Munca, septembrie 1961 (Anul 17, nr. 4299-4324)

1961-09-01 / nr. 4299

Anul XVIII.nr 4299 Vineri 1 septembrie 1961 6 pagini 30 bani Succes în noul an școlar muncitorilor-elevi! Zeci de mii de tineri muncitori vor păși astăzi, cu firească emoție, pragul școlilor medii serale. începe un nou an de învățămînt, in care datorită eforturilor comune ale muncitorilor-elevi, cadrelor didactice și celor chemați să-i sprijine se vor obține și de data aceasta rezultate din cele mai bune Invățămîntul seral asigură tinerilor muncitori din patria noastră largi posibilități de dezvoltare, necunoscute sub regimurile burghezo-moșierești. Ei muncesc și învață, iar din rîndurile lor s-au ridicat și se ridică noi și noi cadre bine pregătite, care pot face față cu succes sarcinilor tot mai mari și mai complexe puse în fața economiei și culturii noastre în plină înflorire. Mii și mii de ingineri și tehnicieni care rezolvă cu competență problemele pe care le ridică procesul de producție sînt proveniți din rîndurile muncitorilor care au absolvit invățămîntul mediu în școlile serale. Dragostea nestăvilită pentru învățătură a oțelarilor, minerilor, strungarilor, țesătoarelor sau constructorilor reflectă minunatele condiții pe care statul democrat-popular le-a creat tuturor oamenilor muncii, dornici să cucerească piscurile cele mai înalte ale științei și culturii, să-și desăvârșească aptitudinile. Invățămîntul seral a înregistrat în ultimii ani succese deosebite datorită grijii permanente pe care statul o acordă acestei forme de învățămînt. In raportul C.C. al P.M.R. prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej la cel de-al IlI-lea Congres al partidului se arată că : „Va trebui să dezvoltăm în continuare învățămîntul profesional și tehnic și să extindem tot mai mult învățămîntul mediu seral, care și-a dovedit eficacitatea, ca mijloc important de pregătire a unui tineret cu temeinice cunoștințe profesionale și de cultură generală“. Atenția de care se bucură învățămîntul seral în țara noastră se reflectă în numărul tot mai mare al celor care învață fără să părăsească producția. În anul școlar 1954—1955 au urmat cursurile școlilor serale peste 17.000 de muncitori, în 1957—1958 au fost peste 48.000 de muncitori, în 1960— 1961 aproape 70.000, iar în acest an numărul lor va spori considerabil. Prezența zecilor de mii de muncitori, după lăsarea lucrului, în băncile școlilor medii serale dovedește setea lor nestăvilită de învățătură, dorința lor de a putea ține pasul cu dezvoltarea rapidă a tehnicii moderne, care este introdusă pe scară largă în uzinele și fabricile noastre. Străduința lor de a-și pune talentul, priceperea, cunoștințele și elanul în slujba desăvîrșirii construcției socialiste. Rezultatele frumoase obținute în procesul de învățămînt se datoresc desigur și comitetelor sindicatelor din învățămînt, care au ajutat cadrele didactice în găsirea celor mai bune metode de predare, cit și atenției cu care comitetele sindicatelor din întreprinderi au sprijinit pe toți cei care învață, considerînd acest lucru ca o sarcină de mare răspundere. Comitetele sindicatelor s-au preocupat îndeaproape ca și in acest an cursurile serale să se desfășoare în cele mai bune condiții. Pot fi date ca exemplu comitetele sindicatelor de la uzinele „23 August“, „Semănătoarea“, Fabrica de confecții și tricotaje din București, Uzinele de tractoare din Brașov, uzinele „Steagul Roșu“ din Brașov, „Vasile Tudose“ din Colibași, „Ianoș Herbak“ din Cluj, Atelierele C.F.R. „Ilie Pintilie“ din Iași, uzinele „1 Mai“ Ploiești și multe altele. O îndatorire importantă a comitetelor sindicatelor este ca în colaborare cu organizațiile U.T.M. să vegheze în permanență ca muncitoriielevi să fie repartizați încă de la începutul anului în schimburi corespunzătoare, pentru ca aceștia să se poată achita cu cinste atît de sarcinile de producție cît și de obligațiile de elevi. Să nu li se încredințeze sarcini care să-i împiedice de la frecventarea cursurilor sau care să le răpească din timpul liber necesar studiului individual. în anii care au trecut, sute de ingineri, tehnicieni și muncitori cu înaltă calificare au sprijinit cu mult entuziasm pe cei care învață, în însușirea mai temeinică a noilor noțiuni căpătate, în rezolvarea problemelor de matematică și fizică, în legarea cunoștințelor teoretice