Munca, iulie 1964 (Anul 20, nr. 5177-5203)

1964-07-01 / nr. 5177

Proletari din toate țările, uniți-vă un ca ORGAN AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. Plenara Consiliului Central al Sindicatelor din R. P. Romînă In zilele de 29—30 iunie 1964 a avut loc plenara lărgită a Consiliului Central al Sindicatelor. La plenară au luat parte membrii și membrii supleanți ai C.C.S., președinții consiliilor regionale ale sindicatelor, șefii secțiilor și comisiilor C.C.S., reprezentanți ai Comitetului Central al U.T.M., Consiliului Național al Femeilor, ai unor ministere, instituții centrale, ziariști. Plenara a dezbătut raportul prezentat de tovarășul Martin Isac, președintele C.C.S., cu privire la activitatea sindicatelor pentru realizarea angajamentelor luate în întrecerea socialistă în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării României și sarcinile ce revin sindicatelor din Hotărîrea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române cu privire la majorarea salariilor la toate categoriile de salariați, reducerea unor cote ale impozitului pe salarii și creșterea plafoanelor de salarii în funcție de care se acordă alocația de stat pentru copii. Participanții la plenară au subliniat entuziasmul cu care oamenii muncii din fabrici, uzine, mine și șantiere,de pe ogoare și din instituții au primit această hotărîre, expresie a grijii permanente a partidului și guvernului nostru pentru ridicarea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc, hotărîrea și elanul cu care colectivele de muncitori, tehnicieni și ingineri din întreprinderi traduc în viață însuflețitoarele angajamente luate în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei. Plenara a adoptat măsuri pentru mobilizarea și mai activă a oamenilor muncii la realizarea și depășirea sarcinilor de plan și a angajamentelor luate în întrecerea socialistă, la creșterea neîncetată a producției și productivității muncii, îmbunătățirea continuă a calității produselor, reducerea prețului de cost, folosirea cu maximum de eficiență a tehnicii moderne în interesul creșterii continue a puterii economice a patriei, baza ridicării nivelului de trai al poporului. Plenara Consiliului Central al Sindicatelor a trimis Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, o telegramă în care exprimă hotărîrea sindicatelor de a munci neobosit pentru mobilizarea oamenilor muncii la îndeplinirea planului de stat și a angajamentelor luate în întrecerea socialistă, pentru a întîmpina cu noi succese glorioasa aniversare a două decenii de la eliberarea țării, pentru a-și aduce contribuția la înfăptuirea politicii partidului, la desăvîrșirea construcției socialiste în patria noastră. Plenaru a eliberat din funcția de vicepreședinte al C.C.S. pe tovarășii Elena Lascu și Vasile Mușat în legătură cu trecerea lor în alte munci și a ales în funcția de vicepreședinte al C.C.S. pe tovarășul Constantin Drăgan. Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej Plenara Consiliului Central al Sindicatelor care a avut loc în zilele de 29—30 iunie a.c. a analizat activitatea desfășurată de sindicate pentru realizarea angajamentelor luate in întrecerea socialistă în cinstea celei de a XX-a aniversări a eliberării Romîniei și sarcinile ce revin sindicatelor din Hotărîrea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne cu privire la majorarea salariilor la toate categoriile de salariați, reducerea unor cote ale impozitului pe salarii și creșterea plafoanelor de salarii în funcție de care se acordă alocația de stat pentru copii. Plenara Consiliului Central al Sindicatelor a constatat că, desfășurînd larg întrecerea socialistă organizată de sindicate pe baza Directivelor Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni din uzine și mine, de pe șantierele de construcții și institutele de proiectări, din gospodării agricole de stat, stațiuni de mașini și tractoare și din întreprinderile de transporturi au obținut în primele 5 luni ale anului succese remarcabile în îndeplinirea și depășirea planului de stat și angajamentelor luate în întrecere, în numele membrilor de sindicat și al tuturor oamenilor muncii din întreprinderi și instituții, participanții la plenară își exprimă recunoștința și mulțumirea pentru grija ce o poartă partidul și guvernul ridicării permanente a nivelului de trai al celor ce