Munca, mai 1962 (Anul 18, nr. 4507-4532)

1962-05-01 / nr. 4507

Proletari din toate ţările, uniti va! ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. HOTĂRÎRE Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naţionale consacrată încheierii colectivizării agriculturii aprobă raportul prezentat de Preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, în care se face un bilanţ cuprinzător al strălucitelor victorii obţinute pe drumul construcţiei socialiste şi se trasează sarcinile ce stau în faţa întregului popor pentru continua dezvoltare a agriculturii socialiste. Marea Adunare Naţională consideră acest raport un îndreptar pentru întreaga activitate viitoare a organelor centrale şi locale de stat, a organelor agricole şi a tuturor oamenilor muncii din agricultură. Aspect din timpul lucrărilor sesiunii Anul XVIII -nr 4507 MARTI 1 M A I 1962 6 pagini 30 bani Lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naţionale Luni au continuat în Pavilionul Expoziţiei Economiei Naţionale a R. P. Român, lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naţionale. Sosirea conducătorilor partidului şi statului a fost primită cu puternice aplauze. In continuarea discuţiei generale au luat cuvîntul: Alexandru Moghioroş, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, deputatul Ştefan Matei, prim-secretar al Comitetului regional Argeş al P.M.R., Miron Belea, invitat din regiunea Hunedoara, general de armată Leontin Sălăjan, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Forţelor Armate, Maria Nistor, preşedinta G.A.C. din comuna Plopeni, regiunea Dobrogea, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, deputatul acad. Zaharia Stancu, deputatul Ştefan Tripşa, maistru oţelar din Hunedoara, Erou al Muncii Socialiste, Dumitru Coliu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. In încheierea discuţiei generale a luat cuvîntul tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cuvîntarea a fost subliniată cu puternice şi îndelungi aplauze şi ovaţii. Biroul Marii Adunări Naţionale a supus apoi deputaţilor un proiect de hotărîre pentru aprobarea Raportului cu privire la încheierea colectivizării şi reorganizarea conducerii agriculturii. La propunerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, la votare au participat toţi cei 11.000 de invitaţi la sesiune. Intr-o atmosferă de puternică însufleţire, participanţii la sesiune — deputaţi şi invitaţi — au votat în unanimitate hotărîrea de aprobare a Raportului cu privire la încheierea colectivizării şi reorganizarea conducerii agriculturii prezentat de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Deputatul Mihai Dalea, preşedintele Comisiei pentru agricultură şi silvicultură a Marii Adunări Naţionale, a prezentat apoi raportul comun al comisiilor pentru agricultură şi silvicultură, juridică şi administrativă asupra proiectului de lege cu privire la înfiinţarea Consiliului Superior al Agriculturii şi a consiliilor agricole regionale şi raionale. Trecîndu-se la votul secret cu bile, Marea Adunare Naţională a votat legea în unanimitate. Tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale, a rostit apoi cuvîntul de încheiere a lucrărilor sesiunii. In aclamaţiile puternice şi îndelungi ale celor peste 11.000 de participanţi, lucrările sesiunii au luat sfîrşit. (Agerpres) Tovarăşi deputaţi şi invitaţi, Lucrările sesiunii noastre au ajuns la sfîrşit. Au fost patru zile de însufleţitoare dezbateri, de schimburi de idei impresionant de bogate, de schimburi de experienţe extrem de valoroase prin învăţămintele lor practice. Această minunată construcţie, care a adunat sub cupola ei toată lumina şi tot seninul cerului acestei primăveri, operă minunată a arhitecţilor şi constructorilor noştri, a fost parcă anume concepută cu un sens adine simbolic pentru acest mare sfat al poporului, adunat pentru a sărbători una din strălucitele sale izbînzi. (Aplauze puternice). însufleţiţi de entuziasmul victoriei, am hotărît aci tot în atmosferă sărbătorească şi sarcinile de îndeplinit mai departe, şi mijloacele de consolidare a realizărilor obţinute, şi perspectivele celor ce vor urma. S-au perindat la această tribună preşedinţi de gospodării colective, mai vechi şi mai noi, mecanizatori şi directori de gospodării agricole de stat, agronomi şi cercetători, reprezentanţi străluciţi ai intelectualităţii, activişti de partid şi de stat. Opiniile şi propunerile făcute ne sunt de mare