost aplicate, iar 22 sunt în studiu. Ca un rezultat al aplicării acestor inovaţii, s-au realizat până in prezent economii de 126.431 lei. Aprovizionarea cu pietre de polizor a constituit o greutate permanentă pentru întreprindere. In rezolvarea acestei probleme, este deosebit de importantă raţionalizarea stahanovistului rectificator Iosif Pail, care a propus prelungirea cursei crematiere, făcând astfel posibilă apropierea pietrei de piesă. Acum piatra de polizor de la maşina de rectificat exterior se poate folosi la maximum, înainte de aplicarea acestei raţionalizări, durată de folosire a unei pietre de polizor de 750x65 era de 120 zile iar acum durata ei s-a prelungit la 152 de zile. Această raţionalizare va aduce anual întreprinderii economii de 3.625 lei. Datorită faptului că comisia de inovaţii şi invenţii desfăşoară o rodnică activitate, numărul inovatorilor creşte mereu. Aşa, de pildă, faţă de 50 inovatori cât erau în anul 1952, anul acesta sunt 80. Oxigen peste plan ROMAN (de la corespondentul nostru). La Roman funcţionează, încă de acum un an, o fabrică de oxigen, înzestrată cu aparate tehnice din cele mai moderne. Ca volum, întreprinderea este mică, producţia ei însă este foarte importantă pentru industrie. Numeroase întreprinderi din Moldova primesc oxigen de la fabrica din Roman. Colectivul acesteia ştie că, dacă nu le va furniza la timp oxigenul, producţia lor va fi stânjenită. De aceea muncitorii şi tehnicienii de aci luptă cu elan pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin. La 20 Septembrie, fabrica a dat oxigen în contul zilei de 28 Noembrie a.c. In fruntea întrecerii socialiste desfăşurată în cinstea celui de-al IlI-lea Congres Mondial al Sindicatelor, se află muncitoarea încărcătoare Bişoc Clara, manipulanţii Zanciuc Dumitru şi Ciumaşu Constantin. 4 ani dela proclamarea Republicii Populare Chineze Tovarăşului MAO TZE-DUN Președintele Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze PEKIN Cu prilejul împlinirii a 4 ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze, vă transmit, tovarăşe președinte, din partea Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române şi a mea personal cele mai sincere felicitări. Urez din toată inima eroicului popor chinez succese noi pentru înflorirea patriei sale libere şi pentru întărirea păcii şi securităţii în lumea întreagă. DR. PETRU GROZA Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române Tovarăşului CIU EN-LAI Premierul Consiliului Administrativ de Stat al Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze PEKIN Cu prilejul celei de a 4-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, vă rog să primiţi din partea poporului român şi a Guvernului Republicii Populare Române cele mai călduroase felicitări. Poporul român urează marelui şi eroicului popor chinez succese tot mai mari în dezvoltarea Chinei noi Populare şi în lupta măreaţă pentru consolidarea păcii şi securităţii în Extremul Orient şi lumea întreagă. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ .Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române Tovarăşului CIU EN-LAI Premierul Consiliului Administrativ de Stat şi Ministrul Afacerilor Externe al Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze PEKIN Cu ocazia aniversării a 4 ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze, vă rog să primiţi cele mai sincere felicitări şi urări de noi succese în opera de dezvoltare a Chinei noi Populare şi în lupta pentru menţinerea şi consolidarea cauzei păcii. SIMION BUGIIICI Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Română Adunarea festiva din Capitală Cu prilejul celei de a patra aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, Institutul Român pentru Relaţiile Culturale cu Străinătatea a organizat Miercuri seara o adunare festivă în sala Teatrului C.C.S. La adunare au luat parte numeroşi oameni ai muncii, stahanovişti, reprezentanţi ai vieţii ştiinţifice, culturale şi artistice a ţării noastre, reprezentanţi ai presei, etc. Adunarea s-a deschis prin intonarea Imnurilor de Stat ale R.P.R. şi R.P. Chineze şi a Imnului U.R.S.S. Acad. Ilie Murgulescu, ministrul învăţământului Superior, a vorbit despre însemnătatea celei de a patra aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze. A vorbit apoi Yan Iu-pin, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al R.P. Chineze la Bucureşti, care a scos în relief succesele însemnate dobândite de China Populară în construcţia de stat şi economică, după victoria revoluţiei populare. Cuvântările au fost subliniate cu vii aplauze, participanţii la adunare manifestând cu căldură pentru prietenia dintre poporul român şi poporul chinez, unite în frontul mondial al păcii în fruntea căruia se găsește marea Uniune Sovietică. La adunare au participat tovarășii dr. Petru Groza, Gheorghe Apostol, Miron Constantinescu, Gh. Stoica, S. Bughici, D. Coliu, general locotenent Alexandru Drăghici, Sorin Toma, general locotenent L. Sălăjan, M. Mujic N. Cioroiu şi T. Rudenco, miniştri adjuncţi la Ministerul Afacerilor Externe, M. Macavei, preşedintele Institutului Român pentru Relaţiile Culturale cu Străinătatea, C. Budaru, preşedintele Comitetului Executiv al Sfatului Popular al Capitalei, miniştri, miniştri adjuncţi, înalţi funcţionari de stat, reprezentanţi ai organizaţiilor obşteşti. Au luat parte membri ai corpului diplomatic. In încheierea festivităţii a fost prezentat filmul documentar chinez în culori „A treia aniversare a proclamării R.P. Chineze“, care ilustrează succesele dobândite de poporul chinez în primii ani după eliberare. (Agerpres) ----------------------------------* ------------------------------■ IN PAGINA IV-a Cuvântarea acad. Ilie Murgulescu, ministrul învățământului Superior Cuvântarea ambasadorului Republicii Populare Chineze, Wan Iu-pin --------------------------------------------------- IN PREAJMA ZILEI FORŢELOR ARMATE ALE R. P. R. Militarii Armatei noastre Populare Întâmpină ziua de 2 Octombrie, Ziua Forţelor Armate ale R.P.R., cu însemnate succese în munca de pregătire politică, militară şi culturali In clişeul din stânga . Pe navă au sosit ziarele. Un grup de matrozi citesc în colectiv ziarul. In clişeul din dreapta, Corul și orchestra unei unităţi de artilerie pregătesc în ansamblu cântece noi, în vederea apropiatei sărbători.