de practică. Comitetele sindicatelor vor trebui să atragă în acest scop un număr și mai mare de ingineri și tehnicieni chiar de la începutul anului, organizîndu-se mai multe cercuri de meditații și consultații individuale. încă din primele zile comitetele sindicatelor vor trebui să țină o strînsă legătură cu conducerile școlilor pentru a cunoaște în mod nemijlocit cum decurge învățătura muncitorilor elevi și să nu se mulțumească să primească în scris situația frecvenței și a notelor obținute de ei. In mod practic ele vor trebui să analizeze cum se desfășoară învățămîntul seral atît în ce privește însușirea materiilor predate frecvența, pentru a găsi din Cit și timp cele mai bune mijloace de ajutorare a celor ce învață, întregul activ cultural din uzine și fabrici este chemat să sprijine pe muncitorii-elevi la învățătură. Atît colectivele de conferențiari, atunci cînd stabilesc tematica, cit și colectivele bibliotecilor vor trebui să prevadă în planurile lor de muncă diferite acțiuni pe care le vor organiza pe baza sugestiilor date de profesori, torți-elevi pentru a ajuta pe munciii însușirea materiilor respective. completării Din fondurile destinate bibliotecilor va trebui, pe cit este posibil, să se procure cărți, lucrări de teorie și critică literară, ziare și reviste de specialitate recomandate muncitorilor-elevi ca bibliografie. Invățămîntul seral este necesar să stea în centrul preocupărilor consiliilor locale ale sindicatelor. Ele vor trebui să-și alcătuiască colective care să le sprijine în îndrumarea și controlul felului Cum comitetele sindicatelor se preocupă de buna desfășurare a învățămîntului seral, de (Continuare în pag. 5-a) 1 Pregătiri pentru însămînțările de toamnă Mecanizatorii de la S.M.T. Goliadim, raionul Negru Vodă, se pregătesc pentru lucrările ce le vor executa pe ogoarele colectiviștilor în toamna acestui an. Arăturile pentru însămînțări, selecționarea semințelor, asigurarea îngrășămintelor ce vor fi încorporate în sol sînt probleme care îi preocupă de pe acum pe mecanizatorii Ion Ciontu, Nicolae Naum, Nicolae Tudoran și Ion Dulgheru, membrii brigăzii de tractoare care deservește G.A.C. Negrești, raionul Negru Vodă. Tractoriștii din această brigadă au executat pînă acum 85 la sută din arăturile pentru însămînțările de toamnă. (Coresp. „Munca*) Cantități sporite de furaje însilozate însilozarea furajelor se desfășoară cu intensitate în întreaga țară. Anul acesta, datorită creșterii numărului de vite, unitățile agricole socialiste au însilozat cantități de furaje mult mai mari decit în 1960. Pînă în prezent au fost însilozate circa 2.000.000 tone de nutrețuri. Fruntașă în această acțiune este regiunea Dobrogea. Aici se folosesc la însilozări un mare număr de tocători mecanice și alte utilaje. Ținîndu-se seama de creșterea simțitoare a efectivelor de animale, în regiune, se însilozează în acest an cu peste 240.000 tone de furaje mai mult decit anul trecut, asigurînduse astfel peste 10 tone siloz pentru fiecare vacă și mari cantități pentru restul animalelor. Rezultate bune la însilozarea nutrețurilor au obținut și unitățile agricole din regiunile București și Oltenia. (Agerpres) ------ooo---- Hărnicia pescarilor din Delta Dunării Pescarii din Delta Dunării folosesc din plin timpul prielnic, muncind cu elan în cadrul întrecerii socialiste. Deocamdată, în fruntea acesteia s-a situat colectivul secției piscicole Sfîntu Gheorghe, care în luna august a pescuit peste plan 155.000 kg pește. Dintre brigăzi s-au evidențiat cele conduse de Dumitru Policarp, Stelian Ivanovici, Ion Varenic și Ermoghen Stepanov. ' (Coresp. „Munca") Printre harnicii constructori de la Reșița se află și tânărul lăcătușmontor Dan Aurel. El a învățat tainele meseriei, cu aproape 7 ani în urmă la una din școlile de pe lingă întreprinderea de construcții siderurgice de la Hunedoara. Sîrguința de a-și ridica permanență calificacarea, avind sprijinul tovarășișilor săi de muncă, face ca acest tînăr să obțină rezultate dintre cele mai bune, care îl situează în fruntașilor de rîndul pe șantier. Foto. EM. SIRZEA Plecarea delegației de partid și guvernamentale a R.P. Romíne P. Ungară Joi seara a plecat spre Budapesta delegația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a guvernului Republicii Populare Române, care, la