Munca, aprilie 1961 (Anul 17, nr. 4170-4195)

1961-04-01 / nr. 4170

in apărarea intereselor vitale ale popoarelor Poporul nostru a primit cu satisfacţie comunicatul şedinţei de la Moscova a Comitetului Politic Consultativ al statelor participante ale Tratatului de la Varşovia de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală. Aşa cum se arată în comunicatul final, şedinţa a prilejuit un schimb larg de păreri asupra problemelor legate de evoluţia evenimentelor internaţionale şi a examinat măsurile de viitor ale ţărilor participante la acest tratat în vederea asigurării păcii în Europa şi în lumea întreagă. Pornind de la concluziile teoretice şi politice ale istoricei Consfătuiri din noiembrie 1960 a reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti, Comitetul Politic Consultativ a trecut în revistă marile succese obţinute de ţările lagărului socialist, importantele victorii pe care le-a obţinut în ultimul an politica lor externă de pace. Instrument al acestei politici care îşi pune ca ţel coexistenţa paşnică a statelor cu orînduiri sociale diferite, Tratatul de la Varşovia este diametral opus prin caracterul său oricăror alianţe şi tratate, iniţiate şi patronate de cercurile imperialiste, întreaga politică externă a guvernelor statelor membre ale Tratatului de la Varşovia a acţionat în sensul dezarmării generale şi totale şi al lichidării „războiului rece", iniţiat şi întreţinut de cercurile imperialiste. O astfel de politică externă este proprie şi caracteristică ţărilor socialiste preocupate de ţelul paşnic al dezvoltării economiei, culturii, ştiinţei şi tehnicii în vederea ridicării bunăstării materiale a popoarelor respective. Este politica externă a unei lumi zidite pe fundamentul de neclintit al învăţăturii marxist-leniniste, căreia legile istoriei îi asigură o continuă propăşire. Nimeni, nici măcar cei mai aprigi duşmani ai socialismului, nu mai cutează astăzi să nege marile succese pe care Uniunea Sovietică şi celelalte ţări ale lagărului socialist, le-au obţinut şi le obţin în toate domeniile economiei, ştiinţei şi tehnicii. Pe baza acestor succese au crescut nemăsurat forţele socialismului şi păcii, capabile să zădărnicească planurile imperialiste, agresive şi să instaureze o pace trainică. Pe bună dreptate se arată în comunicatul şedinţei Comitetului Politic Consultativ al statelor participante ale Tratatului de la Varşovia că cercurile agresive continuă să pună piedici însănătoşirii climatului internaţional şi se împotrivesc eforturilor făcute în acest sens de către statele iubitoare de pace. Intr-adevăr, statele imperialiste şi grupurile lor militare agresive, continuă cursa înarmărilor, lărgesc pregătirile lor militare. Aceasta o dovedesc bugetele militare mereu crescînde ale acestor ţări, goana după baze militare, sporirea stocurilor de arme nucleare şi răspîndirea lor. Pentru securitatea popoarelor europene şi a întregii lumi este îndeosebi îngrijorătoare politica occidentală în ce priveşte accelerarea refacerii armatei vestaeriane. Sub paravanul oferit de Blocul Atlantic, acestei armate agresive, condusă de generali hitlerişti în vederea unor scopuri revanşarde, I se pun astăzi la dispoziţie atît armele de exterminare cele mai moderne, cît şi baze militare pe teritoriul altor ţări.Astfel, aşa cum subliniază comunicatul cu privire la şedinţa Comitetului Politic Consultativ al statelor participante ale Tratatului de la Varşovia : „Germania occidentală se transformă în principalul focar al primejdiei de război în Europa". A devenit cu desăvîrşire limpede că este în interesul