Munca, august 1961 (Anul 17, nr. 4273-4298)

1961-08-01 / nr. 4273

Citiți în pag 2-3 j Sa ridicam întrecerea socialista pe o treaptă superioaraÉ Inaim soli al poporului român primul trârește în Uniunea Sovietică MOSCOVA 31 — De la trimișii speciali Agerpres C. Răducanu și Al. Cîmpeanu. Moscova, gara Kiev, ora 14,20 de minute. Sub cupola uriașă de sticlă și oțel fîlfîie drapele romînești și sovietice. In depărtare se zărește înaintînd încet trenul special care aduce în capitala Uniunii Sovietice delegația de partid și guvernamentală a R. P. Române, venită, la invitația C. C. al P.C.U.S. și a guvernului sovietic, într-o vizită de prietenie în Uniunea Sovietică. Piața gării, de la o margine la alta, este plină de lume. Au venit aici zeci de mii de moscoviți — reprezentanți ai oamenilor muncii din întreprinderi, ai colectivelor diferitelor instituții, ai organizațiilor obștești pentru a saluta pe înalții oaspeți. „Salut frățesc oamenilor muncii din Republica Populară Romînă care construiește socialismul !“, „Trăiască prietenia sovieto-romînă !“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Romîn — organizatorul și inspiratorul victoriilor oamenilor muncii din R. P. Română în lupta pentru pace și socialism !", „Trăiască și înflorească măreața comunitate a popoarelor țărilor lagărului socialist!“, „Trăiască unitatea și coeziunea de nezdruncinat a partidelor comuniste și muncitorești !“ — stă scris pe pancarte purpurii. Pe clădirea gării, drapele încadrează portretele uriașe tovarășilor Gh. Gheorghiu-Dej, N. S. Hrușciov, L. I. Brejnev, iar sub ele — în limbile romînă și rusă — este înscrisă urarea „Bine-ați venit“. In întîmpinarea delegației de partid și guvernamentale a R. P. Române au sosit tovarășii L. I. Brejnev, N. S. Hrușciov, F. R. Kozlov, A. I. Mikoian, N. A. Muhudinov, D. S. Poleanski, M. G. Pervuhin, G. I. Voronov, I. S. Kodița, vicepreședinte al Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., K. N. Rudnev, V. N. Novikov, vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., V. G. Bakaiev, B. P. Beșcev, A. A. Gromîko, M. A. Olșanski, N. S. Patolicev, miniștri, S. A Skacikov, A. N. Șelepin — președinți ai comitetelor de stat ale U.R.S.S., mareșalul Uniunii Sovietice A. A. Greciko, E. I. Afanasenko, ministrul Invățămintului al R.S.F.S.R., I. V. Andropov, șef de secție al C. C. al P.C.U.S., P. N. Demicev, prim-secretar al Comitetului Orășenesc Moscova al P.C.U.S., N. I. Bobrovnikov, președintele Comitetului Executiv al Sovietului Orășenesc Moscova, F. F. Molocikov, șeful secției Protocol din M.A.E. al U.R.S.S., activiști de răspundere ai C. C. al P.C.U.S., ai Consiliului de Miniștri, ai Ministerului Afacerilor Externe al U.R.S.S. La gară au sosit de asemenea șefi ai reprezentanțelor diplomatice acreditați în Uniunea Sovietică, membri ai ambasadelor, personalul diplomatic al Ambasadei Republicii Populare Romîne, ziariști sovietici și străini. ...Trenul se oprește în fața peronului. Coboară tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat, conducătorul delegației, Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri, Nicolae Ceaușescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R., Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., șeful Direcției de Propagandă și Cultură a C.C. al P.M.R., Alexandru membru al C.C. al P.M.R., Bîrlădeanu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, Nicolae Gumă, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul R. P. Române la Moscova. Tovarășii N. S. Hrușciov, L. Brejnev și ceilalți conducători sovietici îi salută cu căldură pe oaspeți. Un grup de copii înmînează membrilor delegației de partid și guvernamentale a R. P. Române buchete de flori. In fața gării conducătorii celor două țări sînt întâmpinați cu aclamații și aplauze puternice. In fața lor este aliniată compania de onoare. Tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej primește raportul companiei de onoare. Se aud acordurile solemne ale imnurilor de stat ale R. P. Române și Uniunii Sovietice. Tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej și Ion Gheorghe Maurer, însoțiți de tovarășii N. S. Hrușciov și L. I. Brejnev, trec în revistă compania de onoare. Conducătorilor români le sânt apoi prezentați șefii misiunilor diplomatice și celelalte persoane oficiale