muncesc, făuririi unei vieți tot mai îmbelșugate și fericite întregului nostru popor. Plenara Consiliului Central al Sindicatelor asigură Comitetul Central al Partidului, pe dumneavoastră personal, scumpe tovarășe Gheorghe Gheorghiu-Dej, că sindicatele, sub conducerea și îndrumarea organizațiilor de partid vor milita neobosit pentru înfăptuirea sarcinilor ce le revin din recenta Hotărîre a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri, vor îmbunătăți organizarea întrecerii socialiste în scopul mobilizării oamenilor muncii la îndeplinirea planului de stat și a angajamentelor luate pe anul 1964, pentru creșterea continuă a productivității muncii, ridicarea calității produselor și reducerea prețului de cost, pentru a întîmpina cu noi succese glorioasa aniversare a două decenii de la eliberarea patriei noastre, vor munci cu abnegație, cu toate forțele lor pentru a-și aduce contribuția la înfăptuirea politicii partidului — expresie a celor mai vitale și nobile interese ale poporului român, la desăvîrșirea construcției socialiste în scumpa noastră patrie. PLENARA CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. ROMÎNĂ indică indicii de utilizare a agregatelor Laminoriștii Combinatului siderurgic Reșița obțin în întrecerea socialistă succese de seamă. Folosind procedeul „laminării la toleranță restrînsă“, ei au sporit indicii intensivi de utilizare a agregatelor după cum urmează : cu 6 la sută la linia reversibilă, cu 5,6 la sută la linia fină și cu 5,8 la sută la linia de tablă. Acest fapt a făcut ca de la începutul anului și pînă acum, secția să livreze întreprinderilor beneficiare peste 6100 tone de produse de laminare finite, peste prevederile planului. IBRAȘ CONSTANTIN muncitor Tehnologii noi la foraj Pentru asigurarea apei necesare forării sondelor izolate de resursele naturale, în regiunea Argeș, se aplică cu bune rezultate metoda alimentării cu apă din puțuri proprii. Acest procedeu, elaborat de specialiștii Trustului de exploatări geologice București, constă în săparea cu instalațiile de foraj a unui puț pentru apă în beciul sondei, la o altincime de 50—80 m. Prin aplicarea acestei metode se reduc simțitor timpul de montaj și punerea funcției sursei de apă, precumm și cheltuielile de producție. Cu 8 zile mai devreme Muncitorii, maiștrii și inginerii din cadrul serviciului mecanic șef de la Fabrica de geamuri din Scăeni au terminat ieri repararea cuptorului nr. 2 cu opt zile mai devreme. Din rîndul mecanicilor și zidarilor s-au evidențiat pentru calitatea lucrărilor efectuate Gheorghe Lazăr, Ifrim Sara și alții. In cele opt zile cuptorul nr. 2, cel mai mare de acest fel din țară, va produce o cantitate de geam tras egală cu producția fabricii din Scăeni realizată in cursul anului 1947. (Coresp. „Munca“) Anul XX nr. 5177 MIERCURI 1 IULIE 1964 4 pagini 20 bani Lucrările Sesiunii științifice a Școlii superioare de partid „Ștefan Gheorghiu“ și a Institutului de istorie a Partidului In zilele de 29-30 iunie s-au desfășurat lucrările Sesiunii științifice a Școlii superioare de partid „Ștefan Gheorghiu“ și a Institutului de Istorie a Partidului de pe lîngă C.C. al P.M.R., consacrată celei de-a 20-a aniversări a eliberării patriei de sub jugul fascist. La Sesiune au participat cadre didactice, cercetători științifici în domeniul economiei, filozofiei și istoriei, alți lucrători pe frontul ideologic. Lucrările Sesiunii s-au desfășurat în ședință plenară și pe 3 secții: filozofie, economie și istorie. Comunicările au abordat probleme privitoare la însemnătatea insurecției armate din august 1944, istoria Partidului, Politica P.M.R. de industrializare socialistă și dezvoltare a agriculturii, alte aspecte ale activității economice, dezvoltarea conștiinței socialiste, politica externă a R.P. Romíne. Simpozion. Consiliul pentru răspîndirea cunoștințelor cultural-științifice din Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă a organizat marți, în sala mică a Palatului R.P. Romîne, simpozionul : „Victoria în țara noastră“, revoluției populare din ciclul: „Republica Populară Romînă la cea de-a XX-a aniversare a eliberării“. A prezidat acad. Petre Constantinescu-Iași. Au luat cuvîntul Gheorghe Zaharia, director adjunct al Institutului de istorie a partidului de pe lîngă C.C. al P.M.R., și Octav Livezeanu, vicepreședinte al Institutului român pentru relații culturale cu