Munca, ianuarie 1963 (Anul 19, nr. 4716-4740)

1963-01-03 / nr. 4716

Proletari din toate ţările, uniţi-vă !ORDAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN II. I1. R. Cuvintarea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Populare Române, întîmpinăm într-o atmosferă sărbătorească, cu voie bunăşi încredere în viitor, anul 1963, an nou de muncă creatoare pentru înflorirea patriei, pentru prosperitatea tuturor făuritorilor de bunuri materiale şi spirituale de oamenii muncii, care îmbogăţesc şi înfrumuseţează an de an Republica noastră. A 15-a aniversare a proclamării Republicii Populare Române a prilejuit un însufleţitor bilanţ al realizărilor obţinute de poporul român. In aceste realizări este întruchipată munca fiecăruia dintre noi, muncitori, ţărani, intelectuali, activişti de partid şi de stat. Pe întreg întinsul ţării, în uzine, pe şantiere, în gos- Podării colective şi de stat, în instituţii de ştiinţă, învăţămînt şi cultură domneşte o atmosferă de munca plină de avînt, fiecare îşi aduce contribuţia la opera comună de făurire a vieţii noi, socialiste. Anul de care ne despărţim a dat rod bogat în înfăptuirea măreţelor obiective stabilite de partidul nostru în domeniul sporirii producţiei industriale, al dezvoltării,i întăririi agriculturii socialiste, în transporturi şi construcţii, în ridicarea continuă a nivelului de trai material şi cultural al poporului. Prevederile planului de stat pe 1962 au fost îndeplinite şi depăşite, creîndu-se astfel o bază trainică pentru noi victorii ale construcţiei socialiste în anul care vine. Imaginea ţării noastre este o mărturie strălucită a justeţei politicii partidului, călăuză încercată şi clarvăzătoare a poporului. Anul care s-a scurs a fost încă un an de luptă pentru apărarea păcii— bunul cel mai scump tuturor oamenilor de pe pămînt, un an al întăririi forţelor socialismului, păcii şi progresului, a forţelor care luptă pentru coexistenţa paşnică între toate statele, pentru libertatea şi independenţa popoarelor, întregul mers al istoriei ne arată că, în ciuda tuturor piedicilor, aceste forţe cresc mereu, că lor le aparţine viitorul. Intîmpinînd Anul Nou în mijlocul familiilor, prietenilor şi tovarăşilor de muncă, ne exprimăm cu toţii dorinţa caldă ca în anul care vine pacea între popoare să fie consolidată, omenirea să-şi poată consacra toate forţele muncii paşnice, creatoare, pentru făurirea unei vieţi de belşug şi bunăstare. Dragi tovarăşi, Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Române adresează întregului nostru popor calde felicitări. Urăm muncitorilor şi muncitoarelor din industria noastră socialistă să lucreze cu spor pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, să dea ţării produse tot mai multe şi mai bune , ţărănimii colectiviste, lucrătorilor din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare — să asigure prin munca lor harnica o recolta îmbelşugata tinerilor şi tinerelor din uzine şi de pe ogoare — să-şi consacre tot entuziasmul şi elanul lor pentru a aduce din plin contribuţia la avîntul economiei socialiste, tineretului studios — să muncească cu sîrguinţă pentru a-şi însuşi tezaurul de cunoştinţe pe care i le pune la îndemînă şcoala pentru a fi cît mai de folos patriei. Vă dorim tuturor succese în munca voastră plină de abnegaţie, sănătate şi fericire dumneavoastră şi celor ce vă sunt dragi ! Să ridicăm paharul pentru poporul nostru muncitor, pentru patria noastră dragă, pentru viitorul ei luminos, pentru pace, prietenie şi colaborare între toate popoarele ! Vă urăm La mulţi ani, iubiţi tovarăşi şi prieteni! TELEGRAME