Munca, septembrie 1956 (Anul 12, nr. 2755-2780)

1956-09-01 / nr. 2755

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! Anul XII. — nr. 2755 SIMBÄTA ‘. i ,, wi. SEPTEMBRIE 1956 ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. 4 pagini, 20 bani DECLARAŢIA CC al P. M. R. cu privire la interzicerea Partidului Comunist din Germania Partidul Muncitoresc Romîn, clasa muncitoare şi întregul popor român au aflat cu adîncă indignare despre actul samavolnic, cu totul ilegal, al autorităţilor vest-germane de interzicere a Partidului Comunist din Germania, se protestează cu energie împotriva acestui atac brutal, care loveşte în cele mai elementare drepturi şi libertăţi ale poporului german. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român aminteşte că actuala interzicere a Partidului Comunist din Germania repetă fapta sinistră petrecută cu 23 de ani în urmă. Se ştie că baia uriaşă de sînge în care hitlerismul a scăldat Germania şi Europa întreagă a fost precedată de interzicerea Partidului Comunist din Germania. Cele mai reacţionare cercuri imperialiste vor să decapiteze clasa muncitoare din Germania vestică, pentru a putea trece apoi la lichidarea tuturor libertăţilor democratice, la intensificarea şi mai făţişă a pregătirilor de război. Aşa au procedat hitleriştii în trecut. Pe acelaşi drum păşesc astăzi cercurile guvernante din Germania de vest. Experienţa istoriei arată că scoaterea în afara legii a partidului comunist pune în pericol şi celelalte partide şi organizaţii muncitoreşti şi democratice : partidul social-democrat, sindicatele, organizaţiile de tineret. Nici un om cinstit nu poate rămîne pasiv faţă de politica cercurilor guvernante vest-germane, îndreptată împotriva clasei muncitoare, a intereselor naţionale ale poporului german, împotriva cauzei păcii. Experienţa proprie a clasei muncitoare din România — care şi-a făurit unitatea sa în lupta împotriva regimului burghezo-moşieresc şi a fascismului, pentru crearea şi consolidarea puterii populare — confirmă adevărul că în faţa atacului fascist, clasa muncitoare are datoria să-şi unească forţele Sîntem ferm convinşi că unirea muncitorimii germane, strîngerea în jurul său a tuturor forţelor democratice va izbuti să împiedice prăvălirea Germaniei occidentale pe drumul fascismului şi al războiului. Cercurile reacţionare conducătoare din RF. Germană au interzis partidul comunist deoarece el slujeşte cu devotament interesele clasei muncitoare şi ale poporului german şi este forţa cea mai hotărîtă în lupta împotriva remiltarizării, împotriva prefacerii Germaniei în focarul unui nou război. Partidul comunist a fost interzis pentru că el se pronunţă hotărit împotriva războiului şi mobilizează masele populare din R.F. Germană la lupta pentru unificarea paşnică a Germaniei, pentru pace şi democraţie. Că acestea, şi nu altele, sunt motivele reale ale interzicerii partidului comunist, se vede din întreaga politică pe care o duce guvernul vest-german. Puţin timp înainte de interzicerea Partidului Comunist din Germania, cercurile guvernante din Germania occidentală, sub oblăduirea forţelor imperialiste din vest, au decretat serviciul militar general obligatoriu; ele dezvoltă rapid producţia de armament, cresc din nou un Wehrmacht revanşard, avînd în frunte foști generali hitleriști. Interzicerea Partidului Comunist din Germania este menită să netezească drumul acestei armate a agresiunii către un nou măcel mondial. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român consideră măsura fascistă de interzicere a Partidului Comunist din Germania drept un act de înăsprire a încordării internaţionale, o provocare la adresa forţelor păcii şi progresului omenirii. Sfidind popoarele lumii, militarismul fascist încearcă din nou să-şi ridice capul. Măsurile represive antidemocratice ale autorităţilor vest-germane sînt în contradicţie flagrantă cu hotărîrile istorice luate de puterile din coaliţia antihitleristă cu privire la organizarea Germaniei după război ca un stat democratic şi iubitor de pace. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român condamnă cu toată energia acest act agresiv al cercurilor reacţionare din R.F. Germană şi-l consideră drept o dovadă a faptului că aceste cercuri nu vor o unificare paşnică a Germaniei ci o unificare prin forţă, pe calea războiului. Planurile nesăbuite ale cercurilor reacţionare nu au sorţi de izbindă. Nu odată au dat greş încercările reacţiunii de a lichida partidele de avangardă ale clasei muncitoare. In ţara noastră interzicerea Partidului Comunist din Rominia în timpul regimului burghezo-moşieresc n-a putut împiedica pe comunişti să mobilizeze şi să conducă lupta maselor muncitoare pentru libertate, democraţie şi socialism. Partidul Comunist din Germania a fost interzis şi în timpul stăpînirii hitleriste. Cu toate acestea, eroicul partid al comuniştilor nu numai că nu a pierit, ci, în ciuda jertfelor şi a sacrificiilor suferite, a stat în fruntea forţelor democratice germane în lupta împotriva hitlerismului, pentru adevăratele interese naţionale ale poporului german, în vreme ce din Hitler şi regimul lui s-au ales praful şi pulberea. Astăzi situaţia este cu totul diferită de cea din 1933. Fascismul, precum şi militarismul japonez au fost zdrobite. Numeroase ţări din Europa şi Asia, eliberate de sub jugul fascist, au păşit pe calea socialismului. Ţările socialismului, în frunte cu Uniunea Sovietică şi China populară formează sistemul socialist mondial şi reprezintă o putere uriaşă, de neînvins. Există, se dezvoltă şi se întăreşte Republica Democrată Germană, primul stat muncitoresc-ţărănesc din istoria Germaniei, stat care nu urmăreşte cuceriri imperialiste şi războaie de cotropire, ci realizarea năzuinţelor naţionale ale poporului german, realizarea paşnică a unităţii întregii patrii germane, colaborarea şi prietenia cu toate popoarele lumii. Se lărgeşte tot mai mult zona păcii, care cuprinde pe lingă ţările socialismului ţări ca India, Indonezia, Egipt şi altele. Astăzi, forţele democraţiei şi socialismului sunt mai puternice ca oricînd. Poporul român, în frunte cu eroica sa clasă muncitoare, alăturide toate forţele iubitoare de pace din lumea întreagă, se ridică cu hotărire împotriva actului ilegal şi antipopular al autorităţilor vest-germane. Poporul nostru nu poate uita cine a avut de suferit de pe urma militarismului german şi a fascismului şi de aceea înfierează cu cea mai adîncă revoltă sentinţa fascistă de la Karlsruhe. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român îşi exprimă ferma sa convingere că nici o fărădelege, nici o măsură teroristă nu vor putea opri gloriosul Partid Comunist din Germania să-şi facă datoria faţă de clasa şi poporul său, să mobilizeze masele populare în lupta împotriva militarismului german, pentru pace şi democraţie. Partidul Comunist din Germania a fost „interzis“. Dar nu există forţă în lume să poată nimici partidul din rîndurile căruia s-au ridicat mii şi mii de eroi care şi-au jertfit viaţa pentru libertatea şi fericirea poporului german. Partidul comunist nu poate fi nimicit, deoarece el este parte componentă a clasei muncitoare germane, avangarda ei care apără cu fidelitate interesele vitale ale poporului german. In numele muncitorilor, țăranilor, Intelectualilor patriei noastre, al întregului popor al Republicii Populare Romíne, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romín trimite un salut, fierbinte comuniştilor germani, tuturor patrioţilor care se opun samavolniciei fasciste, în lupta pentru o Germanie unită, democratică, iubitoare de pace, poporul german, clasa muncitoare germană, partidul ei comunist se pot bizui pe solidaritatea frăţească a clasei muncitoare din România, a partidului său, pe simpatia întregului popor român. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român îşi exprimă încrederea că Partidul Comunist din Germania va găsi în mijlocul poporului forţe capabile de a continua şi a intensifica lupta sa, în numele libertăţii, democraţiei şi păcii. Trăiască Partidul Comunist din Germania! Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român Asigurăm clasa muncitoare germană de solidaritatea noastră frăţească Marele miting de protest al cetăţenilor Capitalei împotriva interzicerii P.C. din Germania Vineri după amuză a avut loc la Arenele Libertăţii un mare miting în cadrul căruia mii de cetăţeni ai Capitalei şi-au exprimat protestul energic împotriva samavolnicei măsuri a autorităţilor vest-germane, care am interzis Partidul Comunist din Germania. Marele amfiteatru era arhiplin. Din tribune, de la balcoane răsunau cuvinte de profundă indignare faţă de sentinţa ilegală de la Karlsruhe, faţă de acţiunile acelor cercuri ce vor să împingă Germania occidentală pe drumul periculos al fascismului şi al aventurilor războinice. La masa prezidiului au luat loc tovarăşii : Florian Dănulache, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R., Petre Drăgoescu, membru al C.C. al P.M.R., consilier la Ministerul Invăţămîntului, Anton Vlădoiu, preşedintele Sfatului Popular al Capitalei, acad. Horia Hulubei, directorul Institutului de fizică nucleară al Academiei R.P.R., Iacov Coţoveanuu, membru supleant al C.C. al P.M.R., Al. Buican, vicepreşedinte al Institutului Român pentru Relaţiile Culturale cu Străinătatea, ing. Mihai Marin, secretar al Consiliului Central al ■ Sindicatelor din R.P.R., Petre Gheorghe, secretar al C.C. al U.T.M., dr. Elena Vîlcoci, membră a prezidiului Comitetului Femeilor Democrate, deputat în Marea Adunare Naţională, Dragomir Stavre, muncitor fruntaş la Complexul C.F.R. „Griviţa Roşie“, Anton Schmidt, directorul Întreprinderii I.O.R. Mitingul a fost deschis de tov. dr. Elena Vîlcoci. A luat cuvîntul Florian Dănălache. Un puternic val de protest a cuprins Inimile oamenilor muncii și ale întregii opinii publice democratice împotriva samavolnicei hotărîri a tribunalului de la Karlsruhe cu privire la interzicerea Partidului Comunist din Germania — a spus vorbitorul. Acest act constituie una din cele mai odioase înscenări judiciare din cîte a cunoscut istoria ultimelor decenii. Hotărîrea tribunalului de la Karlsruhe a fost luată la ordinul cercurilor guvernante reacţionare din Germania occidentală, inspirate de forţele imperialiste internaţionale, ca o provocare împotriva păcii şi democraţiei. Acţiunea ilegală a autorităţilor de la Bonn apare cu atît mai sinistră cu cît ea nu se îndreaptă numai împotriva Partidului Comunist din Germania ci şi împotriva altor organizaţii democratice. In Germania occidentală au fost în prezent interzise organizaţii de masă ca : Asociaţia pentru prietenia germano-sovietică, Organizaţia partizanilor păcii, Tineretul liber german, Organizaţia femeilor democrate şi altele. Guvernul de la Bonn a interzis activitatea a aproximativ 200 de astfel de organizaţii. Poporul german şi celelalte popoare nu se pot împăca cu situaţia creată. Revanşarzii Vest-germani şi forţele, reacţiunii internaţionale care stau în spatele acestora îşi fac numai iluzii dacă socotesc că ,prin interzicerea Partidului Comunist vor putea să închidă gura poporului german, să-l facă un sclav docil şi să-l transforme în carne de tun. Astăzi situaţia clasei muncitoare din Germania şi situaţia internaţională este cu totul diferită de cea din 1933. Noi, oamenii muncii din Capitală, ca şi din întreaga ţară, care am suferit în două rînduri agresiunea militarismului german, sîntem ferm hotărîţi să luptăm împotriva actului terorist de la Karlsruhe, care este o expresie a ofensivei forţelor războinice revanşarde din Germania occidentală împotriva forţelor iubitoare de pace. Adunaţi în acest miting, noi, oamenii muncii din Bucureşti, asigurăm pe comuniştii şi clasa muncitoare germană de solidaritatea noastră frăţească. Alăturăm glasul nostru la protestul plin de indignare al oamenilor