preţ pentru rezolvarea justă şi eficace a marilor probleme ridicate de etapa actuală de dezvoltare a societăţii noastre. Toţi vorbitorii, ca un singur glas, au adus o înaltă preţuire şi o aprobare deplină politicii Partidului Muncitoresc Român, Comitetului său Central, guvernului Republicii Populare Române. (Aplauze). Pentru partidul nostru şi conducerea sa nu există nimic mai scump decît această preţuire a aleşilor şi trimişilor poporului nostru muncitor, mărturie a legăturii depline şi de nezdruncinat între popor şi partid. (Aplauze puternice). Această preţuire i-a revenit partidului şi guvernului pentru devotamentul şi consecvenţa cu care slujesc neobosit înflorirea economică şi culturală, bunăstarea poporului, viitorul său fericit, triumful deplin al socialismului şi comunismului spre ridicarea pe cea mai înaltă treaptă a patriei noastre socialiste. (Aplauze prelungite). Partidul nu cunoaşte nepotrivire între vorbă şi faptă. Poporul nostru a fost necontenit şi umilitor înşelat de nesfîrşitul şir de guverne care s-au perindat în trecut la cîrma ţării şi ale căror promisiuni se desfăceau în vînt, uşoare, ca puful de păpădie. Partidul nostru, partid al clasei muncitoare, trup din trupul poporului, schimbă aidoma în faptă fiecare literă din programul său. El nu face promisiuni ci planuri; el transformă consecvent, an de an, în realitate vie, visurile generaţiilor de oameni ai muncii, pentru care atîţia luptători şi-au vărsat sîngele. (Aplauze). Aţi văzut cu toţii aci, din tabloul vieţii din ţara noastră, întregit de mărturiile vorbitorilor, cum, sub conducerea partidului, ţărănimea noastră colectivistă, într-un înălţător avînt al muncii creatoare, şi-a înmănunchiat forţele pe calea arătată de minunata noastră clasă muncitoare, forţa conducătoare a societăţii. Oraşe şi sate îşi schimbă înfăţişarea de la o zi la alta. Oriunde ne aruncăm privirea, în orice colţ a ţării, vedem noi uzine şi fabrici, noi schele şi tot mai întinse şi mai rodnice ogoarele gospodăriilor colective şi de stat. (Aplauze). Sesiunea de faţă va fi un nou îndemn şi va da un şi mai puternic avînt muncii pline de măreţie a poporului nostru, pornind cu tot sufletul la construirea socialismului. (Aplauze puternice). Ecoul celor înfăţişate aici a răsunat de sub această cupolă peste mări şi ţări. Prieteni şi neprieteni au urmărit, cei dinţii cu dragoste, cei de-al doilea cu nu mai puţin interes, lucrările noastre şi rezonanţa lor puternică în opinia publică din multe ţări. Au asistat, auzind totul şi văzînd cu ochii cine sînt vorbitorii, mulţi ziarişti străini. I-am primit cu ospitalitate pentru a ne cunoaşte cu adevărat şi oamenii şi faptele, ca să-şi dea seama de munca noastră paşnică creatoare, de tot ce dorim să înălţăm aici, de tot ce voim în viitor. (Aplauze). Sesiunea noastră a fost închinată unei măreţe victorii a poporului nostru. Ea a fost cu putinţă numai prin munca încordată a organelor noastre de partid şi de stat, a nenumăraţilor lucrători de partid şi fără partid care nu au cruţat nimic pentru a duce la îndeplinire misiunile ce le-au fost încredinţate. Sesiunea aceasta a fost şi ea o sesiune de lucru, de mare folos prin contribuţia directă şi fără preţ a lucrătorilor din agricultură. Ea a pus temelia şi a orînduit o nouă etapă a muncii noastre, a tuturor. Ea ne cere noi eforturi. Nimeni dintre dv. nu-şi închipuie, fireşte, că de acum ne punem pe odihnă. Hotărîrile ce vor fi adoptate de sesiune cer în continuare o muncă şi mai intensă, ale cărei roade vor fi şi mai strălucite. In această muncă trebuie să se considere mobilizate mai departe masele muncitoare, organele de partid şi de stat, cu toţii laolaltă, rîvnind să-şi îmbunătăţească munca. In fiecare gospodărie colectivă şi de stat, în fiecare brigadă, să fie prezentă chemarea partidului, sufletul său. Organelor locale ale puterii de stat, sfaturilor populare le vor reveni, prin hotărîrile acestei sesiuni, noi sarcini de mare răspundere. Ele vor avea de dezbătut temeinic şi amănunţit toate aceste hotărîri, luîndu-şi fiecare partea ce i se cuvine, cu gîndul mereu treaz de a întări şi dezvolta gospodăriile noastre colective, de a le asigura recolte tot mai bogate, de a realiza noi şi noi progrese în toate sectoarele activităţii economice şi social-culturale. Oamenii muncii de la oraşe şi sate întîmpină ziua de 1 Mai, sărbătoarea muncii, cu succese remarcabile în toate ramurile economiei şi culturii. Suntem convinşi că