Munca, februarie 1954 (Anul 10, nr. 1961-1983)

1954-02-02 / nr. 1961

pag. 2-a HOTĂRÎRE A Consiliului de Miniştri al R.P.R. cu privire la îmbunătăţirea sistemului de contractare a legumelor, seminţelor de legume, fructelor şi strugurilor de masa in scopul stimulării producătorilor de legume, seminţe de legume, fructe şi struguri de masă, pentru mărirea producţiei la hectar şi în vederea aprovizionării oamenilor muncii de la oraşe şi a asigurării industriei alimentare cu materii prime agricole, Consiliul de Miniştri în şedinţa sa din 25 ianuarie 1954 a adoptat o Hotărîre privind îmbunătăţirea sistemului de contractare a legumelor, seminţelor de legume, fructelor şi strugurilor de masă. Toate înlesnirile şi avantajele prevăzute de Hotărîre au ca scop să cointereseze pe Cultivatori la sporirea producţiei acestor plante şi a productivităţii la hectar, în vederea ridicării continue a nivelului de trai al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Hotărârea Consiliului de Miniştri stabileşte că ministerele şi organizaţiile cooperatiste centrale, prin unităţile lor economice, au dreptul să încheie contracte pentru cultura legumelor, seminţelor de legume, fructelor şi strugurilor de masă cu gospodăriile agricole individuale, gospodăriile agricole colective şi întovărăşirile agricole. Producătorii care vor încheia contracte de cultură pentru legume, seminţe de legume, fructe şi struguri de masă cu unităţile de stat şi cooperatiste, vor beneficia de următoarele avantagii : — Vor fi scutiţi de cote obligatorii pentru suprafeţele cultivate cu legume şi seminţe de legume contractate. — Vor fi sprijiniţi de stat să obţină îngrăşăminte chimice din costul cărora statul va suporta 50 k sută, iar producătorul 50 la sută. — Dacăculturile ar fi atacate de dăunători, producătorii vor primi pentru combaterea acestora, în mod gratuit, Insecto-fungicidele necesare din partea ministerului agriculturii şi silviculturii, care vor fi repartizate prin unităţile contractante, precum şi aparatura necesară în folosinţă, îndrumarea tehnică pentru combaterea dăunătorilor se face de către tehnicienii statului. Seminţe pentru cultura de legume şi cultura seminţelor de legume se vor da pe credit, cu o reducere de 75 la sută, în afară de fasole, mazăre, cartofi timpurii sau de vară şi arpagic. Contractanţilor li se reduc normele de venituri mijlocii prevăzute asupra impozitului agricol, la suprafeţele de teren pentru care s-au încheiat contracte de predare a produselor agricole de către organizaţiile contractante, după cum urmează : a) cu 65 la sută în primul an, pentru suprafeţele de teren noi irigate, cultivate cu legume, cu condiţia predării întregii producţii contractate; b) cu 50 la sută pentru suprafeţele de teren cultivate cu legume, cu condiţia predării întregii producţii contractate; c) cu 30 la sută pentru suprafeţele de teren plantate cu pomi fructiferi, cu condiţia predării întregii producţii contractate. Contractanţii vor primi avansuri în bani, fără dobîndă, pînă la 40 la sută din valoarea producţiei contractate, astfel : — Pentru legume şi seminţe de legume avansurile ce se vor acorda producătorilor vor fi, în medie, pînă la 30 la sută din valoarea producţiei contractate şi se vor stabilii pe specii de către Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, de comun acord cu departamentele cu sarcini de contractare. Pentru culturile sub geam, avansul va fi de lei 8 pe m2, care se va acorda producătorilor la încheierea contractului. — Materialele şi sămânţa ce se acordă producătorilor se vor da în cadrul avansului. — Pentru asigurarea producţiei de legume, trufanoale şi timpurii, se vor acorda producătorilor pentru construirea răsadniţelor geamuri, cuie şi cherestea pînă la 2 m. c. pentru hectar legume timpurii şi 1 m. c. cherestea pentru 100 m. p. culturi sub geam. Deasemeni, se vor acorda materialele necesare construirii roţilor şi jgheaburilor acelor producători care contractează întreaga producţie, dar nu mai puţin de 0,50 ha. legume irigate şi care sunt lipsiţi de asemenea instalaţii sau au nevoie să repare pe cele existente. Producătorilor contractanţi care utilizează motoare şi pompe pentru irigat, li se vor vinde