străinătatea. A urmat un program muzical prezentat de soliști și orchestra de muzică populară „Barbu Lăutaru“ Filarmonicii de Stat „George Enesacu". (Agerpres) Primii oaspeți în tabăra studențească de la Costinești CONSTANȚA. In tabăra studențească de la Costinești au sosit marți primii oaspeți. Au venit aici pentru a-și petrece vacanța la mare 800 de studenți de la institutele : Medico-farmaceutic, Politehnic, Pedagogic și Agronomic din București, urmînd ca în zilele următoare prima serie să fie completată cu încă 400 de studenți din alte centre universitare din țară și de peste hotare. Pentru sezonul din vara aceasta capacitatea taberei a fost mărită cu încă 150 de locuri, a fost construit un teatru de vară cu 500 de locuri și două grupuri sanitare prevăzute cu dușuri și vestiare. (Agerpres) Controlul prin leu pentru asigurarea pârghie importantă disciplinei de plan ÎNTREBARE: In toate unitățile economice se iau noi măsuri, îndeosebi tehnico-organizatorice, menite să asigure îndeplinirea hotărîrilor adoptate recent de partid și guvern. Ce sprijin vor acorda întreprinderilor, în acest domeniu, organele bancare ? RĂSPUNS : Recenta Hotărîre exprimă grija partidului pentru continua ridicare a nivelului de trai al maselor. A acționa în spiritul acestei legi, înseamnă să întreprinzi totul pentru ca oamenii muncii să beneficieze din plin de majorarea salariilor. Ca urmare a aplicării măsurilor hotărîte, veniturile salariaților vor spori cu circa 400 000 000 lei numai in acest an și cu 3,8 miliarde de lei în 1965 ; la nivelul unui an întreg sporul de venituri va fi de 6,8 miliarde lei. Acestui surplus de bani în circulație trebuie să-i corespundă un volum sporit de mărfuri. De asemenea, majorarea salariului, parte componentă a cheltuielilor de producție, nu trebuie să conducă la ridicarea prețului de cost al produselor, ci dimpotrivă. Gradul de tehnicitate din întreprinderile noastre, spiritul creator al maselor cuprinse în întrecerea socialistă, experiența cadrelor din economie, stau chezășie pentru îndeplinirea recentelor măsuri luate de partid și guvern. Și nouă, lucrătorilor de bancă, ne revin sarcini importante în sprijinirea activității colectivelor din întreprinderi pentru mobilizarea resurselor materiale, astfel incit îmbunătățirea salarizării să aibă loc concomitent cu creșterea acumulărilor statului și a posibilităților sale de a dezvolta în continuare economia națională în ansamblul său. Sub îndrumarea Comitetului orășenesc de par-Convorbire cu tovarășul GHEORGHE MUȘETESCU, directorul sucursalei B.R.P.R. din Capitală nd, sucursala noastră a căpătat o experiență bună în aplicarea eficientă a controlului prin leu, experiență pe care o vom dezvolta în permanență. ÎNTREBARE : Vreți să vă referiți la unele dintre acțiunile mai mari întreprinse de bancă ? RĂSPUNS : Printre acțiunile mai mari se numără : analizarea schemei forței de muncă pe structura profesiilor, care a înlesnit redistribuirea unor cadre, acoperirea necesarului pe meserii la unele întreprinderi. O altă acțiune, care continuă și în prezent, este sprijinirea colectivelor în îmbogățirea și realizarea planului de măsuri tehnico-organizatorice cu ajutorul creditelor rambursabile pe bază de eficiență. S-ar putea enumera și alte asemenea acțiuni cu temă, cum le numim noi, însă nu ele caracterizează eficiența controlului prin leu. Disciplina de plan este asigurată de organele bancare prin controlul și îndrumarea concretă la fiecare întreprindere, prin analiza structurii mijloacelor circulante. Deși în formă urmărim aspectul financiar al activității economice, în conținut ne ocupăm de producție — începînd de la intrarea materiei prime în fabrică pînă la livrarea produsului finit. Noi nu căutăm numai în registrele contabilității cauza necorelării între anumiți indicatori, ci, mai ales, în secțiile întreprinderii. Analizînd o asemenea necorelare la fabrica de încălțăminte „Progresul“, de pildă, am constatat că aici nu exista destulă preocupare pentru respectarea indicilor calitativi ai producției. Comerțul i-a refuzat acestei unități mărfuri finite în valoare de peste 2 000 000 lei, sumă care frînează rotația mijloacelor circulante. Controlul tehnic de calita(Continuare în pag. 3-a) SOLEMNITATEA INMINARII UNOR ÎNALTE TITLURI ȘI ORDINE Marți, de Ziua învățătorului, a avut loc la Consiliul de Stat solemnitatea înmînării