venite în întâmpinare. Cuvîntările rostite de tovarășii N. S. Hrușciov și Gheorghe Gheorghiu-Dej au fost ascultate cu mare atenție și au fost în repetate rînduri întrerupte de aplauze puternice. Tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer, N. S. Hrușciov, L. I. Brejnev iau loc apoi într-o mașină deschisă și se îndreaptă spre reședința delegației R. P. Române la Kremlin. Cortegiul de mașini oficiale este deschis de o escortă de motocicliști.Continuare in pag. 3-a) In gara Kiev din Moscova, la sosirea delegației Cuvintarea tovarășului Nikita Sergheevici Hrușciov Dragă tovarășe Gheorghiu-Dej, Dragă tovarășe Maurer, Dragi tovarăși și prieteni, Permiteți-mi ca in numele Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, al Prezidiului Sovietului Suprem și al Consiliului de Miniștri, în numele întregului popor sovietic să salut cordial pe pământul sovietic pe tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române, pe tovarășul Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romine, pe toți stimații membri ai delegației de partid și guvernamentale a Republicii Populare Romine. Oamenii sovietici întîmpină cu dragoste pe solii poporului frate român, care, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, pășește cu încredere pe calea socialismului. In poporul sovietic, oamenii muncii din Romînia socialistă au un prieten de nădejde și un frate. Acest lucru a fost dovedit nu o dată în fapt, a fost confirmat de viață, de întreaga istorie a relațiilor frățești dintre Uniunea Sovietică și Republica Populară Română. De acest lucru vă veți putea convinge încă o dată și acum, cu prilejul călătoriei dv. în Țara Sovietică. Acordăm, dragi prieteni, o mare însemnătate vizitei dv. în Uniunea Sovietică. Noi vedem în această vizită o nouă manifestare a năzuinței reciproce a popoarelor noastre, partidelor noastre de a întări și mai a mult și a dezvolta unitatea și colaborarea între Uniunea Sovietică, Republica Populară Romînă, între toate țările lagărului socialist. Prietenia dintre popoarele țărilor socialiste reprezintă o forță atit de invincibilă, o avuție atit de mare cum n-a mai avut nimeni și nici o dată în lume. Noi, comuniștii, suntem mîndri că ne-a revenit fericirea de a crea și a întări această uniune a popoarelor libere în numele unei vieți mai bune a oamenilor muncii, spre binele păcii în întreaga lume. Republica Populară Romînă, împreună cu celelalte țări socialiste, aduce o mare contribuție la cauza comună a întăririi unității și coeziunii puternicului lagăr socialist, apără cu hotărâre pacea in întreaga lume. Permiteți-mi să-mi exprim convingerea că vizita de prietenie a delegației de partid și guvernamentale romine în țara noastră va contribui la întărirea continuă a prieteniei și colaborării frățești dintre popoarele sovietic și român, va sluji intereselor păcii și socialismului. Vom face totul pentru ca in timpul vizitei in țara noastră să vă simțiți tot atît de bine ca la dv. în patrie, împreună cu întregul popor sovietic vă spunem: Bun venit, scumpi prieteni! Vizita făcută tovarășului I. S. Hrușciov MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite La 31 iulie, delegația de partid și guvernamentală a Republicii Populare Române a făcut o vizită la Kremlin tovarășului N. S. Hrușciov, primsecretar al Comitetului Central al P.C.U.S., președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. La vizită au participat : tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al Partidului Muncitoresc Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române, conducătorul delegației de partid și guvernamentale a R. P. Romine, Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri, vicepreședinte al Consiliului de Stat al R. P. Române, Nicolae Ceaușescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R., Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., șeful Direcției de Propagandă și Cultură a C.C. al P.M.R., Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri R. P. Române, Corneliu Mănescu, mininistrul Afacerilor Externe, Nicolae Gumă, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul Republicii Populare Române la Moscova. Din partea sovietică au participat : tovarășii A. A. Gromîko, ministrul Afacerilor Externe al U.R.S.S., I. V. Andropov, șef de secție la C.C. al