muncii de pretutindeni cerînd anularea sentinţei ilegale de interzicere a Partidului Comunist din Germania. Cerem să fie restabilite drepturile legale ale Partidului Comunist din Germania, organizaţiilor progresiste, clasei muncitoare din Republica Federală Germană. Nici o forţă, nici o fărădelege nu vor reuşi să întoarcă pe comuniştii germani şi clasa muncitoare germană de pe drumul cuceririi libertăţii, al unităţii întregului popor german, al păcii şi democraţiei. Cauza pentru care a luptat şi luptă neînfricat eroicul Partid Comunist din Germania este de neînvins, pentru că ea este cauza dreaptă a întregului (continuare în pag. IV-a) Un aspect din timpul mitingului Fotel P. COZIA Din toate colturile patriei Pe şantierul marii hidrocentrale „V. I. Lenin“ de la Bicaz a intrat de cîtva timp în funcţiune o modernă fabrică de ciment. Ea alimentează construcţia barajului hidrocentralei, care va zăgăzui apele Bistriţei In clişeu : Exteriorul fabricii de ciment de la Bicaz. X/ "V /V /V/ /V f "f. O veste îmbucurătoare O telegramă sosită zilele acestea la Ministerul Silviculturii anunţă că harnicii muncitori forestieri din cadrul I.F.E.T.-Intorsura Buzăului au îndeplinit sarcinile planului de producţie pe întregul an cu 4 luni înainte de termen. Succesul obţinut se datoreşte folosirii într-un mare număr de parchete a noii metode de exploatare a fagului în trunchiuri şi catarge. (Agerpres) Se statornicesc aşezări noi JURILOVCA (coresp. „Munca“). La ţărmul mării, la punctul Perişor din cadrul întreprinderii piscicole Jurilovca, regiunea Constanţa, an de an pescarii îşi instalau talienele pentru pescuit. Ei locuiau aici 3—4 luni în colibe şi cabane provizorii, în timpul pescuitului de sezon. Pentru a se asigura un pescuit activ şi continuu în acest punct, s-au făcut importante investiţii. Astfel, recent a fost dată în folosinţă o cherhana modernă, cu sală de primire a peştelui, cameră de sărare, magazie pentru sare, cameră pentru preparat icre negre. S-au clădit de asemenea un dormitor pentru pescari, o baie cu apă caldă, bucătărie. De asemenea, s-au construit o uzină electrică, o magazie pentru păstrarea uneltelor, o gheţărie şi un atelier pentru confecţionat unelte pescăreşti. O nouă aşezare a răsărit acum aici, un important complex pescăresc care contribuie la dezvoltarea pescuitului marin de coastă. Foaia volantă PITEŞTI (coresp. „Munca“). — Pentru o largă popularizare a realizărilor obţinute de lucrătorii din comerţul de stat şi a metodelor noi de muncă folosite, comitetul interraional sindical şi secţia comercialăa Sfatului popular regional Piteşti au hotărît să pubice o foaie volantă permanentă bilunară, întitulată „Lucrătorul din comerţ“. Primul număr a apărut în 800 de exemplare, cuprinzînd articole semnate de conducători de unităţi şi lucrători, portrete de fruntaşi al comerţului de stat şi informaţii. In urma aprecierii de care s-a bucurat în rîndurile lucrătorilor, cel de al doilea număr al foii volante va apare în 2.000 de exemplare şi va fi difuzată în toate unităţile comerciale din oraşele regiunii. Maistrul Wiliam Kugel, un om între două vîrste, cam scund de statură şi nu prea împlinit la corp, lucrează la întreprinderea de utilaj „6 Martie" din Timişoara şi este constructorul primei clape romîneşti. Acest dispozitiv cu care se taie filet de ţeavă are o largă întrebuinţare în multe ramuri. Primele clupe au părăsit fabrica prin 1951. De atunci, s-au adus mereu noi perfecţionări procesului de producţie. Unele din ele aparţin tot maistrului Kugel, altele , altor inovatori. Datorită lor, calitatea clupelor s-a îmbunătăţit necontenit. Totuşi, se mai puteau face multe... Wiliam Kugel s-a gindit ce s-a gindit, apoi şi-a zis: „Gupele pot fi simplificate“. Cînd era sigur că ideea poate fi tradusă în viaţă, s-a apucat de treabă. A muncit omul zi şi noapte să-şi realizeze inovaţia. Şi a reuşit. Gupa de 1 ţoi cît şi aceea de 2 ţoli sînt terminate. La prima vedere, nu