invitația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar și a Guvernului Revoluționar Muncitoresc Țărănesc Ungar, va face o vizită de prietenie în R.P. Ungară. Delegația este alcătuită din tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim secretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat, conducătorul delegației, Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri, Emil Bodnăraș și Alexandru Moghioroș, membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri, Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe. Din delegație face parte, de asemenea, tov. Mihail Roșianu, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul R.P. Române la Budapesta împreună cu delegația a plecat de asemenea Bela Nemety, ambasadorul R.P. Ungare la București. La plecare, în gara Băneasa, membrii delegației au fost salutați de tovarășii Gheorghe Apostol, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, membri ai C C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, activiști de partid și de stat, conducători ai organizațiilor obștești. Au fost de față șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București, membri ai Ambasadei R.P. Ungare și alți membri ai corpului diplomatic. (Agerpres) In gara Băneasa, înainte de plecare Vești de la Șantierul Naval Galați A opta motonavă a fost lansată la apă Ieri, constructorii gălățeni au obținut o nouă victorie în întrecerea socialistă — lansarea unei noi motonave la apă, a opta din cursul acestui an. Printre cei care și-au adus contribuția la acest succes se află brigada de constructori condusă de comunistul Mielu Mateiași, cea de mecanici condusă de Vasile Profir și cea de vopsitori al cărei șef este Vasile Teodor. Vasile Bîrlea corespondent voluntar Economii prin reducerea prețului de cost Vom realiza pînă la sfîrșitul anului economii, prin reducerea prețului de cost, în valoare de 600.000 lei — acesta este angajamentul pe care colectivul sectorului mecanic șef de la Șantierele Navale din Galați l-a luat pe întreg anul. Acordînd o atenție deosebită reducerii cheltuielilor de întreținere, folosind mai judicios materialele, scurtînd timpul de reparații, colectivul sectorului a izbutit să economisească de la începutul anului și pînă 25 august 769.745 lei, depășind astfa fel angajamentul luat pe întreg anul. (Coresp. „Munca“) <6«>este numărul conducatorilor salamuțli cău a obținut pînă acum frumoase rezultate în muncă. Planul producției globale pe primele 7 luni a fost îndeplinit în proporție de 117,6 la sută. Totodată a crescut coeficientul de utilizare a parcului de autocamioane cu 4 la sută , iar parcursul mediu zilnic a sporit cu 6 la sută față de plan. Un mare avînt a luat aici și mișcarea sutamiistă. Parcurgând cu mașinile peste 100.000 km fără reparații capitale, un număr de 215 conducători auto au primit în ultima vreme titlul de sutamiiști. Pe de altă parte, de la începutul anului conducătorii auto din această întreprindere au economisit însemnate cantități de benzină, motorină și ulei față de normativ. Pentru aceste realizări, numai în semestrul I li s-au plătit drept premii 1.615.000 lei. (Coresp. „Munca") Desfășurând cu avînt întrecerea socialistă, colectivul întreprinderii Regionale de Transporturi Auto Ba- 2îoooooo oo ooooaooooooooooeoocooo Document de mare însemnătate internațional. Oamenii muncii din orașul Ploiești, luînd cunoștință de textul Declarației guvernului sovietic în legătură cu hotărîrea Uniunii Sovietice de a efectua explozii experimentale cu arma nucleară, apreciază că această măsură este întrutotul justă, bine chibzuită și binevenită în interesul menținerii păcii, securității popoarelor. Este o hotărâre luată pentru a feri omenirea de un eventual război mondial uneltit de cercurile imperialiste. Sunt cunoscute eforturile făcute de Uniunea Sovietică de a se ajunge la un acord privind dezarmarea generală și totală, pentru încetarea experiențelor cu arma atomică, pentru desființarea armatelor, a statelor majore și a departamentelor militare, pentru a se pune capăt unui nou măcel mondial. Toate aceste eforturi au fost și continuă să fie respinse de guvernele S.U.A., Angliei și Franței, care astăzi, mai mult ca oricînd, intensifică cursa înarmărilor recurgînd la amenințarea de a pune mina pe arme și de a dezlănțui un război ca răspuns la încheierea tratatului de pace cu