Tovarăşului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al C.C. al P.M.R. Preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Romíne Tovarăşului ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Romíne --------------- - ... BUCUREȘTI Dragi tovarăşi, Comitetul Central al Partidului Coiţiunistal Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi întregul popor sovietic vă transmit dv. şi întregului popor român frate felicitări cordiale şi cele mai bune urări cu ocazia Anului Nou. Pentru oamenii muncii romîni ajunul anului 1963 a coincis cu remarcabila dată — împlinirea a 15 ani de la abolirea monarhiei şi proclamarea Romîniei republică populară, care a însemnat constituirea primului stat al muncitorilor şi ţăranilor din istoria poporului român. Ca rezultat al muncii pline de abnegaţie a poporului român, sub conducerea partidului muncitoresc, socialismul a obţinut în Republica Populară Romînă victorii hotărîtoare în toate ramurile economiei naţionale. Aceste victorii constituie un nou pas pe drumul înfăptuirii sarcinilor trasate de cel de-al IlI-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român pentru desăvîrşirea construcţiei socialiste în R. P. Romînă. Poporul sovietic urează din toată inima poporului român ca în noul an să obţină succese continue în muncă, în construcţia socialistă şi în lupta nobilă pentru triumful cauzei păcii şi prieteniei între popoare. Sîntem ferm încredinţaţi că noul an va însemna o dezvoltare şi întărire continuă a prieteniei frăţeşti de nezdruncinat şi lărgirea colaborării multilaterale între popoarele nostre şi toate popoarele familiei frăţeşti a ţărilor socialiste, va însemna noi victorii ale forţelor păcii asupra forţelor agresiunii şi războiului. N. S. HRUŞCIOV L. I. BREJNEV Prim-secretar al C.C. al P.C.U.S. Preşedintele Prezidiului Preşedintele Consiliului de Miniştri Sovietului Suprem al U.R.S.S. al U.R.S.S. Moscova, Kremlin, 30 decembrie 1962 Tovarăşului N. S. HRUŞCIOV Prim-secretar al C.C. al P.C.U.S. Preşedintele Consiliului de Miniştri al Uniunii Sovietice Tovarăşului L. I. BREJNEV Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice • ■ , , MOSCOVA Dragi tovarăşi, In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, Consiliului de Stat, Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romíne, al întregului popor romín şi al nostru personal, vă transmitem dv., şi prin dv. poporului frate sovietic cele mai calde felicitări cu prilejul Anului Nou. Poporul nostru se bucură sincer de realizările remarcabile obţinute de poporul sovietic în anul care a trecut, sub conducerea înţeleaptă a partidului său comunist, în toate domeniile construcţiei comunismului şi acordă o înaltă preţuire luptei neobosite a C.C. al P.C.U.S. şi a guvernului sovietic, în frunte cu N. S. Hruşciov, pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru instaurarea unei păci trainice în lume. Sîntem convinşi că în anul care vine relaţiile de strînsă prietenie şi colaborare frăţească dintre ţările şi popoarele noastre se vor dezvolta continuu spre binele marii comunităţi socialiste, al cauzei păcii şi comunismului. Vă trimitem, dragi tovarăşi, dv. şi poporului sovietic cele mai bune urări de sănătate şi fericire, de noi succese în înfăptuirea măreţelor obiective trasate de istoricul Congres al XXII-lea al P.C.U.S. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ ION GHEORGHE MAURER Prim-secretar al C.C. al P.M.R. Preşedintele Consiliului de Miniştri Preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Romíné al R. P. Romíné Anul XIX — nr. 4716 Joi* 3 IANUARIE 1963 4 pagini 20 bani Solemnitatea înmînârii unor ordine ale R. P. Romíné La Palatul Marii Adunări Naţionale a R. P. Romíné a avut loc, luni dimineaţă, solemnitatea înmînării unor ordine ale R. P. Romíné. La solemnitate au participat tovarăşii Ştefan Voitec şi Avram Bunaciu, vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat, Anton Breitenhofer, membru al Consiliului de Stat. Pentru merite deosebite în instaurarea şi consolidarea regimului democrat-popular au fost conferite „Ordinul Muncii“, clasele a II-a şi a IlI-a, şi Ordinul „Steaua Republicii Populare Române“, clasele a IV-a şi a V-a, unui număr de 506 activişti de partid, de stat şi ai organizaţiilor obşteşti, fruntaşi în muncă, oameni de ştiinţă şi cultură. Tovarăşii Ştefan Voitec şi Avram Bunaciu au felicitat călduros pe cei decoraţi în numele C.C. al P.M.R., al Consiliului de Stat şi al guvernului, al tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej personal şi le-au urat noi succese în activitatea viitoare, în numele celor distinşi au mulţumit tovarăşii Ştefan Duduman şi Gheorghe Olteanu. ★ Prin acelaşi decret al Consiliului de Stat au mai fost conferite ordine unui număr de 2136 tovarăşi din întreaga ţară. (Agerpres) SPOR LA MUNCĂ ÎN NOUL AN! Am păşit într-un nou an de muncă. Un an care va fi la fel de rodnic ca şi cel pe care l-am încheiat deunăzi, ca şi toţi ceilalţi ani ai societăţii noastre socialiste. • Rezultatele dobîndite în anul 1962, cu care s-a încheiat prima jumătate a planului de 6 ani, ilustrează grăitor faptul că îndeplinirea măreţului program de desăvîrşire a construcţiei socialismului adoptat de Congresul al IlI-lea al P.M.R. a devenit cauza scumpă a întregului nostru popor. Conduşi de partid, oamenii muncii din patria noastră au obţinut în anul care s-a scurs victorii de însemnătate istorică — în Republica Populară Romînă socialismul a învins definitiv la oraşe şi sate. înfăptuirea consecventă a industrializării ţării, transformarea socialistă a agriculturii au asigurat creşterea necontenită a forţelor de producţie. Roadele politicii economice a partidului nostru sunt ilustrate elocvent de faptul că în 1962 producţia globală a industriei este de aproape 8 ori mai mare decît în 1948. Pe baza succeselor obţinute în dezvoltarea economiei naţionale, partidul şi guvernul au luat importante măsuri pentru ridicarea continuă a nivelului material şi cultural al celor ce muncesc. Ridicarea puterii de cumpărare a populaţiei este ilustrată de creşterea volumului mărfurilor vîndute prin comerţ cu peste 50 la sută faţă de 1959. In anii de după cel de-al IlI-lea Congres al partidului s-au dat în folosinţă oamenilor muncii circa 108.000 apartamente, de două ori mai mult decît în cei trei ani precedenţi. In noul an în care am intrat ne stau în faţă sarcini mobilizatoare. In mesajul de Anul Nou, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej a spus: „întîmpinăm într-o atmosferă sărbătorească, cu voie bună şi încredere în viitor, anul 1963, an nou de muncă creatoare pentru înflorirea patriei, pentru prosperitatea tuturor făuritorilor de bunuri materiale şi spirituale — oamenii muncii, care îmbogăţesc şi înfrumuseţează an de an Republica noastră“. Reflectînd politica neabătută a partidului de dezvoltare continuă a bazei tehnice materiale a socialismului, planul de stat pe 1963 prevede o creştere a producţiei industriale de peste 12 la sută faţă de realizările din anul 1962 , în ramurile producătoare de mijloace de producţie, sporul va fi de 13,3 la sută, iar producţia bunurilor de consum va fi mai mare cu 10 la sută. Investiţiile din fondurile statului vor creşte în anul 1963 cu 12 la sută faţă de 1962, ajungînd la 34,6 miliarde