P.C.U.S., I., K. Jegalin, ambasadorul Uniunii Sovietice în Republica Populară Romînă, S. T. Astavin, șeful secției a 5-a pentru Europa din Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. Intre tovarășul N. S. Hrușciov și membrii delegației de partid și guvernamentale a Republicii Populare Romîne a avut loc o convorbire care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, frățească. Vizita făcută tovarășului MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite: La 31 iulie, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române, conducătorul delegației de partid și guvernamentale a R. P. Române, care se află la Moscova, și membrii delegației, tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri, vicepreședinte al Consiliului de Stat al R. P. Române, Nicolae Ceaușescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. . al P.M.R., Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., șeful Direcției de Propagandă și Cultură a C.C. al P.M.R., Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R. P. Române, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe al R. P. Române, Nicolae Gumă, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul Republicii Populare Române în Uniunea Sovietică, au făcut o vizită la Kremlin, tovarășului L. I. Brejnev, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Intre tovarășul L. I. Brejnev, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej și membrii delegației de partid și guvernamentale a R. P. Române a avut loc o convorbire care a decurs într-o atmosferă cordială, prietenească. La convorbire au asistat N. P. Filiubin, locțiitor al ministrului Afacerilor Externe al U.R.S.S., I. K. Jegalin, ambasadorul U.R.S.S. în Republica Populară Romînă, S. T. Astavin, șeful secției a 5-a pentru Europa din Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. 1 Anul XVII - Nr 4273 MARJI 1 AUGUST 1961 4 pagini 20 bani Cuvintarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej Dragă tovarășe Hrușciov, Dragă tovarășe Brejnev, Dragi tovarăși și prieteni. Sosind în glorioasa capitală Uniunii Sovietice îngăduiți-ne, înaainte de toate, să exprimăm mulțumirile noastre cordiale Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și guvernului sovietic pentru invitarea delegației de partid și guvernamentale a Republicii Populare Romine, pentru primirea atît de caldă pe care ne-o faceți, și, totodată să vă transmitem salutul frățesc adresat din toată inima de poporul romín marelui popor sovietic. Ca și alte ori cînd am avut prilejul de a ne afla în Uniunea Sovietică, venim și acum în mijlocul oamenilor sovietici ca la prietenii cei mai buni și cei mai apropiați ai poporului romin. Poporul nostru urmărește cu admirație succesele epocale pe care le obține poporul sovietic sub conducerea înțeleaptă a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, a Comitetului său Central, în frunte cu iubitul nostru tovarăș și prieten Nikita Sergheevici Hrușciov, a cărui activitate prodigioasă — pusă în slujba cauzei comunismului și păcii — i-a cîștigat în întreaga lume un înalt prestigiu, stima și dragostea celor ce muncesc. Victoriile repurtate de poporul sovietic în crearea bazei tehnico-materiale a comunismului, dezvoltarea giganticei forțe econoomice a statului sovietic și in făurirea unei vieți de înaltă bunăstare materială și spirituală pentru poporul sovietic, excepționalele realizări tehnico-științifice ale U.R.S.S., constituie un puternic factor mobilizator în lupta oamenilor muncii de pretutindeni, exercită o înrîurire profundă asupra întregii dezvoltări contemporane. In fața poporului sovietic se deschide perspectiva strălucită a construirii societății comuniste în următoarele două decenii. In proiectul noului program al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, publicat ieri de presa sovietică, noi vedem un document al marxism-leninismului creator, de însemnătate principială și practică imensă. Trasînd sarcinile concrete ale construirii societății comuniste în U.R.S.S., analizînd problemele fundamentale ale trecerii omenirii de la capitalism la comunism, programul P.C.U.S. va fi de un neprețuit sprijin pentru toate partidele frățești, pentru toate popoarele lumii. După cum vă este cunoscut, Republica Populară Română a obținut rezultate de seamă în construcția