asigurării păcii să se înlăture rămăşiţele celui de-al doilea război mondial prin încheierea Tratatului de pace cu cele două state germane şi, în legătură cu aceasta, stingerea focarului de primejdie din Berlinul occidental, prin transformarea acestuia într-un oraş liber, demilitarizat. Politica cercurilor agresive imperialiste ţinteşte, prin eforturi disperate, să împiedice înaintarea popoarelor pe drumul păcii, democraţiei şi progresului. Tot mai des, puterile imperialiste recurg la forţa militară directă în încercările lor de a înăbuşi mişcarea crescîndă de eliberare naţională din ţările Africii, Asiei şi Americii Latine. Crimele colonialiste din Congo, Algeria, Angola şi Laos, ca şi provocările americane împotriva Cubei, dovedesc în mod clar acest lucru. Solidaritatea popoarelor lumii faţă de aceste ţări ameninţate de uneltirile imperialismului, victoriile tot mai răsunătoare ale luptei de eliberare naţională care marchează destrămarea totală a sistemului colonial, demonstrează că nimic nu mai poate zăgăzui mişcarea de eliberare naţională a popoarelor înrobite, în lupta lor pentru independenţă naţională. Comunicatul Comitetului Politic Consultativ reafirmă voinţa fermă a statelor socialiste de a depune eforturi în favoarea dezarmării generale şi totale, pentru stăvilirea cursei înarmărilor şi pentru destinderea încordării internaţionale. Evident, ţinînd seama de situaţia creată de pregătirile militare ale puterilor occidentale, statele participante ale Tratatului de la Varşovia au căzut de acord asupra măsurilor pe care consideră necesare să le înfăptuiască în interesul întăririi continue a capacităţii lor de apărare şi consolidării păcii în întreaga lume. In acţiunile lor, statele participante ale Tratatului de la Varşovia pornesc de la aprecierea că prin eforturile unite ale lagărului socialist mondial, ale clasei muncitoare internaţionale, ale mişcării de eliberare naţională, ale tuturor ţărilor care iau atitudine împotriva războiului şi ale tuturor forţelor iubitoare de pace, războiul mondial poate fi preîntîmpinat. Exprimînd năzuinţele de pace cle popoarelor din ţările lagărului socialist, comunicatul şedinţei Comitetului Politic Consultativ constituia un document menit să se bucure de profunda simpatie şi aprobare a tuturor popoarelor interesate într-un viitor comun de bună înţelegere şi progres. El atrage atenţia omenirii asupra celor mai importante probleme ale vieţii politice internaţionale şi constituie o nouă chemare adresată guvernelor ţărilor occidentale ca ele să abordeze în mod realist şi cu simţ de răspundere problemele ce interesează pacea lumii. Popoarelor lumii, tuturor celor care se unesc în lupta pentru un viitor în care războiul să nu-şi mai găsească loc, acest comunicat le aduce un mesaj de speranţă ,şi îmbărbătare. Poporul român care luptă activ pentru cauza socialismului şi păcii salută comunicatul şedinţei Comitetului Politic Consultativ cu hotărîrea de a-şi aduce şi pe viitor contribuţia sa la Întărirea continuă a lagărului socialist, la izblnda coexistenţei paşnice. Sub înţeleaptă conducere a partidului, poporul nostru luptă cu toate forţele sale pentru desăvîrşirea construcţiei socialiste, convins că aceasta reprezintă cel mai important aport la izbînda marilor idealuri ale omenirii. TELEGRAMA Celui de-al II-lea Congres al Partidului Comunist din Guadelupa Dragi tovarăşi, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român trimite celui de-al II-lea Congres al Partidului Comunist şi tuturor comuniştilor din Guadelupa un călduros salut frăţesc şi vă urează noi succese în întărirea organizatorică şi ideologică a partidului pe baza invincibilei învăţături marxist-leniniste, în lupta pentru înfăptuirea aspiraţiilor de libertate ale poporului, pentru pace, democraţie şi progres social. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN Proletari din toate țările, unițî-v22 I ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. I. Anul XVII.nr 4170 Simbrită 1 aprilie 1961 4 pagini 20 bani In cinstea aniversarii a 40 de ani de la înfiinţărila Partidului Comunist din Romînia Doi tineri mentori de la uzina „înfrăţirea“-Oradea, Alexandru Sava (dreapta) are 29 de ani, iar Lányi Alexandru, 19 ani. Dar pe amîndoi îi uneşte dorinţa să dea produse dus cea mai bună calitate. Iată-i cu cită atenţie execută ultimul control al dispozitivului de fixare de la un shaping de 700 mm. Foto: ST. ALBESCU „Plan personal de măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii produselor“ Sunt peste trei săptămîni de când harnicul colectiv de la Uzinele „23 August“ din Capitală a pornit cu mult entuziasm întrecerea socialistă în cinstea glorioasei aniversări a partidului, pentru a obţine în acest an produse la un înalt nivel calitativ în fiecare secţie şi loc de muncă lupta pentru o calitate superioară a produselor a cuprins în prezent pe fiecare muncitor, tehnician şi inginer. Ca urmare, zi de zi în graficele de evidenţă sunt înscrise noi succese care fac ca produsele cu marca Uzinelor „23 August“ să se ridice treptat la nivelul actual de dezvoltare a tehnicii. O evidentă luptă pentru o calitate superioară se desfăşoară, spre exemplu, la secţia motoare. Pe baza unei ample analize colectivul de aer s-a angajat ca în acest an să-şi însuşească fabricarea de motoare de puteri variind între 300—1000 C.P., care să corespundă din punct de vedere funcţional, economic şi constructiv celor mai noi realizări în acest domeniu. In acest scop au fost prevăzute măsuri speciale , care în prezent au început să dea roade. Recent, în cadrul acestei secţii s-a petrecut un eveniment deosebit. Strungarul Cristea Ciobanu şi Ion Rădulescu au expus în cadrul grupei sindicale nr. 4, din care fac parte, INIŢIATIVA LOR DE A ÎNTOCMI PENTRU ÎMBUNĂTĂŢIREA CALITĂŢII PRODUCŢIEI ŞI SPORIREA PRODUCTIVITĂŢII MUNCII, PLAN PERSONAL DE MĂSURI. „înfăptuirea acestui angajament — a arătat în cuvîntul său strungarul Cristea Ciobanu — cere ca fiecare Iniţiativa unor strungari de la secţia motoare a uzinelor „23 August" din Capitală muncitor, tehnician, inginer să-şi aducă din plin contribuţia, să lupte ca la fiecare loc de muncă să se dea numai producţie de calitate superioară. Din propria mea experienţă am desprins faptul că se pot obţine bune rezultate în întrecerea socialistă atunci cînd angajamentele luate au o bază concretă şi sunt susţinute de planuri personale de măsuri tehnico-organizatorice. Aceste planuri ne stimulează să luptăm organizat pentru a ne ridica calificarea profesională, cît şi în direcţia Introducerii continue la locurile de muncă a progresului tehnic. Iată de ce, eu am trecut, după ce am studiat Directivele C.C. al P.M.R., să-mi întocmesc un plan personal de luptă pentru îmbunătăţirea calităţii producţiei in care am prevăzut măsurile ce le voi aplica în vederea îndeplinirii angajamentelor luate în întrecerea socialistă. In ce constă de fapt acest plan ? Angajamentul : să dau în acest an produse de cea mai bună calitate, respectînd cu stricteţe prescripțiunile din desen, prin aplica- V. BOESCU (Continuare în pag. 2-a) Nu peste mult timp, apartamentele din aceste blocuri de pe b-dul I. V. Miciurin din Capitali