lei. Fondurile prevăzute sînt concentrate în primul rînd spre marile şantiere : Combinatul Siderurgic de la Galaţi şi extinderea celui de la Hunedoara ; grupul industrial Brăila şi cel de la Craiova ; Fabrica de celuloză Călăraşi şi altele. Sarcini deosebit de importante revin în acest an lucrătorilor din agricultură, care vor trebui să asigure sporirea în ritm susţinut a producţiei agricole, vegetale şi animale — condiţie principală pentru dezvoltarea întregii economii. Pentru înfăptuirea măreţelor sarcini trasate prin planul de stat este necesar ca, încă din primele zile ale acestui an, în toate întreprinderile să se lucreze într-un ritm susţinut, care să asigure nu numai îndeplinirea planului de producţie, dar şi depăşirea lui. Angajamentele a-Continuare în pag. 3-a) . Prima şarjă de oţel din acest an, la Combinatul siderurgic de la Hunedoara Foto : EM. SIRZEA în primele doua zile Oţelarii uzinelor „Industria Sîrmei" din Cîmpia Turzii au început anul 1963 cu hotărîrea de a spori tot mai mult succesele în întrecerea socialistă. In primele două zile oţelarii de la cuptorul Martin şi-au depăşit planul cu 4 la sută. Toate cele trei schimburi au înregistrat depăşiri peste sarcina de producţie planificată. (Coresp. „Munca“) REVELION I 3 ^ ^ M M •** *** ** Muncitorii Uzinelor „23 August“ au petrecut împreună noaptea Anului Nou. (In pag. 11-a relatări despre sărbătorirea revelionului în Capitală și în tară). DECRET pentru stabilirea datei alegerii deputaţilor in sfaturile populare ale oraşelor raionale şi ale comunelor In baza art. 52 din Constituţia Republicii Populare Române şi a art. 69 din Decretul nr. 391/1955 cu privire la alegerea deputaţilor în sfaturile populare, Consiliul de Stat al Republicii Populare Române decretează: Art. Unic. — Alegerile de deputaţi pentru sfaturile populare ale oraşelor raionale şi ale comunelor vor avea loc la data de 3 martie 1963. Constituirea sfaturilor populare noi alese se va face după data de 5 martie 1963. Președintele Consiliului de Stat, GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Conferirea titlului de „Om de Ştiinţă Emerit al R. P. Romíne“ şi „Medic Emerit al R. P. Romine“ Pentru activitate îndelungată, contribuţie în dezvoltarea ştiinţei şi merite, deosebite în dezvoltarea învăţămîntului superior, Consiliul de Stat al Republicii Populare Romíne a emis un decret prin care se conferă titlul de „Om de Ştiinţă Emerit al Republicii Populare Române" următoarelor cadre didactice din învăţămîntul superior : prof. univ. Teodor Angheluţă, prof. univ. Valer Bologa, prof. univ. Alexandru Borza, prof. univ. Ion Goia, acad. Arthur Kreindler, acad. Gheorghe Ionescu Siseşti, acad. Octav Mayer, acad. Ştefan Milcu acad. Alexandru Myller, acad. Ştefan S. Nicolau, şi prof. univ. Ovidiu Ţino. Prin alt Decret al Consiliului de Stat, pentru merite excepţionale şi realizări deosebite în domeniul ocrotirii sănătăţii oamenilor muncii, s-a conferit titlul de „Medic Emerit al Republicii Populare Române", următorilor medici : acad. prof. dr. Aurel Moga, prof. dr. Tiberiu Andrasofszky, prof. dr. Ludovic Csőgör, prof. dr. Constantin C. Dimitriu, prof. dr. Mante Dumitrescu, prof dr. Ion Făgărăşanu, membru corespondent al Academiei R. P. Române, prof. dr. Ştefan Gîrbea, prof. dr. Ion Mureşan, prof. dr. Constantin Nicolau, prof. dr. Gheorghe Olănescu, prof. dr. Ion Păcurariu, prof. dr. Alfred Rusescu, prof. dr. Tiberiu Spîrchez, prof. dr. Ion Ţurai, membru corespondent al Academiei R. P. Romíno, prof. dr. Marin Voiculescu, dr. Leon Bereu, dr. Ernest Kahana, dr. Berthold Merdler și dr. Octavian Nichita. (Agerpres) Primirea la