vezi nici o deosebire faţă de dispozitivul vechi. Dar cum începe maistrul să demonteze piesele, ea devine evidentă. Discul conducător al cuţitelor este astfel construit încît operaţiile de frezare sunt reduse aproape în întregime. Modificări au suferit şi cuţitele de filerare, modificări prin care se evită pericolul de fisurare la ci-c lire. Şi mai sunt numeroase alte avantaje ale noului dispozitiv. Este de-ajuns să spu-« nem că la fiecare bucată se economisesc circa 1—15 ore de manoperă. Dacă raportăm aceasta la întreaga producţie de clupe a întreprinderii, aflăm că într-un an se pot elibera cîteva strunguri împreună cu lucrătorii respectivi, fără ca planul să sufere. Nu mai vorbim de faptul că şi calitatea clupelor se ridică considerabil, mai ales prin modificarea bacurilor care, devenind mai late, fixează mai bine dispozitivul pe țeavă și deci fițetul tăiat totdeauna uniform. Snirîff creator Plenara C. C. al Sindicatului muncitorilor din industriile de petrol, chimie şi gaz metan Joi 30 august a avut loc în Capitală plenara comitetului central al Sindicatului muncitorilor din industriile de petrol, chimie şi gaz metan. La baza lucrărilor de pe primul punct al ordinei de zi au stat rapoartele de activitate prezentate de preşedinţii comitetelor de întreprindere de la schela Boldeşti şi fabrica de hîrtie „Steaua roşie“ dinBacău, precum şi coraportul expus de tov. I. Frăţilă, secretar al C.C. al Sindicatului muncitorilor din industriile de petrol, chimie şi gaz metan. Plenara a constatat că sarcinile trasate sindicatelor din aceste ramuri industriale cu privire la traducerea în viaţă a istoricelor hotărîri ale Congresului al II-lea al P.M.R. au devenit un program concret de acţiune. Primele 8 luni ale anului s-au încheiat cu succese însemnate în cele trei mari sectoare industriale. Industria petroliferă — a spus tov. ing. Horaţiu Iancu, locţiitor al ministrului Industriei Petrolului — a înregistrat o creştere simţitoare a producţiei de ţiţei. Cea mai nouă regiune petroliferă a ţării, Oltenia, a devenit şi una dintre cele mai productive. Vorbind despre aspectele dezvoltării industrieichimice în noul cincinal, ■tov, Anton Constan Litinescu, locţiitor al ministrului Industriei Chimice, a arătat că penicilina romînească şi-a cîştigat aprecieri şi pe pieţele externe, concurînd alături de penicilina englezească şi de cea daneză. Medicamentele romîneşti cuceresc tot mai mult teren. Vorbitorul a anunţat că peste cîtva timp ţara noastră va produce şi streptomicină. Pentru industria gazului metan este caracteristică amploarea, necunoscută în trecut, cu care se desfăşoară lucrările de construire a marilor conducte magistrale. Participanţii la lucrările plenarei au dezbătut pe larg lipsurile care mai frînează dezvoltarea celor trei industrii şi au indicat măsuri practice pentru lichidarea ier. Deficienţele existente în sectorul de foraj se datoresc în primul rând atitudinii birocratice a unor cadre de conducere şi a lucrătorilor din aprovizionare. Activiştii sindicali nu s-au preocupat suficient de extinderea metodelor şi iniţiativelor valoroase, nu au organizat temeinic întrecerea pe profesii. Astfel se explică că forajul cu turbina nu s-a extins în măsura cuvenită, iar iniţiati-vele petroliştilor de la schela Boldeşti sau cea a brigăzii de la sonda 1.109-Moineşti au fost aproape abandonate. Eroul muncii socialiste, Dumitru Arjan, a atras atenţia asupra necesităţii intensificării muncii de educaţie în rindul tinerilor ingineri care nu întotdeauna conlucrează cu maiştrii şi brigadierii în rezolvarea problemelor practice, complexe, ale producţiei. Concluziile asupra primului punct al ordinei de zi au fost trase de tov. I Dobre, preşedintele comitetului central al Sindicatului muncitorilor din industriile petrol, chimie şi gaz metan. Apoi a fost prezentat planul de acţiune al C.C. al Sindicatului privind desfăşurarea alegerilor sindicale care vor avea loc în ultimul trimestru al