Munca, mai 1964 (Anul 20, nr. 5127-5151)

1964-05-03 / nr. 5127

Proletari din toate ţărilet uniţi-văl ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. Anul XXnr. 5127 Duminică 3 MAI 1964 4 pagini 20 bani Sub conducerea partidului, a Comitetului său Central, înainte spre noi victorii în construirea socialismului, în întărirea și înflorirea scumpei noastre patrii — Republica Populară Romînă ! marea demonstraţie de i mi a oamenilor muncii din capitala Anul acesta, de 1 Mai, Bucureştiul, cu hainele sale sărbătoreşti, cu clădirile sale noi şi bulevardele proaspăt croite, se înfăţişează mai primăvăratec ca oricînd. Piaţa Aviatorilor, tradiţionalul loc unde se desfăşoară marile demonstraţii ale oamenilor muncii din Capitală, este împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de un brîu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea : „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“ Dedesubt se află urarea „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni !“. Portretele genialilor învăţători ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — domină piaţa, însoţite de urarea : „Trăiască unitatea şi coeziunea mişcării muncitoreşti şi comuniste internaţionale !“. Deasupra tribunelor, străjuite de steaguri roşii şi tricolore, sunt înscrise chemările : „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă !“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul victoriilor noastre !”. ..Trăiască unitatea marii comunităţi frăţeşti a ţărilor socialiste !“, „Trăiască pacea şi prietenia între popoare !“. Este ora 9. Miile de bucureşteni, prezenţi în piaţă pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, întîmpină cu aplauze îndelungi şi urale pe conducătorii partidului şi statului. în tribuna oficială iau loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica. AleAcorduri ale fanfarei s-au topit deodată în văzduh. în liniştea care s-a lăsat, se aude doar fluturarea flamurilor roşii în adierea vîntului. Deodată răsună trompetele pioniereşti şi răpăitul cadenţat al tobelor. Sub imensa cupolă a cerului de mai, coloana pionierilor înaintează în pas vioi. A început marea orchestraţie a primăverii. Piaţa Aviatorilor a fost transformată într-o uriaşă grădină: crengi de măr, de cais, de cireş, de liliac, troienite de ninsoarea florilor, lalele multicolore. Se adunaseră parcă toate florile cîmpiilor, luncilor şi grădinilor patriei, purtate de florile vieţii, de floarea cea mai frumoasă şi mai gingaşă a acestei mari demonstraţii — copiii noştri! Şi din mijlocul acestui fluviu de flori se ridică un panou, exprimînd, prin cele scrise pe el, gîndurile dexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroş, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Constantin Tuzu, membri ai Comitetului Central al Partidului muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, în tribuna oficială, împreună cu conducătorii de partid şi de stat, se află şi secretarul general al Federaţiei Sindicale Mondiale, Louis Saillant. în tribune sunt prezenţi numeroşi invitaţi : conducători ai organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor centrale de stat, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor Capitalei, fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. Sunt prezenţi, de asemenea, numeroşi oaspeţi de peste hotare. în tribuna rezervată corpului diplomatic se află şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi în R. P. Romînă şi alţi membri ai corpului diplomatic. Fanfara militară aflată în piaţă intonează Imnul de stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Ia cuvîntul tovarăşul Gheorghe Apostol, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R. P. Române. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice, începe apoi marea demonstraţie, recunoştinţă pentru viaţa luminoasă pe care o trăiesc : „Mulţumim din inimă partidului pentru copilăria noastră fericită“. Generaţia de rutine a patriei noastre socialiste închină năzuinţele ei înaripate înţeleptului grădinar, ale cărui gînduri răzbat pînă departe, în viitor , partidului iubit. Cu priviri luminoase, topite parcă din strălucirea soarelui, pionierii trec voioşi prin faţa tribunelor cîntînd cu glasuri cristaline, fluturînd eşarfe, ridicînd deasupra capetelor lor cărţi, echere, caiete, note de „nouă“ şi „zece“. „Ne pregătim să devenim constructori de nădejde ai patriei socialiste" era scris cu litere mari pe carul lor alegoric, care (Continuare în pag. 2-a) PRIMMĂVARA VIEŢII Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Apostol Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare. Poporul român cinsteşte astăzi o sărbătoare scumpă inimii oamenilor muncii din întreaga lume — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni, pentru pace, democraţie şi socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romín, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Romíne adresează clasei muncitoare, ţărănimii colectiviste, intelectualităţii, întregului nostru popor un călduros salut şi felicitări pentru succesele dobîndite în opera de desăvîrşire a construcţiei socialismului. Aducem salutul nostru cordial, prietenesc, tuturor oaspeţilor din alte ţări care participă împreună cu noi la această mare sărbătoare a omenirii muncitoare. Clasa muncitoare şi poporul nostru sărbătoresc în acest an două decenii de la eliberarea patriei de sub jugul fascist. Acum 20 de ani Partidul Comunist Român şi Partidul Social- Democrat au creat Frontul Unic Muncitoresc, ceea ce a avut o mare însemnătate pentru unirea tuturor forţelor patriotice antihitleriste şi mobilizarea maselor populare pentru înfăptuirea insurecţiei armate de la 23 August 1944, care a însemnat o cotitură istorică în destinele poporului român, trecerea la adinei transformări revoluţionare în patria noastră. Victoriile grandioase dobindite în anii vieţii sale libere insuflă poporului român o îndreptăţită bucurie şi încredere deplină în viitor. Economia naţională se dezvoltă pe o linie continuu ascendentă, ca rezultat al aplicării consecvente a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a ţării. Desfăşurînd larg întrecerea socialistă pentru a da viaţă angajamentelor luate la începutul anului în cinstea lui 23 August, oamenii muncii sărbătoresc 1 Mai cu noi şi însemnate succese în realizarea hotărîrilor Congresului al III-lea al partidului. Avem satisfacţia de a putea anunţa că planul de stat pe trimestrul I al acestui an a fost îndeplinit în proporţie de 103 la sută, realizîndu-se o producţie industrială cu peste 16 la sută mai mare decit în trimestrul I al anului trecut. Ţărănimea noastră, lucrătorii din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare muncesc cu însufleţire pentru obţinerea unor recolte tot mai bogate, sporirea producţiei vegetale şi animale, asigurînd astfel aprovizionarea industriei cu materii prime şi satisfacerea necesităţilor de consum mereu crescînde ale populaţiei. Oamenii de cultură, artă, ştiinţă aduc o preţioasă contribuţie la dezvoltarea economiei naţionale, la avîntul ştiinţei şi culturii. Oamenii muncii de la oraşe şi sate sunt conştienţi că toate victoriile repurtate în opera măreaţă de construire a socialismului se datoresc politicii Înţelepte a partidului, întregul nostru popor urmează cu nemărginită încredere, dragoste şi devotament Încercatul Partid Muncitoresc Român şi Comitetul său Central. Tovarăşi, prieteni, Au trecut trei sferturi de veac de cînd 1 Mai a fost proclamat Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. In acest răstimp în lume s-au produs mari schimbări înnoitoare. Pe a patra parte a pamîntului popoarele a 14 ţări şi-au luat soarta în propriile mîini făurind o orînduire socială nouă. Datorită considerabilei sale forţe economice, politice şi sociale, sistemul mondial socialist exercită o înrîurire determinantă asupra dezvoltării istorice. Succesele obţinute de Uniunea Sovietică în construcţia desfăşurată a comunismului, realizările celorlalte ţări socialiste în construirea socialismului, perspectivele spre care ele