Munca, iulie 1961 (Anul 17, nr. 4247-4272)

1961-07-01 / nr. 4247

Participarea oamenilor de știință la rezolvarea problemelor de protecție a muncii I. IONESCU director al Institutului de cercetări științifice pentru protecția muncii al C.C.S. Caracteristic întreprinderilor noastre socialiste este îmbinarea armonioasă a sarcinilor de producție cu cele privitoare la asigurarea unor condiții bune de muncă. Nici teoretic și nici practic nu poate fi conceput proces tehnologic, instalație sau agregat, fără măsuri eficiente care să protejeze viața și sănătatea celor ce lucrează la ele. Acest fapt, la fel ca multe altele, constituie o dovadă a grijii față de om, care este una din manifestările principale ale regimului democrat-popular. Există convingerea — pe deplin întemeiată — că oamenii de știință pot și trebuie să aducă un aport de seamă la continua condițiilor de lucru îmbunătățirea ale celor ce muncesc. Intr-adevăr, rolul acestor cadre de înaltă pregătire și specializare tehnico-științifică este de mare importanță și faptele stau mărturie în această privință. Cercetătorii, oamenii de știință, folosind documentația de specialitate din țara noastră, din țările socialiste, studiază posibilitatea îmbunătățirii condițiilor de muncă, în primul rînd în siderurgie și construcția de mașini, in minerit, în fabricile de produse chimice, precum și în celelalte sectoare de producție. Pentru aceasta li s-au creat largi posibilități. De rezolvarea problemelor de protecția a muncii se ocupă azi institute de cercetări ale Academiei R.P.R. și ale ministerelor, precum și colective de ingineri din întreprinderi. Studierea acelor probleme care depășesc posibilitățile institutelor departamentale și ale întreprinderilor, revin Institutului de cercetări științifice pentru protecția muncii al C.C.S., creație a regimului democratpopular, care are și rolul de a ajuta și coordona întreaga activitate științifică în domeniul protecției muncii. O fărîmai bună parte din cercetările pe protecției muncii sunt îndreptate spre modernizarea producției industriale, urmărindu-se totodată ușurarea efortului fizic, prin mecanizarea și automatizarea proceselor tehnologice. Institutul nostru și institutele de cercetări ale Academiei R.P.R. și ale ministerelor se străduiesc să pună la dispoziția proiectanților noilor fabrici, a instalațiilor și utilajelor, sisteme de lucru și mijloace de protecție cu ajutorul cărora să se reducă efortul omului și să se înlăture cauzele accidentelor și îmbolnăvirilor profesionale. Pe această linie se fac cercetări pentru elaborarea unor normative și standarde care să fixeze anumiți parametri, utili proiectanților la construirea de noi întreprinderi și utilaje industriale. Problemele ce fac obiectul cercetării științifice sunt foarte variate. De exemplu, în țara noastră se folosesc în multe locuri de muncă izotopii radioactivi. Pentru asigurarea unei protecții eficiente a celor care lucrează cu aceste substanțe, există rtît în cadrul Institutului de fizică atomică al Academiei R.P.R., cît și în cadrul institutului nostru, laboratoare bine utilate, de dozimetrie a radiațiilor ionizante. In scopul folosirii izotopilor radioactivi ca mijloc de proteguire, institutul nostru a luat în studiu în acest an problema creării unui dispozitiv de protecție cu astfel de izotopi, cu aplicație la foarfeci, ghilotine, prese etc. La aceasta își aduce aportul și Institutul de fizică atomică al Academiei R ?. R., prin realizarea izotopului necesar pentru construcția dispozitivului. Pentru combaterea zgomotelor nocive din industrie este necesară măsurarea acestora în prealabil. Institutul de protecție a muncii, avînd sprijinul tovarășului ing. I. Necșulea, membru în consiliul științific, a construit două portabile, dintre prototipuri de aparate care unul pentru măsurarea nivelului global de zgomot și celălalt pentru analiza spectrală a zgomotelor. Pe baza măsurătorilor efectuate s-au studiat și realizat, în colaborare cu Comisia de acustică a Academiei R. P. R. — al cărei președinte este tov. acad. E. Bădărău, membru în consiliul