R.D.G. In interesul tuturor popoarelor care năzuiesc la o viață pașnică, P.C.U.S. și guvernul U.R.S.S. au luat în ultima vreme o seamă de măsuri pentru a fi gata de a da riposta cuvenită acelora care ar îndrăzni să ridice din nou armele agresiunii. Oamenii muncii din orașul Ploiești au simțit pe propria lor piele grozăviile ultimului război DUMITRU POPA președintele Consiliului Local al Sindicatelor Ploiești (Confhmmia pm 8-a) i înfrumusețează localitățile din regiune BRAȘOV 31 (Agerpres). Cetățenii din regiunea Brașov participă cu entuziasm la acțiunile inițiate de sfaturile populare pentru înfrumusețarea și gospodărirea orașelor și satelor. Lucrînd voluntar pe șantierele de construcții, ei au ajutat pe muncitori să termine înainte de timpul stabilit construcția casei de cultură din Rupea, cinematograful din Tg. Secuiesc, spitalele din Săliște și Baraolt, să amenajeze parcul și grădina zoologică din Noua și alte lucrări. Au fost de asemenea terminate o linie de troleibuze, construcția unor drumuri, electrificarea a 10 localități etc. ooooooacoooooooooooooooooocoodt Declarația întrutotul £0000000000000003000000000000000 guvernului intereselor sovietic popoarelor corespunde și ale păcii oeoocxsooccoococoooooooooooooo^ Declarația cu privire la hotârîrea Uniunii Sovietice de a efectua explozii experimentale cu arma nucleară a găsit aprobarea deplină a oamenilor muncii din țara noastră. In fabrici și uzine, in mine și pe șantierele de construcții, in instituții și la sate, cei ce muncesc își exprimă hotârîrea de a merge neabătut pe calea politicii de pace și coexistenței pașnice, de a lupta pentru întărirea continuă a patriei. Ei dau glas convingerii lor că măsura pe care Uniunea Sovietică a fost nevoită să o ia, pentru a putea fi pregătită să facă inofensivă orice încercare de agresiune a imperialismului, corespunde întrutotul intereselor popoarelor și ale păcii. Cauza păcii va triumfa ieri, în timpul pauzei de prînz, muncitorii, tehnicienii și inginerii uzinelor „Timpuri Noi” din Capitală s-au adunat, ca de obicei , grupuri, grupuri. De astă dată subiectul discuției l-a format recenta Declarație a guvernului sovietic în legătură cu hotărîrea U.RSS. de a efectua explozii experimentale cu arma nucleară. Oamenii luaseră cunoștință de importantul document încă de dimineață, cînd ziarele au fost afișate la locuri vizibile în toate secțiile și sectoarele, precum și din emisiunea stației de radioamplificare. Sectorul prelucrător... In jurul frezorului Dumitru Dima s-au adunat numeroși tovarăși de muncă. Oamenii simt nevoia să-și spună cuvîntul. Primul vorbește maistrul David Doliș. — Zilnic avem noi mărturii despre intensificarea de către S.U.A. și aliații lor a cursei înarmărilor, despre pregătirile agresive ale puterilor occidentale. In fața acestei situații, e firesc ca guvernul sovietic să ia toate măsurile pentru întărirea capacității de apărare a U.R.S.S., pentru a face inofensivă orice tentativă de agresiune. Salutăm și din toată inima aceste sprijinim măsuri, care întăresc lagărul socialist, forțele păcii din întreaga lume. Colectivul nostru sprijină aceste măsuri prin muncă și întrecere avîntată, prin livrarea de motoare și piese de schimb de cea mai bună calitate. In felul acesta contribuim la întărirea economică a scumpei noastre patrii, la întărirea lagărului socialist, apărător consecvent al cauzei păcii. La rîndul său strungarul Marin Mălăeru a spus: „ în memoria popoarelor sînt încă vii urmările celui de-al doilea război mondial. Astăzi forțe întunecate zăngăne iar armele, se pregătesc să declanșeze un război nuclear. Dar în calea planurilor lor mîrșave stau stavilă eroicul popor sovietic, marele și puternicul lagăr socialist, forțele păcii de pretutindeni. Hotârîrea luată de guvernul UR.S.S. constituie o puternică expresie înaltului spirit de răspundere pe care îl manifestă în permanență Uniunea Sovietică față de destinele omenirii. Măsurile guvernului sovietic în scopul întăririi securității internaționale constituie totodată un serios avertisment pentru toți cei ce încearcă S. DUMITRU (Continuare în pag. 6-a) Inginerul Petre Turcu împreună cu un grup de muncitori din secția mecanică grea a uzinelor „23 August“ discută despre Declarația guvernului sovietic, exprimîndu-și deplina satisfacție față de măsurile luate. Foto: AGERPRES