se îndreaptă însufleţesc masele oamenilor muncii din lumea capitalistă, constituie pentru ele un îndemn la lupta împotriva exploatării şi asupririi pentru eliberarea socială şi naţională, pentru democraţie, pace şi socialism. Poporul romín, clasa muncitoare, Partidul Muncitoresc Romín transmit un călduros salut frăţesc popoarelor prietene, clasei muncitoare, partidelor comuniste şi muncitoreşti din toate ţările socialiste, din Uniunea Sovietică, China, Cehoslovacia, Polonia, R. D. Germană, Bulgaria, Ungaria, Iugoslavia, Albania, R.P.D. Coreeană, Mongolia, R. D. Vietnam, Cuba, dorindu-Ie din toată inima să dobîndească noi şi însemnate succese în dezvoltarea economiei şi culturii, în construirea socialismului şi comunismului. Oamenii muncii din ţara noastră transmit un fierbinte salut de solidaritate şi simpatia lor frăţească clasei muncitoare şi maselor populare din ţările capitalului, eroicelor partide comuniste şi muncitoreşti din aceste ţări, care luptă pentru interesele lor vitale, pentru pace şi socialism. Poporul român adresează un salut călduros de simpatie şi solidaritate tuturor popoarelor care luptă pentru dobîndirea şi consolidarea libertăţii naţionale, sprijină eforturile ţărilor Asiei, Africii şi Americii Latine îndreptate spre înlăturarea tuturor formelor de dominaţie imperialistă, spre deplina lor independenţă economică. Apărarea păcii este cauza vitală a întregii omeniri, a tuturor popoarelor lumii. Ziua de 1 Mai prilejuieşte o nouă şi viguroasă demonstraţie a voinţei arzătoare a oamenilor muncii, a maselor populare celor mai largi de a apăra pacea, de a face ca începutul de destindere ce s-a conturat în viaţa internaţională să fie consolidat şi dezvoltat. Republica Populară Română promovează o politică consecventă de apărare a păcii, militează pentru triumful principiilor coexistenţei paşnice în relaţiile dintre ţările cu sisteme social-politice diferite, pentru rezolvarea problemelor internaţionale litigioase pe calea tratativelor, înfăptuirea dezarmării generale, dezvoltarea relaţiilor normale de prietenie şi colaborare cu toate statele şi popoarele. Suntem gata să acordăm întregul nostru sprijin oricăror iniţiative care contribuie la destindere şi la înlăturarea a tot ce poate crea încordare în diferite zone ale lumii. Principala chezăşie a victoriei în lupta pentru apărarea păcii, pentru democraţie şi socialism este unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti. Comunitatea de ţeluri, ideologia comună marxist-leninistă, solidaritatea internaţionalistă, răspunderea în faţa proletariatului internaţional, a oamenilor muncii, a popoarelor lumii unesc partidele comuniste şi muncitoreşti într-o mare familie de partide frăţeşti, formează baza trainică a coeziunii mişcării comuniste internaţionale, a comunităţii ţărilor socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, Muncind cu hărnicie, abnegaţie şi pricepere, poporul român obţine succese remarcabile în lupta pentru realizarea măreţelor obiective ale planului de 6 ani, pentru înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare a economiei naţionale, pentru bunăstarea şi fericirea sa. Totodată, prin realizările sale, poporul nostru contribuie la întărirea sistemului mondial socialist, a forţelor socialismului şi păcii în întreaga lume. Sub conducerea partidului, a Comitetului său Central, inainte spre noi victorii în construirea socialismului, în întărirea şi înflorirea scumpei noastre patrii — Republica Populară Romînă ! Trăiască 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc ! Trăiască unitatea şi coeziunea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste mondiale, sub steagul marxism-leninismului ! Trăiască harnicul şi talentatul popor român şi patria sa socialistă ! Trăiască Partidul Muncitoresc Romin, Comitetul său Central şi Guvernul Republicii Populare Romíne! Trăiască pacea în întreaga lume! Tribuna centrală In timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Capitală. Trec rinduri, rînduri muncitorii... Foto : P. COZIA