unor înalte titluri și ordine. In marea sală de marmură se aflau învățători și profesori cu o bogată activitate, care au educat numeroase generații, cadre didactice care au contribuit la dezvoltarea învățămîntului în țara noastră. Cei prezenți au salutat cu îndelungi și puternice aplauze intrarea în sală a tovarășilor Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnăraș, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, exprimîndu-și sentimentele de dragoste și recunoștință față de partid și guvern. Erau de față tovarășii Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, Costin Nădejde, adjunct al ministrului învățămîntului. Se dă citire decretelor privind conferirea titlului de „Învățător emerit al Republicii Populare Romîne“, „Profesor emerit al Republicii Populare Romine“, „Ordinul Muncii“, clasa III-a și Medalia Muncii unor învățători și profesori din învățămîntul de cultură generală și din învățămintul profesional și tehnic. Rînd pe rînd învățători și profesori primesc de la președintele Consiliului de Stat înaltele distincții. Ei mulțumesc în cuvinte emoționante conducerii partidului și statului, personal tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej pentru această înaltă prețuire a activității lor. A luat apoi cuvîntul tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej care, din partea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri, a felicitat călduros pe învățătorii și profesorii cărora le-au fost conferite distincții. Arătînd că ele exprimă marea prețuire pe care partidul și guvernul acordă învățătorimii noastre, corpul lui didactic, tovarășul Gh. Gheorghiu- Dej a spus : „Cine nu-și amintește cu emoție de învățătorul care i-a pus întîia oară condeiul în mînă, l-a învățat să scrie și să citească, îndreptîndu-i primii pași pe calea științei de carte. Desigur, părinților le este plăcut să se mîndrească cu copiii lor. Dar acela care duce greul, acela care întâlnește și e chemat să modeleze caractere atît de diferite, firi atît de deosebite, este învățătorul. Partidul și guvernul, care au prețuit întotdeauna activitatea dumneavoastră didactică — a spus în continuare tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej — au convingerea că și în viitor cadrele didactice își vor îndeplini nobila lor misiune: de a pregăti omul de mîine, omul societății socialiste, omul societății comuniste. Nu mă îndoiesc că veți fi la înălțimea acestei misiuni. încă o dată, din toată inima, vă felicit". Învățătorii și profesorii prezenți la solemnitate au primit cu căldură și entuziasm cuvintele de înaltă apreciere ce le-au fost adresate. Luînd cuvîntul, învățătorul emerit Teodor Boldea, din Galați, a spus : „Mă uit la șirul lung al celor 40 de ani care au trecut de cînd pășeam pentru prima dată pragul școlii în care urma să lucrez, școală de țară, improvizată, cu pămînt pe jos, avînd doar o singură clasă. Am găsit aici o mînă de copii slabi și prost îmbrăcați, dar avînd în ochi licărul inteligenței sănătoase, al dorinței de a învăța carte“. Amintind în continuare marile greutăți pe care le întîmpinau odinioară școala și slujitorii ei, vorbitorul a spus : „Astăzi, eu și colegii mei din regiunea Galați, ca și cei de pe întregul cuprins al patriei noastre, lucrăm în condiții cu totul noi. Localuri sănătoase, clase spațioase, laboratoare, și atîtea altele, ne stau la dispoziție. Asemenea condiții de muncă, precum și condițiile de trai ce ne sunt asigurate prin grija partidului, faptul că astăzi învățătorul se bucură de stimă și apreciere sporesc elanul și pasiunea sa în îndeplinirea nobilei sale misiuni. Oglindind grija permanentă a partidului și guvernului pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale celor ce muncesc, recenta hotărîre a C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri cu privire la majorarea salariilor constituie un imbold în munca noastră“. „Distincțiile acordate nouă astăzi sînt o dovadă a înaltei aprecieri pe care partidul și guvernul o acordă muncii de făurire a omului nou — a spus în cuvîntul său profesorul emerit Vasile Popeangă, de la Școala pedagogică din Arad. Eu lucrez într-o școală care formează viitori înpentru activitate îndelungată și merite deosebite, precum și pentru contribuția adusă în dezvoltarea învățămîntului de cultură generală și a învățămîntului profesional și tehnic, s-a conferit: Titlul de „ÎNVĂȚĂTOR EMERIT AL REPUBLICII POPULARE ROMÎNE“ tovarășilor : Grigore Asaftei — Școala de 8 ani Negoiești-Fălticeni; Augustin Ardelean — Școala de 8 ani Sanislău-Carei; Petre Brînză — Școala de 8 ani nr. 10- Constanța ; Ion Birghiță — Școala de 8 ani Curcani-Oltenița ; Ana Bojiță — Școala de 8 ani nr. 2- Sebeș ; Teodor Bolea — Școala de 8 ani nr. 20-Galați; Florica Bratu — Școala de 8 ani Armeni-Sibiu; Iosif Bertalan — Școala de 8 ani nr. 1-Timișoara ; Vasile Bratu — Școala de 8 ani Poenari Apostoli- Ploiești; Ion Bîldea — Școala Medie- Simeria ; Gh. Ciocîrlău — șeful secțiunii învățămînt-Hîrșova ; Constantin Chiată — Școala Elementară de Muzică și Artă-Tg. Jiu; Alexandrina Costea-Școala de 8 ani Bascov-Pitești; Constantin Cronț — vățători. Adeseori, în clasă arătăm elevilor noștri cîtă deosebire există între munca și viața omului de la catedră în anii noștri față de trecut“. Arătînd că altă dată mulți dintre tinerii absolvenți băteau drumurile în căutarea unui post în învățământ și, cînd îl găseau, aveau de luptat cu nenumărate greutăți, vorbitorul a spus în continuare : „Astăzi, absolvenții institutelor și școlilor pedagogice au locul asigurat în învățămînt, sînt așteptați în școli cu căldură și dragoste, sînt sprijiniți să muncească și să-și înjghebeze viața în condiții pe care noi, cei mai vîrstnici, în trecut nici nu le-am visat“. In încheierea cuvîntului lor, vorbitorii au mulțumit cu căldură partidului, guvernului și personal tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, pentru înalta apreciere, au asigurat în numele celor distinși, al colegilor lor, că vor munci cu toate forțele pentru a-și îndeplini misiunea încredințată de partid, de a pregăti tineretul chemat să participe la opera măreață de construire a noii societăți, de a-l educa în spiritul dragostei și devotamentului față de patrie, față de partid, față de cauza socialismului. La sfîrșitul solemnității, conducătorii de partid și de stat au ciocnit un pahar de șampanie cu cei prezenți. In aplauzele entuziaste ale asistenței, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a urat celor distinși sănătate, ani îndelungați de viață, noi succese în munca lor. (Agerpres) Școala de 8 ani nr. 2-Dorohoi ; Vasile Cojoc — Școala de 8 ani Cetatea de Baltă-Tîrnăveni; Petre Ciurtin — Școala de 8 ani nr. 12-Constanța ; Gheorghe Chivulescu — inspector secțiunea învățămînt regiunea Brașov ; Gavril Ciatarîș — Școala de 8 ani Oarța de Jos-Cehul Silvaniei; Dumitru Doroftei — Școala de 8 ani Bordușelu-Slobozia; Chiril Florescu — Școala de 8 ani Curmătura- Segarcea ; Ion Falcan — Școala de 8 ani Dancea-Vînjul Mare ; Teodor Goia — Școala de 8 ani Bucium- Zalău ; Victor Giurescu — Școala de 8 ani Radu Vodă-Lehliu; Nicolae Gama — Școala de 8 ani Țînțaru-Filiași; Rubin Gligor — Școala de 8 ani Arieșeni-Cîmpeni ; Ioan Iovan — Școala de 8 ani Lazuri- Beiuș ; Constanța Iliescu — Școala de 8 ani nr. 26-București ; Florica Iordache — Școala de 8 ani nr. 179- București; Constantin Jianu — Școala de 8 ani Prăvăleni-Brad; Margareta Kolo — Școala de 8 ani Ciumani-Gheorghieni, Ion Leahu — (Continuare in pag. 3-a) învățători și profesori emeriți ai Republicii Populare Romîne Prezentarea scrisorilor de acreditare de către noul ambasador al R.D. Vietnam in R.P. Română Președintele Consiliului de Stat al R. P. Române, Gheorghe Gheorghiu- Dej, a primit marți pe ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al R. D. Vietnam la București, Hoang Tu, care și-a prezentat scrisorile de acreditare. (In pag. 3-a cuvîntările rostite). Și bătrinul Iași întinerește - Foto . P. COZIA Prim-vicepreședintele Consiliului de Miniștri, Gheorghe Apostol, va face o vizită in Austria la invitația vicecancelarului Republicii Austria, Dr. Bruno Pittermann, prim-vicepreședintele Consiliului de Miniștri al R. P. R., Gheorghe Apostol, însoțit de vicepreședintele Consiliului de Miniștri, Constantin Tuzu, va face o vizită în Austria între 6-11 iulie a. c. Aceasta constituie răspunsul la vizita făcută de vicecancelarul Austriei în R. P. Romînă în luna aprilie . Turneul Ansamblului de cîntece și dansuri al G . S. CONSTANȚA. — Ansamblul de cîntece și dansuri al Consiliului Central al Sindicatelor, care întreprinde un turneu pe litoral a prezentat marți seară la Constanța primul spectacol muzical-coregrafic „Cîntec de viață nouă“. 1 (Agerpres)