Își vor primi locatarii Foto: F. COZIA In nr. 4.116 al ziarului nostru a apărut articolul intitulat „Rezervele să fie puse în mişcare" în care se arăta că, cu toate succesele dobîndite In îmbunătăţirea calităţii produselor, colectivul uzinelor „Wilhelm Pieck“ din Brăila mai are încă numeroase rezerve interne ce pot fi mobilizate în acest scop. Recent, a sosit la redacţie o scrisoare semnată de preşedintele comitetului sindicatului de aici şi de directorul general al uzinelor ca răspuns la articolul apărut. Redăm mai jos spicuiri din conţinutul acesteia : In urma analizei făcute, ca urmare a articolului de mai sus, vă comunicăm că cele arătate sunt reale. Menţionăm că ridicarea prestigiului mărcii fabricii prin îmbunătăţirea continuă a calităţii produselor noastre a constituit şi constituie o preocupare permanentă pentru conducerea uzinei şi comitetul sindicatului. Acest lucru e dovedit de faptul că în ultimul timp calitatea utilajelor fabricate s-a îmbunătăţit, lucru reflectat în reducerea numărului de reclamaţii primite faţă de anii anteriori. De asemenea, procentul de rebuturi a fost în cursul anului trecut sub coeficienţii admişi de plan. Pentru îmbunătăţirea şi pe mai departe a calităţii produselor, s-a întocmit un plan special de măsuri. Acesta prevede, printre altele: extinderea modelelor metalice, broşarea canalelor de pană, sablarea pieselor turnate cu alice de oţel extinderea sudurii automate, introducerea cărnii superficiale, montarea unei instalaţii pentru tratamentul oţelurilor rapide. De asemenea, la excavatorul de 0,3 m.c. se vor perfecţiona etanşeitatea instalaţiei hidraulice, funcţionarea cutiei de viteze şi se vor îmbu-ănătăţi uzinajul şi montajul axelor plafare la diferenţialul din faţă şi la sistemul de rotire. La un alt produs — gatere de 24 şi 32 toni, se va elimina defecţiunea semnalată —■ rularea rotorilor, iar la piesele de 90 şi 250 tona vor fi eliminate trepidaţiile. S-a prevăzut, de asemenea, şi aprovizionarea cu instrumente de măsurat de care în ultima vreme controlul tehnic de calitate a dus lipsă. In scopul creşterii exigenţei controlorilor tehnici de calitate, s-a hotărît ca în fiecare miercuri aceştia să fie instruiţi după un plan tematic special. A fost prevăzută şi deschiderea unor cursuri pentru ridicarea calificării tehnicienilor, iar pentru muncitori s-au organizat mai multe cursuri în care sunt cuprinşi circa 2.000 tovarăşi. La rîndul său, comitetul sindicatul NICOLAE IORGA director general al uzinelor „Wilhelm Pieck“-Brăila şi CONSTANTIN MIHAILA presedintele comitetului sindicatului (Continuare In pag. 2-a) Delegaţia Republicii Populare Române care a participat la şedinţa Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varşovia a placat din Moscova spre patrie MOSCOVA . — Corespondentul Agerpres transmite : Vineri la amiază a plecat din Moscova spre patrie delegaţia Republicii Populare Române care a participat la şedinţa Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varşovia. Delegaţia a fost alcătuită din tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C. C. al P.M.R., preşedintele Consiliului de Stat al I. P. Romine, şeful delegaţiei, Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Consiliului de Miniştri, general de armată Leontin Sălăjan, miniştri al Forţelor Armate, Gheorghe Gaston Marin, preşedintele Comitetului de Stat al Planificârii, şi Corneliu Mânescu, ministrul Afacerilor Externe. La gara Kiev din Moscova delegaţia a fost salutată de tovarăşii Mihail Suslov, membru al Prezidiului C. C. al P.C.U.S., secretar al C. C. al P.C.U.S., Vladimir