Munca, iulie 1962 (Anul 18, nr. 4559-4584)

1962-07-01 / nr. 4559

Sporesc realizările în produc e 5000-a propunere de inovaţie La Uzinele de autocamioane „Steagul roşu“ din Braşov a fost înregistrată de curînd cea de-a 5000-a propunere de inovaţie de la înfiinţarea cabinetului tehnic şi pînă acum. Inovaţia a fost propusă de colectivul format din tehnicianul Hoffmann Francisc, laureat al Premiului de Stat, proiectantul Popescu Pompiliu şi tehnologul Mihai Binder. Aplicarea acestei inovaţii, care constă în modernizarea maşinii electronice pentru echilibrarea dinamică a arborelui cotit, contribuie la îmbunătăţirea calităţii operaţiei respective şi la sporirea productivităţii muncii cu 25 la sută. Din inovaţiile propuse pînă acum, aproape 3 000 au şi fost aplicate în producţie. Potrivit calculelor, uzinele au realizat în felul acesta economii în valoare de peste 55 500 000 de lei. In acelaşi timp, consumul specific de metal pe autocamion a scăzut cu 542 kg. (Agerpres) Creşte contul de economii al constructorilor brăileni de maşini Aplicînd pe scară largă forjarea în matriţe şi forjarea la cote negative la turnări de fontă, bronz şi oţel, muncitorii secţiilor prelucrate la cald de la uzina „Progresul“-Brăila au economisit în cursul primelor 6 luni ale anului 154,4 tone metal. Preocupare pentru gospodărirea chibzuită a metalului au manifestat şi muncitorii din celelalte sectoare ale uzinei. Ei au redus greutatea unor subansamble, au înlocuit metalul cu materiale plastice la confecţionarea unor piese. Pe întreaga uzină s-au economisit astfel, de la începutul anului și pînă acum, 226,4 tone metal. (Coresp. „Munca") întrecerea socialistă presupune ajutor reciproc. Căutînd împreună cele mai bune metode de muncă, Nicolae Crăciun, Tudor Mazilu şi Simion Barbu de la Uzinele de mecanică fină din Capitală au reuşit să se situeze în rîndul fruntaşilor. IN EDITURA POLITICA a apărut : V. I. LENIN : Opere complete, voi. 8 688 pag. 12 lei Volumul cuprinde lucrările scrise de Lenin în perioada septembrie 1903—iulie 1904 Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ORGAN AlSILULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. -------peo------ Furnaliştii hunedoreni obţin mai multă fontă La cele 2 secţii de furnale ale Combinatului siderurgic Hunedoara întrecerea socialistă pentru îmbunătăţirea indicelui de utilizare a agregatelor cunoaşte rezultate din ce în ce mai bune. In perioada 1—26 iunie, ca urmare a unor noi măsuri tehnico-organizatorice luate şi a asigurării din partea maiştrilor şi in- | ginerilor a unei asistenţe tehnice permanente la fiecare agregat, pro- | ducţia de fontă a crescut cu 3.920 tone peste sarcinile planificate. Acesta este cel mai bun rezultat din acest an al întrecerii jurnaliştilor hunedoreni cu cei din Reşiţa. (Coresp. „Munca") Clincher şi ciment peste plan Colectivul fabricii „Cimentul“Medgidia, avînd ca obiective în întrecerea socialistă îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan şi îmbunătăţirea calităţii produselor, a reuşit să realizeze planul semestrial al producţiei de clincher şi ciment cu 7 zile înainte de termen. Pînă la sfîrşitul lunii iunie, harnicii cimentişti de aici au mai produs în plus 7.660 tone de clincher şi aproape 8.500 tone de ciment. (Coresp. „Munca“) La „Textila“ Piteşti Există posibilităţi pentru îmbunătăţirea indicilor de utilizare a războaielor întreprinderea „Textila’’ se numără printre unităţile industriale mai vechi din Piteşti. Ea s-a modernizat de la an la an. Anul trecut, de pildă, a fost dotată cu o filatură nouă cu o capacitate de 31.800 tuse, care asigură întreg necesarul de fire ţesătoriei. în trimestrul I a. c. s-au terminat reparaţiile capitale ale secţiei de finisaj, unde s-au montat 6 jigăre noi automate pentru vopsirea ţesăturilor în bucată, un calandru de apă şi este în curs de montare o autoclavă pentru fiert albituri, în prezent se lucrează la modernizarea drumurilor interioare de la unitatea B şi a instalaţiei de apă potabilă, iar la unitatea A au început pregătirile în vederea schimbării războaielor vechi cu războaie automate. Preocupaţi de folosirea deplină a capacităţii de producţie a