carburanţi şi lubrefianţi necesari, la preţurile fixate pentru unităţile de stat, pe baza adeverinţei eliberate de comitetul executiv al sfatului popular respectiv care va calcula pentru fiecare producător contractant necesarul de carburanţi şi lubrefianţi. Pentru fructe se va acorda un avans în numerar care reprezintă 30 la sută din valoarea producţiei contractate, plătibil 40 la sută la încheierea contractelor şi, 60 sută la legatul fructelor. — Pentru struguri de masă se va acorda — Text prescurtat — un avans de 40 la sută din valoarea producţiei contractate, din care 60 la sută la încheierea contractelor şi 40 la sută între 1— 15 iunie. — Avansul în bani şi materiale se acordă fără dobîndă şi se va reţine la predarea recoltei din sumele ce se cuvin cultivatorilor. — Producătorii contractanţi care aduc produsele lor la bazele de recepţie situate la o distanţă mai mare de 5 km, socotită data comuna pe al cărei teritoriu se află cultura contractată, vor primi bonificaţii de transport, conform tarifelor legale în vigoare. — Cantităţile de struguri de masă contractate şi livrate vor fiscăzute din cantităţile de struguri pentru vin, ce trebuiesc vândute statului, potrivit Hotărârii Consiliului de Miniştri nr. 2.654/1953 în proporţie de 2,1, adică pentru 2 kg. struguride masă predate pe bază de contract se va scădea un kg. de struguri pentru vin. Hotărârea prevede că preţurile pentru legumele, fructele și strugurii de masă contractați vor fi stabilite pe perioade de către comitetele executive ale sfaturilor populare regionale înbaza îndrumărilor primitedin partea Ministerului Comerțului interior, în conformitate cu Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 4.384/1953. Potrivit prevederilor Hotărîrii, în cazul respectării graficelor de livrare stabilite, gospodăriile agricole colective vor primi un spor de preţ de 30 la sută, iar întovărăşirile agricole un spor de preţ de 20 1a sută peste preţurile fixate de către comitetele executive ale sfaturilor populare.— Hotărîrea stabileşte că pentru legumele, fructele şi strugurii de masă, corespunzători pentru export, se va plăti o primă de 20—35 la sută, numai pentru cantităţile exportate în stare proaspătă, iar pentru căpşuni prima va fi de 50 la sută. — Pentru varietăţile de struguri apte a fi păstrate în stare proaspătă pe timpul iernii şi predate la termenele stabilite prin contracte, se acordă o primă de 30 la sută faţă de preţul stabilit. Un articol al Hotărîrii se ocupă cu condiţiile de contractare a seminţelor de legume. In legătură cu acestea Hotărîrea prevede: — Preţul de contractare se fixează pe specii. — Pentru cantităţile ce depăşesc producţia contractată pentru fiecare fel de sămânţă se vor acorda prime de producţie în valoare de 30 la sută din preţul de contractare. — Se acordă contractanţilor individuali dreptul să cumpere la preţuri reduse, după predarea recoltei pentru fiecare 50 kg. sămînţă de varză timpurie, varză de vară, varză roşie şi gulioare, următoarele produse: — 1 m. c. cherestea — 2 kg. sodă caustică — 20 m. pânză. — Contractanţii Individuali, după predarea cotelor, au , dreptul ca pentru fiecare 1000 kg. de arpagic predat să cumpere la prețuri reduse următoarele produse: — 1 m. c. cherestea — 2 kg. sodă caustică — 10 m. pînză. — Gospodăriile agricole colective vor primi avantajele în produse industriale acordate gospodăriilor Individuale majorate cu 20 la sută, iar întovărăşirile cu 10 la sută. Contractanţii care vor preda cartofi timpurii şi de vară, fasole şi mazăre pentru sămînţă vor putea cumpăra produse industriale în cadrul comerţului de întâmpinare, beneficiind de toate avantajele acestui comerț. Contractarea legumelor, semințelor de legume, fructelor și strugurilor de masă se va face pe baza contractelor tip elaborate de către ministerele și organizațiile contractante, în conformitate cu prevederile prezentei Hotărâri, și se aprobă de către Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, cu avizul Ministerului Agriculturii şi Silviculturii. — Contractarea de legume, fructe şi struguri de masă se poate face în acelaş raion administrativ de către mai mulţi contractanţi. — Delimitarea pe comune a activităţii fiecărui contractant