eroica noastră clasă muncitoare, harnica ţărănime, intelectualitatea, însufleţite de măreţul program al desăvîrşirii construcţiei socialiste adoptat de Congresul al III-lea al partidului, vor munci şi pe viitor cu entuziasm, perseverenţă, patriotism înflăcărat pentru realizarea planului de şase ani, pentru continua dezvoltare a industriei, pentru avîntul agriculturii, pentru înflorirea culturii noi, spre a face patria noastră socialistă tot mai bogată, traiul celor ce muncesc tot mai îmbelşugat şi mai fericit. (Aplauze puternice, prelungite). Dragi tovarăşi, Toată politica noastră internă şi toate preocupările de a spori continuu bunăstarea poporului sunt organic legate de grija pentru îndeplinirea năzuinţei supreme a întregii omeniri, apărarea şi consolidarea păcii între popoare, condiţie fundamentală pentru ca toate popoarele să facă prin munca lor acest pămînt mereu mai luminos, pentru ca imensele resurse ale ştiinţei şi tehnicii, ale geniului uman, să nu slujească nimicirii vieţii milioanelor de oameni şi distrugerii tezaurului de nepreţuit adunat de omenire de-a lungul atîtor veacuri, ci progresului spre culmile cele mai înalte şi mereu mai înalte, ale civilizaţiei umane. (Aplauze puternice). Această nobilă năzuinţă se află la temelia muncii poporului nostru, a luptei sale, alături de celelalte ţări socialiste, pentru pace trainică, pentru coexistenţă paşnică între toate statele lumii, pentru excluderea războiului din viaţa societăţii. (Aplauze puternice). Daţi-mi voie, dragi tovarăşi, ca acum, la încheierea lucrărilor noastre, să vă urez spor la muncă, succes în îndeplinirea sarcinilor voastre, fericire şi bucurie. (Vii aplauze). Pasul de aici, din sesiune, duce direct pe ogoare unde acum încolţeşte săminţa. Duceţi în satele voastre imaginea nepieritoare a acestui mare sfat, la care poporul însuşi prin cei mai vrednici fii ai săi a luat hotărîri de seamă pentru fericirea tuturor. (Aplauze). Spuneţi acolo, tovarăşilor colectivişti, că aci aţi găsit laolaltă, întruniţi în acelaşi gînd de propăşire a patriei, colectivişti din toată ţara, muncitori din uzine şi fabrici, intelectuali, şi că aţi simţit marea forţă de neînvins pe care o reprezintă poporul nostru astfel întrunit, sub conducerea înţeleaptă a partidului. (Aplauze puternice, îndelungi). Să o spuneţi ca să o simtă şi să o ţină minte şi copiii voştri! (Aplauze). Trăiască patria noastră, Republica Populară Romînă ! (Aplauze furtunoase, urale). Trăiască clasa muncitoare, ţărănimea colectivistă, intelectualitatea, toţi oamenii muncii constructori harnici ai socialismului! (Aplauze îndelungi, urale). Trăiască pacea şi socialismul! (Aplauze furtunoase, îndelung repetate. Participanţii la sesiune, în picioare, ovaţionează minute în şir). Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej la încheierea discuţiei generale Desen: GH. MARINES.CU Poze îngălbenite de vreme, fotografii de pe la începutul acestui veac... Cîteva sute de oameni, un steag și cîteva pancarte. Scurta coloană — o vezi în fotografie toată — suie pe fosta stradă Cîmpineanu pe lîngă grădina Cișmigiului, cam în dreptul locului unde se ridică azi unul din noile blocuri monumentale ale Capitalei. Pe margine, pe trotuar, un poliţist la pindă. Ca unul care ştie că undeva mai încolo, nu chiar în plin centru, pîndesc coloana „agenţii ordinei“. Ai ordinei burgheze... Aşa arăta la începutul veacului o manifestaţie de 1 Mai în Bucureşti. ...Au trecut de atunci multe decenii. O mare parte a omenirii a trecut pragul unei alte întocmiri a lumii. Harta lumii nu mai seamănă deloc cu harta de atunci. Peste un miliard de oameni trăiesc în lumea nouă din care a pierit exploatarea omului de către om. Sistemul mondial al socialismului a devenit astăzi factorul hotărîtor al dezvoltării societăţii omeneşti. Gloriosul popor sovietic este în plin avînt al luptei pentru construirea comunismului, a orînduirii care va instaura pe pămînt pacea, munca, libertatea, egalitatea, frăţia şi fericirea tuturor popoarelor. Dezvoltarea înfloritoare, multilaterală a tuturor ţărilor socialiste, unitatea de nezdruncinat şi coeziunea partidelor comuniste şi muncitoreşti sub steagul marxismleninismului şi al internaţionalismului proletar sunt principala chezăşie a creşterii şi întăririi forţelor păcii, democraţiei şi socialismului în lumea întreagă. Sub steagul glorios al Partidului Muncitoresc Român, în ţara noastră s-au înfăptuit uriaşe transformări revoluţionare. In