maşinilor şi utilajelor, muncitorii, tehnicienii şi inginerii au făcut o serie de propuneri, care au fost incluse în planul de măsuri tehnico-organizatorice din acest an. O parte din ele au fost înfăptuite. Astfel, secţia răsucit a fost reamplasată şi dotată cu maşini noi, s-a uniformizat lungimea sulurilor de urzeală şi s-a continuat modificarea şaibelor de antrenare în scopul măririi turaţiilor pe minut. Aplicarea acestor măsuri şi a altora a avut ca rezultat o mai bună folosire a capacităţii de producţie a războaielor de ţesut, creşterea indicelui de utilizare a lor. De la 5.700 bătăi/război/oră cît se realiza în 1958, astăzi s-a ajuns la peste 7700 bătăi/ război/oră. Drept urmare, colectivul fabricii a produs în primele cinci luni din acest an 28,8 tone fire şi 55.900 m.p. ţesături finite peste plan. Totodată, s-au pus în lucru 14 sortimente noi. Cu toate acestea, trebuie spus că rezultatele obţinute sunt sub posibilităţile existente, nu ţin pasul cu înzestrarea şi modernizările ce s-au făcut în fabrică. Deşi indicele de utilizare a războaielor de ţesut a fost îmbunătăţit continuu, totuşi el rămîne în urmă cu cca. 120 bătăi/ război/oră faţă de cel planificat. De altfel, aceasta este şi una din cauzele neîndeplinirii sarcinii de creştere a productivităţii muncii, indice care se găseşte sub plan. Conducerea întreprinderii, respectiv serviciile tehnice de specialitate, susţin că la această situaţie contribuie şi desele schimbări de sortimente pe maşini (ca urmare a cerinţelor comerţului). Intr-adevăr, sunt dese cazurile cînd Direcţia Generală Industrială Bumbac cere întreprinderii, după lansarea planului trimestrial, să pună în lucru noi sortimente. Or, acest lucru necesită o pregătire prealabilă incepînd cu filatura, apoi vopsirea cu altă gamă de coloranţi și acomodarea muncitorului cu noul produs. In martie, bunăoară, s-a cerut să se pună în lucru finetul „Mentor", iar în luna mai articolul „Mahon", fără să se fi făcut din vreme pregătirile necesare. Urmarea a fost că în lunile amintite s-au înregistrat indicii de utilizare cei mai scăzuţi. Dar nu-i mai puţin adevărat că alături de aceste cauze există şi altele. In întreprindere sunt importante rezerve interne care, valorificate, pot contribui la obţinerea de indici superiori în folosirea războaielor. In primul rind, deplina utilizare a războaielor depinde în mare măsură de nivelul profesional al muncitorilor respectivi, de sprijinul pe care-1 primesc la locul de muncă din partea organelor administrative D. BURCEA corespondent al ziarului „Munca” pentru regiunea Argeş (Continuare în pag. 3-a) Anul XVIII d nr 4559 DUMINICA 1 IULIE 1962 4 pagini 20 bani Numeroase observaţii făcute de Observatorul Astronomic în legătură cu sateliţii artificiali In ultimele zile, staţiunea de cercetare a sateliţilor artificiali a Observatorului Astronomic din Bucureşti a efectuat noi observaţii în legătură cu sateliţii artificiali. Incepînd din seara de 25 iunie s-au făcut observaţii optice asupra unor părţi din nava cosmică sovietică lansată în luna mai 1960, care a străbătut cerul în dreptul constelaţiilor Leul şi Ursa-Mare. De asemenea, incepînd din luna martie, pe baza datelor tehnice primite de la Centrul Cosmos de la Moscova, s-au făcut numeroase observaţii asupra rachetelor purtătoare şi a sateliţilor sovietici Cosmos 1 şi Cosmos 2. Pînă acum au fost făcute peste 1.500 de observaţii optice asupra sateliţilor şi a rachetelor purtătoare, care au fost comunicate Centrului Cosmos de la Moscova. (Agerpres) Vedere de la rafinăria Oneşti Foto : AGERPRES TOATE FORŢELE LA STRINSUIL RECOLTEI! In regiunile din sudul ţării a început intens secerişul. Din datele Consiliului superior al agriculturii reiese că în regiunile Bucureşti, Galaţi, Dobrogea, Oltenia şi Ploieşti recolta de orz a fost strînsă de pe mai mult de jumătate din suprafeţele cultivate. In aceste regiuni grîul a fost recoltat de pe aproximativ 40.000 hectare. Aproape în întregime această suprafaţă a fost recoltată cu windrowerele şi secerătorile legători. G.A.S. şi S.M.T. au folosit pînă acum cu mai mult randament windrowerele la recoltarea griului în pîrgă ca urmare a concentrării