Novikov, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării, Kiril Moskalenko, mareşal al Uniunii Sovietice, adjunct al ministrului Apărării, Nikolai Firlubin, locţiitor al ministrului Afacerilor Externe, şi Ivan Jegalin, ambasadorul U.R.S.S. la Bucureşti. Delegaţia a fost condusă, de asemenea, de Nicolae Guină, ambasadorul R. P. Romíne la Moscova, și de membri ai ambasadei. Pentru constructorii de locuinţei Numai parchet bun şi la un preţ de cost scăzut Acesta este principalul obiectiv al Întrecerii socialiste in jurul căruia comitetul sindicatului de la fabrica de cherestea şi parchete „Trafag"— Bucureşti a mobilizat toţi muncitorii şi tehnicienii de aici. Dacă calitatea stă pe primul plan în întrecere, asta nu înseamnă că celelalte obiective ale ei cum ar fi : cantitate, economii etc. le neglijăm — ţine să-mi precizeze tovarășul inginer tehnolog Alexandru Suciu. „Noi ne-am angajat, cu prilejul dezbaterii recentelor Directive ale C.C. al P.M.R., că vom reduce consumul specific la materia primă — bușteni de stejar — cu 152 m3, iar la parchete de stejar cu 8 m3, frize. Valoarea economiilor ce se vor realiza pe această cale va fi de cca. 20.000 lei. Totodată, ne-am mai angajat să facem economii la diferite materiale tehnice după cum urmează : 10 pietre polizor, 10 kg curele trapezoidale, 50 kg ulei industrial, 3 pînze de gater şi 4 de circulare etc. Vom livra de asemenea, peste plan 50 tone rămăşiţe de lemn de stejar pentru tananţi, precum şi 10.000 araci din deşeuri pentru sectorul legumicol al diferitelor gospodării agricole de stat“. — Aţi putea să ne spuneţi şi cum se transpun în viaţă aceste angajamente ? — Desigur că da. Şi fără a mai aştepta o altă întrebare, inginerul tehnolog scoase din sertarul biroului său un dosar şi, după ce-l răsfoi, zise: „Iată o primă realizare, notaţi-vă vă rog. Dacă cu o lunădouă în urmă parchetul necesar pardosirii noilor locuinţe muncitoreşti, fabricat la noi, mai prezenta cam 6 la sută diferite defecţiuni de fabricaţie, cum ar fi: ciupituri de la maşină, părţi nerindeluite etc, apoi in prezent aceste defecţiuni au fost eliminate. După calculele făcute de noi pînă la 28 martie, contăm pe rezultate bune şi în ce priveşte livrările de parchet şi araci“. — Ne puteţi spune şi ce stă la baza realizării angajamentelor luate ? — Da! Cu sprijinul comitetului sindicatului nostru, tehnicienii fabricii au trecut, pe baza planului de măsuri tehnico-organizatorice, la instruirea muncitorilor la locul de muncă. Aceasta cu scopul ca el să cunoască mai temeinic maşinile la care lucrează şi felul cum trebuie ele exploatate. S-a insistat mult pe cunoaşterea metodelor rapide de echilibrare şi schimbare a cuţitelor de la maşini ori de cite ori se simte nevoia, punîndu-se îndeosebi accentul pe ascuţirea lor corectă, conform normelor tehnice elaborate de Institutul de Cercetări Forestiere. Cu alte cuvinte, în centrul preocupărilor noastre stă ridicarea continuă a calificării profesionale a muncitorilor prin toate mijloacele de care dispunem Avem un colectiv harnic cu care ne mîndrim şi, ca atare, angajamentele luate de noi vor fi duse la bun sfirşit“. Şi aşa este. Vizitind secţiile acestei fabrici, rămii plăcut impresionat de ordinea ce domneşte la fiecare loc de muncă, de mişcările agere şi sigure ale muncitorilor aflaţi la diferite maşini, de ritmnul viu în care se desfăşoară aici întrecerea socialistă. Galeristul Constantin Matei, circularistul Voinea Sima, sortatoarea de calitate a parchetului Maria Tatu sunt doar cîţiva dintre fruntaşii întrecerii socialiste pentru o calitate