Consiliul de Stat a şefilor misiunilor diplomatice din R. P. Romina Preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Romina, Gheorghe Gheorghiu- Dej, împreună cu preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Ştefan Voitec, ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, şi secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, au primit luni la amiază la Palatul Consiliului de Stat pe şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în R. P. Romînă. Au prezentat felicitări preşedintelui Consiliului de Stat, Gheorghe Gheorghiu-Dej, şi urări de prosperitate poporului român, cu ocazia celei de-a 15-a aniversări a proclamării Republicii Populare Romíne şi cu prilejul Anului Nou, ambasadorii : R. P. Polone — Janusz Zambrowicz, decanul corpului diplomatic, R. D. Germane — Wilhelm Bick, R. P. Chineze — Siu Gien-guo, R.P.F. Iugoslavia — Arso Milatovici, R. P. Bulgaria — Ivan Kinov, R. S. Cehoslovace — Jaroslav Sykora, Uniunii Sovietice — I. K. Jegalin, R. P. Albania, Răpi Gjermeni, Indoneziei — Sukrisno, Cubei — Manuel Yepe Menendez, Indiei — Mohan Prakash Mathur, Ghanei — Emmanuel Kodjoe Dadzie, R. P. Ungare — Jenő Kuti, R. D. Vietnam — Dinh Van Duc, R. P. D. Coreene — Gian Du Hoan ; miniştrii: Italiei — dr. Alberto Paveli Fontana, Franţei — Pierre Paul Bouffanais, Izraelului — Kathel Salmon, Elveţiei — Emile Bisang, Marii Britanii — James Dalton Murray, Braziliei — Carlos Jacyntho de Barros, Belgiei — Honoré Cambier ; însărcinatul cu afaceri al Finlandei — V. Vesa Hiekkanen; însărcinații cu afaceri adinterim ai Suediei — Olof Lan denius, Danemarcei — W. Winther Schmidt, Argentinei — E. J. B. Chaillon, Uruguay-ului — Jose Pedro Bastarrica, Republicii Arabe Unite— Attia Mahmoud Attia, Greciei — Euripide Kerkinos, Austriei — Franz Irbinger, Statelor Unite ale Americii — John P. Shaw, Turciei — Cahit Ozean, precum şi ataşatul comercial al Ambasadei R. P. Mongole, Esenin Nyama. Preşedintele Consiliului de Stat, Gheorghe Gheorghiu-Dej, împreună cu preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, şi ceilalţi conducători de stat prezenţi, au mulţumit şefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările şi urările făcute şi le-au adresat urări de prietenie, prosperitate şi pace. (Agerpres) TELEGRAMĂ Excelenţei Sale Domnului dr. OSVALDO DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba Excelenţei Sale Domnului Comandant dr. FIDEL CASTRO RUZ Primul ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba HAVANA In numele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române, al guvernului şi al poporului romín, ca şi în numele nostru personal, vă transmitem dumneavoastră şi prin dumneavoastră eroicului popor cuban şi guvernului revoluţionar în frunte cu eminentul conducător al poporului cuban — Fidel Castro — cordiale felicitări cu prilejul celei de-a patra aniversări a victoriei revoluţiei cubane. Cu deosebită satisfacţie constatăm că prietenia trainică şi relaţiile de colaborare dintre Republica Populară Romînă şi Republica Cuba se întăresc neîncetat şi se dezvoltă în interesul comun al ambelor noastre ţări şi al cauzei păcii între popoare. Exprimînd calda simpatie şi solidaritatea frăţească a poporului român cu lupta poporului cuban care îşi apără cu curaj independenţa şi cuceririle sale revoluţionare împotriva ameninţărilor imperialiste, vă urăm, dumneavoastră şi întregului popor culan noi succese în construirea unei vieți socialiste, prospere in patria dumneavoastră. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Stat Preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Romíne al R. P. Romíne