lor în unităţile cu suprafeţe mari de grîu, precum şi mai bunei organizări a muncii. La strîngerea recoltei a început să se lucreze şi cu combinele. Peste cîteva zile recoltarea cerealelor păioase se va desfăşura din plin în întreaga ţară. Din constatările făcute pe teren de specialişti de la Consiliul superior al agriculturii rezultă că anul acesta unităţile agricole socialiste sunt mai bine pregătite decît în anul trecut pentru strîngerea recoltei şi executarea celorlalte lucrări agricole de vară. Se evidenţiază în buna pregătire a utilajelor, întocmirea planurilor operative de lucru, în instruirea tractoriştilor şi mecanizatorilor regiunile Bucureşti, Banat şi Dobrogea. In toate regiunile trebuie luate în continuare măsuri pentru începerea recoltărilor de îndată ce lanurile au dat în pîrgă, pentru folosirea tuturor secerătorilor şi chiar a secerilor şi coaselor mai ales unde cerealele sînt culcate, în scopul preîntîmpinării pierderilor prin şiştăvire, răscoacere sau scuturare. Consiliul superior al agriculturii recomandă să se folosească din plin combinele imediat ce sunt condiţii de lucru pentru aceste maşini. De asemenea, este necesar să se termine cît mai repede alegerea locurilor, organizarea ariilor şi scoaterea batozelor pe arii. O atenţie deosebită trebuie să se acorde strîngerii paielor de pe mirişti, folosindu-se în acest scop presele de paie, colectoarele, tîrîşurile şi greblele mecanice, astfel ca, paralel cu recoltarea, să se poată executa arăturile adînci de vară. Pe terenurile care nu sînt destinate însămînţărilor de toamnă, şi îndeosebi pe acele amenajate pentru irigat, să se însămînţeze suprafeţe cît mai mari cu culturi furajere — porumb pentru siloz. Se recomandă, de asemenea, intensificarea strîngerii recoltei de mazăre şi cositul fînurilor naturale. (Agerpres) La G.A.S. Budeşti-Negoeşti, recoltatul păioaselor este în toi. Clişeul înfăţişează un aspect din timpul balotării paielor, imediat după recoltare. Foto : AGERPRES Ansamblul de cîntece şi dansuri al C C. S. la Timişoara Continuîndu-şi turneul prin ţară, Ansamblul de cîntece şi dansuri al C.C.S. a sosit la 30 iunie la Timişoara. Seara, pe stadionul „23 August“, el a prezentat în faţa a mii de oameni ai muncii din localitate spectacolul muzical-coregrafic în două acte „Visuri îndrăzneţe“. Spectatorii au aplaudat cu căldură măiestria interpreţilor, fiind încîntaţi de frumuseţea unor cîntece ca cele despre Calea Griviţei, sau cîntecele de bucurie ale fruntaşei în muncă, precum şi de momentele coregrafice din tabloul „Tinereţea unui oraş“ şi cele care redau aspecte de la sărbătorirea în cadrul clubului muncitoresc a fruntaşilor întrecerii socialiste. (Coresp. „Munca“) Se reiau zborurile de agrement Incepînd de azi — şi de aici înainte în fiecare duminică — TAROM a luat măsura reluării zborurilor de agrement pentru public pe aeroporturile Băneasa, Arad, Iaşi, Cluj, Oradea, Baia Mare şi Deva. Bucureştenii pot lua informaţii prin telefon la nr. 17.75.16, iar cei din provincie de la agenţiile TAROM din localitatea respectivă. Asociaţiile sportive din întreprinderi şi instituţii pot să organizeze în grupuri zborurile de agrement, pe baza unor comenzi efectuate cu agenţiile TAROM. (Rep.). Seară închinată fruntaşilor Peste 1000 de muncitori, ingineri şi tehnicieni au fost invitaţi la seara organizată de comitetul sindicatului de la întreprinderea Şantier Construcţii-Montaje — Brazi în cinstea fruntaşilor în producţie. Sărbătoriţii sunt oameni cunoscuţi pe şantier : Grigore Tudorancea, şef de brigadă, strungarul Ilie Dumitru, fierarul-betonist Cornel Nicula şi mulţi alţii. Ei au fost felicitaţi de tovarăşul Nicolae Constantin, vicepreşedinte al comitetului sindicatului. Apoi formaţiile de amatori au prezentat un frumos program care s-a bucurat de succes. Mihai Ionescu ?i Teodorovici Gheorghe muncitori LA CALIMANEŞTI A fost dată în folosinţă vila „Oltul" La Călimăneşti a fost dată in folosinţă recent vila „Oltul“, cu o capacitate de 165 de locuri. In acest fel, capacitatea de cazare a staţiunii creşte la 2000 de locuri pe serie. Oamenii muncii veniţi la odihnă sau tratament găsesc aici o bază modernă de