socialistă. Se dezvoltă continuu industria, agricultura socialistă, cultura, crește an de an nivelul de trai al oamenilor muncii. Poporul român muncește cu însuflețire și hărnicie pentru înfăptuirea planului de 6 ani, care are ca obiectiv fundamental desăvârșirea construcției socialiste în țara noastră. Sprijinul frățesc, multilateral, pe care-l primim din partea Uniunii Sovietice, colaborarea și într-ajutorarea reciprocă cu celelalte state socialiste sporesc considerabil forțele creatoare și eficacitatea eforturilor poporului român, avînd o însemnătate primordială pentru înaintarea rapidă a țării noastre pe drumul socialismului. Popoarele noastre sunt indisolubil legate prin fidelitatea față de învățătura marxist-leninistă, care ne călăuzește întreaga activitate, față de principiile internaționalismului proletar, care stau la baza unității de nezdruncinat a lagărului socialist și a mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Popoarele noastre poartă sus steagul luptei pentru pace și prietenie între popoare. Vizita noastră în Uniunea Sovietică va prilejui o nouă afirmare a hotărârii comune a popoarelor român și sovietic, ca și a popoarelor celorlalte țări socialiste, de a face tot ce le stă în putință pentru întărirea păcii în lume, pentru promovarea principiilor coexistenței pașnice, pentru soluționarea pașnică a problemelor litigioase și însănătoșirea climatului internațional. Cu cit este mai puternic lagărul socialist, cu atît este mai bine apărată pacea. In interesul propriilor popoare și al întregii omeniri avem îndatorirea supremă ca, față de încercările cercurilor imperialiste de a provoca o nouă ascuțire în relațiile internaționale și de a intensifica cursa înarmărilor să păstrăm o neslăbită vigilență și o grijă permanentă pentru asigurarea securității țărilor noastre. Partidul nostru se inspiră din exemplul perseverenței, spiritului de inițiativă inepuizabilă și tenacității neobosite cu care Uniunea Sovietică desfășoară lupta pentru pace în întreaga lume. Suntem pe deplin încredințați că vizita delegației române în Uniunea Sovietică, schimburile de vederi și discuțiile ce le va purta cu acest prilej vor contribui la continua lărgire și dezvoltare a legăturilor frățești statornicite între partidele și țările noastre, la întărirea mai departe a prieteniei dintre popoarele român și sovietic. Trăiască și înflorească indestructibila prietenie romîno-sovietică! Trăiască gloriosul Partid Comunist al Uniunii Sovietice, Comitetul său Central și guvernul sovietic în frunte cu tovarășul N. S. Hrușciov ! Trăiască lagărul unit al țărilor socialiste ! Trăiască cauza victorioasă a socialismului și comunismului ! Trăiască pacea în lumea întreagă! Un strălucit document al marxism-leninismului creator PROIECTUL DE PROGRAM AL PARTIDULUI COMUNIST AL UNIUNII SOVIETICE MOSCOVA 30 (Agerpres). — TASS transmite: La 30 iulie „Bravda", organ al C.C. al P.C.U.S., a publicat proiectul de Program al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Proiectul de Program a fost aprobat în unanimitate de Plenara din iunie a C.C. al P.C.U.S. In conformitate cu hotărîrea Plenarei, proiectul de program este prezentat tuturor comuniștilor, tuturor oamenilor muncii din U.R.S.S. pentru o largă dezbatere. Rezultatele dezbaterii vor fi luate în considerare în cursul examinării definitive a proiectului de Program. Noul a proiect de Program al partidului va fi prezentat spre examinare și aprobare celui de-al XXII-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice,, care se va deschide la 17 octombrie 1961. Proiectul noului Program al P.C.U.S. este alcătuit dintr-o introducere ți două părți Prima parte este intitulată „TRECEREA DE LA CAPITALISM LA COMUNISM - CALEA DEZVOLTĂRII OMENIRII”, cea de-a doua - „SARCINILE PARTIDULUI COMUNIST AL UNIUNII SOVIETICE IN CONSTRUIREA SOCIETĂȚII COMUNISTE". Prima parte a proiectului de Program cuprinde 8 capitole: inevitabilitatea istorică a trecerii de la capitalism la socialism ; importanța istorico-mondială a Revoluției din Octombrie și a victoriei socialismului în U.R.S.S.; sistemul mondial socialist; criza capitalismului mondial; mișcarea revoluționară internațională a clasei muncitoare ; mișcarea de eliberare națională ; lupta împotriva ideologiei burgheze și reformiste ; coexistența pașnică și lupta