Republica Populară Romînă socialismul a învins definitiv la oraşe şi sate. Sub semnul acestei măreţe victorii sărbătoreşte poporul nostru ziua de 1 Mai. Cu mîndria legitimă a datoriei împlinite, oamenii muncii raportează partidului nostru drag despre succesele dobîndite în înfăptuirea măreţului program de desăvîrşire a construcţiei socialiste elaborat de Congresul al III-lea. Muncind cu entuziasm pentru realizarea planului de stat pe 1962 care va încheia prima jumătate a planului de şase ani, colectivele de muncă din fabrici, mine, şantiere, din G.A.S. şi S.M.T. au obţinut succese de seamă în îndeplinirea angajamentelor luate în întrecerea socialistă. Minerii de la Ghelar au extras de la începutul anului şi pînă acum mai bine de 7.000 tone de minereu de fier de bună calitate peste prevederile planului, iar jurnaliştii reşiţeni au produs în luna aceasta prin ridicarea indicilor de utilizare a agregatelor sute şi sute de tone de fontă în plus faţă de plan. Nenumărate colective de întreprinderi ca cele de la Fabrica de ţevi din Roman, fabrica „Rulmentul“ Braşov, Uzina de fire şi fibre sintetice Săvineşti Şi altele şi-au îndeplinit planul pe luna aprilie cu multe zile înainte de termen. Realizările obţinute în primul trimestru al acestui an depăşesc sarcinile planificate. Am produs, în trimestrul I al acestui an, de 2—3 ori mai multă energie electrică, fontă, oţel, produse sodice şi altele decît în tot anul 1938. Se dezvoltă tot mai mult succesele obţinute în 1961, cînd nivelul producţiei industriale a fost de aproape cinci ori şi jumătate mai mare decît în 1949. In anul trecut producţia industriei constructoare de maşini, a industriei energiei electrice şi a materialelor de construcţii a fost de 12 ori mai mare decît în 1938, iar a industriei chimice de peste 14 ori. Succesele mari obţinute în cei 13 ani de economie planificată se datoresc faptului că partidul nostru urmează consecvent politica leninistă de industrializare socialistă a ţării, punînd în centrul atenţiei dezvoltarea industriei grele şi, în primul rînd, a industriei constructoare de maşini care are un rol hotărîtor în crearea bazei tehnice-materiale a socialismului. In primăvara acestui an, sub conducerea partidului, poporul nostru a obţinut o nouă măreaţă victorie : terminarea colectivizării agriculturii cu aproape 4 ani mai devreme decît sarcina trasată de Congresul al III-lea al P.M.R. „Victoria socialismului la sate — a spus tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej în Raportul prezentat la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naţionale — va exercita o profundă înrîurire asupra tuturor domeniilor vieţii social-economice a ţării, va da un puternic avînt muncii creatoare a poporului nostru pentru desăvirşirea construcţiei socialismului". Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naţionale consacrată acestui măreţ eveniment a făcut bilanţul uriaşei activităţi desfăşurată de oamenii muncii, sub conducerea partidului, pe tărîmul transformării socialiste a agriculturii, a dezbătut problemele privind creşterea continuă a producţiei agricole, reorganizarea conducerii agriculturii corespunzător cu sarcinile noii etape de dezvoltare şi asigurarea ei cu cadre de specialişti. Măsurile adoptate de această sesiune, care va intra pentru totdeauna în analele istoriei patriei noastre, vor aduce o preţioasă contribuţie la ridicarea agriculturii pe o treaptă tot mai înaltă, la consolidarea victoriei obţinute prin înfăptuirea colectivizării. Sărbătorind ziua de 1 Mai în condiţiile obţinerii unor succese de mare amploare — care sporesc contribuţia ţării noastre la dezvoltarea continuă a forţei lagărului păcii şi socialismului — oamenii muncii din (Continuare în pag. 4-a) Deschiderea expoziţiei „Victoria socialismului în agricultura" Luni după-amiază a avut loc in sala Dalles din Capitală deschiderea expoziţiei „Victoria socialismului in agricultură“. La deschiderea expoziţiei au luat parte tovarăşii Gheorghe Gheorghiu- Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, membri ai C.C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai organizaţiilor obşteşti şi instituţiilor centrale, activişti de partid şi de stat. Au participat şefi ai misiunilor diplomatice, acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diploma-tic. ★ In continuare, expoziţia a fost vizitată de numeroşi participanţi la sesiunea extraordinară a Marii A-Adunări iraționale.