superioară a produselor acestei fabrici. O singură dorinţă există în inima fiecărui muncitor de aici şi anume : de a pune la dispoziţia constructorilor de locuinţe cantităţi tot mai mari de parchet şi de cea mai bună calitate. ŞT. DUMITRESCU Prin metode tehnice noi Alături de broșura unde erau publicate Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării partidului, pe masa șefului serviciului tehnic de la fabrica „Dobrogeanu Gherea“ din Oradea se aflau mai multe dosare. Gergely Francisc cerceta tocmai pe cel care cuprindea planul M.T.O. pentru anul în curs. Discuţia noastră s-a axat, cum era şi firesc, pe problemele referitoare la calitatea produselor. — In direcţia realizării unei calităţi superioare a producţiei, promovarea de noi metode tehnice are un rol important. De aceea, de acum înainte vom acorda şi mai multă atenţie pentru generalizarea unor asemenea metode. Referindu-se la realizările de pînă acum el a amintit despre metoda de perforare a feţelor de încălţăminte cu ajutorul matriţei la presă cu excentric. Aceasta asigură o perforare simetrică a feţelor, încît produsele prezintă un aspect eleganţi estetic care satisfac exigenţele cumpărătorilor. Acum se pune problema extinderii metodei la toate modelele fabricate în serie mare, ce se pretează la o astfel de prelucrare. Odată cu sporirea calităţii creşte şi productivitatea muncii de 3 ori faţă de vechiul sistem de perforare la maşini plate cu două producele. In prezent se experimentează un nou procedeu pentru confecţionarea încălţămintei. Potrivit acestuia, în interesul micşorării greutăţii încălţămintei, se urmăreşte înlocuirea tălpii branţ de bovine şi a şpaltului de bovine cu talpă sintetică drept talpă intermediară. Punerea la punct a noului procedeu va rezolva elemente calitative importante pentru articole de încălţăminte, respectiv o greutate mai redusă şi o flexibilitate mai mare, menţinînd durabilitatea. Aceste exemple, la care se pot adăuga şi altele, vădesc preocuparea pentru folosirea metodelor noi în lupta pentru produse de înalt nivel calitativ. In această luptă tehnica nouă le este un reazem de nădejde. Aşa se explică şi preocuparea pentru introducerea, pe lîngă benzile rulante existente, a unor noi benzi la confecţionarea branţurilor pentru încălţămintea C. B. (cusut prin brant), la asamblarea tălpilor din cauciuc microporos şi cauciuc, întărindu-se şi mai mult controlul pe fiecare fază de fabricaţie. La fabrica „Dobrogeanu Gherea“ tehnica nouă este pusă efectiv în slujba calităţii produselor, membrii colectivului de aici fiind hotărîţi să dobîndească succese din ce în ce mai mari în lupta pentru o producţie de calitate superioară. AL. ION In trei luni —nici o reclamatie PLOIEŞTI (Prin telefon de la coresp. „Munca"). — Constructorii de sape cu role — necesare sondelor în foraj — de la uzinele de utilaj petrolifer „1 Mai“-Ploieşti au încheiat primul trimestru din acest an cu un bilanţ bogat. Deşi planul de producţie in această perioadă aproape s-a dublat faţă de anul trecut, ei au reuşit, printr-o mai bună organizare a lucrului cu aceleaşi maşini în acelaşi spaţiu de lucru, să îndeplinească înainte de termen planul trimestrial, dînd în plus 664 sape cu role. ÎN ACEST INTERVAL NU S-A PRIMIT NICI O RECLAMAŢIE PRIVIND CALITATEA SAPELOR. O contribuţie de seamă au adus-o muncitorii din sectoarele conduse de comuniştii Ion Vasilescu, Gheorghe Mareş şi alţii, care au înscris succese de seamă în întrecerea socialistă. Tot in acest timp secţia a livrat schelelor petrolifere 3 noi tipuri de sape cu role pentru foraj de înaltă tehnicitate.