se va face de către comitetele executive ale sfaturilor populare regionale și raionale, împreună cu împuterniciţii regionali și raionali aiComitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole. Un alt articol al Hotărîrii Consiliului de Miniştri stabileşte următoarele obligaţii ale producătorilor contractanţi: — Producătorii contractanţi sunt obligaţi să însămânţeze sau să planteze integral suprafaţa contractată, folosind în întregime cantitatea de sămânţă primită de la organizaţia contractantă. — Să asigure producerea răsadului necesar suprafeţei contractate pentru fiecare fel de legume în parte, în care scop vor amenaja răsadniţele respective, conformîndrumărilor date de organele agricole şi cele contractante. — Săasigure plantele mume necesare pentru producerea seminţelor de legume. — Să folosească îngrăşămintele chimice şi naturale în bune condiţiuni, pentru obţinerea unei producţii mai mari şi de bună calitate. — In cazul de ivirea atacului de dăunători să sesizeze la timp organele agricole şi cele contractante, să ceară insectorii,regicidele necesare cu care vor combate dăunătorii, aplicând îndrumările date de organele în drept. — Să folosească avansurile primite în bani şi materiale numai în scopul asigurării şi măririi producţiei. — Să recolteze şi să predea la locul de recepţie şi la termenele stabilite prin contract - întreaga producţie contractată, sortată pe calităţi. Ministerele și organizațiile contractante vor asigura cultivatorilor contractanţi: — Seminţele selecţionate prevăzute prin Hotărîre, cu cel puţin 15 zile înainte de însămînţare. — Arondarea avansurilor prevăzute în contracte. — îngrăşăminte chimice în limita plumburilor tor de aprovizionare. — Vor pune la dispoziţia cultivatorilor de legume, în cadrul avansului, materialul lemnos, geam, tablă, cuie, fier, iar pentru cultivatorii struguri de masă — piatra vânătă şi varul. — Preluarea integrală a producţiei în cantităţile şi sortimentele prevăzute în contract, stabilind pentru aceasta un grafic de livrare. — Plata producţiei la predarea produselor.— Plata primelor de producţie, pentru depăşirea calitativă şi cantitativăa producţiei predate, cultivatorilor de seminţe de legume. Comitetele executive ale sfaturilor populare : — Sînt obligate să sprijine organizaţiile contractante pentru realizarea planului de contractare, asigurînd mijloacele de transport necesare aprovizionării cu seminţe şi îngrăşăminte chimice, pentru depozitarea în bune condiţiuni a seminţelor şi îngrăşămintelor, precum şi pentru depozitarea şi transportarea producţiei realizate. Prin organele lor agricole vor îndruma producătorii în vederea executării la timp şi în bune condiţiuni a lucrărilor agrotehnice prevăzute în agrominim. — Vor lua măsuri ca prin atelierele de stat, cooperatiste şi particulare să se repare şi să se pună în funcţiune utilajul existent, atît în sectorul socialist cît şi în cel individual. — Prin secţiile agricole vor lua măsuri să asigure centre de producere a răsadului în cadrul sectoarelor de producţie (gospodării agricole de stat, gospodării colective, întovărăşiri şi sector individual). — Vor sprijini organizaţiile contractante pentru preluarea produselor contractate. Ministerele şi organizaţiile economice, care au gospodării anex© vor prevedea în planurile de investiţii şi forţe de muncă utilajul şi personalul necesar în vederea unei bune organizări a producţiei de legume pentru aprovizionarea curentă a cantinelor. Im Hotărîre se arată că ministerele şi organizaţiile contractante vor lua măsuri pentru popularizarea condiţiilor contractuale în care scop s© vor tipări broşuri şi afişe. Deasermeni, cu sprijinul comitetelor executive ale sfaturilor populare, se vor lua măsuri pentru popularizarea prin presă, adunări obşteşti şi cămine culturale a avantagiilor acordat cultivatorilor contractanţi pentru culturile prevăzute în Hotărîre. Hotărîrea subliniază că respectarea condiţiunilor contractuale este obligatorie pentru ambele părţi. Nerespectarea lor atrage după sine sancţiunile prevăzute de legile în vigoare. Părţile contractante au dreptul de a prevedea în cuprinsul contractelor- clauze prin care să stabilească despăgubiri saupierderea