fizioterapie, un laborator culinar etc. (Agerpres) La 9 octombrie a. c. Uganda va deveni independentă LONDRA 30 (Agerpres). — Uganda urmează să devină independentă la 9 octombrie a.c., se spune într-un comunicat dat publicităţii la Londra la sfîrşitul conferinţei cu privire la problemele constituţionale ale Ugandei. In comunicat se arată că în cursul conferinţei, la care au luat parte reprezentanţi ai populaţiei din Uganda şi reprezentanţi ai guvernului englez, au fost adoptate hotărîri cu privire la problemele fiscale, problemele relaţiilor dintre diferitele principate care compun Uganda şi guvernul central al ţării, precum şi în alte probleme. Buganda, cea mai bogată provincie a Ugandei, va dispune de autonomie în cadrul unor relaţii federale cu guvernul central. Acest guvern va avea autoritate deplină asupra problemelor menţinerii ordinii publice în întreaga ţară. Celelalte principate mai mici ca Bunyore şi Toro îşi vor menţine unele puteri speciale pentru protejarea „instituţiilor lor tradiţionale“. După proclamarea independenţei, Uganda va rămîne in Commonwealthul britanic. O nouă policlinică la Mangalia Recent, a fost dată în funcţiune policlinica sanatoriului balnear al Ministerului Sănătăţii şi Prevederilor Sociale din Mangalia. Ea acordă asistenţă medicală de specialitate bolnavilor internaţi aici, precum şi celor veniţi la odihnă, iar pînă la înfiinţarea unei policlinici teritoriale, şi populaţiei locale. (Rep) In concediu la Eforie-Sud TELEGRAMA Excelenţei Sale DR. KWAME NKRUMAH Preşedintele Republicii Ghana ACCRA Cu prilejul celei de-a doua aniversări a proclamării Republicii Ghana şi alegerii dv. în funcţia de preşedinte, transmit Excelenţei Voastre şi întregului popor ghanez, cele mai sincere felicitări din partea mea, a Consiliului de Stat, a guvernului şi poporului român. Bucuros să constat buna colaborare dintre Republica Populară Romînă şi Republica Ghana, îmi exprim convingerea că relaţiile prieteneşti dintre ţările noastre se vor dezvolta şi în viitor spre binele ambelor noastre popoare, al păcii și progresului în întreaga lume. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române 30.VI.1962 A. In I.R.S.S. a fost lansat cu succes un nou satelit artificial al Pâmintului MOSCOVA 30 (Agerpres). — TASS transmite : La 30 iunie 1962, în Uniunea Sovietică a fost lansat cu succes de o orbită un nou satelit artificial al Pămîntului — „Cosmos-6“. La bordul satelitului sînt instalate aparate ştiinţifice destinate continuării cercetării spaţiului cosmic, în conformitate cu programul anunţat de agenţia TASS la 16 martie a.c. în afară de aparatele ştiinţifice, la bordul satelitului „Cosmos-6“ este instalat un sistem radiotelemetric cu mai multe canale şi dispozitive radiotehnice pentru măsurarea traiectoriei. La bordul satelitului se află un emiţător pe unde scurte care lucrează pe frecvenţa 90,0233 MHz. Potrivit datelor preliminare, satelitul evoluează pe o orbită care diferă puţin de cea stabilită prin calcul. Perioada de revoluţie a satelitului este de 90,6 minute, unghiul de înclinaţie al orbitei faţă de planul ecuatorului este de 49 grade, îndepărtarea maximă de suprafaţa Pămîntului este de 360 km., îndepărtarea minimă — 274 km. Informaţia radiotelemetrică recepţionată de la bordul satelitului confirmă funcţionarea normală a tuturor dispozitivelor şi aparatajului ştiinţific instalate la bord. La centrul de coordonare şi calcul sosesc informaţii telemetrice, precum şi date cu privire la recepţionarea semnalelor radio ale emiţătorului „Maiak“. La 1 iulie 1962 satelitul va trece deasupra Bucureștiului, la ora 16,36. Situaţia din Laos LAOS. Potrivit ştirilor primite din Laos, guvernul provizoriu de coaliţie al Laosului a constituit un comitet de armistiţiu, din care fac parte reprezentanţi ai tuturor celor trei grupuri politice reprezentate în cabinet. Potrivit principiului susamintit, guvernul a creat de asemenea două alte comitete care urmează să studieze căile pentru unificarea administraţiei militare şi a celei civile. în comunicatul dat publicităţii în urma şedinţei cabinetului se spune că toate cele trei comitete îşi vor începe activitatea în zilele următoare.