anului. Comună fruntaşă Baza de recepţie din Ciocăneşti, raionul Răcari. In jurul magaziilor spaţioase nu se mai vede animaţia de acum cîteva zile. Explicaţia? In comunele din raza bazei s-a terminat treierişul, iar majoritatea ţăranilor muncitori şi-au predat cotele. Intr-o magazie se încarcă, grîul în saci, în alta se condiţionează la maşină şi, se compartimentează cerealele de săminţă . La laboratorul de analize, laborantul Trică Marin recepţionează noi produse. O seamă de ţărani muncitori din Joiţa au ţinut să fie primii la predarea cotelor la produsele de toamnă , fasole şi floarea-soarelui. Din graficul de recepţionare pe comune, care se află în biroul bazei, se desprind cîteva comune fruntaşe la colectări: Cosoba, Crevedia şi... Ciocăneşti. ...Pe un drum colbuit îţi îndrepţi paşii spre o lizieră de salcîmi. Acolo se află Ciocăneşti. Cînd te apropii mai mult, prin verdele pomilor deosebeşti satul ascuns parcă la umbră de arşiţa soarelui de august. La sfatul popular am întîlnit pe împuternicitul comunal Gheorghe Terşunaru. — Tocmai am venit din satul Dacindea, împreună cu tovarăşa secretară — spune el. Alţi tovarăşi au rămas acolo pe teren. Mai sînt cîteva gospodării de vizitat... Cum stăm cu colectările? Apoi, cifrele vorbesc. Şi Gheorghe Terşunaru scoate registrele şi situaţiile, ordonat întocmite, şi începe să citească : 104% la carne de vită, 107% la cape de porc, 100% la liot» da oaia şi ‘lînă. Cît priveşti cerealele — peste 95 la sută. Cred că Ciocăneştii este şi acum fruntaş pe raion la fel ca în cinstea zilei de 23August. Rezultatele bune obţinute la colectări în comuna Ciocăneşti sînt roadele unei Activităţi concrete, bine organizate. In fiecare seară împuternicitul comunal Gheorghe Terşunaru şi agentul colector Ion Drăghici întocmesc planul pentru a doua zi. Pentru ca munca să fie mai rodnică, ei cerMembrii de sindicat în sprijinul îndeplinirii planului de colectări sprijinul comuniştilor, membrilor de sindicat, deputaţilor şi ţăranilor muncitori fruntaşi la predarea cotelor. Chiar cu o seară înainte s-a stabilit ca a doua zi o echipă să se deplaseze la 30 gospodării în satul Dacindea. In echipă au intrat împuternicitul, agentul colector, secretara sfatului popular, Kati Şerbănescu, şi administratorul zootehniic Stan Tănasie. Obiectivul: predarea cotelor de produse animale şi a restanţelor din cotele de cereale. Şi datorită muncii de lămurire s-au înregistrat rezultate frumoase. Astfel, ţăranii muncitori Ion N. Drăghici, Dumitru Mitroi, Ion G. Bucur şi alţii i-au asociat şi au predat la cota de carne un porc viu în greutate de pesta 120 kg. Munca politică de masă se situează la loc de frunte in comuna Ciocăneşti. Ea are aspecte variate. La tot pasul poţi întîlni lozinci care îndeamnă pe ţăranii muncitori să-şi predea cotele către stat. La gazeta de perete sunt citaţi fruntaşii la predarea cotelor de cereale printre care comuniştii Ion T. Barbu, Vasile N. Petre, deputaţii Ion Mitroi, Vasile Coja, membrii de sindicat Vlad M. Gheorghe, Jean Ioniţă, Marin Briceagele. Ei servesc drept exemplu celorlalţi prin felul conştiincios cum îşi îndeplinesc obligaţiile către stat. Mimită a fi scoasă în relief şi activitatea dusă în cadrul căminului cultural din comuna. Aici s-au ţinut şezători, conferinţe, discuţii libere cu producătorii, in care s-a arhitat importanţa predării integrale şi in termen al cotelor cuvenite statului Rodnică este activitatea ce o desfăşoară agitatorii, pe circumscripţii electorale. La această acţiune aduc o contribuţie deosebită membrii comitetului sindical comunal mixt (preşedinte Vlad N. Gheorghe). * In momentul de faţă aparatul de colectare din comuna Ciocăneşti se ocupă de pregătirea acţiunii de predare a produselor de toamnă. O parte din ciocăneşteni însă au luat-o înainte. Astfel, Ioniţă F. Gheorghe a şi predat cota de floarea-soarelui în cantitate de 141 kg; la fel au predat Radu Vlad, Ioniţă Năstase şi alţii. ____ H. VALENTIN