unor avantagii, în cazul nerespectării obligaţiunilor contractuale. Dispoziţiunile prezentei Hotărâri se aplică începând cu contractarea culturilor pentru anul agricol 1954. Contractele pentru plantele bianuale, încheiate în anul 1953, intră în prevederileprezentei Hotărîri. Toate hotărârile și dispozițiunile anterioare care reglementează sistemul contractărilor pentru legume, seminţe de legume, fructe şi struguri de masă îşi încetează aplicarea. Calitatea mîncarii lasă de dorit la cantina fabricii „Radio Popular“ La cantina fabricii „Radio Popular" din Bucureşti iau zilnic masa numeroşi muncitori. Aici există toate posibilităţile pentru a se găti o mâncare consistentă şi a se servi în bune condiţiuni. Cantina a fost înzestrată cu vesela necesară. Deasemeni, ea posedă o gospodărie anexă, de unde s’au procurat o bună parte din zarzavaturile necesare. Cu toate acestea muncitorii sunt nemulţumiţi de calitatea mâncării şi de modul cum sunt serviţi. Şi au dreptate, pentrucă cei care răspund de bunul mers al cantinei nu-şi fac datoria. Dacă ai da o raită prin magazie, ţi-ai da seama de lipsa de interes faţă de aprovizionarea cu alimente care să asigure meni-uri mai variate şi pe o perioadă, mai lungă. Paste făinoase, dulciuri, conserve, chiar şi grăsimea sunt în cantităţi reduse. Din această pricină conducerea cantinei este nevoită să-şi procure aproape zilnic alimente de pe piaţă, ceea ce face ca mâncarea să fie preparată în grabă şi în bună parte determină şi slaba ei calitate. De câte ori se critică această situaţie, tov. Petre Găvăzdea, responsabilul cantinei, răspunde foarte calm : „Abatorul nu ne dă carne suficientă şi la timp... Dacă nu vă convine, nu mâncaţi!“ Muncitorii însă sunt de părere că vina nu o are abatorul, ci în primul rând responsabilul cantinei, care nu se interesează îndeajuns de procurarea din timp a cărnii şi a celorlalte alimente necesare. Sursa principală de aprovizionare trebue să fie şi aici gospodăria-anexă. Faţă de aceasta însă se manifestă o atitudine de neîngăduit. Aşa, de pildă, pe lângă gospodărie a existat o crescătorie de porci. In contractul colectiv a fost prevăzut să se mărească numărul porcilor de la 16 la 40. Cu toate că respectarea acestei prevederi din contract ar fi contribuit mult la buna aprovizionare cu carne și grăsime a cantinei, totuși ea nu a fost îndeplinită. Ba mai mult chiar, conducerea cantinei, în loc să se intereseze de hrana porcilor existenţi, i-a vândut şi pe aceştia altei întreprinderi. Faptele de mai sus dovedesc pe deplin că atât conducerea cât şi comitetul de în- treprindere au manifestat o totală lipsă de grijă în ceeac© priveşte buna aprovizionare a cantinei. Dar nici servirea mesei nu se face aici în condiţiuni satisfăcătoare. Se vădeşte în special lipsa de igienă. Personalul de serviciu are halate, e drept, dar aspectul lor trădează imediat că n’au luat de mult contact cu apa şi săpunul. Pentru mese au fost procurate cristale. Conducerea cantinei le păstrează însă cu grijă în magazie... ca să nu se spargă. Aceeaşi grijă o manifestă şi faţă de căni şi pahare. Pentru băut apă, nu s’a scos decât un număr mic de pahare. Şi de ce s’ar pune mai multe, când cişmeaua stă la dispoziţia oricui! Oare direcţiunea şi comitetul de întreprindere nu cunosc toate aceste lipsuri ? Fără îndoială că da, şi totuşi le tolerează. De altfel, însăşi comisia de aprovizionare şi cantină de aici există numai cu numele. De întrebi cumva pe membrii ei dacă cunosc lipsurile dela cantină, eiridică din umeri surprinşi ca şi când n’ar fi fost de datoria lor să le cunoască şi să lupte pentru lichidarea lor. Atitudinea tovarăşilor din această comisie dovedeşte că comitetul de întreprindere nu i-a instruit pentru a şti ce au de făcut şi nu le-a controlat activitatea. De asemenea, el nu a tras la răspundere nici pe responsabilul cantinei pentru neglijenţa dovedită în munca sa. E timpul să se pună capăt neîntârziat acestei situaţii. Conducerea administrativă şi comitetul de întreprindere — prin emisia de aprovizionare şi cantină — au obligaţia să urmărească felul cum se pregăteşte şi se serveşte masa muncitorilor. Gospodăria-anexă trebue să se bucure de toată atenţia. Să fie luate măsuri