Munca, mai 1959 (Anul 15, nr. 3575-3599)

1959-05-03 / nr. 3575

Al 15-lea Mai liber a găsit ţara întreaga îmbrăcată în vestmîritul sărbătoresc, al marii zile internaţionale a celor cei muncesc, al frăţiei muncitorilor de pe întreg globul pămîntesc. Ca şiîn ceilalţi ani, Piaţa Stalin din Capitală, unde au loc tradiţionalele demonstraţii ,vasea oamenilor muncii, este bogat şi primăvăratic împotdobită. De-o parte şi de alta a vieţii, scăldată în lumina soarelui de mai, se află tribunele. Sunt drapate în roşu şi împodobite cu verdeaţă şi flori. Piaţa e dominată de portretele marilor învăţători ai omenirii muncitoare Marx, Engels, Lenin. Inadierea dimineţii, flutură steaguri roşii şi tricolore. Chemările închinate măreţei zile: -„Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc !“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Romin, forţa conducătoare în Republica Populară Romînă!", „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie — Republica Populară Romînă!“, „Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie!“, „Trăiască bastionul de neclintit al păcii şi socialismului, puternicul lagăr al socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică !“, se pot citi de departe. înflăcărată chemare de luptă a clasei muncitoare de pretutindeni „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!“ este înscrisă pe un mare glob pămîntesc. In Piaţa Stalin s-au adunat mii de oameni ai muncii. Deasupra mulţimii de participanţi la sărbătoare, sunt ridicate pancarte pe care se văd înscrise chemări în cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, portretele făuritori-• lor socialismului, ştiinţific Marx, Engels, Lenin, portretul lui I. V. Stalin, portretel.e. membrilor Biroului Politic al C. C al P.M.R., ale conducătorilor P.C.U.S. şi ale conducătorilor partidelor corpuniste şi muncitoreşti. In tribune se află numeroşi invitaţi : membri ai CC. al P.M.R., membri ai guvernului, ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale, conducători ai organizaţiilor de masă , şi instituţiilor epic-,trale, fruntaşi în muncă din întreprinderile Capitalei, academicieni, oameni de ştiinţă, artă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. In tribuna special rezervată iau loc şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. In tribune se află de asemenea numeroşi oaspeţi de peste hotare, veniţi să sărbătorească ziua de 1 Alai alături de poporul nostru, reprezentanţi ai sindicatelor din U.R.S.S., R. P. Chineză, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R. D. Germană, R. F. Germană, Olanda, R. P. Polonă, R. P. Ungară şi alţi oaspeţi ai ţării noastre. La ora 8,30 sosirea în Piaţa Stalin a conducătorilor partidului şi guvernului este salutată cu îndelungi ovaţii. In tribuna centrală iau loc tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Igioghioroş, Constatin Pîrvulescu, Dumitru Cofiu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Janos Fazekas, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu. .Atanase Joja, Gherasim Popa, Florian Dănălache. 11 înainte'de începerea mitingului, marea fanfară militară aliniată în Piață intonează. Imnul de Stat al R. P. Române. Mitingul este deschis de tov. Florian Căpălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Ia apoi cuvîntul tovarăşul Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor, care felicită călduros cu ocazia zilei de 1 Mai pe oamenii muncii şi pe oaspeţii de peste hotare, în numele C.C. al Partidului Muncitoresc Român, al Guvernului Republicii Populare Romíne şi al Consiliului Central al Sindicatelor. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice pentru Partidul Muncitoresc Român, conducătorul de nădejde al poporului nostru muncitor pe drumul luminos al socialismului, pentru puternicul lagăr al socialismu,lui în frunte cu Uniunea Sovietică, pentru solidaritatea internaţională a oamenilor muncii din toate ţările lumii, pentru pace şi prietenie între popoare. Braţul înarmat al clasei muncitoare Mitingul a luat sfirşit. O clipă de linişte. Acordurile marşului partizanilor se înalţă tumultuoase. Dinspre Statuia Aviatorilor, în pas cadenţat de paradă, pătrund in viaţă gărzile muncitoreşti ■— braţul înarmat al clasei muncitoare. Cu mina strinsă pe armă, cu chipul dirz, hotărit, mindrn de tradiţiile eroice ale formaţiilor patriotice organizate de partid, muncitorii trec prin faţa tribunelor. Urale nesfîrşite, entuziaste urale, însoţesc trecerea şirurilor de tineri şi virstnici îmbrăcaţi în uniforme albastre, cu banderole tricolore pe braţ. Trec rînduri, rînduri muncitorii înarmaţi. Trec intr-o ordine desăvîrşită mii şi mii. Mulţi dintre ei poartă pe piept ordine şi medalii, cucerite în munca de zi cu zi, în întrecerea socialistă : oţelari de la uzinele „23 August“, metalurgişti de la uzinele „Timpuri Noi“ şi „Mao Tze-dun“, ceferişti, constructori, muncitori din Capitală. Cei mai vîrstnici au decoraţii, răsplată a participării lor la lupta patriotică organizată şi condusă de partid pentru eliberarea ţării de sub jugul fascist. Acelaşi pas cadenţat, aceeaşi hotărîre de a apăra ca lumina ochilor puterea populară, măreţele sale cuceriri revoluţionare obţinute sub conducerea partidului, împotriva oricăror încercări ale duşmanului care ar îndrăzni să atenteze la munca paşnică, constructivă a întregului nostru popor muncitor. Primăvara patriei In Piaţă răsună acum tobe şi trompete pioniereşti. Revărsare de vocioşie şi tinereţe. Primăvara patriei. Parcă şi-au dat întîlnire aici toate florile plaiurilor noastre. O grădină mulţi, coloră: purpura macilor în cravatele roşii, .galbenul holdelor, cicoriul şi verdele pajiştilor in costume, şi lumina poienilor. în., priviri... Un mănunchi de pionieri se desprinde din. mijlocul coloanei şi aleargă spre tribuna centrală. Urcă treptele şi, îmbujoraţi dăruiesc conducătorilor partidului şi guvernului buchete de flori. Prinos de recunoştinţă pentru copilăria lor fericită, pentru viitorul senin şi însorit. ■ .................... In mijlocul rîndurilor, pionierii duc o pancartă pe care scrie: „Vrem să devenim“ , printre flori şi năframe se zăresc cărţi, echere, ciocane,, compase — simbol al feluritelor îndeletniciri pe care le vor îmbrăţişa. E lung şirul ■ copiilor care defilează prin faţa tribunelor. Păşesc voios şi zîmbesc soarelui de mai. Copilărie fericită, visuri şi ‘ năzuinţi care se împletesc. Partidul veghează cu dragoste de părinte ca florile vieţii, —viitoa-rea generaţie muncitoare — să crească viguroase, puternice ■ şi bine instruite. Constructorii vieţii noi Piaţa mai păstrează încă freamătul coloanelor pioniereşti... Pe aici şi-a purtat surîsul primăvarapatriei ! • In Piaţă îşi face apariţia un uriaş fluviu de oameni,ce pare nesfirşit. Ropote de aplauze îi salută, începe marea demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală. „Trec veseli acela ce străbunului plai şi plinea i-o dau , . şi oţelul !... Cutreieră străzile vintul de mai , şi flutură mindru , drapelul". La cel de-al 15-lea întîi Mai liber, oamenii munciiau venit într-un număr impresionant să raporteze partidului şi guvernului despre noile victorii obţinute pe drumul socialismului. Pancarte, grafice, lozinci, urale, exprimă hotărîrea lor nestrămutată de a dobîndi noi succese, apropiind momentul cînd ţara noastră va termina în linii mari construcţia socialismului. Participanţii lademonstraţie ovaţionează entuziast pentru ,, Partidul Muncitoresc Român, inspiratorul şi organizatorul victoriilor poporului nostru ,muncitor pentru Comitetul său Central, în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej.. Realizările noi cu care au întîmpinat marea sărbătoare a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc,sunt o dovadă grăitoare că poporul nostru, muncitor urmează neabătut şi înfăp(Continuare In pag. 2-a) Dragi tovarăşi, Dragi oaspeţi de peste hotare, Oameni ai muncii din Capitala patriei noastre, Sărbătorim astăzi , ziua de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, în împrejurări cînd omenirea muncitoare de pe toată suprafaţa pămîntului îşi manifestă tot mai puternic hotărîrea de a lupta pentru pace trainică în lume, pentru democraţie şi socialism. „In această frumoasă zi de primăvară, cînd întregul nostru popor muncitor îşi manifestă bucuria faţă de victoriile obţinute în construirea vieţii noi, socialiste, vă transmit din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a guvernului Republicii Populare Române şi a Consiliului Central al Sindicatelor un fierbinte salut şi vă felicit pentru succesele cu care aţi întimpinat 1 Mai. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, adresăm un salut călduros oaspeţilor dragi din alte ţări, care împreună cu noi iau parte la această grandioasă manifestare. Tovarăşi, Ziua de 1 Mai ne aminteşte marile tradiţii de luptă ale eroicei noastre clase muncitoare, de manifestaţiile şi demonstraţiile organizate de Partidul Comunist, de lupta maselor muncitoare, în frunte cu încercata sa avangardă, împotriva regimului burghezo-moşieresc, pentru pîine, pămint, libertate şi pace. Poporul nostru muncitor, înfruntînd cu bărbăţie nenumărate greutăţi, a parcurs un drum glorios de luptă pentru instaurarea puterii populare, pentru întărirea regimului democrat-popular şi pentru construirea socialismului. Oamenii muncii din Republica Populară Romînă sărbătoresc ziua de 1 Mai ca oameni liberi, stăpini pe soarta lor, constructori harnici şi talentaţi ai socialismului. Sub steagul glorios al partidului s-au obţinut mari înfăptuiri în dezvoltarea economiei şi culturii. Oamenii muncii, dînd dovadă de o înaltă conştiinţă socialistă, participă activ la conducerea vieţii de stat şi economice, punindu-şi toată puterea şi toate capacităţile în slujba înfloririi patriei. Muncitorii, inginerii, tehnicienii muncesc neobosit pentru dezvoltarea în ritm susţinut a industriei sosocialiste. An de an intră in funcţiune noi întreprinderi în industria constructoare de maşini, siderurgică, petroliferă, chimică, minieră, de prelucrare a lemnului, în industria producătoare de bunuri de larg consum. Mase tot mai largi de ţărani muncitori păşesc cu încredere pe drumul arătat de partid, drumul agriculturii socialiste. Poporul nostru a primit cu aprobare şi satisfacţie măsurile stabilite de partid şi de statul democratpopular, în vederea lichidării oricăror forme ale exploatării în mediul rural. Nu este departe ziua cînd va fi încheiată opera de transformare socialistă a agriculturii. Intelectualitatea ţării noastre, oamenii de ştiinţă şi cultură participă tot mai activ la opera de construire a societăţii noi, socialiste. Pe măsura dezvoltării economiei naţionale, a creşterii productivităţii muncii şi reducerii preţului de cost al producţiei, creşte nivelul de trai al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Anul acesta vom sărbători a 15-a aniversare a eliberării patriei noastre. Cu acest prilej, poporul român va trece în revistă marile realizări pe care le-a obţinut în anii puterii populare, realizări ce deschid perspectiva înfăptuirii unor noi sarcini măreţe. In anii apropiaţi socialismul va fi construit în linii mari şi vom trece la o nouă etapă, etapa desăvîrşirii construcţiei socialismului in ţara noastră. In munca şi lupta pentru construirea socialismului s-a cimentat tot mai mult unitatea moral-politică a oamenilor muncii, strîns uniţi în jurul partidului şi guvernului, se consolidează alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, frăţia de nezdrun(Continuare in pag. 2-a) Intr-o atmosferă de puternic entuziasm s-a sărbătorit în întreaga ţară ziua de 1 Mai marea demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală Un aspect al tribunei centrale în timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai 1959 (Foto: AGERPRES) Ore in Şir, nesfîrşitele coloane de manifestanţi trec într-un fluviu multicolor prin faţa tribunelor din Piaţa Stalin Proletari din toate tarile, un/fî-ya/ anul XV. — nr. 3575 DUMINICĂ 3 MAI 1959 ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. 4 pagini 20 bani TELEGRAMĂ " Primului secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Tovarăşului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romíne Tovarăşului CHIVU STOICA Dragi tovarăşi, Vă mulţumesc din Inimă şi prin dv. Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romine pentru caldele felicitări şi urările trimise cu prilejul împlinirii a 65 de ani. Vă doresc din toată Inima dv. şi Întregului popor romin noi succese în construirea socialismului. Cu salutări tovărăşești, N. HRUŞCIOV