nostru științific — structuri funcționale, care, aplicate pe tavanele și pereții halelor Industriale, reduc nivelul de zgomot. Aceste structuri sunt aplicate la uzinele ■„Semănătoarea" și au fost propuse pentru generalizare. In vederea prevenirii îmbolnăvirilor profesionale la acele muncă în a căror atmosferă locuri de există emanații de substanțe nocive și radiații calorice, s-a reușit să se realizeze, în urma unor studii științifice temeinice, instalații de purificare a aerului. O asemenea instalație de ventilație la grătarele de dezbatere a formelor a fost aplicată la turnătoriile uzinelor „Timpuri Noi“ și se află în curs de introducere la uzinele „23 August“, „Mao Tze-dun" și altele. O atenție deosebită se acordă protecției căilor respiratorii ale celor ce lucrează în industrie. In prezent, pentru protecția împotriva prafurilor și aerosolilor nocivi, se fabrică în țara noastră cîteva tipuri de măști. Observațiile culese de pe teren în legătură cu ele, ne au cluzia că este necesară dus la conîmbunătățirea părții lor faciale. Lucrarea face parte din cadrul unor cercetări mai largi inițiate de institutul nostru în vederea stabilirii unor parametri optimi constructivi pentru unele echipamente de protecție, ceea ce va avea ca rezultat îmbunătățirea calității acestora. Folosirea pe scară tot mai largă a insectofungicidelor în agricultură face necesar să se acorde o atenție deosebită protecției muncii în acest sector. In scopul soluționării eficiente și cît mai grabnice a acestor probleme, institutul nostru și Institutul de igienă și sănătate publică al Ministerului Sănătății și Prevederilor Sociale, studiază împreună calitatea destinat echipamentului de protecție muncitorilor agricoli care lucrează la combaterea cu Parathion a dăunătorilor plantelor. Un rol important în îmbunătățirea calității echipamentului îl au studiile întreprinse de Institutul de cercetări textile și Institutul de cercetări piele-cauciuc. în fiecare an, Institutul de cercetări textile introduce în planul său tematic probleme pe care le studiază în colaborare cu institutul nostru. Printre cele pe care le studiem în acest an împreună figurează realizarea unor materiale pentru echipamentul de protecție și de lucru din țesături de fibre naturale în amestec cu fibre sintetice, precum și a unor suporturi textile, necesare pentru țesături metalizate. Institutul de energetică al Academiei R.P.R., Institutul Politehnic și alte institute, își aduc contribuția lor competentă la rezolvarea blemelor de protecție a muncii, prin această activitate complexă, rolul organelor medicale din clinici și Sanepicturi este de netăgăduit. Amintim, de exemplu, experiențele făcute la Institutul „Dr. I. Cantacuzino", pentru a se stabili acțiunea sterilizantă a peliculei de protecție — o realizare originală a institutului nostru — precum și verificările din punct de vedere medical ale acțiunii acestei pelicule asupra pieței, efectuate de clinica de boli profesionale și de clinica de dermatologie ale Ministerului Sănătății și Prevederilor Sociale. Pe linia îmbunătățirii condițiilor de lucru ale celor ce muncesc în producție au fost obținute succese valoroase, în acest scop, prin grija partidului și guvernului, au fost alocate însemnate fonduri bănești. Prin cercetările pe care le-au făcut și soluțiile pe care le-au dat, oamenii de știință au contribuit nemijlocit la folosirea eficace a acestor fonduri și, prin aceasta, la înlăturarea multor cauze care puteau provoca accidente sau îmbolnăviri în producție. Convinși de însemnătatea ei, sunt hotărîți să aducă o contribuție ■ din ce în ce mai mare la îmbunătățirea condițiilor de muncă și la reducerea continuă a accidentelor și îmbolnăvirilor profesionale, participînd și pe această cale la desăvîrșirea construcției socialismului țara noastră. In primul clișeu, aspect din laboratorul de igienă al institutului unde se efectuează o probă la măștile de protecție contra prafului. în laboratoril de echipament de protecție (clișeul 2) se fac probe mecanice de uzură la o nouă țesătură din care se va confecționa echipament de