ca să se înfiinţeze din nou crescătoria de porci, care dă posibilitatea cantinei să fie aprovizionată cu carne şi grăsime suficientă. Se cere mai mult spirit gospodăresc din partea acelora care poartă raspunderea asigurării hranei muncitorilor îmbunătăţirea calităţii mâncării, respectarea igienei în cantină, buna aprovizionare a acesteia, sunt sarcini spre care conducerea şi comitetul de întreprindere de la fabrica „Radio Popular“ trebue să-şi îndrepte toată atenţia. M.IL1JIN MUNKA Rezultatele îndeplinirii planului economiei naţionale a R. Cehoslovace pe anul 1913 PRAGA’ 1 (Agerpres) Ceteka : — Direcţia de St'atiitistică de Stat a R. Cehoslovace a dat publicităţii următorul porniuniipart cu privire la îndeplinirea planului economiei naţionalea Republicii Cehoslovace pe anul 1953 . Dezvoltarea economiei naţionale a Republicii Cehoslovace în anul 1953 se caracterizează prin faptul că a fost înfăptuită o reformă monetară şi desfiinţat sistemul de aprovizionare pe bază de cartele. In industrie, planul anual al producy.. globale a fost îndeplinit în proporţie de 99%, iar de către diferite ministere — după cum urmează : Ministerul combustibilului şi al energeticii — în proporţie de 97% (la combustibil — 98%,), Ministerul industriei metalurgice şi al minelor -— 99,7%,, Ministerul industriei chimice— 102%, Ministerul construcţiei de maşini — 98%, Ministerul construcţiilor — 100%,Ministerul silviculturii şi al industriei de prelucrare a lemnului — 101%, Ministerul industriei uşoare — 102%, Ministerul industriei alimentare — 96%, etc. Sarcinile planului pe anul 1953 au fost depăşite la extracţia petrolului. La producţia de benzină, cupru, oţel de diferite feluri, la construcţia de locomobile, motoare electrice, strungurirevolver, strunguri automate şi semiautomate, haveze, tractoare, locomotive etc. In anul 1953 au fost produse peste plan numeroase mărfuri alimentare, printre care carne şi produse de canine, făină de grîu şi de secară, unt,grăsime, peşte şi altele, cît şi unmare număr de tot felul de ţesături şi albituri. S-amărit producţia mărfurilor de larg consum, printre care producţia de carne, cu 10%, uleiuri vegetale — cu 79%, pîine cu 12%, fructe uscate de 11 ori, ciorapi de damă de 2,3 ori, aspiratoare de praf — de 2,5 ori, frigidere pentru uz casnic — cu 54%.. Cota-parte a sectorului socialist în livrările de produse agricole către stat a crescut dela 30%, cît era în anul 1952, la 51%, în anul 1953. In decurs de un an numărul muncitorilor din economia naţională a crescut cu 180.000. In anul 1953, muncitorii au primit în folosinţă aproximativ 30.000 locuinţe noi cu o suprafaţă totală de 1,1 milioane m.p. In afară de aceasta au fost construite 4.758 case individuale. Inaugurarea liniei de comunicaţie directă Moscova-Pelan PEKIN (Agerpres). — TASS: La 31 ianuarie, ora 18 şi 5 minute (ora locală), primul tren expres Pekin-Moscova a plecat din capitala Chinei. In mâna Pekin a avut loc solemnitatea deschiderii traficului de pasageridintre capitala R. P. Chineze şi capitala U.R.S.S. Au fost de faţă Ten Taiyuan, ministrul căilor ferate al R. P. Chineze, P. F. Iu-din, ambasadorul U.R.S.S. în R. P. Chineză, U Siu-ciui-an, ministru adjunct alafacerilor externe al R.P. Chineze, Ti-am Ciun-jui, secretarul general al Asociaţiei pentru prietenia chino-sovietică, funcţionari superiori din Ministerul căilor ferate al R.P. Chineze, muncitori feroviari fruntaşi de la nodul feroviar Pekin şi reprezentanţi ai vieţii publice din Pekin. Ministrul căilor ferate, Ten Tai-yuan, a tăiat panglica roşie, după care au fost intonate imnurile naţionale ale R. P Chineze şi Uniunii Sovietice. Muncitori fruntaşi din administraţia centrului feroviar Pekin au dăruit buchete de flori membrilor personalului sovietic al trenului, în frunte cu Balakirev. In sunetele unui marş, primul tren expres a părăsit capitala Chinei noi plecînd spre Moscova. Pînă la frontiera cu U.R.S.S. trenul este condus de cunoscutul mecanic de locomotivă ten Te-ven, Eroual munciidin R. P. Chineză. Lupta unită a clasei muncitoare din Franţa pentru fixarea unui nou salar minimal garantat PARIS 30 (Agerpres). La 29 ianuarie toţi oamenii muncii din Franţa au organizat o „Zi de luptă