pentru pacea generală. Partea a doua a proiectului de Program al P.C.U.S. cuprinde 7 capitale și o introducere „Comunismul - viitorul luminos al întregii omeniri”. Primul capitol este intitulat „Sarcinile partidului în domeniul construcției economice, al creării ți dezvoltării bazei tehnico-materiale a comunismului”. Acest capital cuprinde trei subcapitole : dezvoltarea industriei, rolul ei in crearea forțelor de producție ale comunismului; dezvoltarea agriculturii ți a relațiilor sociale la sate ; conducerea economiei naționale și planificarea. Al doilea capitol este intitulat „Sarcinile partidului în domeniul ridicării bunăstării materiale a poporului”. Cel de-al treilea capitol al părții a doua a proiectului de Program este intitulat "Sarcinile partidului în domeniul construcției de stat și al dezvoltării continue a democrației socialiste". Acest capitol cuprinde trei subcapitole : Sovietele ți dezvoltarea principiilor democratice ale conducerii de stat; creșterea continuă a rolului organizațiilor obștești. Statul ți comunismul ; întărirea forțelor armate ți a capacității de apărare a Uniunii Sovietice. Capitolul patru este intitulat „Sarcinile partidului în domeniul relațiilor între națiuni". „Sarcinile partidului în domeniul ideologiei, educației, învățământului, științei și culturii” sunt expuse în cel de-al cincilea capitol care au priintle patru subcapitole ce stabilesc : sarcinile în domeniul educării conștiinței comuniste; in domeniul invățămintului public ; in domeniul științei ; în domeniul construcției culturale, al literaturii ș ți artei. Capitolul șasc este intitulat „Construirea comunismului în U.R.S.S. ți colaborarea dintre țările socialiste”. Cuptolul șapte este întitulat „Partidul in perioada construcției desfășurate a comunismului". (Ziarul „Scînteia" în numerele de luni și marti a publicat textul integral al proiectului de Program al P.C.U.S.). TELEGRAMA Excelenței Sale Domnului FRIEDRICH 7RAUGO7T WAHLEN Președintele Confederației Elvețiene Cu ocazia sărbătorii naționale a Confederației Elvețiene, vă rog, domnule președinte, să primiți cele mai sincere felicitări și cele mai bune urări pentru dv. personal și pentru poporul elvețian. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române IN CINSTEA ZILEI MINERULUI ★ ★ Măresc vitezele de săpare a galeriilor In fiecare unitate minieră unul din obiectivele întrecerii îl constituie mărirea vitezelor de săpare a galeriilor. Brigada condusă de Petru Pecar, de la întreprinderea minieră „Petre Gheorghe“, a realizat în luna trecută 120 metri liniari galerie, iar pe luna iulie, cu forțe sporite, brigada sa a trecut la depășirea acestei viteze cu 3 m. Un lucru asemănător face în prezent și brigada comunistului Dumitru Pop III de la întreprinderea de explorări care, în cinstea „Zilei minerului“, s-a angajat să realizeze 150 m.l. Tot pentru viteze sporite de înaintare se întrec și minerii Ioan Zatea și Vasile Bălaz la săparea — în sectorul S — a unui suitor principal de aeraj. Cuvinte de laudă merită și minerii-sondori de la explorări care, folosind capacitatea instalațiilor, au făcut ca fiecare din cele 11 sondeze și foreze să înainteze lunar cite 105 m.l. Pe lângă aceste obiective, îmbunătățirea calității minereului este mereu în atenția minerilor. La Nistru, Herța, Cavnic, Baia Borșa și altele, cu fiecare zi ce trece, disluția minereului este redusă sistematic. (Coresp. „Munca“) Stcafele aplicarii unei «tei tncIete Reducerea consumului specific de materiale — iată unul din obiectivele întrecerii socialiste desfășurate de minerii bazinului carbonifer Schitu Golești. In acest scop la majoritatea locurilor de muncă s-a trecut la înlocuirea vechiului sistem de susținere în lemn a galeriilor, prin zidărie din prefabricate din beton, inele de bolțari • sau în fier. Aplicarea noii metode a ajutat minerilor ca pe lângă obținerea unor viteze de înaintare a lucrărilor, de deschidere și pregătiri cu 8 la sută mai mari, decit prevedea angajamentul, să economisească în perioada care a trecut de la începutul anului peste 400 m.e. lemn de mină și cherestea. Totodată productivitatea muncii a crescut față de sarcinile de plan cu 7,2 la sută, iar în urma reducerii procentului de cenușă calitatea cărbunelui a fost îmbunătățită cu 10,15 la sută față de Stas. (Coresp. „Munca“)