protecție. TELEGRAMA Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Cu prilejul celei de-a 40-a aniversări a înființării Partidului Comunist Chinez, trimitem partidului dv. și întregului popor chinez un salut frățesc și calde felicitări. De la înființarea sa, Partidul Comunist Chinez a străbătut un drum glorios de luptă pentru interesele vitale ale poporului, pentru libertatea și independența națională a țării. El a condus marele popor chinez la victoria revoluției populare care a deschis oamenilor muncii din China calea trecerii la construirea societății socialiste. Sub conducerea încercată a Partidului Comunist Chinez, în frunte cu tovarășul Mao Tze-dun, harnicul popor chinez a înfăptuit adinci transformări revoluționare în toate domeniile vieții sociale. Poporul nostru se bucură sincer de marile realizări ale poporului frate chinez. Relațiile de strînsă prietenie și colaborare dintre popoarele roman și chinez, care se dezvoltă continuu, reprezintă o contribuție de seamă la întărirea forței și unității puternicului lagăr socialist, la lupta pentru triumful ideilor păcii și socialismului. In numele Partidului Muncitoresc Român și al tuturor oamenilor muncii din țara noastră, urăm Partidului Comunist Chinez și întregului popor chinez noi și mari succese în construirea socialismului. Trăiască cea de-a 40-a aniversare a Partidului Comunist Chinez ! Trăiască prietenia de nezdruncinat dintre poporul român și poporul chinez . Trăiască unitatea marxist-leninistă a puternicului lagăr socialist și a mișcării comuniste mondiale. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN A 20.000-a tonă de laminate peste plan Ieri, la noul laminor de 650 mm. al Combinatului siderurgic Hunedoara, s-a realizat a 20.000-a tonă de laminare peste plan. Creșterea continuă a producției de laminare la acest nou agregat se datorește întrecerii socialiste organizate de comitetul sindical de secție, al cărei obiectiv principal este ridicarea productivității orare a laminorului, prin scurtarea timpului de laminare a branelor. Schimbul condus de ing. Alexandru Cîra a înregistrat cele mai bune rezultate. (Coresp. „Munca“) Ca «Sîfeșta Ziua învățătorului a fost sărbătorită de cadrele didactice din Pitești într-un cadru festiv. Adunarea organizată cu acest prilej în sala Teatrului de Stat a fost deschisă de tov. Vasile Ștefănescu, vicepreședinte al Sfatului popular orășenesc. A luat apoi cuvîntul tov. Marin Teodorescu, președintele comitetului executiv al Sfatului popular, care a felicitat călduros pe cei prezenți și le-a urat noi succese în activitatea nobilă de educare a tinerei generații. (Coresp. „Munca“) r: Anul XVII —NR 4247 SÎMBATĂ 1 IULIE 1961 4 pagini 20 bani Proiecte care să asigure pieselor cît mai bune caracteristici tehnice N. Popa și D. Petcu de la serviciul constructor-șef al uzinelor de —lată preocuparea de bază alvrijofterilor tractoare „Ernst Thälmann“, TMn Brașov. Foto : Elvi. SIRZEA ZIUA ÎNVĂȚĂTORULUI Coi «Slovești Sala Teatrului de Stat din Ploiești a găzduit ieri adunarea festivă consacrată Zilei învățătorului. Au participat reprezentanți ai organelor de partid și de stat, ai organizațiilor de masă din oraș, sute de profesori, învățători, educatori, părinți și elevi fruntași la învățătură. Pe piepturile multora dintre cadrele didactice străluceau ordine și medalii primite ca răsplată a muncii neobosite dusă pe tărîmul educării tinerei generații. Despre importanța Zilei învățătorului, despre realizările obținute în muncă de cadrele didactice din Ploiești, a vorbit tov. Florin Vladescu, vicepreședinte al comitetului executiv al Sfatului popular orășenesc. S-au citat fapte care dovedesc din plin grija partidului și guvernului față de cadrele didactice, cărora li s-au creat tot mai bune condiții de viață și de muncă și pentru ridicarea nivelului lor profesional și politico-ideologic. Adunarea s-a încheiat cu un frumos program prezentat de ansamblul artistic al sindicatului lucrătorilor din învățămînt Ploiești. Seara a avut loc o reuniune tovărășească în cinstea profesorilor și învățătorilor din oraș. (Coresp. „Munca“) In clișeu: un grup de cadre didactice evidențiate, din Capitală, și aspecte de la spectacolul prezentat. Lucrările agricole să fie executate la timp! Măsuri bine chibzuite Stațiunile de mașini și tractoare din regiunea Hunedoara sînt bine pregătite pentru strîngerea recoltei de vară. întregul lor parc de mașini, batoze, combine și secerători a fost judicios repartizat pe comune și gospodării agricole colective. In sprijinul strîngerii la timp a recoltei, conducerile S.M.T.