pentru fixarea unui nousalar minimal garantat“. Această „Zi de luptă“ s-a desfăşurat sub formă de mitinguri, demonstraţii de protest, scurte greve de două ore şi greve de 24 ore. La Paris, salariaţii de la societatea de autobuze şi metrou au declarat grevă pînă la ora 8 dimineaţa. In numeroase ministere, bănci şi întreprinderi particulare, funcţionarii au încetat lucrul pe o perioadă de două ore. Muncitorii de la P.T.T. şi Jofreg personalul de la trei mari centrale electrice din Paris au declarat o grevă de 24 ore. La uzina de automobile Renaulta avut loc un mare miting al muncitorilor parizieni, în cadrul căruia reprezentanţii Confederaţiei Generale a Muncii, ai organizaţiei Force Ouvriere şi ai Confederaţiei franceze a muncitorilor creştini — aceştia din urmă împotriva voinţei conducerii scizioniste — au chemat la stroasă unitate de acţiune. Din iniţiativa unor activişti sindicali, un grup de muncitori din Parisau organizat omanifestaţie originală: coloanele de demonstranţi erau precedate de un cortegiu funerar,în frunte cu un antreprenor depompe funebre, care purta o coroană de flori roşii cu următoarea inscripţie: „Defunctei puteri de cumpărare“. Coroana a fost depusă la preşedinţia consiliuluide miniştri. Şi înrestul Franţei, „Ziua de luptă“pentru mărirea salariilor s-adesfăşurat cu un deosebit avint. Potrivit relatărilor agenţiilor de presă occidentale, în regiunile miniere — în special în bazinul carbonifer Saint- Étienne, în Loire şi în departamentul Nord — minerii au declarat o grevă de 24 ore. In oraşele Grenoble şi Toulon, transporturile au fost în întregime paralizate. Docherii din Bordeaux, personalul de la societăţile de tramvaie şi autobuzedin Clermont-Ferrand, metalurgiştii şi funcţionarii de la P.T.T.din Nantes au întrerupt lucrul timp de două ore. Comunicatul Confederaţiei Generale a Muncii despredesfăşurarea cu succes a zilei de luptă a oamenilormuncii pentru stabilirea unui minimumde salar garantat şi pentru majorarea pensiilor, subliniază năzuinţa crescândă a oamenilor muncii dea lupta în comun, independent de apartenenţa de partid şi sindicală şi în ciuda politicii scizioniste a conducerii reacţionare a centrelor sindicale „Farce Ouvriere“ şi „Confederaţia francezăa oamenilor muncii creştini“, care au -refuzat săacţioneze în comun cu Confederaţia Generală a Muncii. Exprimând voinţa oamenilormuncii, biroul Confederaţiei Generale a Muncii a adoptat hotărîrea de a pregăti o grevă generalăde 24 ore, care va constitui onouă etapă la lupta pentru stabilirea unui minimde salar garantat. Peste 100.000 de oameni ai muncii din Pakistan gata să intre în grevă alături de muncitorii portuari din Caraci CARACI (Agerpres). — Greva muncitorilor portuari din Caraci continuă de cinci zile. Numărul greviștilor s-a ridicat la 14.000. Sindicatul muncitorilor portuari a primit o telegramă din partea secretarului Comitetului din Pun-djabal Federaţiei muncii din Pakistanul de vest în care sespune că 80.000 de muncitori, membri a 51 de sindicate afiliate la Federaţie, sunt gata să declare grevă în sprijinul luptei muncitorilor portuari. O telegramăasemănătoare a trimis sindicatul muncitorilor căilor ferate din nord-vest, care numără în rindurile sale 38.000 de membri. Intr-o declaraţie recerită secretarul general al sindicatului funcţionarilor de la linia aeriană de est, la Abbas, a condamnat guvernul care a declarat greva ca fiind ilegală şi a asigurat pe muncitorii portuari de sprijinul deplin alsindicatului salariaţilor liniei aeriene de est. La 29 ianuarie Mirza Mohammed Ibrahim, preşedintele Federaţiei sindicatelor din Pakistan, a cerut guvernuluisă caute săajungă la oreglementare imediată şi cinstită a conflictului de muncă, în loc să încerce să reprime greva. Acuzând guvernul de încercarea de a zădărnici greva, declarând-o ilegală, Mirza Ibrahima declarat că acţiunile guvernului provoacă indignarea muncitorilor. Pentru abrogarea legii antimuncitoreşti Taft-Hartley WASHINGTON (Agerpres). — TASS: Ţinînd seamă de protestele în masă ale oamenilor muncii americani împotriva legii antimuncitoreşti Taft-Hartley, într-o scrisoare adresată comisiei senatoriale pentru problemele muncii şi bunei stări publice, preşedintele