-urilor din Orăștie, Alba Iulia și Miercurea, ținînd seama de suprafețele ce au fost cultivate în acest an cu păioase, se îngrijesc de instalarea batozelor la arii, de aprovizionarea cu combustibilul necesar și de buna organizare a serviciilor de întreținere a mașinilor astfel încît secerișul mecanizat și treierișul să se poată efectua la capacitatea zilnică a mașinilor. Urmărind în teren stadiul de coacere a griului, secarei și orzului,conducerile S.M.T.-urilor și-au întocmit grafice de desfășurare a secerișului și treierișului. Ele prevăd începerea acestei campanii mai întîi în zonele unde coacerea păioaselor este avansată. In aceste zone ale regiunii, cum sînt Valea Mureșului și Sebeșului, mecanizatorii au început secerișul orzului și sunt complet pregătiți pentru a trece la recoltatul griului și a secarei. (Coresp. „Munca") Hc Recoltează și ară ta 3 zile colectiviștii din comuna Ereneuj cu sprijinul S.M.T. Tg. Mureș, au terminat recoltatul orzului de toamnă pe o suprafață de 25 ha. După aprecierile agronomilor se prevede o producție de peste 3000 kg la ha. Paralel cu secerișul, tractoriștii au început și aratul terenurilor eliberate. încă în cursul acestei săptămîni 20 ha vor fi însămînțate cu porumb pentru siloz. (Coresp. „Munca") ÎN SEMN DE PREȚUIRE Afișele nu anunțau nici un spectacol pentru ora aceea, și totuși ieri dimineață, la intrarea în sala Studio a Teatrului Național, era multă animație. Dar să pătrundem înăuntru alături de acești oameni veseli, sărbătorește și să luăm îmbrăcați loc. Se discută despre elevi, despre geografie sau matematică. Și cei ce discută sînt învățători și profesori din raionul Stalin din Capitală. Deodată se face liniște, începe adunarea cadrelor didactice consacrată Zilei învățătorului. După cuvintele calde de felicitări și urările de noi succese în minunata muncă de educare a tineretului, după îndrumările prețioase pentru activitatea de viitor date de reprezentanți ai organelor raionale de partid și de stat, în sală pătrund pionieri. In brațe aduc flori pentru cei dragi, pentru învățătorii și profesorii lor, adevărați părinți, care depun atîta interes să formeze schimbul nostru de mîine. Apoi, în aplauzele tuturor, educatoarea Maria Georgescu și învățătoarea Aurelia Muică, de la școala elementară nr. 11, primesc diplome de învățători fruntași, în semn de prețuire pentru valoroasa lor activitate. Peste 100 alte cadre didactice au fost evidențiate și li s-au înmînat volume de literatură politică, beletristică și de specialitate. Dar de ce oare această adunare a avut loc în sala unui teatru ? Răspunsul l-am aflat la urmă, cînd s-a ridicat cortina. Pe scenă apar artiști. Ba nu, sunt tot profesori. Iată-i pe Clara Weiss, Ioan Dubet, Olimpia Vascenco. Iar cel in uniformă de ceferist, e învățătorul Dumitru Bobircă. Printre eroii piesei „Steaua fără nume" a lui Mihail Sebastian este un singur profesor, dar ieri, pe scena Naționalului, în distribuție au figurat numai profesori. Erau membrii echipei de teatru a comitetului sindicatului lucrătorilor din învățămînt din raionul Stalin. (Rep.). Funicularul funcționează din plin La parchetul „Rîposu“ din cadrul Ocolului silvic Finiș (aparținînd de I. F. Beiuș) este utilizat un funicular, care pînă de curînd dădea multă bătaie de cap muncitorilor și tehnicienilor de aci. Avînd de parcurs o cale dublă cu o lungime totală de 1.650 m.l., fiecare din cele două linii ale funicularului era acționată de un motor de 15 CP. Datorită inegalității terenului, a pantei accentuate, precum și din cauza înălțimii mari la care trebuia ridicat materialul lemnos, motoarele erau suprasolicitate, ceea ce ducea la uzura prematură a unor piese (pinioane, segmenți etc.), la defecțiuni și întreruperi în circulația funicularului. Studiind problema, tehnicianul Carol Molnar și mecanicul Barbu Dorobanțu au găsit alte mijloace de acționare a lui și anume : înlocuirea celor două motoare cu un motor K.D. 35, provenit din casarea unui tractor. Legătura dintre motor și tamburul funicularului a fost realizată printr-un sistem original de cuplaj. Motorul a fost amplasat între cele două linii și acționează — după nevoie — dintr-o dată ambele linii de funicular, sau — cu schimbul — numai una din ele. Sporul însemnat de capacitate care este asigurat astfel, posibilitatea de a concentra 35 C.P. în loc de 15 în vederea transportului pe o singură linie sau pentru ridicarea lemnului, permit o manevrare cu mult mai ușoară a materiei prime și a dus de pe acum la lichidarea întreruperilor în funcționarea funicularului. Doroftei N. Boca tehnician la I. F. Beiuș regiunea Crișana Concomitent cu întreținerea culturilor se recoltează Pe ogoarele gospodăriilor agricole de stat din regiunea Bacău continuă cu intensitate lucrările de întreținere a culturilor. In majoritatea gospodăriilor a fost terminată prașila a II-a porumbului iar în u anele părți s-a trecut la efectuarea celei de a III-a. La G.A.S. Rogoaza, de pildă, mecanizatorii au prășit 3-a oară porumbul pe o suprafață de 200 hectare, iar la G.A.S. Zănești lucrarea aceasta a fost executată pe 150 hectare. Avansate cu aceste lucrări sunt și G.A.S. Parincea și Gloduri. Concomitent cu întreținerea culturilor, în toate G.A.S. s-au făcut pregătiri în vederea începerii recoltării păioaselor. In ultimele zile, ca urmare vremii călduroase, orașul a dat pe alocuri în pîrg, ceea ce a permis mecanizatorilor să înceapă secerișul. Primii care au intrat cu combinele în lanuri au fost mecanizatorii de la secția Gheorghe Doja a G.A.S. Răcăciuni care, într-o singură zi au reușit să recolteze o treime din suprafața totală cultivată cu această plantă. Producția obținută la hectar este de peste 2.500 kg. Secerișul orzului a început de asemenea la G.A.S. Pufești și Globuri. (Coresp. „Munca") Programe artistice la aici încă cu mult timp în urmă, numeroase formații artistice din întreprinderile arădene s-au pregătit pentru a prezenta programe interesante cu prilejul sărbătorii strîngerii recoltei. Artiștii amatori au fost sprijiniți îndeaproape de Consiliul local al sindicatelor din Arad. Ei au primit îndrumări și materiale pentru ca spectacolele să fie strîns legate de viața satului. De asemenea, brigăzile artistice de agitație cît și celelalte formații au fost repartizate din vreme pe unități agricole și pe arii. Astfel, la aria G.A.C. „Partizanul“ vor prezenta programe artiștii amatori de la uzinele „30 Decembrie“ din Arad, la cele două arii ale G.A.C. „Mureșul" va merge brigada artistică a uzinei electrice. Numărul formațiilor care dau spectacole la arii este de 20 (Rep.). TELEGRAME Excelenței sale Domnului KWAME NKRUMAH Președintele Republicii Ghana ACCRA Cu ocazia primei aniversări a proclamării Republicii Ghana și alegerii Excelenței Voastre în funcția de Președinte al statului, transmit poporului ghanez prieten și Excelenței Voastre personal cele mai sincere felicitări și urări de fericire, îmi exprim convingerea că între țările noastre vor continua să se dezvolte relații de colaborare in folosul popoarelor noastre și al cauzei păcii. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române Excelenței sale Domnului ABDI RAȘID ALISERMARK primul ministru al Republicii Somalia MOGADISCIO Cu prilejul primei aniversări a proclamării independenței Republicii Somalia, vă rog să primiți. Excelență, sincerele mele felicitări și cele mai bune urări pentru bunăstarea poporului somalez și pentru fericirea dv. personală, îmi exprim convingerea că între țările noastre se vor dezvolta relații de prietenie spre binele popoarelor somalez și român, al păcii și colaborării internaționale. ION GHEORGHE MAURER președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romina