sindicatului unit al minerilor, Lewis, a condamnat amendamentele la legea Taft-Hartley propuse de preşedintele Eisenhower şi a cerut totala abrogare a acestei legi. In scrisoarea sa, Lewis compară amendamentele prezentate cu „declaraţiile făcute de Eisenhower la vara şi toamna anului 1952, cînd era candidat la postul de preşedinte şi când, pentru a obţine avantaje politice, promisese ren ajutor real“. Lewis a refuzat să ia cuvîntulîn faţa comisiei în problema amendamentelor, declarând că ,„niciun fel de cârpeli“ nu vor face din legea Taft-Hartley „o lege sănătoasă“. Situaţia din Siria » BEIRUT (Agerpres). - TASS : Potrivit relatărilor ziarului „Al-Yaum“, 10.000 de soldaţi din armata siriană înconjoară regiunea Djebel-Druz şi satul Kuraia — reşedinţa sultanului El-Atras (conducătorul druzîlor — locuitori al acestei regiuni). După cum relatează ziarul „Al-Hadaf“, fostul preşedinte al Siriei, Hashem Atassi, a evadat de la domiciliul forţat ce-i fusese fixat. Triburile druzilor au ocupat 25 de sate. După cum scrie ziarul, in regiunea Djebel-Druz trupe ale unităţilor armatei siriene au trecut de partea druzilor. Ziarul „Al Ha-daf“ relatează că preşedintele Sişekir s-a proclamat guvernator militar al ţării şi a dispus instituirea unei Curţi marţiale. In rîndurile armatei au fost operate numeroase arestări. PE SCURT . Im urma tratativelor care au dat sfârșit la 30 ianuarie 1954, la Bruxelles a fost semnat protocolul cu privire la schimbul de mărfuri între Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste și uniiunea economică belgoluxemburgheză pe anul 1954. Protocolul a fost semnat din partea sovietică de V. I. Rodnov, reprezentantul comercial al U.R.S.S. în Belgia, iar din partea belgiană de Paul Van Zeeland, ministru al afacerilor externe. La semnarea protocolului au fost de faţă V. I. Avilov, ambasadorul U.R.S.S. în Belgia, şi J. Maurice, ministrul comerţului exterior al Belgiei. • Ziarul „Times of India" scrie că respingerea de către cele trei puteri occidentale a propunerii făcute de India de a se convoca la 9 februarie sesiunea adunării generale a O.N.U. „răpeşte organizaţiei internaţionale posibilitatea de a examina situaţia din extremul orient“. Ziarul subliniază că aceasta dovedeşte odată mai mult „lipsa de dorinţă a puterilor occidentale de a colabora“. • Ajutorul american militar şi economic acordat — scrie ziarul „New York Times“ — clicii gomindaniste în cursul anului financiar, careîncepe la 1 iulie, se va cifra de aproximativ 300.000.000 dolari , cu circa 80.000.000 dolari mai mult decât în anul precedent. Creşterea ajutorului american, arată corespondentul, se explică mai ales prin trimiterea de avioane cu reacţie şi „a altor cîtorva materiale“. • Ziarul „Al Aharam" relatează că guvernele Irakului și Arabiei Saudite au informat guvernul Statelor Unite că refuză să accepte ajutorul militar american. Marți 2 februarie 1954 — Nr. 1961 Spectacol de gala cu piesa „Vlaicu Vodă“ Luni seara, la Teatrul Armatei din l. Magheru,a avutloc spectacolul de gală cu piesa „Vlaicu Vodă“ de Al. Davilla. La spectacolau luat parte membri ai guvernului, fruntaşi în producţie, oameni ai ştiinţei, artei şi culturii, militari, etc. Piesa afost pusă în scenă de maestrul emerit al artei Ion Şahighian, iar rolurile principale au fost interpretate de George Vraca, artist emerit (Vlaicu Vodă), Agepsina Alachi Eftimiu (doamna Clara) Dan Nicolae (Roman Gruie). Din distribuţie au mai făcut parte: Constantin Vintilă, G. Sion, Ion Radu, Grigore Anghel, C. Guriţă şi alţii. Decorurile' strat' semnate de Traian Cornescu. Spectacolul s-a bucurat de succes. (Agerpres). Premiera piesei „Fata fără zestre" de A. N. Ostrovski Pe scena Teatrului Naţional „I. L. Ca ra-gi ale“, sala Co media, aavut loc sîmbătă seara premiera piesei „Fata fără zestre“ de A. N. Ostrovski. Marele dramaturgrus a înfăţişat în această operă aspecte din moravurile societăţii burgheze din Rusia ţaristă de la sfîrşitul secolului trecut. Tema principală a piesei „Fata fără zestre“, atotputernicia banului, înjosirea demnităţii omeneşti în societatea capitalistă, este ilustrată de autor prim drama unei tinere fete care datorită lipsei de avere nu se poate căsători cu omul iubit. In jurul acestui subiect, Ostrovski prezintă o galerie de figuri tipice epocii. Pe scena Teatrului Naţional „I. L. Caragiale“, piesa „Fata fără zestre“ a fost montată în direcţia de scenă a lui V. V. Vasiliev, regizor al Teatrului de Dramă „A. S. Puşkin“ din Moscova. Sub îndrumarea regizorului sovietic, actoriinoştriaulucrat pentru prima oarăîn mod practic după metoda marelui Stanislavschi. Munca ştiinţifică susţinută a făcut caacest spectacol să fie redat într-o interpretare plină de valoare artistică. Incredintînd tinerilorartisti T. Constantinescu şi M. Tofan realizarea decorurilor şi costumelor, regizorul V. V. Vasteinev, împreună cu pictorul scenograf Al. Brătăşanu, laureat al Premiului de Stat, au colaborat string păstrîndu-seastfel o minuţioasă grijă pentru detaliul artistic. Din distribuţia piesei facparte: Maria Botta, Laureată a Premiului de Stat, G. Cal-bo-reanu, artist emerit al R.P.R., laureatal Premiului de Stat, Emil Botta, Gr. Vasiliu-Birnic, artist emerital R.P.R., Geo Barton, Silvia Dumitrescu, N. Gr. Bălănes-cu şi alţii. Datorită valoroasei interpretări, spectacolul cu piesa „Fata fără zestre“ da A. N. Ostrovski, care scoate în reliefumanismul marelui dramaturg, ura lui profundă fată de toate formele deasuprire a omului, dragostea lui pentru toţi cei persecutaţi şi umiliţi, s-a bucurat în rîndul spectatorilor din Capitală de un deosebit succes. (Agerpres).* Ştiri sportive Succesele hocheiştilor sovietici HELSINKI (Agerpres). — TASS transmite: La 29 ianuarie, în oraşul finlandez Tampere s-a desfăşurat întîlnirea internaţională de hochei cu puc dintre echipele selecţionate ale Uniunii Sovietice şi Finlandei. Intîlnirea a decurs tot timpul în nota de superioritate a hocheiştilor sovietici, care au învins cu scorul de 8-1. La 31 ianuarie, echipa de hochei pe ghiaţă a Uniunii Sovietice a susţinut la Helsinki o nouă întîlnire. De data aceasta, sportivii sovietici au întîlnit echipa Suediei care cu o zi înainte a dispus de echipa Finlandei cu scorul de 7-2. Hocheiștii sovietici au arătat din nou o înaltă măestrie şiau obținut victoria cu scorul de 8-2. Sosirea în Capitală a echipelor de lupte clasice ale R. S. F S. R. La invitaţia Comitetului pentru cultură fizică şi sport din R.P.R., luni dimineaţa au sosit în Capitală echipelede lupte, clasice ale R.S.F.S.R. Din lotul sportivilor sovietici fac parte Boris Gurevici, campion mondial la categoria cea mai uşoară, Nicolai Belov, campionn european, Vladimir Staşkevici şi Vakrîm Nicolaev, învingători în concursurile internaţionale din cadrul celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretulu şi Studenţilor de la Bucureşti, Vladimir Mameev, Nicolai Rodin şi alţii. Delegaţia sportivă este condusă de Evghenii Sizîi. Sportivii sovietici vor susţine mai multe întâlniri prieteneşti cu sportivii români, la Bucureşti şi la diferite oraşeale ţării. Prima întâlnire se va desfăşura miercuri 3 februarie la Sala Sporturilor de la Floreasca. 80 . Sâmbătă seara, Sala Sporturilor de la Floreasca a găzduit a doua reuniune de box cu caracter de selecţie. Aproape 4000 de spectatori au fost prezenţi pentru a urmări cele 14 meciuri ale programului, în care au evoluat o serie de boxeri fruntaşi ca maeştrii aportului D. Ciobotaru (Dinamo), E. Mărgărit (Ştiinţa), Hie Gh. (Dinamo), P. Zaharia (Locomotiva Craiova), N. Linca (Dinamo), T. Constantin (Di namo) şi alţii. Un rezultat de valoare a înregistrat boxerul Octavian Eremia (Libertatea), din categoria cocoş, care a reuşit să-l învingă la puncte pe Otto Bostiog. Frumoase victorii au mai obţinut Luca Romano (Flamura Roşie), D. Rizsa (Şantierul), N. Bîrsan (Libertatea Sibiu), Fr. Ambrus (CCA). Cele două reuniuni de selecţie desfăşurate la Capitală au fost un criteriu de verificare a formei actuale a pugiliştilor noştri fruntaşi. O bună pregătire fizică şi o tehnică avansată au arătat în meciurile susţinute N. Mîndreanu (CGA), T. Constantin (Dinamo), D. Ciobotaru (Dinamo), Luca Romano (Flamura Roşie), Fr. Ambrus (C.C.A.), Ilie Dragnea (Dinamo), Eremia Octavian (Libertatea) şi alţii care, dacă vor continua să se pregătească cu aceeaşi seriozitate pînă acum, vor putea înregistra noi şi valoroase succese. (Agerpres).